PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
-------------------------------------------------


174/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č.137/1996 Sb.

(sněmovní tisk č.174)

 

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 6. května 1997 (čj. 3431/97 - OVA)

 

 

Vláda na své schůzi dne 30. dubna 1997 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb. a vyjádřila s tímto návrhem    s o u h l a s ,  a to z těchto důvodů:

1. Poslanecký návrh předpokládá zrušení zúčtování sociálního příplatku a příspěvku na bydlení, tj. dvou dávek státní sociální podpory, které se přiznávají na kalendářní čtvrtletí zálohově a po uplynutí kalendářního roku se podle příjmů v tomto roce dosažených zúčtovávají. Jde o návrh, který je obsažen také v návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č.117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č.137/1996 Sb., a zákon České národní rady č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, který předložil počátkem dubna ministr práce a sociálních věcí k projednání ve vládě. Přitom návrh předložený k projednání ve vládě vychází z věcného záměru novely zákona o státní sociální podpoře, který byl schválen usnesením vlády z 5.února 1997 č.65. Předložený poslanecký návrh je v otázce zrušení zúčtování z věcného hlediska shodný s návrhem předloženým ministrem práce a so- ciálních věcí.

2. Důvodem navrhovaného zrušení zúčtování sociálního příplatku a příspěvku na bydlení je skutečnost, že úprava výše krátkodobých sociálních dávek s ohledem na úroveň příjmů v delším časovém úseku se projevila jako neúčelná a administrativně náročná.

Podle dosavadní úpravy se sociální příplatek a příspěvek na bydlení vyplácejí jako čtvrtletní dávky zálohově s tím, že po uplynutí roku se tyto dávky zúčtují podle prokázaných příjmů rodiny za předchozí kalendářní rok. U osob, které mají příjem ze závislé činnosti nedochází k výraznějším rozdílům mezi příjmy za jednotlivá kalendářní čtvrtletí a příjmy za celý rok, takže i zúčtování v těchto případech nepřináší podstatnější změny ve výši dávek a jedná se spíše o vyrovnání minimálních částek. Obdobná situace je u osob samostatně výdělečně činných, kdy se jen velmi obtížně prokazují jejich příjmy. V některých případech také probíhá zúčtování v době, kdy došlo

už k podstatnému zhoršení sociální situace v rodině v důsledku ztráty zaměstnání, dlouhodobé nemoci nebo invalidity a vymáhání event. přeplatků, k nimž při zúčtování dochází nereflektuje změnu, ke které došlo.

Zúčtování je administrativně velmi náročné a zatěžuje jak orgány, které zúčtování provádí, tak i občany, kteří musí předkládat řadu dokladů a potvrzení pro zúčtování potřebných, zejména v době, kdy dochází k rozšíření okruhu příjmů, k nimž se přihlíží. Roční zúčtování tak přináší jen zanedbatelný efekt a vzniká potřeba jej zrušit.

3. Účinnost navrhované novely zákona o státní sociální podpoře předložené ministrem práce a sociálních věcí uvedená v bodu 1 se předpokládá od 1.ledna 1998. Předložený poslanecký návrh by však mohl nabýt účinnosti už zhruba v polovině letošního roku a tak by bylo možno neprovádět zúčtování sociálního příplatku a příspěvku na bydlení počínaje obdobím od dubna 1996. S ohledem na problémy, které se zúčtováním souvisí (uvedené v bodu 2) je dřívější účinnost právní úpravy umožňující nezúčtovat uvedené dávky velmi žádoucí.

 

Legislativní připomínka:

Je třeba upravit čl. II poslaneckého návrhu tak, že místo data do 31.března 1997 se uvede datum do 31.července 1997.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP