Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Hofmana na ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého a odpověď
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého
na tuto interpelaci. Pan poslanec Jiří Hofman požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 238
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 23. 4. 1997
Vážený pane ministře,
obracím se tímto na Vás ve věci další
budoucnosti dolu Paskov a vytěžení dosažitelných
a připravených zásob uhlí ve výši
1,5 mil. tun bez většího rizika ekonomické
ztrátovosti. Jedná se o sloje specifikované
v přiloženém materiálu i o stanovisko
ZV OS PHGN dolu Paskov k připravovanému útlumu
dolu Paskov. Sloje o mocnosti 0,8 až 1,2 m tvoří
převážnou část, dá se
říci rozhodující část,
důlních zásob dolu Paskov a dolu Staříč.
Ve slojích uvedené mocnosti byla tradičně
dosahována slušná rentabilita těžby
uhlí, kterou dokazují i uvedená směrná
čísla ražení na 1 000 tun uhlí.
Je zarážející, že dolu Paskov bylo
zvýšeno kondiční číslo
sloje, kterým se stanovuje množství bilančních
zásob nerostu na 1,2 m a tímto tyto perspektivní
oblasti jsou vyřazeny. Přitom závod Staříč,
který je součástí dolu Paskov, má
kondiční číslo sloje 1 m. Upozorňuji,
že se jedná o stejné sloje, stejné kvality
a shodných úložných podmínek
obsahující vysoce kvalitní koksovatelné
uhlí, které se v ostravsko-karvinské pánvi
těží jen v těchto dolech.
Otázky:
1. Jak se bude dále postupovat v případě
dolu Paskov?
2. Je obvyklé, aby se uvedené zásoby-uhlí
odepisovaly výše uvedeným způsobem tj.
změnou kondičního čísla sloje?
3. Není navrhovaný postup porušením
nebo obcházením Ústavy České
republiky článku 7 a horního zákona?
4. Jsou předložené argumenty známy Vašemu
ministerstvu a nesouvisí dění okolo dolu
Paskov se záměrem vedení OKD urychleně
otevřít důl Frenštát?
5. Jaký pohled má Vaše ministerstvo na aktivity
vedení OKD urychleně otevřít důl
Frenštát?
6. Vyvstala potřeba pro naší republiku odepsat
vytěžitelné zásoby v podbeskydí
a otevřít velkodůl Frenštát?
S pozdravem
Odborová organizace OS PHGN Dolu Paskov se zabývala
problematikou další existence Dolu Paskov o.z., závodu
Paskov a připravila níže uvedený materiál,
který by dle našeho názoru umožňoval
další důlní činnost na tomto
závodě s relativně solidními ekonomickými
výsledky a zaručoval by skutečně efektivní
vydobytí prakticky připravených zásob.
Současně by tato varianta těžby na závodě
Paskov zajišťovala prodloužení existence
i závodu Staříč za horizont roku 2005,
což vytváří dostatečný
časový prostor pro řešení sociálních
dopadů a pro skutečnou restrukturalizaci uhelného
hornictví v tomto regionu a zajištění
náhradních pracovních příležitostí.
V případě útlumu závodu Paskov,
tak jak je navrhován, ocitl by se již v příštím
roce celý Důl Paskov v neřešitelné
ekonomické situaci a byl by předurčen neodvratně
k rychlému útlumu. To by znamenalo značné
sociální problémy v celém regionu
a logicky by vytvářelo nejen požadavky na státní
rozpočet na vlastní útlum, ale i na sociální
dávky. Samozřejmě by to přineslo i
značnou nespokojenost občanů a možné
sociální nepokoje.
Předložený materiál je nutno považovat
za zcela orientační, neboť postrádá
detailní technickoekonomicko vyhodnocení s dopadem
do rentability podniku. Je zpracován na základě
nám dostupných informací.
Posouzení je omezeno jen na přístupné
oblasti důlního pole, ve kterém jsou buď
vedené přípravné práce, nebo
probíhají dobývací práce. Jedná
se o jižní část dobývacího
prostoru závodu Paskov, který je z hlediska bohatosti
uhelných zásob, vývoje tektoniky a dobyvatelnosti
nejnadějnější. Byly posouzeny zásoby
ve slojích a krách mezi 3. a 4. patrem a přístupné
zásoby pod 4. patrem s výbuchem na 3. patro.
4. kra - sloj č. 60
Jeden blok o zásobách cca 110 kt s průměrnou
mocností 1 m a orientačním směrným
číslem ražení cca 13,5 m/1000 t.
14. kra - sloj č. 73
4 bloky o zásobách cca 320 kt s mocností
0,8 - 1,1 m a orientačním směrným
číslem ražení 11,3 m/1000 t.
14. kra - sloj č. 80
5-6 bloků o zásobách cca 800 kt. s mocností
1,1 - 1,2 m s orient. sm. číslem ražení
cca 11,0 m/1000 t.
16. kra - sloj č. 60
2 bloky o zásobách cca 220 kt s mocností
1,0 - 1,2 m s orient. sm. číslem ražení
6,0 m /1000 t.
Ve výše uvedených slojích a krách
je možno bez většího rizika ekonomické
ztrátovosti připravit k dobývání
uhelné zásoby v průměrné mocnosti
1,05 m ve výši cca 1 500 000 tun (vytěžitelné
zásoby), což při průměrné
těžbě 1.500 t/den je roční těžba
cca 375.000 tun. To odpovídá zhruba dnešní
těžbě závodu Paskov. Vydobytím
těchto zásob by došlo k prodloužení
životnosti závodu o cca 4 roky a při úvaze
doznívání těžby v důlním
poli o cca 6 let.
Souběžně s tím by mohly pokračovat
útlumové práce v ostatních částech
důlního pole a docházelo by k pozvolnému
snižování početního stavu zaměstnanců,
což by přineslo zlepšení ekonomických
ukazatelů a zajistilo sociální rovnováhu
a klid v regionu.
Závěr:
1. Výše uvedený rozbor není v souladu
se stanovenou hranicí kondici mocnosti (stanovuje množství
bilančních zásob), která je stanovena
na 1,2 m pro závod Paskov a 1,0 m pro závod Staříč.
Stanovení této hranice bez podrobného technicko-ekonomického
rozboru konkretizovaného pro jednotlivé sloje, popř.
poruby (plochy) je naprosto nelogické a nemělo být
přijato ani vedením OKD ani OBÚ.
2. Bude-li pokračováno ve stávajícím
jíž dlouho probíhajícím skrytém
útlumu celého závodu Paskov a to tím,
že je prováděna likvidace porubových
chodeb, které by bylo možno použít pro
spodní bloky. Jsou veškeré další
úvahy bezpředmětné.
3. Zpřístupnění výše uvedených
zásob je možno řešit z již dnes vyražených
důlních děl bez potřeby nových
investic do ražby nových otvírkových
překopů.
4. V případě, že nebude rozhodnuto jinak,
je nutno předpokládat, že pokud bude nadále
pokračováno s takřka úplným
zastavením ražeb přípravných
děl na závodě Paskov (k dnešnímu
dni pouze 1 přípravářský kolektiv,
od 1. 7. 97 nemá být ani jeden!), dojde k absolutní
nepřipravenosti uhelných zásob a tím
k úplné likvidaci i rentabilní části
důlního pole a v tomto případě
již není o čem hovořit. A to není
dosud útlum vyhlášen! I z prostého zhodnocení
tohoto problému je jasno, že tímto se vytváří
nebezpečí, že v důsledku nepřipravenosti
nových ploch dojde v roce 1998 a 1999 k dalšímu
poklesu těžby a potřebě uzavření
řady porubových chodeb, což by mělo
negativní dopad do ekonomiky podniku.
5. Vzhledem k tomu, že se neustále zdůrazňuje
vysoká ztrátovost Dolu Paskov, navrhujeme se zadat
zpracování podrobného materiálu (studie)
a to pracovníky nezávislými na managementu
OKD, s cílem analyzovat příčiny vysoké
ztrátovosti a stanovit zásady pro činnost
podniku v mezích minimalizace ztrátovosti.
Vzhledem k nenávratnosti kroků, které jsou
dnes a denně prováděny na závodě
Paskov a jednoznačně směřuji k likvidaci
tohoto závodu, aniž byl dosud vyhlášen
útlum, jeví se nám jako poslední časový
horizont pro možnost provedení realizace námi
navrhovaného průběhu útlumu a efektivního
vydobytí uhelných zásob konec roku 1997.
Po tomto datu je již jakákoliv další existence
závodu Paskov možná pouze s vysokými
náklady a novými investicemi a tudíž
prakticky nemožná.
Stejně tak je zcela jasné, že pokud bude pokračovat
politika vedení OKD jednoznačně namířená
proti existenci Dolu Paskov a současně s tím
laxní přistup vládních míst
k problematice hornictví, není praktická
šance na přežití tohoto dolu. Management
OKD zřejmě neumí a ani nechce akceptovat
specifické postavení Dolu Paskov a to jak z hlediska
důlně-geologického, geografického
i sociálního. Nemá dostatek odvahy prezentovat
tento ekonomický a sociální problém
vládním činitelům a veškerá
řešení dělá pouze za cenu likvidace
pracovních míst a na úkor řadových
zaměstnanců. Stejně tak vláda se při
řešení energetické politiky státu
omezuje na plané řeči a sliby a konkrétní
řešení liž řadu let odkládá.
Proto zodpovědnost a všechny důsledky za případné
sociální problémy a nepokoje v našem
regionu půjdou na vrub současného managementu
OKD a jím prováděných kroků
a na vrub nekoncepčnosti vládní politiky
v oblasti uhelného hornictví.
V Praze dne 14. května 1997
Č.j.: 15425/97/4110/1000
PID: MIPOX0030R39
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám k případnému
dalšímu sněmovnímu využití
odpověď na interpelaci poslance Jiřího
Hofmana ve věci dalšího vývoje Dolu
Paskov v a. s. OKD Ostrava.
S pozdravem
Příloha: dle textu
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
V Praze dne 14. května 1997
Č.j.: 15425/97/4110/1000
PID: MIPOX0030PPL
Vážený pane poslanče,
v příloze Vám zasílám odpovědi
na otázky obsažené v interpelaci číslo
238.
Podotýkám, že o dalším vývoji
na závodě Paskov v a. s. OKD bude na úrovni
Ministerstva průmyslu a obchodu jednáno ve 2. pololetí
1997. Proto považujte, prosím, odpovědi na
otázky uvedené v interpelaci za předběžné
stanovisko.
S pozdravem
Vážený pan
Jiří Hofman
poslanec
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
Praha
Příloha
Odpovědi na otázky vznesené v interpelaci
číslo 238
1. Jak se bude dále postupovat v případě
dolu Paskov?
Závod Paskov, o. z., Dolu Paskov je v a. s. OKD Ostrava
nejslabší organizační jednotkou ve struktuře
této akciové společnosti. Ztráta v
roce 1996 dosáhla 384,6 mil. Kč. Situace v hospodaření
tohoto závodu byla z různých hledisek analyzována.
Pro rozhodnutí, zda provoz závodu zastavit, nebo
jej jako ztrátový provozovat, je potřebné
situaci posuzovat v širších souvislostech vývoje
činných dolů a. s. OKD v delším
časovém horizontu a také s ohledem na předpokládaný
vývoj spotřeby koksovatelného uhlí
v ČR. Potřebné podklady jsou v současné
době připravovány. Předpokládáme,
že počátkem 2. pololetí 1997 bude možno
situaci seriózně posoudit a zaujmout konkrétní
stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu.
Na základě stanoviska odborové organizace
závodu Paskov v textu uvádíte, že je
možno v tomto dobývacím prostoru vytěžit
1,5 mil. tun zásob bez většího rizika
ekonomické ztrátovosti. K tomu je ale třeba
dodat, že tyto zásoby mohou být dosažitelné
až po vyražení více jak 10,5 tis. metrů
důlních děl při zhoršení
hospodářského výsledku o dalších
více jak 1 mld. Kč. Tato konstatace nemá
předejímat výsledek celkového posouzení
situace, ale je třeba ji vzít v úvahu při
rozboru možností další těžby
na dole Paskov.
2. Je obvyklé, aby se uvedené zásoby uhlí
odepisovaly výše uvedeným způsobem tj.
změnou kondičního čísla sloje?
K této otázce je potřebné uvést,
že parametry "kondic", tj. podmínek využitelnosti,
jsou součástí výpočtu zásob,
který zabezpečuje podle ustanovení §
14 odst. 3 horního zákona organizace vykonávající
vyhledávání, průzkum nebo dobývání
výhradního ložiska. Výpočet zásob
odesílá tato organizace podle uvedeného ustanovení
příslušným orgánům státní
správy pouze na vědomí. Přehodnocení
zásob podle změněných ukazatelů
podmínek využitelnosti podle ustanovení §
14a odst. 4 písm. d) horního zákona není
totožný s odpisem zásob a je zcela v působnosti
organizace, bez možnosti zásahu ze strany orgánů
státní správy.
3. Není navrhovaný postup porušením
nebo obcházením ústavy České
republiky článku 7 a horního zákona?
V návaznosti na otázku č. 2 uvádíme,
že přepočet zásob podle nových
limitů podmínek využitelnosti je legální
nástroj těžaře pro dosažení
ekonomicky rentabilního hospodaření zásobami.
Předmětná ustanovení horního
zákona vycházejí z předpokladu, že
v tržním hospodářství má
podnikatel zájem na co nejúplnějším
využití nerostného zdroje, do jehož otvírky
investoval, aby tak dosáhl maximální návratnosti
investovaných prostředků a přiměřeného
zisku.
Státní báňská správa
je oprávněna dozorovat, zda nedochází
ke zneužití předmětných institutů
horního zákona k zabezpečení individuálních
hospodářských cílů sledovaných
těžařem a v případě zjištění
nedostatků v souladu s horním zákonem uložit
příslušné sankce.
Navržený postup je tedy v souladu jak s Ústavou
České republiky, tak i požadavky horního
zákona.
4. Jsou předložené argumenty známy Vašemu
ministerstvu a nesouvisí dění okolo Dolu
Paskov se záměrem OKD urychleně otevřít
Důl Frenštát?
O záměru vedení a. s. OKD otevřít
Důl Frenštát jsem byl informován. Vzhledem
k odlišnému kvalitativnímu typu uhelných
zásob Dolu Paskov a Dolu Frenštát (uhlí
pro metalurgické účely na Paskově
a uhlí pro účely energetické v důlním
poli Frenštát) a předpokládanému
časovému odstupu od zvažované otvírky
Dolu Frenštát není důvod dávat
do souvislosti ukončení těžby na závodě
Paskov s otevřením Dolu Frenštát.
Mokrý konzervační režim, který
je na Dole Frenštát povolen Státní báňskou
správou maximálně do roku 2003 zatěžuje
ekonomiku OKD, a. s., Ostrava částkou 60 mil. Kč
ročně. Vzhledem k tomu, že jde v ČR
o jediné dosud nevyužívané černouhelné
ložisko s dlouhodobou perspektivou je účelné
přijmout zásadní rozhodnutí o jeho
dalším osudu ještě před rokem 2000,
aby v případě rozhodnutí o jeho dalším
nevyužívání nebyly zbytečně
vynakládány zmíněné prostředky
na pokračování konzervačního
režimu.
5. Jaký pohled má Vaše ministerstvo na aktivity
vedení OKD urychleně otevřít Důl
Frenštát?
6. Vyvstala potřeba pro naši republiku odepsat
vytěžitelné zásoby v podbeskydí
a otevřít velkodůl Frenštát?
Jak již bylo uvedeno, pro komplexní posouzení
dalšího vývoje a. s. OKD Ostrava jako celku
se v současné době zpracovávají
podklady. Proto není možno dát na tyto otázky
jednoznačnou odpověď.
V žádném případě však
nelze dávat do souvislosti problematiku Dolu Frenštát
a Dolu Paskov. Odlišnosti v kvalitativních parametrech
uhlí i báňsko technických a geologických
podmínek tuto vazbu vylučují.