Pátek 27. března 1998

 

(pokračuje Exner) 

Připomenu také zájem na podpoře exportu USA, se kterým jsem měl možnost se osobně seznámit.

Když jsme schvalovali mnohostranné dohody ve Světové obchodní organizaci, v Organizaci pro ekonomickou spolupráci a rozvoj, Evropskou dohodu s Evropskou unií i Dohodu o Světové bance a další dvoustranné dohody, byly vždy zdůrazňovány zásadní výhody, které nám to poskytuje. Teď se dozvídáme z materiálu a je v něm zdůrazňováno, že tyto dohody také vytvářejí určité limity pro rozvoj zahraničního obchodu České republiky. Ve vztahu se Světovou bankou a s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj dokonce už sama vláda varuje před přenášením zkušeností s nimi na pokusy s dalšími regionálními rozvojovými bankami. Nejsou prý automaticky zárukou zvýšení podílu českých subjektů na rozvoji vývozu a se vstupem jsou spojeny velké náklady. Toto nepřímé konstatování nás vede k tomu, že by Česká republika měla podstatně důkladněji zvažovat všechny podobné dohody, které v tomto směru uzavírá.

Materiál obsahuje hlavní principy, kterými se chce řídit a řídí vláda České republiky v oblasti proexportní a ekonomické politiky. Našimi výsledky jsou však tyto hlavní principy zpochybněny. Např. liberalizace zahraničního obchodu, která i podle materiálu vede k likvidaci neefektivních výrob, nám už zlikvidovala spolu s dalšími principy i mnoho výrob efektivních. U efektivnosti je koneckonců třeba určit, s čím je porovnávána a ve vztahu k čemu je také stanovována. Je třeba posuzovat, jaký bude celkový výsledek a jakou cenu nás stojí nekompromisní dogmatické uplatňování principů, které jsou obsaženy v materiálu.

Vlády České republiky už řadu let činí kroky k vytvoření takových podmínek pro české vývozce, které by byly srovnatelné s podmínkami zahraniční konkurence, ale názor snad všech významnějších vývozců, rozhodně těch, kde nepřevažuje zahraniční kapitál, je ten, že došlo k výraznému zhoršení, které se snad jen postupně napravuje. O vysoké profesionální úrovni českých diplomatů ekonomické orientace, jak se o ní zmiňuje koncepce, si můžeme nechat jen zdát, zvláště když jich je obvykle pětkrát až desetkrát méně, než mají srovnatelné země ve stejných teritoriích.

Opatření k obnovení stability ekonomické situace firem jsou nedostatečná a přicházejí pozdě. Podle řady expertů řada z nich měla být přijata už před třemi až čtyřmi lety či případně některá opatření, která způsobila nestabilitu ekonomické situace firem, neměla být vůbec přijímána. Dokonce začínají být brány na milost i specializované zahraničněobchodní a tradingové organizace. Jsme rádi, že podobně byly vzaty na milost i tzv. vládní úvěry, ale praxe skoro chybí a prostředky, které na tento účel je možné věnovat, jsou skoro zanedbatelné. Totéž se týká tzv. rozvojové pomoci celkově.

Zvýhodnění tuzemských osob u veřejných zakázek včetně zakázek spojených s vývozem, to je dobrý záměr, ale je zcela bez zajištění jeho realizace. Vláda pouze "předpokládá, že zadavatelé ve větší míře tuto možnost využijí". Dokonce i podpora daňového zvýhodnění certifikace neboli osvědčování kvality opět nemá realizační fázi obsaženou v materiálu, dokonce se pochybuje o tom, zda by mohla být vůbec účinná, i když se to jako opatření uvádí.

Podobně je možno konstatovat, že chceme-li provádět liberální zahraničněobchodní politiku, pak je třeba ji provádět tak, aby byla s rovnovážnými výhodami také pro Českou republiku. Jestli se omezujeme na sféru zájmů Evropské unie při sjednávání dohod o volném obchodu, jde ve fázi, ve které jsme při jednání s Evropskou unií, o omezení z velké části zbytečné.

Také je třeba se ptát, jaká je konkrétní podpora pro prezentaci a propagaci českých výrobců v rámci např. státní sportovní reprezentace, jak se o této otázce hovoří. Vidíme-li naše reprezentanty, musíme konstatovat, že nejméně 50 % reklamy, které nosí na svých oděvech a nářadí, se netýká českých exportérů.

Můžeme konstatovat také…

(V sále je neustále velký hluk, předseda zvoní.)

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, pane poslanče. Kolegové, je obdivuhodné, že při tak malém počtu v zasedací síni dokáží někteří z vás tropit tak velký hluk. Prosím, věnujte pozornost řečníkovi, nebo odejděte do kuloárů.

 

Poslanec Václav Exner: Já to, pane předsedo, přičítám tomu, že říkám tak zajímavé věci, že se poslanci nemohou udržet a hned o nich diskutují.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Pane poslanče, vaše sebevědomí překračuje i moje sebevědomí, a to je co říci. Nicméně pokračujte. (Smích v sále.)

 

Poslanec Václav Exner: Jestliže se hovoří o společných výborech a smíšených komisích, potom je možné se podívat na vývoj jejich počtu, který v žádném případě není povzbudivý. Podobně v oblasti teritoriálních koncepcí je materiál zcela bez konkrétních úkolů. Smlouvy mezi ministerstvy, které mají v oblasti proexportní politiky také pomoci, jsou novinkou, která bohužel neřeší nedostatečnost a obcházení kompetenčního zákona. Zatím se jeví spíše jen jako slib, který by mohl přispět ke zlepšení situace.

Musím upozornit, že vznikají-li obtíže na hraničním odbavování, je nepochybně možné nabídnout s kladným hospodářským výsledkem řešení, že bychom takové hraniční odbavování z větší části na značné části přechodů mohli zajistit za úplatu na naší straně hranic. I zde by mohla být iniciativa větší.

Pokud jde o vzdělávání v této oblasti, diskutuje se o tom, že by mohla přispět lycea, ale nezmiňujeme se o tom, že máme průmyslové technické školy střední i technické školy vysoké. Zde by bylo možné podpořit věci rychle a bez rozsáhlého pokusničení.

Naprosto bez zajištění konkrétních kroků je také celá informační oblast zde zmiňovaná. Za osm let se např. v použití systému UN EDIFACT nepokročilo především proto, že alespoň státní koordinaci prostě potřebuje. Analogicky v oblasti vědy a výzkumu si je vláda vědoma a bude nadále věnovat patřičnou pozornost této oblasti, ani tady však není uvedeno, kolik bude program zvýšení exportní výkonnosti stát a kolik na něj bude uvolněno.

Vážení kolegové, vážené kolegyně, to pokládám za základ zdůvodnění návrhu usnesení. I menšina hospodářského výboru je rozhodně pro to, aby byla přijata aktivní proexportní opatření. Domníváme se však, že je třeba je podpořit také určitým tlakem z Poslanecké sněmovny.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Zaznělo minoritní stanovisko. Nyní otevírám rozpravu k uvedenému bodu. V této chvíli mám písemné přihlášky od pěti kolegů. Jako první vystoupí pan poslanec Vymětal, připraví se paní poslankyně Štěpová.

 

Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedající, dámy a pánové, když jsme na jaře loňského roku projednávali tehdy předloženou koncepci proexportní politiky vlády, byla tato koncepce kritizována, že je značně obecná a vytváří pouze ideový záměr bez konkrétních forem a závazných termínů. Taktéž někteří z nás konstatovali, že pro stanovení komplexních opatření proexportní politiky chybí stanovení průmyslové a zemědělské politiky České republiky, souhrnná analýza rozvojových potřeb České republiky i analýza rozvojových potřeb jednotlivých oborů s výhledem na 10 až 15 let a jejich srovnání s kapacitou domácích zdrojů. Očekávali jsme, že bude z toho provedeno odvození potřeby předpokládaných dovozů a vývozů ve zbožovém a teritoriálním členění.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP