Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

2. volební období

102

INTERPELACE

poslance Miroslava Grégra

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci postoje vlády k rozšiřujícímu se dovozu použitých a druhořadých výrobků ze zahraničí

a odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Miroslava Grégra na předsedu vlády Václava Klause a odpověď předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec Miroslav Grégr požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 6. prosince 1996

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 31

INTERPELACE

poslance Miroslava Grégra na předsedu vlády ČR Václava Klause

ve věci postoje vlády k rozšiřujícímu se dovozu použitých a druhořadých výrobků ze zahraničí

V Praze dne 8. října 1996

Vážený pane předsedo vlády!

Za současné značně deficitní obchodní bilance je s podivem benevolentní vztah české vlády k nijak neregulovanému a stále se rozšiřujícímu dovozu použitých a druhořadých výrobků ze zahraničí. Jde nejen o second-handový textil, decimující náš textilní průmysl,ale i o ojetá a dokonce havarovaná auta, použité či nehomologované a necertifikované spotřebiče a další výrobky, jejichž paleta se rozrůstá. Děje se tak za naprosto nerecipročních podmínek, protože v řadě případů by v obráceném směru vývoz podobného artiklu nebyl vůbec možný (např. havarované vozy z Čech do Německa). Zmíněné dovozy se navíc staly evidentním rejdištěm pro podvodníky, živící se celními a daňovými úniky.

Dosud k těmto skutečnostem zaujímala vláda dost netečný postoj, a dokonce údajně připravuje snížení cel z těchto dovozů (např. u ojetých aut).

Obracím se proto na Vás s interpelací, aby s ohledem na reciprocitu v této oblasti, prohlubující se deficit obchodní bilance a pro zamezení celních a daňových úniků připravila česká vláda naopak zpřísňující opatření na dovoz použitých výrobků, zejména výrobků neprovozuschopných nebo nesplňujících současné normy a předpisy, abychom se nestali nakonec největším smetištěm a vrakovištěm Evropy!


Václav Klaus
předseda vlády České republiky

 V Praze dne 7. listopadu 1996
 Čj. 34862/96-OVA


Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám k dalšímu sněmovnímu využití odpověď na písemnou interpelaci poslance Miroslava Grégra ve věci postoje vlády k rozšiřujícímu se dovozu použitých a druhořadých výrobků ze zahraničí (evidenční číslo interpelace 31).

S pozdravem


Příloha

Vážený pan

ing. Miloš Zeman

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Václav Klaus
předseda vlády České republiky

 V Praze dne 7. listopadu 1996
 Čj. 34862/96-OVA


Vážený pane poslanče,

vznesl jste na mne písemnou interpelaci ve věci postoje vlády k rozšiřujícímu se dovozu použitých a druhořadých výrobků ze zahraničí. Ve své interpelaci se pozastavujete nad údajnou benevolencí české vlády k dovozu těchto výrobků a požadujete zavedení zpřísňujících opatření. K této věci Vám mohu sdělit následující.

Problematika dovozu použitých a druhořadých výrobků ze zahraničí je záležitostí velmi složitou, v níž se spojují aspekty, dotýkající se českého průmyslu, otázek ochrany života a zdraví lidí, problematiky životního prostředí. Dosavadní právní úprava, obsažená ve vyhlášce č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje systém sledování dovozu a vývozu obnošených oděvů a jiných opotřebovaných textilních výrobků, resp. použitých hadrů cestou automatických licencí s tím, že v případě netříděného zboží se vyžaduje souhlas Ministerstva životního prostředí ČR.

Porada ministrů k otázkám aktuálního vývoje vnější ekonomické pozice České republiky, konaná počátkem října letošního roku, se zabývala i tímto problémem, zejména s ohledem na současný stav obchodní bilance. Rád bych Vás, vážený pane poslanče, informoval, že porada se usnesla na nezbytnosti přijetí určitých opatření v širším kontextu. V současné době je příslušnými resorty připravován návrh věcného záměru zákona o některých opatřeních při vývozu a dovozu, jehož cílem je mimo jiné i vnést řád do přijímání obchodně-politických opatření, odpovídající mezinárodním závazkům, které Česká republika přijala a kde své místo bude mít i ochrana zájmů, na něž poukazujete.

Při dovozu bude posílena kontrola dodržování hygienických předpisů, technických norem, platné ochrany duševního vlastnictví, včetně ochrany značek a autorských práv apod. Ministrům vlády bylo dále uloženo bezodkladně zvýšit ochranu před prodejem nekvalitního a pirátského zboží a připravit návrh zákona o některých opatřeních týkajících se vývozu a dovozu.

S cílem poskytovat našim výrobcům potřebné hodnocení a využívat jejich služeb pro zahraniční subjekty bude v této souvislosti věnována pozornost posilování mezinárodně uznávaných tuzemských zkušeben a certifikačních středisek.

Tato opatření budou zapracována do zprávy vlády o koncepci proexportní politiky, která bude ještě letos předložena Poslanecké sněmovně.

Samostatnou a významnou položkou dováženého použitého zboží jsou motorová vozidla. Dovoz ojetých vozidel se pohybuje v rozmezí 100 až 160 tisíc za rok a není prakticky limitován. Technické parametry dovážených vozidel jsou regulovány zákonem č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích. Zákon stanoví, že na pozemních komunikacích je zakázáno provozovat silniční vozidlo, které svým technických stavem ohrožuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím předpisem a zvláštním předpisem, a jehož technická způsobilost k provozu nebyla schválena. K provedení cit. zákona vydalo Ministerstvo dopravy ČR vyhlášku č. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích, a vyhlášku č. 103/1995 Sb., o pravidelných technických prohlídkách a měření emisí silničních vozidel.

Dovozci ojetých vozidel, jak fyzické osoby, tak i drobní podnikatelé, dovážejí i poškozená a havarovaná vozidla, vyžadující různý stupeň oprav. Většina takových vozidel je při celním odbavení deklarována k užití na náhradní díly, ale posléze se často objevují se státní poznávací značkou na pozemních komunikacích. Vláda si je tohoto problému vědoma.

Jak jistě víte, vážený pane poslanče, vyhláška č. 102/1995 Sb. předpokládá, že od 1. 1. 1997 bude pro schvalování technické způsobilosti osobních automobilů v ČR platit Předpis EHK č. 83-03 (platnost pro státy Evropské unie od 1. 1. 1996). V praxi to znamená významné zpřísnění stávajících dovozních podmínek. Toto připravované opatření se však setkalo s nesouhlasným postojem části naší veřejnosti, např. Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Ze strany Ministerstva dopravy ČR je v současné době předkládán návrh novely vyhlášky č. 102/1995 Sb., která by až do roku 2000 zmírnila působnost zmíněné vyhlášky a tímto umožnila dovoz ojetých vozidel ve stáří do 8 let, nesplňujících přísné západoevropské normy, až do roku 2000. Právě v tomto týdnu probíhá projednávání připomínek, vzešlých z připomínkového řízení, na úrovni náměstků ministrů. Nesouhlasný postoj k návrhu novelizace zaujalo např. MPO ČR.

Dalším mechanismem regulace dovozu ojetých vozidel do České republiky je celní ochrana. Celní sazby pro dovoz ojetých vozidel jsou vyšší, než pro dovoz nových vozů. Vývoj cel je patrný z následujícího přehledu:

Vývoj celních sazeb pro dovoz některých typů motorových vozidel ze států EU/EFTA

(clo v %, nová / ojetá vozidla)

PoložkaZákladní sazba % od 1. 1. 1992od 1. 1. 1995 od 1. 1. 1997
osobní vozy19 15,2/19 11,4/15,2  7,6/11,4
nákladní vozy18 18/18 14,4/14,4 10,8/10,8
autobusy s naft. motorem15 15/15 12/12  9/ 9


Snižování celních sazeb u vybraných položek pro dovoz vozidel ze států EU/EFTA vychází z mezinárodních dohod, kterými je Česká republika vázána. Z důvodu procedury projednávání změn cel není docílení vyššího celního zatížení dovozu ojetých motorových vozidel žádoucí.

Mimo ojetá motorová vozidla jsou jako použité zboží dovážena i např. jednostopá motorová vozidla, kola, drobné zboží i řada technologických zařízení. Jejich množství však není tak významné a tyto dovozy tudíž obchodní bilanci České republiky výrazně neohrožují.

V závěru své odpovědi konstatuji, že vláda si Vámi zmíněné problémy uvědomuje, věnuje jim patřičnou pozornost a o výsledcích těchto aktivit bude Poslaneckou sněmovnu informovat.

S pozdravem


Vážený pan

Doc. ing. Miroslav Grégr, CSc.

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP