PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1996

II. volební období

103

Návrh

poslanců Vojtěcha Filipa a dalších na vydání

zákona

ze dne ..............1996

kterým se doplňuje zákon č.182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona číslo 331/1993 Sb. a zákona č.236/1995 Sb.

Čl.1

Zákon č.182/1993 Sb., o Ústavní soudu, ve znění zákona č.331/1993 Sb.a zákona č.236/1995 Sb., se doplňuje takto:

1.V § 11 odst.2 se za písm.b) doplňuje písmeno c), které zní:

"c) o zrušení rozhodnutí přijatého v referendu podle zvláštního zákona."

Dosavadní písmena c), d), e), f), g), h), i) a j) se označují jako písmena d), e) f), g), h), i), j) a k).

2.Za oddíl první se doplňuje oddíl první A, který zní:

ODDÍL PRVNÍ A

Řízení o zrušení rozhodnutí přijatého v referendu

§ 71a

Podání návrhu

Návrh na zrušení rozhodnutí přijatého v referendu je podle Čl.62 písm.l) Ústavy oprávněn podat president republiky.

§ 71b

Nepřípustnost návrhu

Návrh je nepřípustný, jestliže nebyl podán ve lhůtě 30 dnů ode dne vyhlášení výsledku referenda ve Sbírce zákonů.

§ 71c

Zastavení řízení

Byl-li návrh podán presidentem republiky v jiné lhůtě než ve lhůtě 30 dnů ode dne vyhlášení výsledku referenda ve Sbírce zákonů, řízení se zastaví.

§ 71d

Postup řízení

Při rozhodování posuzuje Ústavní soud obsah rozhodnutí přijatého v referendu z hlediska jeho souladu s Ústavou a ústavním zákonem o referendu1.

§ 71e

Účastníci řízení

Účastníky řízení jsou president republiky a vláda; soudce zpravodaj neprodleně zašle vládě návrh presidenta republiky a vyzve ji, aby se k tomuto návrhu písemně vyjádřila do 30 dnů ode dne, kdy jí byl doručen.

§ 71f

Nález

Dojde-li po provedeném řízení Ústavní soud k závěru, že referendum bylo provedeno v rozporu s Ústavou nebo ústavním zákonem o referendu1, nálezem rozhodne, že rozhodnutí přijaté v ferendu nenabylo platnosti."

Čl. 3

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.ledna 1997.

JUDr.Dalibor Matulka

JUDr.Jan Navrátil

Důvodová zpráva

Obecná část

Návrh novely zákona o Ústavním soudu vychází z přijetí ústavního zákona o referendu a o doplnění Ústavy České republiky. Tímto ústavním zákonem byla rozhodovací pravomoc Ústavního soudu rozšířena o rozhodování o zrušení či nezrušení rozhodnutí přijatého v referendu. Samotné rozšíření funkcí Ústavního soudu o rozhodování v této věci bylo provedeno přímo zmíněným ústavním zákonem.

Není však vhodné, aby přímo ústavním zákonem byla řešena otázka, zda má v této věci Ústavní soud rozhodovat v plénu či v senátu. Současně je zapotřebí stanovit i požadavky na řízení Ústavního soudu o zrušení rozhodnutí přijatého v referendu.

V návaznosti na ústavní zákon je tedy třeba tuto úpravu stanovit novelou zákona o Ústavním soudu.

Zvláštní část

K článku I:

-------------

1.S ohledem na charakter tohoto rozhodnutí Ústavního soudu je navrhováno, aby se jednalo o rozhodnutí, o němž se usnáší plénum Ústavního soudu.

2.Ve vazbě na doplnění okruhu otázek rozhodovaných v plénu v § 11 je zapotřebí upravit i příslušnou část zákona o řízení před Ústavním soudem. Proto je navrhováno vložení nového oddílu, stanovujícího nezbytná procesní pravidla.

K článku II:

--------------

Protože návrh novely zákona o Ústavním soudu bezprostředně navazuje na přijetí ústavního zákona o referendu a o doplnění Ústavy, je logické a nezbytné, aby tato novela nabyla účinnosti stejným dnem, jako zmíněný ústavní zákon, to jest dnem 1.ledna 1997.

Přijetí tohoto zákona může mít jen zcela zanedbatelný vliv na státní rozpočet z hlediska rozpočtu Ústavního soudu. Přesnou částku potřebných rozpočtových nákladů nelze předem stanovit, neboť nelze provést ani přibližný odhad četnosti těchto rozhodnutí Ústavního soudu.

Navrhovaný zákon není v rozporu s mezinárodními smlouvami podle čl.10 Ústavy, ani s ústavním pořádkem České republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP