PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1996

II. volební období

122

Vládní návrh

zákon

ze dne ..............1996

kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení,

ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č. 110/1990 Sb., zákona č. 180/1990 Sb., zákona č. 1/1991 Sb., zákona č. 46/1991 Sb., zákona č. 306/1991 Sb., zákona České národní rady č. 482/1991 Sb., zákona č. 578/1991 Sb., zákona České národní rady č. 582/1991 Sb., zákona č. 235/1992 Sb., zákona České národní rady č.589/1992 Sb., zákona České národní rady č. 37/1993 Sb., zákona č. 84/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona č. 266/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 155/1995 Sb. a zákona č. 160/1995 Sb., se mění takto:

§ 70 odst. 1 a 2 včetně poznámky č. 50) znějí:

"(1) Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z důchodového pojištění, popřípadě úhrn těchto důchodů,

a) při částečné bezmocnosti o 20%,

b) při převážné bezmocnosti o 40%,

c) při úplné bezmocnosti o 60%

částky, která se podle zákona o životním minimu [§ 3 odst. 2 zákona č. 463/1991 Sb.] považuje za potřebnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb občana, který je poživatelem starobního důchodu.

(2) Bylo-li zvýšení důchodu pro bezmocnost již přiznáno, náleží při změně částek životního minima v nové výši stanovené podle odstavce 1 od nejbližší splátky důchodu splatné po dni, ke kterému se tyto částky zvyšují.

Čl. II

Přechodné ustanovení

Zvýšení důchodu pro bezmocnost, které podle předpisů důchodového zabezpečení platných přede dnem účinnosti tohoto zákona bylo přiznáno v nižších částkách, než které náleží podle čl. I, nebo které nebylo přiznáno, protože by důchod (úhrn důchodů) spolu s ním přesáhl nejvyšší výměru stanovenou těmito předpisy, popřípadě bylo z tohoto důvodu přiznáno v nižší částce, se na žádost přizná nebo zvýší na částky náležející podle čl. I nejdříve od splátky důchodu splatné v kalendářním měsíci, který následuje po měsíci, v němž tento zákon nabyl účinnosti.

Čl. III

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

V případě bezmocnosti důchodce se mu důchod náležející z důchodového pojištění zvyšuje o stanovené částky v závislosti na stupni bezmocnosti. Institut zvýšení důchodu pro bezmocnost je v současné době upraven v zákoně č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, a to jako dávka poskytovaná z důchodového zabezpečení, tedy nikoliv jako dávka z důchodového pojištění podle zákona č. 155/1995 Sb. Zvýšení důchodu pro bezmocnost nebylo do zákona o důchodovém pojištění převzato ze systémových důvodů a předpokládá se, že v budoucnu se tato dávka stane součástí systému pomoci zdravotně postiženým občanům.

V důsledku změn v konstrukci důchodů z důchodového pojištění v roce 1995 bylo nutné provést určité úpravy i u zvýšení důchodu pro bezmocnost. Především byl výrazně zvýšen limit, kterého zvýšení důchodu pro bezmocnost spolu s důchodem může dosáhnout, a rovněž byly zvýšeny částky náležející při jednotlivých stupních bezmocnosti. V souvislosti se zvyšováním důchodů v průběhu roku 1996 se však ukázalo, že existence limitu pro úhrn důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost je v praxi problematická, neboť zvýšením důchodu na základě nařízení vlády by mělo docházet ke snížení částek náležejících z důvodu bezmocnosti. Navrhuje se proto limit pro úhrn důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost zrušit a současně vázat částky zvýšení důchodu pro bezmocnost na příslušné podíly životního minima, čímž se zaručí pravidelná aktualizace zvýšení důchodu pro bezmocnost v závislosti na růstu životních nákladů.

Návrh na novou úpravu zvýšení důchodu pro bezmocnost není v rozporu s právními předpisy Evropské unie ani s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

Finanční náklady na úpravu zvýšení důchodu pro bezmocnost činí 0,3 mld Kč ročně, a to jak na zvýšení vyplácených dávek, tak i na přiznání zvýšení důchodu pro bezmocnost, které nemohly být vypláceny pro překročení stanoveného limitu. Předpokládá se, že zvýšené náklady v této částce pro rok 1998 budou zahrnuty v návrhu výdajů státního rozpočtu na rok 1998 na důchodové pojištění; náklady v roce 1997 budou záviset na datu účinnosti zákona a budou v příslušné úměrné výši pokryty v rámci schváleného státního rozpočtu na rok 1997.

Zvláštní část

K článku I

Současná právní úprava neumožňuje zvyšování částek zvýšení důchodu pro bezmocnost v návaznosti na cenový vývoj, neboť zmocnění pro valorizaci důchodů se nevztahuje na tento institut, který je součástí zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení.

Navrhuje se proto přejít na jinou konstrukci zvýšení důchodu pro bezmocnost, a to v závislosti na životním minimu, které průběžně reaguje na cenový vývoj. Navrhovaná konstrukce kromě průběžného přizpůsobování výše částek zvýšení důchodu pro bezmocnost znamená též určité navýšení dávky, a to při všech stupních bezmocnosti (například u občana staršího 26 let při převážné bezmocnosti místo 600 Kč měsíčně by s přihlédnutím k částkám životního minima platným od 1. října 1996 činilo toto zvýšení důchodu pro bezmocnost částku 768 Kč měsíčně; pokud by v průběhu roku 1997 došlo ke zvýšení životního minima, byla by tato částka ještě vyšší).

Omezení úhrnu důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost výší částky, do níž se započítává plně část osobního vyměřovacího základu pro výpočet důchodu, tj. částkou 5 000 Kč měsíčně v roce 1996 a od 1. 1. 1997 částkou 5 600 Kč měsíčně nevyhovuje, neboť omezuje stále větší okruh zdravotně nejvíce postižených občanů. Navíc je tato částka zvyšována v jiných, většinou delších intervalech, než jsou zvyšovány vyplácené důchody. Takový stav způsobuje nerovnoměrný vývoj výše příjmů těchto občanů a je pro ně nepochopitelný.

Navrhuje se proto dosavadní omezení úhrnu důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost zrušit, neboť navýšením částky tohoto limitu by nebyly odstraněny uvedené problémy.

Dále se navrhuje stanovit, od kdy zvýšení náleží, a to tak, že vyšší výměra zvýšení důchodu pro bezmocnost by náležela od nejbližší splátky důchodu vyplácené po zvýšení životního minima. Tak bude zabezpečeno též průběžné zvyšování této dávky, která již byla vyměřena.

K článku II

Článek obsahuje obvyklé přechodné ustanovení; žádost se vyžaduje z toho důvodu, že nejsou v údajové základně plátců důchodů k dispozici veškeré potřebné údaje pro automatické zvýšení u všech důchodců.

V Praze dne 22. ledna 1997

Předseda vlády

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Ministr práce a sociálních věcí

Ing. Jindřich Vodička v.r.

znění části zákona č.100/1988 Sb s vyznačením navrhovaných změn - vypouštěný text je přeškrtnut, nový text je podtržen

Zákon

č.100/1988 Sb.,

o sociálním zabezpečení,

ve znění zákona č. 110/1990 Sb., zákona č. 180/1990 Sb., zákona č. 1/1991 Sb., zákona č. 46/1991 Sb., zákona č. 306/1991 Sb., zákona ČNR č.482/1991 Sb., zákona č. 578/1991 Sb., zákona ČNR č. 582/1991 Sb., zákona ČNR č. 589/1992 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č. 84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č.182/1994 Sb., zákona č.241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č.155/1995 Sb., a zákona č.160/1995 Sb. a zákona č. /1997 Sb.

* * *

ČÁST DRUHÁ

DŮCHODOVÉ ZABEZPEČENÍ

HLAVA PRVNÍ

ÚČAST NA DŮCHODOVÉM ZABEZPEČENÍ A DRUHY DÁVEK

§ 6

zrušen

§ 7

Druhy dávek důchodového zabezpečení

Z důchodového zabezpečení se poskytují tyto dávky:

a) zrušeno

b) zvýšení důchodu pro bezmocnost;

c) a d) zrušena

HLAVA DRUHÁ

DŮCHODY

vypuštěna

§ 8 až 69

zrušeny

HLAVA TŘETÍ

ZVÝŠENÍ DŮCHODU PRO BEZMOCNOST

§ 70

(1) Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z důchodového pojištění, popřípadě úhrn těchto důchodů,

a) při částečné bezmocnosti o 300 Kč měsíčně,

b) při převážné bezmocnosti o 600 Kč měsíčně,

c) při úplné bezmocnosti o 900 Kč měsíčně.

(2) Zvýšení důchodu pro bezmocnost spolu s důchodem z důchodového pojištění, popřípadě úhrnem těchto důchodů, nesmí přesáhnout měsíčně částku, do níž se započítává plně část osobního vyměřovacího základu pro stanovení výpočtového základu pro vyměření důchodu z důchodového pojištění. [§ 15 a § 107 odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění]

(1) Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z důchodového pojištění, popřípadě úhrn těchto důchodů,

a) při částečné bezmocnosti o 20%,

b) při převážné bezmocnosti o 40%,

c) při úplné bezmocnosti o 60%

částky, která se podle zákona o životním minimu [§ 3 odst. 2 zákona č. 463/1991 Sb.] považuje za potřebnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb občana, který je poživatelem starobního důchodu.

(2) Bylo-li zvýšení důchodu pro bezmocnost již přiznáno, náleží při změně částek životního minima v nové výši stanovené podle odstavce 1 od nejbližší splátky důchodu splatné po dni, ke kterému se tyto částky zvyšují.

(3) Sirotčí důchod se zvyšuje pro bezmocnost nejdříve od sedmého roku věku dítěte.

(4) Bezmocnost a její stupně se posuzují podle předpisů důchodového pojištění.

(5) Není-li v předchozích odstavcích stanoveno jinak, platí pro vznik nároku na zvýšení důchodu pro bezmocnost a jeho výplatu obdobně ustanovení o vzniku nároku na důchod z důchodového pojištění a jeho výplatu.

* * *

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP