k § 12
Jedná se o základní ustanovení upravující
správu poplatků. Správu poplatků budou
vykonávat místně příslušné
finanční úřady na základě
podkladů Inspekce. Základním východiskem
pro rozdělení správy poplatků je zakotvení
finančních úřadů jako instituce
schopné nejefektivněji zajistit výběr
daní a poplatků a Inspekce jako odborného
garanta věcné správnosti poplatků.
V současné době výpočet úplat
a jejich změny provádějí správci
vodohospodářsky významných toků,
t.j. a.s. Povodí, formou určení úplaty
podle nařízení vlády ČSSR č.
35/1979 Sb.
Režim správy poplatků se bude řídit
zákonem ČNR č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
k § 13
Časový interval náběhu placení
poplatků je stanoven proto, aby umožnil znečišťovatelům
přípravu na odstraňování znečištění
a aby mohli k tomu využít i finanční
prostředky, které by jinak museli zaplatit již
od doby účinnosti tohoto zákona.
k § 14 až 16
V tomto ustanovení jsou obsažena přechodná
ustanovení související se zrušením
stávající právní úpravy.
Příloha č. 1 k ekonomickému rozboru
1. Celkové dopady poplatků za vypouštění
odpadních vod do vod povrchových
1.1. Dopady placení poplatků na komunální sféru
Nově navržené poplatky budou stejně
jako nynější úplaty součástí
stočného (stočné je věcně
usměrňovanou cenou za odvádění,
případně čištění
odpadních vod). Poplatky i úplaty jsou v plné
výši součástí stočného
i v době výstavby čistírny odpadních
vod, t. j. v době, kdy je odvádění
podstatné části úplat či poplatků
do SFŽP pozastaveno a odložená část
poplatku či úplaty je přímo používána
na financování výstavby čistírny.
Současný stav (úplaty)
V r.1996 bydlelo v domech napojených na veřejné
kanalizace 7 565 670 obyvatel a do veřejných kanalizací
bylo vypuštěno 615 586 tis. m3 odpadních
vod. Majitelům či správcům veřejných
kanalizací byly vyměřeny úplaty v
objemu 396,0 mil. Kč. Připočteme-li k této
částce odložené platby úplat
ve výši 199,5 mil. Kč, činila celková
výše úplat, odpovídající
vypouštěnému znečištění,
595,5 mil.Kč. To představuje zatížení
stočného částkou 0,96 Kč/m3,
tj. v průměru asi 53 Kč na obyvatele za rok.
Budoucí stav (poplatky)
Výše poplatků pro znečištění
vypuštěné v r. 1996, vypočtená
na základě údajů uvedených
ve státním statistickém výkaznictví
a doplňujících údajů stanovených
odbornými odhady by činila:
Ukazatel znečištění | Množství znečištění v t/r | Poplatky v tis.Kč/r | |
plná sazba | 60 % plné sazby | ||
CHSK - čisť odp.voda | 96 267 | 770 136 | 462 002 |
CHSK - nečišt.odp. v. | 22 581 | 361 296 | 216 778 |
N-NH4 | 9 720 | 388 800 | 233 280 |
Pcelk; | 1 740 | 121 800 | 73 080 |
Celkem | 1 642 032 | 985 140 |
Celkový poplatek ve výši 60 % plné
sazby (t. j. poplatek v letech 1998 a 1999) by činil 985
140 tis.Kč a zatížil by stočné
částkou 1,6 Kč/m3, t. j. v průměru
88 Kč na obyvatele za rok. Rozdíl mezi výší
poplatků a úplat činí 389 640 tis.Kč,
t. j. 0,63 Kč/m3 a asi 35 Kč na obyvatele
za rok.
1.2. Dopady placení poplatků na průmyslovou
sféru
Průmyslové podniky vypouštějí své odpadní vody buď přímo do vodních toků nebo do veřejných kanalizací. Podle zpracovaných analýz se průmyslová sféra na celkovém množství znečištění, produkovaném v obcích a městech, podílí asi 40 %. To znamená, že 40 % odpadních vod v komunální sféře pochází z průmyslu. Oddělení odpadních vod z průmyslu vypouštěných do veřejných kanalizací od odpadních vod z domácností je však v rámci těchto propočtů obtížné. Odpadní vody z průmyslu vypouštěné do veřejných kanalizací jsou zahrnuty v kapitole 1.1. Dále uvedené hodnocení se týká jen průmyslových podniků vypouštějících odpadní vody přímo do vodních toků
.
Současný stav
Podle dostupných podkladů vypustil průmysl
v roce 1996 do vodních toků asi 600 mil.m3
odpadních vod (bez vod průtočného
chlazení). V daném množství odpadních
vod bylo obsaženo následující množství
zpoplatnitelného znečištění:
CHSK (chemická spotřeba kyslíku) | 54 791 t |
NL (nerozpuštěné látky) | 5 534 t |
RAS (rozpuštěné anorganické soli ) | 234 453 t |
N-NH4 (anorganický dusík a amoniakální dusík) | 600 t |
Pcelk (celkový fosfor) | 115 t |
Hg (rtuť) | 2 t |
Z celkového množství CHSK připadá
na odpadní vody z celulózek 15 175 tun, na čištěné
odpadní vody 31 297 tun a na nečištěné
odpadní vody 8 319 tun.
Za uvedené znečištění v roce
1996 průmyslová sféra zaplatila úplaty
za vypouštění odpadních vod v celkové
výši 289,2 mil.Kč.
Budoucí stav
Výše poplatků, které by průmysl
zaplatil za uvedená množství znečištění
dle navrhované právní normy, jsou uvedena
v následujícím přehledu:
Ukazatel znečištění | Poplatek v tis. Kč/r | |
plná sazba | 60 % plné sazby | |
CHSK | 429 005 | 257 403 |
NL | 11 068 | 6 641 |
RAS | 117 226 | 70 336 |
N-NH4 | 64 000 | 38 400 |
Pcelk | 8 050 | 4 830 |
Hg | 40 000 | 24 000 |
Celkem | 669 349 | 401 610 |
Poplatky za vypuštěné znečištění
v roce 1996 by tedy byly vyšší než úplaty
o 112,4 mil. Kč, t. j. o zhruba 38,9 %. Na celkové
výši poplatků by se podílel hlavně
chemický průmysl (téměř 50
%) a papírenský průmysl.
1.3. Rekapitulace dopadů placení poplatků
Celkové dopady na komunální a průmyslovou
sféru jsou uvedeny v následujícím
přehledu:
Sféra | Poplatky (60 % plné sazby) mil.Kč/r | Úplaty mil.Kč/r | Rozdíl mil.Kč/r |
komunální | 985,2 | 595,5 | 389,7 |
průmyslová | 401,6 | 289,2 | 112,4 |
Celkem | 1 386,8 | 884,7 | 502,1 |
Na celkové výši poplatků by se komunální
sféra podílela asi 71 % a průmyslová
sféra asi 29 %. Při odhadovaném snižování
množství vypouštěného znečištění
a propočtené výši odkladu kolem 250
mil.Kč/r (rozsah výstavby ČOV v roce zavedení
poplatků bude menší než v r.1996), lze
předpokládat, že celkový výnos
z placení poplatků bude v r.1998 činit asi
1 050 mil.Kč. Pro porovnání - v důvodové
zprávě k návrhu zákona je výnos
z poplatků v r.1998 (včetně vlivu odkladu)
odhadnut na 1,3 mld Kč. Stávající
výše úplat platí beze změny již
od r.1993. Vzhledem k cenovým indexům za období
1993 až 1996 nelze zvýšení poplatku o
35 Kč na obyvatele ročně, respektive nárůst
poplatků pro průmysl o 38,9 % v žádném
případě považovat za nepřiměřené.
Ani celkový nárůst objemu poplatků
(1386,8 mil Kč) proti úplatám (884,7 mil
Kč), což je 56,7 %, není neúměrný.
Nižší nárůst by naopak znamenal
další faktickou erozi plateb za znečišťování
a zvýšení disproporce mezi náklady na
čištění a skutečně placenými
poplatky za vypouštění nečištěných
odpadních vod. Nárůst poplatků
v letech 2000 a 2001 na 80 % plné sazby a v letech 2002
a 2003 na plnou sazbu bude zřejmě pouze vyrovnávat
cenové indexy za toto období.
2. Dopady placení poplatků v obcích
do deseti tisíc obyvatel
Podle návrhu zákona by se měly poplatky platit
až od 456 ekvivalentních obyvatel (dále EO)
za CHSK a od 5085 EO za N-NH4. Za Pcelk
by se poplatky platily až u obcí nad 25000 EO.
2.1. Výše úplat a poplatků na jednoho
EO u obcí do 10000 EO bez čistíren odpadních
vod, propočet na 1 EO v obecně uvažovaných
průměrných hodnotách vypouštěného
znečištění (bez ohledu na velikost zdroje)
Znečištění od 1 EO je uvažováno
takto:
BSK5 | 60 g/den | 21,9 kg/rok |
CHSK | 120 g/den | 43,8 kg/rok |
N-NH4 | 8 g/den | 29,2 kg/rok |
Množství odpadních vod: 200 l/EO, tj. cca
75 m3/rok.
Výše poplatků a úplat na 1 EO/rok -
nečištěné odpadní vody v obcích
do 10000 EO
Velikost obce (počet EO) | Množství znečištění v t/rok | Úplata v tis. Kč/rok |
Poplatek v tis. Kč/rok |
Výše popl. 60 % plné sazby na 1 EO | Výše úplaty na 1 EO v Kč za rok | ||
BSK5 | CHSK | plná sazba | 60 % plné sazby | v Kč za rok | |||
456 | 9,99 | 20,0 | 288,1 | 320,0 | 192,0 | 420,5 | 631,8 |
1000 | 21,9 | 43,8 | 551,2 | 700,8 | 420,5 | 420,5 | 551,2 |
2000 | 43,8 | 87,6 | 977,6 | 1401.6 | 841,0 | 420,5 | 488,8 |
3000 | 65,7 | 131,4 | 1366,7 | 2102,4 | 1261,7 | 420,5 | 455,6 |
4000 | 87,6 | 175,2 | 1733,6 | 2803,2 | 1681,9 | 420,5 | 433,4 |
5084 | 111,3 | 222,7 | 2113,0 | 3563,2 | 2137,9 | 420,5 | 415,0 |
5100 | 111,7 | 223,4 | 2119,3 | 4175,9 | 2505,5 | 491,3 | 415,5 |
6000 | 131,4 | 262,8 | 2423,7 | 4913,0 | 2947,8 | 491,3 | 404,0 |
7000 | 153,3 | 306,6 | 2753,1 | 5731,6 | 3439,0 | 491,3 | 393,3 |
8000 | 175,2 | 350,4 | 3074,3 | 6550,4 | 3930,2 | 491,3 | 384,3 |
9000 | 197,5 | 395,0 | 3394,3 | 7369,2 | 4421,5 | 491,3 | 377,1 |
10000 | 219,0 | 438,0 | 3697,0 | 8188,0 | 4913,0 | 491,3 | 369,7 |
Dopad placení úplat a poplatků na výši
stočného za znečištění
od 1 EO
Velikost obce (počet EO) | Úplata Kč/m3 | Poplatek Kč/m3 |
do 5084 | 8,4-5,5 | 5,60 |
od 5085 do 10000 | 5,5-4,9 | 6,55 |
Poznámka: úplaty s růstem počtu
obyvatel klesají, zatímco poplatky naopak rostou.
To je způsobeno tím, že poplatky za N-NH4
a Pcelk. jsou placeny až od určitého
množství vypouštěného znečištění.
Z uvedených údajů vyplývá:
- u obcí do 5000 EO by byl poplatek ve výši 60 % plné sazby v roce 1998 na 1 EO nižší než činí nynější základní úplata na 1 EO;
- u obcí od 5000 do 10000 EO by byl poplatek ve výši
60 % plné sazby připadající na 1 EO
vyšší než stávající
úplata na 1 EO, a to v rozmezí od 18,3 do 33 %.
Vzhledem k tomu, že výše úplat se od roku
1993 neměnila, lze konstatovat, že zvýšení
poplatku ve výši 60 % plné sazby proti stávající
úplatě ani zdaleka neodpovídá cenovým
indexům.
2.2. Výše poplatků a úplat u obcí
a měst do 10000 obyvatel bez čistíren odpadních
vod, modelový propočet na průměrného
obyvatele obcí dané velikosti (zreálněno
na základě skutečných hodnot v úrovni
let 1995 - 1996)
V letech 1995 a 1996 bylo sledováno skutečné
množství znečištění produkované
obyvateli. Z těchto sledování vyplynulo,
že skutečné množství znečištění,
produkované jedním obyvatelem žijícím
v domech napojených na veřejné kanalizace,
je významně nižší, než by
odpovídalo znečištění od jednoho
EO. Rozdíly jsou zřejmé z následujícího
přehledu:
Ukazatel | Skutečné hodnoty znečištění | |||
znečištění | obce do 7000 obyvatel | obce 7000 až 10000 obyvatel | ||
g/den | kg/rok | g/den | kg/rok | |
BSK5 | 45 | 16,4 | 55 | 20,0 |
CHSK | 80 | 29,2 | 105 | 38,3 |
N-NH4 | 6 | 2,2 | 6,8 | 2,5 |
Porovnání výše základních
úplat a výše poplatků - modelové
případy obcí s počtem obyvatel do
10000
Počet obyvatel | Množství odpadních vod v tis.m3 | BSK5
v t/rok | Základní úplata v tis.Kč/rok | CHSK v t/rok | Poplatek v tis. Kč/rok | |
plná sazba | 60 % plné sazby | |||||
680 | 37,2 | 11,17 | 316,0 | 20,0 | 320,0 | 192,0 |
1000 | 54,8 | 16,43 | 434,7 | 29,20 | 467,2 | 280,3 |
1500 | 82,1 | 24,64 | 635,6 | 43,8 | 700,8 | 420,5 |
2000 | 109,5 | 32,85 | 770,7 | 58,4 | 934,4 | 560,6 |
3000 | 164,3 | 49,28 | 1077,6 | 87,6 | 1401,6 | 841,0 |
4000 | 219,0 | 65,70 | 1366,7 | 116,8 | 1868,8 | 1121,3 |
5000 | 273,8 | 82,13 | 1643,6 | 146,0 | 2336,0 | 1401,6 |
6000 | 328,5 | 98,55 | 1910,8 | 175,2 | 2803,2 | 1681,9 |
7000 | 383,3 | 115,00 | 2170,8 | 204,4 | 3270,4 | 1962,2 |
8000 | 438,0 | 160,00 | 2852,2 | 304,0 | 5702,4 | 3421,4 |
9000 | 493,2 | 180,00 | 3143,8 | 342,0 | 6415,2 | 3849,1 |
10000 | 540,0 | 200,00 | 3429,8 | 380,0 | 7128,0 | 4276,8 |
Z tabulky vyplývá, že poplatky u modelových
případů obcí s počtem obyvatel
do 7000 jsou vždy nižší než v nynější
době placené úplaty. Poplatky jsou
naopak vyšší než úplaty u obcí
nad 7000 obyvatel, kde by se kromě za CHSK platil poplatek
i za vypouštění N-NH4. Zvýšení
poplatků proti úplatám činí
zhruba 20 až 24 %. Poplatek připadající
na jednoho obyvatele je v případě nečištěných
odpadních vod u obcí do 7000 obyvatel 280,3 Kč,
tj. 5,1 Kč/m3 odpadních vod (při
množství odpadních vod 150 l/den, tj. cca 55
m3/rok).
Stočné u posuzované modelové obce
s počtem 7000 obyvatel bez ČOV by při stávajících
úplatách nebo po zavedení poplatků
činilo (bez DPH):
stočné při plné sazbě poplatku v Kč/m3 | stočné při sazbě popl. 60 % v Kč/m3 | stočné při současné úplatě v Kč/m3 | |
náklady na provoz kanalizace | 2,0* | 2,0* | 2,0* |
poplatek | 8,5 | 5,1 | 0 |
úplata | 0 | 0 | 5,7 |
celkem | 10,5 | 7,1 | 7,7 |
* u nových kanalizací více
U obcí s počtem obyvatel 7000 až 10000 je
poplatek ve výši 60 % plné sazby maximálně
425 Kč na občana ročně, t. j. asi
7,8 Kč/m3 odpadních vod. Při nákladech
na odvádění odpadních vod ve výši
2 Kč/m3 by stočné při placení
poplatku činilo 9,8 Kč/m3. Úplata
je v obcích s počtem obyvatel 7000 až 10000
6,4 Kč/m3 odpadních vod, což při
nákladech na odvádění odpadních
vod ve výši 2 Kč/m3 znamená
stočné 8,4 Kč/m3.
2.3. Posouzení dopadů placení poplatků
u reálných obcí s pěti až deseti
tisíci obyvateli, které nemají žádnou
nebo jen provizorní čistírnu odpadních
vod
Do skupiny jsou zahrnuty všechny obce v ČR, které
mají pět až deset tisíc obyvatel a zároveň
buď čistírnu odpadních vod staví
nebo u nichž dosud nebylo o termínu výstavby
čistírny rozhodnuto.
Výše poplatků a výše úplat
pro tyto obce jsou uvedeny v následující
tabulce, z níž vyplývá, že výše
poplatků při náběhu 60 % je prakticky
ve všech případech nižší než
výše úplat. Výjimkou je pouze město
Lovosice, u něhož by se platil poplatek i za vypouštění
N-NH4 a poplatek by byl vyšší než
úplaty asi o 20 %. V případě města
Přelouč jsou vyšší než stávající
úplaty až poplatky vypočtené pro plné
sazby.
Roční výše úplat a poplatků
u obcí a měst s počtem obyvatel 5000 až
10000 bez čistíren odpadních vod nebo jen
s provizorními lokálními čistírnami
Bílovec | ||||||
Červený Kostelec | ||||||
Česká Skalice | ||||||
Dubňany | ||||||
Chrastava | ||||||
Jablunkov | ||||||
Kraslice | ||||||
Kravaře | ||||||
Kunovice | ||||||
Kynšperk/O | ||||||
Letovice | ||||||
Lovosice | ||||||
Mimoň | ||||||
Moravský Krumlov | ||||||
Náměšť n/Oslavou | ||||||
Nejdek | ||||||
Přelouč | ||||||
Šenov | ||||||
Tanvald | ||||||
Telč | ||||||
Třešť |
1)ZÚ - základní úplata
bez 10 % přirážky - recipientem je Labe
3. Dopady poplatků v městech nad deset tisíc
obyvatel
3.1. Dopady poplatků v městech nad deset tisíc obyvatel bez čistíren odpadních vod nebo jen s provizorními čistírnami
Taková města jsou v ČR tři - Děčín,
Kolín a Mělník. Roční výše
úplat a poplatků zde činí:
Děčín | ||||||
Kolín | ||||||
Mělník |
Z uvedené tabulky plyne, že nový poplatek
bude v těchto obcích zhruba dvakrát vyšší
než stávající úplata. Zvýšení
stočného v těchto obcích však
nebude dvojnásobné, nýbrž podle kvalifikovaného
odhadu nepřesáhne 25 %. Důvody jsou následující:
1/ Výstavba těchto čistíren je dotována
ze státního rozpočtu (Kolín, Mělník)
nebo ze zahraničí (Děčín).
To znamená, že financování těchto
investic není zajišťováno jen z odkladu
úplat či poplatků a stočného.
2/ Odvádění odpadních vod v těchto
městech zajišťují regionální
podniky Vodovodů a kanalizací, které místní
dopad poplatků rozdělí do celého jimi
obhospodařovaného regionu.
Mimoto placení takto vysokých poplatků
bude v uvedených obcích jen dočasné.
Důvodem je to, že výstavba odpovídajících
čistíren odpadních vod v těchto městech
již byla zahájena nebo je její zahájení
plně připraveno. Dokončení se plánuje
na rok 2000 (Kolín, Mělník), respektive 2002
(Děčín).
3.2. Výše poplatků za N-NH4 a Pcelk v odpadních vodách vypouštěných z mechanicko-biologických čistíren odpadních vod
Všechna další města nad deset tisíc obyvatel (s výjimkou výše uvedených) čistírny odpadních vod již provozují. I u těchto měst však mohou být nové poplatky vyšší než stávající úplaty. Jde o případy, kdy budou i u vyčištěných odpadních vod překročeny limity zpoplatnění některých škodlivin.
K tomu může dojít
n u měst s počtem obyvatel nad 10 000 pro N-NH4
n u měst s počtem obyvatel nad 45 000 pro Pcelk.
Pak by se za N-NH4 a Pcelk platily následující
výše poplatků:
plná sazba | 60 % plné sazby | ||
poplatky za N-NH4 | Kč/obyv. za rok | 50-60 | 30-36 |
poplatky za Pcelk | Kč/obyv. za rok | 10-25 | 12-15 |
Poplatky placené při plných sazbách
za N-NH4 by tedy zvyšovaly stočné
zhruba o 1 Kč/m3 a poplatky za Pcelk
asi o 0,5 Kč/m3. Při 60 % poplatku by
zvýšení činilo cca 0,60 Kč/m3,
resp. 0,30 Kč/m3. Z rozboru konkrétních
případů měst vyplynulo, že poplatky
za uvedené nutrienty by neplatili například
správci veřejných kanalizací v hlavním
městě Praze a v Brně, protože by
nepřekročili koncentrační limity zpoplatnění.
Naopak vysoké poplatky za tyto nutrienty by například
platil provozovatel čistírny odpadních vod
v Kroměříži, na níž jsou
čištěny i odpadní vody z velkovýkrmny
prasat. Poplatek připadající na 1 m3
odpadní vody by zde činil kolem 3 Kč. Vyšší
dopad nových poplatků na stočné v
tomto konkrétním případě však
lze řešit stanovením zvláštní
sazby stočného pro samostatný zdroj znečištění
(t. j. pro místní velkovýkrmnu prasat).
4. Závěr
Z uvedených kvantifikací plyne, že dopady
nového zákona o poplatcích za vypouštění
odpadních vod do vod povrchových lze ve srovnání
s platnými předpisy považovat za velmi přijatelné.
To se týká nejen celkových či průměrných
údajů, ale i jednotlivých konkrétních
případů.
Celkově lze konstatovat, že nárůst
poplatků ve srovnání s úplatami je
v úrovni inflace od roku 1993, kdy vstoupily v platnost
nynější sazby úplat. Poplatky v modelové
obci celkově vzrostou proti stávajícím
úplatám o 20- 24 %, zatímco inflace v letech
1993 až 1996 činila 30,6% , oficiální
odhad v roce 1997 je 8,5- 9,5% a pro rok 1998 pak 9,5%. (Celkový
deflátor je tedy 1,1 x 1,091 x 1,088 x 1,09 x 1,095 = 1,558).
Příloha č. 2 k ekonomickému rozboru
1. ČOV Litoměřice
ČOV Litoměřice je moderní mechanicko-biologická
čistírna odpadních vod , dokončená
v roce 1994 . Velikost čistírny je cca 53 tis.EO
(ekvivalentní obyvatel) podle BSK5. Údaje
jsou z ledna 1995. Propočty jsou provedeny na 100% navrhovaných
sazeb.
Základní ukazatele ČOV:
mg/l | přítok | odtok | účinnost |
BSK5 | 388 | 2,4 | 99,4 |
CHSK | 729 | 46,8 | 93,5 |
N-NH4+27 | 3,0 | 88,9 | |
Pcelk. | 7,7 | 2,9 | 62,3 |
tis.m3/rok | 2996 | 2996 | - |
Propočet poplatků (100% sazby):
Ukazatel | ||||
CHSK | 2184 | 140 | 34944 | 1120 |
N-NH4+ | 81 | 9 | 3240 | 0 |
Pcelk. | 23 | 8 | 1610 | 0 |
tis.m3 | 2996 | 2996 | 300 | 300 |
SUMA | - | - | 40094 | 1420 |
Úplata placená bez odkladu v roce 1993 byla 9345 tis.Kč za nečištěné odpadní vody. Úplata vyměřená v roce 1995 (předpis) byla 1144 tis.Kč.
Srovnání poplatků s úplatami:
tis.Kč | bez čištění | s čištěním | rozdíl | % |
úplata | 9345 | 1144 | 8201 | 12,2 |
poplatek | 40094 | 1420 | 38674 | 3,5 |
Tabulka dopadu poplatků při 100% sazbách
a 60% náběhu:
nečištěná OV | 60% | čištěná OV | 60% | |||
Ukazatel | úplata | poplatek | poplatek | úplata | poplatek | poplatek |
tis.Kč | 9345 | 40094 | 24056 | 1144 | 1420 | 852 |
tis.m3 | 2996 | 2996 | 2996 | 2996 | 2996 | 2996 |
tis.EO | 53 | 53 | 53 | 53 | 53 | 53 |
Kč/m3 | 3,12 | 13,38 | 8,03 | 0,38 | 0,47 | 0,28 |
Kč/EO | 176 | 756 | 453 | 22 | 27 | 16 |
Z uvedeného porovnání je zřejmé,
že dopad z nově navrhovaných poplatků
při dobrém čištění vypouštěných
odpadních vod je minimální. Pokud jsou ale
odpadní vody vypouštěny bez čištění,
jsou poplatky při 100% sazbách až 4x vyšší
než úplaty vyměřené podle současných
předpisů. Dopad ze zavedení nových
poplatků snižuje náběh 60% v prvních
dvou letech po zavedení poplatků, který u
čištěných odpadních vod srovná
poplatky s úrovní placených úplat
a omezí vliv poplatků na zvýšení
stočného u znečišťovatelů,
kteří dosud nemají ČOV a ani ji zatím
nebudují. Přesto u nečištěných
komunálních odpadních vod bude mít
zavedení nových poplatků vliv na zvýšení
stočného až o 5 Kč/m3 v prvních
letech po zavedení poplatku, což bude působit
ve spojení s 80% odkladem poplatků silně
motivačně k budování ČOV a
omezování vypouštěného znečištění.
Tento dopad se dá očekávat z velkých
měst nad 10 000 obyvatel zejména u Děčína,
ostatní velká města již ČOV mají,
budují nebo je v přípravě. Po vybudování
ČOV poplatky klesnou na nevýznamnou výši
cca 30 až 50 Kč/rok na jednoho obyvatele.
2. ČOV Znojmo
ČOV Znojmo je stará městská čistírna,
vybudovaná v roce 1976 na kapacitu 137 tis.EO. V současné
době je využita z poloviny na cca 46 tis.EO podle
BSK5. Údaje pro výpočty jsou z
roku 1993. Na ČOV se plánuje modernizace. Dopady
jsou propočteny na 100% navrhovaných sazeb.
Základní ukazatele ČOV:
|
| |
CHSK | 90,4 | 75 |
N-NH4+ | 25,1 | 5 |
Pcelk. | 2,2 | 1,5 |
tis.m3/rok | 5058 | 5058 |
Propočet poplatků :
t/rok | poplatky tis.Kč/rok | |||
Ukazatel | souč.stav | po rekonstr. | souč.stav | po rekonstr. |
CHSK | 457 | 412,5 | 3656 | 3300 |
N-NH4+ | 127 | 27,5 | 5080 | 0 |
Pcelk. | 11,1 | 8,3 | 0 | 0 |
tis.m3 | 5058 | 5058 | 505 | 505 |
SUMA | - | - | 9241 | 3805 |
Úplata za rok 1993 byla 1986 tis.Kč.
Dopady (100% sazby):
úplaty | poplatky | poplatky stav 1998 | |
Ukazatel | stav 1993 | stav 1993 | po rekonstrukci |
tis.Kč | 1986 | 9241 | 3805 |
tis.m3 | 5058 | 5058 | 5058 |
tis.EO | 46 | 46 | 46 |
Kč/m3 | 0,39 | 1,83 | 0,75 |
Kč/EO | 43 | 201 | 83 |
Protože dopady byly propočteny na 100% sazby ale pro
první dva roky po zavedení poplatků je navržen
náběh 60%, poplatky by se ve stavu 1998 téměř
vyrovnaly s placenými úplatami.
Z propočtů je zřejmé, že u starých
čistíren bude značnou položku v poplatcích
tvořit poplatek za amoniakální dusík,
který může být vyšší
než poplatek za CHSK. To bude vytvářet ekonomický
tlak na rekonstrukce a modernizace ČOV s cílem zavést
denitrifikaci. Zpoplatnění fosforu bude vytvářet
tlak na zavedení defosfatizace.
3. ÚČOV Praha
ÚČOV Praha je stará komunální
čistírna, která čistí odpadní
vody z hlavního města Prahy. Na ČOV je napojena
i řada průmyslových znečišťovatelů.
V současné době prochází ÚČOV
rekonstrukcí, protože zatím nejsou všechny
odpadní vody čištěny biologicky, ale
část je vypouštěna do Vltavy pouze po
mechanickém vyčištění. Na ÚČOV
je napojeno cca 1.100 tis. obyvatel a má kapacitu podle
BSK5 na 1.300 tis.EO.
Výpočet dopadu poplatků po rekonstrukci (stav
1998):
Základní ukazatele ČOV po rekonstrukci:
Odtok : 190 mil.m3/rok
Koncentrace na odtoku
BSK5: | 20 mg/l |
CHSK: | 75 mg/l |
N-NH4+: | 9,4 mg/l |
Pcelk.: | 1,9 mg/l |
Propočet poplatků (100% sazby):
Ukazatel | t/rok | poplatek (mil.Kč/rok) |
BSK5 | 3800 | - |
CHSK | 14250 | 114,0 |
N-NH4+ | 1786 | 0 (pod limit zpoplatnění) |
Pcelk. | 361 | 0 (pod limit zpoplatnění) |
tis.m3 | 190 000 | 19 |
SUMA | - | 133 |
Celkový poplatek placený po rekonstrukci při
100% navrhovaných sazbách lze odhadnout na 133 mil.Kč/rok,
v roce 1997 a 98 na 80 mil.Kč/rok při 60% náběhu
sazeb.
Nákladová cena stočného v Praze v
roce 1995 byla 6,80 Kč/m3 při objemu
vypouštěných odpadních vod cca 120 mil.m3,
z toho cca 80 mil.m3 od obyvatelstva.
Dopady na cenu za 1m3 odkanalizované vody :
Ukazatel | úplaty stav 1993 | poplatek po rekonstrukci | rozdíl |
tis.Kč/rok | 65344 | 133000 | +67656 |
tis.m3 | 120000 | 120000 | - |
Kč/m3 | 0,54 | 1,11 | +0,57 |
Dopady na jednoho obyvatele v Praze (100% sazby), placeno ve stočném
za rok:
Ukazatel | úplaty stav 1993 | poplatek po rekonstrukci | rozdíl |
tis.Kč/rok | 43566 | 89000 | +43477 |
tis.osob | 1100 | 1100 | - |
Kč/osobu | 39,6 | 80,9 | +41,3 |
Výsledný dopad zavedení nových poplatků
na občana Prahy při maximálních sazbách
navrhovaných poplatků je na stav po rekonstrukci
ÚČOV +41 Kč/rok. Ve zvýšení
stočného by se měly nové poplatky
za uvedených podmínek projevit zvýšením
o +0,57 Kč/m3, což je v porovnání
se stavem roku 1995 zvýšení cca o 8%. Pro první
dva roky po zavedení poplatků při 60% sazbách
bude dopad na zvýšení stočného
v Praze ještě výrazně nižší,
cca 5%.
4. Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí
nad Labem
Podnik má čistírnu, kterou v roce 1994 uvedl
do provozu. Údaje jsou převzaty ze skutečnosti
1994, propočty jsou provedeny na 100% navrhované
sazby poplatků.
Základní ukazatele a propočet poplatků
(100% sazby, zpoplatněny AOX):
Ukazatel | mg/l | t/rok | poplatek (mil.Kč/rok) |
CHSK | 563,5 | 4822 | 38,576 |
N-NH4+ | 8,58 | 73,4 | 0 (pod limit zpoplatnění) |
Pcelk. | 0,58 | 4,92 | 0 (pod limit zpoplatnění) |
AOX | 13,2 | 113 | 33,900 |
Hg | 0,150 | 1,32 | 26,400 |
tis.m3/rok | 8556 | - | 0,857 |
SUMA | - | - | 99,733 |
Úplata vyměřená v roce 1994 byla 87,3
mil.Kč a úplata zaplacená v roce 1994 byla
26,0 mil.Kč. Projevil se zde vliv odkladu.
Dopad poplatků ve srovnání s rokem 1994:
Ukazatel | úplata 1994 | poplatek | rozdíl |
tis.Kč/rok | 87300 | 99733 | +12433 |
tis.m3/rok | 8556 | 8556 | - |
Kč/m3 | 10,20 | 11,65 | +1,45 |
Velkou část poplatku u Spolku by činil poplatek
za ukazatele AOX a rtuť (Hg). Zde budou poplatky působit
silně motivačně. Pokud by společnost
dokázala vypouštění těchto závažných
znečišťujících látek v odpadních
vodách výrazně snížit, snížily
by se i poplatky. Dopad vyměřených poplatků
zde bude opět nabíhat postupně vlivem 60%
náběhu sazeb.
V roce 1995 činila úplata bez odkladu 59940 tis.Kč
a úplata po snížení vlivem odkladu 23976
tis.Kč. V prvních dvou letech po zavedení
poplatků při nezpoplatněném AOX a
60% náběhu sazeb poplatků by roční
poplatek činil cca 39500 tis.Kč, což je o 20
mil.Kč méně než úplata vyměřená
pro rok 1995. Zavedení poplatků zde tedy podnikovou
ekonomiku nezatíží a je ponechán prostor
k technologické přípravě znečišťovatele
na snížení vypouštění nově
zpoplatněných znečišťujících
látek v odpadních vodách.
5. SEPAP Štětí
SEPAP Štětí je velký papírenský
podnik se sulfátovou výrobou buničiny. Podnik
má dobře fungující čistírnu.
Do odpadních vod se však dostává velké
množství rezidentní těžko biologicky
odbouratelné CHSK , hemicelulóz a ligninů
a velké množství AOX z výroby buničiny.
Do roku 1998 plánuje podnik výrazné omezení
vypouštění AOX.
Základní ukazatele dle podkladů znečišťovatele:
t/rok | 1989 | 1994 | 1998 |
BSK5 | 2480 | 400 | 350 |
CHSK | 30945 | 8200 | 8200 |
AOX | 355 | 135 | 42 |
Poplatky pro úroveň vypouštění
znečištění po roce 1998 s uplatněním
zvláštní sazby pro CHSK (3 Kč/kg) ,
při 100% sazbách a uvažovaném zpoplatnění
AOX (maximální dopad) jsou následující
:
Výpočet poplatků (100% sazby, zpoplatnění
AOX):
Ukazatel | t/rok | poplatek (tis.Kč/rok) |
CHSK | 8200 | 24600 |
AOX | 42 | 12600 |
SUMA | - | 37200 |
Úplata vyměřená pro rok 1995 byla
6143 tis.Kč. Nové poplatky by tedy i po zavedení
zvláštní sazby pro CHSK přinesly zvýšení
zátěže podnikové ekonomiky o cca 31
mil.Kč/rok. Ve vztahu k objemu vypouštěného
znečištění a s přihlédnutím
k úrovni celkových nákladů podniku
ve výši několika miliard Kč/rok se však
nejedná o likvidačně působící
poplatek, ale o ekonomické vyjádření
skutečnosti, že podnik opravdu významně
zatěžuje vypouštěnými látkami
vodní toky (Labe). Ekonomický dopad bude navíc
v prvních letech výrazně zmírněn
postupným náběhem účinnosti
poplatků a skutečností, že AOX je navrženo
ke zpoplatnění až od roku 2000.
6. Spolana Neratovice
Podnik je významným znečišťovatelem
v povodí Labe, přestože má v provozu
čistírnu. Objem úplat, placených bez
odkladu dosahuje cca 20 mil.Kč ročně. Propočty
jsou provedeny na objem vypouštěného znečištění
na výtoku z čistírny při maximálních
sazbách poplatků.
Základní údaje z výtoku z ČOV:
Ukazatel | ||||
CHSK | 100 | 1968 | 15744 | 9446 |
N-NH4+ | 26,1 | 514 | 20560 | 12336 |
Pcelk. | 0,1 | 0 | 0 | 0 |
AOX | 2,3 | 45,3 | 13590 | 0 |
tis.m3/rok | 19681 | - | 1968 | 1180 |
SUMA | - | - | 51862 | 22962 |
Dopad poplatků při 100% sazbách včetně
zpoplatnění AOX a při náběhu
poplatků pro rok 1998:
Ukazatel | |||||
mil.Kč/rok | 20,0 | 51,9 | +31,9 | 23,0 | +3,0 |
mil.m3/rok | 19,681 | 19,681 | - | 19,681 | - |
Kč/m3 | 1,02 | 2,63 | +1,61 | 1,17 | +0.15 |
Při propočtu pro rok 1998 s náběhem
poplatků ve výši 60% a dosud nezpoplatněném
ukazateli AOX je rozdíl vypočtených poplatků
k placeným úplatám malý, pouze 3 mil.Kč
a 15 haléřů na m3. Po zpoplatnění
AOX a 100% sazbách by se poplatky proti úplatám
zvýšily až 2,5 násobně (o 32 mil.Kč/rok).
Podniku je však poskytnut prostor, aby se mohl na toto zvýšení
připravit a aby např. omezil vypouštění
AOX a amoniakálního dusíku.
Návrh zákona o poplatcích za vypouštění
odpadních vod do vod povrchových obsahuje v několika
svých ustanoveních zmocnění Ministerstva
životního prostředí (dále jen
"ministerstvo") k úpravě některých
podrobností návrhu zákona vyhláškou.
Podle ustanovení § 4 odst. 3 návrhu
zákona je ministerstvo zmocněno vyhláškou
stanovit bližší vymezení zdroje znečišťování,
postup pro určování znečištění
obsaženého v odpadních vodách, zjišťování
průměrné koncentrace znečištění
a ročního objemu vypouštěných
odpadních vod, provádění odečtů
množství znečištění podle
§ 2 odst. 4, provádění měření
objemu vypouštěných odpadních vod a
náležitosti provozní evidence.
Vyhláška ministerstva bude obsahovat konkretizaci,
technické provedení postupu znečišťovatelů
v uvedených případech.
Ustanovení § 5 odst. 2 návrhu zákona
zmocňuje ministerstvo stanovit vyhláškou způsob
sledování znečištění odpadních
vod, měření objemu vypouštěných
odpadních vod, požadavky na způsobilost oprávněných
laboratoří, kontrolních laboratoří
a měřících skupin k provádění
rozborů ke zjištění koncentrace znečišťujících
látek v odpadních vodách a pro kontrolu správnosti
měření objemu vypouštěných
odpadních vod pro účely tohoto zákona.
Správnost a objektivita měření a jeho
následná kontrola jsou základními
předpoklady realizace navrhovaného zákona.
Vyhláška ministerstva bude dále obsahovat na
základě zmocnění uvedeném v
§ 6 odst. 1 a v § 7 odst. 1 návrhu zákona
vzory poplatkového hlášení a poplatkového
přiznání.
Formalizovaný styk mezi znečišťovateli
a Českou inspekcí životního prostředí,
obdobný daňovému řízení,
předpokládá existenci potřebných
tiskopisů.
Ustanovení § 8 odst. 8 návrhu zákona
zmocňuje ministerstvo stanovit vyhláškou náležitosti
žádostí o povolení odkladu a postup
ČIŽP pro jejich posuzování a povolování
odkladu.
Odklad placení poplatků umožňuje znečišťovateli
využít část poplatků na výstavbu
ČOV nebo jinou akci k ochraně vod vedoucí
ke snížení vypouštěného
znečištění. Prováděcí
vyhláška bude tento institut konkretizovat, a to zejména
výpočtem dokladů potřebných
k povolení odkladu.