Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

2. volební období

9/2

Oponentní zpráva menšiny ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR a o změně a doplnění některých dalších zákonů ze dne 16. července 1996

Zpráva menšiny ústavně - právního výboru k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR a o změně a doplnění některých dalších zákonů (tisk č. 9)

Při projednávání tisku č. 9 v ústavně - právním výboru PSP ČR dne 15. 7. 1996 byl k obsahu vládního návrhu novely zákona o volbách do Parlamentu vznesen následující pozměňovací návrh:

- V Čl. I za návětí doplnit tyto nové body č. 1, 2, a 3, které znějí:

"1. § 35 se vypouští.

2. § 65 se vypouští.

3. § 92 odst. 2 a označení § 92 odst. 1 se vypouštějí."

- doplňuje se nový Čl. II (dosavadní čl. II se označuje jako Čl. III), který zní:

"Zrušuje se vyhláška Ministerstva financí č. 146/1996 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky způsobu vrácení kauce složené v souvislosti s konáním voleb do Parlamentu České republiky."

Výše uvedený pozměňovací návrh byl ve výboru odůvodněn takto:

Body 1 - 3 míří na zrušení institutu kaucí, a to jak ve volbách do Poslanecké sněmovny, tak i ve volbách do Senátu. Zrušení tohoto institutu se počátkem r. 1996 domáhala skupina poslanců u Ústavního soudu, Jak vyplývá z nálezu ÚS uveřejněného pod č, 161/1996 Sb., většina 8 ústavních soudců se při projednávání věci vyslovila pro zrušení § 35 zákona a pro zamítnutí návrhu na zrušení § 65 a § 92 odst. 2, menšina sedmi soudců se vyslovila pro zamítnutí návrhu v celém rozsahu. Protože se pro zrušení nevyslovil předepsaný počet 9 soudců, ÚS problematickým výkladem dospěl k závěru, že celý návrh byl zamítnut.

Institut kauce je všeobecně pochybný, protože místo prokázání minimální podpory voličů, jíž by bylo odůvodněno vynaložení veřejných prostředků na vytištění hlasovacích lístků, vyžaduje složení peněžité částky, která propadá do státního rozpočtu, jestliže politická strana nebo koalice nepostoupily do 1. skrutinia (ve volbách do PS), nebo jestliže kandidát nezískal ve volebním obvodu alespoň 6% platných hlasů (ve volbách do Senátu). Politické riziko se tedy nuceně spojuje s rizikem finančním. Takové spojení neodpovídá zásadám demokratického právního státu, kterým podle Ústavy je Česká republika.

Pokud jde o poslední část předloženého pozměňovacího návrhu, to jest zrušení vyhlášky MF ČR o vracení kaucí, jde o logický důsledek předchozí části pozměňovacího návrhu, tzn.vypuštění kaucí.

Ústavně - právní výbor při svém jednání dne 15. 7. 1996 výše uvedený pozměňovací návrh neschválil. Níže podepsaní členové ÚPV jsou i přesto přesvědčeni o jeho správnosti a proto předkládají toto menšinové stanovisko.

Současně pověřují Prof. JUDr. Zdeňka Jičínského jako svého zpravodaje, aby toto menšinové stanovisko předložil v Poslanecké sněmovně a odůvodnil je.

Podepsaní poslanci navrhují Poslanecké sněmovně, aby při projednávání vládního návrhu novely zákona o volbách do Parlamentu ČR dle sněmovního tisku č. 9 umožnila vedení podrobné rozpravy v takovém rozsahu, aby bylo možno výše uvedený pozměňovací návrh vznést a projednat.

V Praze dne 16. 7. 1996



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP