Středa 15. dubna 1998

 

(pokračuje Čevela) 

Předběžné výsledky prvního čtvrtletí ukazují, že výdaje jsou vyšší než plánované, a zde bych rád požádal pana ředitele Němce, aby nám tyto nárůsty podrobněji zdůvodnil.

Rozhodnutí vlády o cenách zdravotní péče na druhé čtvrtletí 1998 dle zákona č. 48/1997 Sb. z důvodu nedohody mezi poskytovateli zdravotní péče a zdravotní pojišťovnou však znamená podle mého názoru rozhodný zvrat směrem k prohloubení nerovnováhy mezi příjmy a potřebou výdajů pojišťovny. Toto mnou uváděné stanovisko je podporováno i propočty Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Návrhy cenových ujednání předkládané pojišťovnou dohodovacímu řízení o cenách ve zdravotnictví vycházely z příjmových možností a pohybovaly se spíše na horní hranici limitu. Rozhodnutí vlády tento limit v případě VZP nerespektuje a znamená zvýšení výdajů v míře prohlubující platební potíže pojišťovny.

Při hodnocení výroční zprávy VZP za rok 1996, kterou jsme projednávali v měsíci listopadu minulého roku jako tisk 285, jsem už ve svém vystoupení konstatoval, že v součtu i za minulá léta je základní fond zdravotního pojišťění VZP ve ztrátě ve výši 5,8 mld. Kč. Podle skutečnosti roku 1997 vyplývající v současné době z předkládané výroční zprávy Všeobecné zdravotní pojišťovny za rok 1997 vyplývá, že se ztrátu z ročního hospodaření podařilo snížit o 1,2 mld. Kč oproti 3,4 mld. Kč roční ztráty roku 1998, tj. na 2,2 mld. Kč. Kumulovaná ztráta základního fondu zdravotního pojištění představuje k 31. 12. 1998 výši 8 mld. korun. Záporné bilanční saldo akumulované z minulých let vyústilo v poměrně vysokou úroveň závazků VZP vůči poskytovatelům zdravotní péče neuhrazených ve lhůtě splatnosti. V současné době se jejich výše pohybuje okolo 2,5 mld. Kč, což představuje cca 40 % z obvyklých výdajů běžného měsíce.

Všeobecná zdravotní pojišťovna ve svém návrhu zdravotně pojistného plánu na rok 1998, který v souladu se zákonem je předkládán jako vyrovnaná finanční bilance, se zaměřuje na likvidaci závazků po lhůtě splatnosti a doplnění rezervního fondu o 872 Kč na 1,1 mld. Kč. Tyto zdroje však budou z velké části zřejmě vyčerpány na vyšší úhrady zdravotní péče vyplývající z výše uvedených skutečností již běžícího roku 1998. Proto se mi jeví jako nezbytné, aby kolegové v Senátu vzali vážně mnou předložený návrh k tisku 315, týkající se nárůstu zdrojů pro systém zdravotního pojištění ze strany státu. S ohledem na to, že jsme si vědomi, že veškeré výdaje na zdravotní péči dosáhly už počátkem roku 1997 takového podílu na hrubém domácím produktu, který odpovídal podílům průmyslově vyspělých zemí OECD, a naše ekonomika nemá na zaplacení i nadále extenzivně poskytované zdravotní péče, chci zavázat ředitele VZP, aby finanční prostředky, které budou získány ve druhém pololetí t. r. z vyšších plateb státu, byly použity pouze na zlepšení finanční pozice pojišťovny a tvorbu rezervního fondu finančně pokrytého. Předpokládám, že i Senát tuto mou snahu podpoří.

Připomínám, že limit rezervního fondu stanovený zákonem představuje výši 1,9 mld. Kč. Chci apelovat na to, aby se zdravotnická veřejnost začala vážně zabývat stále extenzivně se rozvíjejícím českým zdravotnictvím. S ohledem na to, že nový seznam výkonů, který nabyl účinnosti v roce 1997, byl finančně neprůchodný, na což VZP trvale upozorňovala, hledala VZP spolu s dalšími partnery z cenových jednání řešení, která by respektovala existenci nového seznamu výkonů a přitom současně neznamenala neúměrné zvýšení výdajů veřejného zdravotního pojištění. Dohodnutá řešení této situace na cenových jednáních a následných jednáních VZP i ostatních zdravotních pojišťoven nakonec znamenala zásadní změnu v úhradách za zdravotní péči poskytnutou zdravotnickými zařízeními s tím, že tato změna u praktických lékařů a nemocniční péče by již měla být nevratná.

Jsem přesvědčen, že změny ve způsobu financování poskytnuté zdravotní péče jsou základem pro výstavbu nového systému financování podle diagnostických skupin, kdy již vážněji budeme moci hovořit o kvalitě poskytované zdravotní péče a její vazbě na výši úhrad. V každém případě však dosud dohodnutá řešení jsou finančně náročnější a nezbude nic jiného, než v průběhu roku 1998 hledat úspory na výdajové stránce systému veřejného zdravotního pojištění. Lze očekávat, že správní rada této zdravotní pojišťovny bude při rozevírání nůžek mezi příjmy a výdaji v bilanci zdravotního pojištění požadovat vyrovnání této bilance na straně výdajové. Není to jev ve světě ojedinělý, a pokud je mi známo, k tomuto kroku přistupují i zdravější ekonomiky, než je bohužel ta naše.

Zdůrazňuji, že další extenze výdajů už není možná a je nutno postupně likvidovat vzniklé ztráty z minulých let, i když i letošní rok bude rokem volebním. Byl bych nerad, aby výše citované opatření, které Poslanecká sněmovna při projednávání tisku 315 schválila, nebylo považováno za krok volební, ale za krok nezbytný pro finanční stabilitu systému veřejného zdravotního pojištění.

Pokud se týká limitu stanoveného Ministerstvem financí pro vnitřní rozpočet, je v předloženém návrhu dodržen. Výraznější mzdové nárůsty souvisejí především se správní radou odsouhlaseným přijetím 80 pracovníků na konkrétní činnost. VZP dnes dluží plátci zdravotního pojištění téměř 4,7 mld. Kč. Značná část tohoto dluhu je však nedobytná. K lepšímu výběru pojistného má přispět i návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, který jsme přijali schválením tisku 315.

Jak už jsem, vážení přítomní, konstatoval, výbor pro sociální věci a zdravotnictví na své 25. schůzi dne 14. ledna 1998 projednal pojistný plán VZP na rok 1998, tisk 340. K tomuto bodu bylo přijato usnesení č. 106/1998. Toto usnesení obsahuje doporučení Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu schvaluje zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 1998 (tisk 340)."

S ohledem na již známé skutečnosti výsledku hospodaření loňského roku a opatření přijatá vládou v letošním roce, o nichž jsem již hovořil, navrhuji usnesení výboru ještě doplnit o formulaci:

"A zavazuje ředitele VZP, aby finanční prostředky, které budou získány ve druhém pololetí 1998 z vyšších plateb státu, byly použity na úhradu závazků po lhůtě splatnosti a tvorbu rezervního fondu."

Děkuji za pozornost.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP