V Praze dne 7. 4. 1997
PŘEDKLÁDÁ:
Ing. Václav Talíř, v.r.
předseda DE GA ČR
Osnova:
1. Postavení DR GA
2. Grantový systém, jeho vývoj a problémy
3. Činnost DR GA.
1. POSTAVENÍ DR GA
Grantová agentura ČR (dále jen "GA")
byla zřízena vládou podle zákona České
národní rady č. 300/1992 Sb., o státní
podpoře vědecké činnosti a vývoje
technologií, ve znění zákona č.
2/1995 Sb.
Dozorčí rada GA (dále jen "DR")
je kontrolním orgánem GA. Má deset členů.
které volí a odvolává Poslanecké
sněmovna PČR. DR GA byla zvolena v březnu
1993 a její funkční období bylo čtyřleté.
DR GA především kontrolovala rozdělování
finančních prostředků GA a prováděla
dohled nad její činností.
Za období 1993 až 1996 předložila DR GA
tři roční zprávy Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR a Radě vlády
pro výzkum a vývoj (dále jen "Rada vlády"),
které byly projednány rovněž v Parlamentním
výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu. Tyto
zprávy obsahovaly stručný popis činností
DR a celé GA v příslušném uplynulém
kalendářním roce a některá
nejdůležitější doporučení,
která byla adresována Parlamentu ČR s cílem
přispět ke zkvalitnění činnosti
GA a grantových soutěží.
DR GA pracovala v tomto složení:
předseda | Ing. Václav Talíř |
místopředseda | prof. Ing. Jiří Kratochvíl, DrSc. |
členové | Dr. Vladislav Bízek |
Ing. Miloš Filip | |
Ing. Jana Kadeřábková | |
Ing. Jan Koucký | |
Ing. Rostislav Mach, DrSc. | |
Ing. Petr Rybář | |
doc. Vladimír Svatoň, CSc. | |
Dr. Rudolf Žáček |
2. GRANTOVÝ SYSTÉM, JEHO VÝVOJ A PROBLÉMY
Hlavním posláním GA je organizačně
technické zabezpečení státní
podpory vědecko-technické činnosti a vývoje
technologií formou poskytování účelových
finančních prostředků na základě
výsledků veřejné soutěže.
Jejími orgány jsou předseda, předsednictvo
a dozorčí rada. Stálými poradními
orgány předsednictva jsou oborové komise,
v jejich rámci byly zřízeny podoborové
komise jako další poradní orgán. Činnost
GA zajišťuje Kancelář GA.
Grantový systém je nutno hodnotit jako významný
pozitivní prvek ve financování výzkumu
a vývoje. Od r. 1992 se podařilo:
- vybudovat výkonný aparát v podobě
Kanceláře GA
- vypracovat grantový systém a jeho pravidla pro
standardní a komplexní projekty
- vybudovat informační systém sloužící
pro řídící a kontrolní činnost
orgánů GA
- vytvořit režim práce oborových a podoborových
komisí
Celkově se v letech 1993 až 1996 vynaložilo na
podporu účelových projektů ze státního
rozpočtu 2 010 mil. Kč.
Nepodařilo se realizovat systém veřejné
soutěže tak, aby naplňoval prioritní
programy, resp. projekty cíleného výzkumu,
které by odpovídaly obsahu odst. c) § 11, zákona
2/95 Sb. Takto pojatá veřejná soutěž
by připadala v úvahu především
v oblasti technických věd.
Nepodařilo se vybudovat profesionální kontrolní
aparát GA, který by zaručil kontrolu hospodaření
a účelnosti vynaložených prostředků.
Je možno konstatovat, že od počátku činnosti
GA existují dva okruhy problémů:
a) Problémy přímo ovlivnitelné
činností GA
Do této skupiny patří:
- kvalita práce oborových a podoborových
komisí,
- kvalita práce Kanceláře GA.
- průběh hodnotících řízení
a výběr projektů,
- výběr náročných posuzovatelů,
- systematická kontrolní činnost.
Všem těmto oblastem je věnována pozornost
a posun v celkové kvalitě práce GA je nesporný,
byť z hlediska DR bude nutné ještě řadu
problémů postupně řešit a řadu
činností zdokonalit, např.:
- Není srovnatelná náročnost v přístupu
všech oborových a podoborových komisí.
- Přetrvává "přátelské"
posuzování projektů.
- Nízká osobní finanční motivace
řešitelů a spoluřešitelů
grantů (spolu s relativně nízkým platovým
hodnocením vědecké obce) vede v grantovém
prostředí k tomu, že se přelévají
finance např. přes soukromé společnosti.
- Je třeba odstranit podceňování činnosti
členů podoborových a oborových komisí
přijatelnou hmotnou motivací s oceněním
toho, že na nich je hlavní váha objektivního
výběru projektů.
- Je třeba propracovat motivační instrumenty
ve vztahu k nositelům grantů tak, aby při
porušení pravidel grantového systému
nebo při zásadním odchýlení
od zadaného cíle nebylo jediným postihem
pouhé pozastavení dalšího financování
projektu.
- Je třeba propracovat systém vyhodnocování
"úspěšnosti" grantových projektů
s tím účelem, aby výsledky výzkumné
a vývojové činnosti končily v maximální
míře aplikací v nových procesech a
výrobcích místo v tradičních
"šuplících".
- Je nezbytné rozšířit kontrolní
činnost a propracovat kontrolní systém.
b) Otevřené problémy, které
je nutno řešit v součinnosti legislativních
i exekutivních instrumentů
1. Je nezbytné hledat vyvážené proporce
mezi institucionálním a účelovým
financováním vědy, neboť pro zkvalitnění
vědy nemá význam skryté nahrazování
nedostatku institucionálních prostředků
prostředky účelovými. Jedním
z možných řešení je např.
větší uvolnění mzdových
položek z grantových prostředků pro
rozpočtovou sféru.
2. Co nejvíce by se měly zprůhlednit účelové
finanční toky přidělované na
vědu jednotlivými rezortními grantovými
agenturami a GA. V tomto směru by mohlo přinést
zlepšení i vymezení postavení jednotlivých
agentur, kde by GA měla zaujímat postavení
vrcholové instituce s financováním projektů
především zásadního významu
a rozsahu (zatím převažuje financování
spíše roztříštěné
do menších projektů), projektů mezioborových,
projektů mimořádně nákladných,
event. i projektů dlouhodobějšího charakteru
se vzdálenějšími perspektivami využití.
Významně by se tak mohly omezit případy
dvojího financování téhož projektu
pod rozdílnými názvy z prostředků
různých agentur.
Podle našich zkušeností nefunguje dostatečně
systém důsledné kontroly projektů,
což umožňuje spekulativní postoje vedoucí
ke snaze zakomponovat do grantové soutěže již
vyřešené problémy.
DR při své kontrolní činnosti zjistila,
že není možné s jistotou potvrdit, zda
dochází k duplicitám některých
řešených projektů. Už ve zprávě
z roku 1 995 zaslané Radě vlády upozornila
DR na to, že je nutné systematicky, pomocí
centrální evidence projektů, provádět
kontrolu možných vazeb mezi projekty, které
jsou financovány z různých rozpočtových
kapitol. DR předpokládala, že tuto časově
náročnou práci bude zajišťovat
spíše provozovatel CEP.
3. Je žádoucí cílevědomě
vytvářet podmínky pro využití
výsledků výzkumu a vývoje tak, aby
projekty směřovaly k praktickému využití.
4. Zásadně je nutné objektivně přehodnotit
vnitřní strukturu rozpočtu GA (kapitola 321
státního rozpočtu) a stanovit přijatelný
poměr mezi účelovými prostředky
(granty) a prostředky správními, kde se musí
zohlednit zvláštní režim práce
GA spočívající:
- na skupině interních pracovníků,
která je relativně malá a navíc limit
mzdových prostředků omezuje potřebné
posílení odborného aparátu a vytvoření
alespoň minimálního kontrolního aparátu;
- na velké skupině externích pracovníků,
kteří nesou zodpovědnost za kvalitu grantové
soutěže a jejíchž činnost v GA,
prováděná na úkor jejích osobní
vědecké činností, je v zavedeném
systému nepřijatelně podceněna (přičemž
by neměl být problém po čtyřech
letech zkušeností stanovit předem režim
hodnocení jednotlivých funkčních úrovní);
- na jmenovaných a volených orgánech GA (z
hlediska odměňování to jsou pracovníci
externí), u nichž zodpovědný přístup
vyžaduje práci i několika stovek hodin ročně,
a to opět na úkor jejích osobních
povinností. Jejích hodnocení spočívá
v každoročním nedůstojném vykazování
hodin Radě vlády a odměňováním
bez hlubších vědomostí o chodu GA. Rovněž
v tomto případě by bylo nanejvýš
korektní vymezit úrovně hodnocení
nejen podle časové náročnosti, ale
i podle zodpovědnosti za účelné využívání
prostředků. Zvláštní postavení
z tohoto pohledu musí mít předseda GA, který
jako statutární zástupce nemůže
být hodnocen podle náhodných okolností.
Jakékoliv pokusy tento stav zprůhlednit zatím
nebyly úspěšné a narážejí
také na několik úrovní posuzování
a hodnocení návrhů rozpočtu kap. 321
a jeho změn (Rada vlády, MF ČR, vláda
ČR, parlamentní výbory pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu a rozpočtový
výbor PS PČR).
Pro ilustraci uvádíme procentový podíl
správních prostředků a účelových
prostředků v jednotlivých letech (přitom
ze správních prostředků nejsou hrazeny
jenom mzdy a odměny výše uvedených skupin,
ale i veškeré další náklady na
administrativní a provozní činností
GA):
DR považuje tento poměr za nesprávný
a doporučuje, aby dosáhl obdobných hodnot,
jaké jsou běžné v zemích EU (tj.
4 až 5 % z celkových spravovaných prostředků).
3. ČINNOST DOZORČÍ RADY GA ČR
Dozorčí rada GA se v průběhu své
dosavadní činnosti zaměřila na intenzívni
systematickou kontrolní a dohlížecí
činnost nad všemi aktivitami GA tak, jak má
uloženo zákonem.
Kontrolovaly se finanční toky, dodržování
pravidel a zákonných norem.
Byla sledována účelnost vynakládaných
prostředků, kvalita a společenská
závažnost projektů, přiměřenost
přidělovaných financí, nakládání
s financemi na pracovištích.
Dozorčí rada rovněž sledovala časovou
zátěž administrativního a odborného
aparátu Kanceláře, časovou zátěž
spolupracující vědecké obce v komisích,
v expertních skupinách, při posuzování
projektů atd., aby se vytvořil co nejdříve
optimálně fungující systém.
Na základě svých zjištění
a ve snaze zkvalitnit činnost GA Dozorčí
rada mimo jiné:
- iniciovala vyhlášení soutěže
o komplexní projekty,
- iniciovala diskusi ve vědecké obci týkající
se prioritních směrů výzkumu a vývoje
technologií,
- přispěla k tvorbě informačního
systému GA,
- přispěla svými připomínkami
k tvorbě pravidel.
Dozorčí rada fakticky zajišťovala kontrolní
činnost GA a přispěla nemalou měrou
ke stabilizaci systému a ke zvýšení
jeho náročnosti. Zasadila se také o řadu
změn ve složení oborových a podoborových
komisí, pro sporné případy zajistila
funkci nezávislých posuzovatelů a přispěla
ke stabilizaci pravidel.
Podle stávajícího zákona je DR, orgán
legislativy, hodnocena Radou vlády, tj. orgánem
exekutivy, což je nelogické.