Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR svým
usnesením č. 374 z 11. 6. 1997 vrátila vládě
Koncepci proexportní politiky vlády ČR k
dopracovánu s tím, aby při doplňovánu
materiálu byly využity i náměty, připomínky
a podněty uplatněné při projednávání
tohoto materiálu v orgánech Poslanecké sněmovny.
Předkládaný materiál zahrnuje reakci
vlády nejen na podněty poslanců či
podnikatelské sféry, ale i na změny ekonomické
situace, ke kterým v průběhu roku 1997 došlo.
Vláda nepovažuje koncepci proexportní politiky
za uzavřený materiál, a proto se i v budoucnu
k němu hodlá vracet, doplňovat ho či
měnit v závislosti na změnách situace.
V návaznosti na schválený materiál
vláda uložila jednotlivým ministrům
konkrétní úkoly, které pro jejich
rezorty vyplývají z koncepce proexportní
politiky. Zainteresovaným ministrům bylo uloženo
zpracovat zaměřenu proexportních aktivit
v rámci jejich rezortů, konkrétnu úkol
byl uložen v oblasti využívání
obchodně ekonomických úseků zastupitelských
úřadů ČR a zcela nově vláda
přistupuje k vytvoření programu teritoriálního
zaměření proexportních aktivit na
nadcházející období.
Vláda považuje svou koncepci proexportní politiky
pouze za součást většího celku
daného úsilím o zlepšení situace
v zahraničním obchodě. Tohoto cíle
je možno dosáhnout spoluprací vlády
a podnikatelské sféry. Vláda proto předpokládá,
že i podnikatelé, komory a podnikatelské svazy
zpracují vlastní dokumenty o způsobech, jak
rozvíjet své vývozní aktivity.
I. PREAMBULE
II. HLAVNÍ PRINCIPY A SMĚRY PROEXPORTNÍ
POLITIKY VLÁDY
A. HLAVNÍ PRINCIPY PROEXPORTNÍ POLITIKY
B. HLAVNÍ SMĚRY PROEXPORTNÍ POLITIKY
III. JEDNOTLIVÁ OPATŘENÍ NA PODPORU VÝVOZU
I. OBLAST HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY
a) Korekce hospodářské politiky
b) Stabilizace finanční situace firem
c) ČEB a EGAP
d) Česká agentura na podporu obchodu
e) Podpora malých a středních podniků
f) Rozvojová pomoc
g) Regionální rozvojové banky
h) Vládní úvěry
i) Zadávání veřejných zakázek
j) Daňová zvýhodnění
2. OBLAST OBCHODNĚ POLITICKÁ
a) Smluvně právní základ
b) Tarifní opatření
c) Veletrhy a výstavy
d) Publikační a další propagační činnost
e) Obchodní a ekonomická diplomacie
f) Teritoriální koncepce
3. ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČR V ZAHRANIČÍ
4. OBLAST DOPRAVY
a) Hraniční odbavování
b) Hraniční přechody
5. REGIONÁLNÍ HOSPODÁŘSKÁ
SPOLUPRÁCE V PŘÍHRANIČNÍCH
OBLASTECH
6. ŠKOLSTVÍ
7. INFORMAČNÍ ČINNOST
a) Agrární informační agentura
b) Informatika
c) Elektronická výměna dat v obchodní
praxi
8. VÝZKUM A VÝVOJ
IV. ZÁVĚR
V. PŘÍLOHOVÁ ČÁST
1. ZÁKLADNÍ SMĚRY TERITORIÁLNÍHO
ZAMĚŘENÍ
2. CHARAKTERISTIKA DOSAVADNÍHO VÝVOJE ZAHRANIČNÍHO
OBCHODU
3. TABULKY
I. PREAMBULE
Předkládaná koncepce proexportní politiky
vlády České republiky si klade za cíl
definovat postoj vlády k podpore vývozu obecně,
vymezit dosavadní vládní aktivity,
jakož i záměry vlády v této
oblasti do budoucnosti.
Podporu vývozu organizují a provádějí
i vyspělé demokratické země, tyto
aktivity jsou chápány jako zcela přirozená
činnost státu vyvíjená v zájmu
prosperity svého hospodářství a bez
ohledu na stav obchodní bilance. Stále se zdokonalující
právní rámec mezinárodních
smluv, upravujících pravidla světového
obchodu a nabývajících globální
charakter, dává těmto aktivitám takový
obsah, který nediskriminuje mezi podnikateli uvnitř
státu ani mezi podnikateli jednotlivých států
navzájem.
Česká republika se svými omezenými
přírodními zdroji, rozsahem malým
vnitřním trhem a značně rozvinutou
průmyslovou základnou je státem, jehož
výsledky v oblasti zahraničního obchodu hrají
významnou roli v celé ekonomice. Specifikem současné
situace jsou stále ještě přetrvávající
segmenty procesu přechodu z centrálně plánované
na tržní ekonomiku. V podmínkách všeobecné
liberalizace uskutečňovaná restrukturalizace
a transformace ekonomiky vyžaduje pečlivé zvažování
míry a rozsahu intervencí státu do ekonomiky
tak, aby se národní hospodářství
úspěšně rozvíjelo ve svém
celku a aby se tak dělo na bázi tržně
konformního principu a v souladu s pravidly uznávanými
mezinárodním společenstvím.
Vláda věnovala mimořádnou pozornost
sledování proexportních aktivit jiných
vyspělých demokratických zemí.
Lze konstatovat, že odhlédneme-li od zvláštností,
které s sebou přináší proces
přechodu z plánované na tržní
ekonomiku, téměř neexistuje zásadní
rozdíl mezi opatřeními, která
jsou realizována ve srovnávaných zemích
a kroky, která uplatňuje či v souladu s touto
koncepcí hodlá naplňovat vláda České
republiky. V některých případech lze
hovořit o recepci zkušeností zahraničních,
v řadě případů již existují
poznatky vlastní, které vyvolaly další
reakce vlády. Do první skupiny náleží
například poskytování výhodných
vládních úvěrů - soft loans
- či teritoriální koncepce, do další
patří zejména velmi pozitivní výsledky
činnosti České exportní banky a EGAP,
které vedly ke zpracování návrhu právní
úpravy dále jejich služby rozšiřující.
Role liberalizace zahraničního obchodu je všeobecně
uznávána, pozitivně je hodnocena propagační
činnost, podporovaná státem.
Vláda pečlivě prostudovala podněty,
které byly vzneseny na půdě Parlamentu.
Opětovně se potvrdilo, jak úzce spolu souvisí
proexportní politika s politikou hospodářskou
a zemědělskou, jak zdrojově náročné
dokáže její uspokojivé naplnění
být.
Zazněla řada podnětů, orientovaných
bezprostředně na proexportní politiku, které
byly do návrhu koncepce zapracovány. Teritoriální
koncepce umožní orientovat proexportní aktivity
i na východní trhy, řada na podporu vývozu
orientovaných programů jakož i péče
o dostatečné zdroje informací, potřebných
pro provádění zahraničního
obchodu mohou napomoci malým a středním podnikům.
Pozitivně orientuje vláda své úsilí
pokud jde o zlepšení práce obchodně
ekonomických úseků zastupitelských
úřadů v zahraničí, v krátké
době se uskuteční programy na podporu výzkumu
a vývoje a další opatření.
O některých podnětech byla vláda po
přezkoumání nucena konstatovat, že v
současné době je nelze realizovat, což
avšak nevylučuje jejich přijetí v
budoucnu. Sem náleží zejména členství
České republiky v rozvojových bankách.
Skutečnost, že zahraniční obchod hraje
tak závažnou roli v ekonomice České
republiky, však některé podněty zavádí
daleko za hranice proexportní politiky. Koncepce
vývoje daní do roku 2000, účinná
podpora dlouhodobých úspor obyvatelstva či
možnost tvorby daňově uznatelných rezerv
na exportní rizika podnikatelů jsou myšlenky,
které spadají do oblasti hospodářské,
daňové a dalších politik a nejsou proto
zahrnuty do tohoto materiálu.
Vláda ČR je přesvědčena, že
aktivity na podporu vývozu jsou a musí být
činností soustavnou. Ani pozitivní
změna dynamiky exportu v roce 1997 nemůže znamenat
snížení úsilí příslušných
orgánů států v této oblasti
a naopak je nutno hledat další formy a zintenzivňovat
využívání cest již uplatňovaných.
Aktivity, zaměřené na podporu exportu však
tvoří jen dílčí část
širší ekonomické politiky vlády.
Vláda považuje za významné například
i získávání zahraničních
investic do české ekonomiky. Zkušenost ukázala,
že tyto investice jsou ve své převážné
většině zaměřeny na exportní
produkci a v delším časovém období
tak napomáhají výrazně zvýšit
český export.
Ve vládě existuje široká shoda, pokud
jde o další posilování proexportní
politiky vlády v kontextu celkové hospodářské
politiky. Je nutné si však uvědomit, že
podpora exportních aktivit ze státního rozpočtu
podléhá stejným kritériím jako
ostatní vládní programy a nelze ji proto
nadřazovat nad ostatní vládní priority.
Podpora exportu ze státních prostředků
proto musí obstát v konkurenci ostatních
vládních výdajů. Vláda
má přitom jasné limity, které nehodlá
překročit. Zároveň si je plně
vědoma svých závazků, vyplývajících
z přijatých mnohostranných dohod jak v rámci
Světové obchodní organizace a OECD, tak Evropské
unie i Světové banky. Také tyto přijaté
závazky vytvářejí pro proexportní
politiku vlády určité limity.
Přes průřezový charakter zahraničního
obchodu se koncepce proexportní politiky zaměřuje
zejména na opatření orientovaná na
vývoz. Není tedy zamýšlena jako koncepce
zahraničního obchodu a nezahrnuje proto ty kroky,
které směrují k ochraně trhu, mají
antiimportní charakter a pod.
II. HLAVNÍ PRINCIPY A SMĚRY PROEXPORTNÍ
POLITIKY VLÁDY
A. HLAVNÍ PRINCIPY PROEXPORTNÍ POLITIKY
Negativní vývoj bilance zahraničního
obchodu od roku 1994 vedl vládu k tomu, aby ve svém
Programovém prohlášení z července
1996 uvedla, že v zájmu podpory exportu bude cílem
vlády vytvoření příznivých
obchodně politických podmínek na mnohostranné
a dvoustranné bázi, rozšiřování
služeb a finančních zdrojů EGAP a ČEB,
jakož i zesílení podpory našeho exportu
ze strany českých zastupitelských úřadů
v zahraničí.
Těmito otázkami se vláda v letech 1996 a
1997 zabývala několikrát na poradách
ministrů i na svých zasedáních. Státní
rozpočet na rok 1997 pojímá opatření
na podporu exportu jako jednu ze základních priorit.
Opatření na podporu vývozu se stala rovněž
součástí Korekce hospodářské
politiky a dalších transformačních opatření
i Stabilizačního a ozdravného programu vládní
koalice, které byly přijaty v dubnu a květnu
1997.
Stanovování jednotlivých směrů
činnosti vlády v oblasti proexportní politiky
se opírá o následující obecně
platné principy:
Česká republika byla a je velmi aktivním
členem Světové obchodní organizace,
v rámci které přijala závazky na liberalizaci
obchodu, jakož i pravidla světového obchodu.
Další závazky ekonomické povahy přijala
i v jiných ekonomických organizacích - zejména
v Mezinárodním měnovém fondu a OECD.
Proces vytvářeni mezinárodně právního
rámce pro obchodní a ekonomické vztahy byl
v široké míře realizován a dále
se prohlubuje i v dimenzi bilaterální.
Vláda vedena zásadou pacta sunt servanda
bude i nadále respektovat tyto závazky, bude průběžně
zkoumat jejich vzájemnou výhodnost a aktivity v
oblasti proexportní politiky jim bude podřizovat.
Vláda vychází z toho, že odstraňování
celních a netarifních překážek
obchodu a otevírání trhu je důležitým
prvkem prohlubování tržního prostředí
v domácí ekonomice, vede k likvidaci neefektivních
výrob a k posílení vskutku silných
a životaschopných podniků a jejich technického
rozvoje.
Druhou důležitou součástí tohoto
přístupu je reciproční a symetrické
vytváření přístupu na trhy
jiných zemí, což umožňuje českým
podnikatelům výhodně realizovat své
zboží a služby za podmínek blízkých
a dnes již často shodných s podmínkami
ostatních subjektů.
Vláda je rozhodnuta i nadále pokračovat v
politice deregulace ekonomických procesů a zasahovat
do nich pouze tam, kde hrozí či došlo k postupům
porušujícím principy volné soutěže.
Tento princip chápe vláda jako jeden z klíčových
elementů prohlubování tržně konformních
vztahů uvnitř české ekonomiky.
Z tohoto pohledu vláda nahlíží i na
vlastní zásahy do ekonomiky s tím, že
budou vyloučeny neodůvodněné zásahy
protekcionistické či regulační povahy.
Veškeré aktivity, týkající se
podpory exportu a zahraničního obchodu je vláda
rozhodnuta realizovat nediskriminačně vůči
všem podnikatelským subjektům s cílem
vytvářet rovné podmínky pro všechny
české účastníky zahraničně
obchodních operací.
Tento postup bude vláda realizovat zcela průhledným
způsobem, aby všechny subjekty mohly za stejných
podmínek přistupovat ke všem uskutečňovaným
akcím.
Rozhodující kroky v této oblasti se budou
i nadále opírat o ústavní pořádek
a právní řád České republiky
tak, aby každý dotčený subjekt mohl
realizovat svá práva a povinnosti.
Vláda konstatuje, že politika na podporu vývozu
je prováděna nepřetržitě. V jednotlivých
obdobích ekonomického vývoje se však
její naplňování může lišit
intenzitou realizace jednotlivých kroků, které
se svým výčtem neliší od jiných
vyspělých zemí, či způsobem,
jak jsou jednotlivá opatření v daném
období kombinována.
B. HLAVNÍ SMĚRY PROEXPRORTNÍ POLITIKY
Na základě těchto principů se budou
aktivity vlády orientovat do následující
směrů:
I. Přístup na zahraniční
trhy
Vláda bude i nadále pokračovat v eliminaci
překážek obchodu s průmyslovými
a se zemědělskými výrobky, jakož
i se službami.
Vláda tak činila a bude činit jak v rámci
mnohostranných obchodních jednání
GATT/WTO popř. dalších mezinárodních
ekonomických organizací, tak i v dimenzi svých
bilaterálních vztahů sjednáváním
dohod o oblasti volného obchodu či o celní
unii.
2. Česká exportní banka a Exportní
garanční a pojišťovací společnost
V souladu se základními principy své proexportní
politiky vláda činí kroky k vytvoření
takových podmínek pro české vývozce,
které by byly srovnatelné s podmínkami zahraniční
konkurence. Nadále podporuje a rozšiřuje rámec
služeb, poskytovaných s cílem zlepšení
finanční stránky obchodních operací,
zejména cestou rozšiřování a
zdokonalování aktivit Exportní garanční
a pojišťovací společnosti a České
exportní banky.
Tyto instituce bude vláda orientovat tak, aby v rámci
disponibilních zdrojů v optimální
míře skýtaly záruky a možnosti
financování, které budou vskutku proexportně
působit.
3. Finanční situace podnikatelských
subjektů
Dědictví centrálně plánované
ekonomiky se v některých případech
ukazuje být zátěží, která
velmi znesnadňuje podnikům vyvíjet v tržní
ekonomice obvyklou, přirozenou činnost v oblasti
vnějších ekonomických vztahů.
Vláda proto vytvoří podmínky, aby
v odůvodněných případech byla
obnovena stabilita finanční situace firem.
4. Informační zdroje
Kvalitní informace jsou jedním ze základních
předpokladů pro rozvoj zahraničně
obchodních vztahů. Vláda je připravena
nadále prohlubovat stávající a
vytvářet nové informační systémy
tak, aby se zejména malým a středním
podnikům dostávaly do rukou takové údaje,
které si nemohou samy opatřit a které jim
svou vysokou úrovní umožní efektivně
participovat na světovém obchodě. Tato oblast
je vhodnou příležitostí zejména
pro Českou agenturu na podporu obchodu, která byla
k tomuto účelu zřízena Ministerstvem
průmyslu a obchodu.
5. Zastoupení státu v zahraničí
Za mimořádně důležitý
předpoklad pro rozvoj českého zahraničního
obchodu považuje vláda vytváření
vysoce odborných, ekonomicky orientovaných struktur
státu v zahraničí. Vysoká profesionální
úroveň českých diplomatů ekonomické
orientace umožní České republice tržně
konformním způsobem a v souladu s mezinárodními
závazky vytvářet příznivé
podmínky pro prezentaci české ekonomiky na
zahraničních trzích.
6. Obchodní diplomacie
Velmi důležitou roli v sektoru vnějších
ekonomických vztahů sehrává obchodní
diplomacie. Koordinace vlivových činností
zejména vysokých státních úředníků
s cílem tržně konformním způsobem
a v souladu s mezinárodními závazky upozornit
na možnosti české ekonomiky je nezbytnou
součástí české proexportní
politiky.
7. Výstavy, veletrhy, propagace
Propagační média mohou významně
ovlivnit názor na Českou republiku a na její
ekonomiku a exportní výkonnost v tomto kontextu
zejména. Vláda proto bude i nadále poskytovat
významná zvýhodnění těm
podnikatelům, kteří se rozhodnou zúčastnit
se výstavních a veletržních akcí.
Vláda bude hlouběji diskutovat teritoriální
a komoditní orientaci těchto akcí s podnikatelskou
sférou, berouc přitom ohled na zdrojové možnosti
v této oblasti.
8. Teritoriální priority
S cílem koncentrovat a v nejvyšší míře
zefektivnit proexportní působení státu
zpracuje vláda teritoriální koncepci proexportní
politiky, která v několikaletém horizontu
a s přihlédnutím ke komoditním možnostem
ekonomiky bude činnost na podporu vývozu soustřeďovat
do několika vybraných teritorií.
9. Vládní úvěry
V souladu s možnostmi, které nabízí
finanční zdroje státu pro tento účel,
bude vláda v každém individuálním
případě posuzovat otázku poskytnutí
vládního úvěru na určitý,
teritoriálně a komoditně odůvodněný
projekt.
10. Mezinárodní finanční
instituce
Vláda bude i nadále posuzovat možnost participace
České republiky v dalších mezinárodních
finančních institucích, přičemž
rozhodující bude hledisko efektivnosti takového
kroku.
III. JEDNOTLIVÁ OPATŘENÍ NA PODPORU
VÝVOZU
Hluboká provázanost zahraničního obchodu
s celou ekonomikou způsobuje, že neexistuje opatření,
které by okamžitě a vysoce efektivně
stimulovalo exportní výkonnost. Úzké
spojení situace v zahraničním obchodě
s celkovým hospodářským vývojem
neumožňuje řešit situaci isolovanými
a dílčími opatřeními. Hlavním
směrem proexportní politiky vlády, která
je součástí její hospodářské
politiky, bude proto kultivace všech faktorů růstu
hospodářství jako celku. Na podporu zahraničního
obchodu a vývozu zejména vláda přijímá
a v brzké době přijme řadu opatření
v oblasti ekonomické i právní, opatření,
která jsou zaměřena do tuzemska i navenek.
I. OBLAST HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY
a) Korekce hospodářské politiky
Významný podíl zahraničního
obchodu na ekonomice země způsobuje značnou
citlivost ekonomiky na situaci v zahraničním obchodě
České republiky.
Situace v hospodářství České
republiky zejména na počátku roku 1997, vyvolávající
potřebu omezit domácí poptávku, vedla
k některým podpůrným, ale i restriktivním
opatřením v oblasti veřejných a soukromých
financí. Opatření s tímto postupem
související přijala vláda v dokumentech
Korekce hospodářské politiky a Stabilizační
a ozdravný program vládní koalice. V tomto
rámci vláda trvale dbá na to, aby se zpomalilo
tempo růstu průměrných mezd a příjmů
domácností, přičemž rozhodujícím
momentem je zde vazba na odpovídající růst
produktivity práce. Mimořádnou důležitost
má posílení důvěry v kapitálový
trh, bankovní sektor a další finanční
instituce, čímž se vytvoří předpoklady
pro zvýšení spořivosti obyvatelstva.
Vláda bude i nadále pravidelně vyhodnocovat
plnění jednotlivých úkolů v
tomto rámci uložených jak z věcného,
tak i časového hlediska.
b) Stabilizace finanční situace firem
Často uváděnou příčinou
nízké exportní výkonnosti našich
podniků jsou závazky a pohledávky, vzniklé
zejména do roku 1990 a to buď v důsledku existence
nedobytných pohledávek či pohledávek
vzniklých v důsledku kurzových rozdílů
z devalvací koruny.
Český právní řád neumožňoval
úplný odpis nedobytných pohledávek
za zahraničními dlužníky a tato situace
mimořádně zatěžovala potenciální
účastníky zahraničně obchodních
operací a často jejich vývozní aktivity
výrazně omezovala.
Dne 1. ledna 1998 vstoupí v platnost zákon č.
210/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů.
Tato nová právní úprava, umožňující
úplný odpis nedobytných pohledávek
za dlužníky se sídlem nebo bydlištěm
v zahraničí, vzniklých do konce roku 1990,
vytvoří předpoklady pro odbřemenění
subjektů, působících v oblasti zahraničního
obchodu, a pro zvýšení jejich výkonnosti.
Novela přináší i některá
další opatření, která ve svém
důsledku mohou působit pozitivně na vývozní
schopnost ekonomiky. Jde zejména o zrychlení odpisování
starého bloku pohledávek, splatných do konce
roku 1994 z 10% na 20% ročně, zkrácení
doby odpisování nehmotných výsledků
výzkumu a vývoje z osmi na dobu 2 až 5 let
a výrazné snížení sazby daně
z přijmu právnických osob z 39% na 35%, čímž
dojde ke zvýšení disponibilních zdrojů
této skupiny poplatníků a k rozšíření
možnosti jejich reinvestování do proexportně
orientovaných výrob.
Vláda projednala a postoupila Parlamentu ČR návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 499/1990 Sb., o přepočtu
devizových aktiv a pasiv v oblasti zahraničních
pohledávek a závazků organizací v
souvislosti s kurzovými opatřeními. Smyslem
navrhované novely zákona je umožnit zreálnění
hypotetických závazků specializovaných
tradingových organizací, které vyplynuly
z přepočtu starého bloku pohledávek
v zahraničí a tyto pohledávky se staly v
důsledku objektivních skutečností
zcela nebo z větší části nedobytnými.
Jedná se vesměs o závazky z kurzových
rozdílů z devalvací koruny v roce 1990.
Vláda po uplynutí určitého období
vyhodnotí účinnost přijatých
novel zákonů.
c) ČEB a EGAP
Otázka úspěšného umístění
se na zahraničních trzích je úzce
spjata s financováním a úvěrováním
vývozu výrobků. Standardní produkty
bankovní sféry byly zásadním způsobem
rozšířeny zřízením České
exportní banky a Exportní garanční
a pojišťovací společnosti.
Přijetím zákona č. 58/1995 Sb. o pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou byly vytvořeny základní finanční
pilíře systému oficiální podpory
exportu s tím, že Česká exportní
banka (ČEB), mající povahu exportní
úvěrové agentury, zabezpečuje zvýhodněné
financování a Exportní garanční
a pojišťovací společnost (EGAP) je výhradním
subjektem zejména na poli pojištění
politických a komerčních vývozních
rizik.
Na základě prokázaného pozitivního
vlivu těchto institucí na rozvoj financování
a pojišťování vývozu přistoupila
vláda ke zpracování návrhu novely
zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou.
Obsahem tohoto návrhu je rozšířit
služby v oblasti pojištění vývozu
včetně vyrovnání ztrát vývozců
z rozdílů tuzemských a zahraničních
úrokových sazeb u vývozních dodavatelských
úvěrů. Česká exportní
banka bude moci dále prohloubit své aktivity zejména
o možnost poskytování úvěrů
bance výrobce, přičemž svou činnost
bude banka rozvíjet především v případech,
kdy z důvodů nedostatečné kapacity
nebo vysokého rizika nebude vývozce moci získat
úvěry od komerčních bank.
Činnost obou institucí bude vláda sledovat
i v budoucnu s tím vědomím, že jejich
finanční závislost na státním
rozpočtu bude postupně klesat.
d) Česká agentura na podporu obchodu
Nejen v zemích s přechodovou ekonomikou, ale ve
většině zemí světa je akcentována
důležitost informačních a poradenských
služeb v oblasti exportu s tím, že se tyto aktivity
orientují zejména na exportéry menšího
a středního rozměru. Všeobecně
se vychází z toho, že velké a silné
firmy jsou schopny zajišťovat si toky informací
vlastní cestou např. prostřednictvím
počítačové sítě, nákupem
u vysoce specializovaných informačních kanceláří
v zahraničí, uzavřením zastupitelských
smluv v teritoriu nebo dokonce vysláním svých
representantů do zemí jejich přednostního
zájmu.
S cílem napomoci poskytováním informací
zejména malým a středním podnikům
byla zřízena Česká agentura na podporu
obchodu, která je příspěvkovou organizací
Ministerstva průmyslu a obchodu. Tato agentura vznikla
transformací Centra vnějších ekonomických
vztahů a zaměřuje se na tyto oblasti:
- informační služby pro vývozce,
- poradenské a konzultační služby,
- vzdělávací služby pro vývozce,
- asistenční a podpůrné činnosti
pro vývozce zaměřené na efektivní
pronikání českých podnikatelských
subjektů na zahraniční trhy.
Prostředky, plynoucí i z fondů PHARE, budou
využity k pokračování spolupráce
agentury s podnikatelskou sférou, Hospodářskou
komorou, Svazem průmyslu a dopravy, profesními svazy
a pod.
Vláda považuje za prospěšné,
aby z České agentury na podporu obchodu byla v budoucnu
vytvořena organizace srovnatelná se standardem obdobných
organizací v zahraničí.
e) Podpora malých a středních podniků
Vláda České republiky uskutečňuje
řadu programů na podporu podnikání
malých a středních podniků, které
zahrnují i exportně orientované projekty
z oblasti průmyslové výroby, stavební
výroby, služeb a zemědělství.
V sektoru zemědělství uplatňovaný
program "Export" je zaměřen na vývoz
vybraných zemědělských komodit, přičemž
podporou je dotace úroků z úvěrů,
v roce 1997 ve výši 10 procentních bodů.
Tento program se bude uplatňovat i v roce 1998.
V oblasti průmyslové a stavební výroby
a služeb jde o poskytování bankovních
úvěrů, záruk za úvěr,
případně o příspěvky
na úhradu úroků z bankovních úvěrů
a úvěry se sníženou úrokovou
sazbou.
Pro nadcházející rok je připravován
návrh celoplošného programu s přímým
exportním účinkem pro podnikatelské
subjekty s nejvýše 250 zaměstnanci. Cílem
programu je zvýšení ekonomické síly
a inovačního potenciálu malých a středních
podniků, který povede k vyšší konkurenceschopnosti
na domácích a zahraničních trzích.
Dále bude prohlubováno zavádění
systémů řízení jakosti podle
norem řady ISO 9000, což usnadní pronikání
českých výrobků zejména na
trhy EU.
Vláda má v úmyslu i nadále v podpoře
vývozu prostřednictvím programů pro
malé a střední podniky pokračovat.
f) Rozvojová pomoc
Rozvojová pomoc se řídí usnesením
vlády č. 153 z března 1995 k zásadám
o poskytování pomoci. To definovalo zahraniční
pomoc poskytovanou naším státem jako cílený
koncepční program účasti a spoluzodpovědnosti
ČR při dalším ekonomickém vývoji
v rozvojových a transformujících se zemích
a jako významnou součást naší
zahraniční politiky a uskutečňování
obchodně politické strategie, se záměrem
následného využití jejího efektu
navazujícími obchodně ekonomickými
aktivitami českých subjektů v daném
teritoriu.
V souladu s členstvím našeho státu v
OECD, avšak v závislosti na možnosti státního
rozpočtu, poroste náš vklad i do oblasti poskytování
rozvojové pomoci. I náš podíl rozvojové
pomoci k hrubému domácímu produktu za léta
1996 až 1997 narůstá. Vláda si je vědoma
toho, že by se podíl měl přiblížit
hodnotě 0,1% HDP, což je nejmenší relativní
vklad členské země OECD.
Vláda bude i nadále v poskytování
rozvojové pomoci pokračovat, a podle možnosti
státního rozpočtu ji i rozšiřovat,
neboť ji považuje za významný prvek pronikání
českých výrobků na zahraniční
trhy. Má proto v úmyslu výrazněji
začlenit rozvojovou pomoc do teritoriálně
komoditní koncepce proexportní politiky a zajistit,
aby finanční prostředky uvolněné
ze státního rozpočtu byly v daném
časovém období skutečně operativně
využity.
g) Regionální rozvojové banky
Skutečnost, že účast České
republiky v regionálních rozvojových bankách
nemusí být zárukou zvýšení
podílu českých subjektů na exportu
do dotčených regionů a vysoké náklady
se vstupem spojené, dovedly vládu po projednání
v poradě ministrů k závěru, že
v současné době není uskutečnění
vstupu České republiky ani do Asijské rozvojové
banky reálné. K tomuto stanovisku vedou i zkušenosti,
které s využíváním analogických
možností udělala Česká republika
v souvislosti se svým členstvím ve Světové
bance a v Evropské bance pro obnovu a rozvoj.
h) Vládní úvěry
Důležitým nástrojem podpory vývozu
jsou dlouhodobé úvěry poskytované
státem za výhodných podmínek,
známé jako tzv. soft loans. Tento instrument lze
použít na jakékoli dodávky, nejčastěji
je ho využíváno na podporu vývozu investičních
celků.
Všeobecně existující vazba dlouhodobých
vládních úvěrů na vývoz
investičních celků je dána zejména
vysokou přidanou hodnotou produkce, obsažené
v investičním celku, vysokým finančním
objemem vývozního obchodního případu
a multiplikačním efektem, projevujícím
se poptávkou po mnoha dalších domácích
výrobcích.
Tento druh zvýhodněného úvěru
je využíván většinou vyspělých
demokratických zemí, členů OECD, které
tak na zahraničních trzích zejména
rozvojových zemí a zemí s přechodovou
ekonomikou vytvářejí pro české
firmy konkurenci, obtížně překonatelnou
běžnými komerčními prostředky.
Vláda je proto rozhodnuta obnovit podporu vývozu
poskytováním dlouhodobých úvěrů
na konkrétní vývozní projekty
do určitých teritorií přednostního
zájmu.
Vázána svými mezinárodními
závazky bude vláda postupovat v souladu s Ujednáním
o pravidlech pro oficiálně podporované úvěry
(tzv. Konsensus OECD), tento rámec nicméně
umožní podnikatelským subjektům České
republiky vyrovnat se, pokud jde o financování těchto
náročných vývozních operací,
zahraniční konkurenci z jiných vyspělých
zemí.
Vláda považuje za nezbytně, aby příslušní
ministři v krátké době zpracovali
bližší podmínky pro poskytování
těchto úvěrů tak, aby bylo možno
tohoto proexportního opatření využívat.
Lze očekávat, že by postupné širší
uplatnění tohoto instrumentu mohlo znamenat významné
navýšení vývozu.
i) Zadávání veřejných
zakázek
Vláda se ztotožňuje s názorem, že
pro uchazeče o veřejné zakázky v zahraničí
je důležitou referencí dodávka pro tuzemsko.
Příslušná ustanovení zákona
č. 199/1994 Sb., ve znění pozdějších
předpisů umožňují zadavatelům
veřejných zakázek omezit obchodní
veřejnou soutěž na tuzemské osoby nebo
zvýhodnit nabídkové ceny tuzemských
osob vůči nabídkovým cenám
zahraničních osob.
Vláda proto předpokládá, že
zadavatelé veřejných zakázek ve větší
míře využijí této možnosti
zvýhodnění tuzemských osob. S ohledem
na proces harmonizace právních předpisů
s právem Evropské unie vláda neuvažuje
s dalším rozšířením výhod
v této oblasti.
j) Daňová zvýhodnění
Za proexportní opatření jsou považována
i daňová zvýhodnění vývozců,
například prostřednictvím tvorby rezerv
na exportní rizika, urychlení odpisů i otázka
podpory certifikace kvality jejím posuzováním
jako nákladové položky a nikoli hrazením
ze zisku.
Daňové rezervy, pokud mají mít ekonomický
smysl a nemají se stát politickým nástrojem
v oblasti daní, mají za úkol zrovnoměrnit
a časově rozložit budoucí výdaje,
které jsou již v současnosti známy,
svým rozsahem vybočují z běžného
hospodaření a váží se k jiným
zdaňovacím obdobím, než ve kterých
jsou vynakládány.
Daňová zvýhodnění vývozců
však je možno považovat za nesystémová,
neboť by zejména mohla posílit tendence české
zboží levně vyvézt a po drobné
úpravě v zahraničí za vyšší
ceny dovézt. Jestliže daňový systém
nepřipouští tvorbu daňově účinné
rezervy na krytí jiných podnikatelských rizik,
bylo by obtížně zdůvodnitelné,
proč vytvářet rezervu na exportní
rizika.
Pokud jde o urychlení odpisů pro vývozce,
existuje opět námitka nesystémovosti, neboť
dynamika daňových odpisů výrazně
akceleruje proti odpisům účetním.
Je však pravdou, že úpravou odpisové politiky
obecně pro všechny podnikatelské subjekty by
bylo možno pozitivně ovlivnit i vývoz. Ani
certifikáty kvality nelze posuzovat jako nákladovou
položku, neboť z hlediska daňových předpisů
jde o nehmotný majetek, který lze odepsat do daňových
základů za 2 - 5 let.
Přijetím návrhů na daňová
zvýhodnění by mohlo dojít k vytvoření
spekulativního prostoru pro odklad nebo obcházení
daňové povinnosti, ke znevýhodnění
ostatních oborů podnikání a ke zpochybnění
a narušení věcné podstaty a zdůvodnitelnosti
tvorby daňových rezerv a to jistě není
cílem těchto iniciativ.