Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č. 110/1990 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,
zákona č. 1/1991 Sb., zákona č. 46/1991
Sb., zákona č. 306/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 482/1991 Sb., zákona
č. 578/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb., zákona č. 235/1992
Sb., zákona České národní rady
č.589/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 37/1993 Sb., zákona č. 84/1993 Sb.,
zákona č. 160/1993 Sb., zákona č.
266/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona
č. 182/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb.,
zákona č. 118/1995 Sb., zákona č.
155/1995 Sb. a zákona č. 160/1995 Sb., se mění
takto:
§ 70 odst. 1 a 2 včetně poznámky č. 50) znějí:
"(1) Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z důchodového pojištění, popřípadě úhrn těchto důchodů,
a) při částečné bezmocnosti o 20%,
b) při převážné bezmocnosti o 40%,
c) při úplné bezmocnosti o 60%
částky, která se podle
zákona o životním minimu [§ 3 odst.
2 zákona č. 463/1991 Sb.] považuje za potřebnou
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb občana,
který je poživatelem starobního důchodu.
(2) Bylo-li zvýšení důchodu
pro bezmocnost již přiznáno, náleží
při změně částek životního
minima v nové výši stanovené podle odstavce
1 od nejbližší splátky důchodu
splatné po dni, ke kterému se tyto částky
zvyšují.
Zvýšení důchodu
pro bezmocnost, které podle předpisů důchodového
zabezpečení platných přede dnem účinnosti
tohoto zákona bylo přiznáno v nižších
částkách, než které náleží
podle čl. I, nebo které nebylo přiznáno,
protože by důchod (úhrn důchodů)
spolu s ním přesáhl nejvyšší
výměru stanovenou těmito předpisy,
popřípadě bylo z tohoto důvodu přiznáno
v nižší částce, se na žádost
přizná nebo zvýší na částky
náležející podle čl. I nejdříve
od splátky důchodu splatné v kalendářním
měsíci, který následuje po měsíci,
v němž tento zákon nabyl účinnosti.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Obecná část
V případě bezmocnosti
důchodce se mu důchod náležející
z důchodového pojištění zvyšuje
o stanovené částky v závislosti na
stupni bezmocnosti. Institut zvýšení důchodu
pro bezmocnost je v současné době upraven
v zákoně č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, a to jako dávka poskytovaná
z důchodového zabezpečení, tedy nikoliv
jako dávka z důchodového pojištění
podle zákona č. 155/1995 Sb. Zvýšení
důchodu pro bezmocnost nebylo do zákona o důchodovém
pojištění převzato ze systémových
důvodů a předpokládá se, že
v budoucnu se tato dávka stane součástí
systému pomoci zdravotně postiženým
občanům.
V důsledku změn v konstrukci
důchodů z důchodového pojištění
v roce 1995 bylo nutné provést určité
úpravy i u zvýšení důchodu pro
bezmocnost. Především byl výrazně
zvýšen limit, kterého zvýšení
důchodu pro bezmocnost spolu s důchodem může
dosáhnout, a rovněž byly zvýšeny
částky náležející při
jednotlivých stupních bezmocnosti. V souvislosti
se zvyšováním důchodů v průběhu
roku 1996 se však ukázalo, že existence limitu
pro úhrn důchodu a zvýšení důchodu
pro bezmocnost je v praxi problematická, neboť zvýšením
důchodu na základě nařízení
vlády by mělo docházet ke snížení
částek náležejících z
důvodu bezmocnosti. Navrhuje se proto limit pro úhrn
důchodu a zvýšení důchodu pro
bezmocnost zrušit a současně vázat částky
zvýšení důchodu pro bezmocnost na příslušné
podíly životního minima, čímž
se zaručí pravidelná aktualizace zvýšení
důchodu pro bezmocnost v závislosti na růstu
životních nákladů.
Návrh na novou úpravu zvýšení
důchodu pro bezmocnost není v rozporu s právními
předpisy Evropské unie ani s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
Finanční náklady na
úpravu zvýšení důchodu pro bezmocnost
činí 0,3 mld Kč ročně, a to
jak na zvýšení vyplácených dávek,
tak i na přiznání zvýšení
důchodu pro bezmocnost, které nemohly být
vypláceny pro překročení stanoveného
limitu. Předpokládá se, že zvýšené
náklady v této částce pro rok 1998
budou zahrnuty v návrhu výdajů státního
rozpočtu na rok 1998 na důchodové pojištění;
náklady v roce 1997 budou záviset na datu účinnosti
zákona a budou v příslušné úměrné
výši pokryty v rámci schváleného
státního rozpočtu na rok 1997.
Zvláštní část
K článku I
Současná právní
úprava neumožňuje zvyšování
částek zvýšení důchodu
pro bezmocnost v návaznosti na cenový vývoj,
neboť zmocnění pro valorizaci důchodů
se nevztahuje na tento institut, který je součástí
zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení.
Navrhuje se proto přejít na
jinou konstrukci zvýšení důchodu pro
bezmocnost, a to v závislosti na životním minimu,
které průběžně reaguje na cenový
vývoj. Navrhovaná konstrukce kromě průběžného
přizpůsobování výše částek
zvýšení důchodu pro bezmocnost znamená
též určité navýšení
dávky, a to při všech stupních bezmocnosti
(například u občana staršího
26 let při převážné bezmocnosti
místo 600 Kč měsíčně
by s přihlédnutím k částkám
životního minima platným od 1. října
1996 činilo toto zvýšení důchodu
pro bezmocnost částku 768 Kč měsíčně;
pokud by v průběhu roku 1997 došlo ke zvýšení
životního minima, byla by tato částka
ještě vyšší).
Omezení úhrnu důchodu
a zvýšení důchodu pro bezmocnost výší
částky, do níž se započítává
plně část osobního vyměřovacího
základu pro výpočet důchodu, tj. částkou
5 000 Kč měsíčně v roce 1996
a od 1. 1. 1997 částkou 5 600 Kč měsíčně
nevyhovuje, neboť omezuje stále větší
okruh zdravotně nejvíce postižených
občanů. Navíc je tato částka
zvyšována v jiných, většinou delších
intervalech, než jsou zvyšovány vyplácené
důchody. Takový stav způsobuje nerovnoměrný
vývoj výše příjmů těchto
občanů a je pro ně nepochopitelný.
Navrhuje se proto dosavadní omezení
úhrnu důchodu a zvýšení důchodu
pro bezmocnost zrušit, neboť navýšením
částky tohoto limitu by nebyly odstraněny
uvedené problémy.
Dále se navrhuje stanovit, od kdy
zvýšení náleží, a to tak,
že vyšší výměra zvýšení
důchodu pro bezmocnost by náležela od nejbližší
splátky důchodu vyplácené po zvýšení
životního minima. Tak bude zabezpečeno též
průběžné zvyšování
této dávky, která již byla vyměřena.
K článku II
Článek obsahuje obvyklé
přechodné ustanovení; žádost
se vyžaduje z toho důvodu, že nejsou v údajové
základně plátců důchodů
k dispozici veškeré potřebné údaje
pro automatické zvýšení u všech
důchodců.
znění části
zákona č.100/1988 Sb s vyznačením
navrhovaných změn -
vypouštěný text je přeškrtnut,
nový text je podtržen
ve znění zákona č.
110/1990 Sb., zákona č. 180/1990 Sb., zákona
č. 1/1991 Sb., zákona č. 46/1991 Sb., zákona
č. 306/1991 Sb., zákona ČNR č.482/1991
Sb., zákona č. 578/1991 Sb., zákona ČNR
č. 582/1991 Sb., zákona ČNR č. 589/1992
Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR
č.37/1993 Sb., zákona č. 84/1993 Sb., zákona
č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona
č. 307/1993 Sb., zákona č.182/1994 Sb., zákona
č.241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona
č.155/1995 Sb.,
a zákona č.160/1995
Sb. a zákona č. /1997 Sb.
Z důchodového zabezpečení se poskytují tyto dávky:
a) zrušeno
b) zvýšení důchodu pro bezmocnost;
c) a d) zrušena
(1) Je-li důchodce trvale
tak bezmocný, že potřebuje ošetření
a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z
důchodového
pojištění, popřípadě úhrn
těchto důchodů,
a) při částečné
bezmocnosti o 300
Kč měsíčně,
b) při převážné
bezmocnosti o 600
Kč měsíčně,
c) při úplné
bezmocnosti o 900
Kč měsíčně.
(2) Zvýšení důchodu
pro bezmocnost spolu s důchodem
z důchodového
pojištění, popřípadě úhrnem
těchto důchodů, nesmí přesáhnout
měsíčně částku, do níž
se započítává plně část
osobního vyměřovacího základu
pro stanovení výpočtového základu
pro vyměření důchodu z
důchodového
pojištění. [§
15 a § 107 odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění]
(1) Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z důchodového pojištění, popřípadě úhrn těchto důchodů,
a) při částečné bezmocnosti o 20%,
b) při převážné bezmocnosti o 40%,
c) při úplné bezmocnosti o 60%
částky, která se
podle zákona o životním minimu [§
3 odst. 2 zákona č. 463/1991 Sb.] považuje
za potřebnou k zajištění výživy
a ostatních základních osobních potřeb
občana, který je poživatelem starobního
důchodu.
(2) Bylo-li zvýšení
důchodu pro bezmocnost již přiznáno,
náleží při změně částek
životního minima v nové výši stanovené
podle odstavce 1 od nejbližší splátky
důchodu splatné po dni, ke kterému se tyto
částky zvyšují.
(3) Sirotčí důchod
se zvyšuje pro bezmocnost nejdříve od sedmého
roku věku dítěte.
(4) Bezmocnost a její stupně
se posuzují podle předpisů důchodového
pojištění.
(5) Není-li v předchozích
odstavcích stanoveno jinak, platí pro vznik nároku
na zvýšení důchodu pro bezmocnost a
jeho výplatu obdobně ustanovení o vzniku
nároku na důchod z důchodového pojištění
a jeho výplatu.