ZÁPIS

z 10. schůze zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR,

která se konala dne 1. září 1993

Přítomni: J. Payne, V. Čundrle, V. Grulich, I. Janů, J. Ježek, J. Kryčer, M. Lobkowicz,

K. Lojdová, T. Štěrba, V. Votava, O. Vychodil

Omluveni: J. Kalus, P. Nečas, J. Novák, M. Stiborová

Hosté: dle přiložené prezenční listiny

NÁVRH POŘADU

1. Zásady zákona o sídle Parlamentu České republiky, předložené poslanci Miroslavem Kašpárkem a dalšími /tisk 366/

2. Návrh poslanců J. Janečka na vydání zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady ve znění zákona ČNR č. 249/1990 zákona ČNR č. 97/1991Sb., zákona ČNR č. 280/1991 Sb. a zákona ČNR č. 42/1993 Sb. /tisk 464/

3. Návrh poslanců J. Payna a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky /tisk 473/

4. Návrh poslanců D. Matulky a dalších na vydání zásad zákona, kterým se mění zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky /tisk 353/

5. Vystoupení velvyslance ČR při ES v Bruselu pana Josefa Kreutera

6. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Maďarskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 14. ledna 1993 v Praze /tisk 427/

7. Vystoupení velvyslance ČR v Brazilii pana PhDr. Antonína Blažka

8. Zahraniční cesty

9. Sdělení předsedy

10. Připomínky a podněty poslanců

Schůzi zahájil předseda zahraničního výboru posl. J. Payne, seznámil poslance s návrhem pořadu schůze, který poslanci schválili s tím, že pořadí projednávání jednotlivých bodů může být z časových důvodů pozměněno.

1.

Zásady zákona o sídle Parlamentu České republiky, předložené poslanci Miroslavem Kašpárkem a dalšími /tisk 366/

V úvodu projednávání tohoto návrhu vystoupil zástupce předkladatelů posl.

J. Novák. Návrh zásad zdůvodnil ve smyslu důvodové zprávy.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. T. Štěrba. Uvedl, že s navrhovanou zásadou č. 1 lze souhlasit. Pokud se týká zásady číslo 1 lze souhlasit. Pokud se týká zásady číslo 2 a související důvodové zprávy, je nutné konstatovat, že navrhovatelé vycházejí z ne zcela úplných údajů. Především je nutné říci, že při současném stavu rozpracovanosti (a možná i kdyby rozpracovanost nebyla taková jaká je) je finančně náročnější přesídlení, nežli zachování sídla. Je nutné brát v úvahu i prosté náklady na provoz budov. S podrobnými finančními údaji již byli seznámeni zástupci parlamentních klubů v rámci jednání organizačního výboru sněmovny. Výslovně nepravdivý je údaj důvodové zprávy hovořící o příhodnosti objektu bývalého Federálního shromáždění. Tento objekt, který byl při rekonstrukci v r. 1967 pojímán jako provizorní, byl původně využíván pro účely prodinové burzy. Z tohoto určení se nikdy prakticky nevymkl. Jestliže porovnáme prostý počet místností po rekonstrukci českého parlamentu s budovou bývalého FS, zvítězí jednoznačně český parlament. Tvrzení o reprezentativnosti klubů poslanců zklame při pouhém porovnání současného stavu se stavem v bývalém FS. Know-how se již v současné době vyrovnává, nehledě k tomu, že to, co je ve sněmovně je již ze značné části předisponováno z FS. Zkušenosti se samostatným administrativním objektem dislokovaným jinde než v sídle parlamentu, lze srovnávat se zkušenostmi poslaneckých klubů s dislokací ve Valdštejnském paláci. Navíc představa shánění administrativních podkladů jinde, než v budově parlamentu, je pro většinu poslanců více než absurdní. Problematika parkovacích míst je technicky řešitelná a vyvařovací schopnost kuchyně není jinak problematická. Vstupní hovorna není přetížena a reprografické služby jsou k dispozici přímo na místě. V závěru svého vystoupení bych doporučil zahraničnímu výboru vyslovit nesouhlas s předloženým návrhem zásad zákona.

Po krátké rozpravě, ve které vystoupili posl. I. Janů, J. Payne, M. Kašpárek,

T. Štěrba a O. Vychodil, bylo přijato usnesení č.103 /7:0:1/

2.

Návrh poslanců J. Janečka na vydání zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady ve znění zákona ČNR č. 249/1990 zákona ČNR č. 97/1991Sb., zákona ČNR č. 280/1991 Sb. a zákona ČNR č. 42/1993 Sb. /tisk 464/

V úvodu projednávání tohoto návrhu vystoupil posl. J. Janeček. Návrh zákona zdůvodnil ve smyslu důvodové zprávy.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. T. Štěrba. Uvedl, že vzhledem k obecnosti a srozumitelnosti navrhované právní úpravy nebylo nutné při připravování zpravodajské zprávy nutné podrobné studium souvisejících právních předpisů. Záměr navrhovatele je signifikantní a má zabránit chaotickému rušení a zakládání poslaneckých klubu podle momentální nálady poslanců. Je nutno si uvědomit k jakým poslanecky klubovým pohybům ode dne konstituování této sněmovny již došlo. Tyto pohyby však nemají nic společného s celkem pochopitelným a předvídaným rozpadem bývalého OF, byť se odehrálo i na parlamentní půdě. Vzhledem k tomu, že evidentní motivaci takových vzniků nových klubů je pouze nedostatek uplatnění v klubu původním a že takováto motivace nemá obecně politickou pozitivní motivaci, není důvod proč odmítnutím této novely vytvářet předpoklady ekonomickoadministrativního charakteru pro opětné pseudodělení Poslanecké sněmovny, které navíc bezostyšně ignoruje názory voličů. V závěru svého vystoupení navrhl zahraničnímu výboru doporučit tento návrh Poslanecké sněmovně schválit bez připomínek.

V rozpravě vystopil posl. V. Grulich, konstatoval, že tento návrh je sice sympatický, ale velmi zúžený. Vznik nových poslaneckých klubů zkresluje politické výsledky, poslanec může setrvat v původním politickém klubu, nebo může přestoupit do nového politického klubu nebo může zůstat nezávislý. Posl. O. Vychodil se přikonil k názoru posl.

V. Grulicha. Posl. J. Kryčer navrhl doplnit návrh o dvě připomínky

- nový klub by měl mít minimálně 10 členů - odpovídá to 5 % klausuli

- název nového klubu by měl být nezaměnitelný s názvem klubu již existujícího

Tomuto návrhu většina poslanců vyslovila v rozpravě podporu. V závěru rozpravy bylo přijato usneseni č.104 /9:0:0/.

3.

Návrh poslanců J. Payna a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky /tisk 473/

V úvodu projednávání tohoto návrhu vystoupil zástupce předkladatelů posl. J. Payne. Uvedl, že poslanci byli již seznámeni se stanoviskem vlády k tomuto návrhu zákona. Navrhl, aby zahraniční výbor ve svém usnesení respektoval připomínky vlády s tím, že by ale trval na vypuštění 5ti leté lhůty pro osoby odsouzené za trestný čin.

V obecné rozpravě vystoupil posl. M. Lobkowicz. Navrhl, aby tento návrh zákona obsahoval ustanovení, které umožňuje udělení občanství ČR při zkrácení pětiletého období trvalého pobytu v České republice i "přislušníkovi české národnostní menšiny", žijícího na území cizího státu, který individuálně zažádal o trvalý pobyt na území ČR. Jde např. o krajany žijící v Chorvatsku. Návrh nebyl přijat. Posl. V. Grulich upozornil na množství stižností osob narozených na Slovensku, žijících v ČR, kteří musí o české občanství žádat.

V podrobné rozpravě byly podrobně projednány připomínky, které byly uvedeny ve stanovisku vlády ČR. Bylo přijato usnesení č. 105 /10:0:0/.

4.

Návrh poslanců D. Matulky a dalších na vydání zásad zákona, kterým se mění zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky /tisk 353/

V úvodu projednávání tohoto návrhu vystoupil zástupce předkladatelů posl.

D. Matulka. Návrh zásad zdůvodnil ve smyslu důvodové zprávy. Uvedl, i přes zamítavé stanovisko vlády je žádoucí se tímto návrhem zásad zabývat.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. V. Čundrle.

V obecné rozpravě vystoupili posl. J. Payne, D. Matulka a V. Čundrle. V závěru rozpravy posl. V. Čundrle navrhl, aby zahraniční výbor souhlasil s návrhem zásad - nebylo přijato /4:0:4/. Posl. V. Čundrle dále navrhl zahraničnímu výboru nesouhlasit s tímto návrhem zásad - nebylo přijato /0:0:8/. V závěru rozpravy bylo přijato usnesení č.107 /8:0:0/, kterým zahraniční výbor konstatuje, že návrh zásad projednal a nepřijal žádné usnesení.

5.

Vystoupení velvyslance ČR při ES v Bruselu pana Josefa Kreutera

Velvyslanec ČR při ES p. J. Kreuter ve svém vystoupení konstatoval, že 4. 10. t. r. by měla být podepsána Evropská dohoda mezi ČR a ES. Lze předpokládat, že ještě do konce t. r. by měla být ratifikována v Evropském parlamentu. Doporučil, aby po podepsání této evropské dohody předseda Poslanecké sněmovny M. Uhde navštívil Brusel a vystoupil před členy Evropského parlamentu ještě před jejím projednáváním. Konstatoval, že ratifikace v parlamentech členských zemí bude spíše technickým problémem. Za velmi důležité považuje rozhodnutí ČR o vstupu ČR do ES, resp. do Evropské unie. Volba není jednoduchá, ale pro ČR bude jednoznačná. Úvaha nespočívá v tom, kolik bude stát ČR vstup do ES, ale ve skutečnosti, že náklady by byly vyšší, kdyby se ČR rozhodla nebýt členem Evropské unie. Otázkou zůstává, jaká je ochota ES přijmout ČR za svého člena a jak my jsme na tento vstup připraveni. Dále uvedl, že za velmi podstatné považuje nutnost důsledně se nyní zabývat procesem harmonizace našich právních norem s normami ES. Garantem by měl být Úřad pro legislativu a veřejnou správu ČR.

V rozpravě členové zahraničního výboru konstatovali, že je nutno si informace o přípravě ČR pro vstup do ES vyžádat a tímto problémem se zabývat i v souvislosti s projednáváním návrhu rozpočtu ČR na r. 1994.

6.

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Maďarskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 14. ledna 1993 v Praze /tisk 427/

V úvodu zdůvodnili vládní návrh ve smyslu důvodové zprávy zástupci ministerstva financí Ing. M. Galler a JUDr. Loudová. Uvedli, že jde o tzv. prezidentskou smlouvu, která i v případě změny právního systému bude platit. JUDr. Loudová podrobně seznámila členy výboru s obsahem jednotlivých článků smlouvy. Uvedla, že jde o první smlouvu tohoto druhu, která byla sjednána po vzniku České republiky, a podobný obsah by měli mít obdobné smlouvy, které budou sjednávány s dalšími státy.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. O. Vychodil, navrhl zahraničnímu výboru doporučit Poslanecké sněmovně vládní návrh schválit.

Po krátké obecné rozpravě bylo přijato usnesení č. 106 /9:0/.

7.

Vystoupení velvyslance ČR v Brazilii pana PhDr. Antonína Blažka

Velvyslanec ČR v Brazílii p. Antonín Blažek ve svém vystoupení konstatoval, že Brazílie ztratila své dominantní postavení v Latinské Americe díky raketovému ekonomickému nástupu Chilské republiky. Dále seznámil členy výboru s vývojem bilaterálních vztahů mezi ČR a Brazílií, doporučil, aby delegace Poslanecké sněmovny tuto zemi navštívila, navrhl termín 1. pololetí 1994. V rámci této cesty doporučil navštívit kromě Chile i Paraquay, neboť delegace parlamentu této republiky navštívila ČSFR na pozvání předsedy FS ČSFR a nyní by měla navštívit česká strana papraquayský parlament.

8.

Zahraniční cesty

Předseda zahraničního výboru posl. J. Payne informoval členy výboru o

- návštěvě delegace Nejvyššího sovětu Běloruska v České republice, která by se předběžně měla uskutečnit v termínu 27. - 30. září 1993

- o návštěvě delegace Thajského království vedené předsedou Senátu p. Ruchupanem v České republice, která by se měla uskutečnit v termínu 23. - 26. září 1993

- přijetí delegace francouzských senátorů složená z členů Skupiny přátel Francie -ČR ve francouzském Senátu vedená Gérardem Gaudem dne 8. září 1993

- pozvání pro delegaci zahraničního výboru finského Parlamentu

- pozvání k návštěvě Bulharska pro předsedu Poslanecké sněmovny od předsedy Lidového shromáždění Bulharska Alexandra Jordanova v termínu 16. - 18. listopadu 1993 - bylo přijato usnesení č. 111 /9:0/

- pozvání k návštěvě Slovenské republiky pro předsedu Poslanecké sněmovny od předsedy Národní rady SR I. Gašparoviče

- pozvání k návštěvě Maďarské republiky pro předsedu Poslanecké sněmovny od předsedy Národního shromáždění Maďarska

- pozvání od předsedy zahraničního výboru Národního shromáždění Maďarska p. Láscló Kovácze pro zahraniční výbor k návštěvě Maďarské republiky

- pozvání francouzského senátu na konferenci "Občané, zastupitelská deomkracie a Evropská architektura" , která se koná v Paříži vednech 16. - 18. září 1993 po konzultaci s vedoucím delegace do Evropského parlamentu. Bylo přijato usnesení č. 109 /9:0/

- semináři organizovaném Severoatlantickým shromážděním na téma Regionální bezpečnost a spolupráce. Bylo přijato usnesení č. 112 /9:0/

- konferenci Meziparlamentní unie na téma "Dialog Sever - Jih pro prosperující svět, který se koá v Kanadě. Bylo přijato usnesení č. 113 /9:0/

- účasti poslanců na akcích Parlamentního shromáždění Rady Evropy v září a říjnu 1993. Bylo přijato usnesení č. 110 /9:0/

- semináři Evropské energetické charty, který se koná 5. - 9. 9. 1993 v Moskvě. Bylo přijato usnesení č. 108 /9:0/

- semináři pořádaném King Baudouin Foundation a East West Parliamentary Practice v Maďarsku. Bylo přijato usnesení č. 114 /9:0/

- o účasti posnaců na 39. výročním zasedání Severoatlantického shromáždění, které se koná v Dánsku. Bylo přijato usnesení č. 115 /9:0/

9.

Sdělení předsedy

Předseda zahraničního výboru informoval poslance o

- o přijetí výkonného předsedy Nadace Konrada Adenaura dr. Gerda Langguthe dne 27. září 1993

o přijetí nizozemského ministra zahrničních věcí pan Kooijmanse dne 14. září 1993. Podle informací MZV hodlá nizozemská strana projednávat tyto otázky: KBSE, kandidatura ČR do Rady bezpečnosti OSN, vztahy ČR a ES, situace v bývalé Jugoslávii, bilaterální vztahy a problematika národnostních menšin.

- změně ve složení stálé delegace PS pro vztahy s Evropském parlamentu. Vzhledem ke jmenování posl. L. Rubáše ministrem zdravotnictví, navrhuje se za člena delegace posl. Robert Kolář. Bylo přijato usnesení č. 116 ú9:0/

o změně ve složení stálé delegace v Parlamentním shromáždění Rady Evropy. Na základě žádosti Klubu poslanců Liberární strany národně socialistické měl by posl. J. Vyvadil nahradit posl. P. Hirše. Bylo přijato usnesení č. 117 /9:0/

Schůze skončila v 18.00 hodin.

Zapsala: Ing. Stanislava Mikšová

 

Josef Ježek, v. r.

Jiří Payne, v. r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP