Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

131

INTERPELACE

poslance Miroslava Grebeníčka

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci setkání představitelů Úřadu dokumentace a vyšetřování

zločinů komunismu, státních zastupitelství a představitelů Nejvyššího soudu

a odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Miroslava Grebeníčka na předsedu vlády Václava Klause a odpověď předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec Miroslav Grebeníček požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 6. února 1997

Miloš Zeman v.r.

Příloha

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
ing. Miloš Zeman

Praha 31. 1. 1997

Vážený pane předsedo,

na svou písemnou interpelaci, kterou jsem vznesl na předsedu vlády ve věci setkání představitelů Úřadu dokumentace a vyšetřování, státních zástupců a soudců, jsem obdržel od předsedy vlády odpověď vyhýbavou, obsahově nesprávnou a nepostihující fakt protiústavního a nezákonného ovlivňování státního zastupitelství a soudů v době před podáním obžaloby a před rozhodováním soudů v konkrétních trestních věcech.

Žádám Vás, podle § 112, odst. 4 a 5 Jednacího řádu Poslanecké sněmovny, aby byla má interpelace zařazena na pořad schůze Sněmovny. Vedle mé interpelace a odpovědi předsedy vlády, kopii přikládám, prosím, aby byly poslancům současně předány kopie pozvánky k protiústavní akci pořádané V. Bendou a mé nesouhlasné stanovisko k odpovědi předsedy vlády. Chci šetřit čas poslanců a ve svém ústním vystoupení ve Sněmovně tak budu moci připomenout jen základní fakta.

Děkuji.

Předseda vlády České republiky
prof. ing. Václav Klaus. CSc.

Nesouhlas s odpovědí předsedy vlády č.j. 37268/96-OVA na písemnou interpelaci, kterou jsem podal ve věcí setkání představitelů Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, státních zastupitelství a představitelů Nejvyššího soudu.

31. 1. 1997

Vážený pane předsedo,

Vaši odpověď na mou písemnou interpelaci ze dne 28. 11. 1996 ve věci účasti zástupců Nejvyššího soudu. Nejvyššího státního zastupitelství a vrchních státních zástupců na dvoudenní pracovní poradě Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu konané ve dnech 25. a 26. listopadu 1996 v rekreačním středisku MV ČR "Vltava" musím odmítnout. Vaše odpověď je po věcné stránce nesprávná a po obsahové stránce není vyčerpávající.

Vaše zdůvodnění účasti zástupců Nejvyššího a vrchních státních zastupitelství, Ústavního a Nejvyššího soudu ČR na poradě organizované ředitelem ÚDV V. Bendou ve světle Ústav ČR a zákonů neobstojí s ohledem na tyto nesporné skutečnosti:

V roce 1991 byly zřízeny Úřad pro vyšetřování a dokumentaci činnosti Státní bezpečnosti a Středisko pro dokumentaci protiprávnosti komunistického režimu. V říjnu byly oba orgány sloučeny v Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu.

Tento Úřad není ústředním orgánem státní správy a jeho ředitel je podřízeným úředníkem v systému ministerstva vnitra. Působnost Úřadu, kterou stanovil ministr vnitra rozkazem č. 27/1995., se vztahuje jen na prověřování oznámení a podnětů a odhalování, vyšetřování, dokumentování a vyhodnocování tak zvaných zločinů komunismu.

Do Úřadu jsou začleněni vyšetřovatelé policie, jejichž práva a povinnosti jsou upraveny v trestním řádu a zákoně o Policii. Vyšetřovatelé jsou ve věcech, které vyšetřují, vázáni pouze Ústavou, zákony a ostatními právními předpisy a ve vymezených věcech též pokyny státního zástupce. Pouze ve věcech týkajících se výkonu služby jsou podřízeni vedoucímu příslušného útvaru.

Soustava státního zastupitelství je podřízena ministru spravedlnosti a její správu vykonává ministerstvo spravedlnosti. Státní zástupci jsou povinni svou působnost vykonávat v souladu se zákonem. V přípravném řízení v konkrétní trestní věci vykonávají dozor nad zachováváním zákonnosti.

Soudní moc vykonávají nezávislé a nestranné soudy. Nestrannost soudů nesmí nikdo ohrožovat, proto zasahování do nezávislosti soudů tvoří skutkovou podstatu trestného činu.

Ústavní soud je vázán ústavními zákony a mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách. Pro všechny orgány a osoby jsou závazná jeho vykonatelná rozhodnutí vydaná v konkrétních záležitostech.

Ostatní soudy jsou na rozdíl od Ústavního soudu povinny se řídit běžnými zákony. Pouze Nejvyššímu soudu byla svěřena pravomoc sledovat pravomocná rozhodnutí ostatních soudů a v zájmu jednotného rozhodování soudů zaujímat stanoviska ke sjednocování výkladu zákonů. Před zaujetím stanoviska si Nejvyšší soud může podle svého uvážení vyžádat vyjádření představitelů správních úřadů.

Ústřední státní správu soudů vykonává ministerstvo spravedlnosti. Jejím obsahem je mimo jiné dohlížet na řádné plnění úkolů svěřených soudům.

Ředitel Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu svolal na dva pracovní dny (25. a 26. 11. 1996) do rekreačního střediska ministerstva vnitra v Červené nad Vltavou poradu s cílem "vyjasnění stanovisek a sjednocení postupu při objasňováni a stíhání zločinů komunismu". Na poradu pozval zástupce Ústavního soudu, Nejvyššího soudu, Nejvyššího státního zastupitelství a vrchních státních zastupitelství (v Praze a Olomouci).

Žádnému státnímu orgánu, tedy ani policii, soudům a státnímu zastupitelství, natož Úřadu vedenému Václavem Bendou, nebylo zákonem svěřeno oprávnění vyjasňovat stanoviska a sjednocovat postup orgánů Činných v trestním řízení v průběhu "objasňování a stíhání zločinů komunismu".

Předmětem porady bylo tedy nepřípustné, protiústavní a nezákonné ovlivňování státního zastupitelství a soudů v době před podáním obžaloby a před rozhodováním soudů v konkrétních trestních věcech.

Stanovisko vlády, které sdělujete v odpovědi na mou písemnou interpelaci ze dne 28. 11. 1996, že předmětem porady byly jen obecně právní problémy a že se neprojednávaly konkrétní trestní věci, takže není důvod vyvozovat ze "setkání" nějaké důsledky, je vyhýbavé. Vláda je vrcholným výkonným orgánem státní moci a je povinna kontrolovat, zda ministerstva vnitra a spravedlnosti řádně vykonávají působnost svěřenou jim zákonem a zda při tom postupují způsobem, který stanoví zákon.

Vláda nesmí připustit, aby výkonné orgány organizovaly sjednocování postupu nezávislých soudů v jakékoli právní oblasti, která spadá do jejich pravomoci. Zde jde o případ, kdy k nepřípustnému organizování a sjednocování postupu dochází dokonce v době, kdy soudy nevynesly ve věcech "obecně právního problému" ani jeden pravomocný rozsudek.

Vážený pane předsedo, na základě výše uvedených argumentů nemohu souhlasit s Vaším stanoviskem, že vláda nespatřuje v počínání ředitele Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu ve vztazích k soudům a státnímu zastupitelství nic závadného.

Očekávám od Vás odpověď na tyto otázky:

Z jakého právního titulu svolal ředitel V. Benda uvedenou poradu?

Konala se tato porada v dohodě s ministrem spravedlnosti. jemuž přísluší státní správa soudnictví a státního zastupitelství a v dohodě s předsedou Ústavního soudu České republiky, pokud byli přizváni též soudci tohoto soudu?

Kdo financoval náklady s poradou spojené a jaká byla jejich výše?

Jaká opatření učiní vláda, aby nadále nedocházelo prostřednictvím V. Bendy a kohokoli jiného k nepřípustnému, protiústavnímu a nezákonnému ovlivňování státního zastupitelství a soudů v době před podáním obžaloby a před rozhodováním soudů v konkrétních trestních věcech?



Václav Klaus
předseda vlády České republiky

V Praze dne 20. prosince 1996
Čj. 37628/96-OVA

Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám k případnému dalšímu sněmovnímu využití odpověď na interpelaci poslance Miroslava Grebeníčka, kterou na mne vznesl ve věci setkání představitelů Úřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu, státních zastupitelství a představitelů Nejvyššího soudu ČR (evidenční číslo interpelace 75).

S pozdravem


Příloha

Vážený pan
ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha

Václav Klaus
předseda vlády České republiky

V Praze dne 20. prosince 1996
Č. j. 37268/96 - OVA

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci účasti zástupců Nejvyššího soudu, Nejvyššího státního zastupitelství a vrchních státních zástupců na poradě Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu ze dne 28. 11. 1996, sděluji následující:

Úvodem své odpovědi konstatuji, že Policie České republiky - Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu v rámci své působnosti provádí vyšetřování stanovených trestných činů. Pracovník úřadu, působící na tomto úseku, je ve smyslu trestního řádu považován za orgán činný v trestním řízení stejně jako státní zástupce či soud. Všechny tyto orgány jsou povinny plnit nejen úkoly vyplývající z trestního řádu, ale i dodržovat náš právní řád, jakož i zákony, které se jich přímo dotýkají (zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů).

Trestní řád, kromě orgánů činných v trestním řízení, specifikuje mimo jiné dozor státního zástupce nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení a zejména pak povinnost těchto orgánů vzájemně si pomáhat při plnění úkolů vyplývajících z této právní normy. Zvláštní význam v této souvislosti má spolupráce se soudy, vzhledem k zásadnímu významu soudních stanovisek pro praxi všech orgánů činných v trestním řízení.

V souladu s výše uvedenými fakty sezval Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu danou poradu, jejímž cílem bylo vyjasněni stanovisek a sjednocení postupů při objasňování a stíhání zločinů komunismu. To dokládám i přiloženou pozvánkou na poradu.

Jak mi shodně potvrdili ministři spravedlnosti a vnitra, předmětem porady byly jen obecně právní problémy. Neprojednávaly se konkrétní trestní věci. Pokud se části jednání účastnil předseda trestního kolegia Nejvyššího soudu, šlo o běžnou účast soudce na akcích organizovaných pro orgány činné v trestním řízení. Také účast dalších tří vedoucích pracovníků státních zastupitelství se nijak nevymykala standardnímu jednání státních zástupců s orgány vyšetřování, neboť Úřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu, jak opět zdůrazňuji, koná podle trestního řádu vyšetřování nad nímž vykonávají státní zástupci dozor.

Setkání a jeho průběh tedy v žádném směru nemělo charakter ani předpoklad k jakémukoliv ovlivňování soudců nebo státních zástupců, ovlivňování státních zastupitelství, ohrožování nezávislosti soudů.

Nemohlo proto dojít ani k žádnému protiústavnímu postupu a já nemám naprosto žádný důvod iniciovat vyvozování důsledků z daného setkání, které naopak pokládám za velmi potřebnou iniciativu.

S pozdravem

Příloha: pozvánka

Vážený pan

Doc. PhDr. Miroslav Grebeníček, CSc.
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky
Praha

Příloha k č. j. ÚDV-157/96

Policie České republiky

Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu

P.O. box 21/ÚDV, 170 34, Praha 7

V Praze, 30. října 1996

Vážený pane doktore,

Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu si Vás dovoluje srdečně pozvat na pracovní poradu ÚDV se zástupci Nejvyššího a Vrchních státních zastupitelství, Ústavního a Nejvyššího soudu ČR, která se uskuteční ve dnech 25. a 26. listopadu 1996 v rekreačním středisku MV ČR "VLTAVA" (Červená nad Vltavou). Cílem této porady je vyjasnění stanovisek a sjednocení postupu při objasňování a stíhání zločinů komunismu. Program a časový rozvrh zasíláme v příloze.

Prosíme o potvrzení Vaší účasti obratem faxem, z důvodu zajištění ubytování.

S pozdravem

Evidenční číslo interpelace: 75

Předseda vlády České republiky

prof. ing. Václav Klaus, CSc.

Věc: Interpelace ve věci setkání představitelů Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, státních zastupitelství a představitelů Nejvyššího soudu

Vážený pane předsedo,

obracím se na Vás dle § 110 a § 112 jednacího řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s písemnou interpelací, která se svou částí týká činnosti Ministerstva vnitra, další částí pak Ministerstva spravedlnosti a vztahu orgánů výkonné moci k moci soudní. Jde o podezření na nežádoucí vzájemné ovlivňování vyšetřovacích orgánů státních zastupitelství a ohrožení nezávislosti soudů. Protože za uvedená rizika nesou odpovědnost ministr vnitra a ministr spravedlnosti, kteří by jim naopak měli předcházet a čelit, mám za to, že je ve Vaší kompetenci předsedy vlády zjednat nápravu.

V Jetěticích na Písecku došlo ke společnému setkání představitelů Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, státních zastupitelství a Nejvyššího soudu. Zástupci těchto orgánů se shodli, že návrhy Úřadu Václava Bendy budou projednávány rychleji a efektivněji než dosud. Podle sdělení mluvčího Úřadu Václava Bendy dokonce "Státní zástupci přislíbili, že ty případy, které jim předložíme a s nimiž se ztotožní, doručí soudu s vypracovanou obžalobou v nejkratším možném termínu." Na základě známých faktů včetně skutečnosti, že podle vlastního prohlášení Václava Bendy není jeho Úřad nadstranicky a nestranický se domnívám, že šlo o akci směřující k nepřípustnému ovlivňování jak státních zástupců, tak i soudců. Došlo k ohrození nezávislosti soudců, jejichž účast na akcích podobného charakteru je nepřípustná.

Pane předsedo vlády, ptám se Vás, kdo byl svolavatelem uvedeného společného meziresortního setkání představitelů protiústavního mimořádného vyšetřovacího orgánu Václava Bendy, představitelů státních zastupitelství a představitelů moci soudní. Kdo rozhodl o obsahu jednání, který zjevně měl za cíl vyjít vstříc mimo obvyklé zákonné postupy požadavkům Úřadu Václava Bendy na "proškolení" státních zástupců a představitelů Nejvyššího soudu. Jaké budou vyvozeny důsledky z této podivné aktivity a jaká opatření učiníte k tomu, aby se do budoucna nemohly podobné mimořádné a v případě účasti soudců na podobných akcích protiústavní postupy opakovat.

Praha 28. listopadu 1996


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP