Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

301

INTERPELACE

poslance Petra Šuláka

na ministra dopravy a spojů Martina Římana

ve věci zajištění dopravní obslužnosti obcí Horního Vsacka

a odpověď ministra dopravy a spojů Martina Římana na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Petra Šuláka na ministra dopravy a spojů Martina Římana a odpověď ministra dopravy a spojů Martina Římana na tuto interpelaci. Pan poslanec Petr Šulák požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 15. října 1997

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 392

POSLANEC

POSLANECKÉ SNĚMOVNY

PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Interpelace

poslance Petra Šuláka

na ministra dopravy a spojů České republiky Martina Římana



V Praze dne 1. září 1997.

POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČR

POSLANEC

Vážený pane ministře,

obrátili se na mne zástupci obcí Horního Vsacka - připomínám, že jde o obce východně od Vsetína - ve věci zajištění dopravní obslužnosti tohoto regionu.

Jedná se především o dopravu, zajišťovanou podnikem ČSAD Vsetín a dále ČD na trati č. 282 Vsetín - Velké Karlovice.

Problém dopravní obslužnosti podnikem ČSAD tyto obce musely řešit již v předchozích letech, neboť každoročně enormně narůstaly finanční požadavky ČSAD na obce ke krytí jejich ztrát. Ještě v roce 1995 činil příspěvek obcí 100 Kč/1 obyv., zatímco v r.1997 již činí 175 Kč/1 obyv. V roce 1998 bude požadováno již 200 Kč/1 obyv.

I když Okresní úřad Vsetín pokrývá dotace větším dílem, jak je stanoveno rozpisy rozpočtu, tyto částky se jeví obcím již jako neúnosné. V roce 1996 přislíbil tehdejší ministr dopravy Budínský podílu uvedené dotace v rámci státního rozpočtu. Proto obce žádají, aby záležitost byla také Vámi posouzena a v návrhu rozpočtu na rok 1998 byla způsobem navýšena.

Neméně palčivým problémem obcí Horního Vsacka je provozování osobní dopravy na železniční trati Vsetín - Velké Karlovice, která zajišťuje obslužnost nejméně pro 20 000 jejich obyvatel. Jak známo, existuje záměr na zrušení uvedené železniční tratě, s čímž obce kategoricky nesouhlasí, neboť celý region se nachází v chráněné krajinné oblasti Beskydy s poměrně špatnou silnicí č. II/487, která již v současné době nevyhovuje kriteriím automobilové dopravy. Jak známo, neuvažuje se v blízké budoucnosti s rekonstrukcí této silniční komunikace. Okolnosti tedy jednoznačně ukazují na potřebu zachování osobní železniční dopravy a spíše omezení dopravy silniční bez ohledu na ekonomické poměry železniční dopravy, se kterými mimochodem nebyly zmíněné obce seznámeny.

Současně je třeba poznamenat, že obce Horního Vsacka nemají dostatek finančních zdrojů na provozování nebo spolufinancování provozu uvedené železniční tratě. Většina těchto obcí totiž musí vzhledem k tomu, že se nachází v chráněné krajinné oblasti Beskydy s významnými zdroji pitné vody pro střední Moravu, řešit důležité ekologické problémy spojené s čistěním odpadních vod, plynofikací, svozem a likvidací domovního odpadu. Obce jsou tudíž také značně zadluženy.

Privatizace zmíněné železniční tratě jiným subjektem obcím nezaručuje trvalé provozování vlakové dopravy. Vyhlídky na zlepšení příjmů obcí jsou rovněž v nedohlednu, neboť průmyslové podniky v regionu se potýkají s recesí a také turistický ruch v regionu stagnuje.

Proto obce Horního Vsacka požadují řešení situace, které bude v souladu s jejich oprávněnými zájmy a vzhledem k uvedeným skutečnostem také s celospolečenskými zájmy.

V této souvislosti také já, jako poslanec za region Horního Vsacka Vás žádám, abyste k problému zde zaujal stanovisko a osobně věnoval pozornost jeho řešení.








ČESKÁ REPUBLIKA

MINISTERSTVO DOPRAVY A SPOJŮ

Ing. Martin Říman

ministr

 V Praze dne 24. září 1997
 Č. j. 25/97-P


Vážený pane předsedo,

na interpelaci č. 392 ve věci zajištění dopravní obslužnosti Horního Vsacka jsem odpověď zaslal přímo panu poslanci Ing. Petru Šulákovi. Kopii odpovědi dle Vašeho přání Vám zasílám na vědomí.

S pozdravem




Příloha

Ing. Miloš Zeman

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha 1



ČESKÁ REPUBLIKA

MINISTERSTVO DOPRAVY A SPOJŮ

Ing. Martin Říman

ministr

 V Praze dne 23. září 1997
 Č. j. 25/97-P


Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci č. 392 ve věci zajištění dopravní obslužnosti Horního Vsacka, Vám zasílám následující sdělení.

Vzhledem ke vzniklým škodám, které byly způsobeny záplavami a tím došlo i k narušení plynulého zabezpečování dopravní obslužnosti, jsem věnoval těmto oblastem zvýšenou pozornost tak, aby dopravní obslužnost byla obnovena co nejdříve a zároveň podle možností zachována v původním rozsahu.

Z projednání s Ředitelstvím silnic a dálnic, závod Brno vyplynulo, že dochází k provádění lokálních oprav silnice č. II/487 tak, aby byl zabezpečen potřebný provoz. Podle finančních možností se bude přistupovat k náročnějším opravám s cílem výraznějšího zlepšení kvality této komunikace.

Provoz na železniční trati č. 282 Vsetín - Velké Karlovice, jak vyplynulo z jednání s ČD, s. o., se nebude nadále omezovat a tudíž ČD, s. o. neuvažují se změnou grafikonu. I když je tato trať doporučna k možné privatizaci, o čemž bude rozhodovat vláda ČR v závěru letošního roku, neznamená to, že se privatizace v dohledné době uskuteční. V případě, že o privatizaci tratě č. 282 bude vážný zájem, budou privatizační podmínky stanoveny ve smyslu trvalého zachování provozu železniční dopravy v rozsahu potřebné dopravní obslužnosti.

Zvyšování finančních požadavků na krytí provozních ztrát ze strany dopravců lze objasnit na celkovém vývoji cen i podmínek v ČR v 1. pololetí 1997 proti roku 1996. V oblasti veřejné linkové dopravy poklesl počet přepravovaných osob o 13,7%, což znamená další snížení obsaditelnosti autobusů a to na 19,3 osob na autobus a ujetý km, proti 20,9 osob na autobus a ujetý km v 1. pololetí 1996. Tento pokles znamená další prohloubení ztrátovosti linkové autobusové dopravy, která za 1. pololetí 1997 dosáhla výše 725 mil. Kč. Zvyšující se nákladové vstupy se nedaří eliminovat tržbami od cestujících. Reakce dopravců na tuto skutečnost zvýšením ceny jízdného o 12,7% (v souladu s cenovým výměrem MF ČR) měla za následek další odliv cestujících, takže výsledný efekt je absolutní pokles tržeb v 1. pololetí 1997 proti stejnému období loňského roku o 37 mil. Kč. Přesto, že dotace proti roku 1996 byla zvýšena o 200 mil. Kč, stačí to pouze na úhradu účetní ztráty. Mimo to bylo uvolněno dalších 150 mil. Kč na podporu obnovy autobusů ve výši 20% ceny autobusu. Pro rok 1998 připravuje MDS takový způsob rozdělování dotací, který by citlivěji řešil potřeby okresů podle místních podmínek.

I při složité současné finanční situaci si plně uvědomujeme, že zabezpečení odpovídající dopravní obslužnosti je celospolečenským zájmem a nedostatky v této oblasti se mohou dotýkat jak úrovně zaměstnanosti v určitých regionech, tak celkové spokojenosti občanů.

S pozdravem




Vážený pan

Ing. Petr Šulák

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha 1


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP