(pokračuje Ambrozek)
Samozřejmě, že jedním z dalších důvodů je jejich určité zpoplatnění zbytkového znečištění, které není zahrnuto do devíti současných kategorií.
Závěrem svých dvou zpravodajských zpráv bych chtěl říci, že se jedná o technickou normu, která je velmi potřebná. Nahrazuje pět let staré poplatky a doporučuji proto Poslanecké sněmovně, aby s tímto návrhem zákona vyslovila souhlas.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ambrozkovi a otvírám obecnou rozpravu, kterou uzavírám, protože se do ní nikdo nepřihlásil, a otevírám podrobnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Josef Houzák, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Houzák: Pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně a kolegové, vládní návrh, jak je předložen, nově upravuje i zpoplatnění vypouštění odpadních vod, kde se stanovuje poplatek od minimálního množství vypouštěného znečištění a objemu odpadních vod. Dle mého názoru právě druhá část poplatku za množství vypouštění odpadních vod je nejvíce diskutabilní záležitostí.
Proto mi dovolte, abych předložil pozměňovací návrhy. V prvním případě k § 1 odst. 1 navrhuji v závěru tohoto odstavce vypustit část, která zní "a poplatek z objemu vypouštěných odpadních vod". Současně navrhuji vypustit celý § 3.
Jako odůvodnění uvádím, že zejména obce, které mají jednotnou splaškovou kanalizaci, budou mít svůj rozpočet tímto poplatkem značně zatížen.
Jako druhý návrh navrhuji v § 2 odst. 3 vypustit poslední větu, která zní: "Poplatky za vypouštění znečištění v ukazateli absorbovatelné organické halogeny se platí od 1.1.2001."
Jako odůvodnění uvádím, že právě tyto látky jsou všeobecně pokládány za velice rizikové a až na výjimky jsou v přírodě cizí a zdraví škodlivé. V mnohých z nich jsou prokázány karcinogeny a jsou to látky, které podle nejnovějších poznatků se podílejí na poruchách imunitního systému. Mohou se v povrchových tocích infiltrovat do spodních vod používaných právě pro pitnou vodu.
Často se argumentuje tím, že právě poplatky za tyto velice nebezpečné látky již od roku 1998 by neúměrně zatížily především velké podniky v České republice. Známé výpočty pokládám za nadsazené. Ve skutečnosti by podniky platily daleko méně a navíc lze podle navrhovaného zákona § 8 poskytnout odklad a podle § 9 dokonce poplatek prominout za určitého splnění daných podmínek.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Houzákovi. Pan kolega Langer se hlásí do rozpravy. Písemnou přihlášku další nemám.
Poslanec Ivan Langer: Děkuji, pane předsedající. Viděl jsem vaše zdvižené obočí s překvapením nad tím, že bych si dovolil vystupovat k problematice odpadních vod. Nicméně mi dovolte, abych překročil svoji obvyklou působnost a pokusil se přednést zjednodušený, nicméně si myslím, že zásadní, pozměňující návrh k tomuto návrhu zákona. Není to pozměňující návrh, který by vzešel z mých praktických zkušeností, nýbrž je formulován mými spolupracovníky, kteří mají v této oblasti praktické zkušenosti.
Pozměňující návrh se týká § 4 předmětného zákona odst. 1, který v první větě uvádí povinnost soustavně sledovat koncentraci ve vypouštění odpadních vodách. Podle mého názoru není toto konání možné technicky realizovat, protože význam slova "soustavně" znamená kontinuálně a obávám se, že při stavu našich podniků v této době by toto činilo zcela zásadní a možná někde i nepřekonatelný problém pro řadu z nich.
Předmětem mého pozměňujícího návrhu je vypuštění slova "soustavně" s tím, že první věta § 4 odst. 1 by zněla:
"Pro účel stanovení výše poplatku je znečišťovatel, kterému vznikla poplatková povinnost, podle tohoto zákona povinen u každého zdroje a výpustě sledovat koncentraci a znečištění ve vypouštěných odpadních vodách." Dále stejné znění.
Toto by se odrazilo následně v § 11 - pokuty, odst. 1 písm. b), které by znělo:
"Nesleduje koncentraci ve vypouštěných odpadních vodách nebo ji nesleduje v ukazatelích znečištění uvedených v příloze č. 2 u všech zdrojů a výpustí."
Tolik můj pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Langrovi. Kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám a ptám se zpravodaje či pana ministra, zda si přejí teď zhodnotit rozpravu. Není tomu tak.
Dámy a pánové, konstatuji, že jsme projednali bod č. 11.
Dalším bodem je
13.
Návrh poslanců Miroslava Grebeníčka a Zuzky Rujbrové
na vydání zákona, kterým se zrušuje zákon č. 74/1958 Sb.,
o trvalém usídlení kočujících osob, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 280/ - druhé čtení
O úvodní slovo prosím paní poslankyni Zuzku Rujbrovou.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane předsedající, dámy a pánové, zákon č. 74/1958 Sb., o trvalém usídlení kočujících osob, je dnes zákon zcela mrtvý. V době, kdy vznikl, byl motivován především snahou donutit občany romské národnosti ke změně životního stylu a přimět je k tomu, aby se přizpůsobili způsobu života ostatních obyvatel. Byl zde definován kočovný způsob života, jako toulání se z místa na místo, ve spojení s vyhýbáním se poctivé práci nebo nekalým způsobem obživy. V praxi potom byl tento zákon aplikován výhradně proti občanům romské národnosti, kteří byli nuceni k tomu, aby se přestěhovali do předem určených obcí, přetrhali své dosavadní rodinné vazby a aby byli včleněni do pracovních kolektivů, které na ně měly výchovně působit. Tím, že v roce 1990 došlo zákonem č. 175 ke zrušení sankcí, stal se zákon 74/1958 zcela nefunkčním a dnes není a nemůže být žádným způsobem ani na nikoho aplikován.
Chtěla bych ujistit ty, kteří vyslovovali obavy z dopadu zrušení tohoto zákona, že zrušení zákona č. 74/1958 se v žádném případě nedotkne jiných právních předpisů, které váží vznik práv a povinností k trvalému bydlišti konkrétních osob.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Zuzce Rujbrové. V tomto okamžiku prosím o slovo paní kolegyni Drahoslavu Bartoškovou jako zpravodajku ústavně právního výboru k tomuto tisku.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ústavně právní výbor se touto předlohou zabýval na své 30. schůzi, která se konala 21. ledna, a přijal k ní následující usnesení.
***