A. Pozměňovací návrhy obsažené
v usnesení výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu č.
168 z 31. schůze ze dne 11. března 1998 (tisk 189/3)
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu doporučuje
Poslanecké sněmovně, aby návrhy schválila
v tomto znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Vysoké školy jako nejvyšší článek
vzdělávací soustavy jsou vrcholnými
centry vzdělanosti, nezávislého poznání
a tvůrčí činnosti a mají klíčovou
úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním
a ekonomickém rozvoji společnosti tím, že:
a) uchovávají a rozhojňují dosažené
poznání a podle svého typu a zaměření
pěstují činnost vědeckou, výzkumnou,
vývojovou, uměleckou, anebo další tvůrčí
činnost;
b) umožňují v souladu s demokratickými
principy přístup k vysokoškolskému vzdělání,
získání odpovídající
profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou
práci a další náročné
odborné činnosti;
c) poskytují další formy vzdělávání
a umožňují získávat, rozšiřovat,
prohlubovat nebo obnovovat znalosti z různých oblastí
poznání a kultury a podílejí se tak
na celoživotním vzdělávání;
d) hrají aktivní roli ve veřejné diskusi
o společenských a etických otázkách,
při pěstování kulturní rozmanitosti
a vzájemného porozumění, při
utváření občanské společnosti
a přípravě mladých lidí pro
život v ní;
e) přispívají k rozvoji na národní
a regionální úrovni a spolupracují
s různými stupni státní správy
a samosprávy, s podnikovou a kulturní sférou;
f) rozvíjejí mezinárodní a zvláště
evropskou spolupráci jako podstatný rozměr
svých činností, podporují společné
projekty s obdobnými institucemi v zahraničí,
vzájemné uznávání studia a
diplomů, výměnu akademických pracovních
a studentů.
(1) Vysoká škola uskutečňuje akreditované
studijní programy a programy celoživotního
vzdělávání. Typ vysokoškolské
vzdělávací činnosti je určen
typem uskutečňovaných akreditovaných
studijních programů. Typy studijních programů
jsou bakalářský, magisterský a doktorský.
(2) Vysoká škola je právnickou osobou.
(3) Vysoká škola je univerzitní nebo neuniverzitní.
(4) Vysoká škola univerzitní uskutečňuje
magisterské nebo doktorské studijní programy
a v souvislosti s tím vědeckou a výzkumnou,
vývojovou, uměleckou, anebo další tvůrčí
činnost. Může uskutečňovat též
bakalářské studijní programy.
(5) Vysoká škola neuniverzitní uskutečňuje
převážně bakalářské
studijní programy a v souvislosti s tím výzkumnou,
vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí
činnost. Vysoká škola neuniverzitní
se nečlení na fakulty.
(6) Typ vysoké školy je uveden v jejím statutu
a musí být v souladu se stanoviskem Akreditační
komise.
(7) Vysoká škola je veřejná, soukromá
nebo státní. Státní vysoká
škola je vojenská nebo policejní.
(8) Na vzdělávací a vědecké,
výzkumné, vývojové, umělecké
nebo další tvůrčí činnosti
vysokých škol se mohou podílet i jiné
právnické osoby, které se touto činností
zabývají.
(9) Nikdo kromě vysoké školy nemá právo
přiznávat akademický titul, konat habilitační
řízení, konat řízení
ke jmenování profesorem, používat akademické
insignie a konat akademické obřady.
(10) Na vysokých školách je nepřípustné
zakládat a organizovat činnost politických
stran a politických hnutí. [1)
§ 26 odst. 2 zákona ČNR č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů.]
Akademičtí pracovníci a studenti vysoké
školy tvoří akademickou obec vysoké
školy.
Na vysoké škole se zaručují tyto akademické svobody a tato akademická práva:
a) svoboda vědy, výzkumu a umělecké tvorby a zveřejňování jejich výsledků,
b) svoboda výuky, spočívající především v její otevřenosti různým vědeckým názorům, vědeckým a výzkumným metodám a uměleckým směrům,
c) právo učit se, zahrnující svobodnou volbu zaměření studia v rámci studijních programů a svobodu vyjadřovat vlastní názory ve výuce,
d) právo členů akademické obce volit zastupitelské akademické orgány,
e) právo používat akademické insignie
a konat akademické obřady.
(1) Veřejná vysoká škola se zřizuje
a zrušuje zákonem. Zákon též stanoví
její název a sídlo.
(2) Veřejná vysoká škola se může
sloučit nebo splynout jen s jinou veřejnou vysokou
školou; rozdělit se může jen na jiné
veřejné vysoké školy. Tyto změny
je možné provést pouze zákonem.
(3) V případě zrušení veřejné
vysoké školy podle odstavce 1 nebo sloučení,
splynutí nebo rozdělení veřejné
vysoké školy podle odstavce 2, zákon též
stanoví, na které právnické osoby
přechází její majetek a závazky.
(1) Do samosprávné působnosti veřejné vysoké školy patří zejména:
a) vnitřní organizace,
b) určování počtu přijímaných uchazečů o studium, podmínek pro přijetí ke studiu a rozhodování v přijímacím řízení,
c) tvorba a uskutečňování studijních programů,
d) organizace studia,
e) rozhodování o právech a povinnostech studentů,
f) zaměření a organizace vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké, anebo další tvůrčí činnosti,
g) pracovněprávní vztahy a určování počtu akademických pracovníků a ostatních zaměstnanců,
h) habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem,
i) spolupráce s jinými vysokými školami a právnickými osobami a zahraniční styky,
j) ustavování akademických orgánů vysoké školy, pokud tento zákon nestanoví jinak,
k) hospodaření vysoké školy a nakládání s majetkem v souladu se zvláštními předpisy,
l) stanovení výše poplatků spojených
se studiem.
(2) Organizaci a činnost veřejné vysoké
školy, jakož i postavení členů
akademické obce upravují její vnitřní
předpisy.
(3) Státní orgány mohou zasahovat do činnosti
veřejné vysoké školy jen na základě
a v mezích zákona a způsobem zákonem
stanoveným.
(1) Samosprávnými akademickými orgány veřejné vysoké školy jsou
a) akademický senát,
b) rektor,
c) vědecká rada nebo umělecká rada anebo na neuniverzitní vysoké škole akademická rada (dále jen vědecká rada veřejné vysoké školy).
d) disciplinární komise.
(2) Dalšími orgány veřejné vysoké školy jsou
a) správní rada veřejné vysoké školy,
b) kvestor.
(1) Akademický senát veřejné vysoké
školy je jejím zastupitelským akademickým
orgánem. Má nejméně jedenáct
členů, z toho nejméně jednu třetinu
a nejvýše jednu polovinu tvoří studenti.
Členy akademického senátu volí ze
svých řad členové akademické
obce veřejné vysoké školy. Volby jsou
tajné. K platnosti voleb je třeba účasti
nejméně 30% akademické obce veřejné
vysoké školy. V případě, kdy
účast akademické obce bude nižší,
budou se volby opakovat. Nebude-li ani v takovémto případě
požadovaná účast akademické obce
splněna, volby se budou opakovat bez ohledu na účast
akademické obce. Vnitřní předpis veřejné
vysoké školy stanoví zejména počet
členů akademického senátu, způsob
jejich volby a způsob volby předsedy akademického
senátu, orgány akademického senátu
a jejich ustavování a důvody zániku
členství v akademickém senátu a případnou
neslučitelnost členství v akademickém
senátu s výkonem jiných funkcí.
(2) Členství v akademickém senátu
je neslučitelné s funkcí rektora, prorektorů,
děkanů a proděkanů.
(3) Funkční období jednotlivých členů
akademického senátu veřejné vysoké
školy je nejvýše tříleté.
Funkční období všech členů
akademického senátu veřejné vysoké
školy skončí, jestliže akademický
senát po dobu šesti měsíců nekoná
podle § 9. Rektor nejpozději do 30 dnů vyhlásí
nové volby.
(4) Zasedání akademického senátu veřejné
vysoké školy jsou veřejně přístupná.
Rektor nebo v jeho zastoupení prorektor má právo
vystoupit na zasedání, kdykoliv o to požádá.
Na žádost rektora je předseda akademického
senátu povinen bezodkladně svolat mimořádné
zasedání akademického senátu veřejné
vysoké školy.
(1) Akademický senát veřejné vysoké školy
a) rozhoduje na návrh rektora o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení součástí vysoké školy,
b) schvaluje vnitřní předpisy vysoké školy a jejích součástí,
c) schvaluje rozpočet vysoké školy předložený rektorem a kontroluje využívání finančních prostředků vysoké školy,
d) schvaluje výroční zprávu o činnosti a hospodaření vysoké školy předloženou rektorem,
e) schvaluje hodnocení činnosti vysoké školy předložené rektorem,
f) schvaluje návrh rektora na jmenování a odvolání členů vědecké a disciplinární komise veřejné vysoké školy,
g) schvaluje podmínky pro přijetí ke studiu ve studijních programech, které se neuskutečňují na fakultách,
h) usnáší se o návrhu na jmenování rektora, popřípadě navrhuje jeho odvolání z funkce,
i) po projednání ve vědecké radě
schvaluje dlouhodobý záměr veřejné
vysoké školy.
(2) Akademický senát veřejné vysoké školy se vyjadřuje zejména
a) k návrhům těch studijních programů, které se neuskutečňují na fakultách,
b) k záměru rektora jmenovat nebo odvolat prorektory,
c) k právním úkonům, které vyžadují souhlas správní rady veřejné vysoké školy podle § 14 odst. 1 písm. a) až d),
d) k podnětům a stanoviskům správní
rady veřejné vysoké školy podle §
14 odst. 3.
(3) O návrzích zejména podle odstavce 1 písm.
h) se akademický senát veřejné vysoké
školy usnáší tajným hlasováním.
Návrh na jmenování rektora je přijat,
jestliže se pro něj vyslovila nadpoloviční
většina všech členů akademického
senátu veřejné vysoké školy;
návrh na jeho odvolání je přijat,
jestliže se pro něj vyslovily nejméně
tři pětiny všech členů akademického
senátu.
(1) V čele veřejné vysoké školy
je rektor; jedná a rozhoduje ve věcech školy,
pokud zákon nestanoví jinak.
(2) Rektora jmenuje a odvolává na návrh akademického
senátu veřejné vysoké školy prezident
republiky. Návrh se podává prostřednictvím
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen ministr).
(3) Funkční období rektora je tříleté.
Funkci rektora může tatáž osoba vykonávat
na téže veřejné vysoké škole
nejvýše dvě po sobě bezprostředně
jdoucí funkční období.
(4) Rektora zastupují v jím určeném
rozsahu prorektoři. Prorektory jmenuje a odvolává
rektor.
(5) Mzdu rektora stanoví ministr.
(1) Členy vědecké rady veřejné
vysoké školy jmenuje a odvolává rektor.
(2) Členy vědecké rady veřejné
vysoké školy jsou významní představitelé
oborů, v nichž vysoká škola uskutečňuje
vzdělávací a vědeckou, výzkumnou,
vývojovou, uměleckou, anebo další tvůrčí
činnost. Nejméně jedna třetina členů
jsou jiné osoby než členové akademické
obce této školy.
(3) Předsedou vědecké rady veřejné
vysoké školy je rektor.
(1) Vědecká rada veřejné vysoké školy
a) projednává dlouhodobý záměr veřejné vysoké školy,
b) schvaluje studijní programy, pokud jejich schválení nepatří do působnosti vědecké rady nebo umělecké rady fakulty (dále jen vědecká rada fakulty) nebo vědecké rady nebo umělecké rady anebo na neuniverzitní vysoké škole akademické rady vysokoškolského ústavu (dále jen vědecká rada vysokoškolského ústavu),
c) vykonává působnost v řízení
ke jmenování profesorem a v habilitačním
řízení v rozsahu stanoveném tímto
zákonem.
(2) Vědecká rada veřejné vysoké
školy se vyjadřuje k otázkám, které
jí předloží rektor.
(1) Správní rada veřejné vysoké
školy má nejméně devět členů,
jejich počet musí být vždy dělitelný
třemi. Členy správní rady veřejné
vysoké školy po projednání s rektorem
jmenuje a odvolává ministr tak, aby v ní
byli přiměřeně zastoupeni zejména
představitelé veřejného života,
územní samosprávy a státní
správy. Členové správní rady
nemohou být zaměstnanci dané veřejné
vysoké školy.
(2) Členové správní rady veřejné
vysoké školy jsou jmenováni na dobu šesti
let. Po prvním jmenování členů
správní rady se losem určí jména
jedné třetiny členů, jejichž
funkční období skončí po dvou
letech, a jedné třetiny členů, jejichž
funkční období skončí po čtyřech
letech.
(3) Zasedání správní rady veřejné
vysoké školy svolává její předseda,
a to nejméně dvakrát ročně.
Rektor nebo v jeho zastoupení prorektor a kvestor má
právo se zúčastnit zasedání
správní rady. Na žádost rektora je předseda
správní rady povinen svolat mimořádné
zasedání správní rady veřejné
vysoké školy. Volbu předsedy, místopředsedů
a způsob jednání správní rady
veřejné vysoké školy upraví její
statut, který schvaluje ministr.
(1) Správní rada veřejné vysoké školy vydává předchozí písemný souhlas
a) k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá nabýt nebo převést nemovité věci,
b) k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá nabýt nebo převést movité věci, jejichž cena je vyšší než pětisetnásobek částky, od níž jsou věci považovány podle zvláštního předpisu1) za hmotný majetek,
c) k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá zřídit věcné břemeno nebo předkupní právo,
d) k právním úkonům, kterými
vysoká škola hodlá založit jinou právnickou
osobu, a k peněžitým a nepeněžitým
vkladům do těchto a jiných právnických
osob,
(2) Správní rada veřejné vysoké školy se vyjadřuje zejména
a) k dlouhodobému záměru veřejné vysoké školy a k dalším věcem, které jí k projednání předloží rektor nebo ministr,
b) k rozpočtu vysoké školy,
c) k výroční zprávě o činnosti
a hospodaření vysoké školy a k výsledkům
hodnocení činnosti vysoké školy,
(3) Správní rada veřejné vysoké
školy dává podněty a vyjadřuje
stanoviska k činnosti veřejné vysoké
školy, které zveřejňuje.
(4) Při úplatném smluvním převodu
movité věci podle odstavce 1 písm. b) se
cena [2) § 1 odst. 2 písm. a) a §
2 odst. 3 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů.]
sjednává ve výši, která je
v daném místě a čase obvyklá;
bezúplatně lze movitou věc převést
pouze ve veřejném zájmu anebo je-li bezúplatný
převod hospodárnější než
jiný způsob naložení s věcí.
(5) Správní rada veřejné vysoké
školy právní úkon neschválí,
jestliže je v rozporu s požadavkem řádného
využívání majetku veřejné
vysoké školy nebo jestliže by jím bylo
ohroženo plnění úkolů školy.
(6) Vydání předchozího písemného
souhlasu k právním úkolům uvedeným
v odstavci 1 písm. a) až d) je povinna správní
rada veřejné vysoké školy oznámit
do sedmi dnů od jeho vydání Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen "ministerstvo")."
(7) Právní úkony uvedené v odstavci
1 písm. a) až d) jsou bez souhlasu správní
rady veřejné vysoké školy a bez oznámení
ministerstvu podle odst. 6 neplatné.
(8) Správní rada veřejné vysoké
školy dbá na zachování účelu,
pro který byla veřejná vysoká škola
zřízena, na uplatnění veřejného
zájmu v její činnosti a na řádné
hospodaření s jejím majetkem.
(9) Činnost členů správní rady
veřejné vysoké školy je úkonem
v obecném zájmu. [3) § 124 odst.
1 a 2 zákoníku práce.] Těmto osobám
poskytuje veřejná vysoká škola cestovní
náhrady podle zvláštního předpisu;
[4) Zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních
náhradách, ve znění zákona
č. 44/1994 Sb.] jim může poskytnout odměnu.
(10) Na činnost členů správní
rady veřejné vysoké školy se vztahují
zvláštní předpisy." [5)
Např. § 255 a 258 zákona č. 140/1961
Sb.,trestní zákon, ve znění pozdějších
předpisů, § 415 č. 40/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, a §
268 zákona č. 513/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.]
(1) Kvestor řídí hospodaření
a vnitřní správu veřejné vysoké
školy a vystupuje jejím jménem v rozsahu stanoveném
opatřením rektora.
(2) Kvestora jmenuje a odvolává rektor.
(1) Členy disciplinární komise veřejné
vysoké školy a jejího předsedu jmenuje
rektor z řad členů akademické obce.
Polovinu členů disciplinární komise
tvoří studenti.
(2) Funkční období členů disciplinární
komise veřejné vysoké školy je nejvýše
dvouleté.
(3) Disciplinární komise veřejné vysoké
školy projednává disciplinární
přestupky studentů veřejné vysoké
školy, pokud nejsou zapsáni na žádné
z jejích fakult a předkládá návrh
na rozhodnutí rektorovi.
(4) Pokud jsou všichni studenti veřejné vysoké
školy zapsáni na jejích fakultách, disciplinární
komise se nezřizuje.
(1) Vnitřními předpisy veřejné vysoké školy jsou
a) statut veřejné vysoké školy,
b) volební a jednací řád akademického senátu veřejné vysoké školy,
c) vnitřní mzdový předpis, [6) § 18 odst. 2 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku.]
d) jednací řád vědecké rady veřejné vysoké školy,
e) řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků,
f) studijní a zkušební řád,
g) stipendijní řád,
h) disciplinární řád pro studenty
i) další předpisy, pokud tak stanoví
statut veřejné vysoké školy.
(2) Statut veřejné vysoké školy obsahuje zejména
a) název, sídlo a typ vysoké školy,
b) právní předchůdce,
c) podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání přihlášek,
d) podmínky studia cizinců,
e) seznam akreditovaných studijních programů uskutečňovaných na vysoké škole včetně jejich typu, formy výuky a standardní doby studia a seznam oborů, ve kterých je vysoká škola oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem,
f) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti vysoké školy,
g) organizační strukturu,
h) ustanovení o poplatcích spojených se studiem,
i) pravidla pro užívání akademických insignií a pro konání akademických obřadů.
j) pravidla hospodaření veřejné vysoké
školy
(1) Veřejná vysoká škola sestavuje svůj
rozpočet a hospodaří podle něj. Rozpočet
sestavuje na kalendářní rok, vyúčtování
výsledků svého hospodaření
provede po skončení kalendářního
roku a předloží ho ministerstvu v termínech
určených pro zúčtování
finančních vztahů se státním
rozpočtem. Rozpočet veřejné vysoké
školy je sestavován jako vyrovnaný.
(2) Příjmy rozpočtu veřejné vysoké školy jsou zejména
a) dotace ze státního rozpočtu (dále jen dotace),
b) poplatky spojené se studiem,
c) výnosy z majetku,
d) jiné příjmy ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtů obcí,
e) výnosy z doplňkové činnosti,
f) příjmy z darů a dědictví.
(3) Veřejná vysoká škola má nárok
na dotaci na uskutečňování akreditovaných
studijních programů a programů celoživotního
vzdělávání, s nimi spojenou vědeckou,
výzkumnou, vývojovou, uměleckou, anebo další
tvůrčí činnost a na rozvoj vysoké
školy. Veřejné vysoké škole se
poskytuje dotace na ubytování a stravování
studentů. Podmínky dotací, jejich užití
a zúčtování se řídí
obecnými předpisy pro nakládání
s prostředky státního rozpočtu.
[7) § 5 odst. 2 zákona ČNR č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky).]
(4) Pro výši dotací je rozhodný dlouhodobý
záměr veřejné vysoké školy,
dlouhodobý záměr vzdělávací
a vědecké, výzkumné, vývojové,
umělecké a další tvůrčí
činnosti pro oblast vysokých škol vypracovaný
ministerstvem a jeho každoroční aktualizace
(dále jen dlouhodobý záměr ministerstva),
typ a finanční náročnost akreditovaných
studijních programů a programů celoživotního
vzdělávání, počet studentů
a dosažené výsledky ve vzdělávací
a vědecké nebo výzkumné, vývojové,
umělecké a další tvůrčí
činnosti a její náročnost.
(5) Veřejná vysoká škola zřizuje tyto fondy:
a) rezervní fond na krytí ztrát v následujících účetních obdobích,
b) fond reprodukce investičního majetku,
c) stipendijní fond,
d) fond odměn.
(6) Fondy veřejné vysoké školy jsou
vytvářeny z hospodářského výsledku
po zdanění, stipendijní fond též
převodem poplatků spojených se studiem podle
§ 58 odst. 7, fond reprodukce investičního
majetku též z odpisů hmotného a nehmotného
majetku. [8) § 26 až 33 zákona
ČNR č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.]
(7) Prostředky rozpočtu se používají
pouze na financování činností, pro
které byla veřejná vysoká škola
zřízena a na financování doplňkové
činnosti podle § 20 odst. 2.
(1) Veřejná vysoká škola vlastní
majetek potřebný k činnostem, pro které
byla zřízena. Majetkem veřejné vysoké
školy jsou věci, byty a nebytové prostory,
práva a jiné majetkové hodnoty.
(2) O nakládání s majetkem veřejné
vysoké školy rozhoduje rektor nebo orgány nebo
osoby, o nichž to stanoví statut veřejné
vysoké školy. V případech uvedených
v § 14 odst. 1 písm. a) až d) rozhoduje rektor
po předchozím souhlasu správní rady
veřejné vysoké školy.
(3) Veřejná vysoká škola nemůže
nabývat jiné cenné papíry než
cenné papíry vydané státem, anebo
cenné papíry, za jejichž splacení se
stát zaručil.
(1) Veřejná vysoká škola je povinna
majetek užívat k plnění úkolů
ve vzdělávací a vědecké, výzkumné,
vývojové, umělecké, anebo další
tvůrčí činnosti. Může
jej užívat i k doplňkové činnosti
v souladu s tímto zákonem.
(2) V doplňkové činnosti veřejná
vysoká škola vykonává za úplatu
činnost navazující na její vzdělávací
a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou,
anebo další tvůrčí činnost
nebo činnost sloužící k účinnějšímu
využití lidských zdrojů a majetku. Doplňková
činnost nesmí ohrozit kvalitu, rozsah a dostupnost
činností, k jejichž uskutečňování
byla veřejná vysoká škola zřízena.
(3) Veřejná vysoká škola není
oprávněna k převzetí ručení
za peněžitý dluh jiné osoby a ke zřízení
zástavního práva k nemovitosti ani k peněžitému
nebo nepeněžitému vkladu do obchodní
společnosti nebo družstva.
(4) Stát neručí za závazky veřejné
vysoké školy.
(5) Veřejná vysoká škola účtuje
v soustavě podvojného účetnictví,
ve kterém je povinna důsledně oddělit
náklady a výnosy spojené s doplňkovou
činností. V ostatním platí pro veřejnou
vysokou školu obecné předpisy o účetnictví.
[9) Např. zákon č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů.]
(6) Za účelné využívání
dotací a jejich vypořádání
se státním rozpočtem a za řádné
hospodaření s majetkem veřejné vysoké
školy je ministrovi odpovědný rektor.
(1) Veřejná vysoká škola je povinna
a) každoročně vypracovat, předložit ministerstvu a zveřejnit výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření vysoké školy v termínu a formě, kterou stanoví ministr,
b) vypracovat, projednat s ministerstvem a zveřejnit dlouhodobý záměr veřejné vysoké školy v termínu a formě, kterou stanoví ministr,
c) poskytovat Akreditační komisi a ministerstvu na jejich žádost ve stanovených termínech a bezplatně informace potřebné pro jejich činnost podle tohoto zákona,
d) poskytovat uchazečům o studium, studentům a dalším osobám informační a poradenské služby, související se studiem a s možností uplatnění absolventů studijních programů v praxi,
e) učinit všechna dostupná opatření pro vyrovnání příležitostí studovat na vysoké škole,
f) provádět pravidelně hodnocení činnosti
vysoké školy a zveřejňovat jeho výsledky.
(2) Výroční zpráva o činnosti a veřejné vysoké školy obsahuje zejména mimo jiné:
a) přehled činností vykonávaných v kalendářním roce,
b) výsledky hodnocení činnosti vysoké školy
c) změny vnitřních předpisů a změny v orgánech vysoké školy k nimž došlo v průběhu roku,
d) další údaje stanovené správní
radou veřejné vysoké školy.
(3) Výroční zpráva o hospodaření veřejné vysoké školy obsahuje zejména mimo jiné:
a) roční účetní závěrku a zhodnocení základních údajů v ní obsažených,
b) výrok auditora k roční účetní závěrce, pokud byla auditorem ověřena,
c) přehled o peněžních příjmech a výdajích,
d) přehled rozsahu příjmů a výnosů v členění podle zdrojů,
e) vývoj a konečný stav fondů,
f) stav a pohyb majetku a závazků,
g) úplný objem nákladů v členění
na náklady pro plnění činností
doplňkových a ostatních,
(4) Výroční zpráva o činnosti
a výroční zpráva o hospodaření,
dlouhodobý záměr veřejné vysoké
školy a výsledky hodnocení činnosti
veřejné vysoké školy musí být
veřejně přístupné.