Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


Čtvrtek 7. června 2007


(17.40 hodin)
(pokračuje Langer)

Na vaše otázky, dáte-li mi je, tak velmi rád odpovím a řekl bych, že určitě dříve, než je předpokládaná třicetidenní lhůta v tomto smyslu. Takže berte to tak, že i mne toto znepokojuje. I já to považuji za velký problém, i já jsem chtěl znát - a předpokládám, že tu zprávu tam mám k dispozici - odpovědi na to, jestli to je rozšířený jev nebo není, jaká konkrétní opatření v tomto smyslu vedení tohoto útvaru přijalo.

Obecně se dá říct, že selhání jedince se nedá nikdy zabránit. Dá se toto selhání a jeho riziko minimalizovat. A ta minimalizace má několik poloh. Jedna rovina té minimalizace je, že se snažíte vytvořit dobré podmínky pro výkon práce a pro motivaci pro ty policisty. To je jedna věc, to je ta pozitivní motivace. Vedle toho musí existovat i ta negativní motivace, tedy jasné povědomí o tom, že selhání nejsou tolerována. A třetí věc - a s tím s vámi naprosto souhlasím, že každý takovýhle útvar musí přece mít kvalitní personální práci, musí mít kvalitní vnitřní kontrolu. A musí být schopen, když už k něčemu takovému by mělo dojít, sám vnitřními kontrolními mechanismy toto včas indikovat a včas odhalit.

Inspekce ministra vnitra je v té věci až ta instituce, která je v tom druhém sledu, která vstupuje v okamžiku, když už jsou známy konkrétnější poznatky o případném páchání trestné činnosti. Tady v určité fázi nemuselo docházet nějaké skutkové podstaty trestného činu toho bývalého policisty, nicméně vnitřní kontrola by měla být nastavena tak, aby byla schopna včas odhalit jakékoliv rizikové jednání toho policisty, třebaže v té dané fázi ještě nemá znaky skutkové podstaty trestného činu.


Místopředseda PSP Jan Kasal : Já vám děkuji, pane ministře. Pan poslanec Tejc využije příležitosti ke svému vystoupení.



Poslanec Jeroným Tejc : Já předem děkuji za písemné odpovědi. Otázky samozřejmě předám.

Já jsem chtěl využít tohoto instrumentu, tedy ústní interpelace, abych se dozvěděl názor pana ministra za prvé, jak vnímá tu situaci, a zejména na to, zda se mu nezdá, že vedení v té své kontrolní činnosti nějakým způsobem zklamalo vedení útvaru. A samozřejmě po tom zpracování zprávy se budu ptát na základě těch výsledků, zda to vedení je na správném místě.

Děkuji.


Místopředseda PSP Jan Kasal : Děkuji panu poslanci Tejcovi. Pan ministr ještě vystoupí.


Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Jakkoliv tuším, že pravděpodobnost míry naší shody na téma kvality vedení, mám na mysli, aniž bychom to takto opisovali, osobu ředitele ÚOOZ pana Kubiceho, je malá ta pravděpodobnost oné shody. Nepochybně věřte tomu, že odpovědi na vaše otázky dostanete a věřte, že tuto možnost k vzájemné výměně názorů neberu jako něco nefér, ale jako cestu k tomu, abychom skutečně společně dosáhli toho, co je zájmem každého z nás bez ohledu na to, jestli jsme politici nebo nejsme politici, jestli jsme členové té či oné politické strany. A ten cíl je jasný - profesionální moderní policejní sbor.


Místopředseda PSP Jan Kasal : Děkuji. A nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jan Hamáček, který bude interpelovat řádně omluveného místopředsedu vlády Alexandra Vondru.


Poslanec Jan Hamáček : Vážený pane předsedající, dámy a pánové, cílem této interpelace bylo získat názor nebo vysvětlení pana místopředsedy vlády k jeho výroku, který zněl - cituji: "Naše účast v zahraničních misích, jakkoli je ceněná, neodpovídá našim možnostem. ""Konec citace.

Já respektuji to, že pan místopředseda vlády je řádně omluven a takovou polehčující okolností je to, že na rozdíl od některých kolegů nedal přednost stranické akci před interpelacemi. Takže já tu svoji interpelaci stahuji a využiji institutu písemné interpelace.


Místopředseda PSP Jan Kasal : Ano, já vám děkuji.

A nyní prosím, aby vystoupil se svou interpelací poslanec Pavel Bohatec, který bude interpelovat ministra zemědělství Petra Gandaloviče ve věci žaloby proti pokutě Evropské komise za nadlimitní zásoby.


Poslanec Pavel Bohatec : Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře, za nadlimitní zásoby, převážně zásoby masa, ovoce a rýže, v roce 2005 úplně první předběžné vyměřovací penále Evropské komise činilo pro Českou republiku přibližně sto milionů euro. Po kritice všech nových členských zemí to poté Evropská komise snížila na 44 milionů euro, po dalších námitkách došlo v září loňského roku k úpravě na 19, 2 miliony euro a nyní je po nás požadovaná pokuta přibližně 12, 3 miliony euro za nadbytečné zásoby zemědělských produktů. I po tom snížení je to samozřejmě dost velká částka.

Vím, že se Česká republika proti tomuto rozhodnutí odvolala a podala žalobu, a proto bych se vás, pane ministře, chtěl zeptat, jaké jsou šance na úspěch žaloby proti pokutě za nadlimitní zásoby zemědělských komodit.

A další otázka, jaké jsou postoje ostatních členských zemí, kterým byla pokuta rovněž udělena.

Děkuji.


Místopředseda PSP Jan Kasal : Já vám děkuji, pane poslanče, a prosím pana ministra zemědělství Petra Gandaloviče, aby vám odpověděl.



Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, problematika nadlimitních zásob je velice složité téma, které má svůj původ v přístupových dohodách České republiky do Evropské unie.

Evropská unie, jak víte, má jiný celní sazebník, než měla Česká republika s jednotlivými zeměmi v rámci systému Světové obchodní organizace. To znamená, jiná cla jsou uvalena v rámci Evropské unie na určité zemědělské a potravinářské komodity. Z tohoto důvodu Evropská unie se snaží zabránit tomu, aby v jednotlivých členských zemích jednotliví podnikatelé, subjekty nahromadili zásoby před vstupem za nižší cla a potom je uváděli na trh, čímž by získali neoprávněnou výhodu. Jako princip se to zdá býti poměrně legitimním, má to ovšem dva háčky.

Jeden je ten, že ona členská země má buď žádné nebo velmi malé nástroje k tomu, aby mohla svobodným podnikajícím subjektům nařizovat, kolik mají nakupovat mandarinek, žampionů nebo kuřecího masa. A za druhé Evropská unie velice těžko může dokázat, že právě tyto komodity po vstupu České republiky do Evropské unie skutečně způsobily nějaké narušení vnitřního trhu, to znamená, že by někomu, nějakému jinému obchodníkovi vznikla nějaká škoda a podobně.

Od našeho vstupu v roce 2004 s námi Evropská unie v podstatě vede dlouhotrvající řízení, kdy si postupně získala statistické údaje o jednotlivých komoditách a postupně se snažila na Českou republiku uvalovat pokutu za tak zvané nadlimitní zásoby. Zpočátku to bylo dokonce sto milionů eur, potom po těch jednáních se to dostalo na 44 milionů eur. Já když jsem přišel na ministerstvo, tak to bylo přes devatenáct milionů eur a ještě během mého působení se nám to podařilo dojednat na 12, 6 milionů eur. Tato částka už se bohužel nepodařila dále snížit a Evropská komise svým rozhodnutím 4.5.2007 rozhodla, že Česká republika musí tuto částku - ještě jednou opakuji, je to 12, 6 milionů eur - ve čtyřech splátkách zaplatit.

My jako resort zemědělství jsme tím bohužel dvojnásob postiženi, protože vláda České republiky - jistě si dovedete představit, k jakému mému nadšení, nicméně je to rozhodnutí vlády a já to respektuji - rozhodla, že tu první splátku musí zaplatit resort zemědělství, což je nějakých řádově sto milionů nebo devadesát pět milionů korun.

***


Souvisejici odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP