Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jaroslava Štraita na předsedu
vlády Václava Klause a odpověď předsedy
vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Předkládám
rovněž novou odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci, kterou vypracoval poté,
kdy Poslanecká sněmovna na své 13. schůzi
s odpovědí na interpelaci vyslovila nesouhlas. Pan
poslanec Jaroslav Štrait požádal o zařazení
nové odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace, odpověď a nová
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 296
Poslanec Parlamentu České republiky
doc. RSDr. Jaroslav Štrait, CSc.
Vážený pane předsedo vlády.
Obracím se na Vás s písemnou formou interpelace
k některým aspektům vztahů České
republiky k Slovenské republice. Domnívám
se, že vztahy se natolik komplikují, že již
dlouhou dobu je nemůžeme nazývat nadstandardními.
Tento princip byl rozhodující myšlenkou v době,
když se rozdělovala federace. Byl používán
při zpracovávání 16 vzájemných
dohod, které měly určovat do budoucna vzájemné
vztahy obou republik.
Při nedávné návštěvě
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
Poslanecké sněmovny P ČR jsem se osobně
přesvědčil, že vztahy obou republik
jsou stále více zatěžovány především
majetkovými problémy a na hranicích vzniká
jakási pomyslná Velká česká
zeď, která je podtržena velmi ostrou státní
hranicí. Protože jsem navštívil Slovenskou
republiku naposledy v listopadu 1992, byl jsem překvapen
o to víc.
Především není dořešena
otázka majetku bývalé České
a Slovenské federativní republiky. Ať již
jde o akcie kupónové privatizace, aktiva a pasiva
Státní banky Československé, nebo
dokonce i kulturní předměty. Problémem
jsou i státní symboly. Nechci přeceňovat
otázky tzv. zlatého pokladu, ale považuji za
velmi nepříjemné, že zlato má
být českou stranou prodáno za tržní
(nikoliv účetní) hodnotu. V této části
vztahů majetkoprávních, považuji za
zcela neúnosné, že "majetková"
komise naposledy jednala 15. července 1993. Jistě
mi pane premiére dáte zapravdu, že tam kde
se nejedná, je velký prostor pro spekulace sdělovacích
prostředků na Slovensku,v Čechách
i v zahraničí, či dokonce nacionalistické
výpady.
Z hlediska nepříliš vzdálené
budoucnosti bych považoval za velmi potřebné,
aby některé kroky členství v nadnárodních
organizacích byly vzájemně koordinovány.
Pokud by měla být do budoucna hranice České
republiky se Slovenskou republikou současně hranicí
Evropské unie či jiných bloků, vytvoří
se na hranicích zeď ne imaginární, ale
skutečná. Zcela srovnatelná třeba
s dnešní naší západní hranicí
pokud jde o pohyb pracovních sil, celní bariery
atd. Na rozdíl od jiných sousedů je potřeba
stále mít na zřeteli, že v obou republikách
žijí rodiny de facto i de jure v roce 1992 rozdělené,
s mnoho pokrevními a kulturními svazky, které
se utvářely třičtvrtě století.
Vážený pane předsedo vlády.
Dovolte mi abych v závěru vyjádřil
koncentrovaně problémy, které jsou předmětem
mé interpelace:
1. Domníváte se, že současné
vztahy České a Slovenské republiky mají
"nadstandardní" úroveň - takovou,
jaká byla předpokládána v měsících,
kdy docházelo k dělení federace.
2. Jak často vláda vyhodnocuje specifické
mezistátní smlouvy mezi oběma republikami,
které mají zajistit mj. i složité příbuzenské
vztahy, celní úlevy atd.
3. Předpokládáte možné formy
koordinace zahraniční politiky obou republik se
zřetelem na vstup do nadnárodních organizací.
4. Jaké máte konkrétnější
časové představy vzájemného
setkávání na vládní úrovni.
V Praze dne 22. května 1997
Vážený pán
prof. ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
(podáno cestou předsedy Poslanecké sněmovny
P ČR)
V Praze dne 26. června 1997 | |
Č. j.: 30 545/97 - KPV |
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám svou
odpověď na písemnou interpelaci poslance doc.
RSDr. Jaroslava Štraita, CSc. ve věci některých
aspektů vztahů mezi ČR a SR (evidenční
číslo interpelace 296).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
V Praze dne 26. června 1997 | |
Č. j.: 30 545/97 - KPV |
Váženy pane poslanče,
dovolte, abych odpověděl na Vaši interpelaci
ze dne 22. května 1997 ve věci česko-slovenských
vztahů, resp. na čtyři okruhy problémů,
které jste v závěru formuloval. Napřed
však považuji za nutné uvést na pravou
míru některé nepřesnosti, kterých
jste se ve své interpelaci dopustil.
Cílem ČR je dosáhnout evropského standardu
migrační a bezpečnostní politiky na
všech svých hranicích, tedy i na hranici se
SR. Smluvně byl zajištěn takový režim
na státní hranici a dopravě přes ni,
který by měl uchovat její vysokou propustnost
pro občany ČR a SR a na druhé straně
omezit ilegální migraci občanů třetích
států. Nelze tedy hovořit o jakési
"Velké české zdi", jak tvrdíte
Vy, ani o velmi ostré státní hranici.
Dokončují se jednání o Smlouvě,
kterou se doplňuje a mění Smlouva o úpravě
režimu a o spolupráci na společných
státních hranicích ze dne 29. 10. 1992. Smlouva
by měla odstranit některé obtíže,
které pro občany ČR a SR vyvstaly na společných
hranicích po 1. 1. 1993 a umožnit převážet
věci osobní potřeby, malé motocykly,
léky a potraviny na dobu pobytu a dárky do hodnoty
30 USD. Novela by měla rovněž upravit přístup
vlastníků a osob jim blízkých k nemovitostem
na území druhého státu a rovněž
i převoz zemědělských výrobků
a zemědělských prostředků,
a to na základě individuálních povolení.
Dále je předpokládáno vytvoření
turistických zón, v rámci kterých
mohou občané obou států používat
motorová vozidla. Slovenská strana však při
druhém expertním jednání (17. - 19.
2. 1997) jednoznačně nesouhlasila s tím,
aby smlouva umožnila překračování
státních hranic mimo
- existuje výše zmíněný hraniční
režim, který zajišťuje i v současné
době mimořádně vysokou propustnost
pro občany obou států a podnikají
se konkrétní kroky pro jeho další zlepšení,
- v pracovně-právní oblasti funguje systém
vzájemného zaměstnávání
občanů, který odstraňuje všechny
významné překážky pohybu pracovních
sil, nevyžaduje pracovní povolení, ale jen
registrace u úřadu práce, příslušného
podle místa výkonu zaměstnání.
Je využíván především slovenskými
občany, kterých v ČR pracuje více
než 70 000,
- výměna studentů je vyšší
než s kteroukoli jinou zemí. V současné
době studuje na VŠ ve SR 311 českých
studentů, z toho 174 vyslaných na základě
Dohody o spolupráci v oblasti vzdělávání
z r. 1992, přičemž ostatní zahájili
studia před rozdělením ČSFR. Na VŠ
v ČR studuje 1 118 slovenských studentů,
z toho 230 vyslaných na základě Dohody. Náklady
na studium, vyjádřené příslušným
normativem, hradí přijímající
strana,
atd., atd.
2. Smluvní základnu vztahů ČR - SR
představuje v současné době 61 mezivládních
smluv a na 70 dohod meziresortních. Proces doplňování
smluvní základny úspěšně
pokračuje, v roce 1996 bylo podepsáno dalších
6 dohod. K vyhodnocování smluv dochází
průběžně při každém
kontaktu na ministerské nebo expertní úrovni.
Tyto kontakty jsou velmi intenzivní, např. od začátku
r. 1996 proběhlo 14 jednání na úrovni
ministrů. Předmětem mezistátních
smluv ovšem nejsou "složité příbuzenské
vztahy", které uvádíte a o celních
úlevách nemá při existenci celní
unie smysl hovořit.
3. Vláda se nedomnívá, že by koordinace
zahraniční politiky ČR a SR pomohla urychlit
naše začlenění do nadnárodních
organizací. Proces přijímání
do struktur jako EU a NATO bude individuální záležitostí
a takto je to i ze strany těchto struktur posuzováno.
Obě země jsou vůči integračním
uskupením v odlišném postavení, které
již bylo vícekrát explicitně formulováno
a které koordinaci fakticky vylučuje. ČR
naopak podporuje intenzívní kooperaci, výměnu
informací a konzultace na bilaterální úrovni,
neboť máme přirozený zájem na
tom, aby Slovensko bylo členem stejných organizací
jako ČR.
4. Na úrovni ministrů probíhaly a budou probíhat
intenzivní kontakty. Setkání se uskutečňují
v průměru jednou ročně, v případě
některých ministrů (např. průmyslu
a obchodu, zemědělství) jsou častější.
Pravidelně zasedá Rada celní unie.
Pokud jde o úroveň předsedů vlád,
mohu Vás ujistit, že v loňském roce
jsem se opakovaně bilaterálně setkal s předsedou
vlády SR na různých multilaterálních
fórech (CEFTA, SEI). ČR si uvědomuje potřebu
uskutečnění oficiální návštěvy
a byla a je k jejímu uskutečnění připravena.
Oficiální návštěva
Václav Klaus předseda vlády České republiky |
V Praze dne 23. září 1997
Č. j. 34645/97 - KPV
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám svou
odpověď na písemnou interpelaci poslance Jaroslava
Štraita ve věci aspektů vztahů České
republiky k Slovenské republice. Má odpověď
je reakcí na nesouhlas Poslanecké sněmovny
na 13. schůzi ze dne 4. září 1997
s původní odpovědí /sněmovní
tisk 279/.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Václav Klaus předseda vlády České republiky |
V Praze dne 23. září 1997
Č. j. 34645/97 - KPV
Vážený pane poslanče,
dovolte, abych znovu odpověděl na Vaši interpelaci
ze dne 22. 5. 1997 ve věci česko-slovenských
vztahů, vzhledem k tomu, že s mou původní
odpovědí Poslanecká sněmovna vyslovila
dne 4. 9. 1997 nesouhlas.
Nebudu se již zabývat věcnými nepřesnostmi,
kterých jste se ve své interpelaci dopustil a které
jsem byl ve své odpovědi nucen uvést na pravou
míru. Stejně tak nebudu komentovat Vaše osobní
názory v této věci.
Protože jádro Vaší interpelace tvoří
čtyři otázky, které jste formuloval
na závěr, zopakuji svou odpověď na tyto
otázky, doplněnou o nová aktuální
fakta.
1. Současné vztahy mají takovou úroveň,
jaká odpovídá zájmům, potřebám
a možnostem obou států. V řadě
oblastí je lze, pokud chceme, označit za nadstandardní,
např.:
- v ekonomické oblasti je klíčovým
prvkem celní unie, která přes všechny
problémy a vzájemné spory stále existuje
a přispívá významně k vysoké
obchodní výměně,
- existuje takový hraniční režim, který
zajišťuje i v současné době mimořádně
vysokou propustnost pro občany obou států
a podnikají se konkrétní kroky pro jeho další
zlepšení,
- v pracovně-právní oblasti funguje systém
vzájemného zaměstnávání
občanů, který odstraňuje všechny
významné překážky pohybu pracovních
sil, nevyžaduje pracovní povolení, ale jen
registrace u úřadu práce, příslušného
podle místa výkonu zaměstnání.
Je využíván především slovenskými
občany, kterých v ČR pracuje více
než 70 000.
- výměna studentů je vyšší
než s kteroukoli jinou zemí. V současné
době studuje na VŠ v SR 311 českých
studentů, z toho 174 vyslaných na základě
Dohody o spolupráci v oblasti vzdělávání
z r. 1992, přičemž ostatní zahájili
studia před rozdělením ČSFR. Na VŠ
v ČR studuje 1 11 8 slovenských studentů,
z toho 230 vyslaných na základě Dohody. Náklady
na studium, vyjádřené příslušným
normativem, hradí přijímající
strana.
Samozřejmě nejde o definitivní výčet
příkladů a bylo by možno jich uvést
daleko více.
2. Smluvní základnu vztahů ČR - SR
představuje v současné době 61 mezivládních
smluv a na 70 dohod meziresortních. Proces doplňování
smluvní základny úspěšně
pokračuje, v roce 1996 bylo podepsáno dalších
6 dohod. K vyhodnocování smluv dochází
průběžně při každém
kontaktu na ministerské nebo expertní úrovni.
Tyto kontakty jsou velmi intenzivní, např. od začátku
r. 1996 proběhlo 14 jednání na úrovni
ministrů. Předmětem mezistátních
smluv ovšem nejsou "složité příbuzenské
vztahy", o nichž se zmiňujete a o celních
úlevách nemá při existenci celní
unie smysl hovořit.
3.Vláda se nedomnívá, že by koordinace
zahraniční politiky ČR a SR pomohla urychlit
naše začlenění do nadnárodních
organizací. Proces přijímání
do struktur jako EU či NATO je - jak je zřejmé
i z posledního vývoje v této oblasti - individuální
záležitostí a každá z obou zemí
je také tímto způsobem ze strany zmíněných
struktur posuzována. ČR podporuje kooperaci, výměnu
informací a konzultace na bilaterální úrovni,
neboť máme přirozený zájem na
tom, aby SR byla členem stejných organizací
jako ČR.
4. Na úrovni ministrů probíhaly a budou probíhat
intenzivní kontakty. Setkání se uskutečňují
v průměru jednou ročně, v případě
některých ministrů (např. průmyslu
a obchodu, zemědělství) jsou častější.
Pravidelně zasedá Rada celní unie.
Pokud jde o úroveň předsedů vlád,
mohu Vás ujistit, že v roce 1996 jsem se opakovaně
setkal s předsedou vlády SR na různých
multilaterálních fórech (CEFTA, SEI). ČR
si je vědoma potřeby uskutečnit oficiální
jednání, slovenská strana však plánovanou
a připravovanou dubnovou návštěvu předsedy
vlády SR V. Mečiara v ČR nakonec odvolala.
Česká strana byla připravena k bilaterálnímu
setkání předsedů vlád při
příležitosti summitu zemí CEFTA ve slovinské
Portoroži ve dnech 12. - 13. 9. 1997 a dala svoji ochotu
příslušnou diplomatickou cestou najevo. Slovenská
strana však naznačila, že upřednostňuje
samostatné bilaterální setkání.
Proto jsem se v Portoroži osobně dohodl s předsedou
vlády SR V. Mečiarem na brzkém uskutečnění
pracovní schůzky a to bez kladení jakýchkoliv
podmínek. Předběžně byl její
termín stanoven na říjen t. r. ve slovenských
Piešťanech.
Dále vás chci informovat, že Ministerstvo zahraničních
věcí a Ministerstvo financí intenzivně
pracují na materiálu, shrnujícím možné
varianty dořešení situace okolo doposud nerozděleného
zbytku bývalého federálního majetku.
Tento materiál v dohledné době projedná
vláda a nadále bude postupovat podle přijatých
závěrů.
S pozdravem
Vážený pan
doc. RSDr. Jaroslav Štrait CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky