PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
-------------------------------------------------


94/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1997

 

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 13. ledna 1997 (čj. 3357/97 - OVA)

___________________________________________________

 

Vláda posoudila předložený program činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1997 (dále jen "Fond" a dále jen "Program") a konstatovala, že je velmi nekonkrétní a pojetím ho lze charakterizovat spíše jako dlouhodobý výhled. Všechny záměry činnosti Fondu jsou zpracovány v obecné, někdy pouze proklamativní podobě.

1. V části I. Podpora činností ve prospěch dětí a mládeže (str. 2 až 5) je v řadě případů pouze kopírována dotační politika ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro občanská sdružení dětí a mládeže (Programy podpory a ochrany dětí a mládeže). Témata grantů jsou nejasná (jedná se spíše o cíle), nejsou naznačena jejich pravidla a podmínky a nejsou určeni adresáti. Vzhledem k tomu, že tato část programu nebyla konzultována s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, mohlo by  docházet k duplicitám a je proto nezbytné, aby grantová politika Fondu byla s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy konzultována. Také navržené zavedení tzv. "kartových slev" by bylo  duplicitní s činností Karty mládeže České republiky (již existující občanské sdružení, které je 3 roky zapojeno do mezinárodní instituce slev pro mládež Karta mládeže). V tomto případě doporučujeme spíše spolupráci Fondu s Kartou mládeže, než vznik nové karty.

Program Střecha pro děti a mládež, který je v Programu označen jako stěžejní program, obsahuje dlouhodobé, ekonomicky výhodné pronájmy objektů Fondu. Kromě již uzavřených smluv na pronájem 51 objektů v roce 1996 však Program neobsahuje žádné bližší informace o počtu objektů, které Fond uvažuje pronajmout v roce 1997, ani údaje o tom, které subjekty se programu Střecha pro děti a mládež mohou účastnit a ani termín vyhlášení programu.

2. V části II. Správa majetku (str. 6 a 7) jsou obsaženy informace o koncepční změně správy majetku, inventarizaci majetku a soudních sporech. Nechybí ani každoročně opakovaný a realizovaný záměr prodeje nemovitostí. Prodej nemovitostí, které nemohou sloužit přímo dětem a mládeži vláda považuje za velmi nešťastný v případě ziskových majetků. Tyto by naopak měl Fond provozovat ve prospěch dětí a mládeže.

 

Dozorčí rada Fondu k nekonkrétně zpracovanému Programu předala pouze formální připomínky (textové úpravy), k obsahu připomínky neměla. Vzhledem k tomu, že Program sám je nekonkrétní, není v něm vysvětleno ani proč některé činnosti Fond míní vykonávat (odprodeje ziskových firem a majetků) ani jak chce realizovat uvažované záměry (granty, práce s neorganizovanou mládeží atd.). Dozorčí rada tyto skutečnosti nepřipomínkovala.

 

Závěr

Vláda n e s o u h l a s í se způsobem zpracování Programu, neboť obsahová náplň Programu je příliš neurčitá. Doporučuje Program přepracovat, jednotlivé záměry konkretizovat a obsahovou náplň konzultovat s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, aby bylo zabráněno zbytečným duplicitám.

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP