PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY 

 

Poslanecká sněmovna

 

1998

 

II. volební období

282/5

 

Pozměňovací návrhy

k vládnímu návrhu ústavního zákona o bezpečnosti České republiky

(tisk 282)

 

Pozměňovací návrhy

k vládnímu návrhu ústavního zákona o bezpečnosti České republiky

 

A. Pozměňovací návrhy z usnesení ústavně právního výboru (č. 101, ze dne 12. března 1998, tisk 282/3), výboru pro obranu a bezpečnost (č. 91, ze dne 11. března 1998 tisk 282/2), zahraničního výboru (č. 144, ze dne 24. března 1998 tisk 282/4) a petičního výboru (č. 94, ze dne 22. ledna 1998 tisk 282/1)

 

 

Vládní návrh

 

název ústavního zákona

 

ÚPV

 

Ústavní zákon

ze dne ..............

o bezpečnosti České republiky

 

VOB

Ústavní zákon

ze dne ..............1998

o bezpečnosti České republiky

 

ZaV

 

Ústavní zákon

ze dne ..............

o bezpečnosti České republiky

 

Ústavní dodatek I

 

B.

1. Pozměňovací návrh podaný poslancem Jiřím Paynem při druhém čtení dne 1. dubna 1998 je totožný s pozměňovacím návrhem z usnesení zahraničního výboru.

 

PV

Ústavní zákon

ze dne ..............1998

o bezpečnosti České republiky

 

Parlament se usnesl na tomto ústavním zákoně České republiky:

 

 

ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

 

Čl. 1

ÚPV

Zajištění svrchovanosti, jednoty a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot, je základní povinností státu.

 

VOB

Zajištění bezpečnosti, svrchovanosti a jednoty České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu.

 

ZaV

Zajištění bezpečnosti, svrchovanosti, územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu.

 

E.

1. Pozměňovací návrh podaný poslancem Vojtěchem Filipem při druhém čtení dne 1. 4. 1998 - stávající text označit jako odstavec 1 a doplnit odstavce 2 a 3, které znějí:

 

"(2) Bezpečnost státu je ohrožena válkou nebo veřejným ohrožením.

 

(3) Veřejné ohrožení je dáno situací krize nebo mimořádného a bezprostředně hrozícího nebezpečí, jež se dotýká celého obyvatelstva a ohrožuje organizovaný život společenství, z něhož se skládá stát.".

 

PV

Bezpečnost České republiky je jedním ze základních cílů státní politiky, kterým je zajišťování a udržení svrchovanosti a jednoty demokratického právního státu, hospodářského a sociálního rozvoje, ochrana životů a zdraví, majetkových hodnot, životního prostředí a plnění mezinárodních závazků.

 

B.

2. Pozměňovací návrh poslance Jiřího Payna - čl. 1 vypustit.

 

Čl. 2

 

ÚPV

(1) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, jednota, územní celistvost, demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní bezpečnost a pořádek, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí anebo je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně, může se vyhlásit podle intenzity, územního rozsahu a charakteru situace nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

 

(2) Nouzový stav a stav ohrožení státu se vyhlašuje pro omezené nebo pro celé území státu, válečný stav se vyhlašuje pro celé území státu.

 

B.

3. Pozměňovací návrh poslance Jiřího Payna - v usnesení ÚPV v odstavci 1 slova "může se vyhlásit" nahradit slovy "vyhlašuje se".

 

VOB

(1) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, jednota, demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní bezpečnost a pořádek, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí anebo je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně, nastává krizová situace.

 

(2) Podle intenzity, územního rozsahu a charakteru krizové situace se vyhlašuje nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Nouzový stav a stav ohrožení státu se vyhlašuje pro omezené nebo pro celé území státu, válečný stav se vyhlašuje pro celé území státu.

 

ZaV

(1) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, jednota, demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní bezpečnost a pořádek, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí anebo je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně, vyhlašuje se podle intenzity, územního rozsahu a charakteru situace nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

 

(2) Nouzový stav a stav ohrožení státu se vyhlašuje pro omezené nebo pro celé území státu, válečný stav se vyhlašuje pro celé území státu.

 

PV

(1) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost a jednota demokratického právního státu, vnitřní bezpečnost a pořádek, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí anebo je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně nastává krizová situace.

 

(2) Podle intenzity, územního rozsahu a charakteru krizové situace se vyhlašuje nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Nouzový stav a stav ohrožení státu se vyhlašuje pro omezené nebo pro celé území státu, válečný stav se vyhlašuje pro celé území státu.

 

B.

4. Pozměňovací návrh Jiřího Payna

a. v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV v odstavci 1 vypustit slovo "jednota,";

b. v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV v odstavci 1 slova "je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně" nahradit slovy "vyplývá-li to z mezinárodních závazků".

 

C.

1. Pozměňovací návrh podaný poslancem Tomášem Kladívkem při druhém čtení dne 1. dubna 1998 - v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV v odstavci 1 slova "vnitřní bezpečnost a pořádek" nahradit slovy "vnitřní pořádek a bezpečnost".

Stejnou úpravu provést i v čl. 5 odst. 1.

 

Čl. 3

 

ÚPV

(1) Bezpečnost České republiky zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby.

 

(2) Bezpečnost České republiky se dále zajišťuje rozvojem mírových a přátelských mezinárodních vztahů.

 

(3) Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon.

 

VOB

(1) Bezpečnost České republiky zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby.

 

(2) Bezpečnost České republiky se dále zajišťuje rozvojem mírových a přátelských mezinárodních vztahů.

 

(3) Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon.

 

ZaV

(1) Bezpečnost České republiky zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby.

 

(2) Bezpečnost České republiky je zajišťována dále rozvojem mírových a přátelských mezinárodních vztahů.

 

(3) Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon.

 

PV

(1) Bezpečnost České republiky zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby.

 

(2) Bezpečnost České republiky je dále zajišťována rozvojem mírových a přátelských mezinárodních vztahů.

 

(3) Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon.

 

B.

5. Pozměňovací návrh Jiřího Payna - v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV čl. 3 odst. 2 vypustit.

 

 

Čl. 4

 

ÚPV

(1) Ozbrojené síly se doplňují na základě branné povinnosti.

 

(2) Rozsah branné povinnosti, úkoly ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů a havarijních služeb, jejich organizaci, přípravu a doplňování a právní poměry jejich příslušníků, stanoví zákon.

 

VOB

(1) Ozbrojené síly se doplňují na základě branné povinnosti, které podléhají státní občané České republiky.

 

(2) Rozsah branné povinnosti, úkoly ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů a havarijních služeb, jejich organizaci, přípravu a doplňování a právní poměry jejich příslušníků stanoví zákon.

 

ZaV

(1) Ozbrojené síly jsou doplňovány na základě branné povinnosti.

 

(2) Rozsah branné povinnosti, úkoly ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů a havarijních služeb, jejich organizaci, přípravu a doplňování a právní poměry jejich příslušníků stanoví zákon a to tak, aby byla zajištěna i civilní kontrola ozbrojených sil.

 

B.

6. Pozměňovací návrh Jiřího Payna - v usnesení ZAV vypustit spojku "i".

 

PV

(1) Ozbrojené síly jsou doplňovány na základě branné povinnosti, které podléhají státní občané České republiky.

 

(2) Rozsah branné povinnosti, úkoly ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů a havarijních služeb, jejich organizaci, přípravu a doplňování a právní poměry jejich příslušníků, stanoví zákon.

 

 

NOUZOVÝ STAV

 

Čl. 5

ÚPV

(1) Vláda může vyhlásit nouzový stav v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní bezpečnost a pořádek.

 

(2) Je-li nebezpečí z prodlení může vyhlásit nouzový stav předseda vlády. Jeho rozhodnutí vláda do 24 hodin od vyhlášení schválí nebo zruší.

 

(3) Vláda o vyhlášení nouzového stavu neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu, která může vyhlášení zrušit.

 

VOB

(1) Vláda může vyhlásit nouzový stav v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní bezpečnost a pořádek.

 

(2) Je-li nebezpečí z prodlení může vyhlásit nouzový stav předseda vlády. Jeho rozhodnutí vláda do 24 hodin od vyhlášení schválí nebo zruší.

 

(3) Vláda o vyhlášení nouzového stavu neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu, která může vyhlášení zrušit.

 

ZAV

(1) Vláda může vyhlásit nouzový stav v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní bezpečnost a pořádek.

 

(2) Je-li nebezpečí z prodlení může vyhlásit nouzový stav předseda vlády. Jeho rozhodnutí vláda do 24 hodin od vyhlášení schválí nebo zruší.

 

(3) Vláda o vyhlášení nouzového stavu neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu, která může vyhlášení zrušit.

 

C.

2. Pozměňovací návrh Tomáše Kladívka - v usnesení ÚPV, VOB a ZAV v odstavci 2 za slova "z prodlení" doplnit čárku.

 

E.

2. Pozměňovací návrh Vojtěcha Filipa - v usnesení ZAV v odstavci 1 za slova "v případě" vložit slova "mimořádného a bezprostředně hrozícího nebezpečí".

 

PV

(1) Vláda může vyhlásit svým nařízením nouzový stav v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní bezpečnost a pořádek.

 

(2) Vyhlásit nouzový stav může i předseda vlády je-li nebezpečí z prodlení. Jeho rozhodnutí vláda do 10 hodin od vyhlášení schválí nebo zruší.

 

(3) Vláda o vyhlášení nouzového stavu neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu, která do tří dnů od zveřejnění vyhlášení v hromadných sdělovacích prostředcích nouzový stav schválí nebo zruší. Jestliže Poslanecká sněmovna ve stanovené době nerozhodne, nouzový stav uplynutím této doby končí.

 

D.

1. Pozměňovací návrh podaný poslancem Zdeňkem Škromachem při druhém čtení dne 1. 4. 1998 -

a. v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV vložit odstavec 2, který zní:

 

"(2) Nouzový stav nemůže být vyhlášen z důvodu stávky vedené na ochranu práv a oprávněných hospodářských a sociálních zájmů, jakož i z důvodu uplatňování ostatních práv a svobod zaručených Listinou základních práv a svobod, vyplývajících z mezinárodních smluv.".

Stávající odstavce se přečíslují;

 

b. nebude-li přijat tento návrh, odstavec 2 zní:

"(2) Nouzový stav nemůže být vyhlášen z důvodu stávky vedené na ochranu práv a oprávněných hospodářských a sociálních zájmů.".

Stávající odstavce čl. 5 se přečíslují.

 

Čl. 6

ÚPV

(1) Nouzový stav se může vyhlásit jen s uvedením důvodů na určitou dobu a pro určité území. Současně s vyhlášením nouzového stavu musí vláda vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají. Podrobnosti stanoví zákon.

 

(2) Nouzový stav se může vyhlásit nejdéle na dobu 30 dnů. Uvedená doba se může prodloužit jen po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny.

 

(3) Nouzový stav končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud vláda nebo Poslanecká sněmovna nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby.

 

VOB

(1) Nouzový stav se může vyhlásit jen s uvedením důvodů na určitou dobu a pro určité území. Vyhlášení nouzového stavu musí vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti, stanovené stejným způsobem a v jakém rozsahu se ukládají. Podrobnosti stanoví zákon.

 

(2) Nouzový stav se může vyhlásit nejdéle na dobu 30 dnů. Uvedená doba se může prodloužit jen po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny.

 

(3) Nouzový stav končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud vláda nebo Poslanecká sněmovna nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby.

 

ZAV

(1) Nouzový stav se může vyhlásit jen s uvedením důvodů na určitou dobu a pro určité území. Vyhlášení nouzového stavu musí vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti, stanovené stejným způsobem a v jakém rozsahu se ukládají. Podrobnosti stanoví zákon.

 

(2) Nouzový stav se může vyhlásit nejdéle na dobu 30 dnů. Uvedená doba se může prodloužit jen po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny.

 

(3) Nouzový stav končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud vláda nebo Poslanecká sněmovna nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby.

 

E.

3. Pozměňovací návrh Vojtěcha Filipa

 

a. v usnesení ZAV vložit odstavec 2, který zní:

 

"(2) Vláda zejména nesmí omezit právo na život, právo nebýt mučen a podrobován nelidskému zacházení, právo nebýt držen v otroctví nebo nevolnictví, právo nebýt vězněn pro dluhy, právo zákazu zpětné účinnosti trestního zákona, právo na uznání právní osobnosti, právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství. Vláda nemůže provést opatření směřující k diskriminaci podle rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, náboženství nebo sociálního původu.".

 

Dosavadní odstavce 2 a 3 označit jako odstavce 3 a 4.

 

b. v usnesení ZAV doplnit odstavec 5, který zní:

"(5) Území, pro které je vyhlášen nouzový stav, lze prohlásit územím vojenských - válečných operací podle trestního zákona.".

 

PV

(1) Vyhlášení nouzového stavu obsahuje:

a) dobu, na kterou se nouzový stav vyhlašuje,

b) vymezení území, na které se nouzový stav vztahuje,

c) důvody, pro které je nouzový stav vyhlášen.

 

(2) Nouzový stav může být vyhlášen nejdéle na dobu 30 dnů. Prodloužit uvedenou dobu lze jen po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny.

 

(3) Nouzový stav končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud vláda nebo Poslanecká sněmovna nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby.

 

(4) K přijetí usnesení Poslanecké sněmovny o prodloužení nebo o zrušení nouzového stavu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců.

 

 

STAV OHROŽENÍ STÁTU

 

Čl. 7

ÚPV

(1) Parlament může na návrh vlády vyhlásit stav ohrožení státu, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy.

 

(2) K přijetí usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

VOB

(1) Parlament může na návrh vlády vyhlásit stav ohrožení státu, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy.

 

(2) K přijetí usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

(3) Stav ohrožení státu končí rozhodnutím Poslanecké sněmovny.

 

ZaV

(1) Parlament může na návrh vlády vyhlásit stav ohrožení státu, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost nebo územní celistvost státu, nebo jeho demokratické základy.

 

(2) K přijetí usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

B.

7. Pozměňovací návrh Jiřího Payna

a. v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV nadpis zní: "Stav ohrožení státu a válečný stav";

b. v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV v odstavci 1 za slova "stav ohrožení státu" vložit slova "nebo válečný stav";

c. v usnesení ÚVP, VOB a ZAV v čl. 1 na konci věty tečku vypustit a doplnit slova "anebo v důsledku mezinárodních závazků.";

d. v usnesení ÚPV, VOB a ZAV doplnit nové odstavce 3, 4 a 5, které znějí:

"(3) Současně s vyhlášením stavu ohrožení státu nebo válečného stavu musí vláda vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají. V souladu s mezinárodními závazky může zákon stanovit odlišnou úpravu pro cizince.

 

(4) Stav ohrožení státu může ukončit před uplynutím stanovené doby jedna z komor Parlamentu.

 

(5) Válečný stav může ukončit na návrh vlády jedna z komor Parlamentu.".

 

PV

(1) Parlament může vyhlásit stav ohrožení státu, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy. Podrobnosti stanoví zákon.

 

(2) Stav ohrožení státu lze vyhlásit jen s uvedením důvodů a na určitou dobu nepřesahující 60 dní.

 

(3) K přijetí usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

(4) Stav ohrožení státu může ukončit dříve před uplynutím stanovené doby jedna z komor Parlamentu.

 

(5) K přijetí usnesení o opětovném vyhlášení stavu ohrožení státu v době kratší než 120 dní, které uplynuly od předchozího vyhlášení, je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a souhlasu třípětinové většiny všech senátorů.

 

C.

3. Pozměňovací návrh Tomáše Kladívka - v usnesení PV v odstavci 4 slovo "dříve" vypustit.

 

Název čl. 8

ÚPV

ZKRÁCENÉ JEDNÁNÍ O NÁVRZÍCH ZÁKONŮ

 

VOB

ZÁKONODÁRSTVÍ V KRIZOVÝCH SITUACÍCH

 

ZaV

ZÁKONODÁRSTVÍ V KRIZOVÝCH SITUACÍCH

 

PV (čl. 9)

ZÁKONODÁRSTVÍ V KRIZOVÝCH SITUACÍCH

 

 

Čl. 8

ÚPV

(1) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda požadovat, aby Parlament projednal vládní návrh zákona ve zkráceném jednání.

 

(2) O takovém návrhu se Poslanecká sněmovna usnese do 72 hodin od jeho podání a Senát do 24 hodin od jeho postoupení Poslaneckou sněmovnou. Jestliže se Senát v této lhůtě nevyjádří, platí, že je návrh zákona přijat.

 

(3) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu prezident republiky nemá právo vracet zákon přijatý ve zkráceném jednání.

 

(4) Ve zkráceném jednání nemůže vláda předložit návrh ústavního zákona.

 

VOB

(1) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda požadovat, aby Parlament projednal vládní návrh zákona ve zkráceném jednání.

 

(2) O takovém návrhu se Poslanecká sněmovna usnese do 72 hodin od jeho podání a Senát do 24 hodin od jeho postoupení Poslaneckou sněmovnou. Jestliže se Senát v této lhůtě nevyjádří, platí, že je návrh zákona přijat.

 

(3) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu prezident republiky nemá právo vracet zákon přijatý ve zkráceném jednání.

 

(4) Ve zkráceném jednání nemůže vláda předložit návrh ústavního zákona.

 

ZaV

(1) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda požadovat, aby Parlament České republiky projednal vládní návrh zákona ve zkráceném jednání.

 

(2) O takovém návrhu se Poslanecká sněmovna usnese do 72 hodin od jeho podání a Senát do 24 hodin od jeho postoupení Poslaneckou sněmovnou. Jestliže se Senát v této lhůtě nevyjádří, platí, že je zákon přijat.

 

(3) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu prezident republiky nemá právo vracet zákon přijatý ve zkráceném jednání.

 

(4) Ve zkráceném jednání nemůže vláda předložit návrh ústavního zákona.

 

B.

8. Pozměňovací návrh Jiřího Payna - v usnesení ÚPV, VOB a ZAV v odstavci 3 na konci doplnit větu, která zní: "K platnosti zákona podpis prezidenta republiky není nutný.".

 

E.

4. Pozměňovací návrh Vojtěcha Filipa - v usnesení ZAV vložit nový odstavec 1, který zní:

"(1) Při vyhlášení nouzového stavu, stavu ohrožení státu nelze rozpustit Poslaneckou sněmovnu.".

 

C.

4. Pozměňovací návrh Tomáše Kladívka - v usnesení ZAV v odstavci 2 slovo "zákon" nahradit slovy "návrh zákona".

 

PV (čl. 9 odst. 1)

(1) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu se k návrhu zákona postoupeného Senátu Poslaneckou sněmovnou Senát usnese do 24 hodin od jeho postoupení. Jestliže se v této lhůtě nevyjádří, platí, že je návrh zákona přijat.

 

(čl. 9 odst. 2)

(2) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu prezident republiky nemá právo vracet přijatý zákon.

 

 

BEZPEČNOSTNÍ RADA STÁTU

 

Čl. 9

ÚPV

(1) Bezpečnostní radu státu tvoří předseda vlády a další členové vlády podle rozhodnutí vlády.

 

(2) Bezpečnostní rada státu v rozsahu pověření, které stanovila vláda, připravuje vládě návrhy opatření k zajišťování bezpečnosti České republiky.

 

(3) Prezident republiky má právo účastnit se schůzí Bezpečnostní rady státu, vyžadovat od ní a jejích členů zprávy a projednávat s ní nebo s jejími členy otázky, které patří do jejich působnosti.

 

VOB

(1) Bezpečnostní radu státu tvoří předseda vlády a další členové vlády podle rozhodnutí vlády.

 

(2) Bezpečnostní rada státu v rozsahu pověření, které stanovila vláda, připravuje vládě návrhy opatření k zajišťování bezpečnosti České republiky.

 

(3) Prezident republiky má právo účastnit se schůzí Bezpečnostní rady státu, vyžadovat od ní a jejích členů zprávy a projednávat s ní nebo s jejími členy otázky, které patří do jejich působnosti.

 

ZaV

(1) Bezpečnostní radu státu tvoří předseda vlády a další členové vlády podle rozhodnutí vlády.

 

(2) Bezpečnostní rada státu v rozsahu pověření, které stanovila vláda, připravuje vládě návrhy opatření k zajišťování bezpečnosti České republiky.

 

(3) Prezident republiky má právo účastnit se schůzí Bezpečnostní rady státu, vyžadovat od ní a jejích členů zprávy a projednávat s ní nebo s jejími členy otázky, které patří do jejich působnosti.

 

PV (čl. 11)

(1) Bezpečnostní radu státu tvoří prezident republiky, předseda vlády, místopředsedové vlády a další členové vlády, kteří jsou pověřeni řízením ministerstev, do jejichž působnosti náleží zahraniční věci, obrana, vnitřní bezpečnost a pořádek a finance. Prezident republiky je čestným předsedou Bezpečnostní rady státu, předseda vlády je výkonným předsedou Bezpečnostní rady státu.

 

(2) Bezpečnostní rada státu v rozsahu pověření vládou připravuje vládě návrhy opatření k zajišťování bezpečnosti České republiky. Po dobu nouzového stavu navrhuje vládě opatření k řešení krizové situace.

 

(3) Bezpečnostní rada státu rozhoduje po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu ve věcech vztahujících se k bezpečnosti České republiky. Rozhodnutí podepisují čestný předseda a výkonný předseda Bezpečnostní rady státu.

 

(4) Bezpečnostní rada státu rozhoduje ve sboru. K přijetí usnesení Bezpečnostní rady státu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů.

 

(5) Bezpečnostní rada státu je odpovědna Poslanecké sněmovně.

 

B.

9. Pozměňovací návrh Jiřího Payna

a. v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV čl. 9 vypustit;

b. pokud nebude tento pozměňovací návrh přijat, doplnit do usnesení ÚPV, VOB a ZAV nový odstavec 4, který zní:

"(4) Při nebezpečí z prodlení rozhoduje o obraně státu předseda vlády.".

PRODLOUŽENÍ VOLEBNÍHO OBDOBÍ

 

Čl. 10

ÚPV

Jestliže po dobu nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu podmínky na území České republiky neumožní konat volby ve lhůtách, které jsou stanoveny pro pravidelná volební období, lze zákonem lhůty prodloužit, nejdéle však o šest měsíců.

 

VOB

Jestliže po dobu nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu podmínky na území České republiky neumožní konat volby ve lhůtách, které jsou stanoveny pro pravidelná volební období, lze zákonem lhůty prodloužit, nejdéle však o šest měsíců.

 

ZaV

Jestliže po dobu nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu podmínky na území České republiky neumožní konat volby ve lhůtách, které jsou stanoveny pro pravidelná volební období, lze zákonem lhůty prodloužit nejdéle však o šest měsíců.

 

B.

10. Pozměňovací návrh Jiřího Payna - v usnesení ÚPV, VOB a ZAV slova "lze zákonem" nahradit slovy "může prezident republiky".

 

E.

5. Pozměňovací návrh Vojtěcha Filipa - v usnesení ÚPV, VOB, ZAV čl. 10 vypustit.

 

PV (čl. 12)

Volební období

Čl. 12

 

Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a po dobu šesti měsíců od jejich zrušení trvá volební období poslanců a senátorů Parlamentu, které by jinak skončilo podle čl. 16 Ústavy České republiky, funkční období zastupitelstva, které by jinak skončilo podle čl. 102 odstavce 2 Ústavy České republiky, a volební období prezidenta republiky, které by jinak skončilo podle čl. 55 Ústavy České republiky.

SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

 

Čl. 11

ÚPV

V době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, přísluší rozhodnout o prodloužení nebo o zrušení nouzového stavu, vyhlásit stav ohrožení státu nebo válečný stav, rozhodnout o vyslání ozbrojených sil mimo území České republiky a vyslovit souhlas s pobytem cizích vojsk na území České republiky Senátu.

 

VOB

(1) V době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, Senát

a) rozhoduje o prodloužení nebo zrušení nouzového stavu,

b) vyhlašuje stav ohrožení státu nebo válečný stav, rozhoduje o vyslání ozbrojených sil mimo území České republiky a vyslovuje souhlas s pobytem cizích vojsk na území České republiky.

 

(2) K přijetí usnesení podle odstavce 1 písm. b) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

ZaV

(1) V době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, Senát

a) rozhoduje o prodloužení nebo zrušení nouzového stavu,

b) vyhlašuje stav ohrožení státu nebo válečný stav, rozhoduje o vyslání ozbrojených sil mimo území České republiky a vyslovuje souhlas s pobytem cizích vojsk na území České republiky.

 

(2) K přijetí usnesení podle odstavce 1 písm. b) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

E.

6. Pozměňovací návrh Vojtěcha Filipa

a. v usnesení ZAV návětí v odstavci 1 zní:

"(1) V případě, že je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, Senát";

 

b. v usnesení ZAV doplnit písmeno c), které zní:

"c) Senát je oprávněn kontrolovat vládu a mít všechny pravomoci Poslanecké sněmovny až po rozpuštění vlády.".

 

PV (čl. 8)

Senát

Čl. 8

 

V době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, přísluší rozhodnout o prodloužení nebo o zrušení nouzového stavu, vyhlásit stav ohrožení státu nebo válečný stav, rozhodnout o vyslání ozbrojených sil mimo území České republiky a vyslovit souhlas s pobytem cizích vojsk na území České republiky Senátu. K přijetí usnesení Senátu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů. Jestliže od skončení stavu ohrožení státu uplynulo méně než 120 dní, k přijetí usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu třípětinové většiny všech senátorů.

 

Čl. 12

ÚPV

Rozhodnutí o nouzovém stavu, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu se zveřejňují v hromadných sdělovacích prostředcích a vyhlašují se stejně jako zákon. Účinnosti nabývají okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví.

 

VOB

Rozhodnutí o nouzovém stavu, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu se zveřejňují v hromadných sdělovacích prostředcích a vyhlašují se stejně jako zákon. Účinnosti nabývají okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví.

 

ZaV

Rozhodnutí o nouzovém stavu, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu se zveřejňují v hromadných sdělovacích prostředcích a vyhlašují se stejně jako zákon. Účinnosti nabývají okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví.

 

PV (čl. 10)

Rozhodnutí o nouzovém stavu, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu se zveřejňují v hromadných sdělovacích prostředcích a vyhlašují se stejně jako zákon. Účinnosti nabývají okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví.

 

B.

11. Pozměňovací návrh Jiřího Payna - v usnesení ÚPV, VOB, ZAV a PV slova "v hromadných sdělovacích prostředcích" nahradit slovy "přiměřeným způsobem".

ZÁVĚREČNÉ USTANOVENÍ

 

Čl. 13

ÚPV

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

VOB

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

ZaV

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

PV

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

 

V Praze dne 1. dubna 1998

 

Petr Koháček v.r.

zpravodaj ústavně právního výboru

a

výboru pro obranu a bezpečnost

 

 

Ing. Květoslava Kořínková, CSc. v.r.

zpravodajka zahraničního výboru

 

RNDr. Jiří Payne v.r.

zpravodaj zahraničního výboru

 

Ing. Mgr. Oldřich Kužílek v.r.

zpravodaj petičního výboru

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP