Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. VOLEBNÍ OBDOBÍ

285

ZPRÁVA

o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven a

výroční zpráva a účetní závěrka všeobecné zdravotní pojišťovny

České republiky

Příloha k čj. 514

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY


USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 10. září 1997 č. 561

k výročním zprávám a účetním závěrkám zdravotních pojišťoven za rok 1996

Vláda

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 1996;

II. schvaluje výroční zprávu a účetní závěrku za rok 1996 těchto zdravotních pojišťoven:

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna,

205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,

207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven,

209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,

211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky,

212 - Stavební zdravotní pojišťovna STAZPO,

213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě,

214 - Regionální zaměstnanecká zdravotní pojišťovna REZAPO,

217 - Zdravotní pojišťovna METAL - ALIANCE a

222 - Česká národní zdravotní pojišťovna;

III. neschvaluje výroční zprávu a účetní závěrku za rok 1996 těchto zdravotních pojišťoven:

203 - Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL,

která byla rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví k 1. květnu 1997 sloučena se Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra České republiky, čímž došlo k jejímu zrušení bez likvidace,

204 - Zdravotní pojišťovna GARANT - HOSPITAL,

která byla rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví zrušena s likvidací k 31. prosinci 1996 a její pojištěnci převedeni ke Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky,

218 - Zdravotní pojišťovna CRYSTAL a

221 - Mendlova zdravotní pojišťovna,

která byla rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví zrušena s likvidací k 31. březnu 1997 a její pojištěnci převedeni ke Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky;

IV. ukládá ministru zdravotnictví provést terénní kontrolu

1. u Regionální zaměstnanecké zdravotní pojišťovny REZAPO se zaměřením na způsob využívání návratné finanční výpomoci a prověření současného stavu závazků a pohledávek se zaměřením na závazky vůči zdravotnickým zařízením,

2. u České národní zdravotní pojišťovny se zaměřením na způsob využívání informačního systému, prověření současného stavu závazků a pohledávek se zaměřením na závazky vůči zdravotnickým zařízením a na kontrolu provádění nárokování plateb pojištěnců, za které je plátcem stát.

Provede:

ministr zdravotnictví

Předseda vlády

prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

II.

Důvodová zpráva

Výroční zprávy a účetní závěrky zdravotních pojišťoven byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví a následně Ministerstvu financí, v souladu s ust. §15 odst. 2 zák. ČNR č. 280/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů a ust. § 6 odst. 3 zák. ČNR č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Dle ust. § 15 odst. 2 zák. ČNR č. 280/1992 Sb., schvaluje výroční zprávy a účetní závěrky zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven vláda ČR. Pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu ČR schvaluje výroční zprávu a účetní závěrku, po předchozím projednání vládou ČR v souladu s ust. § 6 odst. 4 zák. ČNR č. 551/1991 Sb. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.

Po zhodnocení výročních zpráv a účetních závěrek jednotlivých zdravotních pojišťoven byla vzata za určující následující kriteria: počet pojištěnců a jeho nárůst čí pokles oproti r. 1995, absolutní příjmy ze zdravotního pojištění, jejích pokles čí nárůst oproti r. 1995, provozní výdaje na činnost zdravotní pojišťovny v porovnání s pojistným plánem na r. 1996, dodržení limitu provozních výdajů v % a porovnání s ukazatelem pojistného plánu na r. 1996, celkový objem závazků pojišťovny, z toho vůči zdravotnickým zařízením, celkový objem pohledávek, z toho za plátci pojistného a za zdravotnickými zařízeními a hodnota bodu. Vybrané ukazatele výročních zpráv za rok 1996 jsou uvedeny v přiložené tabulce č. 6 - 10.

Z celkového počtu 15 zdravotních pojišťoven se doporučuje neschválit výroční zprávu a účetní závěrku za rok 1996 pojišťovně GRÁL - Železniční zdravotní pojišťovna, Pojišťovně GARANAT - HOSPITAL, Zdravotní pojišťovně CRYSTAL a Mendlově zdravotní pojišťovně.

Předkládaný souhrnný materiál byl zpracován společně odbornými pracovišti Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí.

III.

Zhodnocení dosavadního vývoje hospodaření

zdravotních pojišťoven

s rozborem důvodů tohoto vývoje

Od zavedení systému všeobecného zdravotního pojištění v roce 1992 působil na území České republiky neustále se zvyšující počet zdravotních pojišťoven, jenž dosáhl v roce 1995 počtu 27 subjektů provádějících všeobecné zdravotní pojištění. Výrazná změna nastala v roce 1996, kdy k 31. 12. tohoto roku působilo v systému zdravotního pojištění již jen 15 zdravotních pojišťoven. V první polovině roku 1997 došlo k dalšímu snížení, takže počátkem druhého pololetí provádělo veřejné zdravotní pojištění, vedle VZP ČR, 11 zdravotních pojišťoven.

V roce 1996 tak došlo k určité selekci a stabilizaci v postavení jednotlivých zdravotních pojišťoven v systému veřejného zdravotního pojištění. Celková napjatost (deficit) systému způsobila zánik hospodářsky slabších pojišťoven a na druhé straně upevnění postavení pojišťoven, které byly schopny optimalizovat základní podmínky (počet pojištěnců, důslednost výběru pojistného, provozní náklady, hodnota bodu, kontrola vykazovaných výkonů zdravotnických zařízení). Tento proces však není ještě ukončen a bude v roce 1997 dále pokračovat i s negativními dopady do veřejných financí, resp. státního rozpočtu. Celková zátěž státního rozpočtu a zvláštního účtu FNM ČR představuje dosud částku cca 3 579 mil. Kč.

Vývoj počtu pojišťoven a jejich pojištěnců byl do značné míry obrazem vzájemné interakce mezi nimi. Změnám napomáhal vedle nabízené nadstandardní péče i tisk a často i lékaři, kteří sdělovali pacientům své zkušenosti s jednotlivými pojišťovnami, což se projevovalo migrací pojištěnců mezi pojišťovnami.

Skutečnost, že některé pojišťovny tradičně pojišťovaly občany s vyššími výdělky, resp. vyššími vyměřovacími základy (například u zaměstnanců dolů, hutí, bank a pojišťoven) s nižším čerpáním zdravotní péče a různý počet státních pojištěnců, vyvolala potřebu přerozdělování prostředků z výběru pojistného mezi pojišťovnami. Pro účel přerozdělení byli pojištěnci, za něž je plátcem stát, rozděleni do kategorií do 60 let a nad 60 let (vyšší náklady na zdravotní péči u starší populace).

Tento způsob přerozdělování však neovlivňuje skutečnost, že i u obyvatelstva pod 60 let existují některé skupiny s nadprůměrnými náklady, což u některých pojišťoven ovlivňuje jejich ekonomickou situaci a následně postavení v systému zdravotních pojišťoven.

Dalším výrazným faktorem ovlivňujícím postavení pojišťoven je "trh pojištěnců". Ten byl s účinností od 1. 5. 1995 upraven novelizací zdravotněpojišťovacích zákonů, která nejenže výrazně omezila "podnikatelské aktivity" pojišťoven (zřizování a provozování zdravotnických zařízení a podnikání s prostředky plynoucími z všeobecného zdravotního pojištění), ale také prakticky znemožnila zdravotním pojišťovnám nabízet úhrady za různé nadstandardní služby. Tato skutečnost znamenala zejména u zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven značné omezení možnosti získávat nové pojištěnce. V konečném důsledku se řada nových pojišťoven slučovala za účelem dosažení zákonem stanoveného minimálního počtu pojištěnců (alespoň 50 tis.).

Je nutné upozornit i na neméně závažný faktor, jakým bylo řízení některých pojišťoven ze strany jejich managementu, zejména chybné vedení obchodní politiky, ale i realizace činností dávajících předpoklad kolize s platnou právní úpravou. Dokladem toho je skutečnost, že z celkového počtu šesti kontrol činnosti zaměstnaneckých pojišťoven prováděných Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem financí bylo ve třech případech oznámeno orgánům činným v trestním řízení podezření z trestné činnosti (HZZP, Sport, Grál).

Uvedené skutečnosti znamenaly pro řadu pojišťoven neschopnost zamezit vzrůstající disproporci mezi příjmy a výdaji a zásadně se vyrovnat se závazky vůči zdravotnickým zařízením, což vedlo především v roce 1996 státní orgány k zásadním zásahům do systému zdravotních pojišťoven s účastí státních prostředků a v konečném důsledku ke klesajícímu počtu pojišťoven.

V roce 1997, z důvodu jednorázového odstranění závazků zdravotních pojišťoven vůči zdravotnickým zařízením a následného vytvoření podmínek pro úhradu závazků zdravotnických zařízení vůči svým dodavatelům, rozhodla vláda ČR usnesením ze dne 12. června 1997 č. 352 o poskytnutí zvýhodněných úvěrů s účastí státu 6 pojišťovnám (VZP ČR, ZP STAZPO, Revírní bratrská pokladna, ZP REZAPO, ZP METAL-ALIANCE a ZP CRYSTAL) v úhrnné výši 954 087 tis. Kč. Splatnost úvěrů je stanovena na dobu 2 let s odkladem zahájení splátek o 1 rok s tím, že část úrokové sazby placená uvedenými zdravotními pojišťovnami bude činit 8 % p.a. ZP Crystal se rozhodla půjčku ve výši 27 210 tis. Kč nečerpat.

Finanční dopad nepokrytých závazků již zrušených zdravotních pojišťoven

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky svým usnesením č. 927 ze dne 9. února 1996 neschválila návrh opraveného zdravotně pojistného plánu na rok 1996 Zdravotní pojišťovně SPORT a Zdravotní pokladně škodováků.

Vzhledem k tomu, že nebylo realizováno uvažované sloučení Zdravotní pojišťovny SPORT s Českou národní zdravotní pojišťovnou a rovněž nedošlo ke sloučení Zdravotní pokladny škodováků se Zdravotní pojišťovnou METAL-ALIANCE, byly Zdravotní pojišťovna SPORT a Zdravotní pokladna škodováků zrušeny s likvidací ke dni 30. dubna 1996. Pojištěnci těchto pojišťoven byli převedeni k 1. květnu 1996 k Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR.

Zadluženost Zdravotní pojišťovny SPORT a Zdravotní pokladny škodováků

Pohledávky zdravotnických zařízení za Zdravotní pojišťovnou SPORT k 31. 12. 1996 činily 284 717 tis. Kč, u Zdravotní pokladny škodováků se jedná ke stejnému datu o částku 88 352 tis. Kč.

Možnosti řešení zadluženosti Zdravotní pojišťovny SPORT a Zdravotní pokladny škodováků

Vzhledem k tomu, že v souladu s obecně platnou právní úpravou není možné ke krytí dluhů zdravotní pojišťovny zrušené s likvidací poskytnout prostředky ze státního rozpočtu, jediným možným řešením je, ve smyslu bodu 11/1 usnesení vlády ze dne 6. března 1996 č. 174, o dalším postupu při použití akcií určených pro účely nemocenského, důchodového a zdravotního pojištění a pojištění v zaměstnanosti a akcií, u nichž bylo vydáno rozhodnutí o privatizaci ve prospěch konkrétní zdravotní pojišťovny, a které jsou v držení Fondu národního majetku ČR, řešit zdroje pro úhradu pohledávek zdravotnických zařízení vůči Zdravotní pojišťovně SPORT a Zdravotní pokladně škodováků z výnosu z prodeje akcií. Tímto usnesením si vláda vyhradila vydat rozhodnutí o privatizaci akciových společností Crystalex, Jan Becher - KV Becherovka, a.s. Léčiva, a.s. LACHEMA, Sellier a Bellot a Západočeské uhelné doly.

Dle vyjádření výkonného výboru FNM z 18. června 1997 však z důvodu nepříznivé situace na kapitálových trzích a předpokládaných nižších výnosů z prodeje akcií než byl původní předpoklad, nebudou zřejmě na odděleném účtu požadované finanční prostředky (rozhodnutí prezídia FNM nebylo v době zpracování materiálu známo). Likvidátoři uvedených pojišťoven podají tedy zřejmě návrh na vyhlášení konkursu. Konkursní podstata však dosahuje pouze zlomku závazků likvidovaných zdravotních pojišťoven.

Rozbor vývoje hospodaření zdravotních pojišťoven

v letech 1993 - 1996 a 1. čtvrtletí 1997

Za rozhodující ukazatele pro zhodnocení dosavadního vývoje jednotlivých pojišťoven byly stanoveny:

- vývoj počtu pojištěnců

- příjmy po přerozdělení

- výdaje na zdravotní péči

- výdaje na vlastní provoz zdravotních pojišťoven

- závazky

- pohledávky

Důležitým faktorem, ovlivňujícím prováděnou analýzu, je skutečnost, že se s dlouhým časovým prodlením po vzniku zdravotních pojišťoven začaly zveřejňovat jejich hospodářské výsledky. To souviselo hlavně s tím, že se nové instituce musely do jisté míry stabilizovat, aby mohly o své činnosti korektně informovat. Standardní výroční zpráva o činnosti vznikla ve VZP ČR až za rok 1994, ačkoliv VZP byla zřízena zákonem již v roce 1991. Ostatní pojišťovny předložily své výroční zprávy ve standardizované podobě až za rok 1995.

Vývoj počtu pojištěnců v letech 1993 - 1996 a v 1. čtvrtletí 1997

V roce 1992 se podle ustanovení zákona ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, stalo zákonnými účastníky všeobecného zdravotního pojištění a tím i pojištěnci tehdy jediné Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR celkem 10 503 830 osob.

Od roku 1993 začalo na území České republiky působit na základě zákona ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, postupně 27 zdravotních pojišťoven. Ve srovnání s úrovní roku 1993 se počet pojištěnců zaměstnaneckých pojišťoven tak zvýšil na úkor VZP ČR o 2 411 356 pojištěnců oproti úrovni roku 1995. K 31. 12. 1996 dosáhly zaměstnanecké zdravotní pojišťovny stavu 2 777 977 pojištěnců, tj. 26,3 % všech pojištěnců ČR.

Hlavní příčinou migrace pojištěnců od VZP ČR k jiné zdravotní pojišťovně byly zejména nabídky na úhradu za tzv. "nadstandardní zdravotní péči" a rozdílné hodnoty jednoho bodu hrazené zdravotními pojišťovnami za provedené zdravotní výkony, které motivovaly poskytovatele zdravotní péče k doporučování změny zdravotní pojišťovny a pod.

V roce 1995 tak dosahovaly největších nárůstů pojištěnců: OZP zaměstnanců bank a pojišťoven (35,3 %), REZAPO (29,5 %), ZP MV ČR (23,9 %), ZP Metal- Aliance (22,0 %) a VOZP (14,7 %).

S účinností od 1. 5. 1995 bylo novelou zákona ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, prakticky všem zdravotním pojišťovnám zakázáno provádět z výběru pojistného na zdravotní pojištění úhrady za tzv. "nadstandardní" zdravotní péči. Ve sdělovacích prostředcích se začaly vyskytovat informace o nesolventnosti některých zdravotních pojišťoven, odchody pojištěnců VZP ČR poklesly a v roce 1996 již VZP ČR zaznamenala výrazný přírůstek pojištěnců (17,2 %).

Další vývoj počtu pojištěnců (Příloha IV, Tab. č. 1) v jednotlivých zdravotních pojišťovnách byl do značné míry ovlivněn tím, že v roce 1996 dochází (zrušením nebo sloučením) k nejvyššímu úbytku celkového počtu pojišťoven, z původních 27 zdravotních pojišťoven působilo na konci roku 1996 na území České republiky jen 15 zdravotních pojišťoven.

Zavedením "bonusového programu" ČNZP, byl v roce 1996 u této pojišťovny zaznamenán jeden z nejvyšších nárůstů pojištěnců (291,8%).

V případě Mendlovy zdravotní pojišťovny sice docházelo k nárůstu pojištěnců, ale nebylo dosaženo zákonem stanovené výše 50 000 pojištěnců. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o jejím zrušení s likvidací k 31. 3. 1997 a pojištěnci byli převedeni k VZP ČR.

Ke dni 31. 12. 1996 došlo ke zrušení ZP Garant-Hospital a k 1. 5. 1997 ke sloučeni GRÁL - Železniční zdravotní pojišťovny se ZP MV ČR, takže v současné době je činných kromě VZP již jen 11 zdravotních pojišťoven.

Příjmy po přerozdělení v letech 1994 - 1996 a v 1. čtvrtlení 1997

Podstatnou část finančních vstupů do systému zdravotního pojištění představuje vybrané pojistné, jehož 60 % podléhá přerozdělení. Vlastní postup přerozdělení spočívá v tom, že celková částka pro příslušnou zdravotní pojišťovnu je tvořena součtem podílů připadajících na každého jejího pojištěnce, za kterého je plátcem stát, přičemž za takového pojištěnce ve věku do 60 let připadá jeden podíl a od 60 let tři podíly.

Objem celkových příjmů po přerozdělení ve srovnání s úrovní roku 1994 vzrostl v roce 1996 o 19.163 mld. Kč, tj. o 29 %. (Příloha IV. Tab. č. 2)

Na zvýšení celkových příjmů po přerozdělení se podílel zejména vyšší výběr pojistného, způsobený rychlejším tempem růstu průměrných mezd, platů a příjmů, resp. vyšším růstem vyměřovacího základu pro zdravotní pojištění.

Vývoj těchto příjmů v jednotlivých zdravotních pojišťovnách je do značné míry ovlivněn jednak skladbou pojištěnců (s vyšší výdělkovou úrovní jako u VOZP, OZP zaměstnanců bank a pojišťoven, ZP MV ČR), jednak podílem osob, za které je plátcem pojistného stát.

Výdaje na zdravotní péči v letech 1993 - 1996 a v 1. čtvrtletí 1997

Rozhodující část výdajů zdravotních pojišťoven v oblasti veřejného zdravotního pojištění tvoří výdaje na zdravotní péči, tj. úhrady tzv. věcných dávek ambulantní, lůžkové, lázeňské a ozdravenské zdravotní péče, za léčiva a prostředky zdravotnické techniky a za zdravotní dopravu.

Jak v průběhu let 1994-1996, tak i v 1. čtvrtletí 1997 předbíhaly výdaje na zdravotní péčí příjmy po přerozdělení, což se projevovalo značným napětím ve finanční bilanci zdravotních pojišťoven, čímž současně docházelo i k nárůstu závazků vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti.

Celkové výdaje na zdravotní péči tak vzrostly v roce 1996 v porovnání s úrovní roku 1994 o 31 %, v absolutním vyjádření o 20 608 mld Kč, zatímco příjmy po přerozdělení za stejné období vzrostly o 29 %. (Příloha IV. Tab. č. 3)

Nejvyšší dynamika meziročního tempa růstu těchto výdajů byla zaznamenána v letech 1993/1994 - 1,25 (úhrada za nadstandardní zdravotní péči, zvýšená hodnota bodu zejména u zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven ve srovnání s hodnotou bodu u VZP).

Na neustále rostoucích výdajích na zdravotní péči se podílí řada faktorů.

V systému veřejného zdravotního pojištění došlo k legislativním úpravám, které si vyžádaly nárůst nákladů na zdravotní péči. Především se upravoval Seznam výkonů, což mělo za následek zvýšení počtu prováděných výkonů se zvýšenou úhradou, u lůžkových zařízení došlo k navýšení počtu bodů za ošetřovací den. K další změně došlo k 1. 4. 1996, kdy na základě doporučení vlády, usn. č. 162 ze dne 28. 2. 1996, zdravotní pojišťovny zvýšily hodnotu bodu cca o 15 %.

Kromě těchto legislativních úprav dochází i nadále k neoprávněnému vyúčtování provedených výkonů ze strany poskytovatelů zdravotní péče, nepříznivý vývoj rovněž komplikuje i poměrně vysoký stav pohledávek jak za zdravotnickými zařízeními, tak především za plátci pojistného. Velmi význačný podíl na dosaženém vývoji má i stále se rozšiřující síť zdravotnických zařízení, v minulosti neregulované pořizování zdravotnické techniky, vysoké náklady na léčiva a prostředky zdravotnické techniky.

Závazky a pohledávky v letech 1993 - 1996 a v I. čtvrtletí 1997

Celkové závazky všech zdravotních pojišťoven v průběhu let 1993 až 1996 zaznamenávají rostoucí trend. V porovnání s úrovní roku 1993 dosáhly k 31. 12. 1996 jeden a půl kráte většího objemu.

Z celkově vykazovaného objemu závazků připadalo v průměru cca 21 % na závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti. Nejvyšší úroveň dosáhly závazky k 31. 3. 1997, a to 25,9 %, přestože k tomuto datu již dochází ke snížení celkového stavu závazků cca o 2 mld. Kč. (Příloha IV. Tab. č. 4)

Platební morálka zdravotních pojišťoven je ovlivněna nedovýběrem pojistného, časově náročnou revizí účtů z důvodů chybně vykazované zdravotní péče poskytované zdravotnickými zařízeními, popř. chybnými údaji v bankovním spojení apod., čímž dochází ke skluzu při úhradě oprávněných pohledávek.

Vývoj celkově vykazovaného objemu pohledávek (Příloha IV. Tab. č. 5) rovněž zaznamenává v jednotlivých letech rostoucí tendenci a ve srovnání roku 1996/1993 dosahuje 7,7 krát většího objemu.

Z vykazovaných pohledávek připadá v roce 1996 asi jedna třetina na pohledávky za plátci pojistného po lhůtě splatnosti. V porovnání s ostatními zaměstnaneckými pojišťovnami je vykazován vysoký stav těchto pohledávek u VZP ČR (82,7 % k 31. 12. 1996).

Nejvyšší objem vykazovaných pohledávek tvoří pohledávky za zaměstnavateli, kteří neprovádějí odvody pojistného včas nebo z důvodů bankrotu zvláště velkých společností neodvádí finanční prostředky vůbec.

Zdravotní pojišťovny zrušené sloučením či likvidací s účastí státních peněz

1. 202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna

Rozhodnutím Krajského soudu v Ústí nad Labem byl usnesením ze dne 9. 2. 1996 pod č.j. K 8/96-23 prohlášen konkurs na Hornickou zaměstnaneckou zdravotní pojišťovnu (dále jen HZZP). Z důvodu zajištění poskytování zdravotní péče pro cca 150 000 pojištěnců HZZP vydalo dne 26. 2. 1996 Ministerstvo zdravotnictví rozhodnutí o zrušení a vstupu HZZP do likvidace s tím, že pojištěnci zaregistrovaní u HZZP se převádějí k 1. 3. 1996 do Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

Usnesením vlády ze dne 6. března 1996 č. 184 vláda souhlasila s odkoupením oprávněných pohledávek zdravotnických zařízení za HZZP, a to ve výši 80 % jejich nominální hodnoty prostřednictvím s.p.ú. Konsolidační banka Praha.

2. 206 - Moravská zdravotní pojišťovna

Na základě žádosti Revírní bratrské pokladny a Moravské zdravotní pojišťovny vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR povolení ke sloučení těchto zdravotních pojišťoven ke dni 1. září 1996 s tím, že k tomuto dni přecházejí pojištěnci, majetek, práva a závazky na Revírní bratrskou pokladnu.

Usnesením vlády ČR ze dne 21. srpna 1996 č. 427 souhlasila vláda s poskytnutím bezúročného úvěru Revírní bratrské pokladně na úhradu oprávněných pohledávek zdravotnických zařízení za Moravskou zdravotní pojišťovnou ve výši do 147 mil. Kč.

3. 208 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna ATLAS

Na základě žádosti Hutnické zaměstnanecké zdravotní pojišťovny a Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny ATLAS vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR povolení k jejich sloučení k 1. 7. 1996 s tím, že k tomuto dni přecházejí pojištěnci, majetek, práva a závazky Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny ATLAS na Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnu.

Usnesením vlády ČR ze dne 9. května 1996 č. 293 souhlasila vláda s poskytnutím bezúročného úvěru Hutnické zaměstnanecké pojišťovně na úhradu oprávněných pohledávek zdravotnických zařízení za Zaměstnaneckou zdravotní pojišťovnou ATLAS ve výši do 130 mil. Kč.

4. 216 - Zaměstnanecká dopravní a zemědělsko-podnikatelská zdravotní pojišťovna SALVUS (dále jen ZP SALVUS)

ZP SALVUS byla na základě povolení Ministerstva zdravotnictví ČR sloučena ke dni 1. 5. 1996 s Regionální zdravotní pojišťovnou REZAPO s tím, že k tomuto dni přechází pojištěnci, majetek, práva a závazky ZP SALVUS na ZP REZAPO.

Usnesením vlády ČR ze dne 3. 4. 1996 č. 222 byl poskytnut bezúročný úvěr Regionální zdravotní pojišťovně REZAPO na úhradu oprávněných pohledávek zdravotnických zařízení za ZP SALVUS ve výši do 300 mil. Kč.

5. 204 - Pojišťovna GARANT-HOSPITAL

Usnesením vlády ze dne 2. února 1997 č. 103 vláda souhlasila, aby s.p.ú. Konsolidační banka Praha byla převedena částka až do výše 434 mil. Kč k odkoupení 60 % nominální hodnoty pohledávek zdravotnických zařízení za likvidovanou Pojišťovnou GARANT-HOSPITAL s tím, že předmětem tohoto odkoupení budou pohledávky, které ve svém souhrnu přesahují částku 30 tis. Kč.

6. 203 - GRÁL - Železniční zdravotní pojišťovna

Usnesením vlády ze dne 9. dubna 1997 č. 226 vláda souhlasila, aby Zdravotní pojišťovně Ministerstva vnitra ČR byla poskytnuta návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu, maximálně do výše 776 mil. Kč, na úhradu převzatých závazků za zrušovanou GRÁL - Železniční zdravotní pojišťovnou.

Ostatní zdravotní pojišťovny zrušené sloučením nebo likvidací

1. 210 - Zdravotní pokladna škodováků

Zdravotní pokladna škodováků byla rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví ke dni 30. dubna 1996 zrušena s likvidací.

2. 215 - Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS

Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS vstoupila do likvidace na základě rozhodnutí Správní rady s tím, že pojištěnci budou převedení do Zdravotní pojišťovny SPORT. Správní rada dále schválila uzavření kupní smlouvy mezi ZP SPORT a Moravskoslezskou zdravotní pojišťovnou IMPULS o prodeji pojišťovny ve smyslu § 476 a násl. obchodního zákoníku.

3. 219 - Prostějovská zdravotní pojišťovna

Prostějovská zdravotní pojišťovna vstoupila do likvidace na základě rozhodnutí Správní rady s tím, že pojištěnci budou převedeni do Zdravotní pojišťovny SPORT. Správní rada dále schválila uzavřeni kupní smlouvy mezi ZP SPORT a Prostějovskou zdravotní pojišťovnou o prodeji pojišťovny ve smyslu § 476 a násl. obchodního zákoníku.

4. 220 - Zdravotní pojišťovna PRIMA

Na základě žádosti Zdravotní pojišťovny CRYSTAL a Zdravotní pojišťovny PRIMA ze dne 5. února 1996 vydalo Ministerstvo zdravotnictví povolení ke sloučení těchto dvou zdravotních pojišťoven ke dni 1. března 1996 s tím, že dochází ke zrušení Zdravotní pojišťovny PRIMA bez likvidace. Veškeré pojištěnce, majetek, práva a závazky v plném rozsahu převzala Zdravotní pojišťovna CRYSTAL. Návratná finanční výpomoc na úhradu závazků Zdravotní pojišťovny PRIMA poskytnuta nebyla.

5. 223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna

Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna byla zrušena s likvidací rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví ke dni 30. 4. 1996 s tím, že pojištěnci byli převedení ke Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR ke dni 1. 5. 1996.

6. 225 - Zdravotní pojišťovna SPORT

Zdravotní pojišťovna SPORT byla zrušena s likvidací rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví ke dni 30. 4. 1996 s tím, že pojištěnci byli převedeni ke Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR ke dni 1. 5. 1996.

7. 226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví a farmacie

Tato zdravotní pojišťovna nikdy nevyvíjela činnost v rámci všeobecného zdravotního pojištění a vstoupila do likvidace rozhodnutím své Správní rady ze dne 1. 2. 1996.

8. 221 - Mendlova zdravotní pojišťovna

Rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví ČR byla k datu 31. 3. 1997 Mendlova zdravotní pojišťovna zrušena s likvidací a pojištěnci této pojišťovny byli ke dni 1. 4. 1997 převedení do Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

IV.

Hodnocení výročních zpráv a účetních závěrek zdravotních pojišťoven za rok 1996

Zdravotní pojišťovny mají (podle § 6 odst. 3 a 4 zák. ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR, ve znění pozdějších předpisů a podle § 15 zák. ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů) za povinnost zpracovávat, předkládat a zveřejňovat výroční zprávy.

Výroční zprávy zdravotních pojišťoven byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví ČR, které je po projednání s Ministerstvem financí předkládají ke schválení vládě České republiky, v případě Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR po vyjádření vlády České republiky ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu.

Ukazatele pro hodnocení celkové ekonomické činnosti zdravotních pojišťoven v roce 1996 (některé i v porovnání s rokem 1995) jsou k dispozici v přiložené tabulkové části předloženého materiálu (Příloha č. IV, Tab. č. 6 až č. 10).

Za rozhodující ukazatele pro hodnocení jednotlivých pojišťoven považujeme:

Krátký komentář - charakteristika pojišťovny

- změny organizační struktury

- pobočky

- jiné aktivity

- audit

Hodnocení ekonomické

- Celkový průměrný počet pojištěnců a jeho nárůst či pokles oproti roku 1995, % z celkového počtu pojištěnců

- Absolutní příjmy ze zdravotního pojištění, jejich pokles či nárůst oproti roku 1995

- Příjmy po přerozdělení celkem, na 1 pojištěnce a meziroční vývoj v %

- Absolutní výdaje na zdravotní péči, jejich pokles či nárůst oproti roku 1995

- Přepočet výdajů na zdravotní péči na 1 pojištěnce a meziroční vývoj v %

- Provozní výdaje na činnost zdravotní pojišťovny v porovnání s pojistným plánem na rok 1996

- Dodržení limitu provozních výdajů v % a porovnání s ukazatelem pojistného plánu na rok 1996

- Celkový objem závazků, z toho vůči zdravotnickým zařízením, z toho již splatných

- Celkový objem nesplacených půjček a úvěrů, z toho již splatných

- Celkový objem nesplacených návratných finančních výpomocí, z toho již splatných

- Celkový objem pohledávek, z toho za plátci pojistného a za zdravotnickými zařízeními, z toho již splatných

- Saldo pohledávek a závazků

- Saldo pohledávek a závazků po lhůtě splatnosti, z toho za zdravotnickými zařízeními

- Stav rezervního fondu a jeho naplnění ve vztahu k zákonným ustanovením v %

- Hodnota bodu a její výše v porovnání s ostatními pojišťovnami

Hodnocení zdravotní

- Činnost kontrolního systému

- Charakteristika zdravotní politiky

- Charakteristika smluvních zdravotnických zařízení

111 - Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR

Organizační struktura poboček se v průběhu roku 1996 rozšířila o okresní pobočku Jeseník a ustálila se tak na počtu 77. Ke zlepšování služeb pojištěncům přispívaly i úřadovny v odlehlých částech okresů. Celkový počet kontaktních míst tak přesáhl 200. V průběhu roku 1996 nedošlo k výrazné změně organizační struktury oproti roku 1995. Jako jediná ze zdravotních pojišťoven zajišťovala VZP ČR smluvní zdravotní pojištění pro pojištěnce, na které se nevztahoval zákon ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů a dále i cestovní zdravotní pojištění. Jako servis pro všechny své smluvní partnery zajišťovala vydávání veškerých potřebných číselníků a metodik účtování - nejen výkonů s bodovými hodnotami, ale i léčiv a PZT. Tuto službu využívaly za úplatu i ostatní zdravotní pojišťovny, což přispívalo ke sjednocení postupů při probíhajících novelizacích platných právních předpisů.

Povinný audit byl proveden firmou HZ Praha, s. r. o., licence KAČR č. 31. Při provedení auditu nebyly zjištěny žádné skutečnosti, které by byly v rozporu s platnými předpisy a výroční zpráva zobrazuje věrně výsledek hospodaření VZP ČR za rok 1996.

Ve výroční zprávě není uvedeno, že VZP ČR uzavřela dne 21. 11. 1996 se společností ICEBERG, a.s. se sídlem Hybernská 12, Praha 1 akcionářskou smlouvu, v níž obě strany vyjádřily oboustranný zájem společně vlastnit Penzijní fond Slávie a.s. V průběhu 1. čtvrtletí 1997 byla provedena změna názvu tohoto fondu na Penzijní fond VZP a.s. (odkoupením 51% akcií získala VZP ČR v PF Slávie majoritní podíl).

Dle vyjádření managementu VZP ČR ze dne 19. 5. 1997, pojišťovna do tohoto fondu vstoupila kapitálově a nákup akcií byl financován ze zisku z komerčních aktivit po zdanění.

V období hodnocení výročních zpráv obdrželo Ministerstvo zdravotnictví informaci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že tato instituce zahájila správní řízení ve věci možného porušení ust. § 8a zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, v platném znění, nepožádáním o udělení povolení ke spojení podniků, k němuž došlo kapitálovým vstupem VZP ČR do PF Slávie.

Hodnocení ekonomické

1. Z celkového průměrného počtu pojištěnců v ČR v roce 1996 (vazba na statistiku přerozdělování pojistného) ve výši 10 663 151 činil průměrný počet pojištěnců VZP ČR 7 645 245 pojištěnců. U této největší pojišťovny působící na území ČR bylo tedy pojištěno 71,86 % pojištěnců. V souvislosti s probíhající likvidaci některých zaměstnaneckých pojišťoven se za období od 31. 12. 1995 do 31. 12. 1996 zvýšil počet pojištěnců o 1 142 598 osob, což představuje nárůst o 17 %.

2. Skutečně dosažené příjmy z pojistného po přerozdělení ve výši 62 382 mil. Kč se zvýšily oproti roku 1995 o 15 127 mil Kč, což představuje nárůst 32 %. Tento nárůst byl způsoben dvěma faktory: zvýšením počtu pojištěnců a meziročním nárůstem vyměřovacího základu pojistného.

3. V roce 1996 dosáhly roční příjmy na jednoho pojištěnce 8 160 Kč, oproti 7 302 Kč v roce 1995. Zvýšení o 12 % bylo způsobeno nejen zvýšením mezd u ekonomicky činných pojištěnců, ale i zvýšením vyměřovacího základu u osob, za které je plátcem pojistného stát, tj. z 65 % minimální mzdy na 80 % od 1. 7. 1996.

4. Celkové náklady na zdravotní péči dosáhly 65 335 627 tis. Kč. Oproti roku 1995, kdy dosáhly částky 48 931 320 tis. Kč, došlo k nárůstu o 34 %, což bylo způsobeno nejen nárůstem nákladů na jednoho pojištěnce, ale i zvýšením počtu pojištěnců v průběhu roku 1996.

5. Výdaje na zdravotní péči, v přepočtu na jednoho pojištěnce, dosáhly v roce 1996 částky 8 546 Kč oproti roku 1995, kdy dosáhly 7 561 Kč. Zvýšení činilo 13 %, což přesáhlo o 2 % meziroční nárůst příjmů. Záporné saldo příjmů a výdajů stouplo z 259 Kč v roce 1995 na 386 Kč v roce 1996.

6. Provozní výdaje na činnost zdravotní pojišťovny plánované pro rok 1996 byly dodrženy. Přesto, že pojišťovna zajišťovala služby pro více pojištěnců, než předpokládal plán na rok 1996, bylo dosaženo absolutní úspory v provozních výdajích. Z celkové plánované částky pro rok 1996 ve výši 2 220 000 tis. Kč bylo vyčerpáno pouze 2 036 864 tis. Kč.

7. Celkový objem závazků dosáhl k 31. 12. 1996 výše 8 699 904 tis. Kč, což v porovnáni s rokem 1995 znamená nárůst o 45 %. Závazky vůči zdravotnickým zařízením činily z této částky 90,6 %, ve lhůtě splatnosti dosáhly 6 016 898 tis. Kč a po lhůtě splatnosti celkem 1 868 528 tis. Kč. Nárůst závazků souvisí především s tím, že i v roce 1996 převýšily výdaje ze systému veřejného zdravotního pojištění zdroje, tvořené skutečně vybraným pojistným.

8. Celkový objem nesplacených půjček a úvěrů činil 489 550 tis. Kč k 31. 12. 1996.

9. Pojišťovna nemá žádné závazky vyplývající z nesplacených návratných finančních výpomocí.

10. Celkový objem pohledávek k poslednímu dni sledovaného období činil 7 536 586 tis. Kč. Tento údaj zahrnuje v sobě i pohledávky za plátci pojistného sledované podrozvahově. Pohledávky zachycené v rozvaze, včetně dohadných účtů aktivních, činí pouze 1 873 101 tis. Kč. Metodiku podrozvahového sledování pohledávek, u nichž není jistota, že budou uhrazeny, schválil i auditor s tím, že tyto pohledávky jsou zahrnuty do výnosů až v okamžiku skutečného příjmu finančních prostředků.

11. Saldo pohledávek a závazků, včetně podrozvahově sledovaných položek, činí - 16318 tis. Kč. Oproti roku 1995 došlo ke zvýšení zadluženosti o 771 403 tis. Kč.

12. Saldo pohledávek a závazků po lhůtě splatnosti vykazuje kladný zůstatek 1 382 651 tis. Kč, z toho za zdravotnickými zařízeními záporné saldo -1 370 082 tis. Kč.

13. Zákonný rezervní fond související s provozováním veřejného zdravotního pojištění činí 258 809 tis. Kč. Skutečná výše finančních prostředků rezervního fondu by měla činit k 31.12.1996 celkem 1 465 mil. Kč. Fond je tedy naplněn pouze ze 17,7%.

14. Ve zdravotně pojistném plánu VZP ČR na rok 1996 nebylo uvažováno s výrazným zvýšením hodnoty bodu oproti roku 1995, kdy průměrná hodnota bodu dosáhla 0,53 Kč. Hodnota bodu v roce 1996 byla zvýšena teprve od 1. 4. 1996, v návaznosti na novelu zákona ČNR č. 592/1992 Sb., (účinnost od 1. 7. 1996), kterou byl upraven vyměřovací základ pro osoby, za které je plátcem stát z 65 % minimální mzdy na 80 %. Průměrná hodnota bodu v roce 1996 tak dosáhla 0,59 Kč. Výši hodnoty bodu, členěnou na 4 základní fondy, převzala k datu 1. 4. 1996 i většina zaměstnaneckých pojišťoven. Oproti roku 1995 došlo u VZP v průměru ke zvýšení o 11 %.

Hodnocení zdravotní

1. Kontrolní systém ušetřil pojišťovně 448 760 713 Kč.

2. Zdravotní politika je zaměřena nejen na služby klientům (bezpříspěvkoví dárci krve, cestovní připojištění atd.), ale i na zdravotní politiku ve vztahu ke státu (spolupráce na tvorbě nového seznamu výkonů, na akci frekvence, na řadě jednáních s MZ ČR, typové smlouvy s poskytovateli apod.).

3. Průměrné náklady na jednoho pojištěnce jsou 8 546 Kč, což je o 985 Kč více než v r. 1995. Nejvíce se týkají vyšších věkových skupin od 50 let věku.

4. Soustava smluvních zdravotnických zařízení se rozšířila o stacionáře, ZZS a dopravní zdravotní službu, v ostatních oborech zůstal počet na původní úrovni nebo dokonce poklesl.

Závěr

Auditorská zpráva uvádí, ze při provádění auditu nebyly shledány žádné skutečnosti, ze kterých by vyplývalo, ze účtování není prováděno v souladu s platnými zákony a předpisy. Ve věcné zprávě, která tvoří přílohu vyjádření auditora, je však obsazeno několik upozornění na odlišný způsob účtování v oblasti podrozvahově sledovaných pohledávek nebo postupu přídělu do účelových fondů bez ohledu na to, ze byl v roce 1996 dosazen záporný zůstatek základního fondu. I přesto, že pojišťovna nenaplnila rezervní fond ve smyslu ust. § 7 zák. ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR, v platném znění, doporučuje se, aby vláda předložila výroční zprávu ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP