NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD
Jankovcova 63, Praha 7, PSČ 170 04
telefon 02/8726 111
V Praze dne 13. 1. 1997 | |
Sp. zn. 1454/96-250/6/97 |
Nejvyšší kontrolní úřad
podle § 5 odst. 1 zákona č. 166/1993 Sb., o
Nejvyšším kontrolním úřadu,
předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky stanovisko ke Zprávě
vlády o plnění státního rozpočtu
České republiky za 1. - 3. čtvrtletí
1996.
Vzhledem ke krátkému časovému odstupu
od předložení předchozího stanoviska
Nejvyššího kontrolního úřadu
(NKÚ), jež vyjadřovalo hodnocení plnění
státního rozpočtu České republiky
za I. pololetí letošního roku, je právě
předkládané stanovisko pojato globálněji
s odkazem na skutečnost, že řada tendencí
z I. pololetí zůstala zachována i pro následné
3. čtvrtletí t. r.
1. Souhrnné zhodnocení plnění
státního rozpočtu (v základních
ukazatelích včetně října a
listopadu)
Celkové výsledky hospodaření státního
rozpočtu za 1. - 3. čtvrtletí 1996, tj. v
souhrnném vyjádření dosažení
přebytku ve výši 47,0 mil. Kč, jsou
ve Zprávě vlády hodnoceny mj. v souvislosti
s tím, že v samotném 3. čtvrtletí
se proti předchozím měsícům
zpomalilo zejména čerpání výdajů
státního rozpočtu, které bylo o 1,4
bodu nižší než ve 2. čtvrtletí,
a za tři hodnocené měsíce 3. čtvrtletí
byl tak vykázán přebytek více než
1,0 mld Kč.
Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za 10 měsíců potvrdily trend
vývoje z předchozích měsíců,
kdy počínaje červnem, s výjimkou srpna,
objem inkasovaných úhrnných příjmů
převýšil čerpané výdaje
v těchto měsících. V důsledku
regulačních opatření Ministerstva
financí na výdajové straně státního
rozpočtu byl ke konci srpna vykázaný schodek
ve výši -3,57 mld Kč vyrovnán zářijovým
převýšením příjmů
nad výdaji, avšak v úrovni nedosahující
průměrných rozpočtovaných měsíčních
hodnot příjmů a výdajů. Vykázaný
pokladní přebytek ke konci října
ve výši 1,25 mld Kč, tzn. zlepšený
výsledek hospodaření státního
rozpočtu v samotném měsíci říjnu,
je nutné posuzovat v souvislosti s tím, že
do říjnových příjmů
byla z přebytku státního rozpočtu
za rok 1995 převedena částka 1,7 mld Kč
k úhradě zvýšených plateb státu
do zdravotního pojištění a 0,08 mld
Kč k úhradě výdajů spojených
s redislokací Ministerstva kultury. Uvedené částky
byly do příjmů rozpočtu v roce 1996
převedeny podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny
při projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1995 a jednorázově ovlivnily saldo příjmů
a výdajů v prvním měsíci posledního
čtvrtletí.
Vývoj salda příjmů a výdajů
státního rozpočtu kumulovaně od počátku
roku 1996 v porovnání se stejným obdobím
předchozího roku ukazuje, že za 1. - 3. čtvrtletí
1996 byl dosažen výrazně nižší
podíl celkového přebytku státního
rozpočtu na úhrnném objemu jak schváleného,
tak upraveného ročního rozpočtu než
za období 1. - 3. čtvrtletí 1995. Z výsledku
hospodaření státního rozpočtu
vyplývá, že podíl přebytku ve
výši 0,05 mld Kč činil pouze 0,01%,
zatímco v r. 1995 podíl přebytku ve výši
14,39 mld Kč představoval 3,5% ročního
objemu příjmů a výdajů schváleného
státního rozpočtu na tento rok. Ke konci
října byl vykázán přebytek
1,25 mld Kč, což je o 11,5 mld Kč horší
výsledek než za 10 měsíců loňského
roku, a podíl přebytku dosáhl 0,3%, zatímco
v roce 1995 byl desetinásobný (3,0%).
Objem celkových příjmů za 1. - 3.
čtvrtletí 1996 dosáhl 347,39 mld Kč,
tj. 70,8% rozpočtu upraveného podle usnesení
vlády č. 441/1996. Proti stejnému období
předchozího roku byl o 11,2% vyšší.
V 1. - 3. čtvrtletí byly dosažené úhrnné
příjmy proti alikvotě upraveného rozpočtu
o -20,86 mld Kč nižší (o -5,7%) a za předpokládaným
růstem příjmů vůči skutečnosti
r. 1995 zaostávaly o 1,9 procentního bodu. V říjnu
1996 nárůst celkových příjmů
činil 46,64 mld Kč (o 20,7% více než
v září) a za 10 měsíců
roku celkové příjmy dosáhly 394,03
mld Kč, tj. 80,3% upraveného ročního
rozpočtu, a o 10,8% byly vyšší než
za stejné období r. 1995. I když úroveň
plnění příjmů se v porovnání
se stavem ke konci 3. čtvrtletí mírně
zvýšila, propad celkových příjmů
proti alikvotě činil ke konci října
-15,14 mld Kč (-3,7%).
Celkové výdaje za 1. - 3. čtvrtletí
1996 byly čerpány ve výši 347,34 mld
Kč, tj. 70,7% rozpočtu upraveného podle usnesení
vlády č. 441/1996. Jejich objem vzrostl proti stejnému
období předchozího roku o 16,5%. V říjnu
1996 nárůst celkových výdajů
činil 45,44 mld Kč (o 29,7% více než
v září) a za 10 měsíců
roku celkové výdaje činily 392,78 mld Kč,
tj. 80,0% upraveného rozpočtu. Proti alikvotě
ročního rozpočtu bylo jejich čerpání
ke konci září o -20,91 mld Kč (o -5,7%)
nižší, ke konci října o -16,39
mld Kč (-4,0%) a ke konci listopadu rozsah nečerpaných
výdajů proti alikvotě činil -15,67
mld Kč (-3,5%). Pro uplynulé období jedenácti
měsíců bylo charakteristické relativně
nízké čerpání výdajů,
s určitými výkyvy v měsících
dubnu, červnu, červenci a říjnu.
Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za 1. - 3. čtvrtletí a ke konci
října potvrdily především zaostávání
inkasa příjmů za záměry rozpočtu
na jeho výdajové straně. Rozpočtové
příjmy za deset měsíců roku,
v porovnání se stejným obdobím r.
1995, zaostávaly za růstem výdajů
o 3,6 procentních bodů. Napětí mezi
příjmy a výdaji charakteristické pro
rozpočtové hospodaření v roce 1996
se znovu výrazně projevilo v listopadu, kdy po přechodně
dosaženém mírném rozpočtovém
přebytku ke konci září (0,05 mld Kč)
a října (1,25 mld Kč) vykázalo hospodaření
státního rozpočtu ke konci listopadu opět
schodek, jako tomu bylo ke konci srpna. Vznik schodku rozpočtového
hospodaření ve výši -2,98 mld Kč,
tj. 83,5% schodku ke konci srpna, byl výrazně
ovlivněn nízkým inkasem příjmů
v měsíci listopadu, které proti říjnové
hodnotě pokleslo o 19,8%, při současném
poklesu výdajů o 8,4%. Za období jedenácti
měsíců zaostávalo plnění
příjmů vůči čerpaným
výdajům v rozsahu 0,6% procentního bodu (2,98
mld Kč). Výdaje vzrostly proti stejnému období
minulého roku o 14,9%, avšak příjmy
pouze o 9,5%. Schodek představuje -0,6% schváleného
i upraveného státního rozpočtu na
rok 1996, zatímco ke konci listopadu 1995 byl dosažen
přebytek ve výši 15,66 mld Kč a jeho
podíl na schváleném rozpočtu na rok
1995 činil 3,8%. Výsledek hospodaření
za 11 měsíců letošního roku je
tedy o 18,64 mld Kč horší.
2. Příjmy státního rozpočtu
Celkové inkaso příjmů státního
rozpočtu k 30. 9. 1996 činilo 347,39 mld Kč,
což představuje 69,8% schváleného rozpočtu.
Usnesením vlády ČR č. 441 ze dne 28.
8. 1996 byly celkové rozpočtové příjmy
sníženy o 6,6 mld Kč. Upravený rozpočet
včetně rozpočtových opatření
byl k 30. 9. 1996 plněn na 70,5%. Propad vůči
odpovídající alikvotě tohoto rozpočtu
dosáhl poměrně vysoké hodnoty -22,44
mld Kč. Proto i při obdobném průběhu
sezónnosti jako v předchozích letech, kdy
v posledním čtvrtletí bylo dosahováno
výrazně nejvyšší čtvrtletní
úrovně inkasa, není pravděpodobné,
že by celkový výnos příjmů
státního rozpočtu v roce 1996 dosáhl
úrovně upraveného rozpočtu.
Úpravou rozpočtu bylo docíleno toho, že
u některých z hlavních příjmových
položek se plnění rozpočtu přiblížilo
odpovídající alikvotě. Např.
snížením rozpočtu o 6,3 mld Kč
byl téměř anulován do té doby
výrazný propad v plnění rozpočtu
u daně z příjmů právnických
osob a k 30. 9. 1996 plnění rozpočtu
této daně dosáhlo 73,0%. Stejného
procenta v plnění rozpočtu bylo dosaženo
i snížením rozpočtu o 1,2 mld Kč
u spotřebních daní.
U jiných příjmových položek naopak
úprava schváleného rozpočtu, v tomto
případě směrem nahoru, způsobila,
že relativně příznivé plnění
původního schváleného rozpočtu
se změnilo ve výraznější zaostávání.
Je tomu tak u daně z příjmů fyzických
osob, kde k 30. 9. byl upravený rozpočet plněn
pouze na 69,9%, u daně z přidané hodnoty
(69,1%) a u cel (70,3%). U těchto tří
příjmů státního rozpočtu
se v důsledku úpravy rozpočtu jeví
splnění celoročního úkolu jako
nejisté.
U pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti - na rozdíl od výše
uvedených položek - nedával předchozí
vývoj inkasa v průběhu roku žádné
důvody pro zvýšení schváleného
rozpočtu. Zaostávání za odpovídajícím
alikvotním plněním se postupně prohlubovalo
a k 30. 9. činilo -8,69 mld Kč. Z hlavních
příjmů státního rozpočtu
představuje pojistné položku, u níž
nesplnění ročního upraveného
rozpočtu dosáhne pravděpodobně nejvyšší
absolutní hodnoty.
K relativně největší úpravě
rozpočtu došlo u příjmů z
vládních úvěrů, kde 4 miliardy
Kč, o něž byl schválený rozpočet
snížen, představují celou jednu třetinu
původního objemu rozpočtu této položky.
Přesto však i plnění upraveného
rozpočtu výrazně zaostává (pouze
55,9% k 30. 9.) a zřejmě nebude splněn ani
v celoročním průřezu.
Výše uvedené předpoklady plnění
upraveného rozpočtu celkového i u vybraných
příjmů na základě skutečnosti
dosažené k 30. 9. 1996 jsou v podstatě potvrzeny
i vývojem inkasa v dalších dvou měsících,
za něž jsou k dispozici údaje.
Pokud se týká hodnocení vývoje hlavních
příjmových položek, NKÚ upozorňuje
zejména na to, že v předkládané
"Zprávě vlády ..." jsou jen neúplné
konkrétní číselné údaje
o vývoji výnosu jednotlivých spotřebních
daní a zcela chybí např. u spotřební
daně z tabákových výrobků.
Změnou systému vybírání daně
u cigaret se v roce 1996 stal výnos této spotřební
daně značně neprůhledným. I
z málo podrobných číselných
podkladů ČNB však lze odvodit, že právě
na tomto úseku se vyskytují závažné
problémy, a to i přes vliv zvýšených
sazeb a proklamované účinnosti opatření
k omezení daňových úniků.
V pasáži o clech předkládané
"Zprávy vlády ..." jsou v rozporu hodnocení
uvedená v prvním a druhém odstavci textu
(vzestup výnosu oproti minulému roku, klesající
tendence příjmů z cel). Klesají relativní
údaje o celních sazbách, nikoliv však
absolutní hodnoty výnosů z cel.
3. Výdaje státního rozpočtu
Úhrnné výdaje státního rozpočtu
byly za 1. - 3. čtvrtletí čerpány
ve vyšší úrovni, tj. 70,4% upraveného
ročního rozpočtu včetně rozpočtových
opatření, oproti 68,4% čerpaných výdajů
ve stejném období roku předchozího,
a to vlivem rychlejšího tempa čerpání
rozpočtových prostředků jak na neinvestiční
výdaje, tak i na investiční výdaje
a dotace.
Nejrychleji rostoucími skupinami neinvestičních
výdajů, v porovnání se stejným
obdobím minulého roku, byly objemově nejvýznamnější
výdaje rozpočtových organizací, které
byly čerpány ve výši 107,98 mld Kč
(o 45,9% více než v r. 1995), dále pak příspěvky
na činnost příspěvkovým organizacím
(o 15,5%), úrokové platby (o 174,9%), ostatní
dotace a příspěvky (o 31,5%) a platby do
zahraničí. Nižší čerpání
než v minulém roce vykázaly platby a příspěvky
obyvatelstvu - sociální zabezpečení
(vč. prostředků na státní politiku
zaměstnanosti), které byly čerpány
ve výši 110,76 mld Kč (o 2,1% méně
než v r. 1995), dále pak dotace podnikatelským
subjektům (o -0,9%), dotace územním rozpočtům
(-12,6%) a mimorozpočtovým fondům (-2,4%).
Na stejné úrovni zůstalo čerpání
dotací občanským sdružením.
Z hodnocení čerpání výdajů
uvedeného ve Zprávě vlády vyplývá,
že v posledních třech měsících
došlo ke zpomalení čerpání, v
němž se zřejmě promítá
vliv regulačních opatření Ministerstva
financí, jimiž bylo stanoveno čerpání
neinvestičních výdajů rozpočtových
organizací a příspěvků poskytovaných
příspěvkovým organizacím do
konce 3. čtvrtletí v zásadě maximálně
do výše 72,0% celoročního objemu rozpočtu
na rok 1996. V této souvislosti NKÚ připomíná,
že čerpání příspěvků
na činnost příspěvkovým organizacím
do konce 3. čtvrtletí převýšilo
uvedený limit o 2,9 procentních bodů, tzn.
o 1,27 mld Kč.
Ve Zprávě vlády je komentován především
další nárůst výdajů
na příspěvky a dotace poskytované
příspěvkovým a podobným organizacím,
tj. včetně ostatních dotací a příspěvků
a dotací občanským sdružením.
Rozpočet těchto výdajů byl posílen
o 2,2 mld Kč, zejména v souvislosti s přechodem
regionálního školství na příspěvkovou
formu hospodaření, s odůvodněním,
že došlo k upřesnění rozdělení
rozpočtových prostředků v oblasti
výdajů rozpočtových organizací,
příspěvků příspěvkovým
organizacím a ostatních dotací a příspěvků
v návaznosti na skutečné potřeby.
NKÚ konstatuje, že ve Zprávě vlády
nejsou konkretizovány přesuny rozpočtových
prostředků mezi jednotlivými kategoriemi
- druhy výdajů - z hlediska zdrojů jejich
úhrady dle ukazatelů schváleného rozpočtu,
přičemž v kapitole Všeobecná pokladní
správa nejsou na zvýšení příspěvku
na činnost příspěvkovým organizacím,
ani na zvýšení ostatních dotací
a příspěvků rozpočtové
prostředky vyčleněny. NKÚ považuje
za vhodné, aby se ve čtvrtletních zprávách
o plnění státního rozpočtu
podrobněji charakterizovaly směry přesunů
rozpočtových prostředků a jejich vliv
na schválené ukazatele ve struktuře výdajů
státního rozpočtu, spolu s uvedením
důsledků v těch oblastech, kde výdaje
budou sníženy.
Čerpání rozpočtových prostředků
na jednotlivé druhy neinvestičních a investičních
výdajů za 1. - 3. čtvrtletí je nerovnoměrné
a diferencované podle účelového určení
těchto výdajů.
Celkové výdaje státního rozpočtu
na rok 1996 byly úpravou na základě usnesení
vlády č. 441/1996 a rozpočtovými opatřeními
provedenými v průběhu 1. - 3. čtvrtletí
sníženy (o 4,54 mld Kč) na 493,10 mld Kč
(upravený rozpočet). Běžné
(neinvestiční) výdaje se na nich podílejí
87,4%, z toho transfery místním rozpočtům
5,6%, kapitálové výdaje (investiční)
11,8% a vládní úvěry 0,8%.
Běžné výdaje za 1. - 3. čtvrtletí
byly čerpány ve výši 306,81 mld Kč
(71,2% upraveného rozpočtu). V porovnání
s 1. - 3. čtvrtletím r. 1995 byly vyšší
o 16,4%.
Výdaje zahrnující oblast dávek sociálního
zabezpečení, výplatu státního
vyrovnávacího příspěvku a výdaje
na státní politiku zaměstnanosti - transfery
obyvatelstvu - byly čerpány ve výši
110,76 mld Kč a vyvíjely se vcelku rovnoměrně
(69,9% upraveného rozpočtu). Z této částky
bylo na vyplacené důchody vynaloženo
81,7% (90,48 mld Kč), na ostatní dávky
sociálního zabezpečení včetně
státního vyrovnávacího příspěvku
16,6% (18,42 mld Kč) a na státní politiku
zaměstnanosti 1,7% (1,86 mld Kč).
Růst výdajů na důchody z rozpočtu
kapitoly Ministerstvo práce a sociálních
věcí činil proti 1. - 3. čtvrtletí
r. 1995 16,3%, což představuje 12,3 mld Kč,
a byl ovlivněn zvýšením důchodů
od 1. dubna 1996 podle nařízení vlády
č. 19/1996 Sb. Výdaje na ostatní dávky
sociálního zabezpečení nelze v
jejich úhrnu porovnat s výdaji v r. 1995 z důvodu,
že vykazované výdaje v r. 1996 nezahrnují
dávky státní sociální podpory,
jejichž výplatu provádějí okresní
úřady. V rámci ostatních dávek
rozpočtu kapitoly MPSV představují čerpané
výdaje v 1. - 3. čtvrtletí na nemocenské
a na podporu při ošetřování člena
rodiny 82,7% (14,28 mld Kč) a obdobně jako v
I. pololetí je patrný jejich rychlý růst.
Výdaje na nemocenské byly o 2,23 mld Kč vyšší
(o 19,7%) než v 1. - 3. čtvrtletí 1995. Na
výdaje na státní politiku zaměstnanosti
bylo naopak vynaloženo o 18,0% méně rozpočtových
prostředků (0,37 mld Kč), než v roce
1995.
Celkové výdaje státního rozpočtu
na sociální zabezpečení, tzn. včetně
dávek státní sociální podpory
prostřednictvím místních rozpočtů,
byly o 16,9 mld Kč (o 15,0%) vyšší než
ve stejném období předchozího roku.
Z ostatních skupin výdajů NKÚ upozorňuje
na podproporcionální čerpání
upraveného rozpočtu neinvestičních
dotací podnikatelským subjektům v resortu
Ministerstva zemědělství, určených
k využití prostřednictvím Podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu, v agrárně potravinářském
průmyslu a v lesním hospodářství,
přičemž ve Zprávě vlády
se toto nižší čerpání pouze
konstatuje bez uvedení věcných důvodů
a příčin tohoto vývoje, přestože
schválený rozpočet těchto výdajů
byl úpravou snížen.
Naproti tomu ve Zprávě vlády je vyjádřena
prognóza čerpání dotací
k cenám tepla, které by v důsledku zvýšení
maximální ceny za 1 Gj pro uživatele (spolu
s případnými vratkami dříve
poskytnutých prostředků) nemělo přesáhnout
celkový objem dotací na teplo stanovený rozpočtem
(rozpočet byl úpravou zvýšen o 0,6 mld
Kč na 6,90 mld Kč). Podle poznatků NKÚ
byly za jedenáct měsíců tyto dotace
čerpány ve výši 7,01 mld Kč,
tj. 111,3% schváleného a 101,6% upraveného
rozpočtu. Alikvota upraveného rozpočtu již
byla překročena o 0,69 mld Kč (o 10,9%).
Ve stejném období minulého roku byly tyto
dotace čerpány ve výši 7,28 mld Kč,
tzn. upravený rozpočet (7,0 mld Kč) byl překročen
o 4,0% a schválený rozpočet o 45,6%.
Schválený rozpočet investičních
výdajů a dotací byl úpravou rozpočtu
na základě usnesení vlády č.
441/1996 a rozpočtovými opatřeními
provedenými v průběhu 1. - 3. čtvrtletí
snížen o 3,60 mld Kč, tj. o 5,9%. Za tři
čtvrtletí bylo na investiční výdaje
a dotace vynaloženo 37,14 mld Kč, tj. 64,2% upraveného
rozpočtu. Podle hodnocení obsaženého
ve Zprávě vlády je letošní vývoj
čerpání pomalejší než v
minulém roce, kdy bylo ve stejném období
vyčerpáno 67,8% celoroční skutečnosti.
NKÚ upozorňuje na nesoulad tohoto údaje s
údajem o čerpání uvedeným ve
Zprávě o plnění státního
rozpočtu ČR za 1. - 3. čtvrtletí 1995,
kdy investiční výdaje celkem byly plněny
na 56,4% upraveného rozpočtu.
Rozpočet investičních výdajů
rozpočtových organizací byl provedenými
úpravami snížen o 5,52 mld Kč, tj. o
17,8%, přičemž převážná
část tohoto snížení -3,62 mld
Kč (11,7%) byla realizována ve 3. čtvrtletí.
Přesto plnění takto upraveného rozpočtu
(56,6%) bylo proti úrovni alikvoty nižší
o -4,69 mld Kč (-24,6%), i když čerpání
v této skupině investičních výdajů
bylo o 13,7 procentních bodů rychlejší
než ve stejném období r. 1995.
Rozpočet investičních dotací a
návratných finančních výpomocí
poskytovaných podnikatelským subjektům
byl provedenými úpravami snížen o -1,40
mld Kč, tj. o 19,6%, přičemž 26,4% (-0,37
mld Kč) tohoto snížení bylo realizováno
ve 3. čtvrtletí. Také u této skupiny
výdajů bylo plnění upraveného
rozpočtu (58,0%) o 22,6% (o -0,98 mld Kč) pod úrovní
alikvoty, přestože tento rozpočet je o 36,2%
nižší než upravený rozpočet
na 1. - 3. čtvrtletí 1995.
Naproti tomu rozpočet investičních dotací
a návratných finančních výpomocí
poskytovaných příspěvkovým
organizacím byl posílen o 3,32 mld Kč,
tj. o 14,2%. Obdobné úpravy schváleného
rozpočtu byly provedeny i v 1. - 3. čtvrtletí
1995, kdy rozpočet investičních dotací
příspěvkovým organizacím byl
posílen o 6,16 mld Kč (o 41,8%) a rozpočet
investičních dotací podnikatelským
subjektům naopak snížen o 1,66 mld Kč
(o 15,5%). Jak je ve Zprávě vlády uvedeno,
největší podíl z celkového objemu
37,14 mld Kč investičních výdajů
vynaložených v 1. - 3. čtvrtletí 1996
byl čerpán příspěvkovými
organizacemi (52,3%) a proti stejnému období r.
1995 se zvýšil o 3,3 procentního bodu. Příspěvkové
organizace také vykázaly nejvyšší
čerpání z objemu upraveného ročního
rozpočtu, které se nejvíce přiblížilo
alikvotě (72,7%).
NKÚ upozorňuje, že v textové části
Zprávy vlády jsou do investičních
výdajů čerpaných příspěvkovými
organizacemi i do rozpočtovaných objemů těchto
výdajů zahrnuty nejen dotace a návratné
finanční výpomoci poskytnuté příspěvkovým
organizacím, ale také dotace a výpomoci obcím,
občanským sdružením a ostatním
subjektům, které nejsou blíže specifikovány.
Vzhledem k tomu, že rozpočtované objemy všech
těchto kategorií výdajů byly odděleně
schváleny zákonem č. 305/1995 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1996, NKÚ
doporučuje, aby se ve zprávách o plnění
státního rozpočtu hodnotilo plnění
těchto jednotlivých kategorií výdajů
samostatně, a to i z hlediska naplňování
věcných záměrů investičních
programů a investičních akcí, jejichž
financování je zabezpečováno státním
rozpočtem.
4. Vývoj státních finančních
aktiv a pasiv
Období 1. - 3. čtvrtletí 1996 charakterizuje
snížení celkové věřitelské
finančně majetkové pozice státu o
5,9 mld Kč, které je důsledkem nárůstu
státních finančních pasiv (o 4,2
mld Kč) a naopak snížení státních
finančních aktiv (o 1,7 mld Kč). I přes
růst závazků státu z emise státních
cenných papírů se zvyšování
státního dluhu ve 3. čtvrtletí zmírnilo
a dluh byl stabilizován v objemu deklarovaném v
záměrech vlády. Zatímco ještě
v I. pololetí t. r. dosahoval státní dluh
celkem 165,1 mld Kč, k 30. 9. 1996 poklesl na 158,6 mld
Kč.
Pokud se týká emise střednědobých
státních dluhopisů (se splatností
2 a 5 let), je v posuzované části zprávy
zmíněn i výsledek aukce pětiletého
dluhopisu (emitován 16. 8. 1996 v objemu 5 mld Kč),
u kterého dosáhla poptávka pouze 1,85 mld
Kč. Ve Zprávě vlády však chybí
vysvětlení, jak bylo s neumístěnými
cennými papíry naloženo.
Při hodnocení vývoje státních
finančních aktiv a pasiv za I. pololetí 1996
NKÚ upozorňoval na rozsah finančních
dopadů vyplývajících z realizace usnesení
vlády č. 425/95, kterým bylo odsouhlaseno
mimosoudní uspokojení finančních požadavků
jihokorejské společnosti Daewoo v korunové
protihodnotě 50 mil. USD (cca 1 350 mil. Kč). Vzhledem
k tomu, že celkově bylo pro tyto účely
použito již více než 1,6 mld Kč,
NKÚ opakovaně doporučuje požádat
o podrobnější vysvětlení Ministerstvo
financí.
Závěr
Napětí mezi rozpočtovými příjmy
a výdaji projevující se v průběhu
roku 1996 bylo důvodem k přijetí rozhodnutí
vlády o úpravě státního rozpočtu,
která byla realizována snížením
jeho příjmů i výdajů o 6,6
mld Kč proti objemům stanoveným zákonem
č. 305/1995 Sb., na základě usnesení
vlády č. 441 ze dne 28. srpna 1996.
Pro udržení zákonem stanoveného vyrovnaného
státního rozpočtu a k odvrácení
nebezpečí rozpočtového deficitu byla
Ministerstvem financí v závěru roku realizována
restriktivní opatření ve výdajové
straně státního rozpočtu. NKÚ
proto doporučuje, aby bylo provedeno vyhodnocení
dopadu těchto opatření na záměry
v neinvestiční oblasti a na případné
opožďování realizace věcných
záměrů u dlouhodobě sledovaných
priorit, z nichž rozpočet vycházel, konkretizovaných
zejména ve schválených investičních
programech, ve vazbě na již přijatý
rozpočet pro rok 1997. Návrh státního
závěrečného účtu za
rok 1996 by pak měl, podle názoru NKÚ, toto
vyhodnocení s uvedením budoucích závazků
obsahovat.