Grantová agentura České republiky byla zřízena
vládou ČR podle zákona České
národní rady č. 300/1992 Sb. o státní
podpoře vědecké činnosti a vývoje
technologií.
Dozorčí rada Grantové agentury (dále
jen DR GA) je kontrolním orgánem Grantové
agentury. Má 10 členů, které volí
a odvolává Poslanecká sněmovna PČR.
DR GA byla zvolena v březnu 1993 a její funkční
období je čtyřleté. DR GA především
kontroluje rozdělování finančních
prostředků Grantové agentury a provádí
dohled nad její činností. Tato zpráva,
již v pořadí třetí, obsahuje
stručný popis činností DR GA v uplynulém
roce a některá nejdůležitější
doporučení, která mohou přispět
ke zkvalitnění grantového řízení.
Činnost Grantové agentury
Grantová agentura vydala dne 15. 2. 1995 nové znění
pravidel grantového systému vycházejícího
ze zákona č. 2/1995Sb. Tímto novým
zněním pravidel se pouze zpřesňují
do té doby platná předchozí pravidla.
V listopadu 1995 schválilo předsednictvo GA ČR
dodatek ke grantovému systému pro program komplexních
projektů a dodatek ke grantovému systému
pro společné projekty. Zavedení programu
komplexních projektů sledovalo především
podporu řešení náročných
výzkumných a vývojových úkolů,
které vyžadují práci na problémech
širšího vědeckého, technického
a společenského významu. U těchto
projektů se předpokládá spolupráce
více oborů a několika pracovišť.
Cílem společných projektů je vytvořit
podmínky pro mezinárodní spolupráci
GA ČR se zahraničními institucemi. Soutěž
o komplexní projekty byla vypsána na podzim 1995
se zahájením prvního roku řešení
v roce 1996, což je kvalitativní posun vůči
dosavadnímu systému grantového řízení.
Charakteristika třetího kola grantového
řízení
Koncem dubna 1994 vyhlásila GA ČR veřejnou
soutěž třetího kola grantového
řízení, s termínem zahájení
v roce 1995 v němž se ucházelo o udělení
nových grantů 1 514 žadatelů. Předsednictvo
rozhodlo 15. prosince 1994 o udělení podpory jednak
pokračujícím grantům z roku 1993 a
1994, a jednak nově zahajovaným projektům
podle návrhů oborových komisí. Přidělené
finanční prostředky pouze na projekty třetího
kola na rok 1995 mezi jednotlivé obory jsou:
Technické vědy | 54 307 |
Přírodní vědy | 34 344 |
Lékařské vědy | 9 611 |
Společenské vědy | 18 841 |
Zemědělské vědy | 22 466 |
celkem | 139 569 |
Zákon o státním rozpočtu na rok 1995
přidělil v samostatné kapitole 321 Grantové
agentuře 610 mil. Kč na účelové
dotace. Předsednictvo GAČR ponechalo na základě
doporučení oborových komisí částku
470 431 tis. Kč pro financování projektů
pokračujících z prvního a druhého
kola, O přidělení prostředků
rozhodlo předsednictvo 3. března 1995 a jejich rozdělení
je uvedeno v následující tabulce:
Technické vědy | 170 770 |
Přírodní vědy | 193 040 |
Lékařské vědy | 92 771 |
Společenské vědy | 63 045 |
Zemědělské vědy | 90 374 |
celkem | 610 00 |
Charakteristika čtvrtého kola grantového
řízení
Koncem dubna 1995 vyhlásila GA ČR veřejnou
soutěž čtvrtého kola na projekty s termínem
zahájení v roce 1996, v němž obdržela
1736 žádostí o udělení grantů
s celkovými finančními požadavky 918
mil Kč. V průběhu roku 1995 byly grantové
přihlášky posouzeny externími posuzovateli,
podoborovými a oborovými komisemi. 12. prosince
1995 rozhodlo předsednictvo o udělení nově
začínajících grantů pro rok
1996 pro jednotlivé obory. V březnu 1996 bylo ve
čtvrtém kole přijato 672 projektů.
Zákon o státním rozpočtu na rok 1996
přidělil Grantové agentuře 750 mil
Kč na účelové dotace, Na komplexní
projekty bylo z této částky vyčleněno
100 mil. Kč.
Komplexní projekty
Z celkového počtu 268 podaných přihlášek
na řešení komplexních projektů,
jich bylo uděleno 24. Přijaté projekty jsou
z těchto institucí a oborů:
AV ČR | 16 |
ČVUT Praha | 1 |
VUT Brno | 1 |
VŠB Ostrava | 1 |
UK Praha | 1 |
ČZU Praha | 1 |
Zdravotní ústavy | 3 |
I když je proces hodnocení komplexních projektů
tříkolový a tudíž i poměrně
složitý, DR GA s tímto systémem souhlasí
a zatím k němu nemá výhrady. V grafickém
vyjádření jsou uvedena procentuální
rozdělení do jednotlivých oborů, jak
pro komplexní, tak i pro standardní projekty.
Rekapitulace od r. 1993
V následujícím diagramu je uveden průběh
počtu podaných přihlášek a počtu
udělených grantů (mimo komplexní projekty)
od počátku činnosti GA ČR až
po poslední čtvrté kolo, uzavřené
v březnu 1996.
Činnost dozorčí rady a doporučení
Postavení DR GA a její činnost jsou zásadně
odlišné od dozorčích rad akciových
společností (§ 138 Obchodního zákoníku).
DR GA především kontroluje rozdělování
finančních prostředků na stovky pracovišť
a sleduje činnost Grantové agentury. Za první
tři roky existence GA ČR byla na projekty výzkumu
a vývoje a zabezpečení činností
GA ČR vynaložena částka dosahující
již 1,5 miliardy Kč. Efektivní vynakládání
těchto prostředků vyžaduje zásadní
posílení zpětnovazebních informací
o způsobu jejich použití.
Je nutno zdůraznit že činnost DR GA zdaleka
nespočívá jen v jejích zasedáních,
ale je především orientována na přímou
kontrolu a dohled nad činností oborových
a podoborových komisí, kontrolu projektů,
řešitelských pracovišť a účast
při oponentních řízeních. Část
aktivit DR GA byla věnována řešením
stížností a odvoláním. Významnou
součástí DR GA je trvalá snaha o zlepšení
spolupráce s předsednictvem a kanceláří
GA ČR, dále pak zintenzivnění kontaktů
se zástupci Parlamentu ČR a Rady vlády pro
vědu a výzkum.
Z dosavadní činnosti DR GA je možno konstatovat
následující:
1) Účinnost kontrolní činnosti DR
GA se začala reálně projevovat, jakmile její
členové pravidelně navštěvovali
jednání oborových a podoborových rad,
odkud se získával konkrétní materiál
pro kontrolní činnost DR GA. Pozitivní dopad
mělo nalezení modelu výměny informací
mezi DR GA a předsednictvem přímou účastí
jejich zástupců na jednáních.
2) Ze zkušeností členů DR GA, kteří
se zúčastňovali jednání podoborových
a oborových rad vyplynul poznatek, že je nutno pravidelně
obměňovat personální složení
těchto grémií tak, aby se nemohlo vytvořit
ustálené spojení určitých skupin
jejich členů a z něho vyplývající
často nekvalitní a neobjektivní hodnocení
podaných návrhů.
3) Má-li být zajištěna trvalá
a účinná kontrola GA ČR ve všech
oblastech její činnosti, doporučujeme zřídit
pro DR GA vlastní profesionální Kancelář,
zabývající se systematicky kontrolou udělených
grantů a využíváním financí.
Vznikne tak nezávislý kontrolní orgán,
jehož správu bude vykonávat DR GA, která
by obdobně jako předsednictvo měla pouze
5 členů. K tomuto principu bude DR GA iniciovat
na podzim r. 1996 jednání se členy Rady vlády
pro vědu a výzkum.
4) Faktorem, který se negativně projevuje je často
nízká morální a odborná úroveň
některých žadatelů o granty a nízká
náročnost a kritičnost některých
členů komisí a posuzovatelů. V případě
zjištění zásadních nedostatků
a jednostranného rozhodování musí
mít DR pravomoc ke změně personálního
složení oborových a podoborových komisí.
Z předchozích bodů vyplývá,
že:
- celková úroveň a kvalita činnosti
GA ČR je dominantně závislá na kvalitě
a úrovni členů POK a OK a tudíž
kvalitní personální obsazení je jeden
z hlavních problémů činnosti GA a
DR.
- je nutné odstranit podceňování činností
členů POK a OK a současně změnit
systém jejich finančního ohodnocení.
V některých případech rozsah jejich
prací pro GA ČR činí až 800 hod/rok.
I v tomto směru je nutné změnit vnitřní
skladbu rozpočtu.
Tok informací
Vzhledem k tomu, že v oblasti toku informací byl v
roce 1995 stav v GA ČR neuspokojivý, DR GA výrazně
zvýšila tlak na kancelář GA ČR
v oblasti dobudování databáze GA ČR
a především na využití této
databáze pro dohlížecí, kontrolní
a řídící činnost příslušných
složek GA ČR. V listopadu 1995 proběhla obšírná
diskuse k otázce přístupu DR GA k databázi
GA ČR. Po této diskusi se tok informací výrazně
zlepšil.
Rozpočet
V hospodářské oblasti vyvíjela DR
GA snahu o navýšení celkového rozpočtu.
Je však nutno přiznat, že podcenila rozbor vnitřní
skladby rozpočtu. Výše a skladba správních
výdajů Kanceláře GA ČR nekorespondují
s neustálým narůstáním objemu
účelových prostředků na projekty.
To se projevuje přetížením pracovníků
Kanceláře GA ČR. Především
by bylo třeba posílit Kancelář GA
ČR specialisty s širokým přehledem v
jednotlivých vědních oborech a právní
oblast. Tento problém bude nutné řešit
v nejbližší době v rámci rozpočtu
pro GA ČR (viz kapitola 321 státního rozpočtu).
DR GA doporučuje posílení kontrolní
činnosti i vlastní kanceláře GA ČR.
Kontrolní činnost
DR GA na základě svých zkušeností
konstatuje, že důkladnější kontrolní
činností na všech úrovních se
zvýší efektivnost vynakládaných
prostředků na rozvoj vědy. Splnění
tohoto požadavku s sebou nese výrazně vyšší
nároky na čas členů DR GA.
Pravidla soutěží GA ČR a pravidla kontrolního
systému se průběžně zkvalitňují
na základě postupně získávaných
zkušeností z celého spektra činnosti
GA ČR, ukazuje se však potřeba tato pravidla
stabilizovat a měnit je jen zcela výjimečně.
DR GA se setkala i se snahami kontrolní činnost
omezovat a ovlivňovat a vytvářet tak prostor,
který by umožňoval využívat rozpočtové
prostředky i pro nekvalitní projekty.
Komplexní projekty
DR GA iniciovala vypsání soutěže komplexních
projektů s cílem vybavit špičková
pracoviště moderní experimentální
technikou a snížit existující zaostávání
za světovým standardem. Pro tento záměr
DR GA navrhla zvýšení účelových
prostředků na rok 1996. Na jednáních
s poslanci parlamentního výboru byl tento záměr
poslanci akceptován a pro rok 1996 bylo pro tento účel
vyčleněno 100 mil. Kč.
Vzhledem k tomu, že u komplexních projektů
se jedná o přidělování mnohamiliónových
částek, vyžaduje jejich posouzení větší
časovou i odbornou náročnost, což bývá
rovněž spojeno i s osobními finančními
náklady posuzovatelů. I na toto musí být
pamatováno při sestavování vnitřního
rozpočtu GA ČR.
Převod finančních prostředků
DR GA opětovně upozorňuje na přetrvávání
problémů souvisejících s převodem
finančních prostředků na pracoviště
nositelů grantů u rozpočtových a příspěvkových
organizacích. Zpružnění finančních
toků ovšem vyžaduje změnu příslušných
právních norem. V tomto směru vyvíjí
a bude vyvíjet DR GA trvalou iniciativu u příslušných
parlamentních výborů.
Závěr
Během tříleté existence GA ČR
nebyla vyřešena nezávislost DR GA mj. z hlediska
jejího odměňování, které
je doposud určováno Radou vlády pro vědu
a výzkum. Zásadní je, aby odměny předsedy
GA ČR, členů předsednictva GA ČR
a členů DR GA byly stanoveny pevně a nebyly
předmětem vykazování hodin, které
je vzhledem k postavení členů orgánů
GA ČR a DR GA nedůstojné. Zejména
je nutné aby Rada vlády pro vědu a výzkum
byla o činnostech DR GA a GA ČR informována
podrobně, komplexně a objektivně.
V Praze, dne 28. 5. 1996
Ing. Václav Talíř, předseda
Seznam členů DR GA:
předseda: | Ing. Václav Talíř |
místopředseda: | Prof. Ing. Jiří Kratochvíl, DrSc. |
členové: | Dr. Vladislav Bízek |
Ing. Miloš Filip | |
lng. Jana Kadeřábková | |
Ing. Jan Koucký | |
lng. Rostislav Mach, DrSc. | |
Ing. Petr Rybář | |
Doc. Vladimír Svatoň, CSc. | |
Dr. Rudolf Žáček |