ZÁPIS

z 19. schůze zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR,

která se konala ve dnech 26. a 27. ledna 1994

středa 26. ledna

Přítomni: J. Payne, V. Čundrle, J. Decker, V. Grulich, J. Ježek, J. Kryčer, M. Lobkowicz, K. Lojdová, P. Nečas, J. Novák, V. Votava, O. Vychodil

Omluveni: J. Kalus, M. Stiborová, T. Štěrba

Hosté: dle přiložené prezenční listiny

čtvrtek 27. ledna

Přítomni: J. Payne, V. Čundrle, J. Decker, V. Grulich, J. Kryčer, M. Lobkowicz,

K. Lojdová, J. Novák, V. Votava, O. Vychodil

Omluveni: J. Ježek, J. Kalus, P. Nečas, M. Stiborová, T. Štěrba

Hosté: dle přiložené prezenční listiny

NÁVRH POŔADU

1. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Republikou Slovinsko o podpoře a ochraně investic podepsaná dne 4. května 1993 v Praze a Dohoda mezi Českou republikou a Egyptskou republikou o podpoře a ochraně investic podepsaná dne 29. května 1993 v Káhiře /tisk 570/

2. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Polskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 16. června 1993 v Budapešti /tisk 621/

3. Návrh posl. Viktora Dobala a dalších na vydání zákona o úpravě některých majetkových vztahů Federace židovských obcí v České republice a o zmírnění následků některých majetkových křivd židovských fyzických osob /tisk 700/

4. Vládní návrh zásad zákona o státní službě některých státních zaměstnanců /služební zákon/ s přílohami /tisk 579/

5. Připomínky a podněty poslanců

6. Sdělení předsedy

7. Zásady ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb. Ústava České republiky předložené poslankyní P. Buzkovou a dalšími /tisk 588/

8. Zahraniční cesty

9. Vystoupení velvyslance České republiky ve Švýcarsku pana Richarda Belcrediho

10. Vystoupení velvyslance České republiky v Polské republice pana Karla Štindla

11. Vládní návrh zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem /tisk 756/

12. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na přistoupení České republiky k Vídeňské úmluvě o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody a k Společnému protokolu týkajícímu se uplatnění Vídeňské úmluvy a Pařížské úmluvy /tisk 569/

13. Zpráva o návštěvě delegace Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve Spolkové republice Německo ve dnech 29. - 30. 11. 1993 (zpráva bude projednávána za účasti vedoucího delegace - předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Milana Uhdeho

středa 26. ledna

Schůzi zahájil v 9.00 hodin předseda zahraničního výboru posl. J. Payne. Seznámil poslance s návrhem pořadu schůze, se kterým poslanci souhlasili.

1.

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Republikou Slovinsko o podpoře a ochraně investic podepsaná dne 4. května 1993 v Praze a Dohoda mezi Českou republikou a Egyptskou arabskou republikou o podpoře a ochraně investic podepsaná dne 29. května 1993 v Káhiře /tisk 570/

2.

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Polskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 16. června 1993 v Budapešti /tisk 621/

Členové výboru spolu se zástupcem předkladatele se dohodli, že oba vládní návrhy se budou projednávat společně.

V úvodu vystoupil zástupce ministerstva financí Ing. Galler, odůvodnil oba vládní návrhy ve smyslu důvodových zpráv.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. O. Vychodil, doporučil zahraničnímu výboru s návrhem souhlasit.

V závěru krátké rozpravy bylo přijato usneseni č. 194 /10:0/.

3.

Návrh posl. Viktora Dobala a dalších na vydání zákona o úpravě některých majetkových vztahů Federace židovských obcí v České republice a o zmírnění následků některých majetkových křivd židovských fyzických osob /tisk 700/

Návrh zákona odůvodnil zástupce překladatelů posl. V. Dobal ve smyslu důvodové zprávy. Zdůraznil, že je nutno zajistit židovským obcím takový majetek, aby mohly důstojně fungovat. Ustanovení v § 4 zákona 172/1991 Sb. zmocňuje Poslaneckou sněmovnu k přijetí tohoto zákona. Všechny obce, kde je majetek, jehož výčet je uveden v příloze byly seznámeny s tímto výčtem. Drtivá většina starostů bez výhrady souhlasila. Pouze 3 zástupci obcí byli proti vydání majetku. Co se týče úhrady za tento majetek obcí, je to u některého majetku irelevantní, neboť tento majetek jim byl dán do vlastnictví teprve nedávno v souladu se zákonem o obcích, do té doby patřil státu. Uvedl, že desetiletá lhůta ochrany uživatele je dostatečná. Zdůraznil, že odmítá názory, že seznam je špatný. Některé údaje jsou nepřesné, ale to bylo způsobeno tím, že v procesu zrodu tohoto návrhu se i některé údaje změnily, ale tyto údaje nejsou podstatné a v návrhu zákona nemusí být uvedeny, jde zejména o údaj o vlastníkovi a uživateli.

Dále posl. V. Dobal seznámil poslance s textem dopisu ministra zahraničních věcí J. Zieleniece, ve kterém se obrátil na předsedu PS s žádostí o citlivý přístup k této problematice, neboť restituce židovského majetku je sledována i v zahraničí. Seznámil poslance s obsahem dopisu rabína Karola Sidona.

Zpravodajsou zprávu přednesl posl. V. Grulich. Konstatoval, že výčet 202 objektů jistě není to, co by ohrozilo stát a obce. Náprava křivd je nutná, ale jde nyní o to, aby tento zákon byl v pořádku. Dále se vyjádřil k některým připomínkám vlády:

- vydat pouze živá kultovní místa - zde je nutno celkově se zamyslet které objekty lze vydat. Specifikovat, co je na těchto pozemcích, zda škola, domov důchodců a pod.

- sbírky Státního židovského muzea - opět je zde problém, co se s těmito sbírkami stane.

V obecné rozpravě vystoupil posl. J. Kryčer, který konstatoval, že je nutno legislativně zajistit, aby obce dostaly náhrady za tento majetek. Posl. J. Ježek uvedl, že zákon o majetku obcí je nyní v rozporu s Ústavou České republiky. Dále vystoupili posl. V. Čundrle a K. Lojdová. Posl. J. Payne uvedl, že vlastnické právo sice není zcela definováno, ale je již chráněno. Existují zde např. mezinárodní smlouvy, je zde ochota tento problém řešit, ale nelze toto činit pod nátlakem. Je nutno, abychom si byli vědomi i závažných mezinárodních dopadů, na jedné straně zpochybnění vlastnického práva, na straně druhé napravení křivd. Stát musí obcím nahradit tento majetek. Posl. V. Dobal uvedl, že konstrukce všech restitučních zákonů vychází z toho, že vlastnické právo zde bylo. Jde zde pouze o restituce. Židovská náboženská obec je právnická osoba. Ochrana vlastnictví je ochrana i vlastnictví minulého. Není zde nebezpečí "Voršilek". Posl. Vychodil uvedl, že je nutno tento problém vyřešit. Restituce jsou správné a osvědčily se. Majetek obcí je věc současná, jak k tomu došlo, to je věc jiná. Není pro zpochybňování vlastnických práv. Politické hledisko je ve vztahu k židovským obcím. Posl.

M. Lobkowicz uvedl, že u fyzických osob zde jde o nápravu křivd z let 1946 - 1948. Řeší se zde majetkové vztahy židovských obcí, ale obecně je nutno se vypořádat s majetkem právnických osob. Posl. J. Decker podpořil názor posl. M. Lobkowicze. Majetek židovských obcí je nutno posuzovat stejně jako ostatní církevní majetek.

V podrobné rozpravě byly podány následující návrhy:

- posl. J. Payne navrhl v názvu nahradit slova "židovských fyzických osob" slovy "některých fyzických osob, kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb. ve znění zákona 267/1992 Sb., zákona 264/1992 Sb., a zákona 133/1993 Sb. a zákon č. 229/1992 Sb. ve znění zákona č. 42/1992 Sb., zákona č. 93/1992 Sb., zákona č. 39/1993 Sb. a zákona 183/1993 Sb. - bylo schváleno /11:0/

- posl. V. Grulich navrhl upravit text preambule - nebylo schváleno /5:1:4/

- posl. J. Payne navrhl v Části první § 1 nahradit slova "v tomto zákoně" slovy "v § 4 tohoto zákona" - bylo schváleno /8:2/

- posl. J. Payne navrhl v Části první § 2 vložit za slovo "osobou" slova "k převzetí nemovitého majetku" - bylo schváleno /11:0/

- posl. J. Payne navrhl v Části první § 3 nahradit slova "fyzická osoba" slovy "stát a obec" - nebylo schváleno

- posl. J. Payne navrhl v Části první § 4 doplnit odstavec, který by umožnil kompenzaci nemovitého majetku - bylo schváleno /10:0:1/

- posl. J. Payne navrhl:

v Části první § 5 vypustit odstavec (1) a vložit v odstavci (2) za slovo "vyzve" slovo "písemně"

- odstavec (5) zní: "Řízení související s vydáním nemovitosti podle tohoto zákona je osvobozeno od správních, popřípadě soudních poplatků."

- odstavce přečíslovat - bylo schváleno /10:1/

- posl. J. Payne navrhl v Části první § 7 odstavec (2) přeřadit jako odstavec (2) § 8 a v textu nahradit slova "odstavce 1" slovy "§ 7" a vypustit označení "§ 8" - bylo schváleno /10:1/

- posl. K. Lojdová navrhla:

v Části druhé § 11 doplnit o nový bod 1. ve znění:

- "1. V § 3 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Přešla-li způsobem uvedeným v § 6 na stát věc, na jejíž přechod do svého vlastnictví anebo na jejíž vydání měla v den tohoto přechodu na stát fyzická osoba dědický, restituční nebo jiný právní nárok, je oprávněnou osobou také tato osoba, nebylo-li v den přechodu věci na stát osoby uvedené v odstavci 1.

(3) Bylo-li v den přechodu věci na stát oprávněných osob uvedených v odstavci 2 více, je oprávněnou osobou k celé věci kterákoliv z nich."

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5."

- dosavadní bod 1. se označuje jako bod 2. - bylo schváleno /11:0/

- bylo schváleno /11:0/

- posl. J. Payne navrhl do úvodní věty § 11 doplnit výčet zákonů novelizujících zákon č. 87/1991 Sb. - bylo schváleno /11:0/

- posl. K. Lojdová navrhla v Části třetí § 12 doplnit nový bod 1 ve znění:

- "1. V § 4 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které zní:

"(2) Přešel-li způsobem uvedeným v § 6 na stát nemovitý majetek uvedený v odstavci 1 na jehož přechod do svého vlastnictví anebo na jehož vydání měla v den tohoto přechodu na stát fyzická osoba dědický, restituční nebo jiný právní nárok, je oprávněnou osobou také tato osoba, nebylo-li v den přechodu nemovitého majetku na stát osoby uvedené v odstavci 1.

(3) Bylo-li v den přechodu věci na stát oprávněných osob uvedených v odstavci 2 více, je opávněnou osobou k celé věci kterákoliv z nich."

Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 4 až 6."

- dosavadní bod 1 se označuje jako bod 2. - bylo schváleno /11:0/

- posl. J. Payne navrhl v Části čtvrté § 13 odstavec (1) písmeno a) odpovídajícím způsobem začlenit do § 11 a § 12

- odstavec (1) písmeno b) a c) vypustit - bylo schváleno /11:0/

- posl. J. Payne navrhl v Příloze považovat u jednotlivých položek údaje o vlastníkovi a uživateli jako součást důvodové zprávy - bylo schváleno /11:0/

- posl. J. Kryčer navrhl do návrhu zákona legislativně zapracovat garance vlády týkající se náhrady majetku obcím dotčeným tímto zákonem - bylo schváleno /10:0/

- posl. J. Payne navrhl požádat vládu České republiky, aby předložila Poslanecké sněmovně prověřený a zpřesněný seznam nemovitého majetku - bylo schváleno /10:0/

- posl. M. Lobkowicz navrhl v celkovém usnesení neschválit tu část, která se týká restituce majetku židovských obcí - nebylo schváleno /2:3:7/

- posl. V. Grulich navrhl usnesení, kterým zahraniční výbor tento návrh doporučuje schválit s výše schválenými připomínkami - bylo schváleno usnesení č. 197 /12:0/.

4.

Vládní návrh zásad zákona o státní službě některých státních zaměstnanců /služební zákon/ s přílohami /tisk 579/

Vládní návrh uvedl ve smyslu důvodové zprávy náměstek Úřadu pro legislativu a veřejnou správu JUDr. P. Zářecký. Konstatoval, že tento návrh vyčleňuje celou řadu pracovníků z pracovněprávních vztahů. Jde o jiný pracovněprávní vztah, proto nelze se zde odkazovat na zákoník práce. Otázkou je, jakým způsobem se budou pracovnící státní správy transformovat do tohoto nového systému. I tento problém tento návrh řeší. Uvedl dále, že je nutno si uvědomit, že zde jde o pracovníky státní správy, návrh zákona se nevztahuje na obecní zaměstnance.

Zpravodajskou zprávu podal posl. J. Decker. Upozornil na tzv. politické funkce. Je otázkou, zda by se i tyto osoby neměly řídit tímto zákonem. Připomněl i otázku odborů uvedenou v zásadě 52. Proti této zásadě není. Návrh zásad podporuje, je potřebný a nutný.

V obecné rozpravě uvedl náměstek JUDr. P. Zářecký, že existují různé názory na tzv. proces transformace. Návrh, který je obsažen v těchto zásadách jistě v sobě zahrnuje určitou míru subjektivismu, ale zatím dle jeho názoru nemůže být lepší. Posl.

M. Lobkowicz upozornil na určitá specifika pracovníků v tzv. zahraniční službě. Tento problém může být řešen v rámci tohoto návrhu zákona nebo jiným zákonem.

V podrobné rozpravě nebyly vzneseny žádné pozměňovací návrhy. V závěru rozpravy byl přijat návrh posl. M. Lobkowicze /10:0/ a přijato celkové usnesení č. 198 /7:0:4/.

5.

Připomínky a podněty poslanců

Posl. J. Decker upozornil na to, že je nutno řešit složení stálé delegace Poslanecké sněmovny do Parlamentního shromáždění Rady Evropy

- posl. V. Čundrle upozornil na skutečnost, že je nutno dořešit otázku funkcí v zahraničním výboru v souvislosti s odchodem JUDr. Ivany Janů

- posl. J. Kryčer upozornil, že stále postrádá čitelný vztah mezi zahraničním oddělením a oddělením zahraničního protokolu, měla by se věnovat pozornost rozdělení kompetencí

- posl. V. Čundrle upozornil na nutnost využívání výsledků zahraničních cest

- posl. J. Ježek navrhl, že by se zahraniční výbor měl zabývat i otázkou zrušení vysílání Českého rozhlasu na dlouhých vlnách

- posl. K. Lojdová informovala poslance o tom, že je nutno uhradit členský poplatek Meziparlamentní unii na r. 1994, navrhla schválit tuto úhradu. Bylo přijato usnesení č. 205 /8:0/

6.

Sdělení předsedy

Předseda zahraničního výboru posl. J. Payne informoval poslance o tom, že

- předseda PS postoupil zahraničnímu výboru dopis předsedy izraelského Knesetu, kterým se obrací na předsedu PS s prosbou o podporu nominace předsedy izraelského ministerského předsedy Yitzhaka Rabina na Nobelovu cenu míru. Předseda PS žádá zahraniční výbor o projednání. - členové výboru se k tomuto nevyjádřili.

- v současné době probíhá příprava zavedení používání VISA-karet při vysílání poslanců na zahraniční cesty - poslanci tento návrh podpořili a přijali usneseni č. 199 /11:0/

- ve dnech 16. a 17. března se bude konat seminář Rozpočet a úloha parlamentu, který organizuje Fordova nadace

- zahraniční výbor obdržel dopis Výboru "Oni byli první" s návrhem usnesení Poslanecké sněmovny, dopis byl předáń všem členům zahraničního výboru.

Schůze byla ukončena v 17.00 hodin.

čtvrtek 27. ledna 1994

Pokračování schůze zahájil v 9.00 hodin předseda zahraničního výboru posl.

J. Payne.

7.

Zásady ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb. Ústava České republiky předložené poslankyní P. Buzkovou a dalšími /tisk 588/

Návrh zásad zákona velmi podrobně odůvodnil posl. V. Grulich ve smyslu důvodové zprávy.

Zpravodajskou zprávu podala posl. K. Lojdová. Uvedla, že Senát by měl zajistit harmonický průběh legislativního procesu. Bez Senátu tu chybí určitá pojistka, která by zaručila skutečně kvalitní přijímání zákonů. Návrh zásad schválit nedoporučuje.

V obecné rozpravě vystupili poslanci O. Vychodil a J. Decker, kteří návrh nedoporučili. Posl. J. Kryčer uvedl, že na základě analýzy, s jejímiž výsledky měl možnost se seznámit, lze očekávat, že Senát kvalitní nebude. Dosud se ještě společnost politicky nevykrystalizovala, volby se stanou volbami "one man schow". Podporuje návrh posl. V. Grulicha, a když nebude přijat, bude navrhovat v každém případě volby odložit. Posl. J. Payne uvedl, že otázka zrušení senátu, je otázkou revize ústavy, což není dobré, nové vztahy nejsou definovány a nikdo neví co by to udělalo. Mělo by spíše dojít ke zklidnění politické situace, a ne ji rozviřovat novými problémy. Poslanci Poslanecké sněmovny nejsou jedinými dobrými poslanci, senát by tu měl být a bude mít jistě kvalitní poslance. Je to též otázka volebního zákona, který bude přijat. Nutno je řešit i otázku četnosti voleb. Posl. V. Čundrle uvedl, že Levý blok je pro jednokomorový systém. Existence senátu neovlivní kvalitu přijímaných zákonů. Ovlivní ji především kvalitní předloha a doba, kterou bude Poslanecká sněmovna mít na projednávání. Je nutno co nejdříve schválit nový jednací řád. Posl. V. Grulich reagoval na námitky některých poslanců tím, že za určitou pojistku zde považuje tzv. stálý výbor.

V závěru rozpravy navrhl posl. V. Grulich usnesení, ve kterém zahraniční výbor souhlasí s tímto návrhem zásad ústavního zákona - nebylo přijato /5:5/.

Posl. K. Lojdová navrhla usnesení, ve kterém zahraniční výbor nesouhlasí s tímto návrhem zásad zákona - nebylo přijato /5:5/.

K tomuto bodu zahraniční výbor nepřijal žádné usnesení.

8.

Zahraniční cesty

Zpravodaj posl. V. Čundrle informoval členy výboru o následujících návrzích na zahraniční cesty poslanců:

- vyslání členů stálé delegace na pravidelná zasedání orgánů Parlamentního shromáždění Rady Evropy, termín: únor 1994, náklady hradí PS - bylo přijato usnesení č. 201 /10:0/

- účast 2 poslanců /1 z koal. strany, 1 z opozič. strany/ na parlamentní seminář pořádaný Sejmem Polské republiky v termínu 11. - 12. února 1994 ve Varšavě na téma Bezpečnost ve střední a východní Evropě z hlediska ZEU. Náklady hradí PS - bylo přijato usnesení č. 202 /10:0/

- návštěva výboru petičního, pro lidská práva a národnosti ve švédském parlamentu a na úřadu Ombudsmana za účelem projednávání zkušeností z působení institutu ombudsmana - termín 10. - 11. 2., náklady hradí PS - bylo přijato usnesení 203

/8:0:1/

- vyslání 2 poslanců VSPZ /posl. P. Loma, R. Dostála/ na konferenci pořádanou Mezinárodní lékařskou parlamentní organizací ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací v Bankoku ve dnech 6. - 8. 2. 1994. Dopravu a kapesné hradí PS - usnesení

č. 195 /9:0/

- účast na semináři na téma Bezpečnost ve Středozemí - posl. Vychodil a Čapek - 7. - 9. 3. - PS hradí stravné a kapesné a účast na semináři na téma Teorie a praxe udržení míru - Londýn - 21. - 23. 2. - stravné a kapesné hradí PS - bylo přijato unsesení č. 204

/9:0/

- účast poslanců - předsedů, popř. členů ZAV a BBV na konferenci o demokratických, občanských a vojenských vztazích - 9. - 11. 3. ve Slovinsku - bylo přijato usnesení č. 206 /9:0:1/

- pozvání na mezinárodní konferenci na téma "Nezbytné podmínky pro garantování svobodných voleb a pozorování volebních mechanismů" v termínu 27. 2. - 2. 3. - vše hradí PS - bylo přijato usnesení č. 207 /9:0/

- účast posl. J. Payna na zasedání rozšířeného Byra Parlamentního shromáždění KBSE ve dnech 25. - 26. dubna 1994 na Maltě z titulu funkce zpravodaje výboru Parlamentního shromáždění KBSE - příjato usnesení č. 208 /9:0/

- návštěva oficiální delegace v belgickém a lucemburském parlamentu v týdnu 21.2. - 27.2. - Složení delegace: předseda PS, místopředseda PS + 4 poslanci - bylo odloženo na příští schůzi zahraničního výboru

Zpravodaj posl. V. Čundrle dále informoval o

- přijetí oficiální delegace polského Sejmu v Poslanecké sněmovně ve dnech 27. 2. - 1. 3. 1994

- přijetí oficiální delegace slovinského parlamentu v Poslanecké sněmovně ve dnech 9. - 10. února 1994

- přijetí oficiální delegace švédského parlamentu Poslanecké sněmovně dne 10. března 1994

- pozvání předsedy Poslanecké sněmovny pro předsedu Stálého výboru Všečínského shromáždění lidových zástupců Qiao Shimu k oficiální návštěvě České republiky - přijato usnesení č. 211 /9:0/

- návrh výboru pro sociální záležitosti Parlamentního shromáždění RE na konání konference "Sociální politika a její vliv na stabilitu zemí střední a východní Evropy" v Praze v termínu 20. - 21. 10. 1994 - bylo přijato usnesení č. 196 /9:0/

- přijetí skupiny 3 poslanců maďarského parlamentu, kteří přijedou na pozvání komise pro telekomunikace ke konzultacím o průběhu a výsledcích transformace telekomunikací v MR - jednání se členy hospodářského výboru

Dále podal posl. V. Čundrle informaci o následujících zahraničních stycích na úrovni zahraničního výboru:

- vyslání delegace zahraničního výboru do Tuniska a Libye v termínu 11. - 15. 2. - bylo přijato usneseni č. 209 /9:0/

- návštěva zahraničního výboru v Bonnu v termínu 28. - 3. 3. 1994

- zahraniční cesta členů zahraničního výboru do Ruska - v průběhu března t.r.

- předseda zahraničního výboru PS Rumunska pozval delegaci zahraničního výboru k návštěvě rumunského parlamentu - nutno navrhnout termín - zatím odloženo

- z naší iniciativy bylo vylvyslanectvím ČR v Portugalsku zahájeno jednání o návštěvě zahraničního výboru v portugalském parlamentu. Návštěva by se měla uskutečnit v termínu 22. - 24. 2. 1994 - bylo přijato usnesení č. 210

- bylo zahájeno jednání s velvyslanectvím ČR v Egyptě o návštěvě zahraničního výboru v egyptském parlamentu. Návrh termínu v týdnu od 2.5. nebo 9.5. 1994

- přijetí delegace zahraničního výboru Národní rady Slovenské republiky se uskuteční 8. 2. 1994 odpoledne a večer

- přijetí delegace zahraničního výboru slovinského parlamentu se usktueční 9. 2. a 10. 2. 1994

- dle poslední informace se přijetí delegace zahraničního výboru finského parlamentu uskuteční v pondělí 11. 4. 1994

- přijetí delegace izraelského zahraničního výboru v termínu 5. - 10. 4. 1994 /7.4. návštěva Terezína/

K problematice vztahů Česká republika - Lichtenštejnsko vystoupil zástupce ředitele 3. teritoriálního odboru Dr. Kováč. Stručně se zmínil o vývoji těchto vztahů po r. 1989:

- od r. 1989 bylo jednáno s lichenštejnskou stranou o majetku a právních otázkách

- v letech 1992-1993 proběhly neformální rozhovory v návaznosti na proces privatizace malé i velké

- na žádost o uznání ČR lichtenštejnská strana nereagovala

- v dubnu 1993 byly vedeny ve Vadúzu neformání rozhovory ale nedošlo k závěrům

- na půdě KBSE i RE vznesla lichtenštejnská strana připomínky

- v nejbližší době povede neformální rozhovory ve Vadúzu ministr hospodářství

K. Dyba

Dále uvedl, že v této zemi nefunguje klasický trojúhelnik vláda-parlament-kníže. Jde o to, o čem by poslanci při setkání jednali.

V rozpravě na toto reagoval posl. J. Payne. Uvedl, že jednou z cest je vedení neformálních rozhovorů, vzájemně se poznat, setkávat se. Posl. O. Vychodil zdůraznil, že je nutno tento postup úzce koordinovat s MZV a navrhl požádat MZV o komplexní materiály o našich vztazích s Lichtenštejnskem. Toto zástupce MZV dr. Kováč přislíbil.

9.

Vystoupení velvyslance České republiky ve Švýcarsku pana Richarda Belcrediho

Vzhledem k tomu, že pan velvyslanec je již ve Švýcarsku, tento bod byl odložen.

10.

Vystoupení velvyslance České republiky v Polské republice pana Karla Štindla

Nový velvyslanec České republiky v Polské republice PhDr. Karel Štindl se v úvodu vyjádřil stručně ke vztahům bilaterárním i o postoji ČR ke vztahům multilaterálním. V rozpravě reagoval na dotazy poslanců. Doporučil, aby se parlamentní kontakty rozvíjely zejména na úrovni hospodářského a zahraničního výboru.

11.

Vládní návrh zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem /tisk 756/

Vládní návrh zákona odůvodnil ve smyslu důvodové zprávy ministr průmyslu a obchodu V.Dlouhý. Zdůrznil, že tento návrh zákona je určitým kompromisem. Na jedné straně jsou zde určité mezinárodní zájmy České republiky v zahraniční politice, které vedou k podpoře vytvoření odpovídající legislativy, ale na straně druhé zde jde o tradiční oblast našeho průmyslu. Je zde určitý odklon od přístupu, který byl k této problematice v r. 1990, tento nový přístup byl nutný, neboť zbrojařský průmysl zaměstnává určité množství lidí a jeho produkce má přímý vliv na ekonomiku. Na jedné straně představitelé zbrojařského průmyslu se snaží zmírnit opatření vedoucí k omezení zahraničního obchodu s tímto specifickýcm materiálem, na straně druhé ze strany MZV je zde určitý tlak na zpřísnění těchto opatření.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. O. Vychodil. V úvodu zmínil Čl. 5 Charty OSN, dle kterého má každý stát právo na přiměřenou obranu. Konstatoval, že je zde značný tlak např. ze strany USA, aby tento zákon byl přísný, ale na druhé straně je nutno vidět i skutečnost, že USA jsou zdaleka největším vývozcem zbraní ve světě. K vlastnímu zákonu uvedl, že tento zákon je dobrý. Je otázkou, jak zde budou vyřešeny sankce za nedodržování tohoto zákona.

V obecné rozpravě se poslanci a zástupci vyjadřovali zejména k otázce sankcí. Odlišné řešení navrhoval zástupce ministerstva spravedlnosti Dr. Král, zástupci legislativního odboru MPO uznali, že je nutno návrh na novelu trestního zákona ještě dopracovat. Z rozpravy vyplynulo, že otázka řešení sankcí by měla být předmětem jednání ústavně právního výboru a ministr V. Dlouhý přislíbil, že k tomuto jednání ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti přistoupí konstruktivně.

V podrobné rozpravě byly vzneseny následující připomínky:

- posl. O. Vychodil navrhl v Části první § 2 odstavec 2 nahradit na konci věty slova "propagační reklama" slovem "reklama" - bylo schváleno /8:0/

- posl. O. Vychodil nové znění § 33: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení."- bylo schváleno /8:0/

- posl. O. Vychodil navrhl doplnit zákon o novelizaci trestního zákona ve smyslu nové skutkové podstaty trestního činu - nedovoleného obchodu s vojenským materiálem - bylo schváleno /8:0/

V závěru rozpravy bylo přijato usnesení č. 212 /8:0/

12.

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na přistoupení České republiky k Vídeňské úmluvě o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody a k Společnému protokolu týkajícímu se uplatnění Vídeňské úmluvy a Pařížské úmluvy /tisk 569/

V úvodu vystoupil ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý. Stručně seznámil poslance se skutečnostmi, které vedly ministerstvo k tomu, že tento vládní návrh podalo. Jde zejména o zajištění úvěrů pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Náš přístup k této mnohostrané dohodě zabezpečuje garanci státu za případné škody. Podrobněji tento návrh zdůvodnil náměstek průmyslu a obchodu M. Černý.

Zpravodajskou zprávu podal posl. J. Payne. Vládní návrh doporučil schválit. V závěru rozpravy bylo přijato usnesení č. 213 /8:0/.

13.

Zpráva o návštěvě delegace Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve Spolkové republice Německo ve dnech 29. - 30. 11. 1993

V úvodu projednávání tohoto bodu vystoupil předseda Poslanecké sněmovny Milan Uhde. Konstatoval, že vše co by chtěl sdělit, je obsahem jeho zprávy, kterou poslanci obdrželi písemně. Posl. V. Grulich uvedl, že za pozitivní považuje tu skutečnost, že během návštěvy se všichni poslanci bez ohledu z jaké strany jsou dokázali domluvit a připravit se na další jednání. Předseda PS M. Uhde připustil, že delegace byla zaskočena rozsahem témat, která - včetně odškodnění obětí nacismu i sudetských Němců - nastolila německá strana. Z jednání dále vyplynulo, že v budoucnu by měly zahraniční cesty být pečlivě připraveny, složení delegace by měla být věnována větší pozornost. Posl.

V. Grulich navrhl, aby poslanci nebyli vybíráni podle kritérií, kdo ještě nebyl v zahraničí, ale na základě diplomatických znalostí. V další části rozpravy se poslanci soustředili na přípravu březnové návštěvy zahraničního výboru v SRN. Shodli se na tom, že je potřeba:

- požádat rezortní ministerstva o materiály, ve kterých by uvedla, jak jsou plněny jednotlivé články česko-německé smlouvy

- požádat pány Křena a Kurala o informaci o výsledcích jednání česko-německé komise

- vyžádat si informace o bilaterární spolupráci

- uspořádat zvláštní seminář věnovaný přípravě této zahraniční cesty

V závěru rozpravy se poslanci zabývali způsobem projednávání zprávy oficiální

delegace z návštěvy v SRN na schůzi Poslanecké sněmovny. Bylo přijato usnesení č. 214 /8:0/.

Schůze skončila v 18.00 hodin.

Zapsala:

Ing. Stanislava Mikšová - tajemnice zahraničního výboru

 

Josef Ježek, v. r.

Jiří Payne, v. r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP