1. Rozpočet
1.1. Tabulka
1.2. Stanovení poplatku za rok 1996
2. Důvodová zpráva
2.1. Obecná část
2.2. Komentář k položkám rozpočtu
3. Stanovení poplatku za rok 1997
4. Prognóza pro roky 1998 až 2000
1.1 Tabulka
Příjmy od družstevních záložen - poplatek | 90 |
Návratná finanční výpomoc od státu | 3400 |
CELKEM | 3490 |
Investice | 120 | |
z toho | ||
Výpočetní technika a kopírka | 120 | |
Údržba a opravy | 35 | |
z toho | ||
Motorová vozidla | 15 | |
Kancelářská technika | 15 | |
Ostatní zařízení | 5 | |
Materiální výdaje | 286 | |
z toho | ||
PHM | 50 | |
Autosoučástky | 10 | |
Kancelářský materiál | 50 | |
DHM - nábytek | 100 | |
DHM - kancelářská technika | 30 | |
DHM - ostatní | 10 | |
Knihy, noviny aj. | 15 | |
Občerstvení, dary | 5 | |
Stravenky | 16 | |
Služby a výdaje nevýrobní povahy | 1119 | |
z toho | ||
Leasing - osobní automobil | 185 | |
Nájemné hrazené organizacím | 240 | |
Služby spojené s nájmem | 72 | |
Programové práce VT aj. | 85 | |
Ostatní služby | 100 | |
Poštovní poplatky | 35 | |
Telefony. faxy | 35 | |
Různé finanční výdaje | 15 | |
Pojistné odpovědnosti za škodu | 4 | |
Zdravotní pojištění | 258 | |
Sociální pojištění | 90 | |
Cestovné | 60 | |
Mzdové prostředky | 1030 | |
z toho | ||
Mzdy zaměstnanců | 990 | |
Dohody o provedení práce | 40 | |
CELKEM | 2650 |
1.2. Stanovení poplatku za rok 1996
Odhad
Počet družstevních záložen vzniklých k 31. 12. 1996 | 30 |
Průměrný počet členů | 240 |
Průměrný vklad člena k 31. 12. 1996 | 12000,- Kč |
Celkový objem vkladů k 31. 12. 1996 | 86.400 tis. Kč |
Sazba ročního poplatku za rok 1996 | 0,1% |
Výše poplatků celkem | 86.400,- Kč |
Komentář
Podle § 26 odstavce 2 zákona č. 87/1995 Sb.
jsou spořitelní a úvěrová družstva
(družstevní záložny) povinna platit ročně
poplatek na činnost Úřadu. Jeho výši
pak stanoví při schvalování rozpočtu
Úřadu Poslanecká sněmovna na návrh
Úřadu procentní sazbou z objemu všech
vkladů vedených u družstevní záložny
k 31. 12. Pro stanovení výše poplatku je nutno
znát několik údajů jako jsou celkový
objem vkladů od každé družstevní
záložny a plánované celkové výdaje
Úřadu. Celkový objem vkladů v roce
1996 nelze spolehlivým způsobem zjistit, neboť
zatím neexistuje zákonný nástroj.
Tímto nástrojem bude až Úřad
od 1. 1. 1997. Proto pro stanovení výše poplatku
bylo užito odhadu, který se opírá o
veřejně dostupné zdroje a údaje dobrovolně
poskytnuté vzniklými družstevními záložnami.
Věrohodnost těchto údajů nelze bezezbytku
zaručit, ale pro účely rozpočtu Úřadu
v roce 1997 a stanoven poplatku za rok 1996, který je splatný
do 30. 4. 1997, je zapotřebí vzít v úvahu
ještě další skutečnosti. Předně
je to povinnost státu poskytnout v 1. roce činnosti
Úřadu návratnou finanční výpomoc,dále
pak je nezbytné neuvalit na nově vzniklé
družstevní záložny nadměrnou tíži
vysokého poplatku. S tím souvisí ustanovení
§ 26 odst. 4 zákona č. 87/1995 Sb., které
automaticky zvyšuje poplatek příštího
roku na dvojnásobek za účelem splaceni návratné
finanční výpomoci státu. Vysoký
poplatek v 1. roce by znamenal neúnosné zatížení
družstevních záložen v dalším
roce i při velmi úsporném koncipování
rozpočtu Úřadu. Z těchto úvah
vychází i prognóza v části
4. tohoto materiálu, kde je uvedeno i zdůvodnění
doporučeného postupu v dalších letech.
Navrhuje se proto, aby za rok 1996 činil roční
poplatek družstevních záložen na činnost
Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami
0.1% z objemu všech vkladů vedených u družstevní
záložny k 31. prosinci 1996.
2.1. Obecná část
Sestavení rozpočtu Úřadu pro první
rok jeho činnosti ovlivňuje několik faktorů,
z nichž některé působí proti
sobě a vytvářejí obtížnou
situaci pro rozhodování. Tyto faktory jsou následující:
a) úspornost rozpočtu (nízké poplatky
družstevních záložen),
b) požadavek efektivního výkonu působnosti
Úřadu (tlak na vyšší výdaje),
c) rozvinutí činnosti Úřadu v dalších
letech (nezbytné odůvodněné zvyšování
výdajů),
d) krytí výdajů až do úhrady
poplatku v dalším roce (vždy do 30. 4.),
e) splacení návratné finanční
výpomoci státu v přijatelném termínu
(např. do r. 1999),
f) krytí rozpočtu Úřadu na 1 rok napřed
(dosažitelné v r. 1999),
g) stanovení poplatku na 1 rok napřed (okamžitě
realizovatelné, umožňuje spolehlivé
plánování nákladů družstevních
záložen)
Návrh rozpočtu na rok 1997 je koncipován
jako minimální a úsporný ve výdajích
tak, aby byly zajištěny nejnutnější
potřeby materiální a mzdové pro výkon
působnosti Úřadu. Požadavek nezatěžování
družstevních záložen vysokým poplatkem
v roce 1997 a v dalších letech znamená krýt
většinu příjmů návratnou
finanční výpomocí státu poskytnutou
ve vhodně rozložených splátkách
v průběhu roku 1997. Rozpočet je navržen
jako přebytkový z toho důvodu, že další
příjem Úřadu bude realizován
až v roce 1998 dle § 26 odst. 3 zákona. Zákon
také v § 26 odst. 5 umožňuje přebytek
převést do příjmů dalšího
roku, neboť každým rokem se situace bude opakovat.V
tomto případě se navrhuje přebytek
ve výši 1000 tis. Kč na krytí výdajů
včetně rezervy v prvních čtyřech
měsících roku 1998. Předpokládá
se, že Úřad je vybaven dostatečnou pravomocí
vynutit řádné a včasné placení
poplatku družstevními záložnami. V jednotlivých
druzích výdajů jsou dominantní výdaje
mzdové a příslušné výdaje
pojistného, dále pak nezbytné investiční
výdaje a výdaje na služby a materiál
spojené s počátkem činnosti. Podrobnosti
jsou uvedeny v komentáři k položkám
rozpočtu.
2.2. Komentář k položkám rozpočtu
2.2.1. Příjmy
Z odhadu v části 1. vyplývají po zaokrouhlení
plánované příjmy z poplatků
ve výši 90 tis. Kč. Odhad je prováděn
spíše směrem bezpečným, je pravděpodobné,
že výnos poplatků bude vyšší,
což umožní rychlejší vracení
návratné finanční výpomoci,
popřípadě účelné rozvinutí
činnosti v dalších letech. Z důvodů
uvedených v obecné části se navrhuje
návratná finanční výpomoc ve
výši 3400 tis. Kč. Režim jejího
poskytování a splácení je uveden v
částech 3. a 4.
2.2.2. Výdaje
Investičním výdajem bude pořízení
3 osobních počítačů s tiskárnou
á 32 tis. Kč a 1 kopírky za 24 tis. Kč.
Výdaje za opravy a údržbu jsou vzhledem k pořízení
nových věcí omezeny na 35 tis. Kč.
Materiálové výdaje zahrnují výdaje
na provoz 1 osobního auta, pořizování
běžného kancelářského
materiálu a techniky vybavení 3 kanceláří
nezbytným nábytkem (počítá
se s nákupem zánovního vybavení za
výhodnou cenu) a další běžné
výdaje materiálového charakteru.
Služby a výdaje nevýrobní povahy obsahují
rozhodující položky na nájemné
za 3 kanceláře v Praze o výměře
do 60 m2 za 4000 Kč/m2, vybavení běžným
a specifickým software, poštovné a telefonní
poplatky, pojistné zdravotní a sociální
za 3 pracovníky, splátky leasingu na osobní
automobil kategorie Škoda Felicia a další výdaje
charakteru služeb.
Výdaje na cestovné ve výši 60 tis. Kč
budou spojeny s cestami a ubytováním při
výkonu preventivní a kontrolní činnosti
u jednotlivých družstevních záložen.
Mzdy jsou kalkulovány na 3 pracovníky Úřadu
včetně ředitele v průměru ve
výši 27.500,- Kč měsíčně
na 1 pracovníka s uvažováním dvou dalších
platů jako v rozpočtové a příspěvkové
sféře (23.571,- Kč měsíčně
krát 14 rovná se 330 tis. Kč).
Odhad
Počet družstevních záložen vzniklých k 31. 12. 1997 | 100 |
Průměrný počet členů | 500 |
Průměrný vklad člena k 31. 12. 1997 | 36000,- Kč |
Celkový objem vkladů k 31. 12. 1997 | 1.872.000 tis. Kč |
Sazba ročního poplatku za rok 1997 | 0,2% |
Výše poplatků celkem | 3.740 tis. Kč |
Komentář
Za předpokladu, že odhad je vyhovujícím
způsobem přesný a je opět na straně
bezpečné, lze kalkulovat určitý výnos
poplatků za rok 1997, který bude příjmem
rozpočtu Úřadu v roce 1998. V tomto roce
se plánuje první splátka návratné
finanční výpomoci poskytnuté státem
v roce 1997, zbývající část
se předpokládá splatit v roce 1999. Byla-li
poskytnuta návratná finanční výpomoc
státem, stanoví zákon v § 26, odst.
4, že v následujícím roce se sazba poplatku
zvyšuje na dvojnásobek. Toto ustanovení lze
však vyložit jako opatření, jímž
se má řešit stanovení sazby v případě,
že Poslanecká sněmovna nepřijme usnesení
ve věci sazby, a dále lze akceptovat výklad,
že lze stanovit i sazbu vyšší. Úmyslem
zákonodárce však je, aby zákon poskytoval
družstevním záložnám určité
jistoty budoucích vnějších podmínek,
mezi něž nesporně patří znát
v dostatečném předstihu sazbu poplatku v
dalším období a moci nerušeně hospodářsky
plánovat svou činnost. Vyjde-li se z těchto
úvah, je žádoucí, aby Poslanecká
sněmovna stanovila nyní i v budoucnu sazbu poplatku
vždy na následující rok napřed.
Navrhovaná sazba 0,2% pro rok 1997 přitom odráží
i vývoj v dalších letech, umožňuje
splatit státu návratnou finanční výpomoc
v přijatelném termínu, ale i zvyšuje
každou úrokovou sazbu z vkladu člena družstevní
záložny o dvě desetiny procentního bodu.
Je nutné mít na paměti, že zákon
také ukládá družstevním záložnám
povinnost platit příspěvek do Zajišťovacího
fondu družstevních záložen ve výši
0,3% z objemu vkladů a oba náklady je třeba
sčítat. V tomto případě jde
o celkové zvýšení každé
úrokové sazby z vkladu o 0,5%. V budoucnu je takové
zatížení neúnosné, ale vzhledem
k neopakovatelným okolnostem vzniku Úřadu
věc nelze s ohledem na všechny aspekty řešit
výrazně lépe.
Navrhuje se proto, aby za rok 1997 činil roční
poplatek družstevních záložen na činnost
Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami
0.2% z objemu všech vkladů vedených u družstevní
záložny k 31. prosinci 1997.
Počet DZ | 120 | 150 |
Počet členů průměrný | 600 | 800 |
Průměrný vklad | 40.000,- Kč | 48.000,- Kč |
Celkový objem vkladů | 2.880 mil. Kč | 5.760 mil. Kč |
Sazba poplatku za rok | 0,4% | 0,15% |
Výše poplatků | 11.520 tis. Kč | 8.640 tis. Kč |
Tabulka
Komentář
Nastavení rozpočtu v roce 1997, sazby poplatku a
výše návratné finanční
výpomoci státu má důsledky pro další
roky, proto je účelné ukázat, jaký
je předpokládaný vývoj jak systému
finančního družstevnictví tak i Úřadu.
Vychází se opět z odhadů pro roky
1998 a 1999 a vývoj příjmů, výdajů.
přebytků rozpočtu a sazeb je zřejmý
z předchozí tabulky. Kritickým rokem kromě
roku 1997 je ještě rok 1998, kdy bude při dosažení
odhadu nutno zvýšit sazbu poplatku na 0,4% zejména
z toho důvodu, že v letech 1998 a 1999 bude splácena
návratná finanční výpomoc a
saldo rozpočtu Úřadu musí být
v každém případě kladné.
Poskytnutí další návratné finanční
výpomoci státem se napříště
vylučuje a systém musí být sám
schopen financovat svůj dohled a nečinit si nároků
na státní rozpočet.
V období posledního čtvrtletí roku
1997, kdy by měl být v Poslanecké sněmovně
projednáván rozpočet Úřadu
na rok 1998 a stanovena sazba poplatku za rok 1998 (příjem
rozpočtu 1999), bude mít Úřad dostatečné
množství informací o vývoj i vkladů
v družstevních záložnách. Na jejich
základě bude tato prognóza přehodnocena
a příslušná rozhodnutí se budou
moci opřít o relevantní podklady. Z tabulky
vyplývá, že v roce 1999 by se mělo dosáhnout
stavu, kdy přebytek rozpočtu na konci každého
roku umožní prakticky celoroční krytí
výdajů Úřadu a také nastavení
sazby poplatku vyjde z určitějších informací,
než je tomu v současné době.
Z tabulky je rovněž zřejmé, že
za daných předpokladů nemůže
dojít k významnému růstu výdajů
na vlastní činnost Úřadu až do
roku 1999 a efektivita jeho činnosti musí být
zajištěna osobním nasazením a entuziasmem
ředitele a dalších pracovníků
Úřadu podle zásad, jimiž se řídí
i samotná spořitelní a úvěrní
družstva.
Tabulka
Vývoj příjmů a výdajů
v letech 1997 - 2000 (v tis. Kč)
1997 | 1. 1. 1997 NFV 1 | 1400 | 1400 | 1400 | ||
příjmy
3490 | do 30. 4. 1997 | 1200 | 1200 | 200 | ||
z toho | do 30. 4. 1997 | 90 | 1490 | 290 | ||
poplatek 90 | poplatky 0,1% | |||||
do 1. 6. 1997 | 200 | 1400 | 90 | |||
NFV 3400 | ||||||
1. 6. 1997 NFV 2 | 900 | 2390 | 990 | |||
výdaje 2490 | ||||||
do 1. 12. 1997 | 890 | 2290 | 100 | |||
přebytek 1000 | ||||||
1. 12. 1997 NFV 3 | 1100 | 3490 | 1200 | |||
do 31. 12. 1997 | 200 | 2490 | 1000 |
1998 | 1. 1. 1998 | 1000 | 1000 | 1000 | ||
přebytek 1997 | ||||||
příjmy 4740 | ||||||
do 30. 4. 1998 | 800 | 800 | 200 | |||
z toho | ||||||
poplatek 3740 | 30. 4. 1998 | |||||
poplatky 0,2% | 3740 | 4740 | 3940 | |||
přebytek 1000 | ||||||
do 31. 5. 1998 | 200 | 1000 | 3740 | |||
výdaje 3500 | ||||||
31. 5. 1998 | ||||||
z toho | 1. splát. NFV | 1200 | 2200 | 2540 | ||
provoz 2300 | ||||||
do 31. 12. 1998 | 1300 | 3500 | 1240 | |||
spl. NFV 1200 | ||||||
přebytek 1240 | ||||||
1999 | ||||||
1. 1. 1999 | ||||||
příjmy 12760 | přebytek 1998 | 1240 | 1240 | 1240 | ||
z toho | do 30. 4. 1999 | 1100 | 1100 | 140 | ||
poplatek 11520 | ||||||
30. 4. 1999 | ||||||
přebytek 1240 | poplatky 0,4% | 11520 | 12760 | 11660 | ||
výdaje 5700 | do 31. 5. 1999 | 300 | 1400 | 11360 | ||
z toho | 31. 5. 1999 | |||||
provoz 3500 | 2. splátka NFV | 2200 | 3600 | 9160 | ||
spl. NFV 2200 | do 31. 12. 1999 | 2100 | 5700 | 7060 | ||
přebytek 7060 | ||||||
2000 | ||||||
příjmy 15700 | 1. 1. 2000 | 7060 | 7060 | 7060 | ||
přebytek 1999 | ||||||
z toho | ||||||
poplatek 8640 | do 30. 4. 2000 | 2400 | 2400 | 4660 | ||
přebytek 7060 | 30. 4. 2000 | |||||
poplatky 0,15% | 8640 | 15700 | 13300 | |||
výdaje 5200 | ||||||
do 31. 12. 2000 | 4800 | 7200 | 8500 | |||
přebytek 8500 | ||||||
Legenda:
1. NFV - návratná finanční výpomoc státu