Tento zákon upravuje
a) zřízení, postavení, působnost a organizační strukturu Nejvyššího kontrolního úřadu,
b) povinnost a oprávnění Nejvyššího
kontrolního úřadu, povinnosti a práva
kontrolovaných subjektů.
(1) Zřizuje se Nejvyšší kontrolní
úřad jako kontrolní orgán České
republiky nezávislý na vládě, jejích
orgánech a ústředních orgánech
státní správy.
(2) Nejvyšší kontrolní úřad
se ve své činnosti řídí pouze
zákony.
(3) Nejvyšší kontrolní úřad
odpovídá za svou činnost Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
(dále jen "Poslanecká sněmovna").
(4) Nejvyšší kontrolní úřad
má postavení ústředního orgánu
České republiky.
(5) Sídlem Nejvyššího kontrolního
úřadu je Praha.
Nejvyšší kontrolní úřad
kontroluje
a) tvorbu a užití prostředků státního rozpočtu republiky, jeho příjmy a výdaje,
b) výsledky rozpočtového hospodaření a státní závěrečný účet,
c) hospodaření a nakládání s hmotným, finančním a ostatním majetkem státu a s jeho zdroji, včetně dluhů České republiky a úvěrové činnosti státu, jakož i hospodaření a nakládání s prostředky účelových fondů a s majetkovými právy,
d) hospodaření s finančními prostředky plynoucími státu, státním orgánům, orgánům samosprávy, státním fondům, rozpočtovým a příspěvkovým organizacím a jiným veřejnoprávním subjektům z vnitřních i vnějších zdrojů,
e) zadávání veřejných zakázek,
f) nakládání s prostředky, za něž stát převzal záruku,
g) plnění povinností a využívání práv vyplývajících z právních předpisů nebo povinností uložených na jejich základě, pokud upravují finančně ekonomické vztahy,
h) výkon státní správy.
Kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu podle § 3 tohoto zákona
se vztahuje na
a) vládu, ministerstva, jiné správní úřady a další státní orgány s výjimkou Parlamentu České republiky,
b) státní podniky, rozpočtové a příspěvkové organizace České republiky,
c) právnické a fyzické osoby, pokud hospodaří s dotacemi, s návratnými finančními výpomocemi nebo s jinými prostředky poskytovanými ze státního rozpočtu České republiky, včetně fondů spravovaných orgány České republiky,
d) právnické osoby s majetkovou nebo finanční účastí státu,
e) Fond národního majetku, Pozemkový fond a jiné právnické osoby zřízené zákonem,
f) další právnické osoby, pokud tak
stanoví zákon.
(1) Při kontrole Nejvyšší kontrolní
úřad prověřuje, zda kontrolované
činnosti jsou v souladu s právními předpisy,
přezkoumává jejich věcnou a formální
správnost a posuzuje, zda jsou účelné
a hospodárné.
(2) Zjišťované skutečnosti podléhají
kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu
bez ohledu na druh a stupeň utajení.
Nejvyšší kontrolní úřad
vypracovává stanovisko ke státnímu
závěrečnému účtu České
republiky a předkládá je Poslanecké
sněmovně.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
na vyžádání Poslanecké sněmovny
nebo jejích orgánů vypracovává
stanoviska ke zprávám o průběžném
plnění státního rozpočtu a
předkládá je v dohodnutém termínu
Poslanecké sněmovně nebo orgánu, který
si je vyžádal.
(2) Nejvyšší kontrolní úřad
na vyžádání Poslanecké sněmovny
nebo Senátu Parlamentu České republiky (dále
jen "Senát") a jejich orgánů vypracuje
a předloží v dohodnutém termínu
stanovisko k návrhům právních předpisů
týkajících se rozpočtového
hospodaření, účetnictví, státní
statistiky a výkonu kontrolní, dozorové a
inspekční činnosti.
(1) Působnost Nejvyššího kontrolního
úřadu vykonávají
a) prezident Nejvyššího kontrolního úřadu,
b) viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu,
c) prezidiální rada Nejvyššího kontrolního úřadu,
d) členové prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu,
e) kontroloři a další jeho zaměstnanci,
kteří se odborně podílejí na
výkonu kontroly.
(2) Vnitřní organizaci Nejvyššího
kontrolního úřadu upravuje organizační
řád Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu a viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
řídí a jeho jménem jedná navenek
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen "prezident").
(2) Prezident odpovídá za činnost Nejvyššího
kontrolního úřadu a vykonává
jeho správu.
(3) Nepřítomného prezidenta zastupuje v plném
rozsahu viceprezident Nejvyššího kontrolního
úřadu (dále jen "viceprezident").
(4) Prezident může pověřit viceprezidenta
trvalým plněním některých svých
úkolů.
(1) Prezidenta a viceprezidenta jmenuje a odvolává
prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny.
(2) Kandidáta na funkci prezidenta mohou navrhnout Poslanecké
sněmovně orgány Parlamentu České
republiky, vláda, vědecké instituce a další
odborné instituce.
(3) Kandidáta na funkci viceprezidenta navrhuje Poslanecké sněmovně prezident.
(4) Prezidentem a viceprezidentem může být
jmenován státní občan České
republiky, který
a) je způsobilý k právním úkonům,
b) je bezúhonný a jeho odborné zkušenosti, znalosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude svoji funkci vykonávat řádně,
c) má ukončené vysokoškolské vzdělání právnického, popřípadě ekonomického směru,
d) dosáhl věku 40 let.
(5) Funkční období prezidenta a viceprezidenta
je šest let.
(6) Prezident a viceprezident může být jmenován
opětovně nejvýše na dvě po sobě
jdoucí období.
(7) Prezident a viceprezident skládají slib do rukou
prezidenta republiky. Slib prezidenta a viceprezidenta zní
: "Slibuji věrnost České republice.
Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu
a zákony. Slibuji na svou čest, že budu zastávat
svůj úřad svědomitě a nezneužiji
svého postavení".
(8) Složením slibu se prezident a viceprezident ujímají
funkce.
(9) Výkon funkce prezidenta a viceprezidenta je neslučitelný
s jinou placenou funkcí nebo jinou výdělečnou
činností, s výjimkou správy vlastního
majetku, činnosti vědecké, pedagogické,
publicistické, literární a umělecké,
pokud taková činnost není na újmu
funkce prezidenta a viceprezidenta, jejich významu a důstojnosti
a neohrožuje důvěru v nezávislost a
nestrannost Nejvyššího kontrolního úřadu.
(10) Výkon funkce prezidenta a viceprezidenta je neslučitelný
též s funkcí poslance nebo senátora
Parlamentu České republiky, s funkcí ve státní
správě, s funkcí člena orgánů
územní samosprávy, s funkcí člena
správní rady nebo dozorčí rady a s
funkcemi v politických stranách a hnutích.
(11) Prezident nebo viceprezident se může své
funkce vzdát prohlášením učiněným
osobně do rukou prezidenta republiky. Brání-li
mu v tom závažné okolnosti, může
tak učinit prohlášením sepsaným
formou notářského zápisu.
(12) Funkce prezidenta nebo viceprezidenta končí
dnem následujícím po dni, v němž
prezident nebo viceprezident učinil prohlášení
podle odstavce 11 nebo v němž bylo prohlášení
podle odstavce 11 prezidentu republiky doručeno.
(13) Výkon funkce prezidenta nebo viceprezidenta dále
končí
a) uplynutím jeho funkčního období,
b) odvoláním prezidentem republiky na návrh Poslanecké sněmovny,
c) dnem zbavení nebo omezení jeho způsobilosti k právním úkonům,
d) dnem právní moci rozudku, jímž byl odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně,
e) úmrtím.
(14) Poslanecká sněmovna může na návrh
nejméně 40 poslanců navrhnout prezidentovi
republiky odvolání prezidenta
a) porušil-li slib,
b) nevykonává-li funkci po dobu delší než 6 měsíců,
c) neplní-li povinnosti stanovené tímto zákonem,
d) zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené
v odst. 4 nebo nastanou-li překážky uvedené
v odst. 9 a 10.
(15) Poslanecká sněmovna může na návrh
prezidenta navrhnout prezidentovi republiky odvolání
viceprezidenta z důvodů uvedených v odst.
14 písm. a) až d).
(16) Uvolní-li se místo viceprezidenta, předloží
prezident návrh na nového viceprezidenta Poslanecké
sněmovně do 60 dnů ode dne uvolnění
místa.
(1) Prezidiální rada Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "Rada")
je devítičlenná. Jejími členy
jsou prezident, viceprezident a dalších sedm členů.
(2) Členy Rady volí a odvolává Poslanecká
sněmovna na návrh prezidenta na dobu 4 let. Člen
Rady může být zvolen opakovaně.
(3) Členem Rady může být zvolen státní
občan České republiky, který dosáhl
věku 35 let a splňuje podmínky uvedené
v § 10 odst. 4 písm. a) až c).
(4) O neslučitelnosti výkonu funkce člena
Rady platí obdobně § 10 odst. 9 a 10 tohoto
zákona.
(5) Člen Rady skládá slib do rukou předsedy
Poslanecké sněmovny tohoto znění:
"Slibuji věrnost České republice. Slibuji,
že budu zachovávat její Ústavu a zákony.
Slibuji na svou čest, že budu svoji funkci zastávat
svědomitě a nezneužiji svého postavení."
(6) Složením slibu se člen Rady ujímá
své funkce.
(7) Rada projednává a schvaluje
a) stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu České republiky a s ním bezprostředně související kontrolní nálezy,
b) návrh plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na příslušný rok a jeho změny,
c) návrh rozpočtu Nejvyššího kontrolního úřadu,
d) souhrnnou roční zprávu o kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu,
e) kontrolní nálezy, které jí přikáže prezident,
f) kontrolní řád Nejvyššího kontrolního úřadu,
g) jednací řád Rady.
(8) Člen Rady vykonává funkci ředitele
odboru, jehož řízením ho prezident pověřil.
(9) Člen Rady má povinnost zajistit pravdivost,
úplnost a průkaznost kontrolních nálezů
pořízených kontrolory odboru jím řízeného
a zpráv o kontrolách, jejichž koordinací
nebo řízením byl pověřen.
(10) Výkon funkce člena Rady končí
a) uplynutím jeho funkčního období,
b) odvoláním z funkce,
c) doručením jeho rezignace předsedovi Poslanecké sněmovny,
d) dnem zbavení nebo omezení jeho způsobilosti k právním úkonům,
e) dnem právní moci rozsudku, jímž byl odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně,
f) úmrtím.
(11) Návrh na odvolání z funkce člena
Rady podává Poslanecké sněmovně
prezident,
a) porušil-li člen Rady závažným způsobem své povinnosti vyplývající mu z tohoto zákona nebo jiných právních předpisů,
b) nevykonává-li funkci po dobu delší než 6 měsíců,
c) zaniknou-li předpoklady uvedené v odst. 3 nebo
nastanou-li překážky uvedené v §
10 odst. 9 a 10 tohoto zákona.
(12) Uvolní-li se místo člena Rady, předloží
prezident návrh na nového člena Rady Poslanecké
sněmovně do 60 dnů ode dne uvolnění
místa.
(1) Kontrolora jmenuje do funkce a odvolává prezident
na návrh člena Rady.
(2) Kontrolorem může být jmenován státní
občan České republiky, který dosáhl
věku 30 let a splňuje podmínky uvedené
v § 10 odst. 4 písm. a) a b) tohoto zákona,
má ukončené vysokoškolské vzdělání
nebo složil auditorskou nebo kontrolorskou zkoušku.
(3) O neslučitelnosti funkce kontrolora platí obdobně
§ 10 odst. 9 a 10 tohoto zákona.
(1) Postup při výkonu kontroly upravuje kontrolní
řád schválený Radou.
(2) Kontrolu vykonávají členové Rady
a kontroloři na základě písemného
pověření prezidenta nebo viceprezidenta.
(3) Při výkonu kontroly má člen Rady
povinnosti a oprávnění kontrolora.
(4) V pověření ke kontrole se uvádí
název kontroly, kontrolované státní
orgány, právnické a fyzické osoby
uvedené v § 4 tohoto zákona (dále jen
"kontrolované subjekty"), věcné
vymezení kontroly, účel kontroly, předpokládaná
doba trvání kontroly, jména kontrolorů,
jméno vedoucího kontrolní skupiny a jméno
člena Rady, který tuto kontrolu řídí.
(5) Kontrolu nesmějí vykonávat kontroloři,
u nichž lze mít se zřetelem na jejich poměr
k předmětu kontroly nebo na vztah ke kontrolovaným
subjektům a jejich zaměstnancům pochybnosti
o nepodjatosti.
(6) O kontrolním zjištění pořizují
kontroloři kontrolní nález, který
obsahuje zejména označení kontrolovaného
subjektu, jména kontrolorů, popřípadě
dalších osob zúčastněných
na kontrole, místo a čas vykonání
kontroly, předmět kontroly, přesný
popis zjištěných skutečností
průkazně doložených, jejich hodnocení
s jmenovitým uvedením nedostatků včetně
označení ustanovení právních
předpisů a opatření vydaných
na jejich základě, které byly porušeny,
podpisy kontrolorů, datum předání
kontrolního nálezu, jména a podpisy osob,
které kontrolní nález za kontrolovaný
subjekt převzaly.
Kontroloři jsou při výkonu kontroly povinni
a) prokázat se nejpozději při zahájení kontroly kontrolovaným subjektům písemným pověřením podle § 13 odst. 4 tohoto zákona a služebním průkazem,
b) pořídit záznam o zahájení kontroly, v němž se uvádějí bližší údaje o kontrole v souladu s pověřením,
c) postupovat tak, aby při kontrole byl zjištěn skutečný stav věci,
d) šetřit práv a právem chráněných zájmů kontrolovaných subjektů a jejich zaměstnanců,
e) pořídit kontrolní nález podle § 13 odst. 6 tohoto zákona,
f) projednat výsledky kontroly s kontrolovanými subjekty a předat jim návrh kontrolního nálezu,
g) umožnit kontrolovaným subjektům vznést ve lhůtě pěti pracovních dnů od projednání výsledků kontroly, nestanoví-li kontrolor lhůtu delší, námitky proti pravdivosti, úplnosti nebo průkaznosti kontrolních zjištění projednaných podle písmena f),
h) prověřit námitky vznesené podle
písm. g) a výsledky kontrolovaným subjektům
písemně sdělit do 30 dnů ode dne jejich
doručení.
(1) Kontrolované subjekty jsou podle požadavků
Nejvyššího kontrolního úřadu
a jeho kontrolorů povinny vytvořit podmínky
k provedení kontroly, a to
a) umožnit vstup kontrolorům a dalším osobám zúčastněným na kontrole do objektů a na pozemky, pokud souvisejí s předmětem kontroly,
b) poskytnout materiální a technické zabezpečení nezbytné pro výkon kontroly,
c) zajistit nezbytnou součinnost svých zaměstnanců, jejichž účast je při kontrole nutná,
d) ve stanovených lhůtách předložit účetní doklady a další písemnosti bez rozdílu stupně jejich utajení, poskytnout informace a předložit data na paměťových médiích prostředků výpočetní techniky mající vztah ke kontrolovaným skutečnostem,
e) zdržet se jednání, které by mohlo vést ke zmaření účelu kontroly,
f) předložit ve stanovené lhůtě
písemnou zprávu o opatřeních, která
učiní k odstranění zjištěných
závad, jakož i zprávu o výsledcích
jejich plnění.
(2) Kontrolované subjekty mají právo
a) být seznámeny se zahájením kontroly na základě pověření ke kontrole podle § 13 odst. 4 tohoto zákona a obdržet o tom záznam pořízený podle § 14 písm. b),
b) podat prezidentovi námitku o podjatosti kontrolora,
c) být seznámeny s kontrolním nálezem a obdržet jeho stejnopis,
d) vznést námitky proti pravdivosti, úplnosti a průkaznosti kontrolních zjištění kontrolorovi určenému k jejich převzetí v kontrolním nálezu,
e) podat odvolání ke členu Rady, který
kontrolu řídí, jestliže námitkám
nebylo vyhověno, ačkoliv jejich opodstatněnost
lze prokázat, a to ve lhůtě do 10 pracovních
dnů ode dne doručení písemného
sdělení o výsledku prověření
námitek podle § 14 odst. 1 písm. h), pokud
nebude dohodnuta lhůta jiná.
(1) Člen Rady je povinen na základě odvolání
kontrolovaného subjektu, který je podal podle §
15 odst. 2 písm. e)
a) přezkoumat pravdivost, úplnost a průkaznost kontrolních zjištění a opodstatněnost důvodů proti nim uvedených v odvolání,
b) zajistit na základě výsledku tohoto přezkoumání podle písm. a), aby kontrolní nález obsahoval pouze tvrzení pravdivá, úplná a prokázaná,
c) postoupit nedůvodné námitky uvedené v odvolání k posouzení Radě, která o nich rozhodne s konečnou platností,
d) informovat písemně kontrolovaný subjekt
o výsledku přezkoumání jeho odvolání
včetně rozhodnutí Rady o jeho námitkách,
které byly shledány nedůvodné, a to
do 60 dnů od data podání odvolání,
pokud nebude dohodnuta lhůta jiná.
(2) Proti rozhodnutí Rady není další
opravný prostředek přípustný.
(3) Kontrolovaný subjekt má však právo
požádat, aby jeho odlišné stanovisko ke
kontrolním zjištěním uvedeným
v kontrolním nálezu bylo k němu připojeno
a tvořilo jeho součást.
(4) Požadavku kontrolovaného subjektu o připojení
odlišného stanoviska ke kontrolnímu nálezu
Nejvyšší kontrolní úřad
vyhoví.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
může uložit pořádkovou pokutu (dále
jen "pokuta")
a) fyzické osobě, která zavinila, že kontrolovaný subjekt nesplnil povinnost podle § 15 odst. 1 písm. a) až e) tohoto zákona, až do výše 100 000 Kč,
b) kontrolovaným subjektům, které nepředloží
ve stanovené lhůtě písemné
zprávy podle § 15 odst. 1 písm. f) tohoto zákona,
až do výše 1 000 000 Kč.
(2) O uložení pokuty rozhoduje člen Rady, který
příslušnou kontrolu řídí.
(3) Pokutu lze uložit do jednoho měsíce ode
dne nesplnění povinnosti.
(4) Pokutu lze uložit i opakovaně, nebyla-li povinnost
splněna ani ve lhůtě kontrolorem nově
stanovené.
(5) Proti rozhodnutí člena Rady o uložení
pokuty může ten, komu byla uložena, podat u Nejvyššího
kontrolního úřadu ve lhůtě
do 15 dnů ode dne doručení tohoto rozhodnutí
rozklad.
(6) Nestanoví-li tento zákon jinak, platí
pro řízení o uložení pokuty,
jakož i pro řízení o podaném
rozkladu ustanovení správního řádu.
(7) O rozkladu proti uložení pokuty rozhoduje prezident;
při tomto rozhodování postupuje Nejvyšší
kontrolní úřad jako ústřední
orgán státní správy.
(8) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu
České republiky.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
vydává Věstník Nejvyššího
kontrolního úřadu, který vychází
pravidelně čtyřikrát ročně.
(2) Ve Věstníku se zveřejňuje kontrolní
řád, výroční zpráva
o kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, poznatky z kontrol a některá
další sdělení související
s kontrolní a ostatní činností Nejvyššího
kontrolního úřadu.
(3) Nejvyšší kontrolní úřad
spolupracuje s nejvyššími kontrolními
institucemi v zahraničí a může s nimi
uzavírat ujednání o kontrolní činnosti.
Nejvyšší kontrolní úřad
může vysílat členy Rady a kontrolory
do mezinárodních nebo nadnárodních
kontrolních institucí.
(4) Nejvyšší kontrolní úřad
může být členem mezinárodních
organizací sdružujících kontrolní
instituce.
(1) Prezident předkládá Poslanecké
sněmovně
a) stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu České republiky,
b) souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti
za uplynulý rok.
(2) Prezident předkládá příslušnému
orgánu Parlamentu České republiky
a) zprávy o výsledcích kontrolní činnosti (kontrolní nálezy), na jejichž předložení se s příslušným orgánem Poslanecké sněmovny dohodne,
b) stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu ke zprávě o průběžném plnění státního rozpočtu vypracované podle § 7 odst. 1, jestliže si je vyžádá Poslanecká sněmovna nebo některý z jejích orgánů,
c) stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhům právních předpisů uvedených v § 7 odst. 2 tohoto zákona v případě, že o ně Poslanecká sněmovna, Senát nebo některý z jejich orgánů požádá,
d) plán kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu na příslušný
rok k jeho projednání v příslušném
orgánu Parlamentu České republiky.
(3) Prezident předkládá vládě
České republiky k projednání
a) zprávy o závažných zjištěních, kde potřebná opatření k nápravě zjištěného stavu přesahují rámec kompetence jednotlivých ústředních orgánů státní správy,
b) informaci o závažných závadách
a nedostatcích, uvedených v kontrolních nálezech
předaných příslušným ústředním
orgánům státní správy, k jejichž
odstranění nebo napravení tyto orgány
nepodnikly potřebné kroky.
(4) Prezident má právo účastnit se
schůzí obou komor Parlamentu České
republiky a všech jejich orgánů a schůzí
vlády České republiky; požádá-li
o slovo, bude mu uděleno.
(5) Prezident se vždy zúčastní jednání
Poslanecké sněmovny a vlády České
republiky, pokud budou projednávána stanoviska,
zprávy a informace, jím předložené
podle odst. 1 písm. a), b) a odst. 3.
(6) Prezident se vždy zúčastní jednání
Poslanecké sněmovny, Senátu, jejich orgánů
a vlády České republiky, pokud bude o to
některým z těchto orgánů požádán.
(7) Poslanecká sněmovna, Senát, jejich orgány
a vláda České republiky mohou předkládat
prezidentovi podněty ke kontrolám.