Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslanců Pavla Dostála a Jozefa Wagnera
na ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Ivana Pilipa a odpověď ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa na
tuto interpelaci. Pan poslanec Jozef Wagner požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pane ministře,
naší interpelací nehodláme zpochybňovat
nesporné právo Vašeho ministerstva, plynoucí
ze zákona o státní správě a
samosprávě ve školství, jmenovat a odvolávat
ředitele školského úřadu. Co
hodláme zpochybnit, je zvůle bezdůvodně
a v rozporu s dobrými mravy odvolávat a tedy vykonávat
státní moc v rozporu s Ústavou republiky.
Vážený pane ministře,
dovolujeme si upřít Vaši pozornost na text
některých ustanovení Ústavy České
republiky a Listiny základních práv a svobod,
která je součástí Ústavy.
"Česká republika je ... právní
stát založený na úctě k právu
a svobodám člověka a občana."
"Stát je založen na demokratických hodnotách
a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii,
ani na náboženské vyznání."
"Nikomu nesmí být způsobena újma
na právech pro uplatňování jeho základních
práv a svobod."
"Státní moc slouží všem občanům
a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích
a způsoby, které stanoví zákon."
"Základní práva a svobody jsou pod ochranou
soudní moci."
Vážený pane ministře,
jen v duchu výše uvedených výňatků
ze základů právního řádu
našeho státu posuzujte tuto interpelaci samotnou a
Vaše předchozí rozhodnutí. Dovolujeme
si připomenout, že zákon o státní
správě a samosprávě ve školství
dává okresnímu shromáždění
právo každoročně schvalovat zprávu
mimo jiné o výsledcích činnosti školského
úřadu.
Pane ministře, den před odletem na olympijské
hry jste podepsal strohé rozhodnutí o odvolání
dr. Františka Vízka z funkce ředitele Školského
úřadu v Jablonci nad Nisou. Tomuto rozhodnutí
nepředcházelo nikdy sebemenší upozornění,
z něhož by plynula Vaše nespokojenost s prací
dr. Vízka, jako ředitele školského úřadu.
Vaše publikované vyjádření o
příčinách odvolání pana
dr. Vízka obsahuje jen jediné - jasnou absenci důkazů,
o které byste alespoň dodatečně mohl
opřít své rozhodnutí. Naopak ze zveřejněných
stanovisek členů Okresního shromáždění
v Jablonci nad Nisou, představitelů veřejně
správy v Jablonci nad Nisou a dokonce i představitelů
tamních koaličních i opozičních
politických stran plyne jediné - překvapení
a rozčarování z Vašeho rozhodnutí.
Veřejné mínění v Jablonci nad
Nisou hodnotí činnost dr. Vízka a jím
řízeného úřadu jako bezchybnou
a spolupráci s ním jako bezkonfliktní a úspěšnou.
Své rozhodnutí zřejmě budete moci
zdůvodnit jen jediným možným způsobem,
a to jmenováním dr. Vízka do vyšší
funkce.
Vážený pane ministře,
to, na co Vás nyní upozorníme, nemá
žádnou souvislost s prací občana demokratického
státu v zaměstnání a přesto
má. Dr. Vízek byl od r. 1970 veden jako nepřítel
socialistického státu v seznamu osobností,
které ohrožovaly samotné základy socialistického
státu. My oba interpelující poslanci jsem
byli uvedeni ve stejném seznamu a víme, jak zvůle
socialistického státu ovlivnila nepříznivě
naše životy a životy našich rodin. Možná
i proto jsme velmi citliví na projevy zvůle k těm,
s nimiž jsme sdíleli a sdílíme společný
osud.
V důsledku politické perzekuce ztratil v roce 1970
možnost pracovat ve školství. K svému
životnímu poslání se mohl vrátit
až po listopadu 1989. Téměř dvacet let
pracoval jako kamenický dělník, získal
nejen výuční list a při studiu při
zaměstnání bez výhod i maturitu na
střední umělecko průmyslově
škole kamenické. Dr. Vízek nehledal lehká
a jednoduchá řešení. Ani ve svém
popřevratovém zaměstnání. I
na Vás a jiné činitele ministerstva školství
se obrátil se svými názory a podněty
k řešení problémů školství.
Jedinou odpovědí v průběhu let bylo
Vaše rozhodnutí o jeho odvolání z funkce
ředitele školského úřadu. To
vypovídá víc o poměrech na Vašem
ministerstvu, než o panu dr. Vízkovi.
Vážený pane ministře,
možná, že některá fakta jste poznal
až tímto dopisem. Jen tak lze omluvit Vaše rozhodnutí
vůči muži nad jiné úcty hodnému.
Očekáváme od Vás perfektní
odůvodnění inkriminovaného rozhodnutí
o odvolání dr. Vízka z funkce ředitele
Školského úřadu v Jablonci nad Nisou
a vysvětlení, proč bylo nutné učinit
takové rozhodnutí způsobem, který
nešetřil základní občanská
a lidská práva občana České
republiky a tím zejména nešetřil ústavní
zákony republiky.
13. srpna 1996
mládeže a tělovýchovy České republiky
V Praze dne 17. září 1996 | |
Čj.: SM 1303/96 - 60 |
Vážený pane poslanče,
obdržel jsem Vaši interpelaci, která se týká
odvolání PaedDr. Františka Vízka z funkce
ředitele Školského úřadu v Jablonci
nad Nisou a která mi byla předána dopisem
předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky ze dne 19. srpna 1996.
Úvodem musím říci, že oceňuji
Vaši formulaci, ve které respektujete mé zákonné
právo jmenovat a odvolávat řídící
pracovníky státní správy v resortu
školství. Neberte proto, prosím, jako znevážení
Vašich argumentů, když k zásadním
úvahám o základních lidských
právech dodám následující názor:
vykonávání funkce ředitele školského
úřadu (jakož ani jiné vysoké
funkce) mezi základní lidská práva
nepatří. Mezi základní lidská
práva patří nebýti zbavován
možnosti o takovouto funkci usilovat a zůstávat
v ní tak dlouho, dokud jsou plněny nároky
na výkon této funkce kladené. Situace v Jablonci
nad Nisou však byla jiná.
O politické perzekuci Dr. Františka Vízka minulým
režimem i o jejím dopadu na jeho osobní život
jsem dobře informován a v tomto směru má
dr. Vízek můj respekt. Text Vaší interpelace
pro mne tedy neobsahoval žádná nová,
pro mne neznámá, fakta. Nic to však nemění
na tom, že při posuzování kvality práce
ředitele školského úřadu jsou
rozhodující především jeho řídící
schopnosti a profesionalita při výkonu funkce, do
které byl jmenován.
Pokud bych měl tyto nároky na ředitele ŠÚ
a vysokého státního úředníka
charakterizovat stručně, použil bych především
slova důvěra. Tedy důvěra vzájemná,
důvěra člověka funkci vykonávajícího
i toho, kdo jej jmenuje. Vysoký státní úředník
se totiž mnohdy dostává do situace, kdy obhajuje
a prosazuje věci, které mohou být z jeho
pohledu problematické a pro něj obtížné.
Charakter této práce však vyžaduje, aby
politiku a záměry vedení ministerstva obhajoval
a prosazoval a svůj soukromý názor do své
práce nepromítal. Uvedu konkrétní
příklad z oblasti školství: všichni
bychom si přáli, aby se platy učitelů
zvyšovaly vyšším tempem, ale jsme také
limitováni možnostmi státního rozpočtu
a řadou dalších priorit. Je proto významným
úkolem ministerstva i školských úřadů
informovat o situaci, vysvětlovat způsoby výpočty
platu, nutnost zahrnutí 13. a 14. platu do výpočtu,
vývoj mezd v posledních letech atd. Mohu důvěřovat
úředníkovi, který píše
do novin články (mimochodem s nepřesnými
informacemi) zpochybňující snahy ministerstva
a vlády, že na poradách s řediteli škol
a učiteli skutečně přesně informuje
a obhajuje snahy svých nadřízených?
I kdyby nebyl žádný jiný důvod
k mým pochybnostem o působení dr. Vízka
jako ředitele ŠÚ, pak i tento bych považoval
za dostatečný. V případě dr.
Vízka navíc toto vystoupení nebylo první
a proto bych svůj vztah k němu nazval ztrátou
důvěry.
Vážený pane poslance,
pro Vaši informaci bych Vás rád informoval
také o některých dalších faktech,
které měly určitou váhu při
mém rozhodování o odvolání
Dr Františka Vízka z funkce ředitele školského
úřadu a které poněkud korigují
názor na bezchybnost fungování jím
řízeného ŠÚ. Při kontrole
postupu přípravy a realizace investiční
výstavby ve Střední uměleckoprůmyslové
škole sklářské v Železném
Brodě odborem resortní kontroly MŠMT bylo zjištěno
závažné nedodržení Metodických
pokynů pro přípravu a realizaci výstavby
ve školství čj. 15502/93-41, Zásad MF
ČR čj. 113/1679/94, usnesení vlády
č. 533/1993, porušení § 32 zákona
ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice a dále
i zanedbání kontroly ze strany Školského
úřadu v Jablonci nad Nisou. Dr. Vízkovi byl
v důsledku toho rozhodnutím z listopadu 95 krácen
plat. V případě výpovědi z
pracovního poměru dané Školským
úřadem v Jablonci nad Nisou učitelce Mateřské
školy v Desné Ivě Flídrové dne
17. května 1996 nebyla respektována příslušná
ustanovení zákoníku práce, zejména
§ 48 odst. 1 písm. d) a i na tuto chybu byl dr. Vízek
upozorněn.
Nechci však zpochybňovat, že hlavní důvody
odvolání jsou uvedeny v úvodu mého
dopisu. Musím se však ohradit proti tomu, že
by to byly důvody politické. O aktivitě dr.
Vízka v ČSSD jsem věděl a považoval
ji za jeho věc a právo a pokud jde o kandidaturu
do Senátu, nebyla mi ve chvíli mého rozhodování
známa a mé rozhodnutí by stejně neovlivnila.
Předpokládám, vážený pane
poslanče, že budete souhlasit s tím, že
bez uváděných požadavků kladených
na státní úředníky by bylo
velmi obtížné vybudovat fungující
apolitickou státní správu, která je
bezpochyby i cílem Vaší strany. Pevně
věřím, že mé vysvětlení
pochopíte a že snad i uznáte, že můj
postup může být součástí
stavění určitých požadavků
kladených na státní správu bez ohledu
na to, jaká strana či strany jsou momentálně
ve vládě.
S pozdravem
Vážený pan