Tvůrčí skupina Petra Zvoníčka

Po celý rok 1996 se Česká televize 1x týdně věnovala kompletnímu dílu oceánografa, ekologa Jacqua Yvese Cousteaua. Zvýšený divácký ohlas si získal další přírodopisný typ programu, vysílaný v týdenním rytmu: PLANETA, který byl zařazen z ČT2 na ČT1. Rubrika TELEVIZNÍ UNIVERZITA se zaměřila na vědu a techniku, s přesahy k dalším, příbuzným oborům. Velký úspěch zaznamenala týdenní rubrika VELKÝ ZAHRANIČNÍ CESTOPIS, podobně jako cyklus přírodopisných půlhodinových dokumentů, jehož základním motivem byla problematika životního prostředí. Nejdůležitějším tématem byla rubrika velkého, zahraničního společensko-historického dokumentu, uváděná v úterý a čtvrtek od 20.00 na ČT2.

Tvůrčí skupina Václava Lukse

V roce 1996 pokračovala spolupráce s NIKÉ TV na magazínu o zdraví TREND PLUS, který svým obsahem naplňoval osvětový, výchovně vzdělávací záměr a to nejenom pro laickou, ale i odbornou veřejnost. V tomto směru nelze opomenout ani čtyřdílný cyklus dokumentárních filmů SVOBODY SE NEVZDÁME o boji Čechů a Slováků za svobodu vlasti ve II. světové válce vyrobený ve spolupráci se sdružením FRAM ani cyklus 100 ČESKÝCH FILMŮ KE 100. VÝROČÍ KINEMATOGRAFIE, který v průběhu dvou let seznámil veřejnost se zásadními a významnými milníky a etapami historie naší kinematografie.

TELEVIZNÍ STUDIO BRNO

Tvůrčí skupina Jiřího Floriána

Výroba třinácti pořadů pro cyklus OMEGA probíhala v roce 1996 v tvůrčí skupině Jiřího Floriana - dramaturg Tamara Nosková - Lowáková. Stopáž 15 minut.

Názvy pořadů:

IZRAELSKÉ MUZEUM - procházka největším muzeem v Izraeli, archeologickou expozicí, uměleckou zahradou a Svatyní knihy s unikatními nálezy Svitků od Mrtvého moře.

KOSMICKÉ HODINY - průvodce pořadem astronom dr. Pokorný poodhrne roušku tajemství nad miliardami let vzdáleného počátku našeho vesmíru.

ANANDA ZNAMENÁ RADOST - o práci mezinárodního týmu zkoumajícího léčebné účinky konopí.

Podílely se na něm: Lékařská fakulta MU v Brně, Lékařská fakulta Palackého univerzity v Olomouci a Lékařská fakulta Hebrejské univerzity v Izraeli.

TROJNÁSOBNÝ GENIUS - připomenutí jedné významné podnikatelské osobnosti průmyslové revoluce 19. století Michaela Thoneta, který urychlil vývoj některých regionů ještě před dynastií Baťů.

DŮM, VE KTERÉM SE TOPÍ SLUNCEM - o experimentálním ekologickém domě, jež vznikl v laboratořích VUES Brno a za přispění zahraničních institucí.

KAMENNÁ KRÁSA PRAVOSLAVÍ - nahlédnutí do historie chrámové architektury a duchovního světa Ruska.

PROMĚNY LITINY - o litině, která provází lidskou společnost už léta, svými kvalitami spoluvytvářela nový životní styl a podnítila vznik nových výrobních center. Vrcholila v secesi, tedy před první světovou válkou.

ŽIDOVSKÉ PAMÁTKY JIŽNÍ MORAVY - kulturně - historické svědectví minulých dob židovského etnika.

DENDROCHRONOLOGIE - představení docela mladého vědního oboru. Průvodcem je dendrochronolog ing. Josef Kyncl.

LES A HOMO SAPIENS - co cítíme, když se řekne strom nebo les?

BEZ VODY NENÍ ŽIVOT - zajímavosti související se zavlažováním pouští a s problematikou vodárenských systémů.

TRŽIŠTĚ A NÁMĚSTÍ JSOU SRDCEM MĚST - živá paměť minulosti a současnosti každého města. Průvodkyní bude historička Milena Flodrová.

PROBUZENÝ ÚHOR - o životě farmářů, kibucníků a o problematice zemědělství v Izraeli.

Tvůrčí skupina Marie Kučerové a Milady Maitnerové

TO NEJLEPŠÍ Z KLASIKY - dvanáct dílů cyklu České televize, přibližující nejznámější melodie barokní éry. Díla J. S. Bacha, G. F. Haendela, A. Vivaldiho, G. B. Pergolesiho, F. V. Míči a dalších byla zaznamenána ve stylizovaném televizním studiu, v interpretaci vídeňských specializovaných souborů Capella Academica a Le Monde Classique a řady sólistů. Průvodce pořadu prof. Jiří Fukač.

Scénář. J. Fukač, R. Chudoba, kamera J. Kovář, zvuk R. Kos, výtvarník V. Kucharski, režie Rudolf Chudoba.

Tvůrčí skupina Jiřího Stejskala a Roberta Fuksy

VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ POŘADY V DĚTSKÉM PÁSMU OÁZA - osmnáctidílný cyklus TY - JÁ (pokračování cyklu z roce 1995)

Modelové minipříběhy znázorňující nejčastější problémy dětí školního věku s otevřeným koncem, anketou a minibesedou s psychologem.

26 x BESEDA S PSYCHOLOGEM A DĚTMI O PROBLÉMECH DOSPÍVÁNÍ - námětem jednotlivých besed byla témata ztvárněná v televizním seriálu "Připraveny".

ZVÍŘATA KOLEM NÁS - ekologická výchova a výchova k pozitivnímu vztahu dětí k přírodě a zvířatům (26x).

1.2.3. SPORT 1996 V ČESKÉ TELEVIZI

Od roku 1996 nečekala Redakce sportu, že by se měl stát obdobím odpočinku. Pravda je dokonce taková, že to byl zatím pracovně nejnáročnější, ale zároveň sportovně nejúspěšnější sportovní rok v krátké historii České televize. Na všechny tři největší akce - Olympijské hry v Atlantě, MS v ledním hokeji i ME v kopané si zajistila vysílací práva Česká televize a svým divákům prostřela opravdu nebývale bohaté menu.

První událostí byl světový šampionát hokejistů ve Vídni. Do vysílání byly zařazeny nejen všechny zápasy české reprezentace, ale také řada dalších zajímavých utkání a ukázalo se, že diváci to v hojném počtu přijali s povděkem. Velmi kladně ocenili rovněž výsledky práce zpravodajského štábu České televize, který jsme do Vídně vyslali, aniž jsme tušili, že to pro nás bude tak slavné mistrovství. V myslích diváků tak zůstane navždy atmosféra české šatny po vítězném finále s návštěvou premiéra Klause. Samotné finále pak překonalo v hodnocení sledovanosti i spokojenosti všechny rekordy.

Evropský šampionát v Anglii nabídla Česká televize v kompletním rozsahu - všech 31 zápasů v přímých přenosech či záznamech, utkání našich reprezentantů a naší základní skupiny pak zarámované studiem EURO 96. Také v Anglii byl zvláštní štáb České televize, který přinášel rozhovory, aktuality a pohledy do zákulisí ME. Rekordy divácké sledovanosti byly znovu překonány.

Olympijské hry v Atlantě byly ztvárněny v už tradičních schématech zavedených v nově utvořené Redakci sportu České televize v roce 1992. Olympijské studio v Praze s mnoha zajímavými hosty řadilo do vysílání přímé přenosy, záznamy, reportáže zvláštního štábu České televize, sestřihy a portréty našich úspěšných sportovců - celkem více než 250 hodin během 16 dnů.

V nich 4 zlaté a dohromady 11 medailí pro českou výpravu, ale také bombový útok v Olympijském parku. Olympijské ozvěny ve dvou vydáních shrnovaly to, co diváci v noci nezvládli shlédnout, Pohlednice z Atlanty pak mapovala prostředí, ve kterém se Hry konaly. Rekordy sledovanosti tady byly zaznamenány v nočních hodinách.

Ostatní události nabízené ve sportovním vysílání České televize se mohly zdát ve srovnání se třemi dominantami roku málo významné, ale divácký zájem podepisoval stále vysokou prestiž České televize na polí tohoto žánru. Budeme tedy jen stručně připomínat to nejdůležitější.

Ze zahraničí přebírala Česká televize většinu významných akcí, kterých se účastnili čeští sportovci:

- skokanské Intersportturné

- ME a MS v krasobruslení

- MS ve sjezdovém lyžování

- tenisová mistrovství USA a Austrálie

- celý průběh fotbalové Ligy mistrů a finále všech evropských klubových pohárů

- Světový pohár v ledním hokeji, finský Karjala Tour i celá léta tolik populární turnaj o cenu Izvestijí.

- V denních sestřizích jsme se věnovali i Paralympijským hrám v Atlantě.

Česká televize je v oblasti sportu také velmi respektovaným výrobcem přenosů. Také proto ji EBU svěřila zajištění přenosů z fotbalového turnaje na OH v Atlantě.

Z domácích událostí přebíraly mnohé televizní společnosti další přenosy vyráběné Českou televizí:

- Světový pohár v běhu na lyžích z Nového města

- Světové poháry v letech na lyžích a koncem roku i ve skocích z Harrachova

- fotbalové zápasy pražské Slávie v Poháru UEFA hrané na domácí půdě

- tenisový IPB Czech indoor z Ostravy

- Velkou pardubickou

- MS silničních motocyklů v Brně

- hokejový Pragobanka tour ve Zlíně

- plochodrážní Zlatou přilbu

- Pražský mezinárodní maraton

- ostravskou Zlatou tretru.

Pravidelnými pořady věnujícími se nejpopulárnějším sportům jsou hokejové BULY s přímými přenosy z Extraligy a fotbalový magazín Poločas. Všechny další sportovní události shrnují zpravodajské pořady Branky-body-vteřiny a Sportovní ozvěny, ze světa motorismu magazín Sportissimo.

Na závěr roku pak tradičně Redakce sportu hodnotí a bilancuje ve výročních střihových dokumentech - v roce 1996 to byly:

- Olympijská Atlanta

- Jsme mistři světa

- Zlatokopové z Wembley

- Sport 96

- Ve zpětném zrcátku.

1.2.4. ČESKÝ FILM A ČESKÁ TELEVIZE

Pokud Česká televize investovala během pěti let své existence např. do výroby filmů více než 200 milionů korun a stala se jejich rozhodujícím výrobcem a producente v zemi, podílela se nejen významným způsobem na uchování národní kulturní identity a současně se zachovala i z finančního hlediska velmi prozíravě. Při neustále rostoucích nákladech na nákup vysílacích práv si vytvořila základní předpoklad rozsáhlých úspor v budoucích rozpočtech na desetiletí dopředu.

PRODUCENTSKÉ CENTRUM UMĚLECKÝCH POŘADŮ

Česká televize se v roce 1996 podílela na výrobě cca 20-ti filmech. Přesný počet filmů za rok lze vyjádřit obtížně, protože výroba filmu není ohraničená jedním rokem a často se v jednom roce vyrobí a teprve v následujícím má premiéru.

Seznam je řazen dle tvůrčích skupin.

Tvůrčí skupina Kateřiny Krejčí a Vlasty Průchové

O TŘECH RYTÍŘÍCH, KRÁSNÉ PANÍ A LNĚNÉ KYTLI - pohádka - rytířská romance o strachu, zbabělosti, odvaze, ale především o veliké lásce jednoho ze tří mladých rytířů ke krásné panně. Režie Vladimír Drha.

DO NEBÍČKA - film byl podpořen grantem od Státního fondu. V tajemném prostředí zapadlé vesnice se odvíjí příběh, jehož kořeny leží ve středověké legendě. Režie Kryštof Hanzlík.

PUTOVÁNÍ ZA PERLOVOU PANNOU - pohádka - příběh rytíře Kornélia, který se vydá do světa hledat tajemnou krasavici z obrazu, dívku, jež pláče perly. Režie Vladimír Drha.

Tvůrčí skupina Alice Nemanské

ZAPOMENUTÉ SVĚTLO - příběh konfliktního vesnického faráře v době totality. Režie Vladimír Michálek.

NEJASNÁ ZPRÁVA O KONCI SVĚTA - osudový příběh lásky a vášně dvojice Gorana a Verony, v konfrontaci se dvěma starými muži. Režie Juraj Jakubisko.

PASÁŽ - psychologický příběh s mírně absurdní nadsázkou o muži, který se ztratí v pasáži. Režie Juraj Herz.

Tvůrčí skupina Heleny Sýkorové

MALOSTRANSKÉ HUMORESKY - povídkový film absolventů FAMU je dramatizací motivů ze stejnojmenné knihy Karla Pecky. Režie - Zdeněk Gawlik, Jan Pecha a Jaromír Polišenský.

KOLJA - koprodukční komedie podle literárního námětu Pavla Taussiga se odehráva koncem 80-tých let, v době těsně předrevoluční. Režie Jan Svěrák.

BUMERANG - odehrává se v komunistickém lágru v druhé polovině padesátých let - ten, který byl dříve pánem nad osudy a životy vězňů, se náhle ocitne mezi nimi sám jako odsouzený. Režie Hynek Bočan.

BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA - bude uvedeno až v roce 1997 - zpracování známého románu M-Viewegha - režie Petr Nikolajev - koprodukce se Space filmem.

Tvůrčí skupina Pavla Borovana

KRÁL UBU - filmový debut F.A.Brabce podle námětu Alfreda Jarryho.

Tvůrčí skupina Čestmíra Kopeckého

...ANI SMRT NEBERE ! - příběh dvou městských intelektuálů, kteří se dostanou do prostředí pro ně naprosto neznámého a cizího. Režie Miroslav Balajka.

MLADÍ MUŽI POZNÁVAJÍ SVĚT - pravdivý příběh sarajevských kluků a holek v pravdivém filmu režiséra Radima Špačka.

UŽ - komedie o dívce, která se né vlastní vinou dostane až na samé dno lidské společností a nepřímo se přičiní o vyhlášení války Německu. Režie Zdeněk Tyc.

MŇÁGA - HAPPY END - fiktivní hudební dokument o vytvoření a zániku rockové skupiny Mňága a Žďorp. Režie Petr Zelenka.

KAMENNÝ MOST - drama filmového režiséra, který řeší svůj vztah ke stárnoucím rodičům, nevěrné manželce, volnomyšlenkářské milence, milovanému synovi a tajemnému pražskému démonu, aby byl nakonec postaven před skutečného soupeře - Karlův most - magický střed staré Prahy. Režie Tomáš Vorel.

JMÉNO KÓDU RUBÍN - romantický příběh o alchymii, moci, lásce a pozitivních silách v člověku. Film obdržel grant, režie Jan Němec.

MARIAN - opět film podpořený grantem - příběh jednoho rómského kluka, který se drsně narodil, blbě žil a nakonec si ve svých dvaadvaceti letech vzal život. Režie Václav Petr.

TELEVIZNÍ STUDIO BRNO

Tvůrčí skupina Jiřího Stejskala a Roberta Fuksy

LOTRANDO A ZUBEJDA

Film připravuje tvůrčí skupina Jiřího Stejskala a Roberta Fuksy v průběhu roku 1996. Film je určen pro rodinné publikum. Předlohou scénáře se staly dvě z Devatera pohádek Karla Čapka, jmenovitě O princezně solimánské a Velká loupežnická pohádka. Scénář napsal Zdeněk Svěrák, a to včetně písňových textů. Skladatelem filmové hudby a písní je Jaroslav Uhlíř. Režisérem filmu se stal Karel Smyczek.

Projekt filmu získal grant Eurimages. Podmínkou pro získání tohoto grantu byla koprodukční spolupráce dalších subjektů. Staly se jimi Mirage Production, Sirena Film a ArtCam. I při takto rozložené koprodukční výrobě zůstává Česká televize většinovým producentem.

V titulních rolích filmu vystupují mladí herce Jiří Strach a Barbora Seidlová. V dalších velkých rolích uvidíme Pavla Zedníčka, Mariána Labudu, Arnošta Goldflama, Josefa Karlíka, Jiřího Pechu a další. Natáčení probíhalo v srpnu, září a na počátku října 1996 v českých a bulharských exteriérech a ve studiích na Barrandově a Kavčích horách.

Film je na přelomu roku 1996 a 1997 střižen a čeká na dokončovací práce (hudba, postsynchrony). Uvedení do kin předpokládáme po prázdninách 1997, na obrazovce České televize v závěru roku 1998.

Tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny Levové

HRANICE STÍNU - koprodukce mezi TS Brno a Studiem Velehrad Olomouc. Film vznikl podle stejnojmenného románu Jana Čepa. Líčí asociativní svět hrdiny hledajícího na hranici snů a skutečnosti, hranici života a smrti.

Scénář a režii měl Martin Müller, spolupráci na scénáři Petr Michálek a Veronika Müllerová, kameru Veronika Müllerová a hudbu Irena a Vojtěch Havlovi. Ve filmu hrají Jan Kačer, Nina Divíšková, neherce Michaela Vetešková, František Žaluda, Mikuláš Pánek, Petr Michálek a další.

TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA

Tvůrčí skupina Marči Arichtevy

KONTO SEPARATO - film je příběhem autentického tajemníka bývalého uhlobarona Laryshe. Děj se odehrává na Karvinsku a Ostravsku ve třicátých letech. Komedie vzniká v tvůrčí skupině Marčí Arichtevy. Autorem scénáře je zkušený scénárista Michal Najbrt a režisérem je úspěšný Dušan Klein. Hlavním kameramanem je Ivo Popek. V hlavních rolích uvidíme Václava Postráneckého, Radoslava Brzobohatého, Františka Řeháka, Františka Němce, Markétu Hrubešovou a další.

1.2.5. KOMENTÁŘ K NÁKUPU ZAHRANIČNÍCH POŘADŮ

Nákupem zahraničních pořadů se v České televizi zabývá převážně Producentské centrum převzatých pořadů, které vybírá a zpracovává zahraniční produkci hranou i dokumentární.

Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského

Celková koncepce a poslání veřejnoprávní televize klade vysoké nároky na výběr zahraniční tvorby, která je tudíž posuzována z mnoha aspektů. Základními kritérii nákupu jsou kvalita a vkus. K nim se dále řadí požadavek na teritoriální, žánrovou, tematickou a myšlenkovou pestrost. Vzhledem k masivní invazi americké televizní a filmové kultury do Evropy se stává požadavek teritoriální bohatosti stále naléhavější. Výběr z mnoha zemí klade vysoké nároky na dramaturgické znalosti. Vedle produkce USA se na obrazovce České televize lze setkat s tvorbou evropskou (zastoupenou nejen Velkou Británií, Francií, Itálií, Německem, Španělskem, ale i Maďarskem, Polskem, zeměmi Skandinávie), asijskou (Izrael, Irán, Indie, Čína, Japonsko), africkou (Burkina Faso, Senegal, Alžír). Snahou zahraniční dramaturgie je v závislosti na požadavcích vysílacího schématu nabídnout divákovi pořady, které ctí kvality umělecké, estetické, ideové, morální a které jsou v neposlední řadě i nenásilně vzdělávací. K nekomerčním filmům se silným etickým podtextem patřily například dva francouzské cykly Antoina Rivese: soudce terorismu a Melo-Melo, zabývající se palčivými tématy dnešního každodenního života. Se špičkou kinematografického umění dneška i minulostí se mohli diváci setkat v nabídce tří filmových klubů, které rovněž nepřímo plní funkcí vzdělávací. Pondělní filmový klub nabídl cyklus profilů významných světových režisérů - Wima Wenderse, Jean-Luca Godarda, Juliusze Machulského, Marcela Carného, Krysztofa Zanussiho, Alaina Resnaise, Elii Kazana, Henri-Georgese Clouzota a celý rok uzavřela exkluzivní řada děl Švéda Ingmara Bergmana. Čtvrteční a páteční klubové časy byly věnovány jednotlivým snímkům světové kinematografie, dílům oceněným na zahraničních festivalech, pro které je uvedení v České televizi velmi často jedinou možností, jak je zprostředkovat českému divákovi. K filmovému vzdělání lze přičíst i cyklus "Filmových návratů" - jako nedocenitelný konkrétní materiál k poznání dějin kinematografie. Dramaturgové České televize, jejichž hlavním cílem není na rozdíl od komerčních stanic jen maximální sledovanost, ale i divácká spokojenost, musí splňovat požadavek vysoké odbornosti a znalosti bohaté světové nabídky, které jim umožňují orientaci při detailním a cíleném výběru, ten se dále promítá i do (v dnešní době tak často uplatňovaného) "balíkového" prodeje.

Zárukou kvality je i trvalá spolupráce s významnými světovými televizními a filmovými výrobci a distributory (BBC, FRANCE TELEVISION, LA SEPT, SACIS, Telepool, BETA, WARNER BROTHERS, MSM, MCA, PARAMOUNT, CBS, CANAL+, UGC, GAUMONT, PATHE, RANK....). Vedle kvalitativních kritérií hraje ve stále se vyhrocujícím konkurenčním prostředí nezanedbatelnou roli při nákupu zahraničních pořadů i kritérium ekonomické.

Tvůrčí skupina Petra Zvoníčka

Kritérium výběru tvůrčí skupiny 22, zaměřené na zahraniční dokumentární tvorbu, stanoví kvalitativní špička například následujících společností: BBC Worldwide, Channel 4 International, Gaumont, TF1, Amaya, Explore, NRK, TV2, SVT, ZDF, ORF, Telepool, La Sept, Arte, EuroArts, RM Associates, NHK, Beyond, lTEL, Canal+, BetaFilm (EuroKim), CBS a dalších. Spolupracujeme s více než dvěma sty televizními společnostmi z celého světa.

Kromě Producentského centra převzatých pořadů koupilo také Producentské centrum publicistiky a dokumentaristiky od IBA (Israel Broadcasting Authority) licenci na film MEZI SCUDY A PATRIOTY.

V České televizi nenakupují pořady ze zahraničí pouze v Producentském centru převzatých pořadů a to z několika důvodů.

V Producentském centru uměleckých pořadů se nakupují pořady do dětských pásem - KUŘÁTKA, JÚHELE NEDĚLE - protože tvůrci těchto pořadů nejlépe vědí, co do své koncepce potřebují, a to jak tematicky, tak stopážově. Takto jsme s úspěchem odvysílali animovaný seriál BYL JEDNOU JEDEN...ŽIVOT, který velmi nenásilnou formou děti vzdělává a informuje o lidském těle.

Další oblasti tvorby, kde se věnujeme nákupu, jsou hudební dokumenty, opery, balety a zábavná tvorba. Producenti obou tvůrčích skupin, kde se v České televizi vyrábějí hudební pořady, jsou zapojení do činnosti mezinárodní hudební organizace IMZ, zúčastňují se pravidelných festivalů a soutěží hudebních pořadů. Z těchto důvodů je zcela logické, že mají nejlepší přehled, co a kde se ve světě produkuje. To samé se týká zábavných pořadů. V tomto žánru se konají na celém světě dvě přehlídky - jedna je putovní po Francii a druhá se koná ve švýcarském Montreux. Naši producenti se dostanou k tomu nejkvalitnějšímu, co se na tomto trhu vyskytuje.

1.2.6. KOMENTÁŘ KE SPOLUPRÁCI S NEZÁVISLÝMI

ČESKÝMI PRODUCENTY

PRODUCENTSKÉ CENTRUM PŘEVZATÝCH POŘADŮ

Tvůrčí skupina Petra Zvoníčka

Přestože se specializujeme na televizní dokumenty zahraniční provenience, průběžně spolupracujeme s FITESem a řadou nezávislých českých producentů. V roce 1996 jsme odvysílali např. dokument režiséra Martiny Skyby a dalších. Připravili jsme do vysílání dokumentární triptych Petra Skaly Antologie českého videoartu; zakoupili jsme do svých programových rubrik unikátní dokumenty režiséra Jana Mudry a výběr z produkce českých společností Mana a Max TV.

Tvůrčí skupina Václava Lukse

Tvůrčí skupina spolupracovala v roce 1996 - stejně jako letech předchozích se společností Vachler Art Company na pravidelném filmovém magazínu Kinobox a měsíčníku věnovaném studentskému a nezávislému filmu Prology.

PRODUCENTSKÉ CENTRUM PUBLICISTIKY A DOKUMENTARISTIKY

Jedním ze základních znaků České televize, jako veřejné televize je i otevřenost. V případě výroby dokumentárních filmů se projevuje též otevřeností různým formám spolupráce s externími subjekty, a tudíž i soukromými výrobci. Základní kriteriální podmínky pro vstup České televize do konkrétní spolupráce se soukromým výrobcem jsou dvě:

- dramaturgická kontrola vznikajícího pořadu (dramaturgické veto) Českou televizí;

- výhradní právo k užití (televiznímu vysílání) pořadu na území České republiky získá Česká televize.

Termín soukromý výrobce zahrnuje všechny subjekty podnikající na trhu audivizuálních pořadů od společností po fyzické osoby. Jedná se o subjekty rozdílné ekonomické síly s různorodým technologickým zázemím, nemluvě o různé důvěryhodnosti, resp. schopnostech.

Společným znakem soukromých výrobců bez rozdílu jejich postavení je iniciativa. Samotná spolupráce s externími firmami testuje schopnosti České televize. Platí to stejně pro programovou invenci, pro pružnost a schopnost realizace, pro náklady na výrobu.

Malé firmy, alespoň ty, se kterými soustavněji spolupracujeme, jsou užitečnými štikami v televizním rybníce. Žádá-li se povšechné hodnocení, tak lze říci, že kvalitativní charakteristiky pořadu vyrobeného se soukromým výrobcem vesměs vyváží vyšší náklady pořadu.

Stále přežívajícím znakem mnoha soukromých výrobců je, že nedostatečně znají aktuální programovou nabídku České televize, jako svého možného odběratele, a přicházejí mnohdy s duplicitními programovými návrhy. Někteří se cítí jako skutečně nezávislí a žijí v přesvědčení, že Česká televize je povinna jejich návrhy neprodleně a bez výhrad akceptovat. Jiní berou Českou televizi i po jejím vstupu do spolupráce jako partnera, kterého není třeba respektovat. Samotný vývoj audiovizuálního trhu v ČR, možnosti realizace dokumentů pro televizní stanice, však takové výrobce přirozeně koriguje. Česká televize je dominujícím, ne-li jediným možným, partnerem. Tohoto postavení si je Česká televize vědoma, ovšem nezneužívá toho při vyjednávání o konkrétních podmínkách spolupráce. Spoluprací se soukromými výrobci Česká televize významně přispívá k existenci domácího audivizuálního trhu. Činí tak nikoli z filantropických pohnutek, nýbrž racionálně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP