Důvodová zpráva

I. Obecná část

Oblast loterií a jiných podobných her upravuje zákona ČNR č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách ze dne 17. května 1990, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (dále jen "zákon") a vyhláška Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích.

Od data, kdy zákon vstoupil v platnost, prodělala tato oblast obrovský rozvoj. V současné době jsou v České republice nabízeny všechny druhy mezinárodně provozovaných sázkových her (přes 52 tis. kusů výherních hracích přístrojů, 21 společností provozujících sázkové hry v kasinu, 10 druhů loterií, 10 společností provozujících kursové sázky, 6 společností provozujících hru bingo apod.).

Provozování loterií a jiných podobných her je specifickou činností, kterou nelze podřídit stejnému režimu jako je tomu u běžného hospodářského podnikání.

Současná právní úprava sice tuto skutečnost do značné míry respektuje, avšak z vyhodnocených poznatků z praxe za uplynulé období a z provedených analýz vyplynula potřeba dosavadní zákon novelizovat.

Navrhovaná novela zákona si klade za cíl především zpřísnit režim provozování loterií a jiných podobných her, definovat základní pojmy, zprůhlednit celou tuto specifickou činnost a vytvořit podmínky pro zkvalitnění dozoru nad celou oblastí sázkových her.

Tento návrh novely zákona o loteriích a jiných podobných hrách je v pořadí druhým návrhem, resp. obnoveným návrhem. První návrh novely byl projednán a schválen na schůzi vlády v prosinci 1995. V lednu 1996 byla novela předložena Poslanecké sněmovně. Návrh novely "prošel prvním čtením" a byl projednán v rozpočtovém výboru, který jej doporučil Poslanecké sněmovně usnesením č. 623 z 4. 4. 1996 ke schválení. Z časových důvodů již novela nebyla na program dalších jednání v prvním volebním období Poslanecké sněmovny zařazena.

Do nyní předkládaného obnoveného návrhu novely zákona byly zapracovány připomínky uvedené ve výše citovaném usnesení rozpočtového výboru. Jednalo se o připomínky jednak rázu legislativně technického, kterými se pouze upřesnily některé formulace novely, jednak zásadní věcné připomínky.

Obnovený návrh novely se po zapracování připomínek rozpočtového výboru liší od původního vládního návrhu v těchto bodech:

1. možnost zahraniční majetkové účasti se ponechává podle platné právní úpravy pouze u sázkových her v kasinu (původní návrh novely umožňoval zahraniční majetkovou účast u všech sázkových her),

2. povinné minimální základní jmění ve výši 30 mil. Kč u kursových sázek a sázkových her v kasinu a 100 mil. Kč u peněžitých a číselných loterií (původní návrh novely stanovil minimální základní jmění pouze u sázkových her v kasinu ve výši 15 mil. Kč),

3. herní jistota ve výši:

- 30 mil. Kč kursové sázky (původní návrh 10 mil. Kč),

- 30 mil. Kč sázkové hry v kasinu (původní návrh 10 mil. Kč),

- 5 mil. Kč bingo (původní návrh 1 mil. Kč),

- 100 mil. Kč číselné loterie (původní návrh 10 mil. Kč),

- 3 mil. Kč hrací přístroje (původní návrh 250 tis. až 2 mil Kč podle počtu hracích přístrojů).

Návrh novely obsahuje oproti platné právní úpravě zejména tyto klíčové změny:

- nový způsob výpočtu prostředků odváděných na veřejně prospěšné účely u sázkových her v kasinu, kursových sázek a u sázkové hry bingo. Podle platné úpravy je z her zde uvedených odváděno na veřeně prospěšné účely minimálně 10% výtěžku (výtěžek = vsazené částky za sázkových her snížené o výhry, správní poplatek, vlastní náklady provozovatele a daně). Novela navrhuje počítat odvod na veřejně prospěšné účely za stejného základu jako je tomu u správního poplatku vybíraného za provozování sázkových her (základem odvodu je rozdíl mezi vsazenými částkami a vyplacenými výhrami), tedy bez ohledu na výši zisku dosaženého provozovatelem v příslušném kalendářním roce. Tím dojde k zajištění stability tohoto odvodu (při upravené výši sazby na 3%, resp. 4%, což při neměnném rozsahu relevantních činností vyrovná minulé i budoucí očekávané příjmy rozpočtů),

- zpřesnění náležitostí provozu sázkových her,

- stanovení povinnosti skládání jistoty pro provozovatele všech druhů sázkových her. Platná právní úprava požaduje, aby k zajištění pohledávek státu, obcí a pro výplaty výher hráčům provozovatelé kursových sázek a sázkových her v kasinu složili na zvláštní účet u peněžního ústavu určitou částku (jistotu). Podle zkušenosti z praxe - zejména při likvidaci společnosti - je třeba rozšířit tuto povinnost i na ostatní provozovatele loterií a jiných podobných her,

- stanovení minimálního základního jmění u provozovatelů sázkových her v kasinu, kursových sázek a číselných a peněžitých loterií,

- u výherních hracích přístrojů zpřesnění, případně zavedení definice základních pojmů (např. herna),

- rozšíření povinnosti prokazovat bezúhonnost u osob v zákoně uvedených na všechny druhy loterií a sázkových her. Požadavek prokazovat bezúhonnost je dosud stanoven u osob pověřených přijímat kursové sázky. Praxe ukázala, že platná právní úprava je v tomto zákoně nedostatečná a prokazování bezúhonnosti u okruhu osob v zákoně vymezeném je třeba rozšířit na všechny loterie a jiné podobné hry,

- zkvalitnění dozoru a kontroly nad celou touto oblastí. Jde především o zapojení finančních úřadů do této činnosti v oblasti výherních hracích přístrojů, která se jeví jako nejproblémovější z hlediska výkonu státního dozoru. Dozor zde dosud provádějí povolující orgány - obce. Finanční úřady vykonávají podle platné právní úpravy dozor nad provozováním loterií a sázkových her (vyjma sázkových her provozovaných pomocí výherních hracích přístrojů),

- přísnění sankcí při porušení povinností stanovených zákonem, provádí se vyhláškou, popřípadě v rozhodnutích povolujících orgánů o rozšíření okruhu osob, kterým lze uložit pokutu.

Finanční dosah:

Ročně se vsadí přes 42 mld Kč, výhry vyplacené hráčům činí cca 70% z této částky. Zanedbatelný není finanční přínos ze sázkových her pro státní rozpočet a pro rozpočty obcí a měst z titulu odvodu prostředků na veřejně prospěšné účely. V roce 1996 činily odvody do státního rozpočtu a rozpočtů obcí a měst zhruba cca 1,6 mld Kč.

V návrhu novely lze provést pouze hrubý odhad finančního dosahu. Lze předpokládat, že nový způsob výpočtu prostředků odváděných na veřejně prospěšné účely u sázkových her podle § 2 písm. g) až i) bude znamenat nárůst prostředků pro rozpočty obcí a měst (cca o 40 mil. Kč). V návaznosti na toto řešení bude zhruba o třetinu této částky snížena daň z příjmu státního rozpočtu.

Evropská dohoda zakládající přidružení mezi Českou republikou a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy podepsaná v Lucemburku 4. října 1993 konkretizuje oblasti, jichž se týká sbližování právních předpisů České republiky s právními předpisy Evropského společenství. Úprava provozování loterií a jiných podobných her do zde vyjmenovaných oblastí sbližování práva nepatří, protože není upraveno komunitárním právem, nýbrž je věcí každého členského státu Evropského společenství. Při přípravě novely zákona bylo nicméně přihlédnuto též k zahraniční právní úpravě, zejména rakouské a německé, i když návrh "domácí" právní úpravy je koncipován v mnohem liberálnějším duchu.

Návrh novely zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.

II. Zvláštní část

K bodu 1 (§ 1 odst. 1)

Vzhledem k novému znění § 2 písm. e) týkajícího se výherních hracích přístrojů, přizpůsobuje se i znění § 1 odst. 1.

K bodům 2 a 10 (§ 1 odst. 3 a § 5)

V souladu s logikou členění zákona se do § 1 vkládá nový odstavec 3, do kterého se přenáší text § 5 upravující pojem pravděpodobnost výhry.

K bodu 3 (§ 1 odst. 5 až 7)

Novela odstraňuje dosavadní nedostatek definice osoby provozovatele a účastníka hry a způsobu placení sázky. U některých druhů sázkových her (tzv. hry po telefonu), kde to neumožňuje používané technické zařízení, je sázka placena teprve následně.

K bodu 4 /§ 2 písm. a)/

V § 2 písm. a) se zavádí pro loterie zde uvedené legislativní zkratka "peněžité loterie".

K bodu 5 /§ 2 písm. e)/

Novela reaguje na vývoj provozovaných výherních hracích přístrojů na českém trhu od roku 1990. V současné době jsou provozovány především hráčsky atraktivnější ekonomické výherní hrací přístroje. Dosud užívaný pojem "hrací přístroj" se nahrazuje pojmem "výherní hrací přístroj", neboť v praxi dochází k neustálým záměnám s jinými hracími přístroji, např. přístroji zábavnými, hracími skříněmi apod.

K bodu 6 (§ 3)

V § 3 odst. 1 písm. b) se vypouští se dosavadní možnost poskytovat u věcných loterií namísto věcné výhry peněžní částku maximálně do 200 Kč. Návrh vychází z poznatků praxe za uplynulé období.

V § 3 odst. 2 se nově stanoví lhůta, ve které je provozovatel povinen vyplatit sázejícímu výhru. Novela se tak snaží zabránit zbytečným průtahům vyúčtování sázkové hry.

K bodu 7 (§ 4)

Novela zpřesňuje v odstavci 1 dosavadní definici subjektů, které mohou provozovat loterie a jiné podobné hry. Zpřesnění se snaží předcházet nejednotným výkladům této problematiky v praxi. Novela zachovává možnost zahraniční majetkové účasti v odstavci 3 pouze v případě provozovatelů sázkových her v kasinu.

V odstavcích 4 a 5 u sázkových her v kasinu, kursových sázek, peněžitých a číselných loterií se zpřísňují podmínky v tom směru, že právnická osoba musí mít formu akciové společnosti s akciemi na jméno. Důvodem je zprůhlednit osoby akcionářů. U akcií na jméno musí společnost vést seznam akcionářů, zatímco akcie na doručitele (majitele) jsou anonymní. K zabezpečení řádného provozování se u těchto her stanoví v zákoně minimální výše základního jmění (u kursových sázek a sázkových ker v kasinu 30 mil. Kč, u peněžitých a číselných lorerií 100 mil. Kč). Podle platné právní úpravy vyžadovalo Ministerstvo financí na základě zmocnění § 32 odst. 3 minimální výši základního jmění pouze u sázkových her v kasinu.

V odstavci 2 u kursových her v kasinu, kursových sázek podle § 2 písm. h) a u hry bingo podle § 2 písm. g) se nahrazuje výpočet finančních prostředků na veřejně prospěšné účely ze stejného základu jako je tomu u správního poplatku za provozování sázkových her (zákon ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů).

Podle platné právní úpravy je ze sázkových her podle § 2 písm. g) až i) odváděno na veřejně prospěšné účely alespoň 10% výtěžku. Při tomto výpočtu provozovatel, jehož hospodaření v příslušném kalendářním roce končí ztrátou, tj. nedosahuje výtěžku, neodvádí buď vůbec prostředky na veřejně prospěšné účely, nebo plní pouze smluvní odvod dle dohody s příslušnou obcí, resp. městem. Nový výpočet má zajistit z těchto ekonomických aktivit, kromě nezanedbatelného přínosu pro státní rozpočet, též jistý, stabilní přínos pro rozpočet obcí, resp. měst.

U sázkových her podle § 2 písm. g) se navíc navrhuje odvádět na veřejně prospěšné účely z nově stanoveného základu vyšší procento než u sázkových her podle § 2 písm. h) a i), neboť se jedná o hru totalizátorového typu.

Dosavadní výpočet prostředků na veřejně prospěšné účely (tj. výpočet odvozený od pojmu výtěžek) je ponechán u loterií, tombol a sázkových her podle § 2 písm. f).

V návaznosti na nový způsob výpočtu prostředků na veřejně prospěšné účely u některých sázkových her je třeba upravit v odstavci 6 stávající definici výtěžku (§ 4 odst. 6).

Novela též koriguje znění § 4 odst. 5 tak, jak byl formulován zákonem č. 70/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Zákon č. 70/1994 Sb. stanoví u dostihových sázek obecně povinnost odvodu 90% výtěžku účelově určených na chov plemen dostihových koní. Zákon ČNR č. 202/1990 Sb. však rozlišuje dostihové sázky podle § 2 písm. f) a podle § 2 písm. h) a povinnost odvodu 90% výtěžku stanoví pouze u dostihových sázek podle § 2 písm. f).

Novela v odstavci 7 definuje, co se rozumí činností provozování loterií a jiných podobných her. Smyslem je předejít nejednotným výkladům v návaznosti na další, zejména daňové zákony.

K bodu 9 (§ 4a až 4c)

K § 4a

Požadavek bezúhonnosti je dosud stanoven pouze u osob pověřených přijímat kursové sázky. Novela konstruuje požadavek bezúhonnosti pro všechny hry upravené tímto zákonem. Bezúhonnost je u osob v zákoně vyjmenovaných prokazována výpisem z evidence Rejstříku trestů, popřípadě obdobným dokladem u cizích státních občanů s trvalým pobytem v zahraničí.

K § 4b

Platná právní úprava stanoví jistou pouze u kursových sázek a sázkových her v kasinu. Zkušenosti z praxe prokázaly, zejména při likvidaci společnosti, že je třeba rozšířit jistotu i na ostatní sázkové hry a loterie. Navrhuje se stanovit jistotu pevnou částkou diferencovaně pro jednotlivé sázkové hry, procentně (tj. z herní jistiny) je stanovena jistota pouze u okamžitých loterií.

K § 4c

Zákaz provozovat sázkové hry v určité dny je podle platné právní úpravy stanoven pouze u sázkových her v kasinu. Vzhledem k povaze sázkových her se navrhuje aplikovat zákaz provozu, i když v užším rozsahu, i na ostatní sázkové hry /vyjma loterií podle § 2 písm. a) až e)/.

K bodům 11 až 13 (§ 6)

Novela aktualizuje v § 6 odst. 1 a 4 soustavu orgánů, které povolují loterie a tomboly. S ohledem na státoprávní uspořádání rozdělení republiky se vypouští ustanovení § 6 odst. 2 o loteriích provozovaných jednou společností souběžně na území České republiky i na území Slovenské republiky.

K bodu 14 (§ 7)

Zákaz prodeje losů upravený dosud v § 7 odst. 1 a 2 se ruší jakožto překonaný praxí.

K bodu 15 (§ 11 odst. 1)

Oproti platné právní úpravě ukládá novela povinnost stanovit loterní komisi u všech loterií. Existence této komise je nezbytná pro zajištění řádného a důvěryhodného provozu loterií.

K bodu 17 (§ 12)

Platná právní úprava nestanoví horní hranici u lhůty pro uplatnění práva na výhru. Stanovením horní hranice se sleduje zbytečně neprodlužovat vyúčtování loterie, které se váže na lhůtu pro uplatnění výher. Lhůta pro uplatnění práva na výhru je prekluzivní.

K bodu 19 (§ 17 až 20)

K § 17

Novela v nadpisu části druhé reaguje na zavedení pojmu výherní hrací přístroj.

Novela vypouští původní text § 17 odst. 1 jako nadbytečný. Osoby, které mohou provozovat loterie a jiné podobné hry (tedy i sázkové hry provozované pomocí hracích přístrojů), upravuje obecně § 4 novely.

V nových odstavcích 1 a 3 jsou definovány pojmy "výherní hrací přístroj" a "herna". V zahraničí je provozováno až 40% výherních přístrojů v hernách, kde lze bezpochyby snáze zabezpečit řádné a bezpečné provozování. V rozporu s tímto mezinárodním trendem jsou v České republice dosud hrací přístroje umísťovány především v restauracích a bistrech. V tzv. hernách, jejichž náležitosti však dosud nejsou nikde upraveny, se provozuje méně než 8% hracích přístrojů. Novela řeší proto současný nedostatek právní úpravy pojmu "herna" a zároveň stanoví v odstavci 2, že výherní hrací přístroje mohou být provozovány pouze v kasinech a hernách.

K § 18

Novela v § 18 odst. 1 aktualizuje soustavu orgánů, které povolují hrací přístroje.

Podle platné právní úpravy povoluje ministerstvo výherní hrací přístroje provozované na cizí měnu, které jsou umístěny většinou v kasinech. Novela zákona přejímá z vyhlášky š. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích ustanovení o výherních hracích přístrojích na Kč v kasinech. Z těchto hracích přístrojů je výrazně odlišná sázková úroveň. Je proto žádoucí, aby obě kategorie výherních hracích přístrojů umístěných v kasinech povolovalo podle § 18 odst. 1 písm. c) ministerstvo a státní dozor vykonávaly jednotlivé finanční úřady.

Současná právní úprava neukládá, do jakého časového termínu musí provozovatel výherní hrací přístroj označit známkou. Tato skutečnost je v praxi provozovateli zneužívána tak, že umísťování známek na výherní hrací přístroj bezdůvodně zpožďují, což komplikuje výkon státního dozoru a vede k nekázni v provozování. Novela proto v § 18 odst. 5 stanoví, že provozovatel musí opatřit výherní hrací přístroj známkou od zahájení provozu.

K § 19

§ 19 odst. 1 určuje, které náležitosti vedle náležitostí stanovených správním řádem má obsahovat povolení k provozování výherních hracích přístrojů.

Platná právní úprava umožňuje vázat povolení provozu výherního hracího přístroje na splnění podmínek nutných ve veřejném zájmu. Aplikace tohoto ustanovení vzhledem k problematickému výkladu pojmu "veřejný zájem" působí v praxi mnohdy komplikace a vede k nejednotnému postupu. Přitom zákonodárce chtěl především zabránit umísťování výherních hracích přístrojů na nevhodných místech. Novela v § 19 odst. 2 koriguje dosavadní "neprůhlednou" právní úpravu a stanoví zákaz povolení výherního hracího přístroje na nevhodném místě. Novela obsahuje výčet objektů, kde, resp. v jejichž bezprostřední blízkosti se zakazuje umístit výherní hrací přístroj. Kromě této "regulace" mají obce možnost stanovit okruh vzdálenosti do 100 m od těchto budov obecně závaznou vyhláškou vydanou podle § 17 zákona o obcích.

K vyšší provozovatelské i herní kázni by mělo přispět definování základních pojmů "jedna hra" a "nejvyšší výhra" v novelizovaném § 19 odst. 3.

V § 19 odst. 4 je stanovena nejvyšší vsazená částka na jednu hru a nejvyšší výhra z jedné hry u výherních hracích přístrojů na Kč. Jiné sázky na jednu hru než maximálně 2 Kč v hernách a 50 Kč v kasinech odporují zákonu. To platí i pro výši výher z jedné hry stanovené v zákoně, tj. 300 Kč v hernách, resp. 50 000 Kč v kasinech. Novela ruší § 1 odst. 5 vyhl. MF č. 233/1993 Sb., o hracích přístrojích, který stanoví nejvyšší vsazenou částku a nejvyšší výhru u výherních hracích přístrojů na Kč v kasinech a tuto problematiku upravuje přímo v zákoně.

Vypouští se text původního odstavce 6, který upravoval kontrolu správnosti výherního poměru. Tato kontrola nemá již opodstatnění, neboť u výherních hracích přístrojů řízených elektronicky nemůže dojít k jeho změně v důsledku mechanického opotřebení. Tato možnost přicházela v úvahu u výherních hracích přístrojů, jejichž princip byl založen na bázi mechanických zařízení (vah, rohatkových soukolí, apod.). Tyto výherní hrací přístroje se již neprovozují a mají pouze historickou hodnotu.

Do novelizovaného odstavce 5 je převzata část problematiky upravené dosud v odstavci 4, tj. problematika hracích přístrojů na cizí měnu.

K § 20

U výherních hracích přístrojů povolovaných obecními, event. okresními úřady zakládá novela zákona pravomoc výkonu státního dozoru a kontroly též pro finanční úřady. V § 20 odst. 1 se proto doplňuje povinnost provozovatele těchto výherních hracích přístrojů předkládat vyúčtování nejen povolujícím orgánům, nýbrž též příslušným finančním úřadům.

Text § 20 odst. 2 je zpřesněn z hlediska zákona o účetnictví.

K bodu 20 (§ 21 odst. 3)

Vypouští se zmocnění pro ministerstvo, aby mohlo stanovit další podmínky, vyžaduje-li to řádné provozování sázkových her.

K bodům 21 a 22 (§ 22 a 23)

Úprava reaguje na nový § 4b, kterým se rozšiřuje povinnost složit jistotu na provozovatele všech sázkových her a na ustanovení § 4 odst. 4 a 5, kterým se stanoví minimální výše základního jmění provozovatelů kursových sázek, sázkových her v kasinu, číselných a peněžitých loterií.

K bodu 23 (§ 24 odst. 1)

Novela doplňuje § 24 odst. 1 o ustanovení o místní platnosti oprávnění k přijímání kursových sázek.

K bodu 24 (§ 25)

V souladu s novým zněním § 1 odst. 6 je upraveno navržené znění § 25 tak, že fyzická osoba může uhradit sázku v hotovosti nebo bezhotovostně.

K bodu 25 (§ 28)

Novela upravuje v § 28 náležitosti vyúčtování provozu sázkových her podle § 2 písm. h) (kursové sázky). Ustanovení § 28 platí obdobně pro sázkové hry podle § 2 písm. g) (hra bingo). Vyúčtování, resp. jeho náležitosti, promítají nový způsob výpočtu prostředků na veřejně prospěšné účely podle § 4 odst. 2 písm. b), který již "nepracuje" s pojmem výtěžek.

K bodu 26 (§ 29)

Novela přejímá text rozhodnutí Ministerstva financí z dubna 1997, kterým se stanoví nový způsob placení nákladů státního dozoru u provozovatelů kursových sázek, sázkových her v kasinu, hry bingo a jiných podobných her podle § 50 zákona. Náklady státního dozoru se stanovují v maximální výši, tj. 1% z příjmu ze sázkových her sníženého o vyplacené výhry. Náklady státního dozoru se platí čtvrtletně.

K bodu 27 (§ 30)

Novela vypouští § 30 "Tajemství hry" a povinnost zachovávat mlčenlivost o hráčích a jejich účast na hře nově upravuje v § 46b, který je zařazen do části šesté "Ustanovení společná". Zde také doplňuje sankci za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost i orgány, které tuto pokutu ukládají a příjmové určení pokuty.

K bodu 28 (§ 32)

Novela prodlužuje platnost povolení k provozování sázkových her v kasinu z 5 let na 10 let a sjednocuje v této otázce právní úpravu u kursových sázek a sázkových her v kasinu. Současná horní hranice platnosti povolení (tj. 5 let) je zároveň příliš krátká z hlediska návratnosti náročných investic spojených s provozováním sázkových her v kasinu (zejména nově uložená povinnost vybavit kasino monitorovacím zařízením).

Platná právní úprava ukládá provozovateli prokázat, že disponuje potřebným základním a provozním kapitálem. Slovo "potřebným" je nekonkrétní a ponechává na výkladu jednotlivých provozovatelů co považují za potřebný kapitál. Navrhuje se proto stanovit minimální výši základního jmění jednotně pro všechny provozovatele přímo v zákoně.

K bodu 29 (§ 33)

Zákonem o loteriích a jiných podobných hrách se neřídí ani obchodování s devizovými prostředky, ani směnárenská činnost, které provozovatelé běžně realizují v rámci provozování sázkových her v kasinu.

K bodu 30 (§ 34)

Novela zpřesňuje dikci § 34 z hlediska zákona o účetnictví.

K bodu 31 (§ 35)

Novela zpřesňuje náležitosti hodnotových žetonů, ukládá provozovatelům povinnost předložit schválené žetony před zahájením provozu kasina orgánu státního dozoru, upravuje používání hracích žetonů.

K bodu 32 (§ 36)

Novela ukládá provozovatelům sázkových her v kasinu vést denní evidenci návštěvníků kasina a stanoví náležitosti této evidence. Navrhovaná úprava není "tuzemským specifikem", evidence návštěvníků kasin je v evropských státech naopak běžná. Evidence se vede při respektování ustanovení § 46b o povinnosti zachovávat mlčenlivost.

K bodu 33 (§ 37)

Novela v § 37 zavádí povinnost provozovatele vybavit kasino monitorovacím zařízením. Záznamy z tohoto systému mají významnou vypovídací hodnotu, zejména při řešení případných sporů mezi hráči a kasinem, pro účely výkonu státního dozoru. Provozovatel je povinen uchovávat záznamy pořízené monitorovacím zařízením deset kalendářních dnů o umožnit pracovníkům státního dozoru přístup k těmto záznamům.

K bodu 34 (§ 39)

S přihlédnutím k novele některých paragrafů se v § 39 aktualizuje přehled ustanovení, která platí pro provozování v kasinu obdobně.

K bodu 35 (Část pátá)

V návaznosti na text uvedený v § 4 odst. 1 a § 6 odst. 1, se vypouští část pátá upravující státní loterie a jiné podobné hry.

K bodu 36 (§ 43 odst. 2)

V nově navrženém odstavci 2 je stanoven taxativní výčet porušení povinností provozovatelem, které mají za následek zrušení povolení k provozování výherního hracího přístroje. K takovému opatření dojde i tehdy, pokud dojde k porušení povinnosti byť jen u jediného výherního hracího přístroje. Kromě uvedené sankce dochází i k zpřísnění podmínek pro vydání nového povolení, které může provozovatel získat až po uplynutí tří let.

K bodu 37 (§ 43 odst. 3 a 4)

Novela stanoví v odstavci 3 horní hranici lhůty, po kterou lze dočasně zastavit provoz loterie nebo jiné podobné hry. S cílem zabránit případnému obcházení dočasného zákazu provozu sázkových her provozovateli, je povolující orgán navíc oprávněn zapečetit jednotlivé výherní hrací přístroje, resp. jiná používaná herní zařízení. Novela nevylučuje souběh této sankce s uložením pokuty podle § 48 zákona.

Podle platné právní úpravy může orgán, který povolil loterii nebo jinou podobnou hru, stanovit v povolení další podrobné podmínky, popřípadě povolení změnit nebo doplnit, pokud to vyžaduje řádné provozování hry nebo "veřejný zájem". Novela vypouští slova "veřejný zájem", neboť jde o vágní, obtížně definovatelný pojem, který působí při aplikaci v praxi problémy. Navržené znění odstavce 4 váže možnost stanovit bližší podmínky v rozhodnutí, resp. možnost měnit a doplňovat rozhodnutí povolujícím orgánem, pouze na podmínku zabezpečení řádného provozování hry.

K bodu 38 (§ 43 odst. 6)

Ustanovení § 43 odst. 6 v podstatě koresponduje se skutkovou podstatou uvedenou v § 250c trestního zákona "Provozování nepoctivých her a sázek".

K bodu 39 (§ 44)

Vypuštění § 44 je v souladu s provedenými úpravami, které novela předpokládá.

K bodu 40 (§ 45 odst. 3)

Vzhledem k tomu, že se v praxi vyskytují snahy některých subjektů "prodávat si" povolení k provozování sázkových her, doplňuje novela v § 45 nový odstavec 3, který upravuje nepřenosnost povolení na jinou právnickou osobu.

K bodu 41 (§ 46)

Ze zákona vykonávají státní dozor a kontrolu nad loteriemi a jinými podobnými hrami ministerstvo a "povolující orgány", které vykonávají státní dozor a kontrolu pouze nad loteriemi a jinými podobnými hrami, jejichž provozování povolují.

U finančních úřadů je tato působnost podle stávající právní úpravy založena pouze zprostředkovaně, tj. správním aktem povolujícího orgánu. Novela odstraňuje tento nedostatek a zakládá ze zákona působnost při výkonu státního dozoru nad loteriemi a jinými podobnými hrami u všech orgánů v § 46 odst. 1 zmíněných.

U výherních hracích přístrojů povolovaných obecními, popřípadě okresními úřady, novela navrhuje v odstavci 2 rozšířit působnost při výkonu státního dozoru též na finanční úřady a v případě technických kontrol i na autorizovanou osobu (zkušebnu) podle odstavce 3. Oprávnění ukládat sankce novela ponechává výhradně povolujícím orgánům. Navrhované opatření sleduje zkvalitnění státního dozoru a kontroly. Praxe prokazuje, že obecní, resp. okresní úřady v řadě případů nemají obdobné předpoklady ani dostatečné personální obsazení pro provádění kvalitní kontroly. Nedostatečnou, resp. neprofesionální kontrolou přicházejí následně obce a města o nikoli zanedbatelné finanční prostředky. V případě technické kontroly jde o vysoce odbornou činnost a účast autorizované osoby (zkušebny) je proto nezbytná.

K bodu 42 (§ 46a a 46b)

K § 46a

Novela zařazuje do "Společných ustanovení" nový § 46a, který upravuje formální otázku správního řízení, tj. otázku používání úředního jazyka při ústním jednání a v písemném styku s povolujícími orgány, popřípadě s orgány státního dozoru.

K § 46b

Ustanovení § 46b přebírá částečně text původního ustanovení § 30 o tajemství hry a toto ustanovení doplňuje o sankce za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost a o soustavu orgánů rozhodujících o případném uložení sankcí.

K bodu 43 (§ 47)

Nové znění § 47 odst. 1 akcentuje povinnost povolujícího orgánu provádět zároveň kontrolu provozování povolené hry.

Novela zpřesňuje dikci § 47 odst. 2 v souladu se zákonem o účetnictví.

K bodu 44 (§ 48)

Novela v celém § 48 aktualizuje v souladu s platným obecním zřízením a zákonem č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, soustavu orgánů, které jsou oprávněny ukládat pokuty.

Novela dále zvyšuje pokuty dosud platných sazeb o zhruba 50%. Tímto opatřením se sleduje stimulace provozovatele na řádném provozování loterií a jiných podobných her.

V § 48 odst. 6 novela doplňuje příjmové určení pokut ukládaných okresními úřady.

K bodu 45 (§ 49)

Text § 49 se vypouští v návaznosti na právní úpravu v § 6 odst. 1 a v § 48 novely zákona.

K bodu 46 (§ 50 odst. 1)

Novela rozšiřuje v § 50 odst. 1 zmocnění ministerstva, a to o právo stanovit náležitosti známky, kterou jsou opatřeny výherní hrací přístroje.

K bodu 47 (§ 50 odst. 2)

Novela reaguje na zrušení části páté tohoto zákona.

K bodu 48

Jedná se pouze o formální úpravu, která promítá v souvislosti se státoprávním uspořádáním změnu v oblasti měnové soustavy.

K čl. II - Přechodná ustanovení

Platnost většiny povolení k provozování loterií a jiných podobných her vydaných před účinností tohoto zákona končí v rozmezí období 31. prosince 1998 a 31. prosince 1999. Novela navrhuje ukončit platnost těchto povolení 31. prosince 1998 a zároveň stanoví lhůtu (30. září 1998), ve které provozovatelé mohou požádat příslušný orgán o vydání nového povolení podle tohoto zákona.

Osvědčení o provozuschopnosti výherního hracího přístroje vydává Elektronický zkušební ústav, zkušebna č. 201, v Praze, na dobu nejdéle pěti let. Vzhledem k nové úpravě některých parametrů (např. pravděpodobnost výhry) se navrhuje platnost osvědčení vydaných před účinností tohoto zákona omezit nejdéle do 31. prosince 1999.

Jeden a půl roku po účinnosti tohoto zákona je přiměřená doba pro provozovatele k provedení technické úpravy výherních hracích přístrojů dle nových parametrů a pro případné vydání nového osvědčení Elektronickým zkušebním ústavem.

K čl. III

Novela obsahuje zmocnění pro předsedu Poslanecké sněmovny k vydání úplného znění zákona ČNR č. 202/1990 Sb.

K čl. IV - Zrušovací ustanovení

Novela ruší § 1 odst. 1 až 5 vyhlášky Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích, a text zde uvedený se přesunuje do novely tohoto zákona.

K čl. V

Účinnost je navržena na 1. července 1998 s tím, že bod 7, pokud jde o § 4 odst. 4 a 5, bod 9, pokud jde o § 4b odst. 1, a bod 19, pokud jde o § 17 odst. 2, by nabyly účinnosti až 1. ledna 1999.

V Praze dne ...........

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP