(pokračuje V. Svoboda)
Přesto si dovolím doporučit této sněmovně propustit tuto dohodu do druhého čtení. Je smlouvou dvoustrannou, mezinárodně hospodářskou, všeobecné povahy, která z hlediska právního řádu České republiky má charakter prezidentské smlouvy.
V souladu s článkem 49 odstavce 2 Ústavy České republiky se dohoda předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu a bude předložena k ratifikaci prezidentu České republiky.
Pro tuto určitou výjimku, kterou tato smlouva obsahuje, si dovolím navrhnout nejen klasický postup přidělit ji k projednání zahraničnímu výboru, ale dovolím si navrhnout přidělit ji také výboru ústavně právnímu.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: V tuto chvíli děkuji zpravodaji zahraničního výboru panu poslanci Svobodovi a na jeho žádost a i jménem svým vyjadřuji údiv směrem k ministru financí panu Ivanu Pilipovi, že ani v případech závažných a ne zcela obvyklých mezinárodních smluv nepovažuje za nutné seznámit sněmovnu s jejich obsahem. O to více děkuji zpravodaji zahraničního výboru, který ho v této roli zastoupil.
V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Nezaznamenala jsem ani žádnou přihlášku z pléna. Proto obecnou rozpravu končím.
Vzhledem k tomu, že nezazněl návrh na zamítnutí ani navrácení tohoto návrhu, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru, zpravodaj navrhl, aby tento návrh byl projednán také výborem ústavně právním.
Přistoupíme k hlasování a v hlasování pořadové číslo 374 rozhodneme o přikázání tohoto návrhu k projednání zahraničnímu výboru.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 374 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 374 se z přítomných 134 vyslovilo pro 87, proti nikdo. Tento návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.
V hlasování pořadové číslo 375 rozhodneme o přikázání předloženého návrhu k projednání výboru ústavně právnímu.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 375 a ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 375 se z přítomných 137 pro vyslovilo 70, proti 13. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento vládní návrh byl přikázán k projednání výborům zahraničnímu a ústavně právnímu.
Dalším bodem je bod schváleného pořadu schůze
60.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Vietnamské socialistické republiky
o podpoře a vzájemné ochraně investic,
podepsaná dne 25. listopadu 1997 v Hanoji
/sněmovní tisk 356/ - prvé čtení
Předložený vládní návrh uvede ministr financí pan Ivan Pilip, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Ivan Pilip: Vážená paní předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, ještě než přejdu k tomuto bodu, tak děkuji panu poslanci za uvedení odchylky v minulém bodě, a vzhledem k tomu, že předkládám asi sedm smluv, tak jsem ve svých poznámkách omylem měl uvedeno, že jde o druhé čtení, ke kterému jsem nepovažoval za nezbytné úvodní slovo. Takže děkuji za doplnění zpravodajem.
Jelikož i v tomto případě jde o první čtení smlouvy, tak mi dovolte, abych vám řekl několik slov k jejímu textu a k jejímu obsahu.
Jménem vlády byla podepsána tato dohoda mezi Českou republikou a vládou Vietnamské socialistické republiky o podpoře a vzájemné ochraně investic v listopadu minulého roku v Hanoji. Tato dohoda není dohodou o podpoře a ochraně investic standardního typu, a proto byla projednána ve vládě České republiky ještě před jejím podpisem.
Předkládaná dohoda se odchyluje od tzv. českého vzorového návrhu schváleného usnesením vlády České republiky č. 12, a to v článku 3 upravujícím národní zacházení a doložku nejvyšších výhod. Text tohoto článku vychází ze zásadní koncepce, kdy odstavce 1 a 2 zaručují zahraničnímu investorovi a jeho investici stejně výhodné zacházení, jako je poskytováno domácímu investorovi nebo investorovi z jakéhokoliv jiného třetího státu.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane ministře, paní poslankyně, páni poslanci, prosila bych o ztišení atmosféry v jednacím sále.
Ministr financí ČR Ivan Pilip: Odstavec 3 však mírně modifikuje záruku národního zacházení zakotvenou v předchozích odstavcích, neboť umožňuje hostitelskému státu v okamžiku připuštění investice zahraničního investora stanovit jiné podmínky pro tohoto zahraničního investora, než které platí pro investory domácí.
Stanovení odchylného režimu národního zacházení je však omezeno na okamžik připuštění investice a nemůže k němu docházet jednostranně, později bez souhlasu investora. V této souvislosti je třeba konstatovat, že ve většině zemí jihovýchodní Asie není zahraničním investorům a investicím poskytován režim národního zacházení, protože jsou zde mnohdy uplatňována opatření na podporu domácích investorů.
Kromě této uvedené odchylky, která je obsažena v článku 3, předkládaná dohoda zakotvuje všechny záruky, které se obvykle poskytují v obdobných smlouvách investorům obou stran, to znamená zejména připuštěním investic na území hostitelského státu a jejich podpora hostitelským státem v souladu s právním řádem, záruka poskytnutí doložky nejvyšších výhod, záruka proti vyvlastnění majetku investorem s výjimkou vyvlastnění zákonným postupem, záruka náhrady utrpěných škod na investici, záruka převodu plateb souvisejících s investicí atd.
Závěrem je nutné říci, že platnost dohody je 10 let s následným automatickým prodlužováním platnosti této dohody, pokud nedojde k vypovězení jednou ze smluvních stran. Dohoda vytvoří veřejnoprávní rámec pro investování soukromých subjektů obou smluvních států na území druhého smluvního státu a tím by měla také podnítit zájem českých investorů a rozšířit své investiční aktivity o další teritorium, které by mohlo být ku prospěchu rozvoje řady sektorů naší ekonomiky.
Dovoluji si proto doporučit Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh postoupila do druhého čtení.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru financí a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Tollner.
Poslanec Pavel Tollner: Paní předsedající, dámy a pánové, vládní návrh tisk 356, kterým se předkládá parlamentu, resp. Poslanecké sněmovně, Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Vietnamské socialistické republiky o podpoře a ochraně investic, se řadí k desítkám či stovkám podobných dohod o vzájemné ochraně investic, které tato sněmovna v minulých měsících a letech odsouhlasila. Jak již zmínil pan ministr, ze standardní formy vybočuje tato dohoda poněkud odlišnou úpravou režimu národního zacházení. Nicméně dohodnutá úprava není v tomto prostoru neobvyklá. Zájem České republiky na rozvoji ekonomických vztahů s Vietnamem je evidentní nepochybně i z důvodů, že se jedná svým způsobem o našeho tradičního obchodního partnera, procházejícího v současnosti obdobím bouřlivého ekonomického rozvoje.
Z pozice zpravodaje si vám dovoluji doporučit, aby předkládaný vládní návrh dohody mezi Českou republikou a Vietnamskou socialistickou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsané 25. listopadu 1997 v Hanoji, byl propuštěn do dalšího čtení s očekáváním, že s ním nakonec bude vysloven souhlas.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji zpravodaji zahraničního výboru a nyní otevírám rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, a nevidím ani žádnou přihlášku z pléna. Proto obecnou rozpravu končím.
***