Tvůrčí skupina Petra Zvoníčka
Po celý rok 1996 se Česká televize 1x týdně
věnovala kompletnímu dílu oceánografa,
ekologa Jacqua Yvese Cousteaua. Zvýšený divácký
ohlas si získal další přírodopisný
typ programu, vysílaný v týdenním
rytmu: PLANETA, který byl zařazen z ČT2 na
ČT1. Rubrika TELEVIZNÍ UNIVERZITA se zaměřila
na vědu a techniku, s přesahy k dalším,
příbuzným oborům. Velký úspěch
zaznamenala týdenní rubrika VELKÝ ZAHRANIČNÍ
CESTOPIS, podobně jako cyklus přírodopisných
půlhodinových dokumentů, jehož základním
motivem byla problematika životního prostředí.
Nejdůležitějším tématem
byla rubrika velkého, zahraničního společensko-historického
dokumentu, uváděná v úterý
a čtvrtek od 20.00 na ČT2.
Tvůrčí skupina Václava Lukse
V roce 1996 pokračovala spolupráce s NIKÉ
TV na magazínu o zdraví TREND PLUS, který
svým obsahem naplňoval osvětový, výchovně
vzdělávací záměr a to nejenom
pro laickou, ale i odbornou veřejnost. V tomto směru
nelze opomenout ani čtyřdílný cyklus
dokumentárních filmů SVOBODY SE NEVZDÁME
o boji Čechů a Slováků za svobodu
vlasti ve II. světové válce vyrobený
ve spolupráci se sdružením FRAM ani cyklus
100 ČESKÝCH FILMŮ KE 100. VÝROČÍ
KINEMATOGRAFIE, který v průběhu dvou let
seznámil veřejnost se zásadními a
významnými milníky a etapami historie naší
kinematografie.
TELEVIZNÍ STUDIO BRNO
Tvůrčí skupina Jiřího Floriána
Výroba třinácti pořadů pro
cyklus OMEGA probíhala v roce 1996 v tvůrčí
skupině Jiřího Floriana - dramaturg Tamara
Nosková - Lowáková. Stopáž 15
minut.
Názvy pořadů:
IZRAELSKÉ MUZEUM - procházka největším
muzeem v Izraeli, archeologickou expozicí, uměleckou
zahradou a Svatyní knihy s unikatními nálezy
Svitků od Mrtvého moře.
KOSMICKÉ HODINY - průvodce pořadem astronom
dr. Pokorný poodhrne roušku tajemství nad miliardami
let vzdáleného počátku našeho
vesmíru.
ANANDA ZNAMENÁ RADOST - o práci mezinárodního
týmu zkoumajícího léčebné
účinky konopí.
Podílely se na něm: Lékařská
fakulta MU v Brně, Lékařská fakulta
Palackého univerzity v Olomouci a Lékařská
fakulta Hebrejské univerzity v Izraeli.
TROJNÁSOBNÝ GENIUS - připomenutí jedné
významné podnikatelské osobnosti průmyslové
revoluce 19. století Michaela Thoneta, který urychlil
vývoj některých regionů ještě
před dynastií Baťů.
DŮM, VE KTERÉM SE TOPÍ SLUNCEM - o experimentálním
ekologickém domě, jež vznikl v laboratořích
VUES Brno a za přispění zahraničních
institucí.
KAMENNÁ KRÁSA PRAVOSLAVÍ - nahlédnutí
do historie chrámové architektury a duchovního
světa Ruska.
PROMĚNY LITINY - o litině, která provází
lidskou společnost už léta, svými kvalitami
spoluvytvářela nový životní styl
a podnítila vznik nových výrobních
center. Vrcholila v secesi, tedy před první světovou
válkou.
ŽIDOVSKÉ PAMÁTKY JIŽNÍ MORAVY -
kulturně - historické svědectví minulých
dob židovského etnika.
DENDROCHRONOLOGIE - představení docela mladého
vědního oboru. Průvodcem je dendrochronolog
ing. Josef Kyncl.
LES A HOMO SAPIENS - co cítíme, když se řekne
strom nebo les?
BEZ VODY NENÍ ŽIVOT - zajímavosti související
se zavlažováním pouští a s problematikou
vodárenských systémů.
TRŽIŠTĚ A NÁMĚSTÍ JSOU SRDCEM
MĚST - živá paměť minulosti a současnosti
každého města. Průvodkyní bude
historička Milena Flodrová.
PROBUZENÝ ÚHOR - o životě farmářů,
kibucníků a o problematice zemědělství
v Izraeli.
Tvůrčí skupina Marie Kučerové
a Milady Maitnerové
TO NEJLEPŠÍ Z KLASIKY - dvanáct dílů
cyklu České televize, přibližující
nejznámější melodie barokní éry.
Díla J. S. Bacha, G. F. Haendela, A. Vivaldiho, G. B. Pergolesiho,
F. V. Míči a dalších byla zaznamenána
ve stylizovaném televizním studiu, v interpretaci
vídeňských specializovaných souborů
Capella Academica a Le Monde Classique a řady sólistů.
Průvodce pořadu prof. Jiří Fukač.
Scénář. J. Fukač, R. Chudoba,
kamera J. Kovář, zvuk R. Kos, výtvarník
V. Kucharski, režie Rudolf Chudoba.
Tvůrčí skupina Jiřího Stejskala
a Roberta Fuksy
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ POŘADY
V DĚTSKÉM PÁSMU OÁZA - osmnáctidílný
cyklus TY - JÁ (pokračování cyklu
z roce 1995)
Modelové minipříběhy znázorňující
nejčastější problémy dětí
školního věku s otevřeným koncem,
anketou a minibesedou s psychologem.
26 x BESEDA S PSYCHOLOGEM A DĚTMI O PROBLÉMECH DOSPÍVÁNÍ
- námětem jednotlivých besed byla témata
ztvárněná v televizním seriálu
"Připraveny".
ZVÍŘATA KOLEM NÁS - ekologická výchova
a výchova k pozitivnímu vztahu dětí
k přírodě a zvířatům
(26x).
1.2.3. SPORT 1996 V ČESKÉ TELEVIZI
Od roku 1996 nečekala Redakce sportu, že by se měl
stát obdobím odpočinku. Pravda je dokonce
taková, že to byl zatím pracovně nejnáročnější,
ale zároveň sportovně nejúspěšnější
sportovní rok v krátké historii České
televize. Na všechny tři největší
akce - Olympijské hry v Atlantě, MS v ledním
hokeji i ME v kopané si zajistila vysílací
práva Česká televize a svým divákům
prostřela opravdu nebývale bohaté menu.
První událostí byl světový
šampionát hokejistů ve Vídni. Do vysílání
byly zařazeny nejen všechny zápasy české
reprezentace, ale také řada dalších
zajímavých utkání a ukázalo
se, že diváci to v hojném počtu přijali
s povděkem. Velmi kladně ocenili rovněž
výsledky práce zpravodajského štábu
České televize, který jsme do Vídně
vyslali, aniž jsme tušili, že to pro nás
bude tak slavné mistrovství. V myslích diváků
tak zůstane navždy atmosféra české
šatny po vítězném finále s návštěvou
premiéra Klause. Samotné finále pak překonalo
v hodnocení sledovanosti i spokojenosti všechny rekordy.
Evropský šampionát v Anglii nabídla
Česká televize v kompletním rozsahu - všech
31 zápasů v přímých přenosech
či záznamech, utkání našich reprezentantů
a naší základní skupiny pak zarámované
studiem EURO 96. Také v Anglii byl zvláštní
štáb České televize, který přinášel
rozhovory, aktuality a pohledy do zákulisí ME. Rekordy
divácké sledovanosti byly znovu překonány.
Olympijské hry v Atlantě byly ztvárněny
v už tradičních schématech zavedených
v nově utvořené Redakci sportu České
televize v roce 1992. Olympijské studio v Praze s mnoha
zajímavými hosty řadilo do vysílání
přímé přenosy, záznamy, reportáže
zvláštního štábu České
televize, sestřihy a portréty našich úspěšných
sportovců - celkem více než 250 hodin během
16 dnů.
V nich 4 zlaté a dohromady 11 medailí pro českou
výpravu, ale také bombový útok v Olympijském
parku. Olympijské ozvěny ve dvou vydáních
shrnovaly to, co diváci v noci nezvládli shlédnout,
Pohlednice z Atlanty pak mapovala prostředí, ve
kterém se Hry konaly. Rekordy sledovanosti tady byly zaznamenány
v nočních hodinách.
Ostatní události nabízené ve sportovním
vysílání České televize se
mohly zdát ve srovnání se třemi dominantami
roku málo významné, ale divácký
zájem podepisoval stále vysokou prestiž České
televize na polí tohoto žánru. Budeme tedy
jen stručně připomínat to nejdůležitější.
Ze zahraničí přebírala Česká
televize většinu významných akcí,
kterých se účastnili čeští
sportovci:
- skokanské Intersportturné
- ME a MS v krasobruslení
- MS ve sjezdovém lyžování
- tenisová mistrovství USA a Austrálie
- celý průběh fotbalové Ligy mistrů a finále všech evropských klubových pohárů
- Světový pohár v ledním hokeji, finský Karjala Tour i celá léta tolik populární turnaj o cenu Izvestijí.
- V denních sestřizích jsme se věnovali
i Paralympijským hrám v Atlantě.
Česká televize je v oblasti sportu také velmi
respektovaným výrobcem přenosů. Také
proto ji EBU svěřila zajištění
přenosů z fotbalového turnaje na OH v Atlantě.
Z domácích událostí přebíraly
mnohé televizní společnosti další
přenosy vyráběné Českou televizí:
- Světový pohár v běhu na lyžích z Nového města
- Světové poháry v letech na lyžích a koncem roku i ve skocích z Harrachova
- fotbalové zápasy pražské Slávie v Poháru UEFA hrané na domácí půdě
- tenisový IPB Czech indoor z Ostravy
- Velkou pardubickou
- MS silničních motocyklů v Brně
- hokejový Pragobanka tour ve Zlíně
- plochodrážní Zlatou přilbu
- Pražský mezinárodní maraton
- ostravskou Zlatou tretru.
Pravidelnými pořady věnujícími
se nejpopulárnějším sportům jsou
hokejové BULY s přímými přenosy
z Extraligy a fotbalový magazín Poločas.
Všechny další sportovní události
shrnují zpravodajské pořady Branky-body-vteřiny
a Sportovní ozvěny, ze světa motorismu magazín
Sportissimo.
Na závěr roku pak tradičně Redakce
sportu hodnotí a bilancuje ve výročních
střihových dokumentech - v roce 1996 to byly:
- Olympijská Atlanta
- Jsme mistři světa
- Zlatokopové z Wembley
- Sport 96
- Ve zpětném zrcátku.
1.2.4. ČESKÝ FILM A ČESKÁ TELEVIZE
Pokud Česká televize investovala během pěti
let své existence např. do výroby filmů
více než 200 milionů korun a stala se jejich
rozhodujícím výrobcem a producente v zemi,
podílela se nejen významným způsobem
na uchování národní kulturní
identity a současně se zachovala i z finančního
hlediska velmi prozíravě. Při neustále
rostoucích nákladech na nákup vysílacích
práv si vytvořila základní předpoklad
rozsáhlých úspor v budoucích rozpočtech
na desetiletí dopředu.
PRODUCENTSKÉ CENTRUM UMĚLECKÝCH POŘADŮ
Česká televize se v roce 1996 podílela na
výrobě cca 20-ti filmech. Přesný počet
filmů za rok lze vyjádřit obtížně,
protože výroba filmu není ohraničená
jedním rokem a často se v jednom roce vyrobí
a teprve v následujícím má premiéru.
Seznam je řazen dle tvůrčích skupin.
Tvůrčí skupina Kateřiny Krejčí
a Vlasty Průchové
O TŘECH RYTÍŘÍCH, KRÁSNÉ
PANÍ A LNĚNÉ KYTLI - pohádka - rytířská
romance o strachu, zbabělosti, odvaze, ale především
o veliké lásce jednoho ze tří mladých
rytířů ke krásné panně.
Režie Vladimír Drha.
DO NEBÍČKA - film byl podpořen grantem od
Státního fondu. V tajemném prostředí
zapadlé vesnice se odvíjí příběh,
jehož kořeny leží ve středověké
legendě. Režie Kryštof Hanzlík.
PUTOVÁNÍ ZA PERLOVOU PANNOU - pohádka - příběh
rytíře Kornélia, který se vydá
do světa hledat tajemnou krasavici z obrazu, dívku,
jež pláče perly. Režie Vladimír
Drha.
Tvůrčí skupina Alice Nemanské
ZAPOMENUTÉ SVĚTLO - příběh
konfliktního vesnického faráře v době
totality. Režie Vladimír Michálek.
NEJASNÁ ZPRÁVA O KONCI SVĚTA - osudový
příběh lásky a vášně
dvojice Gorana a Verony, v konfrontaci se dvěma starými
muži. Režie Juraj Jakubisko.
PASÁŽ - psychologický příběh
s mírně absurdní nadsázkou o muži,
který se ztratí v pasáži. Režie
Juraj Herz.
Tvůrčí skupina Heleny Sýkorové
MALOSTRANSKÉ HUMORESKY - povídkový film absolventů
FAMU je dramatizací motivů ze stejnojmenné
knihy Karla Pecky. Režie - Zdeněk Gawlik, Jan Pecha
a Jaromír Polišenský.
KOLJA - koprodukční komedie podle literárního
námětu Pavla Taussiga se odehráva koncem
80-tých let, v době těsně předrevoluční.
Režie Jan Svěrák.
BUMERANG - odehrává se v komunistickém lágru
v druhé polovině padesátých let -
ten, který byl dříve pánem nad osudy
a životy vězňů, se náhle ocitne
mezi nimi sám jako odsouzený. Režie Hynek Bočan.
BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA - bude uvedeno
až v roce 1997 - zpracování známého
románu M-Viewegha - režie Petr Nikolajev - koprodukce
se Space filmem.
Tvůrčí skupina Pavla Borovana
KRÁL UBU - filmový debut F.A.Brabce podle námětu
Alfreda Jarryho.
Tvůrčí skupina Čestmíra
Kopeckého
...ANI SMRT NEBERE ! - příběh dvou městských
intelektuálů, kteří se dostanou do
prostředí pro ně naprosto neznámého
a cizího. Režie Miroslav Balajka.
MLADÍ MUŽI POZNÁVAJÍ SVĚT - pravdivý
příběh sarajevských kluků a
holek v pravdivém filmu režiséra Radima Špačka.
UŽ - komedie o dívce, která se né vlastní
vinou dostane až na samé dno lidské společností
a nepřímo se přičiní o vyhlášení
války Německu. Režie Zdeněk Tyc.
MŇÁGA - HAPPY END - fiktivní hudební
dokument o vytvoření a zániku rockové
skupiny Mňága a Žďorp. Režie Petr
Zelenka.
KAMENNÝ MOST - drama filmového režiséra,
který řeší svůj vztah ke stárnoucím
rodičům, nevěrné manželce, volnomyšlenkářské
milence, milovanému synovi a tajemnému pražskému
démonu, aby byl nakonec postaven před skutečného
soupeře - Karlův most - magický střed
staré Prahy. Režie Tomáš Vorel.
JMÉNO KÓDU RUBÍN - romantický příběh
o alchymii, moci, lásce a pozitivních silách
v člověku. Film obdržel grant, režie Jan
Němec.
MARIAN - opět film podpořený grantem - příběh
jednoho rómského kluka, který se drsně
narodil, blbě žil a nakonec si ve svých dvaadvaceti
letech vzal život. Režie Václav Petr.
TELEVIZNÍ STUDIO BRNO
Tvůrčí skupina Jiřího Stejskala
a Roberta Fuksy
LOTRANDO A ZUBEJDA
Film připravuje tvůrčí skupina Jiřího
Stejskala a Roberta Fuksy v průběhu roku 1996. Film
je určen pro rodinné publikum. Předlohou
scénáře se staly dvě z Devatera pohádek
Karla Čapka, jmenovitě O princezně solimánské
a Velká loupežnická pohádka. Scénář
napsal Zdeněk Svěrák, a to včetně
písňových textů. Skladatelem filmové
hudby a písní je Jaroslav Uhlíř. Režisérem
filmu se stal Karel Smyczek.
Projekt filmu získal grant Eurimages. Podmínkou
pro získání tohoto grantu byla koprodukční
spolupráce dalších subjektů. Staly se
jimi Mirage Production, Sirena Film a ArtCam. I při takto
rozložené koprodukční výrobě
zůstává Česká televize většinovým
producentem.
V titulních rolích filmu vystupují mladí
herce Jiří Strach a Barbora Seidlová. V dalších
velkých rolích uvidíme Pavla Zedníčka,
Mariána Labudu, Arnošta Goldflama, Josefa Karlíka,
Jiřího Pechu a další. Natáčení
probíhalo v srpnu, září a na počátku
října 1996 v českých a bulharských
exteriérech a ve studiích na Barrandově a
Kavčích horách.
Film je na přelomu roku 1996 a 1997 střižen
a čeká na dokončovací práce
(hudba, postsynchrony). Uvedení do kin předpokládáme
po prázdninách 1997, na obrazovce České
televize v závěru roku 1998.
Tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny
Levové
HRANICE STÍNU - koprodukce mezi TS Brno a Studiem Velehrad
Olomouc. Film vznikl podle stejnojmenného románu
Jana Čepa. Líčí asociativní
svět hrdiny hledajícího na hranici snů
a skutečnosti, hranici života a smrti.
Scénář a režii měl Martin Müller,
spolupráci na scénáři Petr Michálek
a Veronika Müllerová, kameru Veronika Müllerová
a hudbu Irena a Vojtěch Havlovi. Ve filmu hrají
Jan Kačer, Nina Divíšková, neherce Michaela
Vetešková, František Žaluda, Mikuláš
Pánek, Petr Michálek a další.
TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA
Tvůrčí skupina Marči Arichtevy
KONTO SEPARATO - film je příběhem autentického
tajemníka bývalého uhlobarona Laryshe. Děj
se odehrává na Karvinsku a Ostravsku ve třicátých
letech. Komedie vzniká v tvůrčí skupině
Marčí Arichtevy. Autorem scénáře
je zkušený scénárista Michal Najbrt
a režisérem je úspěšný Dušan
Klein. Hlavním kameramanem je Ivo Popek. V hlavních
rolích uvidíme Václava Postráneckého,
Radoslava Brzobohatého, Františka Řeháka,
Františka Němce, Markétu Hrubešovou a
další.
1.2.5. KOMENTÁŘ K NÁKUPU ZAHRANIČNÍCH
POŘADŮ
Nákupem zahraničních pořadů
se v České televizi zabývá převážně
Producentské centrum převzatých pořadů,
které vybírá a zpracovává zahraniční
produkci hranou i dokumentární.
Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové
a Vladimíra Tišnovského
Celková koncepce a poslání veřejnoprávní
televize klade vysoké nároky na výběr
zahraniční tvorby, která je tudíž
posuzována z mnoha aspektů. Základními
kritérii nákupu jsou kvalita a vkus. K nim se dále
řadí požadavek na teritoriální,
žánrovou, tematickou a myšlenkovou pestrost.
Vzhledem k masivní invazi americké televizní
a filmové kultury do Evropy se stává požadavek
teritoriální bohatosti stále naléhavější.
Výběr z mnoha zemí klade vysoké nároky
na dramaturgické znalosti. Vedle produkce USA se na obrazovce
České televize lze setkat s tvorbou evropskou (zastoupenou
nejen Velkou Británií, Francií, Itálií,
Německem, Španělskem, ale i Maďarskem,
Polskem, zeměmi Skandinávie), asijskou (Izrael,
Irán, Indie, Čína, Japonsko), africkou (Burkina
Faso, Senegal, Alžír). Snahou zahraniční
dramaturgie je v závislosti na požadavcích
vysílacího schématu nabídnout divákovi
pořady, které ctí kvality umělecké,
estetické, ideové, morální a které
jsou v neposlední řadě i nenásilně
vzdělávací. K nekomerčním filmům
se silným etickým podtextem patřily například
dva francouzské cykly Antoina Rivese: soudce terorismu
a Melo-Melo, zabývající se palčivými
tématy dnešního každodenního života.
Se špičkou kinematografického umění
dneška i minulostí se mohli diváci setkat v
nabídce tří filmových klubů,
které rovněž nepřímo plní
funkcí vzdělávací. Pondělní
filmový klub nabídl cyklus profilů významných
světových režisérů - Wima Wenderse,
Jean-Luca Godarda, Juliusze Machulského, Marcela Carného,
Krysztofa Zanussiho, Alaina Resnaise, Elii Kazana, Henri-Georgese
Clouzota a celý rok uzavřela exkluzivní řada
děl Švéda Ingmara Bergmana. Čtvrteční
a páteční klubové časy byly
věnovány jednotlivým snímkům
světové kinematografie, dílům oceněným
na zahraničních festivalech, pro které je
uvedení v České televizi velmi často
jedinou možností, jak je zprostředkovat českému
divákovi. K filmovému vzdělání
lze přičíst i cyklus "Filmových
návratů" - jako nedocenitelný konkrétní
materiál k poznání dějin kinematografie.
Dramaturgové České televize, jejichž
hlavním cílem není na rozdíl od komerčních
stanic jen maximální sledovanost, ale i divácká
spokojenost, musí splňovat požadavek vysoké
odbornosti a znalosti bohaté světové nabídky,
které jim umožňují orientaci při
detailním a cíleném výběru,
ten se dále promítá i do (v dnešní
době tak často uplatňovaného) "balíkového"
prodeje.
Zárukou kvality je i trvalá spolupráce s
významnými světovými televizními
a filmovými výrobci a distributory (BBC, FRANCE
TELEVISION, LA SEPT, SACIS, Telepool, BETA, WARNER BROTHERS, MSM,
MCA, PARAMOUNT, CBS, CANAL+, UGC, GAUMONT, PATHE, RANK....). Vedle
kvalitativních kritérií hraje ve stále
se vyhrocujícím konkurenčním prostředí
nezanedbatelnou roli při nákupu zahraničních
pořadů i kritérium ekonomické.
Tvůrčí skupina Petra Zvoníčka
Kritérium výběru tvůrčí
skupiny 22, zaměřené na zahraniční
dokumentární tvorbu, stanoví kvalitativní
špička například následujících
společností: BBC Worldwide, Channel 4 International,
Gaumont, TF1, Amaya, Explore, NRK, TV2, SVT, ZDF, ORF, Telepool,
La Sept, Arte, EuroArts, RM Associates, NHK, Beyond, lTEL, Canal+,
BetaFilm (EuroKim), CBS a dalších. Spolupracujeme
s více než dvěma sty televizními společnostmi
z celého světa.
Kromě Producentského centra převzatých
pořadů koupilo také Producentské centrum
publicistiky a dokumentaristiky od IBA (Israel Broadcasting Authority)
licenci na film MEZI SCUDY A PATRIOTY.
V České televizi nenakupují pořady
ze zahraničí pouze v Producentském centru
převzatých pořadů a to z několika
důvodů.
V Producentském centru uměleckých pořadů
se nakupují pořady do dětských pásem
- KUŘÁTKA, JÚHELE NEDĚLE - protože
tvůrci těchto pořadů nejlépe
vědí, co do své koncepce potřebují,
a to jak tematicky, tak stopážově. Takto jsme
s úspěchem odvysílali animovaný seriál
BYL JEDNOU JEDEN...ŽIVOT, který velmi nenásilnou
formou děti vzdělává a informuje o
lidském těle.
Další oblasti tvorby, kde se věnujeme nákupu,
jsou hudební dokumenty, opery, balety a zábavná
tvorba. Producenti obou tvůrčích skupin,
kde se v České televizi vyrábějí
hudební pořady, jsou zapojení do činnosti
mezinárodní hudební organizace IMZ, zúčastňují
se pravidelných festivalů a soutěží
hudebních pořadů. Z těchto důvodů
je zcela logické, že mají nejlepší
přehled, co a kde se ve světě produkuje.
To samé se týká zábavných pořadů.
V tomto žánru se konají na celém světě
dvě přehlídky - jedna je putovní po
Francii a druhá se koná ve švýcarském
Montreux. Naši producenti se dostanou k tomu nejkvalitnějšímu,
co se na tomto trhu vyskytuje.
1.2.6. KOMENTÁŘ KE SPOLUPRÁCI S NEZÁVISLÝMI
ČESKÝMI PRODUCENTY
PRODUCENTSKÉ CENTRUM PŘEVZATÝCH POŘADŮ
Tvůrčí skupina Petra Zvoníčka
Přestože se specializujeme na televizní dokumenty
zahraniční provenience, průběžně
spolupracujeme s FITESem a řadou nezávislých
českých producentů. V roce 1996 jsme odvysílali
např. dokument režiséra Martiny Skyby a dalších.
Připravili jsme do vysílání dokumentární
triptych Petra Skaly Antologie českého videoartu;
zakoupili jsme do svých programových rubrik unikátní
dokumenty režiséra Jana Mudry a výběr
z produkce českých společností Mana
a Max TV.
Tvůrčí skupina Václava Lukse
Tvůrčí skupina spolupracovala v roce 1996
- stejně jako letech předchozích se společností
Vachler Art Company na pravidelném filmovém magazínu
Kinobox a měsíčníku věnovaném
studentskému a nezávislému filmu Prology.
PRODUCENTSKÉ CENTRUM PUBLICISTIKY A DOKUMENTARISTIKY
Jedním ze základních znaků České
televize, jako veřejné televize je i otevřenost.
V případě výroby dokumentárních
filmů se projevuje též otevřeností
různým formám spolupráce s externími
subjekty, a tudíž i soukromými výrobci.
Základní kriteriální podmínky
pro vstup České televize do konkrétní
spolupráce se soukromým výrobcem jsou dvě:
- dramaturgická kontrola vznikajícího pořadu
(dramaturgické veto) Českou televizí;
- výhradní právo k užití (televiznímu
vysílání) pořadu na území
České republiky získá Česká
televize.
Termín soukromý výrobce zahrnuje všechny
subjekty podnikající na trhu audivizuálních
pořadů od společností po fyzické
osoby. Jedná se o subjekty rozdílné ekonomické
síly s různorodým technologickým zázemím,
nemluvě o různé důvěryhodnosti,
resp. schopnostech.
Společným znakem soukromých výrobců
bez rozdílu jejich postavení je iniciativa. Samotná
spolupráce s externími firmami testuje schopnosti
České televize. Platí to stejně pro
programovou invenci, pro pružnost a schopnost realizace,
pro náklady na výrobu.
Malé firmy, alespoň ty, se kterými soustavněji
spolupracujeme, jsou užitečnými štikami
v televizním rybníce. Žádá-li
se povšechné hodnocení, tak lze říci,
že kvalitativní charakteristiky pořadu vyrobeného
se soukromým výrobcem vesměs vyváží
vyšší náklady pořadu.
Stále přežívajícím znakem
mnoha soukromých výrobců je, že nedostatečně
znají aktuální programovou nabídku
České televize, jako svého možného
odběratele, a přicházejí mnohdy s
duplicitními programovými návrhy. Někteří
se cítí jako skutečně nezávislí
a žijí v přesvědčení,
že Česká televize je povinna jejich návrhy
neprodleně a bez výhrad akceptovat. Jiní
berou Českou televizi i po jejím vstupu do spolupráce
jako partnera, kterého není třeba respektovat.
Samotný vývoj audiovizuálního trhu
v ČR, možnosti realizace dokumentů pro televizní
stanice, však takové výrobce přirozeně
koriguje. Česká televize je dominujícím,
ne-li jediným možným, partnerem. Tohoto postavení
si je Česká televize vědoma, ovšem nezneužívá
toho při vyjednávání o konkrétních
podmínkách spolupráce. Spoluprací
se soukromými výrobci Česká televize
významně přispívá k existenci
domácího audivizuálního trhu. Činí
tak nikoli z filantropických pohnutek, nýbrž
racionálně.