PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
-------------------------------------------------


311/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o podpoře bydlení

(sněmovní tisk č. 311)

 

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 27. listopadu 1997 (čj. 3533/97 - OVA)

 

 

Vláda na jednání své schůze dne 26. listopadu 1997 projednala a posoudila návrh zákona o podpoře bydlení (sněmovní tisk č. 311) a vyjádřila s tímto návrhem n e -s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

Předložený návrh zákona je jako celek v rozporu s koncepcí podpory bytové výstavby obsažené v Záměrech a opatřeních vlády v oblasti bydlení, které byly schváleny vládou dne 12. března 1997 usnesením č. 155 a akceptovány Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v listopadu 1997. V oblasti výstavby nájemního bydlení a infrastruktury by se měla podporovat investiční aktivita obcí a současně vytvářet podmínky pro zvyšování podílu soukromého kapitálu. Těžiště investiční aktivity obcí, kterým jsou poskytovány přímé dotace na výstavbu bytů, by se mělo přesunout z obcí na soukromé neziskové bytové společnosti. Postupně by se mělo přejít od přímých dotací k tržně konformnějším nástrojům podpory výstavby nájemního bydlení. Tento úkol nemůže být realizován navrhovanou formou podpory bytových družstev, která jsou založena na principu podnikání a možnosti rozdělení zisku. Naopak je nutno umožnit využití neziskového principu v investicích do bytové výstavby a údržby bytového fondu. Neziskové společnosti by měly mít přístup k dotacím státu a měly by být nepřímo podporovány v daňové oblasti. Výstavba nájemního bydlení touto formou bude určena především pro střední a nižší střední příjmové skupiny obyvatel. Věcný záměr zákona o těchto neziskových bytových společnostech bude projednán vládou ještě v letošním roce. Návrat k dosavadní jednostranné formě podpory družstevní bytové výstavby včetně značně komplikovaného a pojmově nevyjasněného způsobu obsaženém v předloženém návrhu zákona, je nesystémový a není proto přijatelný.

Pokud jde o navrhované půjčky družstvům na výstavbu nájemních bytů, jde v podstatě o návrat k již překonané formě státní finanční pomoci družstevní bytové výstavbě. Na rozdíl od dřívější úpravy podmínek státní finanční pomoci družstevní bytové výstavbě není řešena otázka zdrojů a podmínek financování družstevní bytové výstavby, tj. státní půjčka, členské podíly, účelové vázání prostředků na financování nákladů spojených s pořízením bytu.

Převod pozemků z majetku státu do vlastnictví obcí pro potřebu bytové výstavby je již řešen v návrhu zákona o podmínkách převodu zemědělských a některých lesních pozemků ve vlastnictví státu, který vláda schválila svým usnesením ze dne 8. října 1997 č. 619. Podle tohoto zákona mají být pozemky určené schváleným územním plánem nebo rozhodnutím o umístění stavby pro bytovou výstavbu převedeny za určitých podmínek do vlastnictví obcí. Direktivní ustanovení o tom, že obce jsou povinny převést pozemky do vlastnictví jiných osob, by bylo protiústavní a představovalo by narušení principu samostatnosti obcí při nakládání s majetkem.

Současně nelze souhlasit s navrhovanou novelizací zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, podle které by obce měly přímo "zajišťovat bytové potřeby občanů obce". Obce i stát mají vytvářet vhodné podmínky k tomu, aby občané řešili svou bytovou potřebu podle svých možností a vlastním přičiněním, nikoliv však nést odpovědnost za její řešení.

 

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP