PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
-------------------------------------------------
107/1
S t a n o v i s k o
vlády k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, zákon
č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady
č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 107)
předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 16. ledna 1997 (čj. 3358/97 - OVA)
Vláda na své schůzi dne 15. ledna 1997 projednala a posoudila výše uvedený návrh zákona a zaujala k němu toto stanovisko:
1. Vláda
a) neodmítá, aby rozhlasový poplatek a televizní poplatek byly v r. 1997 o určitou částku zvýšeny,
b) souhlasí s tím, aby kritérium pro osvobození od těchto poplatků ze sociálních důvodů bylo do zákona zapracováno v té podobě, v jaké je obsaženo v předložené novele.
S poplatky v navržené výši však vláda nesouhlasí, neboť předložený návrh neobsahuje ani nejzákladnější ekonomický rozbor, který by odůvodnil zvýšení poplatků v navrženém rozsahu.
2. Vláda nesouhlasí s ostatními návrhy na změnu stávající právní úpravy, a sice:
a) s návrhem na změnu vymezení pojmů "rozhlasový přijímač" a "televizní přijímač".
Tento návrh
- rozšiřuje zpoplatnění i na přístroje, které nejsou způsobilé k příjmu a následné reprodukci vysílání Českého rozhlasu nebo České televize, poplatky z těchto přístrojů by však podle zákona byly příjmem Českého rozhlasu nebo České televize
(jde např. o přístroje uzpůsobené pouze pro satelitní příjem, o osobní počítače napojené na Internet a další),
- koliduje s jinými ustanoveními zákona (navrhovaný § 1 odst. 1 zahrnuje do předmětu rozhlasového poplatku např. i účastnické stanice rozhlasu po drátě, § 1 odst. 4 písm. a) zákona je však z předmětu rozhlasového poplatku vylučuje; navrhovaný § 1 odst. 2 umožňuje zpoplatňovat např. přijímače upravené jako velkoplošné monitory pro výpočetní techniku, § 6 odst. 6 zákona však umožňuje takový přijímač odhlásit z evidence vedené poštou, neboť provedenou úpravou přijímač přestane být způsobilý k reprodukci televizního vysílání);
b) s návrhem, aby rozhlasový a televizní poplatek byl zvyšován bez změny zákona automaticky podle míry inflace vyjádřené ročním klouzavým průměrem změny hladiny spotřebitelských cen za předchozí kalendářní rok s tím, že Český rozhlas a Česká televize seznámí poplatníky se zvýšením poplatků vhodným způsobem do 31. května běžného roku.
Tento návrh
- je v rozporu s čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR a s čl. 2 odst. 3 a čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod (povinnost zaplatit poplatek v určité výši vzniká na základě zákona a nikoliv na základě oznámení Českého rozhlasu a České televize, byť by bylo učiněno v souladu se zákonem; kromě toho oznámením Českého rozhlasu a České televize nelze právně účinným způsobem změnit výši poplatků stanovenou v navrženém § 4 odst. 1 zákona),
- je i věcně nesprávný, neboť mezi hladinou spotřebitelských cen, resp. strukturou spotřebního koše domácností a výší a strukturou nákladů Českého rozhlasu a České televize neexistuje přímá souvislost; kromě toho v návrhu obsažená valorizační podmínka, tj. překročení indexu 1,05 vyjadřujícího klouzavý průměr změny hladiny spotřebitelských cen za předcházející kalendářní rok, by v nejbližších letech byla zřejmě trvale naplňována (uvedený index je vypočítáván porovnáním průměrné hladiny spotřebitelských cen v uplynulých 12 měsících s její úrovní v předcházejících 12 měsících, přičemž např. v listopadu r. 1996 činil tento index 1,088);
c) s návrhem na zvýšení počtu členů Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání ("Rada").
Tento návrh postrádá
- jednoznačné a průkazné zdůvodnění potřeby zvýšit počet členů Rady,
- vyčíslení požadavků na státní rozpočet, které by zřejmě byly se zvýšením počtu členů Rady spojeny.
Vláda považuje dosavadní počet členů Rady za dostatečný k tomu, aby Rada mohla plnit svou funkci.