Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Miloše Titze na ministra obrany Miloslava
Výborného a odpověď ministra obrany
Miloslava Výborného na tuto interpelaci. Pan poslanec
Miloš Titz požádal o zařazení uvedené
odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 290
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
Miloš Titz |
V Praze dne 23. 5. 1997
Stíhací letoun typu MIG - 23 ML je jediným
úderným prostředkem stíhacího
letectva, který dnes máme. Jeho bojová efektivnost
je 2 až 2,5 krát vyšší než u
typu MIG - 21 MF. Tento typ letounu je schopen řešit
takové druhy úkolů protivzdušné
obrany, které jiné typy řešit nedokáží.
Dnes již máme pouhých 17 jednomístných
a 3 dvoumístné letouny tohoto typu a obávám
se toho, aby u nich nedošlo k podobnému vývoji
jako u jejich starší verze MF. Všechny letouny
verze MF totiž prošly střední opravou
a následně byly zrušeny s velikým nevyčerpaným
resursem. Tímto rozhodnutím došlo ke značně
neefektivnímu využití vložených
prostředků daňových poplatníků.
V současné době mám informace o plánovaném
zrušení verze ML tohoto typu, aniž by byl opět
vyčerpán technický život těchto
strojů.
Domnívám se, že využití stávajících
17 + 3 strojů MIG - 23 ML by mohlo účinně
napomoci překlenutí období do příchodu
nového nadzvukového letounu do našeho letectva.
Využitím tohoto typu se totiž nejen udrží
dostatečná kvalita vycvičenosti jejich pilotů,
což se kladně projeví při jejich budoucím
přechodu na novu nadzvukovou techniku, ale udrží
se i dostatečná síla protivzdušné
obrany našeho státu. Z tohoto důvodu se mně
jeví umístění jednoho letounu tohoto
typu do kbelského muzea jako značně předčasné.
|
Č. j. 651-L
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám pro informaci zasílám
kopii odpovědi na interpelaci poslance Miloše Titze
ve věci stíhacích letadel MiG-23 ML.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Č. j. 651-L
V Praze dne 20. června 1997 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci letadel MiG-23 ML
sděluji následující.
Podle koncepce výstavby letectva Armády České
republiky na období do roku 2005, kterou schválila
vláda ČR, se nepředpokládá
provoz letounů MiG-23 ML v letectvu Armády České
republiky po roce 2000. V současné době je
uvedený typ letounu používán v systému
protivzdušné obrany státu.
Letouny MiG-23 mají technický život do konce
roku 1998. Jejich další provozování
po tomto datu by znamenalo provést prodloužení
dobového technického života. To by však
předpokládalo, jak vyplývá z provedené
analýzy, navýšení finančních
prostředků letectva a navázání
kontaktu s výrobcem, který byl přerušen
v roce 1991.
Z důvodu ušetření finančních
prostředků pro provoz ostatních druhů
letectva budou tyto letouny v provozu do vyčerpání
jejich technického resursu a náhradních dílů,
které jsou v současné době k dispozici.
Generální opravy a nákup nových náhradních
dílů se nebudou provádět a letouny
se postupně vyřadí z letového provozu.
Provedení nezbytných generálních oprav
motorů (R-27 a R-35) pro uvedenou typovou řadu letounů
by bylo možno provést v Leteckých opravnách
Malešice, ovšem za podmínky pořízení
některých nových náhradních
dílů (lopatky turbíny a kompresoru, horké
části motoru atd.), přičemž cena
takto provedené generální opravy by se pohybovala
kolem 15 mil. Kč. Generální oprava draku
letounu spojená s prodloužením technického
života a nezbytnými rekonstrukcemi, by na základě
současných znalostí představovala
částku asi 25 mil. Kč. Odbornými orgány
Ministerstva obrany nebyly tyto teoretické možnosti
prověřovány, neboť v žádné
studii ani koncepci výstavby letectva Armády České
republiky nebylo uvažováno s provozem letounů
řady MiG-23 po roce 2000, ani nebyl tento postup uživatelem,
tj. orgány generálním štábem
požadován prověřit.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. Ing. Miloš Titz, CSc.
poslanec
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR