kterým se předkládají Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu Pravidla Rozhodčí komise
celní unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
podepsaná dne 25. listopadu 1996 v Praze.
k vládnímu návrhu, kterým se předkládají
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Pravidla Rozhodčí komise celní unie mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou, podepsaná
dne 25. listopadu 1996 v Praze (sněmovní tisk 112).
Poslanecká sněmovna
souhlasí s Pravidly Rozhodčí komise
celní unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
podepsanými dne 25. listopadu 1996 v Praze, podle sněmovního
tisku 112.
Návrh na sjednání Pravidel Rozhodčí
komise celní unie mezi Českou republikou a Slovenskou
republikou se předkládá v souladu se Smlouvou
o vytvoření celní unie mezi ČR a SR
(dále jen Smlouva) a na základě doporučení
Rady celní unie ze dne 19. ledna 1996.
Smlouva ze dne 29. října 1992 (prozatímně
prováděná od 1. ledna 1993, v platnost vstoupila
dne 3. května 1993) v odstavci 4 článku 36
stanoví, že Pravidla Rozhodčí komise
dohodnou smluvní strany. Podle Hlavy VII a odstavce 3 článku
36 Smlouvy, je Rozhodčí komise orgánem celní
unie a vytváří se pro každý jednotlivý
spor mezi smluvními stranami.
Rada celní unie svým rozhodnutím č.
8 ze dne 23. ledna 1995 uložila koordinátorům
obou smluvních stran, ministrovi průmyslu a obchodu
ČR a ministrovi hospodářství SR, zpracovat
návrh Pravidel Rozhodčí komise celní
unie mezi ČR a SR (dále jen Pravidla) v souladu
s výše uvedeným článkem Smlouvy
a o výsledcích informovat prostřednictvím
Stálého sekretariátu Radu celní unie
(dále jen SS RCU). Současně bylo generálnímu
řediteli SS RCU uloženo tyto práce koordinovat.
Předkládaný návrh Pravidel byl zpracován
skupinou expertů složenou ze zástupců
MPO ČR, MH SR a SS RCU. Před předložením
do Rady celní unie SS RCU zaslal návrh Pravidel
k projednání v připomínkovém
řízení příslušným
resortům v obou republikách. Po vyhodnocení
připomínkového řízení
SS RCU byl jím materiál předložen k
projednání v Radě celní unie dne 19.
ledna 1996. Rada ve svém rozhodnutí č. 10
z téhož dne:
- vyslovila s návrhem souhlas a uložila generálnímu
řediteli SS RCU ve spolupráci s koordinátory
promítnout do textové části připomínky
schválené Radou,
- doporučila koordinátorům smluvních
stran - ministru průmyslu a obchodu ČR a ministru
hospodářství SR - předložit dopracovaný
návrh Pravidel vládě ČR a vládě
SR ke schválení s návrhem na jejich ratifikaci.
Dopracovaný návrh Pravidel, který předložil
generální ředitel SS RCU p. Besík
p. ministrovi Dlouhému svým dopisem ze dne 6. března
1996 (č. j.:41 - SGR 1996), odpovídá přijatým
závěrům Rady celní unie ze dne 19.
ledna 1996.
Pravidla se použijí pro řešení
sporů vyplývajících ze Smlouvy, zejména
pro určení, zda a jak smluvní strana porušila
tuto Smlouvu.
Tato Pravidla se vztahují zejména na rozhodování
otázek týkajících se:
- obchodní a celní politiky smluvních stran,
- zajištění volného pohybu zboží
a služeb mezi smluvními stranami včetně
principu nediskriminace a přijetí a provádění
právních norem v oblastech, na něž se
Smlouva vztahuje.
Předkládaný návrh obsahuje v logické
posloupnosti a úplnosti komplex kroků zahrnujících
zřízení Rozhodčí komise celní
unie mezi ČR a SR (dále jen Rozhodčí
komise) ad hoc, předkládání návrhů
na zahájení rozhodčího řízení
a vyjádření se k takovému návrhu,
rozhodčí řízení a jeho ukončení.
Dále upravuje způsob úhrady nákladů
na rozhodčí řízení, které
má ve smyslu článku 32 bod f) Smlouvy po
technické a organizační stránce zabezpečovat
SS RCU, který se zároveň navrhuje pověřit
i archivací materiálů rozhodčího
řízení.
Počet členů Rozhodčí komise
je stanoven článkem 2, který upravuje způsob
jmenování rozhodců smluvních stran,
jakož i způsob dohodnutí se na třetím
rozhodci, který je současně vždy předsedou
Rozhodčí komise.
Článek 4 následně upravuje postup
při nahrazení rozhodce pro jeho nečinnost
a postup při ustavení nového rozhodce.
V případě, že na jednání
Rady nebylo dosaženo vzájemně uspokojivého
řešení, teprve poté může
být podán návrh na zahájení
rozhodčího řízení, a to Radou
nebo smluvní stranou prostřednictvím její
vlády, tak jak určuje čl. 5.
Vlastní stránka průběhu rozhodčího
řízení a souvisejících procedurálních
otázek je předmětem čl. 7 Pravidel,
který upravuje styk Rozhodčí komise a smluvní
strany prostřednictvím zmocněnců,
neveřejný charakter rozhodčího řízení,
minimální počet přítomných
rozhodců nezbytných k uskutečnění
rozhodčího řízení, vedení
rozhodčího řízení a objektivnost
důvodů případné nepřítomnosti
jednoho z rozhodců.
V návaznosti na předchozí ustanovení
řeší čl. 8 ukončení rozhodčího
řízení. Pokud nedojde ke zpětvzetí
návrhu nebo k uzavření smíru, vydá
Rozhodčí komise rozhodnutí ve věci,
které má písemnou formu a musí s ním
vyjádřit souhlas alespoň dva rozhodci. Toto
rozhodnutí obsahuje datum a místo přijetí,
jasný a jednoznačný výrok a jeho odůvodnění,
popř. lhůtu k plnění a je podepsáno
všemi rozhodci. Stanovení podmínky podpisu
Rozhodnutí všemi rozhodci je dáno z důvodu
dodržení práva všem rozhodcům vyjádřit
se k závěrečnému výroku k danému
sporu.
Předmětem Pravidel je ve smyslu článku
32 bod f) Smlouvy i otázka úhrady nákladů
rozhodčího řízení. Každá
smluvní strana nese, dle čl. 9, vlastní náklady
rozhodčího řízení. Náklady
spojené s činností třetího
rozhodce, případně další náklady
související s rozhodčím řízením,
nesou smluvní strany rovným dílem.
Archivací materiálů rozhodčího
řízení se navrhuje pověřit
SS RCU (čl. 10).
Závěrečná ustanovení jsou předmětem
čl. 11, kde je stanoveno, že lhůty podle těchto
pravidel započnou běžet v den následující
po dni, kdy byl písemný dokument doručen;
úředními jazyky rozhodčího
řízení jsou český a slovenský
jazyk; Rozhodčí komise vydá usnesení
nebo rozhodnutí v českém a slovenském
jazyce, přičemž obě znění
mají stejnou platnost; tato Pravidla podléhají
vnitrostátnímu schválení každé
smluvní strany a vstoupí v platnost dnem doručení
pozdější nóty o tomto schválení.
Návrh Pravidel je předkládán jako
mezinárodní smlouva prezidentské kategorie,
která ke vstupu v platnost vyžaduje podle čl.
49 a čl. 63 ústavního zákona č.
1/1993 Sb., Ústava České republiky, souhlasu
Parlamentu a ratifikaci prezidentem republiky.
Sjednáním Pravidel Rozhodčí komise
celní unie se naplňuje článek 36 Smlouvy
a optimalizují se tak podmínky funkčnosti
celní unie.
Provádění Pravidel bude na české
straně zajištěno v kompetenci ministerstev
financí, průmyslu a obchodu, zemědělství
a zahraničních věcí, t. j. v resortech
členů české části Rady
celní unie.
Předkládaný smluvní dokument je v
souladu se zahraničněpolitickými zájmy
ČR, v souladu s českým právním
řádem, s obecně uznávanými
zásadami mezinárodního práva, jakož
i se závazky převzatými v rámci jiných
platných smluv.
V současné době nelze kvantifikovat finanční
náklady na státní rozpočet související
s prováděním Pravidel, především
náklady spojené s účastí třetího
rozhodce, který v souladu s čl. 36 odst. 3 Smlouvy,
může být státním příslušníkem
třetího státu.
Návrh Pravidel Rozhodčí komise celní
unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou schválila
vláda České republiky dne 1. července
1996 usnesením č. 356.
Pravidla Rozhodčí komise celní unie mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou byla podepsána
při příležitosti zasedání
Rady celní unie dne 25. listopadu 1996 v Praze.
Česká republika a Slovenská republika, na
základě ustanovení článku 36
odstavce 4 Smlouvy o vytvoření celní unie
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, podepsané
dne 29. října 1992, se dohodly takto:
1. Pravidla Rozhodčí komise celní unie mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou (dále
jen "Pravidla") se použijí pro řešení
sporů vyplývajících ze Smlouvy o vytvoření
celní unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
(dále jen "Smlouva"), zejména pro určení,
zda a jak Smluvní strana porušila tuto Smlouvu.
2. Tato Pravidla se vztahují zejména na rozhodování
otázek týkajících se obchodní
a celní politiky Smluvních stran, zajištění
volného pohybu zboží a služeb mezi Smluvními
stranami, včetně principu nediskriminace a přijetí
a provádění právních norem
v oblastech, na něž se Smlouva vztahuje.
1. Spory vyplývající ze Smlouvy řeší
Rozhodčí komise celní unie (dále jen
"Rozhodčí komise"), která se tvoří
pro každý jednotlivý případ a
je tříčlenná.
2. Rozhodcem může být fyzická osoba,
způsobilá ke jmenování do této
funkce po odborné stránce, zejména se zaměřením
na znalosti mezinárodního práva a obchodní
politiky.
3. Rozhodce je při výkonu své funkce nezávislý
a nemá postavení zástupce některé
Smluvní strany. Rozhodce je vázán mlčenlivostí
o všech skutečnostech, s nimiž se seznámí
v průběhu rozhodčího řízení.
Mlčenlivosti může být zbaven, rozhodne-li
tak Rada celní unie (dále jen "Rada").
4. Vláda každé Smluvní strany jmenuje
jednoho rozhodce. Rozhodce je jmenován v návrhu
na zahájení rozhodčího řízení
nebo do třiceti dnů ode dne doručení
návrhu na zahájení rozhodčího
řízení a jeho jméno a adresa jsou
zaslány druhé Smluvní straně a Stálému
sekretariátu Rady celní unie (dále jen "Sekretariát").
5. Sekretariát do patnácti dnů od jmenování
obou rozhodců svolá jejich setkání
za účelem dohodnout se na třetím rozhodci.
Třetí rozhodce musí být dohodnut nejpozději
do čtyřiceti dnů od tohoto setkání.
Den ustavení třetího rozhodce je dnem ustavení
Rozhodčí komise.
6. Třetí rozhodce, na kterém se dohodnou
rozhodci jmenovaní vládami Smluvních stran,
je předsedou Rozhodčí komise.
7. Bezodkladně po ustavení Rozhodčí
komise jí předá Sekretariát veškeré
podklady, které v souvislosti s případem
obdržel.
1. Pokud se rozhodci nedohodnou ve stanovené lhůtě
na třetím rozhodci, požádá Sekretariát
bezodkladně po uplynutí této lhůty
a po konzultaci s nimi o jmenování třetího
rozhodce Radu.
2. Rada se ke jmenování třetího rozhodce
sejde a rozhodne o něm do patnácti dnů od
obdržení žádosti podle odstavce 1.
V případě nečinnosti rozhodce v Rozhodčí
komisi po dobu delší než tři měsíce
bude rozhodce odvolán tím, kým byl ustaven.
Má-li být ustaven nový rozhodce, postupuje
se přiměřeně podle ustanovení
článků 2 a 3.
1. Návrh na zahájení rozhodčího
řízení podaný Radou nebo Smluvní
stranou prostřednictvím její vlády
může být předložen teprve poté,
co vzájemně uspokojivého řešení
nebylo dosaženo na jednání Rady.
2. Návrh na zahájení rozhodčího
řízení podaný Radou je bezodkladně
předán prostřednictvím příslušného
člena Rady vládě každé Smluvní
strany.
3. Návrh na zahájení rozhodčího
řízení podaný Smluvní stranou
prostřednictvím její vlády zašle
navrhující Smluvní strana diplomatickou cestou
druhé Smluvní straně a kopii tohoto návrhu
zašle na vědomí Sekretariátu.
4. Návrh na zahájení rozhodčího
řízení obsahuje vymezení údajného
porušení Smlouvy a jeho zdůvodnění,
popis věcně a právně závažných
skutečností doložených důkazy,
kterých se navrhovatel dovolává, návrh
výroku Rozhodčí komise, datum a podpis navrhovatele,
resp. zmocněnce. K návrhu na zahájení
rozhodčího řízení podaného
Smluvní stranou se přiloží jmenovací
listina rozhodce a plná moc zmocněnce. Návrh
na zahájení rozhodčího řízení
podaný Radou obsahuje i požadavek obou Smluvních
stran na znění návrhu výroku Rozhodčí
komise.
1. Je-li návrh na zahájení rozhodčího
řízení podán Radou, předloží
vláda každé Smluvní strany Sekretariátu
písemné vyjádření k návrhu
na zahájení rozhodčího řízení
do šedesáti dnů od jeho obdržení.
2. Je-li návrh na zahájení rozhodčího
řízení podán jednou ze Smluvních
stran, předloží vláda druhé Smluvní
strany Sekretariátu písemné vyjádření
k návrhu na zahájení rozhodčího
řízení do šedesáti dnů
od jeho obdržení.
3. Toto vyjádření obsahuje stanovisko k návrhu
na zahájení rozhodčího řízení
a tvrzení a argumenty, o něž se opírá.
1. Rozhodčí komise jedná bez zbytečných
formalit co nejúčelněji, nejhospodárněji
a nejrychleji v zájmu objektivního zjištění
skutkového a právního stavu věci a
tak, že s oběma Smluvními stranami nakládá
stejným způsobem. Přitom poskytne oběma
Smluvním stranám stejnou příležitost
k obhajobě jejich práv.
2. Rozhodčí komise na svém prvním
jednání vydá usnesení, v němž
oznámí zahájení rozhodčího
řízení, datum ustavení a složení
Rozhodčí komise a pokud je to účelné,
určí termín a místo dalšího
jednání. První jednání Rozhodčí
komise je zároveň dnem zahájení rozhodčího
řízení a musí se uskutečnit
nejpozději do patnácti dnů od ustavení
Rozhodčí komise. Na prvním jednání
Rozhodčí komise rozhodne o případné
námitce proti její pravomoci posuzovat danou věc,
jakož i případné námitce vad
ve svém ustavení. Rozhodčí řízení
se koná vždy na území celní unie.
3. Smluvní strany jsou před Rozhodčí
komisí zastoupeny svými zmocněnci, které
jmenují vlády Smluvních stran nejpozději
do předložení vyjádření
k návrhu. Plná moc zmocněnce tvoří
přílohu návrhu na zahájení
rozhodčího řízení nebo vyjádření
k návrhu, resp. je zaslána současně
se jmenováním rozhodce. Zmocněnci mohou při
jednání využívat pomoci poradců.
Zmocněnci a poradci jsou vázáni mlčenlivostí
o všech skutečnostech, s nimiž se seznámí
v průběhu rozhodčího řízení.
Mlčenlivosti mohou být zbaveni, rozhodne-li tak
Rada.
4. Veškery styk mezi Rozhodčí komisí
a Smluvní stranou se děje prostřednictvím
zmocněnce. Jejich prostřednictvím může
Rozhodčí komise požádat Smluvní
strany, aby do stanovené lhůty předložily
další důkazy či dokumenty. Rozhodčí
komise zmocněncům písemně oznamuje
termíny a program jednání, doručuje
jim protokoly a usnesení a oznamuje jim další
skutečnosti související s rozhodčím
řízením.
5. Rozhodčí řízení je neveřejné
a může se uskutečnit, jsou-li přítomni
alespoň dva rozhodci. Nepřítomnost rozhodce
na rozhodčím řízení je omluvitelná
jen z objektivních důvodů. Rozhodčí
řízení řídí předseda
Rozhodčí komise nebo jím zplnomocněny
rozhodce.
6. Z každého jednání Rozhodčí
komise se vyhotoví protokol, který podepíší
rozhodci, kteří jsou na jednání přítomni.
V protokolu se uvede zejména průběh jednání,
předložené či navržené důkazy
a další návrhy týkající
se jednání.
7. Zmocněnec každé Smluvní strany je
oprávněn nahlížet do dokumentace Rozhodčí
komise a pořizovat si z ní výpisy a opisy.
8. Každá Smluvní strana musí na podporu
svých návrhů a tvrzení navrhnout důkazy,
kterými jsou písemnosti a výpovědi
svědků, znalců a dalších osob,
u nichž to bude považováno, s ohledem na okolnosti
případu, za účelné. Rozhodčí
komise podle vlastního uvážení může
vzít v úvahu i další důkazy,
o nichž usoudí, že jsou nezbytné ke zjištění
skutečného stavu věci, např. jmenování
znalce. Rozhodčí komise rozhodne na základě
důkazů, které má k dispozici.
9. Smluvní strany se zdrží jakýchkoli
kroků, které by mohly ztížit jednání
Rozhodčí komise nebo ovlivnit výsledek rozhodčího
řízení.
10. Rozhodčí řízení nepřesáhne
šest měsíců ode dne jeho zahájení,
ve zvlášť složitých případech
může být prodlouženo nejvýše
na dvanáct měsíců.
11. O všech procedurálních otázkách
rozhoduje předseda Rozhodčí komise. Pokud
však některý člen Rozhodčí
komise o to požádá, učiní takové
rozhodnutí Rozhodčí komise většinou
svých členů.
1. Na závěr rozhodčího řízení
vydá Rozhodčí komise usnesení o přípustnosti
zpětvzetí návrhu na zahájení
rozhodčího řízení, rozhodnutí
o uzavření smíru, rozhodnutí o ukončení
řízení nebo rozhodnutí ve věci.
2. Zpětvzetí návrhu písemnou formou
může prostřednictvím své vlády
učinit Smluvní strana, která návrh
na zahájení rozhodčího řízení
podala nebo Rada, pokud podala návrh na zahájení
rozhodčího řízení.
3. Ke zpětvzetí návrhu může dojít
kdykoli v průběhu rozhodčího řízení
před vydáním rozhodnutí a pouze se
souhlasem druhé Smluvní strany. Ke zpětvzetí
návrhu na zahájení rozhodčího
řízení předloženého Radou
se souhlas Smluvních stran nevyžaduje. V těchto
případech je rozhodčí řízení
ukončeno vydáním usnesení Rozhodčí
komise.
4. Kdykoli v průběhu rozhodčího řízení
mohou Smluvní strany uzavřít smír,
o kterém Rozhodčí komise vydá písemné
rozhodnutí. Toto rozhodnutí obsahuje stejné
náležitosti jako rozhodnutí uvedené
v odstavci 5 tohoto článku s výjimkou odůvodnění,
které bude uvedeno pouze tehdy, pokud se na tom Smluvní
strany dohodnou.
5. Pokud nedojde ke zpětvzetí návrhu nebo
k uzavření smíru, vydá Rozhodčí
komise rozhodnutí ve věci, které má
písemnou formu a musí s ním vyjádřit
souhlas alespoň dva rozhodci. Toto rozhodnutí obsahuje
datum a místo přijetí, jasný a jednoznačný
výrok a jeho odůvodnění, popř.
lhůtu k plnění a je podepsáno všemi
rozhodci.
6. Pokud se v průběhu rozhodčího řízení
prokáže nemožnost pokračovat v tomto řízení
nebo důvod řízení odpadne, vydá
Rozhodčí komise po předchozím souhlasu
Smluvních stran rozhodnutí o ukončení
řízení, v němž uvede důvody
ukončení řízení.
7. Rozhodčí komise neprodleně zašle
rozhodnutí uvedená v tomto článku
vládám Smluvních stran a Sekretariátu.
8. Usnesení o přípustnosti zpětvzetí
návrhu, rozhodnutí o uzavření smíru,
rozhodnutí o ukončení řízení
a rozhodnutí ve věci je konečné a
závazné pro obě Smluvní strany, podání
nového návrhu podle těchto Pravidel v téže
věci se nepřipouští.
1. Každá Smluvní strana nese vlastní
náklady rozhodčího řízení.
Náklady spojené s činností třetího
rozhodce, náklady na případné tlumočení,
překlady, které zabezpečuje Sekretariát
a jiné mimořádně náklady související
s rozhodčím řízením nesou Smluvní
strany rovným dílem.
2. Sekretariát může vyžádat od
obou Smluvních stran na krytí těchto výloh
stejnou přiměřenou zálohu.
3. Po ukončení rozhodčího řízení
provede Sekretariát vyúčtování
veškerých nákladů a poskytnutých
záloh a ve lhůtě tří měsíců
od ukončení řízení případné
přeplatky vrátí. Smluvní strany uhradí
ve lhůtě tří měsíců
od obdržení vyúčtování
Sekretariátu dlužnou částku.
1. Do třiceti dnů po ukončení rozhodčího
řízení je předseda Rozhodčí
komise povinen odevzdat veškerou dokumentaci s ním
spojenou Sekretariátu k zabezpečení jejího
archivování.
2. Ustanovení odstavce 1 platí přiměřeně
i v případě, kdy se rozhodčí
řízení ve věci neuskutečnilo.
3. Sekretariát je povinen po dobu platnosti Smlouvy archivovat
dokumentaci spojenou s rozhodčími řízeními.
V případě ukončení platnosti
Smlouvy se o způsobu archivování dohodnou
příslušné orgány Smluvních
stran.
1. Lhůty podle těchto Pravidel započnou běžet
v den následující po dni, kdy byl písemný
dokument doručen. Jestliže poslední den lhůty
není pracovním dnem ve státě, jemuž
byl písemný dokument doručen, skončí
lhůta v nejbližší následující
pracovní den.
2. Úředními jazyky rozhodčího
řízení jsou český a slovenský
jazyk.
3. Rozhodčí komise vydá usnesení nebo
rozhodnutí v českém a slovenském jazyce,
přičemž obě znění mají
stejnou platnost.
4. Tato Pravidla podléhají vnitrostátnímu
schválení každé Smluvní strany
a vstoupí v platnost dnem doručení pozdější
nóty o tomto schválení.
Dáno v Praze dne 25. listopadu 1996 ve dvou původních
vyhotoveních, každé v jazyce českém
a slovenském, přičemž obě znění
mají stejnou platnost.