Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jaroslava Štraita na ministra financí
Ivana Kočárníka a odpověď ministra
financí Ivana Kočárníka na tuto interpelaci.
Pan poslanec Jaroslav Štrait požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 47
Jaroslav Štrait
poslanec
V Praze dne 1. listopadu 1996
Obracím se s interpelací na pana místopředsedu
vlády a ministra financí pana Ing. Ivana Kočárníka,
CSc.
Stavební spoření, tak jak je v dnešní
době realizováno, neplní svůj účel.
Smysl a záměr zákona 96/1993 Sb. (včetně
novely z roku 1995) se úplně vytratil. Bytovou potřebu,
jak je uvedeno v § 6, ods. a, není možné
naplnit ze zcela prozaického důvodu. I při
nejvyšší úložce nelze pořídit
ani část bytu.
Zákon a jeho realizace spíše straní
provozovatelům stavebního spoření
než jeho účastníkům.
Jaký je konkrétní dopad - v Hradci Králové,
100 tisícové metropoli, se postavilo v roce 1996
28 bytů.
Věci by se měly nazývat pravými jmény
- byt získat nelze, ale prostřednictvím stavebního
spoření a následného úvěru
manžela, manželky atd. se mladí lidé s
průměrnými příjmy ekonomicky
sváží se stavební spořitelnou.
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
V Praze dne 28. listopadu 1996 | |
Č. j. 352/76 868/1996 |
Váženy pane předsedo Poslanecké sněmovny,
v příloze Vám zasílám kopii
odpovědi na interpelaci pana poslance Jaroslava Štraita
ve věci stavebního spoření (evidenční
číslo interpelace 47).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman, CSc.
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
V Praze dne 28. listopadu 1996 | |
Č. j. 352/76 868/1996 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ze dne 1. listopadu 1996 Vám
sděluji následující:
Systém stavebního spoření založený
na základě zákona č. 96/1993 Sb.,
o stavebním spoření a státní
podpoře stavebního spoření, si neklade
za cíl umožnit účastníku stavebního
spoření získat byt pouze za uspořené
prostředky. Při vytváření systému
stavebního spoření se vycházelo z
představy, že stavební spoření
bude jedním ze způsobů, který, možností
získat levný úvěr, umožní
občanovi rychleji vytvořit dostatečný
objem prostředků nutných k získání
bytu nebo ke zkvalitnění úrovně bydlení.
Od vzniku stavebního spoření, tj. od založení
stavebních spořitelen, uzavření prvních
smluv a stanovení cílových částek
jednotlivými účastníky stavebního
spoření se potvrzuje skutečnost, že
účastníci si toto poslání stavebního
spoření víceméně uvědomují.
V mnoha případech proto smlouvu o stavebním
spoření uzavřelo v rámci rodiny více
členů s vědomím, že spojením
těchto prostředků bude možné
soustředit větší objem finančních
zdrojů umožňujících rychlejší
zlepšení úrovně bydlení, popř.
se zapojením dalších zdrojů rychlejší
získání bytu.
Při hodnocení významu stavebního spoření
po obstarání bytu je rovněž třeba
vzít do úvahy, že výše zdrojů
potřebných pro získání bytu
není na celém území stejná.
V místech s relativně nižší úrovní
nákladů spojených s bydlením (vč.
získání bytu) má stavební spoření
pak větší význam.
Zákon sám hovoří o uspokojování
bytové potřeby, kterou nelze chápat pouze
jako pořízení nového bytu. Za uspokojení
bytové potřeby lze považovat i zvýšení
úrovně bydlení formou rekonstrukce stávajícího
bytového fondu, což je z hlediska současné
situace bytového fondu také velmi významné.
Vedle systému stavebního spoření podporovaného
státem začíná nabývat na významu
systém hypotéčních úvěrů,
rovněž státem podporovaný. Tyto systémy
lze vzájemně spojovat a tím získat
daleko více prostředků, za které je
možno pořídit nový byt, popř.
rodinný domek. Spojování obou těchto
systémů je teprve v počáteční
fázi a teprve budoucí vývoj ukáže
všechny možnosti jejich využití.
Dosavadní koncepce právní úpravy stavebního
spoření vychází z toho, že poskytování
státní podpory je vázáno na vklad
ze stavebního spoření. Z tohoto principu
vychází i stavební spoření
v Rakousku a Německu, kde má více jak sedmdesátiletou
tradici. Na základě jejich zkušeností
je pro udržení systému stavebního spoření
potřeba tzv. "přátelských spořitelů",
tj. těch, kteří si neberou úvěr
a pouze spoří se státní podporou,
a tím po určitou dobu váží své
vklady ve stavební spořitelně. Ty se pak
stávají zdrojem pro poskytování levných
úvěrů ze stavebního spoření.
A proto v těchto státech je státní
podpora poskytována i těm, kteří pouze
spoří a kteří po určité
vázací době mohou vklady i státní
podporu použít libovolným způsobem.
Zkušenosti z Německa a Rakouska ukazují, že
80% účastníků stavebního spoření
po skončení doby spoření čerpá
úvěr, který využívá na
bytové potřeby.
V ČR je státní podpora poskytována
účastníkovi stavebního spoření,
pokud jím je fyzická osoba, po splnění
podmínek stanovených v zákoně, a to
formou zálohy státní podpory, po skončení
kalendářního roku. Poskytovaná záloha
státní podpory činí 25% z ročně
uspořené částky, maximálně
však z částky 18 tis. Kč, pokud však
klient vklady ponechá ve stavební spořitelně
5 let. Vklady vázané 5 let umožní, aby
klientům, kteří již splnili zákonné
podmínky, mohla stavební spořitelna poskytnout
výhodný 6% úvěr.
Stavební spořitelny jsou bankami dle zákona
o bankách a jejich činnost je dále vymezena
zákonem o stavebním spoření (§
9). Jejich aktivity jsou omezeny tak, aby prostředky vložené
účastníky a státem byly co nejlépe
zajištěny. Nemohou se tedy zúčastnit
obchodů, které jsou riskantní, i když
mohou přinášet větší zisky.
Úvěr ze stavebního spoření
je ze zákona úročen maximálně
o 3% výše než vklady účastníků.
Stavební spořitelny nemohou tudíž zvyšovat
svoje zisky cestou zvyšování úroků
jako jiné banky.
Stavení spořitelny zahájily činnost
koncem roku 1993. Efekt stavebních spořitelen se
plně projeví až po uplynutí celého
spořícího období, které činí
u většiny účastníků 5
let. Teprve po této době bude možné
objektivně vyhodnotit skutečný přínos
stavebního spoření z hlediska podpory bydlení.
S pozdravem
Vážený pan
Jaroslav Štrait
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky