Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

 

144

 

USNESENÍ

zahraničního výboru

z 22. schůze 24. března 1998

 

k vládnímu návrhu ústavního zákona o bezpečnosti České republiky /sněmovní tisk 282/

Po odůvodnění ministra obrany Michala Lobkowicze, náměstka ministra obrany Vladimíra Šumana, zpravodajské zprávě posl. Květoslavy Kořínkové a Jiřího Payna a po rozpravě

zahraniční výbor

 

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh ústavního zákona o bezpečnosti České republiky schválila v tomto znění:

 

"Ústavní zákon

ze dne .........

o bezpečnosti České republiky

 

Ústavní dodatek I

 

Parlament se usnesl na tomto ústavním zákoně České republiky:

 

ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

 

Čl. 1

 

Zajištění bezpečnosti, svrchovanosti, územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu.

 

Čl. 2

 

(1) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, jednota, demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní bezpečnost a pořádek, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí anebo je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně, vyhlašuje se podle intenzity, územního rozsahu a charakteru situace nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

(2) Nouzový stav a stav ohrožení státu se vyhlašuje pro omezené nebo pro celé území státu, válečný stav se vyhlašuje pro celé území státu.

 

Čl. 3

 

(1) Bezpečnost České republiky zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby.

(2) Bezpečnost České republiky je zajišťována dále rozvojem mírových a přátelských mezinárodních vztahů.

(3) Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon.

 

Čl. 4

 

(1) Ozbrojené síly jsou doplňovány na základě branné povinnosti.

(2) Rozsah branné povinnosti, úkoly ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů a havarijních služeb, jejich organizaci, přípravu a doplňování a právní poměry jejich příslušníků stanoví zákon a to tak, aby byla zajištěna i civilní kontrola ozbrojených sil.

 

NOUZOVÝ STAV

 

Čl. 5

 

(1) Vláda může vyhlásit nouzový stav v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty nebo vnitřní bezpečnost a pořádek.

(2) Je-li nebezpečí z prodlení, může vyhlásit nouzový stav předseda vlády. Jeho rozhodnutí vláda do 24 hodin od vyhlášení schválí nebo zruší.

(3) Vláda o vyhlášení nouzového stavu neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu, která může vyhlášení zrušit.

 

Čl. 6

 

(1) Nouzový stav se může vyhlásit jen s uvedením důvodů na určitou dobu a pro určité území. Vyhlášení nouzového stavu musí vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti, stanovené stejným způsobem a v jakém rozsahu se ukládají. Podrobnosti stanoví zákon.

(2) Nouzový stav se může vyhlásit nejdéle na dobu 30 dnů. Uvedená doba se může prodloužit jen po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny.

(3) Nouzový stav končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud vláda nebo Poslanecká sněmovna nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby.

 

STAV OHROŽENÍ STÁTU

 

Čl. 7

 

(1) Parlament může na návrh vlády vyhlásit stav ohrožení státu, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost nebo územní celistvost státu, nebo jeho demokratické základy.

(2) K přijetí usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

ZÁKONODÁRSTVÍ V KRIZOVÝCH SITUACÍCH

 

Čl. 8

 

(1) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda požadovat, aby Parlament ČR projednal vládní návrh zákona ve zkráceném jednání.

(2) O takovém návrhu se Poslanecká sněmovna usnese do 72 hodin od jeho podání a Senát do 24 hodin od jeho postoupení Poslaneckou sněmovnou. Jestliže se Senát v této lhůtě nevyjádří, platí, že je zákon přijat.

(3) Po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu prezident republiky nemá právo vracet zákon přijatý ve zkráceném jednání.

(4) Ve zkráceném jednání nemůže vláda předložit návrh ústavního zákona.

 

BEZPEČNOSTNÍ RADA STÁTU

 

Čl. 9

 

(1) Bezpečnostní radu státu tvoří předseda vlády a další členové vlády podle rozhodnutí vlády.

(2) Bezpečnostní rada státu v rozsahu pověření, které stanovila vláda, připravuje vládě návrhy opatření k zajišťování bezpečnosti České republiky.

(3) Prezident republiky má právo účastnit se schůzí Bezpečnostní rady státu, vyžadovat od ní a jejích členů zprávy a projednávat s ní nebo s jejími členy otázky, které patří do jejich působností.

 

PRODLOUŽENÍ VOLEBNÍHO OBDOBÍ

 

Čl. 10

 

Jestliže po dobu nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu podmínky na území České republiky neumožní konat volby ve lhůtách, které jsou stanoveny pro pravidelná volební období, lze zákonem lhůty prodloužit nejdéle o šest měsíců.

 

SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

 

Čl. 11

 

(1) V době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, Senát

a) rozhoduje o prodloužení nebo zrušení nouzového stavu,

b) vyhlašuje stav ohrožení státu nebo válečný stav, rozhoduje o vyslání ozbrojených sil mimo území České republiky a vyslovuje souhlas s pobytem cizích vojsk na území České republiky.

(2) K přijetí usnesení podle odstavce 1 písm. b) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech senátorů.

 

Čl. 12

 

Rozhodnutí o nouzovém stavu, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu se zveřejňují v hromadných sdělovacích prostředcích a vyhlašují se stejně jako zákon. Účinnosti nabývají okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví.

 

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

 

Čl. 13

 

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.",

 

II. pověřuje zpravodaje výboru posl. K. Kořínkovou, aby ve schůzi Poslanecké sněmovny podala zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu ústavního zákona ve schůzi zahraničního výboru.

 

 

Květoslava Kořínková, v. r.

zpravodaj

Poznámka zpravodaje J. Payna: "Při projednávání nebyly projednány závažné připomínky k návrhu zákona".

Jiří Payne, v. r.

zpravodaj

Jiří Maštálka, v. r.

Vilém Holáň, v. r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP