Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

138

Návrh

rozpočtu Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami na rok 1997

včetně stanovení výše poplatku družstevních záložen

za roky 1996 a 1997

ROZPOČET

Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami

na rok 1997

včetně stanovení výše poplatku družstevních záložen

za roky 1996 a 1997

podle zákona č. 87/1995 Sb.,

o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb., daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

OBSAH

1. Rozpočet

1.1. Tabulka

1.2. Stanovení poplatku za rok 1996

2. Důvodová zpráva

2.1. Obecná část

2.2. Komentář k položkám rozpočtu

3. Stanovení poplatku za rok 1997

4. Prognóza pro roky 1998 až 2000

1.

ROZPOČET

1.1 Tabulka

PŘÍJMY (tis. Kč)

Příjmy od družstevních záložen - poplatek 90
Návratná finanční výpomoc od státu 3400
CELKEM3490

VÝDAJE (tis. Kč)

Investice120 
 z toho  
 Výpočetní technika a kopírka  120
Údržba a opravy35  
 z toho  
 Motorová vozidla 15
 Kancelářská technika  15
 Ostatní zařízení  5
Materiální výdaje 286 
 z toho  
 PHM 50
 Autosoučástky 10
 Kancelářský materiál  50
 DHM - nábytek 100
 DHM - kancelářská technika  30
 DHM - ostatní 10
 Knihy, noviny aj.  15
 Občerstvení, dary 5
 Stravenky 16
Služby a výdaje nevýrobní povahy 1119 
 z toho  
 Leasing - osobní automobil  185
 Nájemné hrazené organizacím  240
 Služby spojené s nájmem  72
 Programové práce VT aj.  85
 Ostatní služby 100
 Poštovní poplatky 35
 Telefony. faxy  35
 Různé finanční výdaje  15
 Pojistné odpovědnosti za škodu  4
 Zdravotní pojištění  258
 Sociální pojištění  90
Cestovné60 
Mzdové prostředky1030  
 z toho  
 Mzdy zaměstnanců 990
 Dohody o provedení práce  40
CELKEM2650 

1.2. Stanovení poplatku za rok 1996

Odhad

Počet družstevních záložen vzniklých k 31. 12. 1996 30
Průměrný počet členů 240
Průměrný vklad člena k 31. 12. 1996 12000,- Kč
Celkový objem vkladů k 31. 12. 1996 86.400 tis. Kč
  
Sazba ročního poplatku za rok 1996 0,1%
Výše poplatků celkem 86.400,- Kč

Komentář

Podle § 26 odstavce 2 zákona č. 87/1995 Sb. jsou spořitelní a úvěrová družstva (družstevní záložny) povinna platit ročně poplatek na činnost Úřadu. Jeho výši pak stanoví při schvalování rozpočtu Úřadu Poslanecká sněmovna na návrh Úřadu procentní sazbou z objemu všech vkladů vedených u družstevní záložny k 31. 12. Pro stanovení výše poplatku je nutno znát několik údajů jako jsou celkový objem vkladů od každé družstevní záložny a plánované celkové výdaje Úřadu. Celkový objem vkladů v roce 1996 nelze spolehlivým způsobem zjistit, neboť zatím neexistuje zákonný nástroj. Tímto nástrojem bude až Úřad od 1. 1. 1997. Proto pro stanovení výše poplatku bylo užito odhadu, který se opírá o veřejně dostupné zdroje a údaje dobrovolně poskytnuté vzniklými družstevními záložnami. Věrohodnost těchto údajů nelze bezezbytku zaručit, ale pro účely rozpočtu Úřadu v roce 1997 a stanoven poplatku za rok 1996, který je splatný do 30. 4. 1997, je zapotřebí vzít v úvahu ještě další skutečnosti. Předně je to povinnost státu poskytnout v 1. roce činnosti Úřadu návratnou finanční výpomoc,dále pak je nezbytné neuvalit na nově vzniklé družstevní záložny nadměrnou tíži vysokého poplatku. S tím souvisí ustanovení § 26 odst. 4 zákona č. 87/1995 Sb., které automaticky zvyšuje poplatek příštího roku na dvojnásobek za účelem splaceni návratné finanční výpomoci státu. Vysoký poplatek v 1. roce by znamenal neúnosné zatížení družstevních záložen v dalším roce i při velmi úsporném koncipování rozpočtu Úřadu. Z těchto úvah vychází i prognóza v části 4. tohoto materiálu, kde je uvedeno i zdůvodnění doporučeného postupu v dalších letech.

Navrhuje se proto, aby za rok 1996 činil roční poplatek družstevních záložen na činnost Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami 0.1% z objemu všech vkladů vedených u družstevní záložny k 31. prosinci 1996.

DÙVODOVÁ ZPRÁVA

2.1. Obecná část

Sestavení rozpočtu Úřadu pro první rok jeho činnosti ovlivňuje několik faktorů, z nichž některé působí proti sobě a vytvářejí obtížnou situaci pro rozhodování. Tyto faktory jsou následující:

a) úspornost rozpočtu (nízké poplatky družstevních záložen),

b) požadavek efektivního výkonu působnosti Úřadu (tlak na vyšší výdaje),

c) rozvinutí činnosti Úřadu v dalších letech (nezbytné odůvodněné zvyšování výdajů),

d) krytí výdajů až do úhrady poplatku v dalším roce (vždy do 30. 4.),

e) splacení návratné finanční výpomoci státu v přijatelném termínu (např. do r. 1999),

f) krytí rozpočtu Úřadu na 1 rok napřed (dosažitelné v r. 1999),

g) stanovení poplatku na 1 rok napřed (okamžitě realizovatelné, umožňuje spolehlivé plánování nákladů družstevních záložen)

Návrh rozpočtu na rok 1997 je koncipován jako minimální a úsporný ve výdajích tak, aby byly zajištěny nejnutnější potřeby materiální a mzdové pro výkon působnosti Úřadu. Požadavek nezatěžování družstevních záložen vysokým poplatkem v roce 1997 a v dalších letech znamená krýt většinu příjmů návratnou finanční výpomocí státu poskytnutou ve vhodně rozložených splátkách v průběhu roku 1997. Rozpočet je navržen jako přebytkový z toho důvodu, že další příjem Úřadu bude realizován až v roce 1998 dle § 26 odst. 3 zákona. Zákon také v § 26 odst. 5 umožňuje přebytek převést do příjmů dalšího roku, neboť každým rokem se situace bude opakovat.V tomto případě se navrhuje přebytek ve výši 1000 tis. Kč na krytí výdajů včetně rezervy v prvních čtyřech měsících roku 1998. Předpokládá se, že Úřad je vybaven dostatečnou pravomocí vynutit řádné a včasné placení poplatku družstevními záložnami. V jednotlivých druzích výdajů jsou dominantní výdaje mzdové a příslušné výdaje pojistného, dále pak nezbytné investiční výdaje a výdaje na služby a materiál spojené s počátkem činnosti. Podrobnosti jsou uvedeny v komentáři k položkám rozpočtu.

2.2. Komentář k položkám rozpočtu

2.2.1. Příjmy

Z odhadu v části 1. vyplývají po zaokrouhlení plánované příjmy z poplatků ve výši 90 tis. Kč. Odhad je prováděn spíše směrem bezpečným, je pravděpodobné, že výnos poplatků bude vyšší, což umožní rychlejší vracení návratné finanční výpomoci, popřípadě účelné rozvinutí činnosti v dalších letech. Z důvodů uvedených v obecné části se navrhuje návratná finanční výpomoc ve výši 3400 tis. Kč. Režim jejího poskytování a splácení je uveden v částech 3. a 4.

2.2.2. Výdaje

Investičním výdajem bude pořízení 3 osobních počítačů s tiskárnou á 32 tis. Kč a 1 kopírky za 24 tis. Kč.

Výdaje za opravy a údržbu jsou vzhledem k pořízení nových věcí omezeny na 35 tis. Kč.

Materiálové výdaje zahrnují výdaje na provoz 1 osobního auta, pořizování běžného kancelářského materiálu a techniky vybavení 3 kanceláří nezbytným nábytkem (počítá se s nákupem zánovního vybavení za výhodnou cenu) a další běžné výdaje materiálového charakteru.

Služby a výdaje nevýrobní povahy obsahují rozhodující položky na nájemné za 3 kanceláře v Praze o výměře do 60 m2 za 4000 Kč/m2, vybavení běžným a specifickým software, poštovné a telefonní poplatky, pojistné zdravotní a sociální za 3 pracovníky, splátky leasingu na osobní automobil kategorie Škoda Felicia a další výdaje charakteru služeb.

Výdaje na cestovné ve výši 60 tis. Kč budou spojeny s cestami a ubytováním při výkonu preventivní a kontrolní činnosti u jednotlivých družstevních záložen.

Mzdy jsou kalkulovány na 3 pracovníky Úřadu včetně ředitele v průměru ve výši 27.500,- Kč měsíčně na 1 pracovníka s uvažováním dvou dalších platů jako v rozpočtové a příspěvkové sféře (23.571,- Kč měsíčně krát 14 rovná se 330 tis. Kč).


3.

STANOVENÍ POPLATKU ZA ROK 1997

Odhad

Počet družstevních záložen vzniklých k 31. 12. 1997 100
Průměrný počet členů 500
Průměrný vklad člena k 31. 12. 1997 36000,- Kč
Celkový objem vkladů k 31. 12. 1997 1.872.000 tis. Kč
Sazba ročního poplatku za rok 1997 0,2%
Výše poplatků celkem 3.740 tis. Kč

Komentář

Za předpokladu, že odhad je vyhovujícím způsobem přesný a je opět na straně bezpečné, lze kalkulovat určitý výnos poplatků za rok 1997, který bude příjmem rozpočtu Úřadu v roce 1998. V tomto roce se plánuje první splátka návratné finanční výpomoci poskytnuté státem v roce 1997, zbývající část se předpokládá splatit v roce 1999. Byla-li poskytnuta návratná finanční výpomoc státem, stanoví zákon v § 26, odst. 4, že v následujícím roce se sazba poplatku zvyšuje na dvojnásobek. Toto ustanovení lze však vyložit jako opatření, jímž se má řešit stanovení sazby v případě, že Poslanecká sněmovna nepřijme usnesení ve věci sazby, a dále lze akceptovat výklad, že lze stanovit i sazbu vyšší. Úmyslem zákonodárce však je, aby zákon poskytoval družstevním záložnám určité jistoty budoucích vnějších podmínek, mezi něž nesporně patří znát v dostatečném předstihu sazbu poplatku v dalším období a moci nerušeně hospodářsky plánovat svou činnost. Vyjde-li se z těchto úvah, je žádoucí, aby Poslanecká sněmovna stanovila nyní i v budoucnu sazbu poplatku vždy na následující rok napřed. Navrhovaná sazba 0,2% pro rok 1997 přitom odráží i vývoj v dalších letech, umožňuje splatit státu návratnou finanční výpomoc v přijatelném termínu, ale i zvyšuje každou úrokovou sazbu z vkladu člena družstevní záložny o dvě desetiny procentního bodu. Je nutné mít na paměti, že zákon také ukládá družstevním záložnám povinnost platit příspěvek do Zajišťovacího fondu družstevních záložen ve výši 0,3% z objemu vkladů a oba náklady je třeba sčítat. V tomto případě jde o celkové zvýšení každé úrokové sazby z vkladu o 0,5%. V budoucnu je takové zatížení neúnosné, ale vzhledem k neopakovatelným okolnostem vzniku Úřadu věc nelze s ohledem na všechny aspekty řešit výrazně lépe.

Navrhuje se proto, aby za rok 1997 činil roční poplatek družstevních záložen na činnost Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami 0.2% z objemu všech vkladů vedených u družstevní záložny k 31. prosinci 1997.

4.

PROGNÓZA PRO ROKY 1998 AŽ 2000

Odhad
K 31. 12. 1998
K 31. 12. 1999
   
Počet DZ120150
Počet členů průměrný 600800
Průměrný vklad40.000,- Kč 48.000,- Kč
Celkový objem vkladů2.880 mil. Kč 5.760 mil. Kč
Sazba poplatku za rok0,4% 0,15%
Výše poplatků11.520 tis. Kč 8.640 tis. Kč

Tabulka

Komentář

Nastavení rozpočtu v roce 1997, sazby poplatku a výše návratné finanční výpomoci státu má důsledky pro další roky, proto je účelné ukázat, jaký je předpokládaný vývoj jak systému finančního družstevnictví tak i Úřadu. Vychází se opět z odhadů pro roky 1998 a 1999 a vývoj příjmů, výdajů. přebytků rozpočtu a sazeb je zřejmý z předchozí tabulky. Kritickým rokem kromě roku 1997 je ještě rok 1998, kdy bude při dosažení odhadu nutno zvýšit sazbu poplatku na 0,4% zejména z toho důvodu, že v letech 1998 a 1999 bude splácena návratná finanční výpomoc a saldo rozpočtu Úřadu musí být v každém případě kladné. Poskytnutí další návratné finanční výpomoci státem se napříště vylučuje a systém musí být sám schopen financovat svůj dohled a nečinit si nároků na státní rozpočet.

V období posledního čtvrtletí roku 1997, kdy by měl být v Poslanecké sněmovně projednáván rozpočet Úřadu na rok 1998 a stanovena sazba poplatku za rok 1998 (příjem rozpočtu 1999), bude mít Úřad dostatečné množství informací o vývoj i vkladů v družstevních záložnách. Na jejich základě bude tato prognóza přehodnocena a příslušná rozhodnutí se budou moci opřít o relevantní podklady. Z tabulky vyplývá, že v roce 1999 by se mělo dosáhnout stavu, kdy přebytek rozpočtu na konci každého roku umožní prakticky celoroční krytí výdajů Úřadu a také nastavení sazby poplatku vyjde z určitějších informací, než je tomu v současné době.

Z tabulky je rovněž zřejmé, že za daných předpokladů nemůže dojít k významnému růstu výdajů na vlastní činnost Úřadu až do roku 1999 a efektivita jeho činnosti musí být zajištěna osobním nasazením a entuziasmem ředitele a dalších pracovníků Úřadu podle zásad, jimiž se řídí i samotná spořitelní a úvěrní družstva.

Tabulka

Vývoj příjmů a výdajů v letech 1997 - 2000 (v tis. Kč)

rozpočet na rok
text
příjmy jednot. celk.
výdaje jednot. celk.
saldo
19971. 1. 1997 NFV 1 14001400   1400
příjmy

3490

do 30. 4. 1997   1200 1200200
       
z tohodo 30. 4. 1997 901490  290
poplatek

90

poplatky 0,1%      
 do 1. 6. 1997  2001400 90
NFV

3400

      
 1. 6. 1997 NFV 2900 2390   990
výdaje

2490

       
 do 1. 12. 1997  8902290 100
přebytek

1000

      
 1. 12. 1997 NFV 31100 3490   1200
 do 31. 12. 1997  2002490 1000

19981. 1. 19981000 1000   1000
 přebytek 1997      
příjmy

4740

      
 do 30. 4. 1998  800800 200
z toho      
poplatek

3740

30. 4. 1998      
 poplatky 0,2%3740 4740   3940
přebytek

1000

      
 do 31. 5. 1998  2001000 3740
výdaje

3500

       
 31. 5. 1998     
z toho1. splát. NFV 120022002540   
provoz

2300

      
 do 31. 12. 1998  13003500 1240
spl. NFV

1200

      
       
přebytek

1240

      
       

1999       
 1. 1. 1999     
příjmy

12760

přebytek 1998 12401240  1240
       
z tohodo 30. 4. 1999   11001100 140
poplatek

11520

      
 30. 4. 1999     
přebytek

1240

poplatky 0,4% 1152012760  11660
       
výdaje

5700

do 31. 5. 1999   300 140011360
       
z toho31. 5. 1999     
provoz

3500

2. splátka NFV   2200 36009160
       
spl. NFV

2200

do 31. 12. 1999   2100 57007060
       
přebytek

7060

      
       

2000       
příjmy

15700

1. 1. 2000 70607060  7060
 přebytek 1999      
z toho      
poplatek

8640

do 30. 4. 2000   2400 24004660
       
přebytek

7060

30. 4. 2000      
 poplatky 0,15%8640 15700   13300
výdaje

5200

       
 do 31. 12. 2000  48007200 8500
přebytek

8500

      
       

Legenda:

1. NFV - návratná finanční výpomoc státu

2. NFV 1 - poskytnutí 1. splátky NFV státem


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP