Čtvrtek 4. prosince 1997

 

Ministr vnitra ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, na otázku pana poslance Šmucra lze odpovědět velmi jednoduše. Pan ministr Pilip, když opouštěl budovu ve Sněmovní ulici č. 3, byl již v péči Policie ČR, byl v péči Ochranné služby a dodnes je chráněnou osobou. Bezprostředně když bylo zjištěno, že hrozí nebezpečí, jsem zařídil přidělení ochranné služby panu ministrovi Pilipovi. Když opouštěl budovu č. 3 ve Sněmovní ulici, nehrozilo mu žádné nebezpečí kromě urážek a pískotu, které si vyslechl. To určitě za nebezpečí nepovažujete, protože jste na to zvyklí z vlastních akcí.

Tak jak byla avizována tato interpelace o současné bezpečností situaci v České republice myslím, že je to téma obecné, kterému je i před prázdnou sněmovnou docela dobré věnovat několik minut.

Vzhledem ke komplexnosti bezpečnostní problematiky a velmi obecně formulované otázce mají také podklady k mé odpovědi velmi obecný charakter, a proto obecně odpovím.

Skoro přesně před měsícem, 5. listopadu 1997, projednala Poslanecká sněmovna zprávu o bezpečnostní situaci za rok 1996. Po důkladném projednání ve výboru pro obranu a bezpečnost a následně na plenárním zasedání sněmovny byla tato zpráva vzata Poslaneckou sněmovnou na vědomí, je škoda, že pan poslanec Šmucr zřejmě nevěnoval této zprávě velkou pozornost, neboť je to materiál velmi podrobný a zajisté by v něm pan poslanec našel odpovědi na mnohé z otázek, kterého v otázce vnitřní bezpečnosti zajímají. Vycházím z toho, že se pan poslanec Šmucr zajímá i o jiné záležitosti spojené s vnitřní bezpečností. Z jeho závěrů vyplývá, že kromě velmi negativního vzrůstu počtu zaregistrovaných trestných činů na území hl. m. Prahy nedošlo ve vývoji kriminality v roce 1996 proti roku 1995 k výrazným změnám. Z žádného vnitřního nebo vnějšího bezpečnostního rizika nelze ani pro rok 1997 vyvozovat bezprostřední ohrožení České republiky a jejího obyvatelstva.

Celkový počet zjištěných trestných činů vzrostl o 18 637, přičemž téměř tři čtvrtiny tohoto vzrůstu, přesně 72 %, byly ovlivněny růstem kriminality na území hl. m. Prahy. V Praze bylo zaregistrováno o 13 430 trestných činů více než v roce 1995.

Vývoj kriminality v Praze byl zásadně ovlivněn vzrůstem majetkové trestné činnosti, která v Praze stoupla o 13 333 trestných činů. Do této kriminality policie řadí kapesní krádeže, krádeže vloupáním, krádeže aut, majetkové podvody atd.

Proto bylo zcela logické, mým programem při vstupu na Ministerstvo vnitra bylo potírání právě tohoto typu kriminality a právě na území hl. m. Prahy.

Naproti tomu pokračoval pozitivní trend v počtu objasněných trestných činů i celkové objasněnosti, která se dosaženou hodnotou vyšší než 40% pomalu dostává na úroveň západních zemí. Například v SRN činila v roce 1995 celková objasněnost 46%, ale v nových spolkových zemích to je jen 39,1%.

Statistické údaje o vývoji kriminality v ČR za tři čtvrtě roku 1997 v podstatě potvrzují závěry zprávy o bezpečnostní situaci za rok 1996. Rozdíl je v poklesu dynamiky kriminality v Praze. Přesto negativní vývoj situace v Praze velmi výrazně ovlivňuje celkové údaje o vývoji kriminality v republice.

Další rozdíl je ve výrazném vzrůstu hospodářské kriminality, která v roce 1996 proti roku 1995 stagnovala. Nárůst činil pouhá 0,4%, zatímco za devět měsíců roku 1997 vzrostla o 18,3%. Objasněnost hospodářské kriminality dosahuje hodnoty 94,4%.

Ve srovnání se stejným obdobím roku 1996 vzrostl počet zjištěných trestných činů o 3%, t.j. přibližně o 8 700 trestných činů. Celkově bylo za 9 měsíců roku zaevidováno 298 205 trestných činů.

Současně však rychlejším tempem pokračoval růst počtu objasněných trestných činů. který vzrostl o 6%, t.j. o 6 888 trestných činů. Za prvních devět měsíců roku bylo objasněno celkem 123 798 trestných činů. Celková objasněnost dosáhla za prvních devět měsíců tohoto roku nejvyšší hodnoty po roce 1989, a to 41,5%.

Výrazně, o 18 % vzrostl počet trestných činů hospodářské kriminality, bylo zaevidováno o 3 700 trestných činů více než ve stejném období předchozího roku. Celkem bylo registrováno za devět měsíců 23 661 trestný čin hospodářské kriminality.

Počet trestných činů majetkové kriminality vzrost pouze o 1,4%, t.j. o 3 039 trestných činů a dosáhl celkového počtu 223 393 evidovaných trestných činů. V rámci majetkové kriminality však výrazně vzrostl počet trestných činů krádeží prostých o 3,2%, tj. o 4 125. Celkem bylo zaregistrováno 133 969 krádeží prostých.

Také bylo odcizeno o 1 840 aut více, celkem bylo odcizeno 21 617 aut, než za devět měsíců roku 1996.

Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku bylo spácháno o 23 vražd více. Celkem bylo spácháno 216 vražd.

O 196 trestných činů vzrostl počet loupeží, plus 6,4%, celkem evidováno 3 248 loupeží. Celkový trend násilné kriminality stagnoval, vzrostl o pouhá 0,3%, tj. o 53 trestných činů více, celkem 16 991 trestných činů za tři čtvrtě roku 1997.

Výrazný podíl na celkovém růstu kriminality má stále situace v hlavním městě Praze - 53 %, ve Středočeském kraji 27 % a v Jihomoravském kraji 14 %.

Výsledky v objasněnosti by bezesporu byly ještě lepší a růst trestných činů by mohl stagnovat ještě výrazněji, kdyby část policie nebyla zaměstnávána nekonečným pobíháním za některými z poslanců z republikánské strany, aby jim konečně mohla předat obsílku.

V současnosti se veřejnost cítí nejvíce ohrožena tzv. pouliční kriminalitou a finanční kriminalitou. Je připravována řada opatření ke zkvalitnění práce policie, velká část z nich je cílena právě ke zvyšování pocitu bezpečnosti občanů.

Ekonomická reforma nás po roce 1989 postavila před zcela nové vztahy, nové problémy a bohužel i před značný vzrůst hospodářské kriminality. Policie sbírá zkušenosti, učí se orientovat v tomto novém prostředí, rozpoznávat stále nové a nové druhy trestné činnosti, formuluje metodiku odhalování a objasňování sofistikovaných trestných činů. Řadu opatření přijala vláda již v minulém roce. U Policie České republiky byla optimalizována organizační struktura služby pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti, na Ministerstvu financí byl zřízen finanční analytický odbor, vznikly tedy útvary, jejichž činnost přímo vyplývá ze zákona o tzv. praní špinavých peněz. Byly zahájeny další kursy a speciální semináře zaměřené zejména na odbornou přípravu policistů pro práci v útvarech pro odhalování organizovaného zločinu, závažné hospodářské trestné činnosti a korupce. Další kroky vláda schválila po projednání aktualizace koncepce Ministerstva vnitra a v oblasti vnitřního pořádku a doktríny Policie České republiky a v rámci korekce hospodářské politiky a dalších transformačních opatření. Je to zintenzivnění dohledu nad činností soudů, návrh novel trestního zákona, vláda na určitou dobu zřídila funkci vládního zmocněnce atd.

Nechci vás zatěžovat dalším výčtem údajů o vývoji kriminality a o přijatých či přijímaných opatřeních. S těmi jste se skutečně mohli seznámit v samotném textu. Zpráva o bezpečnostní situaci vypovídá o vývoji kriminality v České republice a v základních rysech o reakci státních orgánů či vlády na tuto situaci. Pro získání ucelené představy o velmi široké problematice veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti může pan poslanec a všichni další zájemci čerpat podrobnější a tematicky zaměřené doplňující informace také z dalších materiálů, které byly předloženy vládě v prvním čtvrtletí tohoto roku. Mám na mysli zprávu o strategii prevence kriminality do roku 2000 a informaci o situaci v oblasti migrace na území České republiky v roce 1996, kterou Poslanecká sněmovna projednala a vzala na vědomí na své 12. schůzi v červenci tohoto roku. V případě, že pan poslanec má o problematiku vnitřního pořádku a bezpečnosti skutečný zájem a nemá snad k dispozici mnou zmiňované materiály, velmi rád mu je poskytnu.

Nedá mi ale, abych se ještě nezmínil o některých prvcích, které jsou zajímavé, ale společensky nebezpečné a mohly by ohrozit stabilitu v České republice. Je to především organizovaný zločin. Aktivitami organizovaného zločinu se zabývá Policie České republiky, útvar pro odhalování organizovaného zločinu v oblasti potírání organizované trestné činnosti. Jedná se zejména o násilnou trestnou činnost, terorismus, obchod se zbraněmi, výbušninami a štěpnými materiály, obchod s lidmi a prostituci, padělání a omamné a psychotropní látky a prekurzory a o krádeže a obchod s předměty kulturní hodnoty. A rovněž se zabývá zločineckými strukturami jako takovými.

Na území České republiky stálé skupiny pocházející z území bývalých států, Svazu nezávislých států, patří mezi nejaktivnější vůbec. Jejich trestná činnost je značně variabilní. Zabývají se zejména nedovoleným obchodem s drogami, převaděčstvím, čínské a vietnamské skupiny známé vysokým stupněm organizovanosti se zaměřují především na trestné činy únosů, vydírání, převaděčství, distribuci nekolkovaných cigaret a drog.

Ze skupin pocházejících ze západní Evropy byly na našem území zaznamenány aktivity tradičních italských zločineckých organizací. Organizované skupiny složené z českých občanů jsou většinou zaměřeny na páchání kriminality v ekonomické oblasti. Za hodnocené období bylo na území České republiky realizováno pracovníky útvaru pro boj s organizovaným zločinem 103 trestných činů a 129 osob v souvislosti s násilnými trestnými činy a vydírání. Pachateli jsou převážně osoby pocházející z bývalého Svazu nezávislých států, zločinecká seskupení z asijských států, nejaktivnější jsou osoby čínské národnosti, které na špinavou práci využívají zejména Vietnamce. Na tyto formy vydírání navazují zejména trestné činy omezování osobní svobody, násilí proti skupině obyvatel a jednotlivce, loupež. V oblasti nelegálního obchodu se zbraněmi a výbušninami, stejně jako v minulém období, se trestná činnost zaměřuje na reexportování zbraní do třetích zemí na podkladě padělaných dokladů. Pro nezákonný obchod se zbraněmi a výbušninami realizovali pracovníci útvaru pro organizovaný zločin v roce 1996 40 trestných činů a 48 osob, pro nezákonný obchod se štěpnými materiály 19 trestných činů a 20 osob. Celní úřady odhalily ve 22 případech nelegálně dovážené nebo vyvážené zbraně a střelivo.

V roce 1996 nebyl na území České republiky zaznamenán teroristický útok. V České republice v oblasti mezinárodního terorismu v současné době bezprostředně nehrozí výskyt těchto útoků. Bezpečnostní složky České republiky musejí být připraveny v případě jejich výskytu těmto anticivilizačním jevům účinně čelit. Z iniciativy BIS v lednu 1995 byla zahájena jednání o zřízení Centra boje proti mezinárodnímu terorismu, pracovní název je CTC Country Terorism Center. Navrhované centrum by mělo být součástí širšího mechanismu zvládání krizových situací a incidentů a mělo by být pouze jedním z jeho nástrojů. V žádném případě by nemělo nahrazovat činnost složek a státních orgánů zodpovědných za řešení krizových situací.

Do problematiky nezákonného obchodu s lidmi patří organizovaná prostituce a nelegální migrace spojená především s převaděčstvím. Jedná se o vysoce organizovanou činnost, při níž část skupiny zajišťuje rekrutování běženců v domovských zemích, část jejich přepravu, případně přechod státních hranic. Trvalým problémem všech druhů prostituce je trestný čin kuplířství, který v sobě zahrnuje prvky dalších trestných činů, převážně násilné a trestné činnosti, často spojené s prvky organizované kriminality, včetně jejího zakrývání erotickými a masérskými kluby.

Pracovníci útvaru realizovali v loňském roce 26 trestných činů a 61 osob ve spojení s organizovaným převaděčstvím a v souvislosti s organizovanou prostitucí 62 trestných činů a 78 osob.

Dynamicky se rozvíjí oblast padělání. Od letošního roku v rámci útvaru existuje samostatný odbor zabývající se touto problematikou. Je zajišťován dlouhodobý nárůst padělků domácí měny, bankovky převážně v hodnotě 1000 Kč, německé marky a amerického dolaru.

Česká republika je v této oblasti zemí tranzitní. Důvodem je stoupající zájem o padělky v Polsku a v zemích bývalého Svazu nezávislých států. Trvalý je zájem o pozměňované a padělané pasy České republiky. Ministerstvo zahraničních věcí připravuje ve spolupráci s ministerstvem vnitra školení pracovníků ministerstva zahraničních věcí k odhalování padělků cestovních dokladů na pravidelném setkání generálních konzulů a vedoucích konzulárních oddělení zastupitelských úřadů České republiky.

V polovině roku přešly všechny zastupitelské úřady České republiky v zahraničí na udělování víz vylepováním samolepicích štítků, které jsou opatřeny ochrannými bezpečnostními prvky.

Zvýšená pozornost je i nadále věnována padělání cigaretových kolků.

Drogy: V organizovaném mezinárodním obchodu s omamnými a psychotropními látkami zůstává Česká republika i v roce loňském převážně tranzitní zemí, avšak s poměrně velkým podílem domácí spotřeby. Nejužívanější drogou v České republice zůstává pervitin, jeho výroba a distribuce nabývá organizovaného charakteru.

Po pervitinu je nejužívanější drogou heroin, který se pašuje přes severní větev tzv. balkánské cesty. Tranzit zajišťují občané Turecka, import a distribuci skupiny kosovských Albánců. Češi jsou najímáni jako kurýři.

Kokain je vytlačován v České republice pervitinem. Území České republiky pro pašování kokainu zůstává tranzitní zemí. Marihuana vedle domácí produkce a hašiš jsou do České republiky pašovány především z Maroka českými občany a arabskými skupinami. Do pašování marihuany a hašiše se ve velkém zapojuje nigerijská drogová mafie. Častým případem v rámci Evropy je zadržení větší zásilky pocházející z Nigérie, která má být vyměněna za zbraně pro vojenský režim v Nigérii.

Situaci v oblasti nelegálního obchodu s prekurzory ztěžuje absence zákona. Současné zákonné možnosti se vztahují zejména na efedrin.

V souvislosti s nezákonným obchodem s drogami realizovali pracovníci útvaru organizovaného zločinu za rok 1996 526 trestných činů a 197 osob. Národní protidrogová centrála zajistila celkem 20 kg heroinu, 22 kg kokainu, 764 g pervitinu, 266 g hašiše, 11 853 kg marihuany atd.

Na odhalování trestné činnosti v souvislosti s nelegálním obchodem s drogami se významně podílejí specializované útvary Celní správy. Ve sledovaném období bylo zjištěno 1592 trestných činů nedovolené výroby a držení psychotropních látek a jedů a 446 trestných činů šíření toxikomanie.

Ministerstvo spravedlnosti realizuje soubor protidrogových opatření ve výkonu trestu odnětí svobody. Je to monitoring drog v rámci vstupních lékařských prohlídek, postupné zřizování detoxikačních center, lůžková psychiatrická oddělení vězeňských nemocnic.

V rámci přípravy novelizace zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, bude posouzena možnost soustředění výkonu dozoru nad odhalováním a vyšetřováním organizované trestné činnosti u vrchních státních zastupitelství.

Finanční machinace: V loňském roce se převážná část získávaných, prověřovaných a dále rozpracovaných informací pracovníky služby policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti vztahovala k fiskální oblasti a kapitálovému trhu. Podle služby policie pro odhalování korupce je situace ztěžována nevyjasněnou legislativní úpravou v oblastech zákonné úpravy činnosti bankovních subjektů a realizované kontrolní činnosti ze strany specializovaných subjektů, např. bankovním dozorem České národní banky, dohledem nad kapitálovým trhem Ministerstva financí České republiky atd. Tato situace se ale v letošním roce podstatně zlepšila.

Ve sledovaném období roste počet poznatků o a následně i rozpracovaných případů legalizací finančních prostředků z kriminální trestné činnosti a o případech závažných finančních podvodů, na jejichž přípravě a realizaci se podílí organizované kriminální struktury. V mnoha případech došlo k úzkému propojení zahraničních a domácích organizovaných struktur.

Finanční prostředky, jejichž původ je v trestné činnosti, se podle zprávy policie pro odhalování korupce dostávají do legálních ekonomických procesů prostřednictvím legálních i nelegálních bankovních ústavů, zahraničních bankovních center i prostřednictvím společností stojících mimo bankovní sféru.

Už docela nervózně koukám na hodinky, abych odpověď na interpelaci moc nepřetáhnul. Mám zde ještě celou řadu velice zajímavých informací. Ono se to poslouchá a čte jako detektivka. Doporučuji zprávu, která byla velice kvalitně zpracována a před měsícem schválena.

(Výkřiky z pléna: Ještě to chceme podrobněji.)

Na to nám bohužel nezbývá čas. Mohu samozřejmě předložit tabulky a čísla apod.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Prosil bych pány poslance i pana ministra, aby komunikovali spolu tak, jak ukládá jednací řád, tj. přes předsedajícího.

 

Ministr vnitra ČR Jindřich Vodička: Myslím, pane předsedající, že ministr - byť bývalý - se může při interpelacích přímo obracet na poslance.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slušně a přátelsky řečeno - buď pokračujte, nebo skončete.

 

Ministr vnitra ČR Jindřich Vodička: Já tímto skončím. Myslím si, že si pánové a dámy koledují o takovéto odpovědi tím, když položíte otázku tak obecně, pak nám nezbývá nic jiného, než s těmito velice zajímavými obecnými či podrobnými informacemi vás tady seznámit.

Děkuji za pozornost.

Určitě pan ministr Stráský, který zde vydržel, chce ještě odpovědět na svou interpelaci. Já mu proto dám šanci.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Třeba vám, pane ministře, dá pan poslanec Šmucr ještě jednou šanci. Pan poslanec ale nechce využít svého práva. Tudíž skutečně dalším interpelujícím je pan poslanec Zdeněk Krampera, který interpeluje ministra zdravotnictví Jana Stráského ve věci zrušení Podolské nemocnice. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Krampera: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pane úřadující ministře, z Ústavu pro matku a dítě v Praze - Podolí, který ministerstvo zdravotnictví stále navrhuje k likvidaci, by mohlo vzniknout soukromé lékařské centrum. Ministr zdravotnictví Jan Stráský totiž veřejně oznámil, že zdravotní péče by zde měla zůstat zachována, a naznačil, že by zde mohl vzniknout komplex pro nadstandardní péči, kterou by si plně hradili pacienti. Vznikají proto obavy, že v případě zřízení jakéhokoli soukromého lékařského centra bude těžko dostupné té nejrizikovější skupině žen, kterým dosud sloužilo.

Navíc hrozí nebezpečí, že pokud ministerstvo ustoupilo od původního návrhu zbavit objekt věcného břemene, tedy povinnost využít ho ke zdravotnictví a prodat ho za tržní cenu, bude celá tato transakce finančně ztrátová, a tudíž naprosto zbytečná.

Petici proti zrušení porodnice podepsalo již 12 tisíc občanů, mj. i profesor I. lékařské fakulty Univerzity Karlovy pan Slabý a další osobnosti. Je zvažováno i podání trestního oznámení, protože se lékaři domnívají, že by mohla být neuváženým zrušením ústavu naplněna skutková podstata trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti.

Podolští lékaři přivedli loni na svět 2464 dětí, což je nejvíce ze všech porodnic v České republice. Proto se vás, pane ministře, zcela otevřeně ptám, jak je vůbec takovéto vaše počínání možné. Uvědomujete si dopady takovéhoto jednání?

Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: S odpovědí vystoupí ministr zdravotnictví pan Jan Stráský.

 

Ministr zdravotnictví ČR Jan Stráský: Pane předsedající, dámy a pánové, pane poslanče, je to variace na téma první interpelace. Podstatně se liší nejméně ve dvou věcech. Za prvé je to zařízení, které řídí Ministerstvo zdravotnictví, za druhé je to zařízení, které má tradice a je patrně ceněno jako velmi významná záležitost. Dovolil bych si odpověď začít čísly, ale nebojte se, nebude to dlouhý výčet.

V České republice se v roce 1975 narodilo 192 869 dětí, v roce 1996 90 763 dětí. Jedničku jsem nezapomněl. V Praze se narodilo v roce 1975 19 301 dětí, v roce 1996 8869 dětí.

Spočítali mi, zaměříme se na Prahu, že počet porodů v Praze se snížil o 54 %, tedy na méně než polovinu. V té době došlo k uzávěře celé řady porodnických pracovišť. Ve Střešovicích, Bubenči, v Londýnské ulici a také v rámci modernizace zbývajících oddělení se snížil počet lůžek v pražských porodnicích celkově ve stejné době o 30 %, neboli počet porodů o 54 %, počet lůžek v pražských porodnicích o 30 %. Až potud nezajímavá hra s čísly.

Jsme v Praze a hovořil-li jsem o lůžkových kapacitách v předchozí interpelaci, vztahují se na Prahu zvláštním způsobem, že ve stejné době, kdy má dojít k alikvótní redukci lůžek v Praze, se dostavěl monument o 1400 lůžkách v Motole. To komplikuje všechna rozhodnutí, která se v Praze dělají a nebojte se, není to rozhodnutí, které bych si dovolil udělat sám a také jsem ho neudělal. Rozhodnutí, která jsme udělali v celé řadě jako ministerstvo se týkalo především velkých zdravotnických zařízení, kde už došlo k významné redukci, jak na vrub motolského přírůstku, tak pro řešení celkového přebytku lůžek v Praze. Děláme to proto, že kamkoliv přijedeme mimo Prahu, jsme konfrontováni s faktem: udělejte si nejprve pořádek v Praze. Tam je nárůst kapacit, rozpor mezi zdravotními kapacitami a zdravotními potřebami ze všech měst největší.

Udělali jsme celou řadu kroků se svými zařízeními vč. jejich zrušení. To se lišilo od postupu vůči Ústavu pro matku a dítě např. tím, že v těchto zařízeních - a já namátkově uvedu polikliniku s lůžkovou kapacitou v Klimentské, namátkově uvedu před dvěma dny zrušenou nemocnici Na Míčánkách sloučením - jsme měli tu odvahu a dostatek argumentů, že jsme skutečně přistoupili k jejich zrušení a že jsme jim neumožnili jako zřizovatel, aby se vůbec do výběrového řízení přihlásily.

Mám vlastně odpovědět na otázku, proč jsme tak neučinili u ÚPMD, nebo proč si myslíme, že ÚPMD by mohla být jednou z těch kapacit, která by se mohla zredukovat. Proč to ale neděláme sami. Protože je to velmi citlivá kapacita a proč u této kapacity jsme volili právě výběrové řízení. Pokusím se vysvětlit patrně nevysvětlitelné.

Počítáme, že se nás zase bude rodit více. Nezmenšujeme porodnické kapacity v Praze na dnešní stav, na stav, který jsem uvedl jako roční objem 8869. Počítáme s deseti a více tisíci porody i v Praze. Přesto z toho vyplývá, budete-li se mnou počítat, přebytek 200 gynekologicko-porodnických lůžek jen v Praze. Ministerstvo stojí před třemi variantami. Možná, že by v diskusi vznikla i nějaká jiná. Redukovat plošně tato lůžka ve všech zdravotních zařízeních v Praze nebo zrušit některé oddělení tohoto typu v některé velké nemocnici, která poskytuje komplexní péči ve všech oborech, nebo zrušit tuto péči v zařízeních, která jiné spektrum neposkytuje. Tyto tři varianty a jejich rozbor, který mohu velice stručně provést, provedeme-li redukci plošnou ve všech nemocnicích, neušetříme nic. Provedeme-li uzavření některého zařízení ve velké nemocnici, narušíme její komplexnost a zůstává tedy třetí řešení, řešení, které se nesetkává s pozitivním ohlasem obyvatel. To se nesetkává žádné z těchto opatření. V tomto případě se jedná ještě o daleko více než 12 tisíc podpisů, které už dnes máme shromážděny a byly nám předány, ale skutečně jde o velký počet soukromých individuálních dopisů a skupin. Přesto musím říci při chladném výpočtu těchto tří variant, že si nevíme rady, jaký krok udělat v redukci 200 lůžek tohoto typu a že skutečně vítáme příležitost nedávno přijatého zákona, který ukládá, že se nad touto otázkou budou muset zamyslet v předchozí interpelaci vyjmenovaní partneři, kteří zastupují všechny zájmy ze všech čtyř hledisek, poněvadž pacienti se tohoto procesu účastní už svými rezolucemi. Mám na mysli zřizovatele, mám na mysli odbornou společnost, mám na mysli zaměstnavatele a mám na mysli pojišťovny.

Jsem si velmi dobře vědom, že v této velké dávce 20 000 lůžek, kterou jsem uvedl v předchozí interpelaci, těchto 200 neodpovídá aktivitě, kterou musí ministerstvo vynakládat při vysvětlování tohoto kroku, aktivitě, kterou ještě bude muset vynaložit při konečném rozhodnutí pro řešení tohoto problému, poněvadž dobře víme, že pokud by došlo k rozhodnutí o tomto objektu, tak nás čeká problém rozumného přijatelného dohodnutého konsenzuálního stěhování tohoto pracoviště, především jeho personální a technické stránky.

Námět, který jste zde zmínil, námět, že by v tomto prostoru mohlo být zařízení, které už se nezapočítává do čísel, kvůli kterým šedivím, započítává se do zcela jiných zdravotnických aktivit, byl mým individuálním nápadem a zatím musím říci, že se nesetkal s žádným ohlasem. Nápad byl právě odvozen z toho, že je-li toto místo tak strašně vhodné pro zdravotnictví a je-li tak převažující mínění, že cokoliv jiného na tomto místě udělat je zločinem, je toto jedna z cest, kterou stejně nemám moc a sílu prosadit, a tedy jeden z nápadů, který se snad někde diskutuje. Konečné rozhodnutí padne za několik měsíců.

Úplně na závěr v této souvislosti musím informovat právě v souvislosti s dopolední interpelací, že jsem si nechal ověřit, jak je to se statutem Světové zdravotnické organizace, který skutečně požívá toto pracoviště a mohu vás informovat, že moji spolupracovníci mě ubezpečují, že pokud dojde k přemístění tohoto pracoviště, které splní především personální podmínky, za kterých pracuje nyní, neměla by být potíž, aby Světová zdravotnická organizace akceptovala naši žádost na přenesení tohoto statutu na nové pracoviště.

To je vše.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu ministru Stráskému. Pan poslanec Krampera nechce využít práva na doplňující dotaz.

Končím v tomto okamžiku bod interpelace a jelikož hodlám využít paragrafu 62 našeho jednacího řádu, dovolte mi, abych vám oznámil i pro stenozáznam, že schůze bude pokračovat zítra ráno v 9.00 hodin druhým čtením vládního návrhu zákona o státním rozpočtu.

Děkuji vám.

(Schůze přerušena v 18.30 hodin.)

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP