Pátek 5. prosince 1997

 

Poslanec Svatomír Recman: Paní předsedající, páni ministři, vážená sněmovno, návrh státního rozpočtu na rok 1998 je tak úsporný a přímo škrtící, že v jednotlivých kapitolách s výjimkou Ministerstva obrany a Ministerstva zahraničních věcí, a to v oblasti přípravy našeho vstupu do NATO a financování mise SFOR v bývalé Jugoslávii, není kde vzít. Je to výsledek vlády současné koalice, která přivedla tuto zemi k situaci, kdy Česká republika má dnes prázdnou státní kapsu. I turecké hospodářství nám bohužel může být dnes vzorem.

Státní rozpočet na příští rok je nepřímo saturován tím, že schválením antisociálních zákonů se ušetří přibližně 4 miliardy korun na dětských přídavcích a sociálních dávkách a 15 miliard korun na seniorech, důchodcích tím, že parlament schválil novelu důchodového zákona, ve které upravil valorizační kritérium na dvojnásobek, to je z 5 na 10 %, což je podstatné zhoršení současného stavu.

Oproti letošnímu roku se razantně sníží dotace na teplo ze 4,5 miliardy na 200 miliónů korun, naopak zvýší se DPH u energií, spotřební daně a mohl bych pokračovat dál. To vše zaplatí řadový občan ze své vlastní kapsy. Je to daň za současnou pravicovou politiku, kterou řadoví občané nemohou v průběhu volebního období ovlivnit, pouze za ni budou platit.

Dnešní politická situace je diametrálně odlišná od situace, kdy jsme začali projednávat návrh rozpočtu. Vláda podala demisi, i když formálně vykonává své ústavní funkce dále. Je jistě logické, aby nová vláda, která bude v nadcházejícím období jmenována, měla možnost předložit svou vlastní představu o státním rozpočtu České republiky na příští fiskální rok. Nová vláda může mít poněkud jinou představu, než vláda současné koalice, která podala demisi. Může si stanovit vlastní priority, které mohou být odlišné od priorit současné vlády. Za nelogickou považuji situaci, pokud příští vláda bude nucena nést politickou odpovědnost za státní rozpočet, který připravil někdo jiný. Jsem přesvědčen o tom, že bychom této vládě ve sněmovně měli poskytnout šanci, aby předložila vlastní návrh státního rozpočtu popř. aby vyslovila souhlas s předloženým současným vládním návrhem.

Proto bych předložil Poslanecké sněmovně tento návrh usnesení:

Poslanecká sněmovna vrací vládě České republiky návrh státního rozpočtu České republiky na rok 1998 k přepracování a stanoví termín pro předložení nového návrhu do 30 dnů od jmenování nové vlády České republiky.

Jsem si vědom toho, že pokud bychom nestihli tento rozpočet projednat do konce letošního roku, že bychom hospodařili podle rozpočtového provizoria, což v podstatě znamená, že bychom hospodařili podle stávajícího vládního návrhu.

V případě nepřijetí tohoto usnesení, či toto usnesení je podmiňující, mám připravené pozměňovací návrhy i návrh doprovodného usnesení.

Vážená sněmovno, navýšení rozpočtu Ministerstva obrany téměř o čtvrtinu, je vzhledem k neexistenci koncepce rozvoje armády České republiky i dílčích koncepcí bezprecedentní a vyjadřuje snahu pouze o politický alibismus v situaci, kdy armáda České republiky i celý resort Ministerstva obrany je v krizi a přitom stát je blízko vstupu do vojenských struktur NATO. To je však očividně málo, zejména tehdy, když občané a tedy daňoví poplatníci nemají možnost se v referendu ke vstupu do NATO přímo vyjádřit. Mají však právo vědět, kolik a jak se z jejich prostředků vynakládá. Řada výdajů ve velkých částkách je deklarovaná k zabezpečení tzv. interoperability s armádami NATO. Není doloženo kým a jak jsou stanoveny a zda jsou potřebné právě v navrhované výši a směrech.

Poslanecký klub KSČM nesouhlasí s účastí naší vojenské jednotky SFOR v bývalé Jugoslávii a jejím financováním ze státního rozpočtu. Jsme přesvědčeni, že peněžní zdroje je možné využít k financování jiných priorit spojených s rozvojem člověka. Určité rezervy jsem nalezl i na Ministerstvu zahraničních věcí, a to ve financování činností spojených se vstupem České republiky do NATO. Celková částka získaná v těchto kapitolách představuje 6,6 miliardy korun.

Rozdělení těchto financí je vázáno na priority volebního programu Komunistické strany Čech a Moravy. Jsou to zejména aktivity a podpora státu v oblastech, kde je v Ústavě České republiky stanovena přímá odpovědnost státu. Ve vztahu k financování ze státního rozpočtu jde především o vzdělávání a resort školství, starost o důstojný život našich starších spoluobčanů v důchodu, kterého se - jak pevně věřím - chceme všichni ve zdraví, síle a svěžesti dožít a rovněž si ho i užít. Dále se jedná o zabezpečení infrastruktury, péče o zdraví lidu, které je státem garantované jako bezplatné, o aktivní politiku zaměstnanosti a rozvoj jednotlivých regionů.

Získané prostředky z těchto dvou resortů jsem použil právě na financování shora uvedených priorit. Můj pozměňovací návrh tedy zní:

Převést do kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa

1. z kapitoly Ministerstva obrany 6,2 mld. Kč,

2. z kapitoly Ministerstva zahraničních věcí 400 mil. Kč.

V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa

1. přesunout z ostatních běžných výdajů z položky vládní rozpočtová rezerva 60 mil. Kč do dotací podnikatelským subjektům a ostatních výdajů na novou položku Fakultní nemocnice Ostrava, výstavba areálu pavilonu pro matku a dítě, 120 mil. Kč.

Opravuji: z položky vládní rozpočtové rezervy, jedná se o 120 mil. Kč a tato částka se přesune do této nové položky.

2. Posílit neinvestiční dotace podnikatelským subjektům, položku dotace na teplo zvýšit o 2 miliardy na hodnotu 2,2 mld. Kč.

3. Ostatní běžné výdaje - zavést novou položku rezerva na valorizaci důchodů v částce 2 mld. Kč.

4. Posílit investiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně - položku na komunální ekologické investice o 400 mil. Kč na hodnotu 550 mil. Kč.

5. Zavést novou položku dálnice D 47 Vyškov - Ostrava - Polsko v částce 200 mil. Kč.

6. Zavést novou položku rezerva pro navýšení platů ve školství v částce 500 mil. Kč.

7. Týká se to běžných výdajů v návrhu státního rozpočtu. Položku 5121 5169 -státní politika zaměstnanosti - aktivní částku 1 mld. Kč navýšit o 1,5 mld. Kč.

Zde bych z hlediska procedury požádal zpravodaje, abychom hlasovali po těchto jednotlivých bodech.

Vážená sněmovno, poslední vnitropolitické události v České republice jen umocňují názor Komunistické strany Čech a Moravy a opozice, že další postup odstupující vlády v celé řadě oblastí a odvětví života společnosti nebývalým způsobem zhoršoval nebo devastoval současnou úroveň. Je proto potřeba, aby urychleně došlo k podstatným změnám, nejlépe systémovým. Prvořadým a prvým úkolem bude zastavit tento nepříznivý trend a následně pak přistoupit ke změnám. Zároveň je vhodné, aby současná vláda neprováděla opatření, která by měla nevratný charakter a mohla způsobit chyby s dalekosáhlým negativním důsledkem pro tuto zemi.

Za takovéto ohrožení považuje Komunistická strana zejména současný způsob privatizace čtyř současných bank s účastí státu, tzn. Komerční banky, Investiční a poštovní banky, Československé obchodní banky a České spořitelny, oblast zdravotní péče a financování zdravotnictví včetně úlohy a počtu zdravotních pojišťoven, neustálý růst od roku 1993 schodku územních rozpočtů většiny obcí, narůstající schodek obchodní bilance a běžného účtu a růst hrubé zadluženosti státu a České republiky v zahraničí.

Protože vláda přes neustálé upozorňování poslanců, zejména opozičních, věnuje těmto základním, nebo přesněji fundamentálním problémům nedostatečnou pozornost, navrhuje klub KSČM doprovodné usnesení. V něm by Poslanecká sněmovna opětovně upozornila vládu na shora uvedené skutečnosti a v souladu s Ústavou České republiky a jednacím řádem sněmovny by vládu požádala, aby se navrženými podněty skutečně seriózně zabývala a předložila Parlamentu návrh na řešení, návrhy na zlepšení současného nepříznivého a stále se - podle mého názoru -zhoršujícího stavu, s výjimkou privatizace bank, kde sněmovna už příslušné usnesení přijala.

Jsem si vědom toho, že je velmi diskutabilní, která vláda by měla být touto sněmovnou oslovena. Řešení vidím v tom, že bude-li přijat zákon o státním rozpočtu na rok 1998, bude tímto zákonem vázána nejen současná, ale i vláda nová.

Teď bych vás, vážená sněmovno, seznámil s textem návrhu doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny:

 

Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby

1. nepokračovala v privatizaci Českých drah, státní podnik, do doby jmenování nové vlády České republiky,

2. nepokračovala v privatizaci strategických podniků se státní účastí, zejména energetických podniků, do doby jmenování nové vlády České republiky,

3. předložila projekt reformy veřejné a státní správy k projednání v Poslanecké sněmovně v průběhu 1. pololetí 1998,

4. předložila návrh právní úpravy prevence nadměrného zadlužování měst a obcí k projednání v Poslanecké sněmovně v průběhu 1. čtvrtletí 1998,

5. předložila návrh na postupné snížení daňových nedoplatků u daní odváděných do státního rozpočtu České republiky k projednání v Poslanecké sněmovně v průběhu 1. čtvrtletí 1998,

6. předložila návrh programu podpory regionů s nejvyšší mírou nezaměstnanosti v České republice k projednání v Poslanecké sněmovně v průběhu 1. čtvrtletí 1998,

7. zabývala se s plnou vážností situací ve zdravotnictví a zdravotních pojišťovnách, především systémem financování a privatizace zdravotnických zařízení a předložila návrh řešení k projednání Poslanecké sněmovně do 31. ledna 1998.

 

Zde bych rovněž požádal zpravodaje, aby hlasování proběhlo po závěrečném hlasování o celém návrhu státního rozpočtu na rok 1998 a aby to hlasování bylo rovněž po jednotlivých bodech.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Recmanovi. Slovo má pan poslanec Karel Ledvinka, připraví se pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, ve smyslu jednání Stálé komise sněmovny pro práci Kanceláře, ve smyslu usnesení organizačního výboru sněmovny předkládám následující pozměňovací návrh k tisku 287/2 usnesení rozpočtového výboru č. 259 z 3.12.1997.

V položce 1 snížení kapitálových výdajů v kapitole 302 o 24 milionů, v textu i ve sloupcích snížení kapitoly a ve sloupci celkem o 11 mil. Kč, tedy z částky 24 na částku 13 mil. Kč.

Naproti tomu v položce 18/3 pro dotaci podle titulu 2B v kapitole 329 zvýšení v textu položky i ve sloupcích kapitoly a ve sloupci zvýšení o 11 milionů, tedy na částku 144 mil. Kč.

Odůvodnění: Uznáváme postoj rozpočtového výboru k hledání maximálních úspor veřejných výdajů i v kapitole 302. Bereme na vědomí, že rozpočtový výbor nemohl vyhovět požadavku organizačního výboru ani stálé komise pro práci Kanceláře, ale po prověrce všech objednávek a faktur jsme zjistili, že je nezbytně nutné pro přípravné a projektové práce na č.p. 4 zajistit tuto částku 11 mil. Kč.

V opačném případě by došlo k tomu, že Kancelář Sněmovny by musela zaplatit penále ve výši 7 mil. Kč.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k tomu, že můj pozměňovací návrh je projednán politicky jak v komisi se zástupci všech poslaneckých klubů a je zde politický souhlas všech politických klubů ve sněmovně a je dohodnut i se správci obou kapitol, žádám vás, dámy a pánové, o podporu tohoto návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Ledvinkovi, slovo má pan poslanec Miroslav Kapoun, připraví se pan poslanec Zdeněk Klanica.

 

Poslanec PS Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, vážení kolegové a kolegyně, ve smyslu jednacího řádu chci vznést připomínku k vládnímu návrhu zákona 287.

Při projednávání návrhu rozpočtu na rok 1998, kapitola 327, byla v dopravní komisi hospodářského výboru opakovaně vznesena připomínka k příloze tohoto materiálu, týkající se dotací na dopravní obslužnost na rok 1998. Nejedná se o výhrady, které by směřovaly k celkové výši poskytované dotace ze státního rozpočtu, ale jedná se o výhrady zejména k porušení systému při výpočtu rozdělení této dotace, kdy resortním ministerstvem byla ze seznamu okresů vyškrtnuta statutární města, i když ze strany těchto měst jsou splněna kriteria II. a III. ze stanovených tří závazných kriterií pro výpočet dotace.

Navíc při celkové filozofii poskytování této dotace ze státního rozpočtu a realizaci záměru Ministerstva dopravy vzájemného vyrovnávání ztrát jednotlivých okresů, dochází k porušování pravidel hospodaření okresů, neboť tyto ze zákona nesmí používat své finanční prostředky ke krytí ztráty jiných okresů.

Současně je nutno poznamenat, že tímto rozhodnutím by pro rozpočty magistrátních měst vznikla povinnost naplňovat nebo nenaplňovat usnesení vlády č. 478 ze dne 18. září 1996, a to podílet se na ztrátě linkové autobusové dopravy minimálně ve výši 40 - 60 % objemu dotace ze státního rozpočtu.

Při výši a napjatosti rozpočtů těchto měst nelze očekávat, že by poskytly dotaci dobrovolně.

Při porovnávání návrhů se skutečností 1997 je nutno konstatovat. že částka, která byla z tehdejšího celkového objemu dotací ve výši 700 mil. Kč poskytnuta právě pro tato v letošním návrhu nezahrnutá města, činí 10,5 mil. Kč, kdy Brno - město obdrželo 5,7, Ostrava město 4,30 a Plzeň město 0,5.

Řádné a spravedlivé rozdělení státní dotace nejen naplňuje pravidla hospodářské soutěže a bude respektovat i závazná kritéria, která si pro systém výpočtu stanovilo samotné Ministerstvo dopravy, ale navíc zabrání možným problémům, které při stávajícím návrhu ve svých důsledcích povedou ke zhoršení dopravní obslužnosti a dopravních služeb pro občany.

Je nutno závěrem podotknout, že při diskusi o tomto návrhu bylo zástupci Ministerstva dopravy konstatováno, že přepočet těchto prostředků v rámci přílohy kapitoly 327 , pokud se nejedná o změnu celkové výše poskytované dotace - a to se v tomto případě nejedná - není ve své podstatě problém. Z těchto důvodů předložím návrh na provedení změny tohoto výpočtu rozdělení dotace na dopravní obslužnost na rok 1998.

Na základě zdůvodnění navrhuji: Kapitola 327 - Ministerstvo dopravy a spojů, v příloze rozdělení dotace na dopravní obslužnost na rok 1998, provést přepočet výše jednotlivých dotací tak, že do seznamu okresů s poskytnutou dotací budou zahrnuta i statutární města Plzeň - město, Ostrava - město, Brno - město a budou tak důsledně respektována stanovená kritéria pro poskytnutí této dotace na rok 1998.

Opakuji, že celková výše dotace pro tento účel v rámci kapitoly zůstává zachována, čili nezměněna.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Zdeněk Klanica, připraví se pan poslanec Dušan Tešnar.

 

Poslanec Zdeněk Klanica: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych zde pohovořit o významu vědy pro náš život, ale protože tato slova zde zazněla už mnohokrát, tak nebudu zneužívat vaší trpělivosti a přejdu hned k věci.

Poslanecký výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu doporučil, aby 33 mil. Kč kapitálových výdajů investic bylo přiděleno Akademii věd, která žádala to, co musela letos po prvním balíčku zastavit. Šlo hlavně o odstranění havarijního stavu některých objektů, a dalších 47 mil. Kč běžných výdajů, neinvestičních, protože letos po druhém balíčku musela Akademie věd snížit badatelské projekty o 12 %, což představuje 40 mil. Kč.

Toto poslanecký výbor pro kulturu, vědu, vzdělání, mládež a tělovýchovu doporučil, ale rozpočtový výbor to nedoporučil. Naproti tomu prošly rozpočtovým výborem věci, které nebyly doporučeny výborem pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

Chtěl bych podat pozměňující návrh, aby Akademii věd byla přidělena částka 80 mil. Kč celkem, to znamená 33 mil. Kč + 47 mil. Kč a sice z částky určené Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy v položce dotace soukromému školství. Tady je částka 1 476 193 000 Kč, takže se domnívám, že z tak obrovské položky, která je určena soukromému školství, je to možné. Znovu opakuji, že nejsem proti soukromému školství. Ať žije soukromé školství, ale za své, to znamená, za ty prostředky, které vybere od svých studentů. Myslím, že i pan poslanec Wagner zde naznačil, že je to morálně nevyřešený problém. Domnívám se, že částka 1 476 193 000 Kč jako dotace na soukromé školství, ukazuje, že ruka páně je zde příliš otevřená a doporučoval bych, aby z této částky byla částka 80 mil. Kč použita ve smyslu usnesení poslaneckého výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu na Akademii České republiky.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Klanicovi, slovo má pan poslanec Dušan Tešnar. Připraví se pan poslanec Josef Hojdar.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP