PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
-------------------------------------------------
352/1
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 92/1949 Sb., Branný zákon,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 352)
předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 22. prosince 1997 (čj. 3540/97 - OVA)
Vláda na jednání své schůze dne 17. prosince 1997 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 92/1949 Sb., Branný zákon, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 352), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.
1. Předložený návrh zákona, jehož obsahem je zkrácení základní služby z 12ti na 6 měsíců, nebere v úvahu současné potřeby ozbrojených sil. I když se postupně, zejména podle ekonomických možností, bude podíl profesionálních vojáků zvyšovat, nelze v dohledné době s plnou profesionalizací počítat. K udržování předpokládaných počtů ozbrojených sil je proto nezbytné zachovat dosavadní délku základní služby. Objektivní potřeby mírového doplňování ozbrojených sil a jejich konkrétní struktura vyžadují, aby značná část kvalitativně náročných funkcí byla vykonávána vojáky v základní službě. Jde především o funkce poddůstojníků a specialistů různých druhů vojsk, zejména řidičů motorových vozidel, obsluh zbraňových systémů, operátorů složitých radiových a radiolokačních zařízení apod. Pro přípravu, nezbytný praktický výkon těchto funkcí a optimální sladění činnosti obsluh je doba 6 měsíců nedostatečná. Příprava vojáků v základní službě vytváří také kvalitní zálohy pro potřebu doplňování ozbrojených sil především za stavu ohrožení státu a za válečného stavu.
2. Návrh na zkrácení základní služby na 6 měsíců neuvažuje adekvátně s délkou náhradní služby, která je v zákoně č. 92/1949 Sb., Branný zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Branný zákon"), stanovena na 5 měsíců. Tato náhradní služba je určena především pro osoby, které mají vážné rodinné, sociální nebo hospodářské důvody.
3. Ekonomické odůvodnění návrhu tím, že zkrácení základní služby bude mít pozitivní dopad na státní rozpočet v souvislosti s menšími náklady na personální stav Armády České republiky, neodpovídá skutečnosti. Rychlejší obměna personálního stavu, tj. vojáků základní služby, naopak náklady zvýší. Týká se to například vyšších nákladů na povolávání osob, vyšších nákladů na častější obměnu osobní výstroje a dalšího materiálního zabezpečení.
4. V současné době jsou připravovány návrhy nových zákonů z oblasti branného zákonodárství v návaznosti na návrh ústavního zákona o bezpečnosti České republiky. Jedním z těchto návrhů je i návrh nového branného zákona. Vláda dne 19. listopadu 1997 projednala návrhy věcných záměrů všech zákonů z oblasti branného zákonodárství a svým usnesením č. 719 uložila zpracovat návrhy zákonů.
5. Pro úplnost lze uvést z legislativního hlediska nepřesný výčet zákonů, kterými byl Branný zákon novelizován. Není zmíněn zákon č. 188/1993 Sb., kterým byla délka základní služby zkrácena z 18ti na 12 měsíců. Návrh novelizace § 27 Branného zákona zcela opomíjí skutečnost, že samotná realizace tohoto ustanovení by nezbytně vyvolala potřebu novelizace dalších částí Branného zákona, zejména změnu náhradní služby a úpravu vojenských cvičení (§§ 28 až 32, § 39).