PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY 

 

Poslanecká sněmovna

 

1998

 

II. volební období

243/3

 

Pozměňovací návrhy

k návrhu poslanců Jaroslava Bašty a dalších

na vydání zákona o právu na informace o životním prostředí

(tisk 243)

 

Pozměňovací návrhy

k návrhu poslanců Jaroslava Bašty a dalších

na vydání zákona o právu na informace o životním prostředí

 

 

A. Komplexní pozměňovací návrh z usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí č. 88 ze dne 23. ledna 1998, který Poslanecká sněmovna schválila jako základ pro jednání ve druhém čtení. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí doporučil Poslanecké sněmovně, aby tisk 243 schválila v tomto znění:

 

"ZÁKON

ze dne 1998

o právu na informace o životním prostředí

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

§ 1

Účel zákona

 

Zákon upravuje podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů, [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] jimiž disponují úřady veřejné správy a jim podřízené právnické osoby. Upravuje přístup veřejnosti k informacím, jež mají tyto úřady nebo právnické osoby k dispozici a stanoví základní podmínky, za nichž jsou takové informace zpřístupňovány. Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a statistických informací se řídí zvláštním zákonem. [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

§ 2

Vymezení pojmů

 

Pro účely tohoto zákona se vymezují některé pojmy takto:

 

a) informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů (dále jen "informace") jsou informace v písemné, obrazové nebo zvukové formě, na nosičích výpočetní techniky, nebo v jiné technicky proveditelné formě, jež vypovídají zejména o

 

1. stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu,

 

2. připravovaných činnostech, které by mohly vést ke změně stavu životního prostředí a informace o opatřeních, jež podnikají úřady odpovědné za ochranu životního prostředí nebo jiné osoby při předcházení nebo nápravě poškození životního prostředí,

 

3. stavu vody, ovzduší, půdy, živých organismů a ekosystémů, dále informace o vlivech činností na životní prostředí, o látkách, hluku a záření do životního prostředí emitovaných a o důsledcích těchto emisí,

 

4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků tohoto využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost,

 

5. správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a rovněž informace obsažené v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů,

 

6. ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny z veřejných prostředků,

 

7. mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a zprávách o jejich plnění,

 

8. mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí a o plnění závazků vyplývajích z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,

 

9. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů;

 

 

b) úřady veřejné správy a jim podřízené právnické osoby jsou

 

1. úřady veřejné správy, jež plní úkoly v ochraně životního prostředí, zejména v ochraně ovzduší, vodohospodářské orgány, orgány v ochraně přírody, orgány státní správy v odpadovém hospodářství, orgány ochrany lesa a orgány ochrany zemědělského půdního fondu, [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

2. rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž úřady veřejné správy uvedené v bodě 1 [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] plní funkci zřizovatele a jiné právnické osoby, které jsou zřízené, řízené nebo pověřené těmito úřady a které shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí,

 

3. další úřady veřejné správy, rozpočtové a příspěvkové organizace nebo jiné právnické osoby, a to za předpokladu, že plní úkoly na úseku ochrany životního prostředí nebo pokud v rámci své činnosti shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí;

 

c) zpřístupňováním informací se rozumí jejich poskytování, tj. předávání ústní, telefonickou, telegrafickou, písemnou nebo jinou technicky proveditelnou formou, jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly (dále jen "žadatel") a rovněž vyhledávání informací těmito osobami nahlížením do písemností nebo jiných souborů informací, pořizováním výpisů, opisů, případně kopií na místě, tj. zpravidla v sídle nebo v jiných prostorách úřadů veřejné správy nebo jim podřízených právnických osob. Informace o životním prostředí jsou zpřístupňovány rovněž prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti úřadů veřejné správy a jim podřízených právnických osob.

 

 

§ 3

Žádost o poskytnutí informace

 

(1) Žadatel může za účelem získání informace o životním prostředí požádat úřad veřejné správy nebo jemu podřízenou právnickou osobu o zpřístupnění informace o životním prostředí. Svou žádost nemusí odůvodňovat. Žádost lze učinit ústně, písemně, telefonicky, telegraficky, faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou. V případech ústních, telegrafických, telefonických nebo faxovaných žádostí nebo žádostí zaslaných jinou elektronickou formou, si úřad veřejné správy vyžádá jejich písemné nebo ústní doplnění do protokolu. Pro doplnění žádosti může úřad veřejné správy stanovit přiměřenou lhůtu a přerušit řízení. Ze žádosti musí být zřejmé, čeho se má týkat informace, jež má být poskytnuta. Součástí žádosti musí být vždy označení žadatele.

 

(2) V případě nesrozumitelné nebo příliš obecně formulované žádosti je žadateli do 15 dnů od obdržení žádosti zaslána výzva k jejímu upřesnění. Ve výzvě musí být určeno, v jakém směru je třeba žádost upřesnit. Žadatel je povinen tuto žádost bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů, v požadovaném rozsahu upřesnit.

 

 

§ 4

Žádost podaná nepříslušnému úřadu

 

V případě, že je žádost podána u úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osoby, jež nemá dotyčnou informaci k dispozici, je jejich povinností sdělit žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, že požadovanou informaci nemohou z tohoto důvodu poskytnout. Pokud je to možné, poučí zároveň žadatele o tom, kde je třeba žádost správně podat.

 

 

§ 5

Zveřejněná informace

 

Pokud žádost směřuje k poskytnutí informace, o níž je úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osobě známo, že byla zveřejněna a je veřejně přístupná, stačí žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, sdělit tuto skutečnost a zároveň uvést údaje umožňující vyhledání zveřejněné informace.

§ 6

Způsob a forma zpřístupnění informace

 

(1) Žadatel má právo v žádosti určit formu, případně způsob, jichž má být použito při zpřístupnění informace.

 

(2) Pokud žadatel formu nebo způsob podle odstavce 1 neurčí, případně pokud takové formy nebo způsobu nelze ze závažných důvodů využít, zvolí se způsob a forma zpřístupnění informace s ohledem na splnění účelu žádosti o zpřístupnění informace a její optimální využití žadatelem. V pochybnostech se využije především formy a způsobu, jež byly žadatelem využity k podání žádosti.

 

 

§ 7

Lhůta pro zpřístupnění informace

 

(1) Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od obdržení žádosti, ledaže by si zvláštní okolnosti výjimečně vynucovaly prodloužení této lhůty, nejvýše však do 60 dnů. O takových okolnostech a o prodloužení lhůty musí být žadatel před uplynutím 30 denní lhůty vyrozuměn.

 

(2) V případě uvedeném v § 3 odst. 2 tohoto zákona počíná lhůta pro zpřístupnění informace běžet dnem doručení upřesněné žádosti.

 

 

§ 8

Omezení přístupu k informacím

 

(1) Odepřeno bude zpřístupnění informace, pokud je vylučují předpisy

 

a) o skutečnostech utajovaných ve státním zájmu, [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

b) o ochraně osobních [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] nebo individuálních údajů2) a o ochraně osobnosti, [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

c) o ochraně duševního vlastnictví, [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

d) o ochraně obchodního tajemství. [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

(2) Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené za obchodní tajemství, pokud

 

a) se požadovaná informace týká působení provozní činnosti podnikatele na životní prostředí,

b) hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí,

c) požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných rozpočtů.

 

(3) Porušením práva na ochranu osobnosti není poskytnutí informace o původci činnosti znečišťující nebo jinak ohrožující nebo poškozující životní prostředí obsažené v pravomocném rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu.

 

(4) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud

 

a) byla úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osobě předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona povinna a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace,

b) by zpřístupnění informace ještě zvýšilo pravděpodobnost poškození nebo ohrožení životního prostředí nebo jeho součásti nebo lidského zdraví,

c) by si toto zpřístupnění vyžadovalo zvláštní šetření, výpočty nebo zpracování, provedením kterých by se omezilo plnění jiných úkolů dotyčného orgánu státní správy nebo jemu podřízené právnické osoby,

d) se žadatel domáhá informací souvisejících s přípravným řízením (vyšetřováním) v trestních věcech, [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] nebo se týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech,

e) se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,

f) žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji podle § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost,

g) žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně a žadatel již má požadovanou informaci k dispozici.

 

(5) Pokud je to možné, zpřístupní se požadovaná informace po vyloučení utajovaných skutečností. O takovém zásahu a jeho důvodu musí být žadatel vždy při zpřístupnění informace uvědoměn.

 

(6) Právo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření.

§ 9

Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace

 

(1) Pokud je zpřístupnění informace odepřeno, vydá úřad veřejné správy rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace. Toto rozhodnutí vydává úřad, který odepřel zpřístupnit informaci nebo úřad, který je nadřízen právnické osobě, jež odepřela zpřístupnění informace. Toto rozhodnutí musí být vydáno do 30 dnů od doručení žádosti.

 

(2) Rozhodnutí se nevydává v případě anonymní žádosti nebo pokud žadatel podle § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil svou žádost, ač k tomu byl řádně a včas vyzván. Rozhodnutí se nevydává ani v případě, že podle § 10 odst. 4 tohoto zákona nedošlo k dohodě o ceně.

 

(3) Pokud lhůta pro zpřístupnění informace vzhledem k nečinnosti úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osoby marně uplynula, má žadatel právo, aby na jeho podnět bylo vydáno rozhodnutí podle odstavce 1.

 

(4) Obdobně jako v odstavci 3 se postupuje v případě, kdy žadatel nesouhlasí s vyloučením utajovaných skutečností před zpřístupněním informace.

 

 

§ 10

Bližší podmínky zpřístupňování informací

 

(1) Informace se zpřístupňují v pracovní době příslušných úřadů veřejné správy a jim podřízených právnických osob, případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách.

 

(2) Každý má právo nahlížet do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo opisy. Každý má rovněž právo, je-li to provozně možné, na pořízení kopií listin.

 

(3) Informace se zpřístupňují zpravidla bezplatně. Úřady veřejné správy nebo jim podřízené právnické osoby mohou však žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií a odesláním informací.

 

(4) Informace, k jejichž pořízení je zapotřebí zvláštního šetření, výpočtů nebo zpracování, se poskytují za ceny sjednané dohodou podle zvláštního předpisu. [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] O skutečnosti, že půjde o úplatné zpřístupnění informace, je třeba žadatele bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, uvědomit. Podmínkou pro zpřístupnění informace je pak dohoda o ceně. Pokud k dohodě nedojde, informace se nezpřístupní.

§ 11

Povinnost jiných osob zpřístupňovat informace

 

Zvláštní zákon může stanovit případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat informace. [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] Zvláštní zákon může rovněž určit odchylné způsoby a podmínky zpřístupňování informací. [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] Právo na informace o životním prostředí podle tohoto zákona však nelze omezit nebo vyloučit.

 

 

§ 12

Zpráva o stavu životního prostředí

 

(1) Vláda České republiky projednává a schvaluje nejméně jednou za dva roky zprávu o stavu životního prostředí České republiky.

 

(2) Po projednání a schválení předloží vláda České republiky zprávu o stavu životního prostředí k projednání Parlamentu.

 

(3) Nejpozději do šesti měsíců od svého schválení musí být tato zpráva zveřejněna.

 

 

§ 13

Osvěta, vzdělávání a výchova veřejnosti v oblasti životního prostředí

 

(1) Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a dalšími ústředními správními úřady, je povinno podporovat osvětu, výchovu a vzdělávání široké veřejnosti v oblasti ochrany životního prostředí se zvláštním zaměřením na výchovu dětí a mládeže.

 

(2) Ministerstvo životního prostředí vytváří zejména podmínky k tomu, aby

 

a) byla vytvořena odpovídající síť vzdělávacích institucí státních i nestátních, jejichž osnovy zajistí osvojení si základních poznatků o životním prostředí a jeho ochraně vycházející z principů udržitelného rozvoje, metod a technik získávání přístupu k informacím o životním prostředí a možnosti účasti veřejnosti v rozhodování ve věcech životního prostředí podle zvláštních předpisů,

b) úřady veřejné správy jmenovaly odpovědné úředníky, kteří budou mít odpovídající vzdělání a prostředky k tomu, aby mohli být veřejnosti účinně nápomocni při zajišťování přístupu k informacím o životním prostředí a při jejich účasti v rozhodování ve věcech životního prostředí,

c) byly vytvořeny podmínky pro rozvoj osvěty, výchovy a vzdělávání v oblasti životního prostředí v mezích působnosti úřadů veřejné správy.

 

§ 14

Použití předpisů o správním řízení a soudní ochrana

 

(1) Předpisy o správním řízení [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.] se použijí při řízení podle § 9 odst. 1, 3 a 4 tohoto zákona.

 

(2) Rozhodnutí o odepření poskytnutí informace nebo o utajení její oddělitelné části lze po vyčerpání řádných opravných prostředků napadnout žalobou u soudu. [1) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.]

 

 

§ 15

Vztah k jiným právním předpisům

 

Zákon o právu na informace o životním prostředí je zvláštním předpisem ve vztahu k předpisům o ochraně přírody a krajiny, o ochraně ovzduší (s výjimkou případů uvedených v poznámce č. 12), o ochraně vod, o odpadech, o geologických pracích, o ochraně a využívání nerostných surovin, o územním plánování a stavebním řádu, o lesích, o ochraně zemědělského půdního fondu, o ochraně veřejného zdraví a o mírovém využívání jaderné energie. [2) Zejména zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 309/1991 Sb., zákon ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), zákon ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, a předpisy vydané k jejich provedení.]

 

 

§ 16

Zrušovací ustanovení

 

Zrušují se:

 

1. § 14 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí,

 

2. § 72 odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů; zároveň se v dosavadním odstavci 1 ruší číslování odstavců.

 

 

§ 17

Účinnost

 

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1998.".

 

B. Pozměňovací návrhy předložené poslancem Václavem Frankem ve druhém čtení dne 15. dubna 1998

 

1. § 12 odst. 1 zní:

 

"(1) Vláda České republiky projednává a schvaluje zprávu o stavu životního prostředí České republiky jedenkrát za rok.".

 

2. V § 12 odst. 3 slova "do šesti měsíců" nahradit slovy "do tří měsíců".

 

C. Pozměňovací návrhy předložené poslancem Oldřichem Kužílkem ve druhém čtení dne 15. dubna 1998

 

1. V § 3 odst. 2 číslovku "15" nahradit číslovkou "30".

 

2. § 5 zní:

 

"§ 5

 

(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může orgán nejdříve, nejpozději však do 15 dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl, že nemá možnost získat zveřejněnou informaci jiným způsobem.

 

(2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, orgán mu ji poskytne.".

 

3. V § 9 odst. 1 třetí a čtvrtou větu vypustit.

 

4. § 9 odst. 3 zní:

"(3) Jestliže orgán ve stanovené lhůtě neposkytl informace či nevydal rozhodnutí, má se za to, že rozhodl informace odepřít.".

 

5. V § 14 odst. 1 na konci vypustit tečku a připojit slova: "a k počítání lhůt.".

 

6. Vložit nový § 16, který zní:

 

"§ 16

Přechodná opatření

 

Platnost § 3, 4, 5, 6, 7, § 8 odst. 1, § 8 odst. 4 písm. a), c), d), e), f), g), § 8 odst. 5 až 6, § 9, § 10 odst. 1 a 2 a § 14 končí okamžikem, kdy vstoupí v účinnost příslušná ustanovení obecného zákona o přístupu k informacím.".

 

Ostatní paragrafy přečíslovat.

 

 

D. Pozměňovací návrhy předložené poslancem Liborem Ambrozkem ve druhém čtení dne 15. dubna 1998

 

1. § 1 zní:

 

"§ 1

Účel zákona

 

(1) Zákon upravuje

 

a) podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů,1) jimiž disponují orgány státní správy, orgány územní samosprávy a jimi zřízené, řízené nebo pověřené právnické osoby,

b) přístup veřejnosti k informacím o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů, jež mají tyto orgány k dispozici, a stanoví základní podmínky, za nichž jsou takové informace zpřístupňovány.

 

(2) Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a zpřístupňování statistických informací se řídí zvláštním zákonem.2)".

 

2. V § 2 uvozující věta zní: "Pro účely tohoto zákona se rozumí"; v § 2 písm. a) v první větě vypustit slovo "jsou", slovo "informace" se nahrazuje slovem "informacemi"; v písmenu c) vypustit slova "se rozumí".

 

 

3. V § 2 písm. a) vložit nový bod 5. který zní:

 

"5. vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí.".

Ostatní body přečíslovat.

 

4. § 2 písm. b) zní:

 

"b) orgány státní správy a orgány územní samosprávy a jimi zřízené, řízené nebo pověřené právnické osoby (dále jen "orgán")

 

1. orgány státní správy a orgány územní samosprávy, jež plní úkoly v ochraně životního prostředí, zejména orgány státní správy ochrany ovzduší, vodohospodářské orgány, orgány ochrany přírody, orgány státní správy v odpadovém hospodářství, orgány státní správy lesů a orgány ochrany zemědělského půdního fondu,3)

2. rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele orgány uvedené v bodu 14) a jiné právnické osoby, které jsou zřízené, řízené nebo pověřené těmito orgány a které shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí,

3. jiné orgány státní správy a orgány územní samosprávy, případně rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele tyto orgány, a těmito orgány zřízené, řízené nebo pověřené právnické osoby, a to za předpokladu, že plní úkoly na úseku ochrany životního prostředí, nebo pokud v rámci své činnosti shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí.".

 

V celém zbývajícím textu nahradit slova "úřad veřejné správy nebo jemu podřízená právnická osoba" slovem "orgán" (§ 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10 a 13).

 

5. V § 3 odst. 1 poslední věta zní: "Ze žádosti musí být patrno, kdo ji podal.".

 

6. V § 3 odst. 2 poslední věta zní: "Pokud žadatel do 15 dnů od doručení výzvy žádost v požadovaném směru neupřesní, má se za to, že od své žádosti upustil.".

 

7. V § 3 doplnit nový odstavec 3, který zní:

 

"(3) V případě žádosti podané telefonicky, pokud ji nelze neprodleně vyřídit, je orgán oprávněn vyžádat si její zaslání v písemné formě. Pro tento případ platí ustanovení o upřesnění žádosti přiměřeně.".

 

8. § 6 odst. 1 zní:

"(1) Žadatel může v žádosti navrhnout formu, případně způsob, jichž má být použito při zpřístupnění informace. Pokud žádá o zpřístupnění informace na technickém nosiči dat, je povinen uhradit jeho cenu nebo přiložit k žádosti technicky použitelný nosič dat.".

 

9. § 8 odst. 2 a 3 znějí:

"(2) Informace nebude rovněž zpřístupněna, pokud

a) byla orgánu předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona povinna a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace,

b) by zpřístupněním této informace o místě výskytu zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů nebo nerostů, hrozilo jejich nepřípustné ohrožení, poškození nebo rušení,

c) žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení (vyšetřování) v trestních věcech, nebo se týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech,

d) žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji podle § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost.

 

(3) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud

a) se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,

b) žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně,

c) žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici.".

 

10. § 10 odst. 3 zní:

"(3) Informace se zpřístupňují zpravidla bezplatně. Orgány jsou však oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli.".

 

11. § 10 odst. 4 vypustit.

 

12. V § 13 odst. 1 slova "správními úřady" nahradit slovem "orgány".

 

13. § 13 odst. 2 písmena a) a b) znějí:

"(2) Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vytváří zejména podmínky k tomu, aby

a) byl vytvořen a využíván systém osvojování základních poznatků o životním prostředí a jeho ochraně, vycházející z principů udržitelného rozvoje a z aktivních forem výchovy, osvěty a získávání informací, zajišťovaný prostřednictvím státních i nestátních organizací,

b) orgány byly veřejnosti účinně nápomocny při zajišťování přístupu k informacím o životním prostředí,";

písmeno c) se nemění.

 

    § 15 zní:

 

"§ 15

Vztah k jiným právním předpisům

 

Pokud zvláštní právní předpisy upravují též poskytování informací, které jsou předmětem úpravy tohoto zákona, nelze rozsah informací stanovený tímto zákonem omezit.".

 

V Praze dne 15. dubna 1998

 

RNDr. Libor Ambrozek v.r.

zpravodaj výboru pro veřejnou správu,

regionální rozvoj a životní prostředí

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP