Příloha č. 1 |
K jednotlivým zdravotně pojistným plánům:
201 - Vojenská zdravotní pojišťovna
ČR (dále jen VoZP ČR)
Hodnocení ekonomické
- V roce 1998 pojišťovna předpokládá
nárůst pojištěnců vlivem sloučení
s ZP CRYSTAL z 484 783 pojištěnců VoZP ČR
v současné době na plánovaných
529 569 v roce 1998 po sloučení. Nárůst
pojištěnců v r. 1998 vlivem sloučení
je plánován o 44 786. U současného
kmene státních pojištěnců VoZP
ČR je očekáván úbytek, vzhledem
k plánovanému snížení počtu
vojáků základní služby, o 2,1%.
Vlivem sloučení se však předpokládá
zvýšení počtu státních
pojištěnců v roce 1998 celkem o 24 347. Příjmy
po přerozdělení v roce 1998 se plánují
zvýšené, především vlivem
sloučení, o 84 519 tis. Kč.
- Výdaje na vlastní činnost a investice jsou
posuzovány již po uvažovaném sloučení.
Pojišťovna na rok 1998 plánuje tyto výdaje
ve výši 202 120 tis. Kč, což je nárůst
oproti roku 1997 včetně sloučení o
10 181 tis. Kč. Limit pro rok 1998 činí ve
vazbě na definitivní návrh vyhlášky
5,13% a skutečně plánované procento
výdajů na rok 1998 vlivem sloučení
činí 5,76%, což znamená překročeni
limitu o 0,63%. V roce 1997 je limit výdajů na vlastní
činnost a investice v návaznosti na očekávaný
počet pojištěnců a podle dosud platné
vyhlášky 5,5%, skutečně plánované
procento těchto výdajů v roce 1997 se předpokládá
ve výši 5,6%. Překročení procenta
limitu těchto výdajů v roce 1997 činí
0,1%. Jako důvod překročení procenta
v pojistném plánu uváděna skutečnost,
že je nutné zajistit zejména pořízení
vhodného objektu pro nově vzniklou pobočku
v Liberci a dále vyplácení odstupného
propuštěným zaměstnancům ZP CRYSTAL.
- Propočtené procento limitu výdajů
na vlastní činnost a investice podle dosud platné
vyhlášky na rok 1998 může dosáhnout
5,49%, skutečně plánované provozní
náklady vlivem sloučení se ZP CRYSTAL přesahují
povolený limit o 0,27% a činí 5,76%. Propočet
limitu podle definitivního návrhu nové vyhlášky
činí pro tuto pojišťovnu 5,13% v roce
1998.
- V roce 1998 plánuje pojišťovna zvýšení
příjmů po přerozdělení
z očekávaných příjmů
3 380 719 tis. Kč v roce 1997 na 3 465 238 tis. Kč
v roce 1998, výdaje na zdravotní péči
by měly vzrůst z očekávaných
3 179 500 tis. Kč v roce 1997 na 3 207 134 tis. Kč
v roce 1998.V přepočtu na 1 pojištěnce
jsou očekávány příjmy v roce
1997 ve výši 6 519 Kč, v roce 1998 plánují
příjmy na 1 pojištěnce 6 630 Kč,
tj. zvýšení o 111 Kč. Výdaje
na 1 pojištěnce se předpokládají
v roce 1997 ve výši 6 050 Kč, v roce 1998 se
plánují ve výši 6 056 Kč, což
je zvýšení pouze o 0,1%.
- Saldo celkových příjmů a výdajů
(včetně zdanitelných) v roce 1997 se očekává
ve výši 66 104 tis. Kč, v roce 1998 je předpoklad
111 654 tis. Kč, což je zvýšení
kladného salda v r. 1998 mezi příjmy a výdaji
o 45 550 tis. Kč.
- Závazky vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti plánuje pojišťovna
uhradit do konce března 1998 ve výši 37 500
tis. Kč (závazky ZP CRYSTAL). Po splacení
tohoto závazku pojišťovna neplánuje na
rok 1998 žádné závazky po lhůtě
splatnosti. Pohledávky vůči plátcům
pojistného po lhůtě splatnosti se vlivem
sloučení zvýšily o 13 000 tis. Kč,
nárůst pohledávek vůči plátcům
pojistného po lhůtě splatnosti v roce 1998
pojišťovna nepředpokládá a činí
v obou letech 38 567 tis. Kč.
- Celkové závazky očekává pojišťovna
v roce 1997 ve výši 301 613 tis. Kč, z čehož
vůči zdravotnickým zařízením
ve lhůtě splatnosti 255 313 tis. Kč, po lhůtě
splatnosti 37 500 tis. Kč (závazky převzaté
za ZP CRYSTAL), ostatní závazky uvádějí
ve výši 8 800 tis. Kč. Na rok 1998 pojišťovna
neplánuje závazky žádné.
- Pojišťovna neplánuje žádné
závazky po lhůtě splatnosti.
- V roce 1998 plánuje pojišťovna naplnit rezervní
fond podle zásad stanovených zákonem č.
280/1992 Sb., do výše 3% z předpokládaných
průměrných výdajů obou pojišťoven
v letech 1995,1996,1997 tj. 94 679 tis. Kč.
- Do zajišťovacího fondu je povinna pojišťovna
od 1. 1. 1998 přispívat částkou ve
výši 0,5% z průměrných ročních
výdajů základního fondu od vzniku
pojišťovny. V roce 1998 je tento příspěvek
v pojistném plánu ve výši 13 921 tis.
Kč.
- Pojišťovna nečerpá žádné
bankovní úvěry ani návratné
finanční výpomoci z veřejných
rozpočtů.
Hodnocení zdravotní
VoZP vytváří prostřednictvím
svých poboček mimo sítě vojenských
zdravotnických zařízení síť
civilních zdravotnických zařízení
s cílem smluvně zajistit po celé republice
nezbytnou míru geografické, časové
a dopravní dostupnosti jednotlivých druhů
hrazené péče. Smlouvy jsou uzavírány
na podkladě výběrových řízení,
při kterých se zohledňují všeobecná
a speciální kritéria, která zaručí
vysokou kvalitu poskytované zdravotní péče
a ve kterých jsou definovány regulační
mechanismy k zastavení nárůstu výdajů
na zdravotní péči.
Z důvodu náročné práce vojáků
z povolání i civilních zaměstnanců
vojenské správy bude VoZP pokračovat v úhradě
preventivních programů péče o pracující
v riziku, péče o létající personál
a programu preventivně zdravotních pobytů
dětí v zahraničí. Dále bude
poskytovat příspěvek dětem se závažným
defektem smyslových orgánů, příspěvek
na ortodontický aparát a hradit diagnostiku karcinomu
tlustého střeva u mužů nad 45 let věku.
Revizní činnost bude nově zaměřena
i na vykazování neodkladných výkonů
u neregistrovaných pacientů v primární
péči, na náklady na preskripci léčiv
u registrovaných pojištěnců ve vazbě
na stanovený limit, na preskripci a účelnou
farmakoterapii u ambulantních odborných lékařů
a na zintenzivnění aktivity revizních lékařů
přímo ve smluvních ZZ.
Mezi fondy VoZP je z hlediska zdravotní politiky významný
Fond prevence a upevňování zdraví.
Úhrada je v souladu s platnými právními
předpisy.
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna
(dále jen HZP)
Hodnocení ekonomické
- V pojistném plánu roku 1998 plánuje pojišťovna
stagnaci počtu pojištěnců na úrovni
očekávané skutečnosti. Tato úvaha
vychází z předpokladu stability stávajícího
kmene pojištěnců, ve kterém se neočekávají
výrazné změny.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice činí v percentuálním vyjádření
5,76% z příjmů po přerozdělení
dle podmínek vyhlášky MF ČR č.
220/1996 Sb. Pojišťovna plánuje tyto výdaje
ve výši 5,43%, neboť při sestavení
pojistného plánu respektovala očekávané
snížení hranice limitu. Navrhovaná výše
limitu je v souladu i s definitivním návrhem nové
vyhlášky v připomínkovém řízení,
která pro plánovaný počet pojištěnců
a očekávanou výši příjmů
stanoví maximální hranici 5,44%. V absolutní
hodnotě činí výdaje na vlastní
činnost a investice 123 260 tis. Kč, což je
oproti očekávané skutečnosti roku
1997 nárůst o 5,71%.
- Pokud by nedošlo ke změně limitu, mohla by
pojišťovna na výdaje na vlastní činnost
a investice věnovat částku 130 750 tis. Kč,
což je o 7 490 tis. Kč více než hodnota
obsažená v pojistném plánu.
- Saldo příjmů z veřejného
zdravotního pojištění a výdajů
na zdravotní péči je kladné ve výši
161 770 tis. Kč. Největší vliv na očekávané
meziroční zvýšení o 30 mil. Kč
při stagnaci počtu pojištěnců
má zvýšení příjmů
z přerozdělení, které bylo ověřeno
kontrolním propočtem z celkových plánovaných
údajů za ČR. Průměrné
příjmy s vazbou na veřejné zdravotní
pojištění na jednoho pojištěnce
jsou očekávány r. 1998 ve výši
8 902 Kč. Meziroční nárůst
činí 5,54%. Průměrné výdaje
na zdravotní péči jsou v r. 1998 plánovány
ve výši 8 267 Kč, tj. plánovaný
meziroční nárůst 4,43%. Do plánovaného
nižšího tempa růstu nákladů
se promítají očekávané úspory
z připravovaných celostátních opatření
v redukci sítě zdravotnických zařízení.
- V oblasti celkových pohledávek očekává
pojišťovna pokles o 43 mil. Kč. Tyto prostředky
by měly zlepšit platební bilanci r. 1998. V
oblasti závazků celkem očekává
pojišťovna zvýšení pouze o 5 mil.
Kč úměrně ke zvýšení
objemu hrazené zdravotní péče.
- Závazky vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti pojišťovna nevykazuje.
U pohledávek po lhůtě splatnosti se očekává
meziroční snížení o 10 mil. Kč,
což činí 20% celkových evidovaných
pohledávek po lhůtě splatnosti za plátci
pojistného.
- Vzhledem k tomu, že pojišťovna neočekává
ani v roce 1997 ani v r. 1998 závazky po lhůtě
splatnosti, je porovnání těchto závazků
s měsíčními výdaji na zdravotní
péči pro zjištění vývoje
platební neschopnosti bezpředmětné.
- V propočtu předepsané výše
rezervního fondu pro rok 1998 se promítá
i navýšení fondu po sloučení
se zdravotní pojišťovnou Atlas, ke kterému
došlo k 1. 7. 1996. Celková plánovaná
výše rezervního fondu činí v
roce 1998 61 570 tis. Kč.
- Výpočet přídělu do zajišťovacího
fondu pro rok 1998 provedla pojišťovna v souladu se
zákonem ČNR č. 280/1992 Sb. s využitím
metodiky Ministerstva zdravotnictví. Očekávaný
příspěvek do zajišťovacího
fondu MZ ČR činí u této pojišťovny
8 470 tis. Kč.
- Pojišťovna nečerpá žádné
bankovní úvěry a neplánuje jejich
čerpání ani v r. 1998.
- Splácení návratné finanční
výpomoci, kterou zdravotní pojišťovna
obdržela v roce 1996 v souvislosti se sloučením
se zdravotní pojišťovnou Atlas ve výši
130 mil. Kč, je v roce 1998 naplánováno ve
výši 30 mil Kč, což odpovídá
podmínkám splátkového kalendáře.
Hodnocení zdravotní
HZP předpokládá i nadále převahu
počtu svých pojištěnců v severomoravském
regionu a po sloučení se ZP Atlas i v oblasti Zlínska
a jižní Moravy. V těchto oblastech bude pojištěncům
zajišťovat dostupnost zdravotní péče
prostřednictvím sítě ZZ, s nimiž
uzavírá smlouvy na základě výběrových
řízení v souladu se zákonem č.
48/97 Sb. Vzorové smlouvy pro jednotlivé druhy zdravotní
péče zakotvují způsob úhrady,
který pro rok 1998 upřednostňuje kapitační
platbu, paušální sazby a DRG systém.
Síť smluvních poskytovatelů ZZ poroste
jen v uvedených regionech Moravy, a to jen v souvislosti
s dokončováním privatizace poliklinik. Výsledky
výběrových řízení bude
HZP respektovat v souladu s optimalizací sítě
ZZ dle MZ ČR a v souladu s požadavkem ČLK na
přesun lékařů z lůžkových
zařízení do oblasti primární
péče.
HZP bude i v r. 1998 pokračovat v realizaci projektu z
r. 1996 s názvem "Zdraví", který
soustřeďuje preventivní programy se zvláštním
důrazem na prevenci kardiovaskulárních nemocí
na pracovišti. Do programů jsou významně
zapojeny velké moravské podniky a Interní
grantová agentura Ministerstva zdravotnictví.
V revizní činnosti bude HZP sledovat vedle nákladovosti
v ambulantní a ústavní péči
a vykazování objemu preskripce ambulantních
zařízení i četnost a objem indukované
péče a ambulantních ZZ, opakování
hospitalizací a počet komplikací v jednotlivých
ZZ.
Z hlediska zdravotní politiky vytvořila HZP dva
fondy, a to Fond specifické zdravotní péče
pro úhrady závodní preventivní a specifické
péče, jehož zdrojem jsou akcie a. s. Nová
Huť a finanční příspěvky
zaměstnavatelů a Fond zlepšení zdravotní
péče, jehož zdrojem jsou příjmy
z pokut, úroků, přirážek a regresních
náhrad a který bude financovat aktivity z oblasti
primární prevence.
207 - Oborová zdravotní pojišťovna
zaměstnanců bank a pojišťoven (dále
jen OZP)
Hodnocení ekonomické
- Výrazné zvýšení počtu
pojištěnců v roce 1998 pojišťovna
neplánuje. Nárůst pojištěnců
v roce 1998 se předpokládá o 5 250, zvýšení
počtu pojištěnců státem hrazených
se plánuje o 5 450. Příjmy z pojistného
po přerozdělení plánuje pojišťovna
na rok 1998 ve výši 2 322 000 tis. Kč oproti
očekávané skutečnosti za rok 1997
ve výši 2 096 000 tis. Kč, tj. zvýšení
příjmů v roce 1998 o 226 000 tis. Kč.
- Výdaje na vlastní činnost a investice plánuje
pojišťovna na rok 1998 ve výši 126 913 tis.
Kč, očekávaná skutečnost za
rok 1997 je ve výši 120 965 tis. Kč, což
představuje meziroční zvýšení
těchto výdajů o 5 948 tis. Kč. Limit
na r. 1998 propočtený podle dosud platné
vyhlášky č. MF 220/1996 Sb. je 5,77%, limit
výdajů propočtený podle podmínek
definitivního návrhu vyhlášky je 5,45%,
což nepřevyšuje procento skutečně
plánovaných výdajů na vlastní
činnost a investice na rok 1998 ve výši 5,44%.
Limit procenta provozních nákladů pro 1997
činí dle platné vyhlášky 5,78%,
skutečně plánované provozní
náklady v roce 1997 jsou 5,74%, pojišťovna nepřekračuje
limit stanovený vyhláškou MF č. 220/1996
Sb.
- Podle dosud platné vyhlášky procento limitu
výdajů na vlastní činnost a investice
je dodrženo, jak na rok 1997, tak i na rok 1998. Plánované
procento na rok 1998 podle definitivního návrhu
vyhlášky rovněž nepřekračuje
stanovený limit.
- Příjmy po přerozdělení pojišťovna
plánuje v r. 1997 dosáhnout 2 096 000 tis. Kč
v roce 1998 plánuje zvýšení na 2 322
000 tis. Kč, výdaje na zdravotní péči
se v roce 1998 mají zvýšit o 262 000 tis. Kč,
tj. z 1 970 000 tis. Kč v roce 1997 na 2 232 000 tis. Kč
v roce 1998. V přepočtu na 1 pojištěnce
jsou očekávané příjmy z veřejného
zdravotního pojištění v roce 1997 ve
výši 8 851 Kč, v roce 1998 se plánuje
tento příjem na 1 pojištěnce ve výši
9 592 Kč, což je meziroční nárůst
příjmů o 741 Kč na 1 pojištěnce.
Výdaje na 1 pojištěnce v roce 1997 se očekává
ve výši 8 277 Kč, v roce 1998 se předpokládá
zvýšení výdajů o 899 Kč
na 1 pojištěnce, tj. na 9 176 Kč.
- Saldo celkových příjmů a výdajů
(včetně zdanitelných) se v roce 1997 očekává
ve výši 33 567 tis. Kč, v roce 1998 plánuje
pojišťovna totéž saldo mezi celkovými
příjmy a výdaji (včetně zdanitelných)
pouze ve výši 225 tis. Kč, což je odrazem
zvýšeného indexů výdajů
na zdravotní péči v roce 1998.
- Pojišťovna plánuje závazky v roce 1997
i v roce 1998 uhradit vždy ve lhůtě splatnosti,
pohledávky vůči plátcům pojistného
po lhůtě splatnosti se plánuje v roce 1998
o 2 000 tis. Kč vyšší než se očekává
v roce 1997, hlavně v souvislosti s povodněmi v
letošním roce a s celkovým zhoršujícím
se trendem platební morálky.
- Závazky vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti pojišťovna neočekává
v roce 1997, ani neplánuje na rok 1998.
- Pojišťovna, jak bylo již uvedeno v předchozím
bodě, neplánuje žádné závazky
po lhůtě splatnosti.
- Rezervní fond pojišťovna plánuje pro
rok 1998 naplnit do výše 100%, v návaznosti
na zásady stanovené zákonem č. 280/1992
Sb., tj. 48 250 tis. Kč.
- Příspěvek do zajišťovacího
fondu, který představuje 0,5% z průměrných
ročních výdajů základního
fondu od vzniku pojišťovny je ve výši 8
042 tis. Kč.
- S ohledem na dobrou finanční situaci nečerpá
tato pojišťovna žádné bankovní
úvěry.
- Finanční výpomoc z veřejných
rozpočtů pojišťovna nečerpá.
Hodnocení zdravotní
Dostupnost zdravotní péče zajišťuje
OZP pro své pojištěnce prostřednictvím
smluvních ZZ, což je 68% poskytovatelů. Pro
rok 1998 předpokládá OZP stabilizaci ve smluvní
oblasti, výraznější nárůst
poskytovatelů zdravotní péče není
plánován, naopak síť bude budována
z vybraných smluvních partnerů, u kterých
je soustředěn větší počet
pojištěnců OZP. V typových smlouvách
se aktualizují způsoby úhrad dle výsledků
dohodovacího řízení.
Úhrada zdravotní péče je rozšířena
o preventivní programy, z nichž vyniká program
prevence karcinomu tlustého střeva a prevence metabolického
onemocnění skeletu, a velký důraz
je kladen na závodní preventivní péči,
na níž se významně podílí
zaměstnavatel.
Revizní činnost bude v r. 1998 orientována
k tomu, aby změny ve financování kapitační
platbou, paušální částkou a platbou
za diagnózy nevedly k omezení poskytované
péče pojištěncům OZP.
Z fondů OZP je pro konkrétní zvýšenou
zdravotní péči u zaměstnavatelů
určen Fond specifické zdravotní péče
a k financování ucelených zdravotních
programů je vytvořen Fond pro zlepšení
zdravotní péče. Úhrada je v souladu
s platnými právními předpisy.
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA
(dále jen ZPŠ)
Hodnocení ekonomické
- Počet pojištěnců se stabilizoval v
roce 1996 cca na 86 000 pojištěnců a ani v
roce 1998 se nepředpokládá výraznější
nárůst či pokles pojištěnců.
V důsledku toho se u příjmu pojistného
po přerozdělení plánuje na rok 1998
zvýšení pouze o předpokládané
procento inflace promítnuté do mezd. Rozdíl
v příjmech po přerozdělení
mezi očekávanou skutečností 1997 a
plánem na rok 1998 je 62 042 tis. Kč.
- Výdaje na vlastní činnost a investice se
plánují na rok 1998 ve výši 44 065 tis.
Kč, což představuje 5,34% z příjmů
souvisejících s veřejným zdravotním
pojištěním. Limit nákladů na
vlastní činnost pojišťovny propočtený
podle podmínek definitivního návrhu nové
vyhlášky činí 5,65%. V roce 1997 pojišťovna
nepředpokládá překročení
vlastních nákladů na svoji činnost,
neboť očekávaná skutečnost 40
533 tis. Kč je 5,28% skutečných nákladů
z příjmů souvisejících s veřejným
zdravotním pojištěním. Limit nákladů
na činnost pojišťovny propočtený
podle podmínek definitivního návrhu nové
vyhlášky činí 5,65%.
- Náklady na vlastní činnost a investice
propočtené podle dosud platné vyhlášky
č. 220/1996 Sb., jsou na rok 1997 i 1998 ve výši
5,95% z příjmů po přerozdělení.
Pojišťovna nepřekračuje limit nákladů
na vlastní činnost a investice v roce 1997 (skutečnost
5,28%) ani v roce 1998 (plán 5,34%).
- Pojišťovna plánuje nárůst příjmů
po přerozdělení z 760 670 tis. Kč
v roce 1997 na 822 712 tis. Kč v roce 1998 tj. zvýšení
o 62 042 tis. Kč. Výdaje na zdravotní péči
z očekávaných 665 138 tis. Kč v roce
1997 se plánuje v roce 1998, že vzrostou o 122 921
tis. Kč, tj. na 788 059 tis. Kč. Příjmy
z veřejného zdravotního pojištění
na 1 pojištěnce v roce 1997 se předpokládají
ve výši 8 921 Kč, v roce 1998 se tyto příjmy
plánují na 1 pojištěnce ve výši
9 568 Kč. Nárůst těchto příjmů
na 1 pojištěnce o 647 Kč odráží
předpokládaný růst vyměřovacích
základů pro odvod pojistného. Výdaje
na zdravotní péči na 1 pojištěnce
v roce 1997 se předpokládá ve výši
7 730 Kč, v roce 1998 se plánují výdaje
na zdravotní péči na 1 pojištěnce
ve výši 9 132 Kč, což je nárůst
o 1 402 Kč, tj. 18% předpokládaného
zvýšení nákladů na zdravotní
péči na 1 pojištěnce v příštím
roce.
- Saldo celkových příjmů a celkových
výdajů (včetně zdaněných)
v roce 1997 očekává pojišťovna
ve výši 71 032 tis. Kč, v roce 1998 plánuje
saldo nulové.
- Celkové závazky v roce 1997 očekává
pojišťovna ve výši 78 320 tis. Kč,
všechny závazky předpokládá uhradit
ve lhůtě splatnosti, na rok 1998 plánuje
pojišťovna závazky téměř
ve stejné výši tj. 78 745 tis. Kč, závazky
po lhůtě splatnosti neplánuje. Celkové
pohledávky v roce 1997 se očekávají
ve výši 74 188 tis. Kč, pohledávky po
lhůtě splatnosti se očekávají
ve výši 2 308 tis. Kč, z toho pohledávky
vůči zdravotnickým zařízením
8 tis. Kč a ostatní pohledávky 2 300 tis.
Kč. Pohledávky vůči plátcům
pojistného po lhůtě splatnosti pojišťovna
nepředpokládá vzhledem k dobré platební
morálce svých pojištěnců.
- Celkové závazky vůči zdravotnickým
zařízením v roce 1997 ve výši
63 440 tis. Kč pojišťovna všechny uhradí
ve lhůtě splatnosti, v plánu na rok 1998
nejsou závazky vůči zdravotnickým
zařízením uvedeny. Pojišťovna plánuje
pouze celkové závazky, jak je uvedeno v předchozím
bodě.
- Závazky po lhůtě splatnosti vůči
zdravotnickým zařízením ani ostatní
závazky po lhůtě splatnosti pojišťovna
neplánuje.
- Rezervní fond je tvořen v návaznosti na
zásady stanovené zákonem č. 280/1992
Sb. a jeho výše činí 103,6% stanoveného
limitu, tj. 19 020 tis. Kč.
- Novela zákona ČNR č. 280/1992 Sb. uložila
v roce 1997 zaměstnaneckým pojišťovnám
od 1. 1. 1998 přispívat částkou 0,5%
z průměrných ročních výdajů
základního fondu od vzniku pojišťovny
do zajišťovacího fondu. V roce 1998 plánuje
pojišťovna příspěvek ve výši
2 313 tis. Kč.
- Bankovní úvěry pojišťovna nečerpá.
- Finanční výpomoc z veřejných
rozpočtů pojišťovna v minulosti neobdržela.
Hodnocení zdravotní
Dostupnost zdravotní péče je zajišťována
sítí poskytovatelů, jejichž počet
je s ohledem na regionální i zaměstnanecký
charakter ZPŠ nejvyšší v okrese Mladá
Boleslav, v Praze a v severočeském kraji. Síť
je prakticky dotvořena a v r. 1998 budou v okrese M. Boleslav
nové smluvní vztahy navazovány pouze v případě
potřeby doplnění či změně
provozovatele.
Revizní činnost se v novém paušálním
systému úhrady zdravotní péče
nově rozšíří o kontrolu zachování
rozsahu a kvality poskytované zdravotní péče.
Zdravotní politika ZPŠ se zaměří
jednak na celkovou spokojenost pojištěnců sledováním
kvality ošetřovatelské péče,
dostupnosti a včasnosti ošetření a přístupu
zdravotnických pracovníků k pacientům
v regionální nemocnici a jednak na další
pokračování preventivních programů
pro předcházení kardiovaskulárních
nemocí, včasnou diagnostiku karcinomu tlustého
střeva, prostaty a osteoporozy, na rehabilitační
psoriatický program a jiné.
Kromě základního fondu má ZPŠ
vytvořen Fond specifické péče a chystá
i naplnění Fondu zlepšené zdravotní
péče. Úhrada je v souladu s platnými
právními předpisy.
211 - Zdravotní pojišťovna ministerstva
vnitra ČR (dále jen ZP MV ČR)
Hodnocení ekonomické
- Oproti roku 1997 je v roce 1998 počítáno
s nárůstem průměrného počtu
pojištěnců z 550 000 na 565 000, tj. o 2,73%,
z toho u státem hrazených pojištěnců
z 247 000 na 248 600, tj. o 0,65%.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice podle vyhl. MF č. 220/1996 Sb. v roce 1997
činí 5,48%, tj. 203 255 tis. Kč, totéž
v roce 1998 činí 5,46%, tj. 253 912 tis. Kč.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb.
v roce 1997 bude překročen o 181 010 tis. Kč.
Shodný limit v roce 1998 již překročen
nebude. Skutečnost roku 1997 je ovlivněna procesem
sloučení s pojišťovnou GRÁL - ŽZP.
Ve vazbě na připravovanou novou vyhlášku
MF, která má nahradit vyhl. MF č. 220/1996
Sb. zapracovala pojišťovna do pojistného plánu
na rok 1998 výši výdajů na vlastní
činnost a investice tak, že tyto výdaje činí
pouze 4,96% a znamenají proti novému limitu ve výši
5,09% úsporu o 0,13%.
- Pro rok 1998 představují příjmy
z veřejného zdravotního pojištění
celkem 4 650 395 tis. Kč a výdaje na zdravotní
péči celkem 4 313 115 tis. Kč. V přepočtu
na jednoho pojištěnce dosahují veškeré
příjmy z veřejného zdravotního
pojištění částky 8 231 Kč
a výdaje částky 7 634 Kč.
l- Očekávané saldo celkových příjmů
a výdajů (včetně zdanitelných)
v roce 1998 je plánováno kladné ve výši
88 772 tis. Kč.
- Plánované saldo celkových závazků
a pohledávek v roce 1997 se očekává
záporné ve výši 260 307 tis. Kč
a v roce 1998 je očekáváno kladné
ve výši 30 000 tis. Kč. Očekávaný
zůstatek závazků k 31. 12. 1997 je ovlivněn
postupnou likvidací závazků bývalé
pojišťovny GRÁL -ŽZP z prostředků
návratné finanční výpomoci
z veřejných rozpočtů. V návaznosti
na tuto skutečnost plánuje pojišťovna
prokázat potřebu druhé části
návratné finanční výpomoci
na počátku roku 1998 ve výši 195 mil.
Kč. Za těchto předpokladů se jeví
vývoj salda závazků a pohledávek jako
reálný.
- Závazky vůči ZZ po lhůtě
splatnosti jsou k 31. 12. 1997 očekávány
ve výši 195 000 tis. Kč, což představuje
zůstatek závazků bývalé pojišťovny
GRÁL - ŽZP. V roce 1998 nejsou plánovány
tyto závazky žádné, neboť pojišťovna
předpokládá zůstatek těchto
závazků uhradit 2. částí návratné
finanční výpomoci, kterou má obdržet
na základě ověření její
konečné výše kontrolou státních
orgánů.
- Platební neschopnost v roce 1998 není plánována
žádná.
- Limit rezervního fondu pro rok 1998 ve výši
96 085 tis. Kč bude naplněn částkou
96 085 tis. Kč, což představuje 100%.
- Příspěvek do zajišťovacího
fondu pro rok 1998 plánuje pojišťovna ve výši
10 033 tis. Kč.
- ZP MV ČR nemá žádné bankovní
úvěry.
- Z návratné finanční výpomoci
z veřejných rozpočtů ve výši
466 000 tis. Kč, přijaté v roce 1997, splatí
ZP MV ČR do konce roku 1998 částku 40 000
tis. Kč, takže s předpokládaným
navýšením této výpomoci v roce
1998 o 195 000 tis. Kč bude zůstatek činit
621 000 tis. Kč.
Hodnocení zdravotní
Dostupnost zdravotní péče zajišťuje
pojišťovna prostřednictvím sítě
smluvních zařízení, která je
dostatečná a pokrývá celé spektrum
péče ve všech druzích a odbornostech,
pro rok 1998 pak klade důraz zejména na dostupnost
primární péče, nárůst
počtu smluvních partnerů se předpokládá
pouze se vznikem nových ZZ v důsledku restrukturalizace
lůžkových zařízení.
Ve zdravotní politice zmiňuje pojistný plán
program ozdravných pobytů dětí s chronickými
chorobami kůže a dýchacího ústrojí,
preventivní programy pro řidiče z povolání
a blíže nespecifikované diagnosticko-edukační
programy u vybraných skupin pojištěnců.
Revizní činnost pojišťovny se připravuje
na kontroly při nových způsobech financování
zdravotní péče, sledování časových
limitů a minutové režie. Bude usilovat, aby
vynucený paušální způsob úhrady
zdravotní péče byl v průběhu
roku 1998 potlačen, neboť snižuje možnosti
kvalifikované revizní činnosti.
Preventivní programy budou hrazeny z fondů pojišťovny
(v souladu s platnými právními předpisy)
k tomu účelu zřízených, tj.
z Fondu podpory zdraví a z Podílového fondu.
212 - Stavební zdravotní pojišťovna
- STAZPO (dále jen STAZPO)
Hodnocení ekonomické
- Oproti roku 1997 je v roce 1998 počítáno
s nárůstem průměrného počtu
pojištěnců z 97 300 na 101 000, tj. o 3,80%,
z toho u státem hrazených pojištěnců
z 37 500 na 39 000, tj. o 4,00%.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb.
v roce 1997 činí 5,94%, tj. 39 727 tis. Kč,
dle téže vyhlášky v roce 1998 činí
5,94%, tj. 44 372 tis. Kč.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb.
v roce 1997 ani v roce 1998 nebude překročen, neboť
očekávané náklady na vlastní
činnost a investice v roce 1997 činí 36 465
tis. Kč a v roce 1998 je jejich hodnota naplánována
částkou 41 400 tis. Kč. Pojišťovna
respektovala při sestavení pojistného plánu
na rok 1998 novou výši limitu s vazbou na připravovanou
vyhlášku MF, jehož hodnota pro pojišťovnu
činí 5,63%. Hodnota limitu dle pojišťovny
činí v plánu 5,54%.
- Pro rok 1998 představují příjmy
z veřejného zdravotního pojištění
celkem 747 000 tis. Kč a výdaje na zdravotní
péči celkem 680 000 tis. Kč. V přepočtu
na jednoho pojištěnce tak dosahují v roce 1998
příjmy z veřejného zdravotního
pojištění částky 7 396 Kč
a výdaje částky 6 733 Kč.
- Očekávané saldo celkových příjmů
a výdajů (včetně zdanitelných)
v roce 1998 bude kladné ve výši 30 500 tis.
Kč.
- Plánované saldo celkových závazků
a pohledávek v roce 1997 bude kladné ve výši
17 430 tis. Kč a v roce 1998 rovněž kladné
ve výši 15 000 tis. Kč.
- Závazky vůči ZZ po lhůtě
splatnosti v roce 1997 i v roce 1998 nejsou žádné.
- Platební neschopnost v roce 1998 není plánována
žádná.
- Limit rezervního fondu pro rok 1998 bude naplněn
částkou ve výši 30 000 tis. Kč.
- Příspěvek do zajišťovacího
fondu je do pojistného plánu 1998 zahrnut částkou
3 500 tis. Kč.
- Ze schváleného bankovního úvěru
podle usnesení vlády ČR ve výši
20 493 tis. Kč vyčerpala pojišťovna pouze
10 000 tis. Kč. Ke dni 31. 12. 1998 bude činit nesplacený
zůstatek 5 000 tis. Kč, což je v souladu se
splátkovým kalendářem.
- Návratnou finanční výpomoc z veřejných
rozpočtů pojišťovna nečerpá.
Hodnocení zdravotní
Dostupnost zajišťuje pojišťovna sítí
smluvních lékařů ve všech odbornostech
a ve všech regionech republiky. Nepředpokládá
výraznější nárůst jejich
počtu, v místech s přechodně větší
stavební činností s větším
počtem pojištěnců bude uzavírat
smlouvy časově limitované. Důraz ve
smluvní politice bude soustředěn na poskytovatele
primární péče.
Preventivní programy a specifická zdravotní
péče, zaměřená dosud na užší
skupiny zaměstnanců velkých podniků,
bude rozšířena v návaznosti na využití
zdravotního připojištění a řízené
zdravotní péče prostřednictvím
preferovaných poskytovatelů i na další
pojištěnce. Vzhledem k charakteru pojišťovny
je kladen důraz na programy prevence poškození
pohybové soustavy, profesionálních dermatitid
a zdravého způsobu života.
Revizní činnost bude rozšířena
o rozesílání osobních účtů
pojištěncům ke kontrole výdajové
části a celý systém kontroly poskytovatelů
zdravotní péče bude prohlouben a zefektivněn
využitím počítačové technologie.
STAZPO neplánuje vytvoření jiných
než zákonem daných fondů, hrazených
v souladu s platnými právními předpisy.