PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
-------------------------------------------------


341/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1998

 

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 23. prosince 1997 (čj. 3541/97 - OVA)

 

 

Na základě výsledků jednání o budoucnosti Fondu dětí a mládeže (dále jen "Fond") v únoru 1997, kterého se zúčastnili tehdejší ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ivan Pilip, předseda Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež Michal Prokop, poslanci Jiří Karas, Martin Přibáň, Pavel Dostál a předseda Fondu Břetislav Verner, byl připraven návrh novely zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, kterou schválil Parlament České republiky. Tato novela (zákon č. 307/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže) má umožnit vypořádání majetku spravovaného Fondem - převod majetku využitelného pro přímou práci s dětmi a mládeží na odpovídající instituce, prodej a privatizaci nevyužitelného majetku pro přímou práci s dětmi a mládeží a privatizaci akciových společností - a ukončení jeho činnosti v časovém horizontu tří let. Tyto skutečnosti by se měly výraznou měrou promítat do návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1998.

 

Připomínky

Návrh rozpočtu Fondu na rok 1998 je stejně jako v minulých letech zpracován jako deficitní, což nekoresponduje se zásadní změnou v jeho činnosti v roce 1998. Fond míní opět získat 42,3 % prostředků na provoz odprodejem hmotného investičního majetku. V návaznosti na Program činnosti Fondu na rok 1998 je do rozpočtu nově zahrnuta položka "poradenský výbor", která patrně souvisí s náklady na přípravu a realizaci plánované privatizace majetku. Bohužel položka není kryta výnosy z činnosti Fondu, ale má být hrazena z výnosů privatizace. Protože se jedná o částku velmi vysokou, trvá vláda na jejím rozpracování do jednotlivých položek. Pro odhad výše položky byl údajně použit přiměřeně postup analogický postupu Fondu národního majetku České republiky (dále jen "FNM ČR"). Postup FNM ČR však není všeobecně znám a doporučujeme proto tuto položku blíže rozpracovat.Vláda se obává, že v roce 1998 by měla být určena na poradenské činnosti spojené s privatizací a výše částky je odvozena z výše potenciálně privatizovaného majetku (procentem užívaným FNM ČR). To ale neodpovídá struktuře majetku. FNM ČR obvykle prodává (privatizuje) provozní a výrobní zařízení, kde je nutný audit, odhad základního jmění, perspektivy rozvoje apod.

Do komentáře k návrhu rozpočtu Fondu na rok 1998 by měla být zapracována specifikace a zdůvodnění nutnosti uvažovaného nákupu potřebných přístrojů a zařízení, zvláště v návaznosti na uvažovaný zánik Fondu. V rozpočtu je např. uvažováno (ř. 4) s doplněním hardwaru a zařízení kanceláří. V komentáři je však uvedeno, že pracoviště Fondu jsou v současné době dostatečně vybavena potřebnou technikou a inventářem, a proto byla snížena částka určená k nákupu nového zařízení oproti roku 1997 na 50 %. V návrhu rozpočtu není opět uvažováno s podporou činností dětí a mládeže, náklady na opravy a údržbu majetku se patrně týkají pouze provozovaných turistických ubytoven, které Fond hypoteticky provozuje, co do výše zisku nepříliš efektivně. Doporučujeme, aby součástí materiálu byla i informace o tom, kdo turistické ubytovny provozuje skutečně, jaká je nájemní či jiná smlouva a jaký je zisk provozovatele.

 

Závěr

Rok 1998 by měl být pro Fond přelomovým, ve kterém by se měl Fond vedle dokončení více než 100 soudních sporů především zaměřit na proces vypořádávání majetku, který spravuje, což by se mělo projevit i v jeho plánovaném rozpočtu. Předkládaný návrh rozpočtu je zpracován natolik nekonkrétně, že nemá žádnou vypovídací hodnotu. Takto zpracovaný návrh rozpočtu není zárukou pro kvalitní hospodaření s majetkem bývalého Socialistického svazu mládeže ve prospěch dětí, které bylo značně zpochybněno Nejvyšším kontrolním úřadem ve zprávě z kontroly hospodaření Fondu z letošního roku a nezaručuje ani kvalitní provedení budoucího vypořádání majetku.

Vláda nesouhlasí s předpokládaným objemem finančních prostředků na náklady na přípravu a realizaci plánované privatizace majetku, který není v materiálu vůbec specifikován. Dále je pro vládu neakceptovatelné, aby byl rozpočet Fondu jako v minulých letech deficitní s ohledem na zásadní změnu v jeho činnosti.

Vládu zaráží skutečnost, že nejlépe propracovaná část rozpočtu se týká provozních nákladů Fondu, včetně odměn výboru. Tyto náklady mají být hrazeny, jak již bylo uvedeno výše, i odprodejem části spravovaného majetku. Je proto podle názoru vlády nepřípustné, aby rozpočet uvažoval s nárůstem mezd exekutivy Fondu oproti rozpočtu roku 1997 o 10,7 %. Protože v návrhu rozpočtu není zapracována valorizace mezd, znamená to, že skutečné mzdy roku 1998 budou o zmíněných 10,7 % vyšší, než bylo uvažováno v rozpočtu roku 1997.

Návrh rozpočtu uvažuje i s odměnou pro členy dozorčí rady, a to i přesto, že je tento orgán Fondu vždy složen ze státních úředníků, kteří za svoji činnost v dozorčí radě nemohou být odměňováni. Nabízí se proto otázka, zda takto rozpočtované prostředky nemají být použity na mzdy exekutivy nebo na zvýšení odměn výboru Fondu. Také odměny členů výboru jsou rozpočtovány jako poměrně vysoké, a to přesto, že vláda již pro rok 1997 doporučovala, aby činnost výboru ve prospěch dětí byla prací čestnou, nehonorovanou.

Protože z předloženého návrhu rozpočtu Fondu na rok 1998 není patrné finanční krytí pro činnosti, které míní Fond vykonávat v roce 1998 (jak vyplývá z programu činnosti Fondu na rok 1998) vláda doporučuje, aby byl v návrhu rozpočtu Fondu na rok 1998 okomentován každý řádek výdajů tohoto návrhu rozpočtu.

Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby návrh rozpočtu Fondu na rok 1998 nepřijala a vrátila jej Fondu k přepracování v souladu s tímto stanoviskem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP