Středa 25. února 1998

(pokračuje Buzková)

V hlasování poř. č. 395 rozhodneme o přikázání tohoto návrhu výboru hospodářskému.

Zahajuji hlasování poř. č. 395 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování poř. č. 395 se z přítomných 112 pro vyslovilo 87, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a výboru hospodářskému.

V hlasování poř. č. 396 rozhodneme o návrhu předkladatele na zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu ve výboru o 20 dnů.

Zahajuji hlasování poř. č. 396 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování poř. č. 396 se z přítomných 112 pro vyslovilo 45, proti 22. Tento návrh nebyl přijat.

Děkuji panu zpravodajovi a panu navrhovateli.

Nyní se budeme zabývat bodem schváleného pořadu schůze, kterým je

 

33.
Návrh poslanců Miroslava Sládka a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech
spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů
a soudců, ve znění zákona č. 138/1996 Sb.
/sněmovní tisk 322/ - prvé čtení

 

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 322 a stanovisko vlády k němu jako tisk 322/1. Předložený návrh uvede pan poslanec Jan Vik, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Jan Vik: Dámy a pánové, dovolte, abych jménem poslaneckého klubu SPR-RSČ uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění zákona č. 138/1996 Sb.

Uvedený návrh zákona reaguje na nedobrou ekonomickou situaci státu. Protože životní úroveň řady obyvatel České republiky stagnuje či dokonce klesá, domnívají se navrhovatelé, a to opětovně, že by na tuto situaci mělo být reagováno i v případě platů poskytovaných podle zákona č. 236/1995, o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců.

Náš návrh vychází z toho, že by se o 40 % snížila dosavadní platová základna, a tedy i z ní vycházející platy a některé finanční náhrady, pokud jejich výše závisí na platové základně.

Návrh zákona není v rozporu s mezinárodními smlouvami podle článku 10 ústavy. Návrh zákona předpokládá snížení zatížení státního rozpočtu o 40 % výše částky určené na financování platů a náhrad výdajů, které jsou dotčeny tímto zákonem. Účinnost zákona je dána k 1.7.1998 jednak s ohledem na legislativní proces, ale též proto, aby dotčené osoby mohly zvážit, zda nadále budou vykonávat svou funkci, či s ohledem na změnu platových podmínek zvolí jinou činnost. Děkuji za podporu našeho návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Jozef Wagner, kterému dávám slovo.

 

Poslanec Jozef Wagner: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, předložený návrh nechci komentovat z logiky, která je zde obvyklá, totiž hovořit o tom, co návrh obsahuje. Chci spíše mluvit o otevřené možnosti, kterou tato sněmovna ještě má, pokud tento návrh projde prvním čtením a získáme tak možnost ve druhém čtení opravit všechno to, o čemž víme, že má mnohé vady, tedy opravit všechno to, co jsme dávno opravit chtěli a v čem nám zabránily jen okolnosti, že jsme nemohli například při posledních projednávaných novelách do nich zasáhnout, ať již z jakýchkoliv důvodů, abychom neohrozili základní zájem, kvůli kterému byly tehdy novely předloženy.

Zdůrazňuji, že se neztotožňuji s tím, co je nyní obsaženo v návrhu novely zákona o platech ústavních činitelů, ale velmi se přimlouvám za to, aby tento návrh byl postoupen do druhého čtení, abychom ještě stihli v tomto funkčním období sněmovny opravit vše, co je opravit potřeba. Je to mnohem jednodušší na konci sněmovny pro sněmovnu novou než ponechat nové sněmovně danajský dar, aby ona sama musela řešit opět své vlastní odměňování a problémy a již na svém počátku iritovat společnost rozporuplnými věcmi, jakými vždy platy ústavních činitelů jsou.

Proto doporučuji, abychom tuto normu projednali, a navrhuji, aby byla přikázána rozpočtovému výboru.

Myslím si, že je potřeba sdělit, že kdybychom předložili jakýkoliv návrh ještě nyní, že už bychom to pravděpodobně nestihli. Využijme toho, že jeden z poslaneckých klubů projevil iniciativu a předložil návrh, a postarejme se ve druhém čtení o to, aby to, co bylo schváleno, bylo seriózní, bylo odpovědné a nebylo populistické, abychom příští sněmovně zlikvidovali zbytečné problémy a vytvořili jí možnost zabývat se věcmi, které jsou pro tuto zemi užitečné, a to můžeme jen tak, že velmi komplikované věcí, komplikované spíše mediálně než věcně, vyřešíme sami ještě v tomto období.

Prosím, abyste republikánský návrh novely zákona o platech ústavních činitelů v prvním čtení podpořili a vyslovili souhlas s postoupením do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám žádnou písemnou přihlášku. Hlásí se někdo z pléna? Vidím paní poslankyni Plechatou, které udílím slovo.

 

Poslankyně Ivana Plechatá: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, jak víte, opakovaně jsem k tomuto návrhu zákona o platu ústavních činitelů vystupovala. Proto mi dovolte, abych nyní podpořila návrh pana zpravodaje Wagnera, abychom propustili tento návrh, s jehož podstatou, to znamená úpravou platové základny, se neztotožňuji, protože v tom nevidím hlavní problém tohoto zákona. Problém vidím například v dalších nezdanitelných náhradách.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP