Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

242

INTERPELACE

poslance Miloše Titze

na ministra obrany Miloslava Výborného

ve věci letadel MIG-23 ML

a odpověď ministra obrany Miloslava Výborného na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Miloše Titze na ministra obrany Miloslava Výborného a odpověď ministra obrany Miloslava Výborného na tuto interpelaci. Pan poslanec Miloš Titz požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 21. července 1997

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 290

POSLANEC

POSLANECKÉ SNĚMOVNY

PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Interpelace

poslance Miloše Titze

na ministra obrany ČR JUDr. Miloslava Výborného

ve věci letadel MIG - 23 ML

 Miloš Titz


V Praze dne 23. 5. 1997

Vážený pane ministře!

Stíhací letoun typu MIG - 23 ML je jediným úderným prostředkem stíhacího letectva, který dnes máme. Jeho bojová efektivnost je 2 až 2,5 krát vyšší než u typu MIG - 21 MF. Tento typ letounu je schopen řešit takové druhy úkolů protivzdušné obrany, které jiné typy řešit nedokáží. Dnes již máme pouhých 17 jednomístných a 3 dvoumístné letouny tohoto typu a obávám se toho, aby u nich nedošlo k podobnému vývoji jako u jejich starší verze MF. Všechny letouny verze MF totiž prošly střední opravou a následně byly zrušeny s velikým nevyčerpaným resursem. Tímto rozhodnutím došlo ke značně neefektivnímu využití vložených prostředků daňových poplatníků. V současné době mám informace o plánovaném zrušení verze ML tohoto typu, aniž by byl opět vyčerpán technický život těchto strojů.

Domnívám se, že využití stávajících 17 + 3 strojů MIG - 23 ML by mohlo účinně napomoci překlenutí období do příchodu nového nadzvukového letounu do našeho letectva. Využitím tohoto typu se totiž nejen udrží dostatečná kvalita vycvičenosti jejich pilotů, což se kladně projeví při jejich budoucím přechodu na novu nadzvukovou techniku, ale udrží se i dostatečná síla protivzdušné obrany našeho státu. Z tohoto důvodu se mně jeví umístění jednoho letounu tohoto typu do kbelského muzea jako značně předčasné.


 



MINISTR OBRANY
 
JUDr. Miloslav Výborný
 

Č. j. 651-L

 
V Praze dne 20. června 1997
 
Příloha: 1/1


Vážený pane předsedo,

v příloze Vám pro informaci zasílám kopii odpovědi na interpelaci poslance Miloše Titze ve věci stíhacích letadel MiG-23 ML.

S pozdravem






Vážený pan

Ing. Miloš Zeman

předseda poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

MINISTR OBRANY
 
JUDr. Miloslav Výborný
 

Č. j. 651-L

 V Praze dne 20. června 1997


Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci letadel MiG-23 ML sděluji následující.

Podle koncepce výstavby letectva Armády České republiky na období do roku 2005, kterou schválila vláda ČR, se nepředpokládá provoz letounů MiG-23 ML v letectvu Armády České republiky po roce 2000. V současné době je uvedený typ letounu používán v systému protivzdušné obrany státu.

Letouny MiG-23 mají technický život do konce roku 1998. Jejich další provozování po tomto datu by znamenalo provést prodloužení dobového technického života. To by však předpokládalo, jak vyplývá z provedené analýzy, navýšení finančních prostředků letectva a navázání kontaktu s výrobcem, který byl přerušen v roce 1991.

Z důvodu ušetření finančních prostředků pro provoz ostatních druhů letectva budou tyto letouny v provozu do vyčerpání jejich technického resursu a náhradních dílů, které jsou v současné době k dispozici. Generální opravy a nákup nových náhradních dílů se nebudou provádět a letouny se postupně vyřadí z letového provozu.

Provedení nezbytných generálních oprav motorů (R-27 a R-35) pro uvedenou typovou řadu letounů by bylo možno provést v Leteckých opravnách Malešice, ovšem za podmínky pořízení některých nových náhradních dílů (lopatky turbíny a kompresoru, horké části motoru atd.), přičemž cena takto provedené generální opravy by se pohybovala kolem 15 mil. Kč. Generální oprava draku letounu spojená s prodloužením technického života a nezbytnými rekonstrukcemi, by na základě současných znalostí představovala částku asi 25 mil. Kč. Odbornými orgány Ministerstva obrany nebyly tyto teoretické možnosti prověřovány, neboť v žádné studii ani koncepci výstavby letectva Armády České republiky nebylo uvažováno s provozem letounů řady MiG-23 po roce 2000, ani nebyl tento postup uživatelem, tj. orgány generálním štábem požadován prověřit.

S pozdravem


Vážený pan

Doc. Ing. Miloš Titz, CSc.

poslanec

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP