Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

I. volební období

2126

INTERPELACE

poslance Zdeňka Vorlíčka

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci politické odpovědnosti předsedy presidia Fondu národního majetku a ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Ing. Jiřího Skalického

a odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka na předsedu vlády Václava Klause a odpověď předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec Zdeněk Vorlíček požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 11. dubna 1996

Milan Uhde v.r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 119

INTERPELACE

na předsedu vlády České republiky prof.ing. Václava KLAUSE CSc.

ve věci politické odpovědnosti předsedy presidia FNM a ministra pro správu národního majetku a jeho privatisaci ing. Jiřího SKALICKÉHO.

Vážený pane předsedo vlády!

 
V Praze dne 19. února 1996.

Ústava České republiky v čl.74 říká,že "President republiky odvolá člena vlády, jestliže to navrhne předseda vlády".Zákon č.171/1991 Sb. o Fondu nár. majetku ČR ve znění pozdějších předpisů pak stanoví v §7, že" Předsedou presidia FNM je ministr pro správu národního majetku a jeho privatisaci České republiky".V případě, že se prokáže,že Fond hrubě zanedbal své povinnosti, může tedy jeho vrcholného představitele,politicky zodpovědného za situaci, odvolat předseda vlády návrhem odvolání z funkce ministra MSNMP.

Domnívám se, že v případě pana ing. J.Skalického k tomu dozrál čas z následujících důvodů:

1) Dne 3.listopadu 94 jsem v Poslanecké sněmovně při projednávání materiálu FNM "Analýza pohledávek po lhůtě splatnosti ke 30.IX.1994" dokázal,že už v roce 1993 při pro jednávání výroční zprávy za r. 1992 jsem upozorňoval na chyby Fondu při uzavírání privatizačních smluv, na naivní metody prověřování solventnosti privatizujících společností i na potřebu ráznějšího postihu neplatičů. Do usnesení jsem tehdy navrhoval provést analýzu stavu a předložit opatření k odstranění těchto nedostatků.Ministr a předseda presidia FNM J.Skalický mé vystoupení tehdy zcela odmítl jako "emotivní, příliš kritické, které vyvozuje dalekosáhlé generalizované závěry"."Analýza pohledávek.." naopak ukázala hrubé podceněni situace předsedou presidia, když konstatovala,že "výkonný výbor provedl důkladnou analýzu současného stavu pohledávek po lhůtě splatnosti a konstatoval,že dosud se touto problematikou nikdo systematicky nezabýval". Obžalobu vedoucích funkcionářů FNM v letech 1992 až 1994 nelze lépe zformulovat! Zpráva dále konstatuje,že bylo prověřeno dosavadní využívání jednotlivých metod řešení,byl konstatován nevyhovující stav a navržena opatření k efektivnějšímu a systematičtějšímu uplatňování možných metod.

Jestliže tedy předseda presidia FNM pan Jiří Skalický odmítl v červnu 1993 mou kritiku práce Fondu, zpráva v listopadu 94 vlastně konstatovala že postupoval neodpovědně a zcela chybně. Experti odhadují že situací kolem pohledávek FNM utrpí stát ztrátu 1,5 až 2 mld.Kč na nedobytných pohledávkách! Už tehdy jsem vyzval předsedu presidia FNM, aby uznal svou politickou zodpovědnost za vývoj stavu pohledávek a škody státu z toho vzniklé a odstoupil ze svých funkcí.

2) V současném dění kolem POLDI OCEL není pravda,že za celou situaci nese zodpovědnost jen "bývalé vedení Fondu",jak tvrdí předseda výkonného výboru FNM Roman Češka.Vrcholným představitelem Fondu za celou dobu nepřestal být pan ing.J.Skalický. Nikdo s něj nemůže sejmout politickou zodpovědnost za to, jak "hanebná smlouva byla uzavřena" s panem Stehlíkem (výraz pana R.Češky v tisku).Nikdo s předsedy presidia FNM nemůže sejmout vinu ani za to, že včas v POLDI OCEL při její špatné situaci nezasáhl, ač a.s. HOLDING KLADNO, ze 100% vlastněná státem, má v POLDI OCEL téměř 50% podíl. Dne 9.Xl.1995 jsem v souvislosti s "válkou" mezi POLDI OCEL a Energetickým centrem Kladno (v důsledku neplacení p.Stehlíka) požádal předsedu presidia FNM, aby se FNM pokusil na základě určitých možností (viz značný podíl státu v POLDI OCEL) situaci u rovnat. Z kontextu dopisu bylo zřejmé, že celkově považuji situaci v POLDI OCEL za vážnou a žádám zásah orgánů, representujících stát, protože je ohroženo hospodaření s majetkovým podílem státu.Předseda presidia FNM to dobře pochopil a obvinil mne,že navrhuji "zneužití majetkové účasti státu v dosud ne zcela privatisované společnosti", zatímco jeho cílem je naopak " odstranit nekvalifikované a z nedostatku informaci vycházející zásahy státu do podnikatelského prostředí".

Dnes najednou představitelé Fondu zjistili že nezasahovat stát nemůže a tak se zpožděním a za skandálních okolností podnikají opatření, která měli udělat daleko dříve!

3) Při nedávném projednávání rozpočtu FNM na r.1996 jsem upozornil na některé přemrštěné nákladové položky a doložil to řadou konkrétních čísel. O neúspornosti návrhu rozpočtu hovořilo i stanovisko české vlády. Předseda presidia FNM s arogancí sobě vlastní reagoval v závěrečné řeči tak, že na můj "plamenný projev" nestojí za to reagovat a nevysvětlil ani jeden z problémů,které jsem předložil.

Nejsem osobně přemrštěně citlivý, to bych se nemohl pohybovat v politice.Cítím se však uražen jako představitel občanů, kteří mají právo prostřednictvím svých zástupců mít možnost kontrolovat, jak se nakládá s jejich daněmi a státním majetkem, a požadovat vysvětlení.

Popsané jednání předsedy presidia FNM považuji za pohrdání funkcí Parlamentu, za pohrdání principy demokratického zřízení (kde je třeba k oposici se slušně chovat a respektovat i nesouhlasné mínění), je to pohrdání právem poslance na informace, které potřebuje pro výkon své funkce.

Vážený pane předsedo vlády, podle informací z tisku považujete i Vy hrubé chyby Fondu při privatisaci POLDI OCEL za neomluvitelné.Vrcholný představitel FNM za ně nese nutně alespoň politickou (když ne právní)zodpovědnost.Jsem přesvědčen, že neomluvitelné jsou i další případy jednání předsedy presidia FNM, které jsem zde uvedl.Nejde tedy o ojedinělou hrubou chybu.Proto se na Vás v této interpelaci obracím s žádostí, abyste užil pravomocí,svěřených Vám Ústavou ČR a zákonem č.171/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů,a ministra pro správu národního majetku a jeho privatisaci a předsedu presidia FNM ing. Jiřího Skalického z jeho funkcí navrhl presidentovi republiky odvolat.

 
Zdeněk VORLÍČEK
 
člen Hospodářského výboru
 
Poslanecké sněmovny PČR

Václav Klaus.

předseda vlády České republiky
 
V Praze dne 21.3.1996
 
Č. j.: 22782/96 -OVA

Vážený pane předsedo,

v příloze tohoto dopisu Vám pro informaci a k dalšímu sněmovnímu využití zasílám svoji odpověď na písemnou interpelaci pana poslance Zdeňka Vorlíčka ve věci politické odpovědnosti předsedy prezídia Fondu národního majetku a ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci (evidenční číslo interpelace 119).

S pozdravem

 
Václav Klaus

Příloha

Vážený pan

PhDr. Milan UHDE

předseda PSP ČR

Praha

Václav Klaus

předseda vlády České republiky
 
V Praze dne 21.3. 1996
 
č. j.,. 22782/96-OVA

Vážený pane poslanče,

ve své odpovědi na Vaši písemnou interpelaci ve věci politické odpovědnosti ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci musím především nesouhlasit s Vaší zevšeobecňující a velmi ostrou kritikou celé čtyřleté práce ministra Skalického.

Je samozřejmé, že v tak obrovském objemu práce na privatizačních projektech nebylo vždy vše ideální a sám dobře víte, že byly případy, kdy jsem já sám s některými postupy Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci nebo Fondu národního majetku polemizoval.

Nedomnívám se však, že je situace natolik dramatická, jak popisujete ve své interpelaci a z tohoto důvodu Vám musím na Vaši přímou žádost sdělit, že návrh na odvolání pana ministra Skalického z funkce podat nehodlám.

S pozdravem

 
Václav Klaus

Vážený pan

Zdeněk Vorlíček

poslanec PSP ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP