§ 105
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem...... 1998.
Obecná část
Celospolečenské změny, ke kterým došlo
v uplynulých osmi letech, významným způsobem
ovlivnily systém a strukturu poskytování
zdravotní péče. Tato problematika je v současné
době obsažena v celé řadě právních
předpisů různé právní
síly. Ve svém souhrnu se jedná o předpisy
obsahově neprovázané, po odborné stránce
překonané a neodrážející
požadavky zdravotnických dokumentů Evropské
unie.
Základ právní úpravy zdravotní
péče je dosud obsažen ve třetí
části zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů, nazvané "Zdravotnictví".
Poslední významnější novelou
této části zákona, která byla
publikována pod č. 548/1991 Sb., byly vytvořeny
předpoklady pro odstranění centralistického
modelu zdravotnictví s monopolem státní zdravotní
správy a pro vznik kvalitativně odlišného
systému zdravotní péče. Došlo
zejména ke zrušení monopolu státu na
poskytování zdravotní péče
a tím i k rozšíření možnosti
výběru lékařů a zdravotnických
zařízení, ve stanoveném rozsahu se
zdravotní péče stala věcnou dávkou
všeobecného zdravotního pojištění,
byly upraveny alespoň rámcově další
druhy zdravotní péče (závodní
preventivní péče, zdravotnická záchranná
služba) a tzv. moderní medicinské výkony
(lékařské zásahy do reprodukční
schopnosti jednotlivců, kastrace, stereotaktické
operace, zákroky u transsexuálů, lékařský
experiment), korigovány hmotně právní
důvody zdravotní péče bez souhlasu
nemocného a do souladu s ústavní Listinou
základních práv a svobod uvedeno detenční
řízení.
V návaznosti na zákon č. 548/1991 Sb. byl
připraven a vydán zákon č. 160/1992
Sb., o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních, který
vymezil podmínky poskytování zdravotní
péče jinými než státními
subjekty a postup pro udělování oprávnění
k provozování nestátních zdravotnických
zařízení příslušným
orgánem státní zdravotní správy.
Tento zákon, který byl přijat jako právní
předpis bezprostředně reagující
na vznik nestátního sektoru zdravotnictví,
trpí koncepčními nedostatky způsobujícími
řadu aplikačních obtíží.
Další změny právní úpravy
zdravotní péče představovaly nepřímé
novelizace zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, související se změnami
v oblasti všeobecného zdravotního pojištění,
v rezortu práce a sociálních věcí
a školství.
Do současné doby byl uvedený zákon
desetkrát novelizován a rovněž dotčen
rozhodnutím Ústavního soudu České
republiky č. 206/1996 Sb. Na zákon o péči
o zdraví lidu pak v oblasti zdravotní péče
navazuje více než dvacet podzákonných
rezortních právních předpisů
- vyhlášek, směrnic a výnosů
registrovaných ve Sbírce zákonů.
Navrhovaný zákon o zdravotní péči
sjednotí právní postavení dnešních
státních a nestátních zdravotnických
zařízení, resp. poskytovatelů zdravotní
péče, pokud jde o splnění podmínek
stanovených jako předpoklad pro kvalitní
poskytování zdravotní péče.
S ohledem na privatizaci významné části
zdravotnického systému postrádá totiž
rozlišování a dvojí odlišný
právní režim subjektů, které
poskytují zdravotní péči, význam.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že stát
by měl být vybaven dostatečnými nástroji
k realizaci jeho ústavní odpovědnosti za
zajištění práv občanů
na ochranu zdraví a zdravotní péči
(čl. 31 Listiny základních práv a
svobod). To se promítá do přesné specifikace
kompetencí orgánů státní správy
ve zdravotnictví, zejména při tvorbě
a regulaci sítě poskytovatelů zdravotní
péče a do posílení jejich kontrolních
a sankčních pravomocí.
Návrh zákona vychází z potřeb
nového systému zdravotní péče,
jeho cílem je dosáhnout úrovně zdravotní
péče srovnatelné se zdravotní péčí
poskytovanou v zemích Evropské unie. S tím
souvisí nová úprava vzdělávání
zdravotnických pracovníků, která navrhuje
změnit dosavadní dvoustupňový systém
specializační přípravy na jednostupňový
v základním oboru. Dosavadní systém
specializací lékařů, zubních
lékařů a farmaceutů spočívá
ve specializaci prvního stupně v základním
oboru, ve specializaci druhého stupně v základním
oboru, v nástavbových specializacích ve vybraných
oborech a v nástavbových specializacích ve
zvlášť úzkých oborech. Tento systém
je složitý a nemá v Evropě obdobu kromě
několika států východní Evropy.
Všude ve světě se osvědčil jednodušší
systém jedné specializace v oboru, případně
doplněné nástavbovou specializací.
Návrhem se vytváří pluralitní
model dalšího vzdělávání
zdravotnických pracovníků zavedením
řízení pro udělování
pověření k výuce poskytovatelům
zdravotní péče. Ruší se monopol
Institutu postgraduálního vzdělávání
ve zdravotnictví v Praze a Institutu pro další
vzdělávání pracovníků
ve zdravotnictví v Brně.
V otázce úhrady zdravotní péče
respektuje návrh zákona současný stav,
kdy zdravotní péče je hrazena ze zdrojů
veřejného zdravotního pojištění
a z jiných zdrojů. Vymezení zdravotní
péče hrazené ze zdrojů veřejného
zdravotního pojištění ponechává
návrh zákona o zdravotní péči
speciální právní úpravě.
Specifikuje však zdravotní péči, která
není hrazena z veřejného zdravotního
pojištění, a kterou zajišťují
a hradí orgány státní správy,
zejména ministerstvo zdravotnictví a okresní
úřady. Jiné orgány státní
správy, soudy, Policie ČR a státní
zastupitelství budou hradit jen výkony zdravotní
péče zvlášť vyžádané.
Návrh zákona představuje komplexní
právní úpravu zdravotní péče
reagující na uskutečněné transformační
kroky a aktuální stav lékařské
vědy. Spolu se zákonem na ochranu veřejného
zdraví a zákonem o veřejném zdravotním
pojištění vytváří nový
základ zdravotnického práva.
Z hledisek mezinárodních závazků České
republiky a připravovaného vstupu České
republiky do Evropského společenství je návrh
zákona o zdravotní péči kompatibilní
s předpisy Evropského společenství.
Ekonomický rozbor
Celkové výdaje na zdravotní péči
dosáhly v roce 1996 112,4 mld. Kč a na hrubém
domácím produktu se podílely 7,4 % V důsledku
přepočtu hodnoty HDP, provedené Českým
statistickým úřadem v tomto roce a změny
predikce hodnoty tohoto ukazatele pro nejbližší
příští roky a dále v důsledku
změn základních ekonomických vstupů
se pro rok 1997 i 1998 předpokládá mírný
pokles tohoto podílu, při zachování
dynamiky obou ukazatelů. Pro rok 1997 se očekávají
výdaje ve výši 119,6 mld. Kč.
Ve skutečných výdajích za rok 1996
jsou zahrnuty úplné výdaje ze státního
rozpočtu, včetně kapitol ministerstev obrany
a vnitra - cca 0,9 mld. Kč, výdajů ze Všeobecné
pokladní správy ve výši 16,5 mld. Kč,
zejména na úhradu výdajů pojistného
na zdravotní pojištění ve výši
16,4 mld. Kč a objem dotací investičního
i neinvestičního charakteru směrovaný
do územních (místních) rozpočtů
ve výši 1,5 mld. Kč. Čisté výdaje
ze státního rozpočtu do zdravotnictví
v roce 1996 tak činily 7,2 mld. Kč, přičemž
se předpokládá, že v roce 1998 by tyto
výdaje měly dosáhnout 7,6 mld. Kč.
Výdaje územních rozpočtů se
na celkovém objemu výdajů na zdravotnictví
podílely 6,5 mld. Kč, přičemž
pro rok 1998 se již uvažuje s částkou
přesahující 7 mld. Kč.
Podíl ve výši přesahující
80 % celkových výdajů na zdravotnictví
představují výdaje ze zdravotního
pojištění ve výši 90,1 mld. Kč.
Pro vlastní zdravotní péči bylo z
tohoto objemu spotřebováno 86,1 mld. Kč.
Předpokládá se, že výdaje ze
zdravotního pojištění v roce 1998 přesáhnou
hranici 100 mld. Kč.
V neposlední řadě jsou do celkového
objemu výdajů na zdravotnictví zahrnuty i
přímé platby subjektů, konzumujících
zdravotní péči, ať již formou spoluúčasti,
nebo přímé úhrady služeb ve výši
8,3 mld Kč. Za předpokladu udržení současné
dynamiky těchto výdajů se uvažuje, že
tento objem v roce 1998 dosáhne již 9,8 mld. Kč.
Vlastní výdaje kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví
dosáhly 6,2 mld. Kč. Z tohoto objemu neinvestiční
prostředky reprezentovaly objem 2,8 mld. Kč, z něhož
v rámci neinvestičních výdajů
ve výši 0,9 mld. Kč, po profinancování
podřízených rozpočtových organizací,
byly hrazeny zejména aktivity zdravotních programů
(zdravotně politická linie, národní
program obnovy a podpory zdraví, plán pomoci zdravotně
postiženým občanům, aktivity protidrogové
politiky v resortní působnosti, realizace přijatých
opatření na úseku prevence HIV/AIDS), úhrada
zdravotní péče na základě mezinárodních
dohod a další objemově výrazně
menší výdajové položky. Z tohoto
objemu je rovněž financován letový a
související provoz letecké záchranné
služby. Z příslušných ustanovení
návrhu zákona o zdravotní péči,
v porovnání se současným stavem v
této oblasti, nevyplývá žádný
dopad do státního rozpočtu.
Další výrazný objem neinvestičních
prostředků ve výši 1,6 mld. Kč
představovaly příspěvky podřízeným
příspěvkovým organizacím, kde
výrazný podíl na objemu prostředků
ze státního rozpočtu, kromě některých
specializovaných organizací, představují
především organizace krajských hygienických
služeb (0,3 mld. Kč), středisek územní
záchranné služby (0,13 mld. Kč) a doškolovacích
institutů (0,15 mld. Kč). Ze státního
rozpočtu jsou rovněž financovány projekty
výzkumu a vývoje, jejichž objem pro tyto organizace
představuje téměř 0,5 mld. Kč
(minimální objem cca 36 mil. Kč je umísťován
u rozpočtových organizací). Zbývající
objem více jak 0,5 mld. Kč ve fakultních
a ostatních nemocnicích, odborných léčebných
ústavech a dalších specializovaných
zdravotnických zařízení slouží
k financování činností, nehrazených
ze zdrojů zdravotního pojištění
(soudní lékařství, tísňové
plány, nemoci z povolání a další)
tak, jak jsou charakterizovány v části jedenácté
návrhu zákona. LDN v působnosti přímo
řízených zdravotnických zařízení
budou od 1. ledna 1998 již financovány ze zdrojů
zdravotního pojištění. V návrhu
státního rozpočtu na r. 1998 je v kapitole
Všeobecná pokladní správa vytvořena
příslušná rezerva. Rovněž
z této části zákona nevyplývá
žádný dopad do státního rozpočtu.
Pokud jde o celkové výdaje územních
rozpočtů na zdravotnictví ve výši
6,5 mld. Kč, byly tyto objemy určeny zejména
pro zařízení zdravotní péče,
kde bylo použito 2,6 mld. Kč, pro financování
organizací hygienické služby 1 mld. Kč,
pro ostatní zdravotnická zařízení
bylo využito 1,3 mld. Kč a ostatní činnost
ve zdravotnictví byla profinancována objemem 1,2
mld. Kč. V poslední položce jsou zahrnuty rovněž
některé činnosti, které nejsou hrazeny
ze zdravotního pojištění a v rámci
ostatních zmíněných objemů
jsou profinancovávány jak příspěvky
střediskům záchranné služby,
tak i výdaje či příspěvky související
s financováním LDN, které budou od 1. ledna
1998 již financovány ze zdrojů zdravotního
pojištění. (Pozn.: Po přijetí
novely rozpočtových pravidel zákonem č.
10/1992 Sb., který mj. upravoval nově i zdroje příjmů
územních rozpočtů na základě
nově schválené daňové soustavy
byly v 1. pol. 1993 jednorázově posíleny
rozpočty OkÚ o cca 0,6 mld. Kč na pokrytí
některých dalších činností,
nehrazených ze zdrojů zdravotního pojištění.)
Z navrhovaných ustanovení hlavy desáté,
ve vztahu k územním rozpočtům, nevyplývá
rovněž žádný finanční
dopad.
Zvláštní část
K části první
K hlavě první
Vymezuje se pojem zdravotní péče, ve kterém
je vyjádřen jeden ze základních záměrů
celého zákona, to jest vytvořit předpoklady
pro udržení a prodloužení života
a udržení či zlepšení jeho kvality,
pro ochranu, upevnění a rozvoj zdraví populace
a zdravý vývoj nových generací. Zdravotní
péče je chápána v širším
smyslu, než je provádění vlastních
medicínských výkonů, zahrnuje i úkony
administrativní povahy (zdravotní doprava, podávání
informací a povinných hlášení,
apod.). Úprava vybraných činností
dosud zajišťovaných orgány hygienické
služby, jako je očkování při
cestách do zahraničí, provádění
šetření v souvislosti s protiepidemiologickými
opatřeními nebo s posouzením dopadu pracovních
podmínek na zdraví zaměstnanců bude
ponechána zákonu o ochraně veřejného
zdraví. Subjekt oprávněný poskytovat
zdravotní péči, t.j. nositel práv
a povinností vznikajících v souvislosti s
poskytováním zdravotní péče,
je označován jako "poskytovatel". Poskytovatelem
se může stát jakákoliv fyzická
nebo právnická osoba, která splňuje
podmínky stanovené zákonem včetně
věcného, technického a personálního
vybavení a získá oprávnění
poskytovat zdravotní péči ve zvláštním
správním řízení, upraveném
v části třetí. Zdravotní péče
je zpravidla poskytována ve zdravotnickém zařízení,
které je oprávněno vystupovat v právních
vztazích jen v případech, kdy to konkrétní
zákonné ustanovení výslovně
uvádí (např. u úkonů týkajících
se specifických výkonů zdravotní péče).
K hlavě druhé
Specifikují se druhy a formy zdravotní péče,
s jejichž poskytováním jsou v dalších
ustanoveních zákona spojena konkrétní
práva a povinnosti, např. v souvislosti s jejich
zabezpečením a hrazením. § 3 - 7 definuje
blíže základní druhy zdravotní
péče.
K § 9 až § 17
Zcela nově je definována primární
péče, její poskytovatelé a návaznost
péče sekundární. Součástí
primární péče je i pohotovostní
služba (s výjimkou ústavní pohotovosti)
a odborná přednemocniční neodkladná
péče. V rámci pohotovostní služby
lékařů se zavádí nový
model pohotovostních ordinací při zdravotnické
záchranné službě. Záměrem
je postupný přesun činnosti pohotovostní
služby lékařů všeobecné
primární péče do jejich ordinací
a pohotovostních ordinací při zdravotnické
záchranné službě.
U pracovně lékařské péče
se stanoví povinnost zaměstnavatele tuto péči
zajišťovat a hradit s výjimkou posuzování
a uznávání nemocí z povolání.
Tato činnost je vyhrazena pouze poskytovateli zřizovanému
státem (§ 93).
K § 18 - § 23
Tato ustanovení se věnují zejména
lůžkové péči. Nově je
definována akutní a následná lůžková
péče a postavení fyzických osob v
lůžkové péči. Je zde uveden postup
při předávání pacienta mezi
lůžkovými zařízeními akutní
a následné péče a zařízeními
péče sociální.
K § 21
Definuje se zvláštní ambulantní péče.
Jedná se zejména o zdravotní péči
poskytovanou fyzickým osobám závislým
na cizí pomoci v jejich vlastním sociálním
prostředí, kterým může být
jak domov, tak ústav sociální péče.
Tato péče může být poskytována
formou ambulantní péče jako domácí
ošetřovatelské péče, kdy zdravotnický
pracovník za pacientem do jeho prostředí
přichází i jako péče ve zdravotnických
stacionářích, kam za péčí
dochází v určitých obdobích
nemocný s možností i krátkodobé
léčby na lůžku. Zdravotní péče
v ústavech sociální péče může
být dále zajišťována zejména
formou všeobecné primární péče
s návštěvní službou. Zákon
umožňuje zřídit ordinaci lékaře
každé fyzické i právnické osobě,
která splní podmínky stanovené zákonem;
ústavy sociální péče mohou
tedy zajistit přímou dostupnost primární
péče pro své klienty i zřízením
ordinace v prostorách ústavu.
K hlavě třetí
Nahrazuje se dosavadní zákon č. 160/1992
Sb. ve znění zákona č. 161/1993 Sb.
o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních. Návrh
zachovává registrační princip při
získávání oprávnění
a přitom sjednocuje podmínky pro nestátní
i státem zřizované poskytovatele zdravotní
péče. o oprávnění poskytovat
zdravotní péči budou stejně jako dosud
rozhodovat okresní úřady, Magistrátní
úřad hlavního města Prahy a Ministerstvo
zdravotnictví. Ministerstvo dzravotnictví však
bude nově rozhodovat též o oprávnění
právnických osob, které byly zřízeny
ministerstvy obrany, vnitra, spravedlnosti a financí. Důvodem
této změny je skutečnost, že činnost
ozbrojených sil a sborů vyžaduje zvláštní
způsob posuzování zdravotní způsobilosti
k výkonu služby i specifický postup při
poskytování zdravotní péče.
Oprávnění k poskytování zdravotní
péče ve zdravotnických zařízeních
ozbrojených sil a sborů proto nelze vázat
na rozhodnutí příslušného okresního
úřadu.
Na rozhodování uvedených orgánů
se vztahuje správní řád, rozhodnutí
nezakládá nárok poskytovatele na uzavření
smlouvy o úhradě zdravotní péče
se zdravotní pojišťovnou.
Provozní způsobilost z hlediska hygienického
je nově řešena předložením
provozního řádu schváleného
příslušným orgánem ochrany veřejného
zdraví (návaznost na Zákon o ochraně
veřejného zdraví).
Zavádí se souhlas ministerstva, jde - li o zdravotnické
zařízení transfúzní služby
nebo referenční laboratoř a specifické
výkony zdravotní péče (část
sedmá) jako velmi podstatný prvek regulace kvality
a sítě poskytovatelů těchto druhů
zdravotní péče s ohledem na závažnost
a odbornou náročnost této zdravotnické
problematiky.
Nově se zařazuje i souhlas Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, pokud se jedná
o poskytovatele zdravotní péče, která
je součástí výuky pro potřeby
lékařských fakult (návaznost na připravovaný
zákon o vysokých školách).
K hlavě čtvrté
Tato část návrhu zákona se věnuje
jednotlivým druhům zdravotnických zařízení.
Zákon rozlišuje ambulantní, lůžková,
lékárenská a zvláštní
zdravotnická zařízení. § 32 vyjmenovává
jednotlivé druhy ambulantních zařízení
a zakládá možnost jejich sdružování.
§ 33 až § 36 se věnují problematice
nemocnic. Je definována nemocnice akutní péče
a její základní typy a nemocnice následné
péče. Typizace nemocnic je stanovena dle oborů
a rozsahu zdravotní péče, uvedených
v rozhodnutí o oprávnění poskytovat
zdravotní péči. Rozsah zdravotní péče
daný spektrem diagnostických a léčebných
výkonů je podmíněn odpovídajícím
věcným, technickým a personálním
vybavením, zajištěním komplementu a
komplexností poskytované péče v návaznosti
na další obory tak, aby odpovídal potřebě
dostupnosti, kvality a účelného využívání
lůžkových zařízení.
Nemocnice akutní péče prvního typu
jsou nemocnice, které musí mít minimálně
internu a chirurgii, JIP a základní komplement.
Tyto nemocnice budou hrát v síti poskytovatelů
lůžkové péče významnou
roli zvláště v lokalitách ztížené
dostupnosti nemocniční péče.
Nemocnice druhého typu jsou již vázány
na povinnost zřizovat všechny čtyři
základní obory a musí mít ARO a základní
komplement.
Nemocnice třetího typu představuje základní
článek sítě poskytovatelů lůžkové
péče. Jedná se o nemocnici okresní
až regionální působnosti, která
musí mít všechna čtyři oddělení
v základních oborech, minimálně čtyři
oddělení v dalších specializovaných
oborech a dostupný základní i specializovaný
komplement.
Nemocnici, která nesplňuje některou ze stanovených
podmínek, zařadí do příslušného
typu ministerstvo. Jedná se na jedné straně
o malé nemocnice s jedním nebo několika primariáty,
pokud si z hlediska kvality a dostupnosti zdravotní péče
uhájí své místo v síti poskytovatelů
lůžkové péče, na druhé
straně o vysoce specializovaná lůžková
zařízení, která ale nemají
konkrétní spektrum odborností dle kategorie
tři.
Zákon nově zavádí nemocnice následné
péče a ruší název léčebna
dlouhodobě nemocných. Záměrem je navrátit
do těchto lůžkových zařízení
konkrétní zdravotnickou léčebnou náplň.
Současné LDN se mají stát skutečnými
nemocnicemi, a to nemocnicemi s převážně
rehabilitačním zaměřením, usilujícími
o návrat pacientů do domácího prostředí.
Pobyt v těchto nemocnicích je tedy limitován,
a to dobou tří měsíců.
Pokud se za tuto dobu nepodaří zlepšit zdravotní
stav pacienta natolik, aby mohl být propuštěn
z nemocničního ošetřování,
navazuje možnost dlouhodobé hospitalizace na lůžkách
převážně ošetřovatelského
typu. Tento typ lůžka může být
volen i v přímé návaznosti na pobyt
na lůžku akutní péče v případech,
kdy je zřejmá potřeba dlouhodobé,
převážně ošetřovatelské
péče již od okamžiku zvládnutí
akutního stavu. Pobyt na lůžku tohoto typu
je limitován pouze zdravotními potřebami
pacienta.
Zvláštním druhem nemocnice následné
péče je nemocnice hospicového typu, jejíž
poslání tkví zvláště v
tlumení bolestí u nemocných s infaustní
prognózou a ve zlepšování kvality jejich
života.
K § 37
Poskytovatelem lůžkové péče jsou
i odborné léčebné ústavy. Jedná
se většinou o specializovaná zařízení,
která poskytují péči následnou,
v některých případech (TRN, psychiatrie
ev. onkologie) i zdravotní péči akutní.
Sem patří i lázeňské a dětské
léčebny, poskytující péči
lázeňskou.
K § 38
Definují se jednotlivá zdravotnická zařízení,
která nemají ani typický ambulantní
ani typický lůžkový charakter. Mezi
tato zvláštní zdravotnická zařízení
se řadí například zdravotnická
doprava, protialkoholní stanice, zdravotnická záchranná
služba, referenční laboratoře. Jako
zdravotnická zařízení podléhají
registračnímu řízení dle tohoto
zákona a musejí splňovat některé
specifické provozní požadavky definované
vyhláškami ministerstva. Nově v této
kapitole zákon zavádí zdravotnická
centra jako je krizové zdravotnické centrum, rehabilitační
centrum, centrum pro AIDS a protidrogové centrum. Centra
mají specifická poslání ve společensky
velmi závažných oblastech. Budou podporována
státem v rámci celospolečenských zdravotnických
programů péče o zdravotně postižené,
boje proti drogám a drogovým závislostem,
AIDS/HIV a podobně.
V zákoně nejsou oproti stávající
právní úpravě mezi zdravotnická
zařízení zařazeny:
1) Jesle
Jeselská zařízení neposkytují
zdravotní péči, ale zabezpečují
dozor a edukaci dětem do tří let, které
z různých často pracovních důvodů
rodičů nemohou být opatrovány celodenně
rodinou. Ministerstvo navrhuje provozovat tato zařízení
jako živnost vázanou na splnění určitých
kvalifikačních předpokladů. Návrh
na novelu živnostenského zákona byl již
ministerstvem zdravotnictví připraven.
2) Dětské domovy
Dětský domov pro děti do tří let věku je určen k poskytování ústavní péče dětem se zdravotním postižením, pro jehož sledování, léčení a rehabilitaci je domácí prostředí nezpůsobilé, dále k poskytování ústavní péče dětem ohroženým ve vývoji domácím prostředím a dětem, které nemohou být vychovávány ve vlastní rodině nebo v náhradní rodinné péči. Primárním důvodem přijetí dítěte do zařízení tohoto typu zůstává důvod sociální a ochrana před nevhodným domácím prostředím. Ministerstvo navrhuje převedení dětských domovů z rezortu zdravotnictví do rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí. Pokud se týká zdravotní péče poskytované těmto dětem, může být hrazena dle zákona o veřejném zdravotním pojištění
a) jako zvláštní ambulantní péče
dle tohoto zákona (§ 21), a to
- formou ambulantní péče v těchto
domovech
- ve specializovaných dětských stacionářích
b) jako léčba ve specializovaných dětských
léčebnách dle příslušných
indikací.
3) Kojenecké ústavy
Zajišťují celodenní ústavní
péči dětem, které nemohou být
vychovávány ve vlastní rodině nebo
v náhradní rodinné péči anebo
jejichž vývoj je ohrožen nevhodným domácím
prostředím, a to zpravidla do věku jednoho
roku. Hlavním důvodem pobytu dětí
v těchto zařízeních je důvod
sociální, v některých případech
i důvod zdravotní. Dle Zákona č. 100/1988
Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů, se poskytuje
i dětem s těžkým tělesným
a mentálním postižením péče
v ústavech sociální péče a
zajišťuje se jim bydlení, osobní vybavení,
zdravotní péče, zaopatření,
rehabilitace a výchova, a to i formou celoročního
pobytu. Ministerstvo navrhuje převedení kojeneckých
ústavů do resortu Ministerstva práce a sociálních
věcí. Zdravotní péče poskytovaná
těmto dětem bude zajištěna stejným
způsobem jako u ostatních účelových
zařízení zřizovaných dle zákona
č. 114 / 1988 Sb. ve znění pozdějších
předpisů.
4) Dětské ozdravovny
Zajišťují rekondiční a rekreační
pobyty dětem ve věku od 3 do 15 let, zdravotně
oslabeným vlivem nepříznivého životního
prostředí , s nesprávným životním
stylem a dětem v rekonvalescenci. Zdravotní preventivní
a léčebnou péči těmto dětem
zajišťují v systému zdravotní péče
krom lékařů primární péče
i odborné léčebné ústavy a
lázeňské léčebny .
Ministerstvo zdravotnictví proto navrhuje vypuštění
těchto zařízení ze seznamu zdravotnických
zařízení.
K § 39
Definují se zařízení lékárenské
péče, kterými jsou lékárny
a výdejny zdravotnických prostředků.
Ukládá povinnost zřizovat nemocniční
lékárny v nemocnicích nad 500 lůžek
(§ 35).
K § 40
Stanoví se povinnost státu zajistit minimální
dostupnost zdravotní péče. Ukládá
se ministerstvu stanovit kriteria dostupnosti dle jednotlivých
typů a druhů zdravotní péče,
a to počtem lůžek (lůžková
péče) a lékařů (ambulantní
péče) na počet obyvatel dle jednotlivých
oborů a ve vazbě na vzdálenost poskytovatele
dané péče od občana. Za naplnění
sítě poskytovatelů dle těchto kriterií
jsou odpovědné zdravotní pojišťovny
dle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Pokud by ve splnění této povinnosti pojišťovně
bránila neexistence potřebného poskytovatele
zdravotní péče, je stát povinen takového
poskytovatele zřídit.
K hlavě páté
Tato část návrhu zákona řeší
práva a povinnosti pacientů. Je zde zakotveno právo
pacientů na poskytování zdravotní
péče, na svobodnou volbu i její omezení
(§ 41), právo na informace a výkon zdravotní
péče se souhlasem pacienta i výjimky z tohoto
práva (§ 42).
V základním pojetí vztahu pacient - lékař
nedochází k zásadním změnám.
Přihlédnuto bylo pouze k dílčím
zkušenostem dosavadní praxe - vymezují se náležitosti
negativního reversu a zavádí se do právní
úpravy institut reversu pozitivního, jde - li o
závažné zdravotní výkony s vysokou
mírou rizika, nebo o výkony závažným
způsobem měnící způsob dalšího
života pacienta.
Nově je stanovena povinnost Policie ČR vytvářet
bezpečné podmínky pro výkon zdravotní
péče a převoz, vyžaduje - li to zdravotní
stav a bezpečnost pacienta nebo zdravotnických pracovníků
(§ 43). Tato úprava je v souladu s ustanovením
§ 7 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky, neboť v uvedených případech
je zpravidla dáno důvodné podezření
ze spáchání trestného činu
nebo přestupku. § 44 stanoví základní
podmínky pro provádění terapeutického
experimentu na živém člověku v souladu
s přijatými mezinárodními dokumenty
((Helsinsko-Tokijská deklarace).
K hlavě šesté
Tato část návrhu zákona se věnuje
povinnostem poskytovatelů a povinnostem zdravotnických
pracovníků.
K § 47
Toto ustanovení řeší problematiku odmítnutí
přijetí do zdravotní péče.
Zdravotnický pracovník tak může učinit
pokud by bylo překročeno jeho únosné
pracovní zatížení nebo není-li
pro požadovanou péči kvalifikován, zvolený
lékař tak může učinit, pokud
by vzdálenost místa bydliště pacienta
neumožňovala návštěvní službu.
K § 48
Toto ustanovení řeší závažnou
problematiku zdravotnické dokumentace dosud ve zdravotnických
právních předpisech neupravenou. Jde o velmi
citlivé téma s forenzními dopady a s dopady
do práv pacientů i zdravotnických pracovníků.
Odstavec 5) řeší problematiku dokumentace v
souvislosti se zánikem poskytovatele zdravotní péče
s hlavním cílem ochrany informací vedených
v dokumentaci a zachování její kontinuity
v zájmu pacienta.
K části sedmé
Tato část návrhu zákona se věnuje
velmi obsáhlé odborné problematice specifických
výkonů zdravotní péče. Byla
široce diskutována a připomínkována
odbornou veřejností a zpracovávána
předními odborníky odborných společností.
Jedná se o problematiku asistované reprodukce (§ 49),
sterilizace (§ 50), kastrace sexuálních delikventů
a deviantů (§ 51), změny pohlaví transsexuálních
osob (§ 52), psychochirurgických výkonů
(§ 53), darování, odběrů, zpracování
a skladování krve a jejích složek a
léčby krví a jejími složkami
(§ 54), darování, odběr a transplantace
tkání a orgánů (§ 55) a otázky
úmrtí, úkonů na těle zemřelého
a pitev (§ 56 - § 60).
K hlavě osmé
Tato část návrhu zákona se týká
rozhodování při výkonu zdravotní
péče na základě posouzení zdravotního
stavu a posuzování případů,
u nichž vznikly pochybnosti, zda nebylo ublíženo
na zdraví, ve znaleckých komisích. Jedná
se o specifickou úpravu přezkoumávání
postupů a posudků lékařů ve
zvláštním správním řízení,
převzatou z dosavadní úpravy.
K hlavě deváté
Tato část návrhu zákona upravuje získávání
způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání.
K § 63
Vymezuje se okruh osob, které získávají
způsobilost k výkonu zdravotnického povolání
úspěšným ukončením studia
na vysokých, vyšších nebo středních
školách nebo kurzy. Způsobilost k výkonu
zdravotnického povolání nově získávají
jak absolventi bakalářského nebo magisterského
studia, k jejichž studijním programům dalo
souhlasné stanovisko ministerstvo (viz odst. 2 písm.
d/), tj. absolventi vybraných studijních oborů
fakult, zejména přírodovědných,
humanitních, technických apod., tak i absolventi
vyšších zdravotnických škol (viz
odst. 2 písm. e/). Absolventi bakalářského
nebo magisterského studia na vysokých školách,
absolventi vyšších a středních
odborných škol s nezdravotnickým zaměřením
(viz odst. 6) se mohou podílet na poskytování
zdravotní péče v činnostech souvisejících
s výkonem zdravotnického povolání.
Obory studia na vysokých školách, vyšších
a středních zdravotnických školách
a činnosti, které mohou jejich absolventi v rámci
poskytování zdravotní péče
vykonávat a obory kursů, jejich vzdělávací
programy a činnosti, které mohou absolventi kurzů
vykonávat stanoví ministerstvo vyhláškou.
Nově ministerstvo stanoví vyhláškou
kvalifikační předpoklady k výkonu
vedoucích funkcí ve zdravotnictví. Dosud
byly tyto předpoklady upraveny "tzv. licenčními
řády" příslušných
Komor a u ostatních pracovníků ve zdravotnictví,
kteří se sdružují u příslušných
profesních organizací nebyly stanoveny.
K § 64 a § 75
Požadovaná odborná praxe pro lékaře,
zubní lékaře a farmaceuty byla navržena
Komorami pro doplnění vzdělání
o potřebné dovednosti. Trvá 18 měsíců
a je nezbytnou podmínkou pro přijetí do specializačního
vzdělávání. Vzhledem k tomu, že
lékařské a farmaceutické fakulty studentům
v rámci pregraduálního studia nezabezpečují
praktickou klinickou praxi v dostatečné délce
a obsahu, jeví se i následná odborná
praxe lékařů a farmaceutů (tzv. "kolečko"
v délce 6 měsíců) ve zdravotnických
zařízeních jako nevyhovující.
Obsah odborné praxe pro lékaře, zubní
lékaře a farmaceuty stanoví ministerstvo
vyhláškou po projednání s přísl.
Komorou a odbornými společnostmi. U ostatních
osob se obsah odborné praxe stanovuje rovněž
vyhláškou, po projednání s odbornými
společnostmi a s příslušným profesním
sdružením.
Do doby odborné praxe se nezapočítává
doba pracovní neschopnosti delší než 3
měsíce, doba mateřské dovolené,
další mateřské dovolené, výkon
základní (náhradní) vojenské
služby a civilní služby. Osobám, které
v době výkonu základní vojenské
služby a vykonávaly činností související
s poskytováním zdravotní péče,
lze tuto dobu započítat do odborné praxe.
K § 65
Odbornou způsobilost k samostatnému výkonu
zdravotnického povolání lze získat
úspěšným ukončením specializačního
vzdělávání, popř. úspěšným
absolvováním vzdělávání
k získání funkční specializace.
Specializační vzdělávání
i vzdělávání k získání
funkční specializace nejsou povinné. Získáním
odborné způsobilost lze samostatně vykonávat
odborné a specializované činnosti v oboru
získané specializace. Zubní lékaři
mohou získat odbornou způsobilost dvěma způsoby.
Pro výkon zdravotnického povolání
"praktického zubního lékaře -
stomatologa", pokud absolvují odbornou praxi v délce
24 měsíců a předepsanou teoretickou
a praktickou přípravu. Obsah této odborné
praxe stanoví ministerstvo. Dosud jsou požadavky přípravy
pro získání licence pro rozsah činnosti
praktického zubního lékaře upraveny
"tzv. licenčním řádem" České
stomatologické komory. Zubní lékař,
který absolvoval 18 měsíční
odbornou praxi nebo "praktický zubní lékař"
mohou absolvovat specializační vzdělávání
nebo vzdělávání k získání
funkční specializace.
K § 66 až § 69
Specializační vzdělávání
se uskutečňuje v základních a nástavbových
oborech. Základní a nástavbové obory
specializačního vzdělávání,
jejich vzdělávací programy a činnosti,
které mohou úspěšní absolventi
samostatně vykonávat v příslušném
oboru specializace, a nárok na pracovní úlevy
stanoví ministerstvo vyhláškou, a to na základě
návrhu odborných společností, profesních
sdružení zdravotnických pracovníků
a po projednání s Komorami.
Pracovní úlevy účastníků
specializačního vzdělávání
jsou dosud upraveny směrnicí Ministerstva zdravotnictví
ČSR č. 31/1968 Věst. MZ, pracovní
úlevy a hospodářské zabezpečení
zdravotnických pracovníků, kteří
se při zaměstnání vzdělávají
ve zdravotnických vzdělávacích zařízeních,
ve znění směrnice č. 2/1979 Věst.
MZ. Citovaná směrnice je zastaralá. Navrhuje
se její zrušení a stanovení nového
(menšího) rozsahu poskytování pracovních
úlev v průběhu specializačního
vzdělávání.
Navrhovaný systém specializačního
vzdělávání je oproti stávajícímu
jednodušší, neboť upouští od
druhého stupně specializace v základním
oboru a povinnosti získání specializace v
základním oboru I. stupně a je srovnatelný
se systémem v EU. Dále respektuje současné
společenské změny, zejména ve vztahu
ke zřizování nestátních zdravotnických
zařízení a současný rozvoj
klinických i teoretických medicínských
oborů a tím i potřeb nových oborů.
Stanoví se minimální délka specializačního
vzdělávání 24 měsíců,
a to v rozsahu stanované týdenní pracovní
doby. V pracovním úvazku kratším, než
je stanovená týdenní pracovní doba,
se délka vzdělávání alikvotně
prodlužuje. Do doby odborné praxe a specializačního
vzdělávání se nezapočítává
doba pracovní neschopnosti delší než 3
měsíce, doba mateřské dovolené,
další mateřské dovolené, výkon
základní (náhradní) vojenské
služby a civilní služby. Osobám, které
v době výkonu základní vojenské
služby vykonávaly činností související
s poskytováním zdravotní péče,
lze tuto dobu započítat do doby odborné praxe
a specializačního vzdělávání.
Specializační vzdělávání
nelze absolvovat ve více oborech současně,
nevylučuje však možnost souběhu s postgraduálním
nebo doktorandským studiem na vysoké škole,
které lze zcela nebo z části započítat
do doby specializačního vzdělávání.Nástavbový
obor lze absolvovat až po úspěšném
ukončení specializačního vzdělávání
v příslušném základním
oboru.
K § 70
Dosud jsou zabezpečováním dalšího
vzdělávání pověřeny
dva resortní vzdělávací Instituty
(Institut postgraduálního vzdělávání
ve zdravotnictví v Praze a Institut pro další
vzdělávání pracovníků
ve zdravotnictví v Brně). Navrhuje se rozšířit
okruh poskytovatelů specializačního vzdělávání
(dále jen "školitel") o další
poskytovatele zdravotní péče, popř.
jiné právnické osoby, které budou
schopny zajistit specializační vzdělávání
podle vzdělávacích programů a jimž
bude ministerstvem uděleno pověření
k této činnosti.
Stanoví se postup při předkládání
žádostí, její obsah, posuzování
žádostí, udělování, popř.
odnětí pověření ke specializačnímu
vzdělávání, povinnosti školitele
a podmínky pro přijímání uchazečů
do specializačního vzdělávání
na základě výběrového řízení.
Specializační vzdělávání
se uskutečňuje podle vzdělávacích
programů u školitele, který obdržel od
ministerstva pověření pro specializační
vzdělávání. Vzdělávací
programy stanovují délku a způsob přípravy,
rozsah teoretických znalostí a praktických
dovedností potřebných ke složení
specializační zkoušky, vč. studijní
literatury.
K § 71
Stanoví se podmínky, za kterých ministerstvo
může povolit cizincům absolvování
specializačního vzdělávání
v České republice na jejich vlastní náklady
bez složení aprobační zkoušky s
tím, že jim ministerstvo udělí povolení
k výkonu zdravotnického povolání v
činnostech, souvisejících s tímto
vzděláváním, a to na dobu, která
odpovídá minimální délce vzdělávání
v příslušném oboru. Tito cizinci však
úspěšným ukončením specializačního
vzdělávání nezískají
odbornou způsobilost k výkonu zdravotnického
povolání v ČR.
K § 72
Specializační vzdělávání
se ukončuje specializační zkouškou před
zkušební komisí. Zkoušku lze opakovat
nejdříve za rok a nejvýše dvakrát.
Úspěšným absolventům vydá
ministerstvo diplom o získání specializace
v příslušném oboru. Specializační
zkoušky se uskutečňují dvakrát
ročně, a to v jarních a podzimních
termínech. Přihlášky ke zkouškám
podávají účastníci specializačního
vzdělávání ve stanovených termínech
ministerstvu zdravotnictví, popř. organizaci ministerstvem
zřízenou.
Členy zkušebních komisí jmenuje s jejich
souhlasem a odvolává ministr zdravotnictví
z odborníků příslušného
oboru na návrh Komor, pokud nejsou zřízeny,
příslušného profesního sdružení,
a odborných společností. Náležitosti
protokolu o specializační zkoušce a diplomu
a zkušební řád pro posuzování
znalostí získaných ve specializačním
vzdělávání stanoví ministerstvo
vyhláškou.
§ 73
Ekonomické zabezpečení specializačního
vzdělávání je navrhováno jako
vícezdrojové pro školenou osobu i pro školitele
(zaměstnavatel, zaměstnanec, profesní komory,
stát, další zdroje).
K § 74 a § 75
Ustanovení řeší možnost uznání
jiných forem vzdělání nebo započtení
jejich části do specializačního vzdělávání.
K § 76 až § 77
Funkční specializace navrhly Komory, odborné
společnosti a profesní sdružení. Obory
funkčních specializací, jejich vzdělávací
programy a činnosti, které mohou jejich absolventi
v rámci poskytování zdravotní péče
samostatně vykonávat stanoví ministerstvo
vyhláškou. Vzdělávání
k získání funkční specializace
umožňuje prohloubení kvalifikace o nové
léčebné a diagnostické metody nebo
ve velmi úzkém úseku zdravotní péče,
a to u lékařů, zubních lékařů
a farmaceutů po získání odborné
způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání
alespoň v základním specializačním
oboru.
Uvádíme některé příklady
funkčních specializací: endoskopie, enterální
a parenterální výživa, trvalá
kardiostimulace, intervenční kardiologie. Vzdělávání
k získání funkční specializace
u členů Komor organizuje pro lékaře,
zubní lékaře a farmaceuty příslušná
Komora, u ostatních osob ministerstvo. Školitelem
může být osoba, která poskytuje zdravotní
péči v úseku příslušného
oboru funkční specializace, a to osobami s odbornou
způsobilostí. Znalosti účastníků
tohoto vzdělávání ověřuje
školitel. Osvědčení o funkční
specializaci s oprávněním k výkonu
příslušných speciálních
činností vydává školitel.
§ 78
Cílem systému povinného dalšího
vzdělávání je zabezpečit permanentní
udržování, zdokonalování a inovaci
znalostí v příslušném oboru získané
specializace.
Absolventům stanovené formy povinného dalšího
vzdělávání udělí osvědčení
v příslušné odbornosti, a to na dobu
určitou pěti let, ministerstvo zdravotnictví.
Osvědčení lze prodloužit při
splnění podmínek; při nesplnění
podmínek lze jeho platnost prodloužit až po ověření
znalostí ministerstvem nebo jím přímo
řízenou organizací. Podmínky ověřování
stanoví ministerstvo vyhláškou.
K § 79
Ustanovení ukládá povinnost zapracování
osobám, které získaly způsobilost
k výkonu zdravotnického povolání a
přerušily výkon své odborné činnosti
v oboru na dobu delší pěti let.
K § 80 až § 84
Povolení výkonu zdravotnického povolání,
přiznání odborné způsobilosti
k výkonu zdravotnického povolání a
funkční specializace cizincům nebo občanům
ČR, kteří vzdělání získali
v cizině, bylo dosud upraveno příkazem ministra
zdravotnictví. Těmto osobám se umožňuje
poskytovat zdravotní péči na území
České republiky za blíže stanovených
podmínek. Jejich účelem je zjistit, zda úroveň
dosaženého vzdělání v cizině
je srovnatelná s úrovní vzdělání
poskytovaného v České republice, vč.
dostatečné znalosti českého jazyka.
Složení aprobační nebo specializační
zkoušky je, obdobně jako v zemích EU, navrhováno
jako obligatorní podmínka u osob, které získaly
způsobilost k výkonu zdravotnického povolání
v cizině. Její zavedení není v rozporu
s článkem 17 Úmluvy o právním
postavení uprchlíků.
K § 85
Na základě dosavadních zkušeností
se stanoví povinnost všem osobám, které
získaly způsobilost k výkonu zdravotnického
povolání, vést si průkaz odbornosti
("index"), ve kterém jsou vedeny zejména
záznamy o odborném zaměření
vzdělávání, o vykonaných zkouškách,
záznamy o udělení osvědčení
v příslušné odbornosti a osvědčení
o registraci. Dále se stanoví, kdo je oprávněn
provádět záznamy do indexu.
K § 86 a § 87
Ustanovení upravují odpovědnost ministerstva
za organizaci, administrativní a koordinační
činnosti spojené se specializačním
vzděláváním, vč. centrální
evidence, s tím, že některými činnostmi
může pověřit jím zřízenou
organizaci. Dále stanoví pravomoc ministerstva a
Komor v kontrolní činnosti ve vzdělávání
k získání odborné způsobilosti
k výkonu zdravotnického povolání.
K hlavě desáté
Tato část návrhu zákona stanoví
úkoly státní správy ve zdravotnictví
t.j. úkoly ministerstva a okresních úřadů.
V § 90 vyjmenovává okruh zdravotnických
činností, které nejsou hrazeny z veřejného
zdravotního pojištění dle zákona
o veřejném zdravotním pojištění
a jejichž úhradu nad tento rámec musí
zajistit orgány státní správy.
Jedná se o činnosti, které jsou stejným
způsobem zajišťovány v současné
době a příslušné orgány
státní správy je hradí z příslušných
kapitol rozpočtu. Nově se zavádí garance
státu za dostupnost zdravotní péče.
Vzhledem k tomu, že současná síť
poskytovatelů zdravotní péče je dostatečně
hustá a v řadě druhů přehuštěna,
předkladatel nepředpokládá žádný
finanční dopad této garance do státního
rozpočtu v letech 1998 a 1999.
K § 91
Toto ustanovení určuje, že péči
prováděnou na vyžádání
jiných orgánů státní správy
hradí orgán, který si ji vyžádal.
K § 92
Toto ustanovení vyjmenovává specifické
druhy zdravotní péče, které z důvodu
vysokých zdravotních rizik a možnosti zneužití
musí poskytovat pouze poskytovatel zřizovaný
státem.
K hlavě jedenácté
Tato část návrhu zákona zavádí
sankce při porušování povinností
vyplývajících ze zákona o zdravotní
péči včetně sankce za požadování
finanční úhrady za zdravotní péči
v rozporu s právními předpisy.
V případě poskytování zdravotní
péče bez oprávnění dle tohoto
zákona je možné uložení pokuty
až do výše 5 milionů Kč.
Při opakovaném či soustavném porušování
povinností může příslušný
úřad oprávnění zrušit
s tím, že dotyčný poskytovatel nemůže
v následujících dvou letech znovu o oprávnění
požádat.
K hlavě dvanácté
Tato část návrhu zákona řeší
společná a přechodná ustanovení.
Stanoví přechodný režim týkající
se právnických a fyzických osob poskytujících
zdravotní péči podle dosavadních předpisů
a dále stanoví přechodný režim
pro uznávání vzdělávání
zdravotnických pracovníků získaného
nebo získávaného podle dosavadních
předpisů v návaznosti na nově zaváděný
režim jejich vzdělávání.
K části druhé
Předmětem této části jsou návrhy
novelizací některých zákonů,
které si vyžádala nová úprava.
Změna: 582/1991
Změna: 84/1993 Sb.
Změna: 293/1993 Sb., 307/1993 Sb.
Změna: 72/1995 Sb., 118/1995 Sb.
Změna: 238/1995 Sb.
Změna: 118/1995 Sb.
Pro poskytování služeb sociální
péče se zřizují tato účelová
zařízení:
a) ústavy sociální péče,
b) kojenecké ústavy, dětské domovy
pro děti od jednoho do tří let věku,
c) manželské a předmanželské
poradny,
d) domovy pro matky s dětmi,
e) zvláštní zařízení
pro výkon pěstounské péče,
f) stanice pečovatelské služby pro děti,
g) zařízení pro občany, kteří
potřebují zvláštní pomoc,
h) zařízení pro občany společensky
nepřizpůsobené,
ch) kluby důchodců,
i) samostatné jídelny s vlastní kuchyní
pro důchodce,
j) zařízení pečovatelské
služby, zejména zařízení pro
denní pobyt starých občanů, střediska
osobní hygieny a prádelny pečovatelské
služby.
(1) Zřizování zařízení
sociální péče uvedených v §
45, s výjimkou zařízení sociální
péče uvedených v § 2 odst. 1 písm.
f), náleží do působnosti obcí22)
a okresních úřadů23).
(2) Zařízení sociální péče
uvedená v § 45 písm. a), d), f) až
j) mohou orgány, které je zřizují,
slučovat ve společném zařízení
za předpokladu, že dojde k účelnému
poskytování služeb sociální péče.
Zařízení sociální péče
uvedená v § 45 písm. a) až h) mohou
být zrušena a jejich objekty odňaty svému
účelu jen se souhlasem ministerstva; to neplatí,
jde-li o zařízení sociální
péče zřízená obcemi. Ustanovení
předchozí věty platí, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.
Změna: 110/1990 Sb.
Změna: 180/1990 Sb.
Změna: 231/1990 Sb.
Změna: 1/1991 Sb.
Změna: 46/1991 Sb.
Změna: 246/1991 Sb.
Změna: 306/1991 Sb.
Změna: 482/1991 Sb.
Změna: 578/1991 Sb., 582/1991 Sb.
Změna: 116/1992 Sb., 235/1992 Sb.
Změna: 589/1992 Sb., 37/1993 Sb.
Změna: 547/1992 Sb., 37/1993 Sb., 84/1993 Sb.
Změna: 160/1993 Sb.
Změna: 255/1993 Sb., 266/1993 Sb.
Změna: 307/1993 Sb.
Změna: 41/1994 Sb.
Změna: 182/1994 Sb.
Změna: 183/1994 Sb.
Změna: 241/1994 Sb.
Změna: 76/1995 Sb.
Změna: 118/1995 Sb.
Změna: 118/1995 Sb., 155/1995 Sb., 160/1995 Sb.
Změna: 133/1997 Sb.
(1) Dětem zpravidla ve věku do jednoho roku,
které nemohou být vychovávány ve vlastní
rodině nebo v náhradní rodinné péči
anebo jejichž vývoj je ohrožen nevhodným
domácím prostředím, se v kojeneckých
ústavech poskytuje zejména bydlení, zaopatření,
osobní vybavení, zdravotní péče
a výchovná péče.
(2) Dětem od jednoho do tří let věku
se zdravotním postižením nebo ohroženým
ve vývoji domácím prostředím,
které nemohou být vychovávány ve vlastní
rodině nebo náhradní rodinné péči,
se v dětských domovech pro děti od jednoho
do tří let věku poskytuje zejména
bydlení, zaopatření, osobní vybavení,
zdravotní péče, výchovná péče
a kulturní a rekreační péče.
(1) Za pobyt v ústavech sociální péče,
v kojeneckých ústavech a dětských
domovech pro děti od jednoho do tří let věku
hradí občané náklady za stravu,
bydlení a nezbytné služby. Výši
nákladů, způsob jejich úhrady a případy,
kdy se úhrada nákladů nepožaduje, stanoví
prováděcí předpis.
(2) Po úhradě nákladů za pobyt v ústavu
sociální péče pro dospělé
občany musí občanu zůstat z jeho příjmů
aspoň 25 % částky potřebné
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb stanovené
zvláštním zákonem40).
(3) Ustanovení předchozích odstavců
se vztahují na ústavy sociální péče
zřizované Ministerstvem práce a sociálních
věcí, okresními úřady a obcemi.
Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na kojenecké
ústavy a dětské domovy pro děti od
jednoho do tří let věku zřizované
Ministerstvem práce a sociálních věcí,
okresními úřady a obcemi.
___________________
40) § 3 odst. 2 zákona č. 463/1991 Sb., o životním
minimu.
(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí
vydá vyhlášku podle § 92 odst. 2, §
93 odst. 1, § 94 odst. 1, § 101 odst. 1, § 108
odst. 2.
(2) Ministerstvo práce a sociálních věcí
stanoví vyhláškou, co se považuje za soustavnou
přípravu dítěte na budoucí
povolání, které dítě se považuje
za dlouhodobě těžce zdravotně postižené,
co se rozumí pobytem dítěte v zařízení,
výchovou dítěte a péčí
nahrazující péči rodičů,
způsob vzájemného zúčtování
dávek při jejich souběhu nebo zpětné
výplatě, výši úhrady v ústavech
sociální péče pro mládež,
kojeneckých ústavech a v dětských
domovech pro děti od jednoho do tří let věku
a výši kapesného v ústavech sociální
péče.
(3) Ministerstvo práce a sociálních věcí
po dohodě s Ministerstvem zdravotnictví vydá
vyhlášku podle § 93a.
Změna: zákon č. 120/1962 Sb.
Změna: zákon č. 53/1963 Sb.
Změna: zákon č. 56/1965 Sb.
Změna: zákon č. 81/1966 Sb.
Změna: zákon č. 148/1969 Sb.
Změna: zákon č. 45/1973 Sb.
Změna: zákon č. 43/1980 Sb.
Změna: zákon č. 159/1989 Sb.
Změna: zákon č. 47/1990 Sb.
Změna: zákon č. 175/1990 Sb.
Změna: zákon č. 457/1990 Sb.
Změna: zákon č. 545/1990 Sb.
Změna: zákon č. 490/1991 Sb.
Změna: zákon č. 557/1991 Sb.
Změna: nález Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 4. září 1992, publikovaného v částce 93/1992 Sb.
Změna: zákon č. 290/1993 Sb.
Změna: zákon č. 38/1994 Sb.
Změna: nález Ústavního soudu České republiky č. 91/1994 Sb.
Změna: zákon č. 152/1995 Sb.
Změna: zákon č. 19/1997 Sb.
Změna: nález Ústavního soudu České republiky č. 103/1997 Sb.
Změna: zákon č. 253/1997 Sb.
(1) Kdo obchoduje nebo jinak neoprávněně
nakládá s lidskými tkáněmi
nebo orgány, bude potrestán odnětím
svobody až na dvě léta.
(2) Odnětím svobody na jeden rok až pět
let bude pachatel potrestán
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 ve větším rozsahu,
b) spáchá-li takový čin jako člen
organizované skupiny, nebo
c) získá-li takovým činem značný
prospěch.
(3) Odnětím svobody na dvě léta
až osm let bude pachatel potrestán,
a) získá-li činem uvedeným v odstavci
1 prospěch velkého rozsahu, nebo
b) spáchá-li takový čin ve spojení
s organizovanou skupinou působící ve více
státech.
(1) Kdo v rozporu se zvláštním předpisem
provede odběr lidské tkáně nebo orgánu,
bude potrestán odnětím svobody až na
tři léta nebo zákazem činnosti.
(2) Odnětím svobody na dvě léta
až osm let bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 na více osobách,
b) spáchá-li takový čin na osobě
mladší než osmnáct let, nebo
c) způsobí-li takovým činem těžkou
újmu na zdraví.
(3) Odnětím svobody na pět až dvanáct
let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem
uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na
zdraví více osob nebo smrt.
(4) Odnětím svobody na deset až patnáct
let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem
uvedeným v odstavci 1 smrt více osob.
Změna: 72/1994 Sb.
Změna: 85/1994 Sb.
Změna: 273/1994 Sb.
Změna: 36/1995 Sb.
Změna: 118/1995 Sb.
Změna: 160/1995 Sb., 301/1995 Sb.
Změna: 151/1997 Sb.
Položka 27
a) | Vydání živnostenského listu | Kč 1 000,- |
- pro provozování živnosti průmyslovým způsobem | Kč 10 000,- | |
b) | Vydání koncesní listiny | Kč 2 000,- |
- pro provozování živnosti průmyslovým způsobem | Kč 20 000,- |
c) | Vydání rozhodnutí o oprávnění k poskytování zdravotní péče | Kč 1 000,- |
d) | Za změnu živnostenského listu nebo koncesní listiny anebo rozhodnutí o oprávnění podle písmene c) | Kč 500,- |
e) | Za změnu osobních údajů (jméno, příjmení, bydliště) podnikatele, jeho odpovědného zástupce nebo osoby jednající jménem podnikatele v živnostenském listě nebo koncesní listině anebo v rozhodnutí o oprávnění k poskytování zdravotní péče včetně promítnutí těchto změn do dalších údajů v živnostenském listě nebo koncesní listině anebo v rozhodnutí o oprávnění k poskytování zdravotní péče | Kč 100,-. |
f) | Za zrušení úkonů podle písmen a) až c) | Kč 150,- |
g) | Vydání osvědčení o průkazu živnostenského oprávnění | Kč 100,- |
h) | Vydání rozhodnutí o schválení výkonu koncesované živnosti ve vedlejší provozovně | Kč 500,- |
Od poplatku podle této položky jsou osvobozeny osoby
těžce zdravotně postižené - držitelé
průkazu ZTP nebo ZTP-P.
1. U ohlašovacích živností je poplatek
podle písmene a) této položky splatný
při ohlášení.
2. Správní orgán vybere poplatek jen podle
písmene d) této položky, provádí-li
současně změny podle písmen d) a e)
této položky.
3. Správní orgán nevybere poplatek, provádí-li
ze svého podnětu změnu podmínek provozování
podnikatelské činnosti nebo vydává-li
na základě změny zákonných
podmínek rozhodnutí o oprávnění
k poskytování zdravotní péče
na žádost poskytovatele zdravotní péče.