(pokračuje Ledvinka)
Zahájil jsem hlasování číslo 260. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Pro návrh hlasovalo 126 poslanců, 1 byl proti. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji předkladateli, děkuji zpravodaji. Tím jsme se vyrovnali s bodem 36.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám navrhl procedurální návrh, a to abychom před bod 37, který máme nyní projednávat a na který není v současné době k dispozici zástupce předkladatele, předsunuli bod 38. O tomto procedurálním návrhu nechám hlasovat bez rozpravy ihned.
Kdo s tímto návrhem souhlasí v hlasování číslo 261? Kdo je proti tomuto návrhu?
Pro návrh se vyslovilo 92 poslanců, 2 byli proti. Návrh byl přijat.
Budeme tedy nyní projednávat bod
38.
Vládní návrh zákona o návykových látkách
a o změně a doplnění některých dalších zákonů
/sněmovní tisk 332/ - třetí čtení
Zahajuji třetí čtení tohoto návrhu. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal z rozhodnutí vlády ministr Miloslav Výborný a zpravodaj výboru pro sociální politiku a zdravotnictví poslanec Jaroslav Zvěřina.
Pozměňovací návrhy k předloženému návrhu zákona jsou uvedeny ve sněmovním tisku 332/2.
Žádám zpravodaje Jaroslava Zvěřinu, aby se mnou sledoval rozpravu, kterou otevírám. Jako první se ujme slova zástupce předkladatele ministr Miloslav Výborný.
Ministr ČR Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, je třeba říci, že navrhovaný zákon je zcela novou zákonnou úpravou, že se jím nenahrazuje žádný platný zákon, ale v podstatě se v otázce právní úpravy zacházení s návykovými látkami napravuje stav, kdy do jisté míry i v rozporu s Listinou základních práv a svobod tyto záležitosti byly dosud upravovány pouze vládním nařízením, a to č. 192/1989 Sb.
Je evidentní, že cítíme naléhavou nutnost přijetí nového zákona, že ji cítíme nejen z hlediska zájmů vnitrostátních, ale také s přihlédnutím k mezinárodněprávním závazkům České republiky v oblasti boje proti zneužívání omamných jedů.
Právě proto se při tvorbě předkládaného zákona vycházelo kromě samotných mezinárodních konvencí, jak byly ratifikovány Českou republikou, i z modelové legislativy Organizace spojených národů a z doporučení vládních mezinárodních organizací.
Je nepochybné, že nedílnou součástí zákona má být a také je seznam, resp. seznamy všech látek pod kontrolou orgánů Organizace spojených národů a také Mezinárodního úřadu pro kontrolu drog, to znamená omamných látek, psychotropních látek, prekurzorů a pomocných látek.
Předložený návrh zákona upravuje především otázky legálního zacházení s návykovými látkami a prekurzory, tj. zejména při jejich využívání při výrobě léčiv. Zákon stanoví přesná pravidla, která mají zabraňovat obcházení legálně povolených procedur a činností a úniku návykových látek a prekurzorů do sítě nezákonného obchodu. Za tím účelem zákon nově stanoví i poměrně tvrdé administrativní sankce za porušování předepsaných povinností při legálním zacházení s návykovými látkami a prekurzory.
Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, myslím, že přijetí nového zákona o návykových látkách bude důležitým krokem v této velmi specifické oblasti, krokem, který směřuje k tomu, aby se český právní řád přiblížil k úrovni vyspělých demokratických států v této věci, aby se také posílila důvěra mezinárodního společenství ve schopnosti České republiky podílet se na boji s drogami jako doslova metlou moderní civilizace a v neposlední řadě také k tomu, aby úřady České republiky mohly lépe a účinněji prosazovat veřejný zájem.
Jsem přesvědčen, že ve třetím čtení návrhu tohoto zákona při konečném hlasování vyslovíte tomuto zákonu podporu.
Děkuji za kvalitní projednání navrhovaného zákona v rámci práce výborů Poslanecké sněmovny. K jednotlivým pozměňovacím návrhům, jak byly předneseny a jak o nich bude informovat zpravodaj sněmovny, se vyjádřím před hlasováním.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy žádné přihlášky nemám, takže rozpravu končím. Přikročíme k hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Prosím pana zpravodaje, aby oznámil postup při hlasování a poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim vyjádřil.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k předloze zákona bylo podáno několik pozměňovacích návrhů. Dva podal poslanec Eduard Bureš. V tisku 332/2 je máte uvedeny. Druhý pozměňovací návrh jsem podal já. Má reflektovat novelu trestního zákona, kterou jsme přijali, obecně vzato - trestnost držení drog.
Navrhuji hlasovat o návrhu A1 a A2 zvlášť, potom hlasovat o návrhu pod písmenem B, nakonec o návrhu zákona jako celku.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O slovo se přihlásil ministr Bursík. Protože má právo přihlásit se kdykoli, prosím, aby se ujal slova.
Ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedající, dámy a pánové, omlouvám se panu zpravodaji, že zneužívám svého práva otevřít rozpravu, ale měl jsem za to, že mohu vystoupit až před hlasováním o konkrétním návrhu.
Je zde návrh poslance Eduarda Bureše, ke kterému bych se rád za Ministerstvo pro životní prostředí vyjádřil. Návrh má své racio, nicméně ministerstvo s ním nesouhlasí a já bych rád řekl důvody.
Návrh se týká § 18 odst. 4. Navrhuje, aby Poslanecká sněmovna tímto novelizovala zákon o odpadech a posunula termín zákazu dovozu a výroby obalů z PVC z termínu k 1. 1. 2001, který je stávající v zákoně o odpadech, na termín 1. 1. 2008. Čili posouvá termín o 7 roků. Rád bych řekl, že úprava, kterou jste přijali jako sněmovna při schvalování zákona o odpadech, je skutečně velmi tvrdá a že Česká republika v tomto se řadí na přední místo zemí. V tuto chvíli neexistuje směrnice Evropské unie, která by upravovala zákaz dovozu a výroby obalů z PVC. Řeší se to formou tzv. dobrovolných dohod, kdy se výrobci zavazují dobrovolně a uzavírají jakousi dohodu se státem o tom, že sami omezí výrobu.
***