Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Evy Fischerové na ministra
zdravotnictví Jana Stráského a odpověď
ministra zdravotnictví Jana Stráského na
tuto interpelaci. Paní poslankyně Eva Fischerová
požádala o zařazení uvedené odpovědi
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 326
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
Eva Fischerová |
V Praze 12. 6. 1997
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
Českého transplantu a dalších navazujících
událostí a souvislostí. Mezi tyto události
lze řadit
(1) zamýšlenou smlouvu Českého transplantu s Eurotransplantem,
(2) náhlé odstoupení od této smlouvy,
(3) vztahy a zájmy organizací v České
republice, které jsou angažovány v oblasti
transplantací.
Zcela konkrétně mám na mysli Institut klinické
a experimentální medicíny (dále IKEM),
Český transplant a cíl a význam činností,
které jsou obecně známy pod označením
Tranicon a Medicon.
Pod názvem Medicon (Medical lnformation and Communication
Network) je v IKEM financován z prostředků
IGA MZ ČR projekt s cílem vytvořit národní
síť pro řízenou zdravotní péči
s vybavením pro sledování kvality a výsledků
poskytované zdravotní péče. Zadavatelem
projektu je Ministerstvo zdravotnictví ČR - na projektu
se podílejí odbory zdravotní péče,
zdravotní politiky a informatiky a výpočetní
techniky.
Publicita Českého transplantu v souvislosti s opakovaným
odkladem mezinárodní smlouvy ČT a ET mne
přivedla k úvaze o příčinách
těchto odkladů a širších souvislostech
vývoje transplantační medicíny v ČR.
Nabyla jsem dojmu, že zde může jít o konflikt
zájmů mezi posláním a úkoly
Českého transplantu a IKEM v důsledku špatné
koordinace mezi oběma subjekty, kterou přičítám
Ministerstvu zdravotnictví. Samozřejmě, ze
struktura zájmů na straně IKEM ve spolupráci
s MZ ČR a celou řadou dalších soukromých
firem, které figurují pod zastřešujícím
názvem Medicon, je bohatě členěná
a analýza tohoto problému by si vyžádala
více prostoru.
Krátce se pokusím shrnout sled některých
událostí, které, jak se domnívám,
souvisejí s problémem, který mne zajímá.
1. 8. 11. 1994 byl zřízen Český transplant jako koncepční, koordinační a servisní organizace |
2. V roce 1995 se ukázala možnost začlenění ČR do Eurotransplantu (ET). Výbor Českého transplantu (ČT) pověřil ředitele ČT přípravou členské smlouvy a koordinací vstupu do ET. |
3. Podpis smlouvy mezi ČT a ET byl připraven na 25. 9. 1996 |
4. 27. 3. 1997 z rozhodnutí ministra zdravotnictví nebyla smlouva mezi ČT a ET uzavřena. |
5. Ředitelka odboru zdravotní péče MZ ČR vyzvala ředitele ČT, aby se připojil k informačnímu systému Medicon-Tranicon, který provozuje IKEM s tím, že mu budou správcem tohoto systému vymezeny kompetence a přístupová práva |
6. Pokud je mi známo, informační síť Tranicon není dosud v provozu |
Vzhledem k tomu, že nejsem tak dobře o celé
záležitosti informována a nemám potřebné
možnosti si další informace zjistit (dopis ministra
PhDr. Jana Stráského předsedovi VSPZ PhDr.
Vladimíru Špidlovi, dostupný v dokumentaci
VSPZ, nevnesl do věci jasno), dovoluji si položit
následující otázky:
1. Jaké je stávající organizační
uspořádání programu transplantací
v ČR a jak jsou definovány a dodržovány
jednotlivé kompetence zúčastněných
organizací a pracovníků z hlediska vztahů
Českého transplantu a IKEM?
2. Jaké jsou koncepční představy MZ
ČR o dalším vývoji a koordinaci transplantací
v ČR a to hlavně z hlediska mezinárodní
spolupráce, se kterou souvisí vývoz orgánů
bez reciprocity a úhrady odběrových nákladů?
3. Jaké jsou představy MZ ČR o financování
transplantací ve vztahu k možnostem zdravotního
pojištění?
4. Velmi mne zajímají informace o projektu MZ ČR,
který je realizován v IKEM pod názvem MEDICON.
Co je přesně cílem tohoto projektu? Má
být skutečně takto budován Národní
zdravotní informační systém?
5. Jaké je v této souvislosti postavení Ústavu
zdravotnických informací a statistiky? Nedochází
zde ke zbytečnému zdvojení úkolů
a vynakládání prostředků na
budování Národního informačního
systému, který by snad měl být zajišťován
Ústavem zdravotnických informací a statistiky
(ÚZIS)?
6. Kolik prostředků je ročně vynakládáno
na ÚZIS a kolik prostředků již celkem
a v jednotlivých letech a na jaké činnosti
bylo vynaloženo v rámci projektu "MEDICON"?
Jaké firmy se podílejí na tomto projektu
a na základě jakého výběrového
řízení?
7. Proč podporuje a realizuje MZ ČR projekty typu
MEDICON?
6. Nebylo by ekonomicky a z hlediska využití výhodnější,
aby projekt typu MEDICON byl řešen v rámci
kompetencí ÚZIS?
7. Jaký byl cíl projektu Phare, který se
týkal informačních systémů
ve zdravotnictví a jaké jsou konkrétní
výstupy tohoto projektu pro tvorbu zdravotní politiky
v ČR?
Eva Fisherová |
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY PhDr. Jan STRÁSKÝ |
V Praze dne 8. 7. 1997
č. j. KM 58743
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám kopii
své odpovědi na interpelaci paní poslankyně
Evy Fischerové ve věci Českého transplantu
a dalších přímých souvislostí.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan.
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY PhDr. Jan STRÁSKÝ |
V Praze dne 8. 7. 1997
Č.j.: KM 58743 (OZP/2-56/5)
Vážená paní poslankyně.
odpovídám na Vaši interpelaci (evidenční
č. 326), kterou jsem obdržel dopisem pana předsedy
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miloše
Zemana ze dne 25. 6. 1997.
Úvodem bych Vás rád stručně
informoval o vývoji transplantologie v České
republice:
V roce 1966 byla u nás provedena první transplantace
ledviny, v roce 1983 byla poprvé transplantována
játra a pankreas společně s ledvinou, v roce
1984 byla provedena první transplantace srdce. Od počátku
90. let stoupl počet transplantací ledvin na 38
transplantací na 1 milion obyvatel za rok. Tím jsme
se zařadili na jedno z předních míst
v Evropě, v počtu transplantací pankreatu
jsme v Evropě na prvním místě a na
druhém místě ve světě za Spojenými
státy americkými. Přikládám
několik aktuálních grafů a tabulek
pro ilustraci naší pozice v této oblasti ve
srovnání s okolním světem.
K Vašim dotazům se pokusím podat pokud možno
podrobné odpovědi:
ad 1) Český transplant byl zřízen
8. 11. 1994 rozhodnutím ministra zdravotnictví ČR
jako příspěvková organizace v přímé
řídící působnosti MZ ČR
s plnou právní subjektivitou. Z jeho statutu vyplývá,
že se jedná o koncepční, koordinační
a servisní organizaci s celorepublikovou působností.
Jednotlivá transplantační centra (je jich
celkem 7) jsou součástí příslušných
zdravotnických zařízení, nemají
tedy samostatnou právní subjektivitu.
Mezi základní úkoly Českého
transplantu (dále jen ČT) patří organizace
odběru orgánů pro transplantační
účely a jejich rozdělování
na základě definovaných medicínských
kritérií, za tím účelem má
i spravovat čekací listiny.
Musím konstatovat, že ČT tuto svou funkci nikdy
nepřevzal, naopak požádal Institut klinické
a experimentální medicíny v Praze (dále
IKEM) o zajištění koordinace odběru
orgánů, výběru vhodných příjemců
spojeného s vedením čekacích listin,
registru dárců a registru provedených transplantací
na smluvním základě (viz kopie dopisu z 29.
11. 95 v příloze). V r. 1996 zaplatil ČT
za tuto službu IKEM smluvní cenu 3 mil. Kč.
Dalším z úkolů ČT je podílet
se na přípravě návrhů legislativních
norem souvisejících s transplantační
činností. Tuto funkci opět z pověření
ČT realizují odborníci z IKEM a ministerstvo
spolupracuje proto přímo s těmito pověřenými
odborníky.
Dalším úkolem ČT je zajišťovat
kvalitu imunologických vyšetření dárců
a příjemců z hlediska tkáňové
kompatibility. Touto činností ČT pověřil
HLA laboratoř IKEM. V loňském roce pro IKEM
představovaly náklady na tuto činnost cca
1 mil. Kč, ČT neuhradil ani část této
částky.
ad 2) Ministerstvo zdravotnictví pověřilo
vypracováním návrhu koncepce oboru transplantologie
Český transplant. Koncepce zatím nebyla vypracována.
Dosud jedinou snahou ČT po koncepčním kroku
je záměr vstoupit do Eurotransplantu. Problematiku
tohoto kroku, jehož přínos bude z medicínského
pohledu nepochybný, jsem již stručně
vysvětlil ve svém dopisu panu předsedovi
PhDr. Vladimíru Špidlovi, který ve své
interpelaci zmiňujete.
Z čistě organizačního hlediska je
záměr urychleného vstupu do Eurotransplantu
bez patřičné organizační a
finanční přípravy pravděpodobně
snahou ČT nahradit svoji dosavadní nefunkčnost
v oblastech výše uvedených činností
Eurotransplantu.
ad 3) Transplantace jsou ve své výkonové
části hrazeny ze zdravotního pojištění.
Na tu část, která hrazena není (např.
náklady na koordinaci odběru orgánů,
vedení čekacích listin atd.), přispívá
ministerstvo zdravotnictví jednotlivým centrům
finančními prostředky účelově
vázanými na tuto problematiku. Tyto finanční
prostředky jsou předmětem zúčtování
se státním rozpočtem.
ad 4) Projekt MEDICON (Medical lnformation & Communication
Network) byl zahájen v roce 1992 a jeho cílem bylo
vybudovat informační systém a komunikační
síť mezi transplantačními centry
České republiky.
Výchozím podnětem byl neuspokojivý
stav aktualizace čekací listiny pacientů
na transplantace a potřeba zlepšení optimalizace
výběrů. Celkové zlepšení
práce s informacemi v transplantačním programu
lze docílit jedině pomocí spolehlivého
informačního systému, bezpečné
a rychlé komunikační sítě -
informační systém byl nazván TRANICON.
Tyto aktivity byly tedy zahájeny před vznikem
Českého transplantu.
Národní síť MEDICON byla koncipována
tak, aby se na ni postupně připojily další
informační systémy a síť se také
dala rozšiřovat na další zdravotnická
pracoviště. Skutečně se také
na ni připojil informační systém Národního
registru kardiovaskulárních intervencí, připravuje
se napojení genetického registru a jedná
se dalších programech (např. registr osob vyřazených
z dárcovství krve, Národní onkologický
registr a i.). Po vzniku Českého transplantu (8.
11. 1994) se na základě dohody stanovilo, že
tato organizace bude jedním z uživatelů sítě
a převezme odbornou garanci nad věcným obsahem
transplantačního informačního systému
TRANICON, zatímco provozování sítě,
podpora aplikace a technický servis budou zajišťovány
provozovatelem sítě - střediskem MEDICON-IKEM.
Později, na základě žádosti zástupce
Národního centra HLA (dopis z 31. 3. 1995) byly
na tento informační systém napojeny HLA laboratoře
ČR. Dne 20. 7. 1995 požádal ředitel
Českého transplantu o připojení tohoto
pracoviště k síti MEDICON/TRANICON. Na schůzce
mezi přednosty střediska MEDICON a Českého
transplantu (18. 9. 1995) bylo také dohodnuto, že
vlastníkem a provozovatelem sítě TRANICON
zůstane IKEM Praha, zatímco Český
transplant bude odpovědný za uživatelskou stránku
projektu a koordinaci jednotlivých uživatelů
(t. j. transplantačních center). V souladu s touto
dohodou také ředitel ČT píše
řediteli IKEM žádost o zajištění
servisu pro informační systém TRANICON střediskem
MEDICON-IKEM.
Z organizačních, odborných, ale především
ekonomických důvodů není možné
připustit, aby každý zdravotní program
vytvářel vlastní technickou infrastrukturu
pro komunikaci v reálném čase a v síťovém
prostředí. Na druhé straně je nutno
upozornit, že neveřejná datová síť
pro potřeby provozování národních
zdravotních registrů musí být nejen
spolehlivá, ale také vysoce bezpečná,
aby nemohlo dojít k poškození, ztrátě
či zneužití osobních dat pacientů.
To je také důvod, proč nemůže
být využito komutovaných linek veřejné
sítě a musí být vytvořena virtuální
privátní (neveřejná) datová
síť.
Projekt MEDICON v žádném případě
nevytváří duplicitní Národní
zdravotnický informační systém (NZIS)
a to ani v jeho částech. Po síti MEDICON
se zasílají údaje a informace o jednotlivých
pacientech v rámci nezbytné koordinace poskytování
řízené zdravotní péče
a to zejména v oblasti ukazatelů kvality a výsledků
specializované zdravotní péče. NZIS
je naopak určen pro sběr a zpracování
statistických údajů (pouze pasivní
údaje administrativního charakteru), přičemž
se nevyžaduje zasílání těchto
dat v síťovém prostředí.
ad 5) Ústav zdravotnických informací a statistiky
(ÚZIS ČR) je v celé své historii i
současnosti určen pro sběr, zpracování
a publikování statistických dat. Při
těchto činnostech se řídí zákonem
č. 89/1995 Sb., o státní statistické
službě. Technické a personální
vybavení ÚZIS ČR neumožňuje přímou
komunikaci se zdravotnickými zařízeními
pomocí bezpečné, neveřejné
datové sítě a neumožňuje práci
s osobními údaji o jednotlivých pacientech.
ÚZIS ČR buduje a provozuje Národní
zdravotnický informační systém (NZIS),
který je zde ovšem chápán jako statisticko-informační
zázemí zdravotnického systému. Úkolem
ÚZIS ČR je také mezinárodní
výměna a poskytování údajů
o českém zdravotnictví. ÚZIS ČR
plní rovněž povinnosti ČR poskytovat
statistické údaje do mezinárodních
organizací, jichž je ČR členem (např.
OECD, WHO a j.).
Vzhledem k tomu, že práce se statistickými
údaji nevyžaduje okamžitou, rychlou a chráněnou
komunikaci s poskytovateli dat, neuvažuje se ani v budoucnosti,
že by ÚZIS ČR vytvářel privátní
(neveřejnou) datovou síť.
Informační a datové činnosti související
se sledováním zdravotního stavu některých
pacientů či se sledováním efektivity
poskytování zdravotní péče,
vyžadují dodržování mnohem přísnějších
pravidel pro práci, organizaci a bezpečnost než
je tomu u statistických zjišťování.
ad 6) V roce 1996 bylo na veškeré činnosti,
které provádí ÚZIS ČR vynaloženo
76,9 mil. Kč (z toho 74,4 mil. Kč na provoz a 1,5
mil. Kč na investice), v roce 1997 se předpokládá
vynaloženi 71,0 mil. Kč (z toho 68,0 mil. Kč
na provoz a 3,0 mil. Kč na investice - údaje po
provedených škrtech ve státních výdajích).
Na základě pověřovacího dopisu
ministra zdravotnictví ze dne 10. 12. 1993 byl poskytnut
IKEM-MEDICON účelový finanční
přípěvek ve výši 3,0 mil. Kč
na vybudování infrastruktury sítě
TRANICON (investiční prostředky). Provozní
prostředky na zahájení projektu MEDICON v
částce 578 151,00 Kč byly poskytnuty ze státních
prostředku v roce 1994.
V roce 1995 bylo přiděleno 10 mil. Kč pouze
jako provozní finanční prostředky
a to v tomto členění: provoz střediska
MEDICON 3 860 000 Kč, provoz sítě MEDICON
3 458 600 Kč, 1 441 803 Kč na zřízení
nových přípojných míst (t.
j. HLA laboratoří) a 1 239 597 Kč na provoz
dalších národních zdravotních
registrů.
V roce 1996 bylo přiděleno 10 mil. Kč pouze
jako provozní finanční prostředky
a to v obdobném členění jako v roce
předchozím.
Projekt MEDICON je kooperativní výzkumný
a vývojový projekt, na kterém participují
následující společnosti: INTERNET
CZ s. r. o., Softwarové aplikace & systémy s.
r. o., INCAD s. r. o. Výběr těchto participantů
byl proveden v souladu se zákonem č.199/1994 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek,
ve znění pozdějších předpisů.
ad 7) Jak již bylo uvedeno výše, je v zájmu
ochrany práv a svobod občanů, aby nezbytné
údaje o jejich zdravotním stavu či o poskytování
zdravotní péče byly dostatečně
chráněny před neoprávněnou
modifikací, zničením či zneužitím.
MZ ČR vždy věnovalo této problematice
velkou pozornost, vědomo si nebezpečí, které
může občanovi vzniknout nedostatečnou
ochranou osobních údajů a porušením
principu důvěrnosti
Obecně lze říci, že národní zdravotní registry jako evidence nemocných s vybranými závažnými onemocněními a chorobnými stavy, slouží pro diagnostické a léčebné účely a pro sledování vývoje, příčin a důsledků těchto onemocnění a stavů. Středisko MEDICON slouží k tomu, aby zajistilo technický provoz těch národních zdravotních registrů, které ve prospěch pacienta vyžadují rychlý a bezpečný přenos dat a informací. Takto lze pomocí informačních a komunikačních technologií zlepšit vlastní proces klinického rozhodování a zejména
* umožnit monitorování a srovnávání kvality, efektivity, výsledků a výdajů při poskytování odborné zdravotní péče
* dovolit maximální flexibilitu v navrhování národních registrů či databází a jejich přímé propojení na národní příp. na mezinárodní úrovni
*umožnit sledování a profilování
specializované zdravotní péče na základě
srovnávací analýzy s rizikovou stratifikací
krátkodobých a dlouhodobých výsledků.
Ministerstvo podporuje projekt MEDICON především proto, že zřízením střediska, které bude vykonávat funkci provozovatele národních zdravotních registrů, se zajistí rychlá a bezpečná komunikace, která splňuje veškeré požadavky na bezpečnost a ochranu dat v souladu s předpisy ČR i v rámci EU. Podporuje jej také proto, že považuje za potřebné koordinovat aktivity v oblasti tvorby a provozu národních registrů, informačních systémů a síťových komunikací. Nekoordinované aktivity totiž vedou k neefektivnímu využívání finančních prostředků a řadě technických či organizačních problémů a ve svých důsledcích nejsou výhodné ani pro pacienta. Ministerstvo podporuje projekt MEDICON také proto, že si je vědomo, že bez informační a komunikační techniky již dnes nelze poskytovat kvalitní zdravotní péči na úrovni 21. století.
Pozn.: Projekt MEDICON je jediným tohoto druhu, nelze tedy
hovořit o podpoře projektů "typu MEDICON".
ad 8) Provoz národních zdravotních registrů
pro jakoukoliv klinickou odbornost není vhodné zajišťovat
v rámci kompetencí ÚZIS ČR. Registry
národního rozsahu, které nakládají
s údaji o jednotlivých pacientech a týkají
se jejich zdravotního stavu by měly být co
nejblíže klinickým pracovištím
a co nejrychleji jim také poskytovat odborné informace
(tato potřeba se zvlášť výrazně
projevuje u transplantačních registrů). Není
vhodné, aby tyto registry byly odtrženy od výkonu
klinické medicíny. V Institutu klinické a
experimentální medicíny (IKEM) bylo již
v roce 1993 zřízeno Středisko pro výzkum
a analýzu klinických dat, které má
charakter výzkumné základny, je vybaveno
odborným zdravotnickým personálem, má
možnost využívat dalších odborných
kapacit IKEM. Navíc IKEM patří k předním
pracovištím transplantační a kardiovaskulární
medicíny. IKEM patří rovněž mezi
pracoviště, která spadají do přímé
řídící působnosti ministerstva.
Toto jsou základní předpoklady, které
vedly ministerstvo k tomu, aby podpořilo technické
vybavení Střediska, které by umožnilo
vysoce profesionální práci s národní
sítí a národními registry. Zároveň
byly vytvořeny technické a personální
předpoklady k oddělení potřeb národní
sítě od potřeb sítě IKEM a
k zavedení zvláštního režimu práce
s osobními a velmi citlivými údaji o občanech-pacientech
v rámci transplantačního programu.
ad 9) Projekt Phare (č. CZ9201-24.01-L003) byl řešen
v letech 1995-1996 a jeho název byl Národní
zdravotnický informační systém a statistika
ČR. Řešení bylo zaměřeno
především na studium obdobných informačních
systémů v zemích EU, srovnání
českého NZIS s těmito systémy především
po obsahové (datové) a technické stránce.
Byly zpracovány přehledy požadavků na
poskytování dat evropským institucím,
navrženy úpravy ve struktuře a rozsahu sběru
dat v ČR (ÚZIS ČR upravil datové struktury
a rozsah šetření v rámci Programu statistických
zjišťování pro rok 1997). Byly zpracovány
přehledy o evropské standardizaci v oblasti informačních
systémů, přehledy o evropských legislativních
a etických aspektech sběru zdravotnických
statistických informací. V oblasti praktických
ověřování byly zkoušeny možnosti
efektivnější komunikace mezi nemocničními
informačními systémy a informačním
systémem ÚZIS v rámci okresu.
Jako malý subprojekt byla řešena problematika
spolehlivého a bezpečného nosiče pro
záznam identifikačních údajů
o pojištěnci a vybraných zdravotních
(emergentních) údajů o pacientovi. V zemích
EU je řešena problematika evropské zdravotní
karty, která by zefektivnila poskytování
potřebné zdravotní péče a administrativu
při jejím proplácení. V rámci
projektu Phare bylo studováno technické řešení
pomocí čipové karty a ověřovány
možnosti jejího využití ve zdravotnictví,
zdravotním pojištění a sociálním
zabezpečení ČR. Experimentální
provoz byl ve spolupráci s VZP zahájen v městě
Litoměřice.
Tento projekt Phare nebyl zaměřen na problematiku
klinických informačních systémů
a problematiku provozu národních registrů
především pro krátkost trvání
projektu a nedostatek finančních prostředků.
Věřím, vážená paní
poslankyně, že se mi podařilo shrnout to nejpodstatnější
k informacím, které jste požadovala.
S pozdravem
Příloha
Vážená paní
Eva Fischerová
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Na Valentince 1 | Ředitel: MUDr. Vojtěch Martínek, Csc. |
150 0 Praha 5 | Tel./Fax.: (02) 532 194 |
Vážený pan
MUDr. Karel Filip, Csc.
ředitel IKEM
Vídeňská 800
140 00 Praha 4
29. listopadu 1995
Vážený pane řediteli,
Český transplant nebude z řady důvodů
schopen zajistit od 1. ledna 1996 koordinační servis
při odběru orgánů a výběru
vhodných příjemců spojený s
vedením čekacích listin, registru dárců
a registru provedených transplantací. Obracím
se proto na Vás s prosbou, aby IKEM zajišťoval
tuto službu pro celostátní transplantční
program také v prvním čtvrtletí roku
1996 na základě podobně formulovaného
vztahu k Českému transplantu jako v letošním
roce.
Obávám se, že plánovat převzetí
komplexní koordinační činnosti Českým
transplantem lze až po vyjasnění koncepce celostátního
programu. Mám na mysli především vstup
České republiky do Eurotransplantu. Dne 14. prosince
t.r. se sejde výbor Českého transplantu a
musí dohodnout, kterou cestu zvolí. Jiná
bude koncepce, pokud zůstaneme samostatní, a zcela
odlišná v případě, že se
budeme připravovat na rovnoprávné partnerství
se státy ET. Navrhuji proto, abychom se po vyjasnění
celostátní koncepce sešli a spolu s pracovníky
TC IKEM vypracovali dohodu založenou na nově nastalých
skutečnostech.
Děkuji za Vaše pochopení.
S pozdravem