1. Tabulková část
1. 1. Předpoklad čerpání rozpočtu za rok 1997
1. 2. Návrh rozpočtu na rok 1998
2. Důvodová zpráva
2. 1. Komentář k čerpání rozpočtu za rok 1997
2. 2. Komentář k návrhu rozpočtu na
rok 1998
3. Stanovení poplatku za rok 1998 a prognóza pro
roky 1999 a 2000
1. | Tabulková část |
1. 1. Předpoklad čerpání rozpočtu za rok 1977 | |
1. 2. Návrh rozpočtu na rok 1998 |
1.1. Tabulka
Příjmy od družstevních záložen - poplatek | 90 | 173 | |||||
Návratná finanční výpomoc od státu | 3400 | 3400 | |||||
CELKEM | 3490 | 3573 | |||||
Investice | 120 | 102 | 85,0 | ||||
z toho | |||||||
výpočetní technika a kopírka | 120 | 102 | 85,0 | ||||
Údržba a opravy | 35 | 15 | 42,9 | ||||
z toho | |||||||
Motorová vozidla | 15 | 0 | 0,0 | ||||
Kancelářská technika | 15 | 15 | 100,0 | ||||
Ostatní zařízení | 5 | 0 | 0,0 | ||||
Materiální výdaje | 286 | 117 | 40,9 | ||||
z toho | |||||||
PHM | 50 | 0 | 0,0 | ||||
Autosoučástky | 10 | 0 | 0,0 | ||||
Kancelářský materiál | 50 | 40 | 80,0 | ||||
DHM - nábytek | 100 | 30 | 30,0 | ||||
DHM - kancelářská technika | 30 | 15 | 50,0 | ||||
DHM - ostatní | 10 | 10 | 100,0 | ||||
Knihy, noviny aj. | 15 | 10 | 66,7 | ||||
Občerstvení, dary | 5 | 3 | 60,0 | ||||
Stravenky | 16 | 9 | 56,3 | ||||
Služby a výdaje nevýrobní povahy | 1119 | 862 | 77,0 | ||||
z toho | |||||||
Leasing - osobní automobil | 185 | 0 | 0,0 | ||||
Nájemné hrazené organizacím | 240 | 240 | 100,0 | ||||
Služby spojené s nájmem | 72 | 10 | 13,9 | ||||
Programové práce VT aj. | 85 | 40 | 47,1 | ||||
Ostatní služby | 100 | 200 | 200,0 | ||||
Poštovní poplatky | 35 | 10 | 28,6 | ||||
Telefony, faxy | 35 | 35 | 100,0 | ||||
Různé finanční výdaje | 15 | 6 | 40,0 | ||||
Pojistné odpovědností za škodu | 4 | 29 | 725,0 | ||||
Zdravotní pojištění | 90 | 75 | 83,3 | ||||
Sociální pojištění | 258 | 217 | 84,1 | ||||
Cestovné | 60 | 40 | 66,7 | ||||
Mzdové prostředky | 1030 | 893 | 86,7 | ||||
z toho | |||||||
Mzdy zaměstnanců | 990 | 833 | 84,1 | ||||
Dohody o provedení práce | 40 | 60 | 150,0 | ||||
CELKEM | 2650 | 2029 | 76,6 |
1. 2. Tabulka
Přebytek rozpočtu 1997 | 1544 | ||||||
Příjmy od družstevních záložen - poplatek | 90 | 800 | 8,9 | ||||
Návratná finanční výpomoc od státu | 3400 | 3400 | 0,9 | ||||
CELKEM | 3490 | 5344 | 1,5 | ||||
Investice | 120 | 80 | 0,7 | ||||
z toho | |||||||
výpočetní technika a kopírka | 120 | 80 | 0,7 | ||||
Údržba a opravy | 35 | 65 | 1,9 | ||||
z toho | |||||||
Motorová vozidla | 15 | 30 | 2,0 | ||||
Kancelářská technika | 15 | 25 | 1,7 | ||||
Ostatní zařízení | 5 | 10 | 2,0 | ||||
Materiální výdaje | 286 | 391 | 1,4 | ||||
z toho | |||||||
PHM | 50 | 85 | 1,7 | ||||
Autosoučástky | 10 | 25 | 2,5 | ||||
Kancelářský materiál | 50 | 60 | 1,2 | ||||
DHM - nábytek | 100 | 150 | 1,5 | ||||
DHM - kancelářská technika | 30 | 20 | 0,7 | ||||
DHM - ostatní | 10 | 10 | 1,0 | ||||
Knihy, noviny aj. | 15 | 15 | 1,0 | ||||
Občerstvení, dary | 5 | 5 | 1,0 | ||||
Stravenky | 16 | 21 | 1,3 | ||||
Služby a výdaje nevýrobní povahy | 1119 | 1928 | 1,7 | ||||
z toho | |||||||
Leasing - osobní automobil | 185 | 220 | 1,2 | ||||
Nájemné hrazené organizacím | 240 | 383 | 1,6 | ||||
Služby spojené s nájmem | 72 | 60 | 0,8 | ||||
Programové práce VT aj. | 85 | 120 | 1,4 | ||||
Ostatní služby | 100 | 500 | 5,0 | ||||
Poštovní poplatky | 35 | 50 | 1,4 | ||||
Telefony, faxy | 35 | 60 | 1,7 | ||||
Různé finanční výdaje | 15 | 15 | 1,0 | ||||
Pojistné odpovědnosti za škodu | 4 | 30 | 7,5 | ||||
Zdravotní pojištění | 90 | 126 | 1,4 | ||||
Sociální pojištění | 258 | 364 | 1,4 | ||||
Cestovné | 60 | 80 | 1,3 | ||||
Mzdové prostředky | 1030 | 1600 | 1,6 | ||||
z toho | |||||||
Mzdy zaměstnanců | 990 | 1400 | 1,4 | ||||
Dohody o provedení práce | 40 | 200 | 5,0 | ||||
CELKEM | 2650 | 4144 | 1,6 | ||||
1. splátka návratné finanční výpomoci | 1200 | ||||||
CELKEM | 5344 |
2. | Důvodová zpráva |
2. 1. Komentář k čerpání rozpočtu za rok 1997 | |
2. 2. Komentář k návrhu rozpočtu na rok 1998 |
2. 1. Komentář k čerpání
rozpočtu v roce 1997
2. 1. 1. Příjmy
Návratná finanční výpomoc od
státu je v průběhu roku 1997 čerpána
v termínech a částkách dle režimu
stanoveném v dohodě s Ministerstvem financí
ČR. V důsledku poměrně rychlého
rozvoje finančního družstevnictví v
roce 1996 došlo k navýšení příjmu
Úřadu z poplatků od družstevních
záložen téměř na dvojnásobek
oproti původnímu předpokladu.
K 31. 12. 1996 působilo v ČR 34 funkčních
družstevních záložen s 6700 členy.
To přibližně odpovídá odhadu
uvedeném v návrhu rozpočtu na rok 1997 -
30 DZ s 7200 členy. Celkový objem vkladů
členů ve výši 173 mil. Kč však
přesáhl odhad o 87 mil. Kč.
2. 1. 2. Výdaje
Na základě skutečných výdajů
Úřadu k 30. 9. 1997 a jejich očekávaného
vývoje ve 4. čtvrtletí t. r. lze očekávat
celoroční úsporu výdajů cca
23%.
K úspoře přispěla možnost plného
rozvinutí činnosti Úřadu až v
březnu t. r. po získání trvalého
sídla. Ke značným úsporám došlo
v souvislosti s uzavřením finančně
výhodných dohod při zapůjčení
staršího nábytku pro vybavení kanceláří
Finančním ředitelstvím pro Prahu a
při využití kopírky majitele budovy
sídla Úřadu.
Plánované pořízení osobního
automobilu formou leasingu bylo přesunuto do dalšího
roku, pro služební cesty byly v rámci cestovného
využívány vlastní vozidla zaměstnanců
Úřadu. Nižší čerpání
mzdových prostředků umožnilo dlouhodobé
onemocnění zaměstnance Úřadu
bez trvalého zástupu jeho funkce.
Nutnost prohloubení kontrolní činnosti naopak
znamenalo překročení čerpání
položek "Ostatní služby" a "Dohody
o provedení práce". Oproti původnímu
předpokladu bylo pro prevenci případných
ztrát sjednáno pojištění majetku
Úřadu.
2. 2. Komentář k návrhu rozpočtu
na rok 1998
2. 2. 1. Příjmy
Příjmy Úřadu v roce 1998 výrazně
ovlivňuje položka "Přebytek rozpočtu
1997" ve výši 1544 tis. Kč. Je tvořena
z úspory výdajů Úřadu na svou
činnost v roce 1997 v objemu 621 tis. Kč, z navýšení
poplatků odvedených družstevními záložnami
Úřadu o 83 tis. Kč pro zajištění
finančních potřeb Úřadu v počátku
roku 1998 do doby úhrady poplatků družstevními
záložnami za rok 1997 (do 30. 4.).
Téměř devítinásobný
nárůst poplatků DZ ve srovnání
s rozpočtem na rok 1997 je značný, ale ani
zdaleka se nepřibližuje svým objemem 800 tis.
Kč původnímu odhadu, který za rok
1997 předpokládal poplatky ve výši 3740
tis. Kč, které by téměř plně
zabezpečily výdaje Úřadu bez čerpání
návratné finanční výpomoci
od státu. Ta je oproti roku 1997 nižší
více než o 10% a navíc se fakticky sníží
v návrhu vyrovnaného rozpočtu na rok 1998
o 1. splátku 1200 tis. Kč.
2. 2. 2. Výdaje
Obdobně jako v roce 1997 je rozpočet Úřadu
i pro rok 1998 v oblasti výdajů koncipován
jako úsporný. Přestože se v průběhu
roku 1997 počet družstevních záložen
téměř zdvojnásobil a počet
jejich členů je 2,5x vyšší, přepokládá
Úřad zvýšení stavu pouze o 1
pracovníka na celkový počet čtyř
stálých zaměstnanců. Vzhledem k nutnosti
prohloubení kontrolní činnosti a řešení
narůstající právní problematiky
rozšíří a zkvalitní Úřad
okruh svých externích spolupracovníků.
S tím logicky souvisí značné zvýšení
výdajů v položkách "Ostatní
služby" a "Dohody o provedení práce".
Relativně nižší je zvýšení
položky "Mzdy zaměstnanců", které
navazuje na uvedené zvýšení stavu zaměstnanců.
Růst průměrných mezd je kalkulován
do 6%.
Investičním výdajem bude pořízení
kopírovacího stroje střední výkonnosti.
Výdaje na údržbu a opravy se týkají
osobního vozidla, kancelářské techniky,
popř. oprav staršího kancelářského
nábytku.
Materiální výdaje zahrnují provoz
osobního vozidla, pořizování běžného
kancelářského materiálu a doplnění
potřebného kancelářského nábytku.
Rovněž nelze zcela vyloučit možnost změny
sídla Úřadu s nutností zakoupení
stávajícího nábytku, který
je pouze zapůjčen.
Mezi rozhodující položky "Služeb
a výdajů nevýrobní povahy" patří
nájemné za 4 kanceláře v Praze o celkové
výměře 75 m2 v ceně 4000
Kč/m2 a 1 kanceláře v Holešově
o výměře 15 m2 v ceně 1500
Kč/m2 pro potřeby kontrolních
pracovníků působících v oblasti
Moravy. V této položce je ponechána rezerva
pro očekávané zvýšení
nájemného v průběhu roku 1998. Předpokládá
se pořízení osobního automobilu nižší
cenové třídy formou leasingu.
Výdaje na cestovné jsou spojeny s cestami a ubytováním
při výkonu preventivní a kontrolní
činnosti v jednotlivých družstevních
záložnách.
1. Počet funkčních družstevních záložen vzniklých k 31. 12. | |||||
2. Celkový počet členů | |||||
3. Průměrný vklad členů k 31.12. v Kč | |||||
4. Celkový objem vkladů k 31.12. v tis. Kč | |||||
5. Sazba ročního poplatku v % | |||||
6. výše poplatků celkem v tis. Kč | |||||
7. Roční výdaje Úřadu v tis. Kč |
Komentář
Podle § 26 odstavce 2 zákona č. 87/1995 Sb.
jsou spořitelní a úvěrní družstva
(družstevní záložny) povinna platit ročně
poplatek na činnost Úřadu. Jeho výši
pak stanoví při schvalování rozpočtu
Úřadu Poslanecká sněmovna na návrh
Úřadu procentní sazbou z objemu všech
vkladů uvedených u družstevní záložny
k 31. 12. Pro stanovení výše poplatku je nutno
znát několik údajů jako jsou celkový
objem vkladů od každé družstevní
záložny a plánované celkové výdaje
Úřadu.
Z tabulky vyplývá, že při uvedeném
tempu rozvoje družstevních záložen by
předpokládané výdaje Úřadu
byly zcela kryty z poplatků družstevních záložen
až od roku 2000. Teprve potom by bylo možno zahájit
splácení návratné finanční
výpomoci od státu. Urychlení splátek
může přinést dynamičtější
rozvoj činnosti družstevních záložen
nebo navýšení sazby ročního poplatku.
To však nepovažujeme pro první léta činnosti
finančních družstev za žádoucí
vzhledem k relativně malé výnosnosti jejich
aktivit.
V návaznosti na výše uvedené skutečnosti
a na ustanovení § 26 odstavec 4 zákona č.
87/1995 Sb. navrhujeme, aby za rok 1998 byl Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR stanoven roční poplatek družstevních
záložen na 0,1% z objemu všech vkladů
vedených u družstevní záložny k
31. prosinci 1998.