Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

119

INTERPELACE

poslance Františka Chobota

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci odštěpného závodu Důl Paskov, OKD a. s.

a odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Františka Chobota na předsedu vlády Václava Klause a odpověď předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec František Chobot požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 27. ledna 1997

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 74

POSLANEC

POSLANECKÉ SNĚMOVNY

PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Interpelace

poslance Františka Chobota

na předsedu vlády České republiky prof. ing. Václava Klause, CSc.


V Praze dne 29. 11. 1996

POSLANEC

POSLANECKÉ SNĚMOVNY

PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Vážený pane premiére,

Vzhledem ke skutečnosti, že níže uvedená interpelace se dle mého názoru týká celé vlády, dovoluji si požádat o odpověď a hlavně o její projednání ve vládě, včetně přijetí potřebných závěrů Vás.

Dne 13. listopadu 1996 jsem se zúčastnil mimořádné konference odborové organizace zaměstnanců o. z. Důl Paskov, OKD, a. s., jejímž cílem bylo získat informace od vedení OKD, a. s. a Ministerstva průmyslu a obchodu o konkrétních záměrech dalšího osudu závodu Paskov. Za vedení OKD, a. s. se konference zúčastnil generální ředitel, ing. Ivan Dzida, ředitel pro techniku a výrobu ing. Josef Goj a personální ředitel ing. Svaťa Nesľt. Zástupci MPO se na konferenci nedostavili, přestože byli pozváni.

Z vystoupení managementu OKD, a. s. vyplynuly tyto základní poznatky:

- pravděpodobně do dvou let půjde závod Paskov odštěpného závodu Důl Paskov do útlumu

- definitivní rozhodnutí je aktuální na jaře roku 1997 na základě cca čtyř variant řešení, které budou posuzovat neutrální instituce a vyjádří se k tomu odborová organizace

- závod Staříč odštěpného závodu Důl Paskov bude pokračovat v těžbě i po roce 2000

- pracovní příležitosti pro kvalifikované havíře budou jednak na závodě Staříč, jednak v dalších důlních odštěpných závodech (Darkov, ČSA)

- další pracovní příležitosti pro povrchové zaměstnance budou k dispozici po rekvalifikaci na BASTRU, a. s. v připravovaných povrchových dílnách na opravu důlních strojů, event. při provádění zamýšlených rekultivací v OKR

- reálné je zaměstnání každého, kdo bude chtít po započetí útlumu na závodě Paskov, v OKD zůstat.

Jako hlavní příčiny, které vedou k urychlenému řešení problematiky, byly označeny:

- náklady na těžbu jsou výrazně vyšší (2200 Kč/t) než cena prodaného uhlí (1 640 Kč/t)

- snížení potřeby černého uhlí pro hutě a další závody a celkový pokles potřeby uhlí na českém trhu

- dovoz uhlí z Polska, které tím částečné splácí své dluhy vůči ČR

- zdražování přepravy uhlí, vyváženého do zahraničí

- zhoršení důlně-geologických podmínek těžby uhlí na závodě Paskov

Poměrně optimistické vystoupení managementu OKD, a. s. zaměstnance a odboráře zcela nepřesvědčilo. Jejich hlavní výhrady:

- nenahraditelný úbytek pracovních míst

Vychází z obav, že útlum závodu Paskov se dotkne dalších důlních závodů, zejména Staříče. Uzavřením závodu Paskov bude zrušeno cca 2000 pracovních míst. Za předpokladu, že dojde i k útlumu Staříče je ohroženo dalších 4000 míst tohoto závodu. Na pracovní místa v dolech jsou vázaná pracovní místa v dalších kooperujících firmách.

- ohrožení sociálních jistot zaměstnanců

Rušená pracovní místa vyžadují specifickou kvalifikaci, která nemá širší použití. Jde o poměrně dobře placenou práci (průměrná mzda je cca 12 000 Kč), která však na druhé straně zatěžuje zdraví zaměstnanců. Náhrada těchto pracovních míst na srovnatelné úrovni pro zdravotně handicapované jedince bude obtížná.

- ohrožení perspektivy celého ostravsko-karvinského regionu

Pokud bude útlum dolů hrazen i z prostředků OKD, budou chybět zdroje na jeho další rozvoj. Zejména budou chybět prostředky na rozvoj perspektivních nedůlních aktivit, které by mohly nahradit aktivity spojené s těžbou uhlí. S perspektivou OKD je ohrožena i perspektiva regionu. Zaměstnanci OKD - obyvatelé regionu se nehodlají s touto perspektivou svého bydliště smířit.

- vytváření energetické závislosti státu na cizích zdrojích

Útlum těžby uhlí vede k likvidování miliónů tun kvalitního černého uhlí. Rozhodování na základě pouze ekonomických hledisek je krátkozraké a nekoncepční. Přináší okamžitě škody nejen zaměstnancům a obyvatelům regionu (a to nejen ekonomické a sociální, ale i ekologické, které mohou vést k bezprostřednímu ohrožení celého postiženého území), ale také budoucím generacím, pro které jsou zásoby cenné suroviny nenávratně ztraceny.

Výhrady odborů nejsou zaměřeny pouze vůči vedení OKD. Mnohem kritičtější je postoj vůči vládě a jednotlivým ministerstvům. Hlavní výhrady jsou:

- nekoordinovaný a uspěchaný útlum těžby v OKD v počátečních fázích na Dole Šverma, iniciovaný poradcem exministra Dyby p. Gheyselinckem. Důsledkem jsou ztracené zásoby uhlí, technické problémy spojené s likvidací (ohrožení lokality plynovým zamořením s rizikem výbuchu, zátopami spodní vody), vysoká finanční náročnost likvidace.

- nesoulad záměrů vedení OKD a. s. komplexně utlumit celý důl s dosud platným vládním usnesením č. 558/95, které počítá pouze s útlumem nerentabilní části dolu.

Tento nesoulad bude mít dopady na výši státní podpory orientované na likvidaci nerentabilních těžebních kapacit a řešení závazků (sociálně-zdravotní, důlní škody) vzniklých před privatizací. Odbory toto řešení považují za skrytý útlum, který hradí společnost OKD a potažmo i její zaměstnanci.

- nedostatečná finanční podpora útlumu těžby, která neúměrně zatěžuje OKD a odčerpává jeho zdroje, které by mohly být použity pro nové rozvojové strategie

- nedostatečný koncepční a legislativní rámec probíhajícího útlumu

Odboráři postrádají zejména závaznou státní energetickou politiku, novelu Horního zákona, transparentní a dlouhodobě platné normy pro závazky státu spojené s technickou likvidací a nedořešenými ekologickými problémy z období před privatizací, řešení dovozních limitů černého uhlí a zajištění trvalé účasti státu na úhradě obligatorních sociálně-zdravotních závazků. Dosud přijatá usnesení vlády č. 691/92 a 558/95 platí pouze do roku 1996 a 1998. Pokračování současné uhelné politiky, vymezené těmito usneseními povede k technické zaostalosti, a ztrátě konkurence, zejména vůči našemu největšímu konkurentu - uhelnému průmyslu Polska, kde je již schválen rozsáhlý program adaptace na tržní podmínky s vydatnou finanční podporou polského státu. Nebude-li zamezeno dumpingovým dovozům, dojde k uzavření dolů a posléze k nákupu uhlí za mnohem vyšší cenu.

- nepřiměřeně aplikované principy státní podpory uhelnému průmyslu platné v EU ve smyslu rozhodnutí 3632/93 ESUO.

Zejména chybí v platných vládních usneseních č. 691/92 a 558/95 podpora modernizace a racionalizace u dolů, které nebudou likvidovány nebo budou likvidovány později. Dále je zcela neřešena podpora na krytí nákladů spojených se zachováním přístupu k uhelným rezervám po ukončení dolování.

Odbory u vědomí všech těchto nepříznivých faktorů jsou odhodlány bránit své sociální jistoty a budoucnost hornictví, regionu, dalších generací i nevyužitých zásob uhlí. Na 27. - 28. 11. 1996 vyhlásily referendum o výstražné hodinové stávce a pokud se pro tuto možnost vyjádří více než 50% všech zaměstnanců, proběhne výstražná stávka v úterý 3. prosince. Další protestní akce budou následovat po odborové konferenci plánované na 5. prosince.

Výsledek referenda potvrdil záměr odborů a dne 3. 12. 96 proběhne mezi 6 - 7 hod. ranní výstražná stávka horníků.

Obracím se na Vás, vážený pane premiére, s těmito dotazy:

1. Jaké stanovisko zaujme vláda k záměru vedení OKD, a. s. utlumit celý závod Paskov oproti původnímu záměru schválenému v usnesení vlády č. 558/95, kde se hovoří jen o dílčím útlumu nerentabilních částí. Bude v tomto smyslu usnesení vlády aktualizováno?

2. Jaký bude vláda ve svých závazných dokumentech deklarovat názor, že uhlí je strategická surovina. Budou v souladu s touto proklamací aplikovány principy státní podpory uhelnému průmyslu platné v EU, zejména podpora na krytí nákladů spojených se zachováním přístupu k uhelným rezervám po ukončení dolování?

3. Jaký je názor vlády na budoucí postavení našeho uhelného průmyslu v rámci EU. Hodlá vláda ve svých dokumentech k uhelnému hornictví uzákonit modernizaci a zajištění jeho konkurenceschopnosti? Uvědomuje si česká vláda, že existence českého uhelného průmyslu je bez přechodné pomoci státu ve smyslu pravidel Evropského společenství ohrožena?

4. Jaká další opatření k udržení sociálního smíru v OKR a konkrétně v lokalitě Frýdecko-Místecka při útlumu závodu Paskov vláda přijme?

5. Jaké stanovisko přijme vláda k celkovému dokončení transformace průmyslu na severní Moravě (hutě, strojírny). Hrozí podstatný nárůst nezaměstnanosti.

Dovoluji si očekávat nevyhýbavou a konkrétní odpověď na konkrétní dotazy. Zdůrazňuji, že chápu složitost celé výše uvedené problematiky, ale jsem přesvědčen, že její řešení je možné. Chci připomenout, že lidé žijící v důlních a průmyslových oblastech naší republiky jsou přímí a rovní a věřím, že i přístupní diskusi o své budoucnosti. Je zapotřebí s nimi začít seriozně jednat a neponechávat je v nejistotě a obavách o svou budoucnost. Současný stav nikomu z nás neprospívá.


Václav Klaus
předseda vlády České republiky

 V Praze dne 20. prosince 1996
 Čj. 37012/96-OVA


Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám k případnému dalšímu sněmovnímu využití odpověď na písemnou interpelací poslance Františka Chobota, kterou na mne vznesl ve věci útlumu těžby uhlí v odštěpném závodu Důl Paskov, OKD a. s. (evidenční číslo interpelace 74).

S pozdravem

Příloha

Vážený pan

ing. Miloš Zeman

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha


Václav Klaus

předseda vlády České republiky

V Praze dne 20. prosince 1996
Č. j.: 37012/96-OVA


Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci útlumu těžby uhlí v odštěpném závodě Důl Paskov uvádím následující odpovědi k Vašim otázkám.

K otázce č. 1:

Jaké stanovisko zaujme vláda k záměru vedení OKD, a. s., utlumit celý závod Paskov oproti původnímu záměru schválenému v usnesení vlády č. 558/95, kde se hovoří jen o dílčím útlumu nerentabilních částí. Bude v tomto smyslu usnesení vlády aktualizováno?

Základní dokumenty, které přijala vláda ČR, vztahující se k restrukturalizaci uhelného průmyslu a které také stanoví program útlumu uhelných kapacit, jsou usnesení vlády č. 691/92 a 558/95.

V usnesení vlády č. 558/95 je schválen pro důl Paskov útlum neekonomických částí dobývacího prostoru, a to Staříč 1, Staříč 3 a Řepiště. Na útlum těchto důlních provozů se bude státní rozpočet spolupodílet finančními prostředky.

V současné době není důvodů ke změně tohoto usnesení vlády, neboť nebyla předložena OKD, a. s., žádná jiná, ve všech směrech propracovaná, varianta těžby na dole Paskov, ze které by měl vyplynout jiný rozsah útlumu. Ostatně, podle informací, které mám k dispozici, uvažuje a. s. OKD s tím, že by útlum mohl začít nejdříve po 1. 1. 1998 s tím, že nejméně do 31. 12. 1997 se těžba nesníží a pracovníci nebudou uvolňováni a že těžba by byla podstatněji snížena v r.1999.

K otázce č. 2:

Jaký bude vláda ve svých závazných dokumentech deklarovat názor, že uhlí je strategická surovina. Budou v souladu s touto proklamací aplikovány principy státní podpory uhelnému průmyslu platné v EU, zejména podpora na krytí nákladů spojených se zachováním přístupu k uhelným rezervám po ukončení dolování?

V aktualizovaném návrhu energetické politiky státu je deklarováno, že uhlí je strategická surovina. Z toho vyplývá jasný celkový přístup k této surovině. Útlum těžby uhlí, ke kterému vláda ve smyslu výše uvedených usnesení přistoupila, byl vyvolán vysokou ztrátovostí nyní utlumovaných jednotek i snížením poptávky. Tento útlum těžby státní rozpočet prakticky plně kryje, a to včetně aktuálních sociálně-zdravotních dávek. Je tedy třeba vždy zvažovat i problém těžby za každou cenu zejména s ohledem na maximální finanční subvence státního rozpočtu do hornictví.

Výše těžby černého uhlí v ČR bude samozřejmě vycházet zejména ze skutečné potřeby, najmě hutního a energetického průmyslu, a možnosti efektivního exportu do zahraničí.

K otázce č. 3:

Jaký je názor vlády na budoucí postavení našeho uhelného průmyslu v rámci EU. Hodlá vláda ve svých dokumentech k uhelnému hornictví uzákonit modernizaci a zajištění jeho konkurenceschopnosti? Uvědomuje si česká vláda, že existence českého uhelného průmyslu je bez přechodné pomoci státu ve smyslu pravidel Evropského společenství ohrožena?

Vláda ČR prosazuje postupnou liberalizaci obchodu a odbourání překážek, které volnému obchodu se zbožím a službami brání.

Tento trend je v souladu s vývojem v zemích EU a proto budou přijímány takové legislativní úpravy, které budou v souladu s normami států EU. Takovýto postup je přirozený pro všechny země, které mají zájem o přidružení k Evropské unii. Dotace ze státního rozpočtu na útlum přitom u nás v současné době již v podstatě aplikují zásady státní podpory uhelnému průmyslu Evropské unie v typovém rozsahu nákladů vzniklých podnikům "provádějícím restrukturalizaci a racionalizaci".

Za výraznou pomoc českému uhelnému průmyslu považuje vláda neinvestiční dotaci ze státního rozpočtu na vyřešení finančních nákladů na útlum, která za období let 1991 - 1996 činila 13,9985 mld. Kč, z toho pro Ostravsko-karvinské doly, a. s., 10,1 mld. Kč. Touto finanční spoluúčastí na útlum je zároveň dáván podnikatelským subjektům v uhelném hornictví prostor pro financování svých programů s cílem dosažení konkurenceschopnosti ve zbylých uhelných lokalitách, které svými technickými a ekonomickými parametry perspektivní těžbě a využití zásob odpovídají.

Vláda nepředpokládá, ze Česká republika a její uhelný průmysl samy od sebe vyklidí pozice. Navrhované "uzákonění modernizace a zajištění konkurenceschopnosti ve vládních dokumentech" je neúčinné a nemožné. Vláda k tomu může pouze vytvářet podmínky.

Pro informaci uvádím, že v pravidlech Evropské unie je podmínkou dotace na "krytí rozdílu mezi výrobními náklady a světovou cenou" snížení nákladů (bod II. 3. 1 Rozhodnutí). U dolu Paskov dle dokladů a. s. OKD nelze náklady snížit, resp. zabránit jejich zvýšení vzhledem ke zhoršujícím se těžebním podmínkám (mocnost sloje, tektonické poruchy neumožňující souvislou těžbu apod.). Tyto okolnosti důkladně prověří příslušné úřady, zejména Český báňský úřad.

I navrhovaný antidumpingový zákon považujeme za jednu z pomocí pro možnost jeho využití proti dumpingovým dovozům ze zahraničí.

Další státní účast na nákladech útlumu dolů uhelného průmyslu bude vycházet z možností státního rozpočtu tak, jak je přijato v usnesení vlády č. 558/95 ke koncepci útlumu uhelného hornictví v ČR.

K otázce č. 4:

Jaká další opatření k udržení sociálního smíru v OKR a konkrétně v lokalitě Frýdecko-Místecka při útlumu závodu Paskov vláda přijme?

Důl Paskov je organizačně členěn do 5 závodů, má v současné době 5 973 pracovníků, z toho závod Paskov 1 462 pracovníků (1 těžní jáma - Paskov), závod Staříč 3 953 pracovníků (3 těžní jámy - I. Sviadnov, II. Staříč, III. Chlebovice), dále závod povrch (614 pracovníků), závod úpravna (245 pracovníků) a podnik (699 pracovníků). V lokalitě Paskov pracuje celkem 2 119 osob (ze 4 závodů), zbytek pracuje v lokalitě Staříč.

V případě útlumu závodu Paskov by šlo o řešení situace pracovníků ze 4 závodů, tj. 2 119 osob, z toho je 1 260 důlních dělníků, 628 povrchových dělníků, 127 důlních a 104 povrchových technickohospodářských pracovníků. Ze 1 462 pracovníků závodu Paskov (údaje za celou lokalitu Paskov jsou neúplné) je 625 z okresu Frýdek-Místek, 550 z Ostravy, 107 z okresu Nový Jičín, 89 z okresu Opava, 5 z okresu Karviná, 53 ze zbývajících okresů ČR a 33 ze Slovenské republiky.

Z předložených údajů vyplývá, že v případě útlumu dolu v rámci celé lokality Paskov se dopady nekoncentrují do jednoho okresu, nýbrž že budou rozptýleny především v rámci severní Moravy. Přitom v okrese Frýdek-Místek úřad práce eviduje 1 224 volných pracovních míst (z toho 1 113 v dělnických profesích), v Ostravě 1 912 míst (z toho 1 711 v dělnických profesích) v okr. Nový Jičín 1 060 míst (922 v dělnických profesích), v okr. Opava 833 míst (711 v dělnických profesích), v okr. Karviná 1 881 míst (1 703 v dělnických profesích).

Podle odhadu místního úřadu práce se na dodávkách různých materiálů pro Důl Paskov podílí cca 15 důležitějších firem (z okresu i mimo okres), o objemu dodávek až několik desítek milionů Kč. Objem mezd vyplacených pracovníkům Dolu Paskov je odhadován ve výši 80 mil. Kč měsíčně. V případě útlumu dolu samozřejmě dojde k snížení koupěschopnosti některých skupin obyvatelstva, i ke snížení obratu místních obslužných firem.

Podle souhrnného vyjádření úřadů práce v tomto regionu (Frýdek-Místek, Ostrava, Karviná) není problém okamžitě zaměstnat důlní dělníky a TH pracovníky buď na závodě Staříč nebo na jiných dolech OKD. Pouze bude nutné v některých případech přesměrovat dopravu. Povrchovým TH pracovníkům lze zprostředkovat zaměstnání prostřednictvím úřadů práce podle místa jejich bydliště. Složitější situace může být v případě části povrchových dělníků, kteří nemají dnes požadovanou kvalifikaci nebo v případě bývalých důlních dělníků (= horníků), kteří byli přeřazeni na povrch z důvodu naplnění tzv. prašné expozice a zároveň mají určité zdravotní problémy.

Ze zkušeností s řešením nezaměstnanosti horníků lze předpokládat největší problémy s jejich obecně menší přizpůsobivostí ke změně povolání proti průměru ostatní populace (silné stavovské cítění, jednoplatový (= mužský) model zabezpečení potřeb rodiny, přetrvávající aspirace na vysoké platy při neodpovídající kvalifikaci požadované dnešním trhem práce apod.). V novém zaměstnání mívají obvykle menší platy než v hornictví, i když je řadě z nich pokles výdělku kompenzován náhradními dávkami. Přes úsilí pracovníků úřadů práce při provádění poradenské činnosti skutečně trvá delší dobu, než se tito občané přizpůsobí realitě trhu práce.

Byl jsem ujištěn, že Ministerstvo práce a sociálních věcí je připraveno podle situace zabezpečit příslušné úřady práce dostatečnou výší finančních prostředků, jak na podpory v nezaměstnanosti, tak na opatření aktivní politiky zaměstnanosti (především na rekvalifikaci, případně podpoří vznik nových pracovních míst). Konkrétní výše prostředků ze státního rozpočtu na jednotlivé úřady práce bude teprve určena. V každém případě, bude ministerstvo v rámci 600 mil. Kč vyčleněných na opatření aktivní politiky zaměstnanosti, výrazně preferovat okresy s nadprůměrnou mírou nezaměstnanosti nebo okresy, kde očekáváme nárůst nezaměstnanosti z probíhajících transformačních procesů.

Budou rovněž využity zkušenosti z probíhajícího útlumu na dole Fučík v okrese Karviná, kde úřady práce z prostředků Phare, fondu Palmif, hradily rekvalifikaci horníků (včetně příspěvku na mzdové náklady) ještě u stávajícího zaměstnavatele, tj. OKD, a ti poté přecházeli k novému zaměstnavateli již s nově získanou kvalifikací. S touto možností, která se výrazně osvědčila, počítá ministerstvo i v letošním roce v celkovém objemu 2,8 mil. Kč. Tyto prostředky je připraveno použít i pro případné řešení dopadů útlumu v resortu hutnictví a těžkého strojírenství v oblasti severní Moravy (Vítkovice, Třinec).

K otázce č. 5:

Jaké stanovisko přijme vláda k celkovému dokončení transformace průmyslu na severní Moravě (hutě, strojírny). Hrozí podstatný nárůst nezaměstnanosti?

V současné době se dokončuje privatizace tří hutních společností: Nová huť, a. s., Vítkovice, a. s. a Válcovny plechu Frýdek-Místek, a. s.

Pro řešení privatizace hutních společností Nová huť, a. s., a Vítkovice, a. s., byla přijata filozofie realizovat ještě pod ingerencí státu modernizační a restrukturalizační opatření za podmínek přímého prodeje části akcií předem určenému nabyvateli, a to nově ustaveným manažerským společnostem PETRCÍLE, s. r. o. (management a. s. Nová huť) a RAFIS Trading, s. r. o. (management a. s. Vítkovice). Nová metoda privatizace byla aplikována proto, aby restrukturalizaci uvedených společností provedl management a byl současně jejím úspěšným dokončením motivován.

Navržený způsob privatizace akciových společností Vítkovice a Nová huť, schválený vládou ČR dne 18. 9. 1996, umožní ukončit řízenou restrukturalizaci obou podniků. Pro realizaci restrukturalizačních programů je však nutné, aby majetkový podíl FNM ČR poklesl do 30. 6. 1997 v obou společnostech pod 50%. To bude docíleno tím, že FNM ČR prodá 18,25% akcií a. s. Nová huť a 17,30% a. s. Vítkovice širokému okruhu investorů prostřednictvím veřejné nabídky na kapitálovém trhu a 1% akcií obou společností přímým prodejem výše zmíněným manažerským společnostem PETRCÍLE a RAFIS Trading (smlouvy o odprodeji 1% akcií byly výše uvedenými společnostmi v průběhu XI. 1996 uzavřeny a podepsány). Za předpokladu splnění podmínek uvedených v usnesení vlády č. 458 ze dne 18. 9. 1996 bude následovat přímý prodej 10% akcií, příp. dalších 5% akcií obou podniků výše uvedeným manažerským společnostem k 31. 12. 2001

Výše popsaný prodej akcií manažerským společnostem je dále podmíněn splněním stanovených restrukturalizačních kroků v a. s. Nová huť a Vítkovice, a. s.

Pro Ministerstvo průmyslu a obchodu jako vykonavatele akcionářských práv majoritního vlastníka z toho vyplývá povinnost zajišťovat kontrolu plnění jednotlivých kroků a kritérií, která budou stanovena pro managementy obou společností.

Privatizace a. s. Válcovny plechu Frýdek-Místek (VPFM), kde FNM ČR vlastní 53,42% akcií, je předmětem zájmu nejen českých subjektů. Jestliže Nová huť, a. s., realizuje výstavbu minihutě na výrobu pásů válcovaných za tepla, mělo by logicky navazovat finální zpracování ve studených válcovnách VPFM. Z tohoto důvodu by byl účelný přímý prodej zbývající části majetku VPFM subjektu, zastupujícímu obě společnosti, tj. VPFM a NH.

Transformace majetku podniků všeobecného a investičního strojírenství v regionu severní Moravy je převážně ukončena, a to privatizací kupónovou metodou. Pozitivním na provedené privatizaci je to, že nedošlo k nikterak velké atomizaci výrobních a dodavatelských subjektů odvětví investičního strojírenství.

V uvedeném regionu se nachází celá řada větších či menších podniků odvětví všeobecného a investičního strojírenství, avšak tyto nejsou pro globální rozvoj regionu rozhodující.

Na závěr své odpovědi chci zdůraznit, že i výše předané informace jsou dokladem toho, že se vláda nevyhýbá řešení, které postupná restrukturalizace důlního průmyslu vyžaduje. Na druhé straně vychází z předpokladu technicky, ekonomicky a ekologicky únosného využívání uhlí jakožto energetické suroviny. Sociální aspekty s tím související respektuje každý technický projekt útlumu a řešení problémů sociálně zdravotní povahy je nezbytnou součástí projektu. V konkrétním případě dolu Paskov budou se zástupci zaměstnanců projednány varianty jeho dalšího vývoje, věcně a časově tak, aby z toho bylo možné pochopit souvislosti podmiňující další perspektivu celé akciové společnosti OKD Ostrava.

S pozdravem



Vážený pan

František CHOBOT

Poslanecká sněmovna

Parlament České republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP