Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Miroslava Grégra na ministra průmyslu
a obchodu Karla Kühnla a odpověď ministra průmyslu
a obchodu Karla Kühnla na tuto interpelaci. Pan poslanec
Miroslav Grégr požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 363
V Praze dne 9. července 1997
Vážený páni ministři!
Společnost ECK Generating s.r.o. před časem
veřejně ohlásila projekt výstavby
nového kogeneračního energetického
zdroje o celkovém výkonu 350 MW v areálu
Energetického centra Kladno, což by byl jeden z nejvýznamnějších
projektů ve střední a východní
Evropě s hodnotou převyšující
11 mld. Kč.
Řada rysů projektu vyvolává v odborné veřejnosti pozornost. Např. nositel projektu a investor je ECK Generating, s.r.o. s jměním pouze asi 400 000 Kč. Majoritní vlastník ECKG (89%) je tvořen nepřehlednou sítí firem se sídlem v Holandsku se zanedbatelnou finanční silou a prakticky bez zaměstnanců. Z neznámých důvodů se 11% na ECKG podílí Středočeská energetika), v níž vykonává vlastnická práva MPO. Otázka pro MPO - proč? Aby posílila důvěryhodnost ECKG?
Nebo unikátní způsob financování, kdy úvěry na investice jsou ručeny pouze vlastním projektem a smlouvami o odběru energií a dodávkách materiálů, přičemž se na úvěru 115 miliony USD podílí ČSOB a Česká spořitelna. Z české strany jsou na financování zúčastněny polostátní banky a energetické organizace. Za dané situace jsou v případě ekonomického neúspěchu investice záruky nepatrné a riziko ponesou české subjekty. ČSOB a Česká spořitelna poskytly miliardové úvěry bez jakýchkoliv záruk na projekt, jehož garantem má být společnost s ručením omezeným s kapitálem 400 000 Kč. Otázka pro ministry MF a MPO: Kdo odpovídá za nedostatek elementární obezřetnosti podnikání zmíněných polostátních podniků a bank?
Jiný problém - u projektu používajícího fluidní spalování paliva, kondensační odběrové turbiny a spalovací plynovou turbinu pro krytí špiček, společnost ECK proklamuje dobu výstavby 30 měsíců, což experti považuji za nesplnitelné a hovoří o nejméně 4 letech. Proč české subjekty bez námitek akceptují nesplnitelné termíny?
Plánovaný výkon zdroje 350 MW řádově přesahuje potřeby závodní či městské teplárny. Jde tedy nepochybně o výrobu elektřiny pro veřejnou celostátní síť. Tento typ zdroje podléhá podle energetického zákona č. 222/1994 Sb. regulaci a vypsání veřejného tendru ministerstvem průmyslu a obchodu. Odpovědnost má MPO, tendr vypsán nebyl - proč?
STE uzavřela smlouvu s ECKG na odběr elektrické energie přesto, že výrobní náklady nového zdroje v ECKG vzhledem k vysokým měrným investičním nákladům budou nutně vyšší, než cena za kterou kupuje elektrickou energii STE od ČZ.
Proč souhlasili zástupci státu v STE s uzavřením takto nevýhodné smlouvy a kdo je za to zodpovědný?
Vážení páni ministři, kladu Vám tyto otázky proto, že uvedené problémy mohou vést k budoucímu, pro českou stranu velmi nepříznivému vývoji.
Např. v jedné variantě může dojít k tomu, že české úvěry dostane dodavatel (ABB Energetické systémy s.r.o. - stoprocentní dceřinná společnost švýcarského koncernu ABB), bude se stavět, ale termín se nesplní. Pokud se projekt zastaví, dojde k "vytunelování" českých bank a STE.
Pokud se v jiné variantě vývoje projekt dokončí, pak rozhodně nebude cena elektrické energie na českém trhu konkurenceschopná. Pak buď bude STE platit za elektrickou energii mnohem více, než od ČEZ (a město Kladno za teplo též) s příslušnými sociálně politickými dopady, nebo nebude řádně splácen českým bankám úvěr pro nedostatek "cash-flow" na straně ECKG.
Nebo bude ČR muset souhlasit s vývozem vyrobené elektřiny z ECKG do SRN, kde by snad svou cenou konkurenceschopná být mohla. To ovšem znamená nevýhodný vývoz českého uhlí, přeměněného na elektřinu ("export coal by wire"). ČR bude spotřebovávat své přírodní zdroje (uhlí, vápenec), zisk bude vytvořen a zůstane mimo republiku, výroba energie zatíží region Kladna a Prahu. Toto je řešení na úrovni rozvojových zemí.
Obracím se na Vás proto, vážení páni ministři, abyste mi sdělili, kdo je ve zmíněném případu zodpovědný za:
porušení energetického zákona č. 222/1994 Sb. a porušení zásad státní energetické politiky
absenci elementární obezřetnosti zástupců státu v polostátních podnicích a bankách ve vztahu k neprůhledné struktuře a malé finanční síle zahraničních subjektů v ECKG
a jaké závěry jste z tohoto případu
vyvodili.
V Praze dne 31. července 1997
Č.j.: 24494/97/4401/1000
PID: MIPOX003GHWE
Vážený pane předsedo Poslanecké
sněmovny,
ve smyslu § 112 odst. 1 zákona č. 90/1990 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, jsem odpověděl panu poslanci Miroslavu Grégrovi na jeho interpelaci ve
věci výstavby nového energetického zdroje v areálu Energetického centra Kladno
(číslo interpelace: 363).
V příloze zasílám kopii mé odpovědi.
S pozdravem
Vážený pan
Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
V Praze dne 31. července 1997
Č. j.: 24494/97/4401/1000
PID: MIPOX003GHVJ
Vážený pane poslanče,
ve smyslu § 112 odst. 1 zákona č. 90/1990 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, odpovídám na Vaši interpelaci ve věci výstavby nového energetického zdroje v areálu Energetického centra Kladno.
Nový, u nás dosud nepoužívaný způsob zajištění investiční výstavby, tzv. projektové financování, používané v poslední době zejména ve Spojených státech amerických, může vyvolat nedůvěru v úspěšnost podnikatelského záměru. Zájem zahraničních investorů a finančních institucí a jejich konkrétní účast na financování rozhodujícím podílem naopak svědčí o životaschopnosti projektu a důvěře v další demokratický a ekonomický vývoj v naší zemi.
Středočeská energetická, a. s., kapitalizovala své pohledávky z let 1991 a 1992 a v roce 1993 se stala podílníkem společnosti Energetické centrum Kladno, s. r. o., ve výši 22,92% základního jmění. Vlastníci této společnosti, když řešili opatření pro zajištění zákonných ustanovení o emisních limitech a dopadech na životní prostředí, vyhodnotili v podnikatelském plánu jako výhodnější alternativu než pouhou celkovou modernizaci starého zařízení, realizovat i nový, moderní energetický zdroj. Velikost energetických zařízení a jejich technologické uspořádání bylo voleno s ohledem na využití místních zdrojů a potřeby elektroeenergetické soustavy i místní potřeby tepla. Při rozhodování se Středočeská energetická, a. s., opírala o nezávislé odborné posudky ČVUT - fakulta elektrotechnická a irské energetické poradenské společnosti FTI.
Jelikož úhrada modernizačních opatření a tím méně nová investice není vzhledem k současné známé situaci hlavního odběratele POLDI V možnostech Energetického centra Kladno, byla pro realizaci podnikatelského plánu založena společnost ECK Generating, s. r. o. Tím je také zajištěno oddělení financování nové výstavby od provozu společnosti, což byl i požadavek financujících institucí.
Společníci ECK Generating jsou MATRA (89%) a Středočeská energetická, a. s., (11 %). Společnost MATRA tvoří dceřinné společnosti americké, energetické společnosti Northerm States Power Company a plynárenské společnosti El Paso Energy se sídlem v Holandsku. Obě společnosti jsou kotovány na Newyorské burze (NYSE). Účast Středočeské energetické, a. s., ve společnosti ECK Generating byl odsouhlasen na řádné valné hromadě společnosti konané dne 24. srpna 1994 a podnikatelský záměr STE do roku 2004 zahrnující podporu účasti na projektu výstavby nového zdroje byl odsouhlasen na valné hromadě dne 20. října 1995. Podíl 11 % v ECKG zaručuje STE využít určitá blokující hlasovací práva, která jí umožní ovlivňovat jeho řízení.
Na financování realizace projektu ve výši 400 mil. USD se budou podílet jednou čtvrtinou společníci ECKG v rozdělení svých kapitálových podílů (ekvitní Vklady), více než jednou polovinou finanční instituce (IFC - investiční pobočka Světové banky, japonská obchodní společnost Nissho Iwai, Česká spořitelna a ČSOB) a necelou jednou čtvrtinou společnost ABB Structured Finance B spolu s finančními britskými a německými domy. Společnosti IFC, Nissho Iwai a ABB poskytují půjčky, které jsou téměř o dvě třetiny větší než půjčky českých bank. Úvěry jsou dlouhodobé v trvání 12 až 15 let.
Dodávka elektřiny z ECKG do sítí 110 kV je zahrnuta v dlouhodobé smlouvě STE a ČEZ. Smlouva mezi ECKG a STE zaručuje po 20 let platnost ceny konkurenceschopné cenám od ČEZ se všemi nákladovými položkami. Odběr tepla je zajištěn smluvně pro městskou společnost TEPO Kladno.
S přírůstkem výkonu z ECKG do elektroenergetické soustavy v České republice počítá i ČEZ, a. s., při jednání v pracovní skupině MPO o potřebě výstavby nových zdrojů po roce 2000.
Na výstavbu podepsalo ECKG s ABB smlouvu o dodávce na klíč, na základě níž je ABB povinna dokončit výstavbu v rámci dohodnutého harmonogramu. Zárukou pro splnění termínu nejsou jen dohodnutá penále a stimulační odměny, ale i přímá účast ABB na financování projektu.
Po této stručné zprávě o genezi a způsobu zajišťování výstavby nového zdroje, odpovídám, vážený pane poslanče, na Vaše konkrétní dotazy.
Středočeská energetická, a. s., svou účastí nejen na projektu ECKG, ale i na projektu rekonstrukce teplárenského zdroje v Mladé Boleslavi, rozšiřuje svou budoucí podnikatelskou činnost, přispívá k žádoucímu vytváření soutěžního prostředí ve výrobě elektřiny u nás, zakládá snížení své přímé závislosti na jednom dodavateli, přispívá k zajištění rozvoje infrastruktury regionu včetně pracovních příležitostí.
Podnikatelské riziko zúčastněných českých podniků a bank není vyšší než zahraničních. Významná je účast českých dodavatelů stavebních a strojírenských podniků, která dává příležitost znovu prokázat odbornou zdatnost a více se následně uplatnit na dodávkách v zahraničí.
Lhůta výstavby 30 měsíců není nesplnitelná, odpovídá zahraničním parametrům. Některé elektrárenské bloky budované u nás před rokem 1989 měly projektovanou dobu srovnatelnou. Rovněž složité stavby odsíření jsou u nás realizovány ve srovnatelných lhůtách. I na rychlosti realizace tohoto díla mají čeští projektanti, techničtí pracovníci, dodavatelé zařízení a montážních prací příležitost prokázat svoje schopnosti a přednosti.
Rozhodnutí o podnikatelském záměru STE zúčastnit se Výstavby nového zdroje v ECK bylo přijato valnou hromadou již v roce 1994. Kromě toho zákon č. 222/1994 Sb., který nabyl účinnosti od 1. 1. 1995, neukládá MPO vypisovat tendry na výstavbu energetického zdroje. MPO provádí regulaci, kterou se pro účely tohoto zákona rozumí ovlivňování výkonu autorizované činnosti, i s ohledem na nové investice do zdrojů, za účelem nahrazení konkurenčního prostředí. Vzhledem k tomu, že podle projektu a uzavřených smluv tato stavba nezakládá zvýšení cen elektřiny, ale naopak předpokládá dodávku do sítě 110 kV za cenu konkurenční ceně od monopolního dodavatele ČEZ, a. s., není důvodu v této realizační etapě k zásahu regulátora do takového podnikatelského záměru.
Uzavřené smlouvy o dodávce energie z ECKG nejsou pro STE nevýhodné, protože smluvní cena nakupované energie je nižší než cena od monopolního dodavatele.
Podnikatelský záměr podle projektu ECKG není v rozporu se zákonem č. 222/1994 Sb. Společnosti ECK Generating byla udělena autorizace na podnikání energií stávajícím zařízením a v současnosti není důvod pochybovat o tom, že s uvedením do provozu nových kapacit nebudou splněny podmínky podle zákona pro udělení nové autorizace.
Projekt je v souladu se zásadami státní energetické politiky, protože využívá kombinované výroby tepla a elektřiny, volí technologii spalování, která zaručuje dodržení stanovených norem emisí škodlivin. Technická účinnost je na současné světové úrovni. Rovněž vstup nových podnikatelských subjektů na trh s energií je v souladu s energetickou politikou našeho státu i zemí Evropské unie.
Majoritní finanční účast předních světových energetických firem, podpora projektu městem Kladno a zájem velvyslankyně Spojených států amerických o tento projekt vypovídají o životaschopnosti projektu a o oživení podnikatelského klimatu v naší zemi.
Přes toto současné hodnocení podnikatelské
aktivity Středočeské energetické,
a. s., v ECKG bude i nadále ze strany Ministerstva průmyslu
a obchodu vykonávána účinná
kontrola činnosti společnosti v rámci výkonu
akcionářských práv na valných
hromadách a působnosti zástupce ministerstva
v dozorčí radě společnosti.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. Ing. Miroslav Grégr
místopředseda Hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR