Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Miroslava Grégra na předsedu
vlády Václava Klause a odpověď předsedy
vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec
Miroslav Grégr požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 31
V Praze dne 8. října 1996
Vážený pane předsedo vlády!
Za současné značně deficitní
obchodní bilance je s podivem benevolentní vztah
české vlády k nijak neregulovanému
a stále se rozšiřujícímu dovozu
použitých a druhořadých výrobků
ze zahraničí. Jde nejen o second-handový
textil, decimující náš textilní
průmysl,ale i o ojetá a dokonce havarovaná
auta, použité či nehomologované a necertifikované
spotřebiče a další výrobky, jejichž
paleta se rozrůstá. Děje se tak za naprosto
nerecipročních podmínek, protože v řadě
případů by v obráceném směru
vývoz podobného artiklu nebyl vůbec možný
(např. havarované vozy z Čech do Německa).
Zmíněné dovozy se navíc staly evidentním
rejdištěm pro podvodníky, živící
se celními a daňovými úniky.
Dosud k těmto skutečnostem zaujímala vláda
dost netečný postoj, a dokonce údajně
připravuje snížení cel z těchto
dovozů (např. u ojetých aut).
Obracím se proto na Vás s interpelací, aby
s ohledem na reciprocitu v této oblasti, prohlubující
se deficit obchodní bilance a pro zamezení celních
a daňových úniků připravila
česká vláda naopak zpřísňující
opatření na dovoz použitých výrobků,
zejména výrobků neprovozuschopných
nebo nesplňujících současné
normy a předpisy, abychom se nestali nakonec největším
smetištěm a vrakovištěm Evropy!
|
Václav Klaus
předseda vlády České republiky |
V Praze dne 7. listopadu 1996 | |
Čj. 34862/96-OVA |
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám k dalšímu
sněmovnímu využití odpověď
na písemnou interpelaci poslance Miroslava Grégra
ve věci postoje vlády k rozšiřujícímu
se dovozu použitých a druhořadých výrobků
ze zahraničí (evidenční číslo
interpelace 31).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Václav Klaus předseda vlády České republiky |
V Praze dne 7. listopadu 1996 | |
Čj. 34862/96-OVA |
Vážený pane poslanče,
vznesl jste na mne písemnou interpelaci ve věci
postoje vlády k rozšiřujícímu
se dovozu použitých a druhořadých výrobků
ze zahraničí. Ve své interpelaci se pozastavujete
nad údajnou benevolencí české vlády
k dovozu těchto výrobků a požadujete
zavedení zpřísňujících
opatření. K této věci Vám mohu
sdělit následující.
Problematika dovozu použitých a druhořadých
výrobků ze zahraničí je záležitostí
velmi složitou, v níž se spojují aspekty,
dotýkající se českého průmyslu,
otázek ochrany života a zdraví lidí,
problematiky životního prostředí. Dosavadní
právní úprava, obsažená ve vyhlášce
č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání
úředního povolení k dovozu a vývozu
zboží a služeb, ve znění pozdějších
předpisů, obsahuje systém sledování
dovozu a vývozu obnošených oděvů
a jiných opotřebovaných textilních
výrobků, resp. použitých hadrů
cestou automatických licencí s tím, že
v případě netříděného
zboží se vyžaduje souhlas Ministerstva životního
prostředí ČR.
Porada ministrů k otázkám aktuálního
vývoje vnější ekonomické pozice
České republiky, konaná počátkem
října letošního roku, se zabývala
i tímto problémem, zejména s ohledem na současný
stav obchodní bilance. Rád bych Vás, vážený
pane poslanče, informoval, že porada se usnesla na
nezbytnosti přijetí určitých opatření
v širším kontextu. V současné době
je příslušnými resorty připravován
návrh věcného záměru zákona
o některých opatřeních při
vývozu a dovozu, jehož cílem je mimo jiné
i vnést řád do přijímání
obchodně-politických opatření, odpovídající
mezinárodním závazkům, které
Česká republika přijala a kde své
místo bude mít i ochrana zájmů, na
něž poukazujete.
Při dovozu bude posílena kontrola dodržování
hygienických předpisů, technických
norem, platné ochrany duševního vlastnictví,
včetně ochrany značek a autorských
práv apod. Ministrům vlády bylo dále
uloženo bezodkladně zvýšit ochranu před
prodejem nekvalitního a pirátského zboží
a připravit návrh zákona o některých
opatřeních týkajících se vývozu
a dovozu.
S cílem poskytovat našim výrobcům potřebné
hodnocení a využívat jejich služeb pro
zahraniční subjekty bude v této souvislosti
věnována pozornost posilování mezinárodně
uznávaných tuzemských zkušeben a certifikačních
středisek.
Tato opatření budou zapracována do zprávy
vlády o koncepci proexportní politiky, která
bude ještě letos předložena Poslanecké
sněmovně.
Samostatnou a významnou položkou dováženého
použitého zboží jsou motorová vozidla.
Dovoz ojetých vozidel se pohybuje v rozmezí 100
až 160 tisíc za rok a není prakticky limitován.
Technické parametry dovážených vozidel
jsou regulovány zákonem č. 38/1995 Sb., o
technických podmínkách provozu silničních
vozidel na pozemních komunikacích. Zákon
stanoví, že na pozemních komunikacích
je zakázáno provozovat silniční vozidlo,
které svým technických stavem ohrožuje
životní prostředí nad míru stanovenou
prováděcím předpisem a zvláštním
předpisem, a jehož technická způsobilost
k provozu nebyla schválena. K provedení cit. zákona
vydalo Ministerstvo dopravy ČR vyhlášku č.
102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti
a technických podmínkách provozu silničních
vozidel na pozemních komunikacích, a vyhlášku
č. 103/1995 Sb., o pravidelných technických
prohlídkách a měření emisí
silničních vozidel.
Dovozci ojetých vozidel, jak fyzické osoby, tak
i drobní podnikatelé, dovážejí
i poškozená a havarovaná vozidla, vyžadující
různý stupeň oprav. Většina takových
vozidel je při celním odbavení deklarována
k užití na náhradní díly, ale
posléze se často objevují se státní
poznávací značkou na pozemních komunikacích.
Vláda si je tohoto problému vědoma.
Jak jistě víte, vážený pane poslanče,
vyhláška č. 102/1995 Sb. předpokládá,
že od 1. 1. 1997 bude pro schvalování technické
způsobilosti osobních automobilů v ČR
platit Předpis EHK č. 83-03 (platnost pro státy
Evropské unie od 1. 1. 1996). V praxi to znamená
významné zpřísnění stávajících
dovozních podmínek. Toto připravované
opatření se však setkalo s nesouhlasným
postojem části naší veřejnosti,
např. Sdružení drobných dovozců,
opravářů a prodejců motorových
vozidel. Ze strany Ministerstva dopravy ČR je v současné
době předkládán návrh novely
vyhlášky č. 102/1995 Sb., která by až
do roku 2000 zmírnila působnost zmíněné
vyhlášky a tímto umožnila dovoz ojetých
vozidel ve stáří do 8 let, nesplňujících
přísné západoevropské normy,
až do roku 2000. Právě v tomto týdnu
probíhá projednávání připomínek,
vzešlých z připomínkového řízení,
na úrovni náměstků ministrů.
Nesouhlasný postoj k návrhu novelizace zaujalo např.
MPO ČR.
Dalším mechanismem regulace dovozu ojetých
vozidel do České republiky je celní ochrana.
Celní sazby pro dovoz ojetých vozidel jsou vyšší,
než pro dovoz nových vozů. Vývoj cel
je patrný z následujícího přehledu:
Položka | Základní sazba % | od 1. 1. 1992 | od 1. 1. 1995 | od 1. 1. 1997 | ||||||
osobní vozy | 19 | 15,2 | / | 19 | 11,4 | / | 15,2 | 7,6 | / | 11,4 |
nákladní vozy | 18 | 18 | / | 18 | 14,4 | / | 14,4 | 10,8 | / | 10,8 |
autobusy s naft. motorem | 15 | 15 | / | 15 | 12 | / | 12 | 9 | / | 9 |
Snižování celních sazeb u vybraných
položek pro dovoz vozidel ze států EU/EFTA
vychází z mezinárodních dohod, kterými
je Česká republika vázána. Z důvodu
procedury projednávání změn cel není
docílení vyššího celního
zatížení dovozu ojetých motorových
vozidel žádoucí.
Mimo ojetá motorová vozidla jsou jako použité
zboží dovážena i např. jednostopá
motorová vozidla, kola, drobné zboží
i řada technologických zařízení.
Jejich množství však není tak významné
a tyto dovozy tudíž obchodní bilanci České
republiky výrazně neohrožují.
V závěru své odpovědi konstatuji,
že vláda si Vámi zmíněné
problémy uvědomuje, věnuje jim patřičnou
pozornost a o výsledcích těchto aktivit bude
Poslaneckou sněmovnu informovat.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. ing. Miroslav Grégr, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky